Olisi pikkuhiljaa aika uusia verkkovermeitä, ja Ubiquitia olen katsellut hyviin techbbs-kokemuksiin perustuen. Pari kysymystä tämän valmistajan tuotteisiin liittyen heräsi. Oma käyttö on siis hyvin tavanomaista kotikäyttöä, ja minulle on sitä parempi, mitä vähemmän joudun näkemään vaivaa verkon pystytykseen ja siihen että se myös pysyy pystyssä ja laitteiden ohjelmistot ajan tasalla. Jostain syystä ei iän myötä jaksa enää sekaantua enempää kuin on tarvetta

Olen ymmärtänyt että Ubiquitin vehkeet toimivat aika hyvin juuri näin, ettei käyttäjältä vaadita ihan hirveästi ylläpitoa ja laitteet pysyy pystyssä kaiketi aika luotettavasti. Tällä hetkellä kiikarissa voisi olla vaikkapa Cloud Gateway Ultra ja joku AP (ja PoE-injektori). Varmaan joku OpenWRT ja Mikrotik voisivat myös olla soveltuvia ja edullisia omaan käyttööni, mutta ne taitavat väistämättä olla vaativampia käyttöönoton suhteen ja ylipäätään niiden kanssa pitäisi varmaan ymmärtää enemmän verkkolaitteista. Jotain Mikrotik-videoita katsoin netistä, ja meinasi hiki tulla.
Kuinka keskeistä on, että Ubiquitin käyttöönoton yhteydessä luo tuon cloud accountin, eli jääkö paitsi jostakin oleellisesta jos ei niin tee? Ilmeisesti ainakin laitteiden etähallintaan (ja mahdollisiin kameroihin) sitä käytetään, mutta niille ei itsellä ole tarvetta. Itselle tulee mieleen, ettei tuosta tunnuksesta omassa tapauksessani ole välttämättä merkittävää hyötyä, mutta haittaa sen sijaan voi olla, koska se kai kuitenkin avaa lisää ovia laitteeseen ulkoa päin.
Poiminta Redditistä:
Unifi gear is slightly pointless without the cloud. I dont think it will let you set it up without an internet connection/connecting to the unifi service for updates (aka creating a cloud account)
Eli siis tarvitseeko tuon Cloud Gateway Ultran kanssa ikinä tehdä mitään cloud accounteja tai jotain muita online-tunnuksia, vai onnistuuko täysin lokaali käyttö? Saako noita ylipäätään otettua käyttöön "normaalisti" tietokoneella, ethernetpiuhalla ja selaimella? Katsoin että jonkin sortin appia tarjoaa. Mulle on kehittynyt jonkin sortin allergia "ylimääräisiin" appeihin ja tunnuksiin, kun tuntuu että nykyään tarvii tunnukset ja (yleensä huonosti toimivat) appit vähän joka asiaan.
Entäpä miten näin ylipäätään arvioitte Ubiquitin turvallisuusominaisuudet suhteessa näihin yleisiin ja tavanomaisiin valmistajiin, kuten vaikkapa Asus? Ohjelmistopäivityksiä kai Ubiquitilla voi odottaa saavansa aika hyvin, jos ostaa suht tuoreet laitteet (UCG Ultra) ja se on itsellä myöskin iso tekijä laitteiden valinnassa. Entä yksityisyys? Esim. Redditissä löytyy kyllä nurinaa Ubin privacy policystä, mutta on aika hankala maallikkona sanoa, onko siinä varsinaisesti mitään poikkeavaa, vai onko se jotakin jota jokainen valmistaja nykypäivänä harrastaa. Tietysti niin kauan kuin käyttää Windowsia ja Googlea, lienee vähän joutavaa alkaa tätä asiaa liikaa optimoimaan. Kuitenkin olisi mielekästä pikkuhiljaa suosia ennemmin sellaisia palveluita jotka eivät keräile käyttäjästä kaikkea mahdollista dataa ja myy sitä mainostajille yms. ja tämä varsinkin silloin, jos kyseessä on maksullinen laite/palvelu.