Quake rtx pelissä voit säätää moottorista denoisingin kokonaan pois päältä, ja rajoittaa säteiden määrän yhteen per pikseli. Kantsii käydä kattomassa miltä sekin sitten näyttää.
Quake 2 RTX on oikein tuttu ja erittäin hyvä esimerkki, kiitos. Siinä pelissä kun laittaa settareista denoiserin pois päältä, niin
screen space algoritmi nimeltään SVGF otetaan pois käytöstä. Mistähän syystä jätit tämän mainitsematta kun liittyy erittäin olennaisesti siihen mistä on kokoajan keskusteltu?
Mun ymmärtääkseni denoiserin käytöstä poistaminen ei tossa pelissä vaikuta ammuttujen säteiden määrään lainkaan vaan nimenomaan vain togglettaa tuota SVGF algoa. Voit havainnoida tätä siitä sisäänrakennetusta diagnostiikka indikaattorista, joka näyttää kuinka paljon mikäkin elementti render pipelinestä maksaa gpu timeä.
Muistaakseni voit myös yhä säätää low, medium ja high asetuksia säteiden määrille riippumatta siitä onko denoiser päällä vai pois, mistä syystä oletan ettei säteiden määrää muuteta riippumatta denoiser on/off asetuksesta. Yli vuoteen en ole yli vuoteen tohon peliin koskenut ja nämä asiat enimmäkseen ulkomuistista joten en ole tuosta varma.
Tuo SVGF algoritmi suttaa kuvaa voimakkaasti, kuva on terävämpi mutta toki rakeinen ilman sitä. Hyvä esimerkki epätäydellisestä reaaliaikaisesta screen space denoiserista.
Mä olen tässä kokoajan puhunut vain ja ainoastaan juuri SVGF:n kaltaisista screen space denoisereista, jotka toimii post-process vaiheessa, säteiden ampuisen jälkeen. Menee nyt saman toistoksi mutta: Ammut äärettömän määrän säteitä ja keskiarvotat ne ja saat täydellisen PT-kuvan Quake 2 RTX:ssä. Sitten lyöt ton SVGF:n tulille ja mun vahva olettamukseni on että suttaa kuvaa ikävästi -> menetetään visuaalista fideliteettiä (tai miten ikinä tämä nyt sitten pitääkään ilmaista).
Se mitä esität on vähän vastaavaa kuin jos sanoisi että SSAA haaskaa laskettuja pikseleitä, ja kuinka kuva ilman mitään AA totuetusta olisi ”täydellinen”.
En lainkaan esitä. Esitän, että SSAA:lla saatua kuvainformaatiota heitetään enemmän tai vähemmän hukkaan, jos sen jälkeen käytetään jotain post-process filtteriä joka tuhoaa niitä yksityiskohtia joita sillä SSAA:lla loihdittiin. Vaikka jotain motion blurria tms. Tai DLSS 5-kuvansööttääjää.