Kotiakut - keskustelua kodin energiavarannoista. (Verkkoon kytketyt, on-grid/backup)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dot1q
  • Aloitettu Aloitettu

Sigenergyllä on CCS2 DC laturi tarjolla. Jälleenmyyjiä on paljon euroopassa, mutta suomessa ei valitettavasti vielä yhtään.
Luokkaa 2500e näyttäisi olevan keski-euroopassa alvillinen hinta 12.5kW mallille. Googlen ai-botti puhuu about samasta hinnasta 25kW mallille, mutta en kyllä sille löytänyt kuin jonkun yksittäisen yli 4000e listauksen - alkaa olla jo vähän tyyris kotiin ostettavaksi.

Tyhmästi tuossakin vaan näyttää olevan valtava pakotus saman firman akkuihin + inverttereihin - mikä ei ehkä ole kauhean yllättävää sitten kuitenkaan.
 
Itse ihmettelen sitä, että miksi missään inverttereissä ei ole korkeajänniteakkujen lisäksi tukea CCS2-liitännälle ja sähköautolle.

Jännitealue sähköautoilla osuu hyvin yhteen, CCS2-protokolla on hyvin speksattu ja liitin + piuhat on suunniteltu valtaville tehoille / virroille. Mikä mättää?

Huawein laturi on varsin hyvin integroitu heidän omaan invertteriin. mm. vaiheiden käyttöönotto/pudotus aurinkotuoton mukaan ja halpa hintakin (SAKSASSA = 400-500€). Tämä toki AC-laturi. Speksit: https://solar.huawei.com/admin/asset/v1/pro/view/a1adf14392d644c1b432f62ea10fa0ff.pdf
 
Ilmeisesti tuossa useampien matalajänniteakkujen kanssa tärkeintä olisi se, että BMS yksiköt voi kytkeä samaan "CAN väylään" tai mikä ohjausväylä nyt onkaan käytössä Invertterin suuntaan.
Sitten plussat ja miinukset samaan virtakiskoon kiinni ja tuo virtakisko sitten kiinni invertterin Bat+ ja Bat- napoihin.
Jos akkuja ketjuttaa toistensa läpi, niin vikaantuva akku välissä katkaisee ketjun. Lisäksi virta kulkee lopen ekan akun kautta invertterille. Siksi tuo virtakiskon käyttö on oleellinen jo kahden LV -akun kanssa(käännän "busbar" termin virtakiskoksi, voi olla että tälle olisi jokin toinenkin nimitys olemassa?).
 
LV akut pitää kytkeä rinnan, ei sarjaan. Siten yhden akun virta ei koskaan kulje muiden akkujen kennojen läpi. Joissain LV akuissa on tuplaterminaalit ketjutusta varten, mutta tällöinkin ne on vaan yksinkertaisesti akun sisällä rinnankytkettyjä terminaaleja (jotka tuskin vikaantuu). Ja kuten sanoitkin niin on tärkeää saada kaikki järjestelmän BMSt juttelemaan keskenään parhaan turvallisuuden saavuttamiseksi.

Busbar auttaa purkamaan ja lataamaan akkuja tasaisesti. About saman saa aikaan siten että kytkee ekaan rinnankytkettyyn akkuun vaikkapa invertterilaturin plussan, ja vikaan miinuksen.
 
NIPS

Busbar auttaa purkamaan ja lataamaan akkuja tasaisesti. About saman saa aikaan siten että kytkee ekaan rinnankytkettyyn akkuun vaikkapa invertterilaturin plussan, ja vikaan miinuksen.

Onko tuo busbar edes oleellinen tässä kohtaa koska jokaisen akun oma BMS hoitelee "oman akkunsa"? Toki tapauskohtaista ja pitää ottaa virratkin huomioon, mutta aika usein näkee kuvia jossa esim. 5kWh räkkiakkuja kasattu päällekkäin "ketjuttaen".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 640
Viestejä
4 988 583
Jäsenet
80 108
Uusin jäsen
t3m

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom