Onko tuo busbar edes oleellinen tässä kohtaa koska jokaisen akun oma BMS hoitelee "oman akkunsa"? Toki tapauskohtaista ja pitää ottaa virratkin huomioon, mutta aika usein näkee kuvia jossa esim. 5kWh räkkiakkuja kasattu päällekkäin "ketjuttaen".
Tosiaankin busbar ei sinänsä ole mikään taikakalu, se on vain yksi tapa kytkeä akkuja invertterilaturiin tasaisilla resistansseilla. Eli kyse on nimenomaan virtojen jakamisesta tasaisesti akkujen välillä. Kun kytketään akkuja rinnan, olettaen että akut on identtisiä, akkujen yksittäiset purku/latausvirrat riippuvat käytännössä syöttökaapelien resisistansseista. Jos asennetaan räkkiin pino akkuja ja kytketään invertterilaturi ylimpään akkuun, seuraavat akut alaspäin ketjutettuna, niin ylin akku osallistuu piikkivirtojen hoitamiseen eniten. Se myös todennäköisesti latautuu täyteen ensin, ja purkautuu tyhjäksi ensin. Tämä ei varmaankaan ole ongelma jos akkujen rinnankytkentä on matalaresistanssinen, mutta ei myöskään ole ideaali tapa.
Jos käytettäisiin busbaria josta lähtee yhtäläisen pitkät johtimet jokaiselle räkin moduulille, ja busbar on kiinni invertterilaturissa, niin akkujen toiminta lienee hyvin tasaista. Tämä on ideaalitilanne mutta käytännössä hieman työläämpi/kalliimpi toteuttaa.
Erittäin hyvään lopputulemaan päästään myös siten että kytketään invertterilaturin plussa räkin ylimpään akkuun ja miinus räkin alimpaan akkuun. Mielestäni tässä kytkennässä suorituskyky ja hankaluus/hinta kohtaavat hyvin.
BMSt ei sinänsä hallitse akkujen virtojen tasapainoa ollenkaan. BMS on maksimivirtaa valvova, muttei virtaa aktiivisesti säätävä elementti. Jokaisen yksittäisen akkumoduulin BMS hoitaa omien kennojensa balansoinnin, ylijännitesuojat, alijännitesuojat ym. Koko räkin kaikki BMSt on hyvä kytkeä kommunikoimaan keskenään siksi, että jos esimerkiksi yhdessä paketissa yksi kenno olisi vaarassa ylilatautua, tästä saadaan tieto master BMSn kautta invertterilaturille, ja lataus voidaan keskeyttää. Tällöin vältetään tilanne että yksittäinen paketti joutuisi sisäisesti kytkemään itsensä irti, jolloin räkin paketit päätyvät eri lataustasoille. BMSt myös keskustelevat maksimipurku- ja latausvirtansa masterin kautta invertterilaturille, jolloin invertterilaturi tietää olla käyttämättä akustoa suuremmalla virralla kuin se kokonaisuudessaan kykenee.