Keskustelua yliskaalaustekniikoista ja frame generaatiosta Nvidia Dlss, Amd Fsr, Intel Xess, Lossless Scaling

Vanhempia varten on ainakin yritetty INT8-versiota, mutta siitä ei ole tietoa toimiiko tällä hetkellä ja malli ei ole täysin sama.
FP16 FSR4:ssä ei vaan juuri ole järkeä kuin ehkä 4k-resoluutiolla juuri ja juuri.
Itse veikkaan, että toimii, mutta suorituskyky ei ole sitä mitä AMD haluaisi joten ei tule ulos virallisesti
 
Tuoreessa AMD:n FSR SDK-"vuodossa" githubissa ilmeisesti FSR4:n osalta vuotanu koodia jossa tuo kokonaisuluku INT8 tuki toimivana mukana liukkarin sijaan. Ohessa reddit artikkeli aiheesta jossa myös linkki tuohon käännettyyn FSR4 DLL ajurikoodikirjastoon. Huomion arvoista tässä on että toimii myös windowsissa ilmeisesti tällä kertaa. Itsellä tuntuis pelittävän ainakin Cyberpunk2077:ssa optiscalerilla linuxissa tämä vuotanut "päivitetty" kirjasto ilman ongelmia.

Ohessa vielä puhuvapää video Ancient Gameplays kanavalta joka seurannut FSR4:n tulemista RDNA3 korteille jo tovin eri videoilla
Tuli testattua omalla RX 7600:llä ja Cyberpunk 2077 -pelillä.
Toimi omalla PC:llä hyvin epävakaasti eli kaatui useammin kuin toimi. Mutta sitten kun toimi, niin näytti ihan nätiltä ja FPS:t oli siinä 75-80 paikkeilla. Verrokkina samoilla asetuksilla XeSS+XeLL antoi jopa himppusen enemmän.
Jostakin syystä pelin oma benchmark oli myrkkyä ja vain kahdesti sain ajettua testin läpi ilman kaatumista. Keskimäärin testissä FPS oli 78.
Tämän perusteella jatkan edelleen XeSS+XeLL käyttämistä.
 
Tuli testattua omalla RX 7600:llä ja Cyberpunk 2077 -pelillä.
Toimi omalla PC:llä hyvin epävakaasti eli kaatui useammin kuin toimi. Mutta sitten kun toimi, niin näytti ihan nätiltä ja FPS:t oli siinä 75-80 paikkeilla. Verrokkina samoilla asetuksilla XeSS+XeLL antoi jopa himppusen enemmän.
Jostakin syystä pelin oma benchmark oli myrkkyä ja vain kahdesti sain ajettua testin läpi ilman kaatumista. Keskimäärin testissä FPS oli 78.
Tämän perusteella jatkan edelleen XeSS+XeLL käyttämistä.
Itellä RX7800XT:llä sanoisin että vakaampi ja nopeampi vs tuo Linuxin mesa ajureiden FP16-hackki. Tuolla FP16 hackilla tuli piikkejä tuon tuosta monissa peleissä kun taas tällä INT8 versiolla pelit pyörii huomattavasti sulavemmin vaikka onkin jonkin verran isommat frame ajat. Pöytää koputtaen pelit ei ole myöskään vielä kaatuneet kertaakaan.
 
Itellä RX7800XT:llä sanoisin että vakaampi ja nopeampi vs tuo Linuxin mesa ajureiden FP16-hackki. Tuolla FP16 hackilla tuli piikkejä tuon tuosta monissa peleissä kun taas tällä INT8 versiolla pelit pyörii huomattavasti sulavemmin vaikka onkin jonkin verran isommat frame ajat. Pöytää koputtaen pelit ei ole myöskään vielä kaatuneet kertaakaan.
Kokeilin vielä eilen uudestaan vähän paremmalla menestyksellä. Edelleen Cyberpunk 2077 pelissä.
Olin juuri asentanut peliin viimeisimmän 2.31 päivityksen ja päivittänyt lukuisat modit. Samalla resetoin pelin shader cachen.
Tällä kertaa peli ei kaatunut lähes välittömästi, vaan ehdin ehkä 5 min pelata kunnes peli jumi, teki mustan ruudun ja heitti Windowsin työpöydälle. Huomionarvoista oli, että työpöydällä kipinöi eli oli punaista pikselöintiä kuvan päällä. Sitten Radeon softa kaatui ja käynnisti itsensä uudestaan. Eli ilmeisesti näytönohjaimen ajurit kaatuivat. Myös GPU:n tuulettimet ottavat enemmän kierroksia FSR 4:llä kuin XeSS+XeLL yhdistelmällä. Kaikki ajurit on päivitetty viimeisimpään versioon.
Sääli että ei toimi omalla RX 7600:lla. Kuvanlaatu oli oikein nättiä. Sen huomion tein myös, että kaatuilu tapahtui herkemmin jos oli balanced asetus käytössä. Quality:llä pääsi pidemmälle.
 
Kokeilin vielä eilen uudestaan vähän paremmalla menestyksellä. Edelleen Cyberpunk 2077 pelissä.
Olin juuri asentanut peliin viimeisimmän 2.31 päivityksen ja päivittänyt lukuisat modit. Samalla resetoin pelin shader cachen.
Tällä kertaa peli ei kaatunut lähes välittömästi, vaan ehdin ehkä 5 min pelata kunnes peli jumi, teki mustan ruudun ja heitti Windowsin työpöydälle. Huomionarvoista oli, että työpöydällä kipinöi eli oli punaista pikselöintiä kuvan päällä. Sitten Radeon softa kaatui ja käynnisti itsensä uudestaan. Eli ilmeisesti näytönohjaimen ajurit kaatuivat. Myös GPU:n tuulettimet ottavat enemmän kierroksia FSR 4:llä kuin XeSS+XeLL yhdistelmällä. Kaikki ajurit on päivitetty viimeisimpään versioon.
Sääli että ei toimi omalla RX 7600:lla. Kuvanlaatu oli oikein nättiä. Sen huomion tein myös, että kaatuilu tapahtui herkemmin jos oli balanced asetus käytössä. Quality:llä pääsi pidemmälle.
Vaikuttais että ehkä parhaan suorituskyky hyödyn saanee 7800xt ja ylöspäin. Toki jos tulossa vielä AMD:n osalta virallisesti ehkä tuota 7600 tukea parannellaan.

Itsellä ei cyberpunkissa ole käytössä mtn modeja yms. Eli kannattaa kokeilla melkeinpä jollain muullakin pelillä kuin raskaasti modatulla CB2077:llä jos siis haluaa yrittää rajata/selvittää tuota kaatuilua jos johtuu mahdollisesti osittain jopa modeista?
 
Vaikuttais että ehkä parhaan suorituskyky hyödyn saanee 7800xt ja ylöspäin. Toki jos tulossa vielä AMD:n osalta virallisesti ehkä tuota 7600 tukea parannellaan.

Itsellä ei cyberpunkissa ole käytössä mtn modeja yms. Eli kannattaa kokeilla melkeinpä jollain muullakin pelillä kuin raskaasti modatulla CB2077:llä jos siis haluaa yrittää rajata/selvittää tuota kaatuilua jos johtuu mahdollisesti osittain jopa modeista?
Pitää jonakin päivänä testata jollakin toisella pelillä. Tällä hetkellä ei vain ole asennettuna yhtään toista peliä joka käyttäisi natiivina FSR 4:sta.
 
Pitää jonakin päivänä testata jollakin toisella pelillä. Tällä hetkellä ei vain ole asennettuna yhtään toista peliä joka käyttäisi natiivina FSR 4:sta.
Tuon pitäis toimia myös kaiketi peleissä joissa ei ole natiivia FSR4 jos käyttää tuota optiscaleria.
 
Ancient gameplaykseltä vähän päivitystä tuohon FSR4 INT8. Toki muillakin kanavilla päivitystä että toimis myös yllättävän hyvin esim jopa steamdeckillä ja RDNA2/6000-sarjan korteilla. Toki tuossa gameplayn videossa vaati että tiettyä versiota näyttiksen ajureista piti käyttää että pelittää oikein ainakin tuolla CB2077

Linkki videoon:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Trn4p04w5nI
 
Viimeksi muokattu:
Tuli 5080:lla käytettyä tuota Dlss performance tilassa kun 4k-näyttö ja nyt kun siirryin takaisin AMD:n leiriin niin ei tuo FSR4 kyllä kauaksi jää Dlss:stä. Toki jos vierekkäin kuvia vertailisi niin varmasti eroja voisi löytyä, mutta täysin terävä kuva on 9070 XT:llä kun 4k:lla käyttää FSR4 performancea ja 9070 XT jaksaa lähes yhtä hyvin kuin 5080. On kyllä hienoa, että molemmilla valmistajilla on näin hyvät skaalaimet, muutenhan tuo 4k olisi ihan liian raskas kortille kuin kortille paitsi ehkä 5090:lle.
 
Tuli 5080:lla käytettyä tuota Dlss performance tilassa kun 4k-näyttö ja nyt kun siirryin takaisin AMD:n leiriin niin ei tuo FSR4 kyllä kauaksi jää Dlss:stä. Toki jos vierekkäin kuvia vertailisi niin varmasti eroja voisi löytyä, mutta täysin terävä kuva on 9070 XT:llä kun 4k:lla käyttää FSR4 performancea ja 9070 XT jaksaa lähes yhtä hyvin kuin 5080. On kyllä hienoa, että molemmilla valmistajilla on näin hyvät skaalaimet, muutenhan tuo 4k olisi ihan liian raskas kortille kuin kortille paitsi ehkä 5090:lle.
Tuo on hyvä myös next gen ja ps5 pro konsolien kannalta. FSR4:nhan on kehitetty yhteistyössä sonyn kanssa. Samasta algoritmista tulee ps5 pro versio(normi ps5 ei jaksa). PS6:een amd+sony yhteistyö tiivistynyt ja jatkunut.

AMD:lla on vielä takamatkaa dlss:aan säteenseurantaan liittyen. redstone versio fsr4:sta korjaa tilanteen sitten kun tulee tarjolle: Get ready for FSR Redstone with AMD FSR 3.1.4 and our new UE 5.6 plugin - AMD GPUOpen
 
FSR4:nhan on kehitetty yhteistyössä sonyn kanssa.
Onko todella? Luulin että sony ja amd kehittivät yhdessä vain keskinkertaisen PSSR:n, vai oliko tuo vain sonyn insinöörien taidonnäyte? Joka tapauksessa, hyvä että ovat AMD:lla itsekkin kehittäneet skaalaimia ja on siten saatu parempi tuote kuin mitä tuosta yhteistyöstä.
 
Onko todella? Luulin että sony ja amd kehittivät yhdessä vain keskinkertaisen PSSR:n, vai oliko tuo vain sonyn insinöörien taidonnäyte? Joka tapauksessa, hyvä että ovat AMD:lla itsekkin kehittäneet skaalaimia ja on siten saatu parempi tuote kuin mitä tuosta yhteistyöstä.
On. FSR4:een perustuva algoritmi tulossa 2026 aikana ps5 pro:lle. Project amethyst. Jos nämä ei riitä katso microsoftin project amethyst video tuubista missä sama asia sony yhteistyöä fsr4:een liittyen käydään myös läpi
This isn’t just theory — it’s a co-engineered reality. From hardware breakthroughs to software advances, we’ve delivered smarter, more efficient solutions like Super Resolution in FSR 4, and we’re now paving the way for machine learning based Frame Generation and Ray Regeneration in FSR Redstone.
Project Amethyst is a co-engineering effort between PlayStation and AMD focused on machine learning-driven graphics and gameplay innovations, built around two core goals: Designing an architecture optimized specifically for machine learning workloads in gaming. Developing high-quality neural networks that push the boundaries of real-time game graphics.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/JackMHuynh/status/1940049247920943136

Sony will launch an upgraded PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) upscaling technology in 2026 for the PS5 Pro, based on AMD's FSR 4 but uniquely optimized for console gaming. Unlike PC-focused FSR 4, Sony's custom PSSR handles variable rendering resolutions at fixed 4K output and 60FPS display.

Read more: https://www.tweaktown.com/news/1077...rade-in-2026-not-amd-fsr-4-support/index.html

Ja tässä jatkoista mitä tulee next gen:iin

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ItXPvGrI6gY
 
Jännä että se pssr on sitten niin kuraa, jos on kerran sama porukka taustalla.
Nykyinen PSSR on kuraa kun on vanha. FSR4 yhteistyöstä tuleva parannettu versio tulee ulos vasta 2026-puolella. Sony kehittelee konsolitarpeisiin optimoitua versiota. Toinen puoli vaikeutta, että ps5 pro:ssa on "omituinen" ai-kiihdytin joka vaatii lisätyötä versus ajettaisiin vain gpu:lla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 013
Viestejä
4 977 628
Jäsenet
79 881
Uusin jäsen
Juha R.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom