• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sama ongelma on myös nyt, koska maakunnilla ei ole verotusoikeutta ja ainut sote-alue joka kykeni säästöihin (Helsinki) saa siitä raippaa.
Alueita pitäisi vähentää, mutta alueille pitäisi antaa verotusoikeus. Muuten insentiivit ovat väärät.
Soteen menee x miljardia euroa verovaroja. Ne voivat tulla siihen maakunnan, valtion vai kunnan verokirstusta, mutta kansalaisilta kerättävää tai soteen uppoavaa rahamäärää se ei merkittävästi muuta. Näennäinen muutos kenellä se verotusoikeus on. Ihan kuten yhden veron laskeminen prosenttiyksiköllä ja toisen korottaminen. Tämä prosenttikikkailu ei pelasta valtiontaloutta eikä se pelasta soteakaan.
Ongelmana on liian monet alueet ja se, että on todella vaikeaa keskittää perusterveydenhuoltoa pois hevonpersealueilta.
Ongelmia on paljon enemmän kuin liian monet alueet. Liian isot alueet ja liian monet alueet ovat toki osa ongelmaa, mutta samaan aikaan hevonpersealueen yksikössä voi asiat olla paremmin kuin monella muulla mikäli siellä on tehty asioita oikein. Muutamia muita ongelmia:

Ihmiset nähdään osana jonoa, ei asiakkaina joita tulee palvella nopeasti ja laadukkaasti tarpeeseen vastaten vrt. yritysmaailma. Missä putiikissa viimeksi olet odottanut palvelua 5h? Rautakaupassa, pankissa tai asianajotoimistossa ei odotuteta aulassa koko päivää yhden ihmisen f2f-tapaamista varten vaan ohjataan asiakas sen luo jolla on aikaa ottaa vastaan. Näin tehdään myös yksityisellä lääkäriasemalla sekä työterveydessä. Moni ajaisi varmaan mielellään naapurikuntaan vapaalle lääkäriajalle 2h päähän kuin tulisi siihen omaan päivystykseen odottamaan 6h aulassa lapsen kanssa jolla on viidettä päivää 39°C kuume.

Monivaivaiset eläkeläiset tulevat lääkärille, joka käsittelee lyhyen vastaanoton aikana yhden vaivan ja lähettää potilaan äkkiä kotiin ilman jatkotutkimuksia tehokkuuden vuoksi. Eläkeläinen palaa pian uudelleen saman tai eri vaivan kanssa.

Lääkärit ja hoitajat käyttävät työaikaansa metatyöhön ja kirjaavat potilastietoja moneen eri järjestelmään samalla kun jonot kasvavat. Lähes 40 000 asukkaan kunnassa päivystyksessä lapsen kanssa istuminen on ankeinta mitä tiedän. Se vie helposti viidestä kuuteen tuntia, tuolit ovat epämukavat ja siellä on yksi lääkäri ottamassa yhdestä puoleentoista potilasta vastaan tunnissa kun tämä metatyö ottaa vartista puoleen tuntiin jokaisen potilaan välissä.

Sote-uudistuksen myötä palkatut sadat johtajat/päälliköt tekevät hallinnollista työtä joka ei vaikuta jonoihin mitenkään ja heidän bruttopalkkansa ovat tittelistä ja sote-alueesta riippuen 5-10 tonnia kuussa.
 
Olis kyllä positiivista jos tuotakin toimialaa saatas Suomeen. Itellä taskussa Mikroelektroniikan DI-paprut ja aika nihkeältä näytti alan hommat jo sillon 2010 kun valmistuin ja piti suunnata ihan toiselle alalle. Enpä olis kyllä uskonut, että tää ala joskus Suomessa vielä nostain päätään :eek: Pitääkö lähteä vielä alanvaihtoon
 
En keksinyt nyt parempaa paikkaa tälle, mutta koska uutinen koskee myös potentiaalisia työllisyyslukujen parantamisia niin menkööt.

MTV3 uutisoi että muutaman vuoden kuluttua Suomessa voisi olla tuhansia nykyistä enemmän työskentelemässä prosessoreiden suunnittelun ja muutoinkin valmistamisen parissa. Melko kovaa uutisointia, itselleni tuli täysin puskista että Suomella edes on tämänkaltaista osaamista, saati fasiliteetteja. Oikeastaan ainoa mistä olen ollut tieteoinen on kvanttitietokoneiden osalta, mutta se on vielä toistaiseksi melko pientä, vaikkakin tietenkin globaalisti ajatellen maailman huippua osaamisessa.

Kyllä tämä maa on täynnä yllätyksiä.

Jopa 15 000 uutta työpaikkaa – Suomen siruteollisuus kovassa nosteessa



Myös EU aikoo toimia:
EU aikoo vahvistaa omaa siruteollisuuttaan

Melko epärealistisia ennusteita. Suomesta on nimenomaan näiden asioiden koulutusta ajettu todella paljon alas n.vuosien 2008-2020 välillä ja tätä ei nopeasti saada korjattua, vaikka korjausliike on pari vuotta sitten aloitettu. Pulaa osaavasta työvoimasta on pahasti.

Ja itse siis olin yli 14 vuotta töissä Tampereen (teknillisellä) yliopistolla näiden juttujen kanssa tekemisissä, mm. koodaamassa työkalua jota voi käyttää prosessorisuunnittelussa ja opettamassa joillain kursseilla joita sitten lakkautettiin kun ajateltiin ettei Suomessa tarvita niin paljon rautasuunnitteluosaamista, ja nyt töissä Nokialla ja olen todennäköisesti tehokkaimman Suomessa suunnitellun prosessoriytimen pääsuunnittelija.

Valmistuksen suhteen tilanne taas on vielä toivottomampi, euroopan high-tech-siruvalmistus kuoli kun Globalfoundries putosi kisasta eikä oikein mitään järkevää keinoa sen elvyttämiseen ole. Tehtaat maksaa miljardeja tai kymmeniä miljardeja ja lisäksi tarvittaisiin osaaminen jota ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän tuossa on, että kerran menetettyä osaamista on vaikea saada takaisin kovin lyhyellä aikavälillä ja jos Kiinakin on valmistusteknologiassa pahasti jäljessä parhaita jenkkitehtaita ja TSMC:tä, niin Eurooppa lähtisi kehittämään sitä vielä isommalta takamatkalta - tosin ainakin alkuun ilman pakotteiden ja vientirajoitusten painolastia. Joten kysymys on ehkä enemmän siitä, löytyykö sellaisia pääomia millä lähteä kilpailemaan, löytyykö nöyryyttä heittää suuri osa kaikesta höttötieteilystä ja grifteritutkimuksesta menemään, sekä panostamaan mittavasti koviin luonnontieteisiin ja koulutustason laadun, vaatimustason ja tulosten järjestelmälliseen parantamiseen seuraavat 20 vuotta.
 
Sehän tuossa on, että kerran menetettyä osaamista on vaikea saada takaisin kovin lyhyellä aikavälillä ja jos Kiinakin on valmistusteknologiassa pahasti jäljessä parhaita jenkkitehtaita ja TSMC:tä, niin Eurooppa lähtisi kehittämään sitä vielä isommalta takamatkalta - tosin ainakin alkuun ilman pakotteiden ja vientirajoitusten painolastia. Joten kysymys on ehkä enemmän siitä, löytyykö sellaisia pääomia millä lähteä kilpailemaan, löytyykö nöyryyttä heittää suuri osa kaikesta höttötieteilystä ja grifteritutkimuksesta menemään, sekä panostamaan mittavasti koviin luonnontieteisiin ja koulutustason laadun, vaatimustason ja tulosten järjestelmälliseen parantamiseen seuraavat 20 vuotta.
Spoiler: Ei löydy.

Mitään merkkejä ei ainakaan ole..
 
Sehän tuossa on, että kerran menetettyä osaamista on vaikea saada takaisin kovin lyhyellä aikavälillä ja jos Kiinakin on valmistusteknologiassa pahasti jäljessä parhaita jenkkitehtaita ja TSMC:tä, niin Eurooppa lähtisi kehittämään sitä vielä isommalta takamatkalta - tosin ainakin alkuun ilman pakotteiden ja vientirajoitusten painolastia. Joten kysymys on ehkä enemmän siitä, löytyykö sellaisia pääomia millä lähteä kilpailemaan, löytyykö nöyryyttä heittää suuri osa kaikesta höttötieteilystä ja grifteritutkimuksesta menemään, sekä panostamaan mittavasti koviin luonnontieteisiin ja koulutustason laadun, vaatimustason ja tulosten järjestelmälliseen parantamiseen seuraavat 20 vuotta.
Vahva veikkaus:
Tähän panostetaan älyttömästi rahaa, resursseja ja päälle pumpataan järjettömät määrät kaikkea ilmastohömppää ja muuta skeidaa.
Toiminta saadaan pyörimään rajusti negatiivisena 5v, jonka jälkeen kaikki myydään kiinalaisille/venäläisille lähes ilmaisiksi, jonka jälkeen toiminnasta siivotaan kaikki hömppä (ilmatotoimet, woke...) pois ja tästä tulee kiinan uusi kultavuosien nokia.
 
Melko epärealistisia ennusteita. Suomesta on nimenomaan näiden asioiden koulutusta ajettu todella paljon alas n.vuosien 2008-2020 välillä ja tätä ei nopeasti saada korjattua, vaikka korjausliike on pari vuotta sitten aloitettu. Pulaa osaavasta työvoimasta on pahasti.

Ja itse siis olin yli 14 vuotta töissä Tampereen (teknillisellä) yliopistolla näiden juttujen kanssa tekemisissä, mm. koodaamassa työkalua jota voi käyttää prosessorisuunnittelussa ja opettamassa joillain kursseilla joita sitten lakkautettiin kun ajateltiin ettei Suomessa tarvita niin paljon rautasuunnitteluosaamista, ja nyt töissä Nokialla ja olen todennäköisesti tehokkaimman Suomessa suunnitellun prosessoriytimen pääsuunnittelija.

Valmistuksen suhteen tilanne taas on vielä toivottomampi, euroopan high-tech-siruvalmistus kuoli kun global foundries putosi kisasta eikä oikein mitään järkevää keinoa sen elvyttämiseen ole. Tehtaat maksaa miljardeja tai kymmeniä miljardeja ja lisäksi tarvittaisiin osaaminen jota ei ole.
Eurooppa on tainnut lihottaa itsensä niin pahoin, ettei meillä kannata enää valmistaa mitään. Suunnitteluosaamista on monella alalla painotettu jo pitkään ja siihen suomalainen insinöörityö teknisillä aloilla monin paikoin kulminoituu. Kun on suunniteltu, tilataan rojut Kiinasta, laitetaan hintoihin 30% läskiä väliin ja lähdetään toteuttamaan 5-15 kertaa kalliimmalla työvoimalla johon voi käytännössä kouluttaa vaikka pultsarin kuukaudessa ja ne tekijät on silti kuluttaneet koulun penkkiä peruskoulun jälkeen sen 3-6 vuotta minimissään voidakseen tehdä sitä työtä.

Ainoa suomalainen teollisuuden alojen menestysresepti taitaa edelleen olla se kaverukset autotallissa nollabudjetilla väsäämässä jotain kellon ympäri ja palkkaamassa siihen koulutettavia mukaan joista tehdään uusia huippuosaajia. Senkin tuloksena pitää olla niin high-end tuote että se Kiinasta tilatulla raudalla lyö kilpailijat laudalta.
Sehän tuossa on, että kerran menetettyä osaamista on vaikea saada takaisin kovin lyhyellä aikavälillä ja jos Kiinakin on valmistusteknologiassa pahasti jäljessä parhaita jenkkitehtaita ja TSMC:tä, niin Eurooppa lähtisi kehittämään sitä vielä isommalta takamatkalta - tosin ainakin alkuun ilman pakotteiden ja vientirajoitusten painolastia. Joten kysymys on ehkä enemmän siitä, löytyykö sellaisia pääomia millä lähteä kilpailemaan, löytyykö nöyryyttä heittää suuri osa kaikesta höttötieteilystä ja grifteritutkimuksesta menemään, sekä panostamaan mittavasti koviin luonnontieteisiin ja koulutustason laadun, vaatimustason ja tulosten järjestelmälliseen parantamiseen seuraavat 20 vuotta.
Suomalainen insinööriosaaminen oli joskus kova sana. Viimeistäänkin Nokian puhelinbuumin alkumetreiltä saakka Suomessa valmistettujen tuotteiden verokuorma sekä suomalainen palkkakehitys on mennyt koko ajan vaan kalliimpaan suuntaan niin ettei meillä taida enää muunlaiseen valmistukseen olla rahkeita kuin 200€ verkka-asuihin ja 100€ vauvan pipoihin.

Sitten kun keskiverto suomalainen tekee sen 200€ eteen töitä suunnilleen pari työpäivää niin ei ole pelkoa että niitä verkkareita tai vauvan pipoja saataisiin myytyä miljoonien eurojen edestä ellei osu joku miljoonan seuraajan kv-julkkis paikalle tekemään niistä verkkareista somepostausta kv-asiakkaiden kannalta juuri oikeaan aikaan.
 
Jos katsotaan EU:n tilintarkastustuomioistuimen raporttia nykyisestä tilanteesta, niin kovasta tahdosta huolimatta ollaan pahasti jäljessä sirutuotannossa:
“Ala kehittyy huimaa vauhtia ja geopoliittinen kilpailu on kovaa. Olemme tällä hetkellä huomattavasti jäljessä kunnianhimoisten tavoitteidemme edellyttämästä kehitysvauhdista. Tavoite asetettiin korkealle, 20 prosenttiin, ja sen saavuttaminen vaatisi, että noin nelinkertaistaisimme tuotantokapasiteettimme vuoteen 2030 mennessä. Nykyisellä vauhdilla emme kuitenkaan pääse lähellekään tavoitetta. Euroopan on kyettävä kilpailemaan, ja Euroopan komission olisikin arvioitava pitkän aikavälin strategiansa uudelleen todellisen tilanteen pohjalta”.
Panostukset vs. kilpailijat EU:ssa pientä.
Komission osuus sirusäädöksen arvioidusta 86 miljardin euron rahoituksesta vuoteen 2030 mennessä on vain viisi prosenttia (4,5 miljardia euroa). Loppuosan odotetaan tulevan jäsenvaltioilta ja teollisuudelta. Suurimmat globaalit valmistajat ovat budjetoineet investointeihin 405 miljardia euroa pelkästään kolmen vuoden (2020–2023) jaksolle. Tähän verrattuna sirusäädöksen panos jää niukaksi.
Euroopan komission heinäkuussa 2024 julkaisemassa ennusteessa(opens in new window) arvioidaan, että valmistuskapasiteetin odotetusta merkittävästä kasvusta huolimatta EU:n kokonaisosuus globaalista arvoketjusta nousee vain hieman nopeasti kasvavilla markkinoilla, 9,8 prosentista vuonna 2022 vain 11,7 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Tällä hetkellä näyttää että nämä vähäiset panostukset sirutuotannosta menevät esim. Saksaan, jonne ainakin Intel ja TSMC nyt investoi ja rakentaa tuotantoa.

En tiedä miten näitä investointeja saataisiin Suomeen.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä näyttää että nämä vähäiset panostukset siruntuotannosta menevät esim. Saksaan, jonne ainakin Intel ja TSMC nyt investoi ja rakentaa tuotantoa.
Saksassa voi olla tohon joustavuutta enemmän kuin meillä. Siellähän laskettiin takavuosina palkkoja kun meillä on vaihtoehdot olleet jo pitkään joko korottaa tai olla korottamatta palkkoja.
En tiedä miten näitä investointeja saataisiin Suomeen.
Taannuttamalla itsemme Euroopan "kehitysmaaksi", jossa voidaan maksaa työvoimalle pitkästi alle kymppi tunnilta tai sitten korvaamalla tuotantorobotiikan ylläpito ja työnjohtokin roboteille/tekoälylle.

Käytännössä siinä missä Soralla saa täyspitkän leffan 2000€:lla miljoonien dollarien Hollywood-budjettien sijaan (joo, ei se laatu vielä ole riittävä korvaamaan Hollywood-tuotantoa, paino sanalla vielä), niin johtajien pitäisi pystyä käynnistämään täysin automatisoitu tehdas ilman palkkakustannuksia että tuotantokustannuksissa kilpaileminen olisi Euroopassa mahdollista. Toki investointikustannukset voivat olla vähän isot.
 
Erittäin iso sotekustannusten noususta johtuu Suomessa siitä että terveyspalveluiden hintoja ei ole mitenkään reguloitu kuten lähes kaikialla muualla EU:ssa. Googletelkaapa huviksenne yksityisten lääkärikäyntien hintoja eri maissa. Suomessa hinnat on moninkertaiset muihin EU-maihin verrattuna.
Epäilen että mainostavat asiakkaan maksamaa omavastuuta, loput rahat tulevat maasta riippuen joko yhteiskunnalta tai lakisääteisestä sairausvakuutuksesta eivätkä näy asiakkaalle.
 
Taannuttamalla itsemme Euroopan "kehitysmaaksi", jossa voidaan maksaa työvoimalle pitkästi alle kymppi tunnilta tai sitten korvaamalla tuotantorobotiikan ylläpito ja työnjohtokin roboteille/tekoälylle.

Käytännössä siinä missä Soralla saa täyspitkän leffan 2000€:lla miljoonien dollarien Hollywood-budjettien sijaan (joo, ei se laatu vielä ole riittävä korvaamaan Hollywood-tuotantoa, paino sanalla vielä), niin johtajien pitäisi pystyä käynnistämään täysin automatisoitu tehdas ilman palkkakustannuksia että tuotantokustannuksissa kilpaileminen olisi Euroopassa mahdollista. Toki investointikustannukset voivat olla vähän isot.
En välttämättä allekirjoita tätä. Suomalainen perusmentaliteetti on vähän sellainen Sulo Wilén-tyyppinen "vain halvin on kyllin hyvää"-ajattelu. Sen takia ensisijainen kilpailukyvyn nostaja meillä tuntuukin olevan halpuuttaa kaikkea ja yrittää puristaa olemassa olevasta viimeisetkin sentit ulos. Ja sillä päästään vain tiettyyn pisteeseen asti, mutta jos koskaan ei uskalleta tehdä investointia ja muuttaa mitään epäonnistumisen pelossa, niin sitten se onkin vähän sellaista kilpailua pohjalle päätymisestä.

Jos investointia halutaan tänne, niin nähdäkseni pitäisi varmistaa seuraavat asiat:
- ennakoitava ja kustannusrakenteeltaan, sääntelyn yms. puolesta ystävällinen toimintaympäristö
- riittävä määrä osaavaa työvoimaa sekä koulutusputket, mistä sitä tulee lisää
- olosuhteet toimitusketjujen luomiseen
- logistiikka

Meidän osalta oikeastaan kaikki noista vaatisivat kehittämistä. Ts. pelkkä työvoiman hinta ei ole se ratkaiseva, eikä meidän tapauksessa mielestäni läheskään merkittävin tekijä investointien esteenä. Jos haluttaisiin tehdä oikein pitkäjänteisesti, niin pitäisi päättää joitankin painopistealueita minkä koulutusta ja osaamista pyrittäisiin haalimaan, priorisoimaan ja kehittämään kaikin mahdollisin tavoin (vaikka sitten kiinalaisten tavalla, "minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa..."). Sitä kautta voisi olla mahdollisuus kehittää jonkinlaista kilpailuetua, mutta se menee siinä määrin vastoin tasapäiden paratiisin perusideaa missä kenenkään ei sovi olla toista parempi ettei meillä taida löytyä sellaista poliittista kykyä tehdä sellaista päätöstä.
 
Missään kehittyneessä länsimaassa ei ole sellaista tilannetta, missä valtio voisi yksinkertaisesti pestä kätensä kaikesta terveydenhoitoon liittyvästä, oli sen hoidon järjestäjätaho mikä tahansa. Sellaisen markkinointi edes vaihtoehtona on älyllistä epärehellisyyttä.

Jos skaalaetu on mielestäsi ihan valtava, niin näytä toki missä nykyinen sote on sitten ne säästöt tehnyt sillä skaalaedulla? Ja selitä miksi se näyttää markkinapuheista huolimatta ainoastaan kasvattavan menoja samalla kun palvelutasoa ajetaan alas. Kaikki tehokkuus ei suinkaan asu isoissa yksiköissä.
Yksi säästömuoto on kiellettyä tämän vuoden loppuun asti. Sotealueittten on pakko vuorata kaikki ne kuntien omistamat kiinteistöt joissa edellisen systeemin sote toimi. Ilmeisesti nyt ollaan valmiita luopumaan isosta osasta ja neuvottelemaan hinnat uusiksi niistä missä jatketaan.

 
Valmistuksen suhteen tilanne taas on vielä toivottomampi, euroopan high-tech-siruvalmistus kuoli kun Globalfoundries putosi kisasta eikä oikein mitään järkevää keinoa sen elvyttämiseen ole. Tehtaat maksaa miljardeja tai kymmeniä miljardeja ja lisäksi tarvittaisiin osaaminen jota ei ole.
Varmaan ensiaskel olisi jonkunmoisen osaamisen rakentaminen pitkäjänteisesti ja mahdollisesti jonkunlainen tulli/tuki jotta joku sitä eurorautaakin käyttäisi. Tyhjästä on vaikeaa alkaa muulla tavoin tekemään kun tuotteet ja valmistus ei ole kilpailukykyisiä ilman että niitä tuetaan tavalla tai toisella.

Joka tapauksessa aika pitkäjänteinen ja vaikea taival, aina toki pidempi ja vaikeampi mitä pidempään aloitusta lykätään eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
uomalainen insinööriosaaminen oli joskus kova sana. Viimeistäänkin Nokian puhelinbuumin alkumetreiltä saakka Suomessa valmistettujen tuotteiden verokuorma sekä suomalainen palkkakehitys on mennyt koko ajan vaan kalliimpaan suuntaan niin ettei meillä taida enää muunlaiseen valmistukseen olla rahkeita kuin 200€ verkka-asuihin ja 100€ vauvan pipoihin.
Insinöörityö on toki kallista, mutta minusta aika iso kysymys on se että uusinnetaanko sitä insinööriosaamista vai ei. Niistä 90- luvun nokiavuosistakin alkaa olemaan jo 30 vuotta aikaa ja moni on eläköitynyt. Mikä lienee suomalaisen insinöörikoulutuksen taso tänäpäivänä?
 
Insinöörityö on toki kallista, mutta minusta aika iso kysymys on se että uusinnetaanko sitä insinööriosaamista vai ei. Niistä 90- luvun nokiavuosistakin alkaa olemaan jo 30 vuotta aikaa ja moni on eläköitynyt. Mikä lienee suomalaisen insinöörikoulutuksen taso tänäpäivänä?
Jos pitäisi jotain veikata, sanoisin että koulutus on keskimäärin ollut laadukkaampaa ysärillä ja opiskelijoiden teoriatietämys korkeammalla keskitasolla. Amis- ja amk-koulutuksessa olen 2010-luvulla törmännyt kulttuuriin jossa opettaja kerää nimilistat aamulla ennen ja iltapäivällä jälkeen labratöiden ja luennoille ei tarvitse osallistua.

Nykyään se kova keskitason osaaminen on varmasti laihempaa laajalla otannalla, mutta luulen että niitä huippumotivoituneita omatoimisia opiskelijoita on nyt suunnilleen samassa suhteessa kun oli ennenkin ja tiedonhankinta on nopeampaa nykyään. Veikkaisin että samanlaiseen innovointiin olisi ainekset, jos motivaatiota löytyy riittävästi.

Tunnen tyyppejä, joita kiinnostaa omaa ammattitaitoa enemmän työn alkamis- ja loppumisajankohta, mutta myös niitä joiden elämäntyö on ollut ottaa itse kaikesta selvää oman firman ja tuotteen kehittämiseksi tekniikan alalla. Siis todella kovia ammattilaisia, jotka ovat kasvattaneet miljoonien tai kymppimiljoonien liikevaihdon omalla sinnikkyydellään aloitettuaan ysärillä. Harmillisin näitä yhdistävä tekijä on, että se yritys on nykyään yleensä ulkomaisessa omistuksessa lähes poikkeuksetta.
 
VTV on tutkinut Sanna Marinin hallituksen rahan käyttöä.
Raportin mukaan budjettirahaa kulutettiin joka koronavuonna keskimäärin 10 miljardia enemmän kuin hallitus oli ennen pandemian puhkeamista suunnitellut. Lisämenoja kertyi vuosina 2020–2023 noin 41 miljardia euroa.
VTV:n mukaan koronan aiheuttamien poikkeusten varjolla kasvatettiin myös pysyviä, koronakriisiin liittymättömiä menoja tavalla, joka heikentää julkisen talouden tasapainoa vielä tänäkin päivänä.

Vielä koronakriisin alkamisvuonna 2020 lähes 70 prosenttia menolisäyksistä kohdistui itse kriisin hoitoon, eli esimerkiksi pandemian torjuntatoimiin, työttömyystukeen, kotitalouksien tulonsiirtoihin sekä yritysten tukemiseen.
Seuraavana vuonna 2021 koronakriisimenojen osuus lisäyksistä supistui noin 39 prosenttiin ja painui lähes nollaan vuoteen 2024 mennessä, VTV:n raportissa todetaan.

Finanssipoliittisista säännöistä luopumisen jälkeen Marinin hallitus kasvatti hallitusohjelman menoja ja teki uusia pysyviä menolisäyksiä erityisesti kuntatalouden tukemiseen ja valtionhallinnon toimintamenoihin. Myös puolustukseen lisättiin pysyvästi menoja, mutta ne olivat kooltaan pienempiä sekä perusteltavissa, sanoo VTV:n vanhempi ekonomisti Suvi Kangasrääsiö tiedotteessa.

Kaikki tuo tietysti tiedetään, mutta osa äänestäjistä ei ole asiaa ymmärtänyt. Ehkä nyt Marinin ajan virheet näkyvät paremmin ja asiasta voidaan käydä perusteellisempaa keskustelua kuin aikaisemmin on tehty.

STT:n jutussa on lisähuomio, joka koskee uuden hallituksen aikaa:
Siinä missä Marinin hallitus siis nosti muun muassa valtionhallinnon toimintamenoja, on Petteri Orpon (kok) hallitus leikannut niitä osana julkisen talouden sopeutustoimiaan. VTV:n mukaan osa Orpon hallituksen leikkauksista kuitenkin tosiasiassa vasta pienentää korona-aikana syntyneitä valtionhallinnon määrärahojen puskureita.

VTV:n Kangasrääsiö sanoo, että menotason nosto pysyvästi korkeammalle on yksi osatekijä siinä, että valtion alijäämä on ollut viime vuosina aiempaa suurempi. Tulot eivät ole pystyneet täysin vastaamaan kasvaneisiin menoihin.

”Jos Marinin hallitus olisi ollut maltillisempi menolisäyksissä, tilanne voisi olla nyt parempi”, Kangasrääsiö pohtii.
 
Viimeksi muokattu:
STT:n jutussa on lisähuomio, joka koskee uuden hallituksen aikaa:
Siinä missä Marinin hallitus siis nosti muun muassa valtionhallinnon toimintamenoja, on Petteri Orpon (kok) hallitus leikannut niitä osana julkisen talouden sopeutustoimiaan. VTV:n mukaan osa Orpon hallituksen leikkauksista kuitenkin tosiasiassa vasta pienentää korona-aikana syntyneitä valtionhallinnon määrärahojen puskureita.
Samaa juuri kommentoin SDP-ketjussakin. Nyt paikataan vasta Marinin hallituksen kasvattamaa alijäämää. Kun päästään tasolle josta Marinin hallitus aloitti, on lisää leikkauksia edessä jotta voidaan päästä valtion taloudessa kohti tasapainoa.

Nyt jos vaaleissa ei oma puolue esitä aikuisten oikeasti realistista ratkaisumallia alijäämän merkittäväksi supistamiseksi, niin kannattaa olla rehellinen itselleen ja jättää äänestämättä sitä omaa puoluetta. Ellei selkäranka taivu äänestämään puoluetta, joka tälle haluaa jotain tehdä niin sitten on parempi olla äänestämättä.

Aikuisten oikeasti realistinen ratkaisumalli ei ole Lindtmanin "miljardiyrityksiä tulee ja hoitojonot katoavat" jos kaikki perustuu talouskurin ja etenkin suunnitelmallisen sellaisen puutteeseen.
 
Samaa juuri kommentoin SDP-ketjussakin. Nyt paikataan vasta Marinin hallituksen kasvattamaa alijäämää. Kun päästään tasolle josta Marinin hallitus aloitti, on lisää leikkauksia edessä jotta voidaan päästä valtion taloudessa kohti tasapainoa.

Nyt jos vaaleissa ei oma puolue esitä aikuisten oikeasti realistista ratkaisumallia alijäämän merkittäväksi supistamiseksi, niin kannattaa olla rehellinen itselleen ja jättää äänestämättä sitä omaa puoluetta. Ellei selkäranka taivu äänestämään puoluetta, joka tälle haluaa jotain tehdä niin sitten on parempi olla äänestämättä.

Aikuisten oikeasti realistinen ratkaisumalli ei ole Lindtmanin "miljardiyrityksiä tulee ja hoitojonot katoavat" jos kaikki perustuu talouskurin ja etenkin suunnitelmallisen sellaisen puutteeseen.
Tuossa olet oikeassa. Eikä pelkät lupauksetkaan riitä, vaan arvitaan tekoja.

Demarit näyttäisi olevan seuraava hallituspuolue. Nyt täytyisi pelata niin, että Kokoomuksesta tulisi valtioministeripuolue. Marinin vasemmistohallitus on yhtä paha kuin pelkkä oikeistohallitus.

Politiikan pitäisi olla ennakoitavaa ja jatkua yli hallituskausien. Nyt alkaa vaikuttaa, että uusi hallitus aina purkaa edellisen päätöksiä ja jokainen ottaa lisävelkaa. Marinin aiheuttamia 'pysyviä' kuluja on aihettakin poistaa, samoin tämän hallituksen tulomenetyksiä. Sote-täytyy ratkaista, Marin teki vasta alun, joka on enemmän tasoltaan avoin beta. Nykyhallituksen tulisi tehdä siihen muutoksia, kun vielä on valtaa. Onneksi vuodenvaihteessa päättyy pakotetut vuokrasopimukset.
 
Samaa juuri kommentoin SDP-ketjussakin. Nyt paikataan vasta Marinin hallituksen kasvattamaa alijäämää. Kun päästään tasolle josta Marinin hallitus aloitti, on lisää leikkauksia edessä jotta voidaan päästä valtion taloudessa kohti tasapainoa.
Huutonaurua kyllä tälle leikkausmenolle, ei paljoa jää jäljelle ns. hyvinvointivaltiosta jos leikataan pari vaalikautta 1,5 mrd vuosittain vai paljonko EU vaatikaan. Eipä siinä, leikattava kai on mutta haluanko että kokkarit leikkaavat köyhiltä kuten nyt (fiksua touhua taantumassa tai rehellisesti sanoen lamassa) vai mahdollisesti SDP vähän muualtakin. :hmm: Tuon perusteella se äänestyspäätös on kai tehtävä vaikka kieltämättä kammottaa demareiden äänestäminen jo näin ajatuksen tasolla. Persut näyttivät karvansa/värinsä, ei jatkoon.
Nyt jos vaaleissa ei oma puolue esitä aikuisten oikeasti realistista ratkaisumallia alijäämän merkittäväksi supistamiseksi, niin kannattaa olla rehellinen itselleen ja jättää äänestämättä sitä omaa puoluetta. Ellei selkäranka taivu äänestämään puoluetta, joka tälle haluaa jotain tehdä niin sitten on parempi olla äänestämättä.
Mutta sittenhän ei saa kuulemma valittaa politiikasta jos ei äänestä niin eihän se äänestämättä jättäminen käy päinsä. :) Realismia olisi leikata jo nykyisiltä eläkeläisiltäkin mutta sitä ei tee mikään puolue, nyt on kurmotettu köyhiä ja kipeitä kokkareiden ja persujen toimesta, lasketaan kovatuloisten marginaaliverotusta 57 -> 52 %. Tavan keskituloinen sai mitä, heikennetyt työehdot (paikallinen sopiminen), lakko-oikeuden rajoittamiset, liiton maksujen verovähennyksen poiston, työhuonevähennyksen poiston, ansiopäivärahan leikkauksen list goes on.
Aikuisten oikeasti realistinen ratkaisumalli ei ole Lindtmanin "miljardiyrityksiä tulee ja hoitojonot katoavat" jos kaikki perustuu talouskurin ja etenkin suunnitelmallisen sellaisen puutteeseen.
Samaa mieltä mutta eikö nyt sovittu kuitenkin velkajarrusta, ei ole tämäkään hallitus saanut työpaikkoja/kasvua Suomeen ainakaan toistaiseksi.
 
Realismia olisi leikata jo nykyisiltä eläkeläisiltäkin mutta sitä ei tee mikään puolue, nyt on kurmotettu köyhiä ja kipeitä kokkareiden ja persujen toimesta, lasketaan kovatuloisten marginaaliverotusta 57 -> 52 %. Tavan keskituloinen sai mitä, heikennetyt työehdot (paikallinen sopiminen), lakko-oikeuden rajoittamiset, liiton maksujen verovähennyksen poiston, työhuonevähennyksen poiston, ansiopäivärahan leikkauksen list goes on.
Eläkeleikkausten lisäksi pitäisi löytää puolue joka leikkaisi merkittävästi myös järjestötuista kuten martoilta yms. Upporikkaiden ammattiliittojen lihottaminen ei myöskään ole valtion ydintehtäviä joten ihan oikea suunta poistaa liiton jäsenyyden hinnanalennus veronmaksajien harteilta. Liittojen ansioihin kuuluu mm. asuntomarkkinakuplan rakentamiseen osallisuus ja paperiteollisuuden häätäminen Suomesta työehtotaisteluin sekä toistuva satamien pysäyttäminen aina kun demaripolitiikka on vastatuulessa.

Köyhät ja kipeät ovat valtion vinkkelistä katsottuna saamapuolella ja heitä verotetaan kaikkein vähiten. En tiedä miten heiltä pystytäänkin ottamaan joka ikisellä vaalikaudella "eniten". Minusta näyttää siltä että demarit teki tulevaa vaalikampanjaansa kasvattamalla valtion rahanmenoa tälläkin saralla vaikka jakovara oli jo loppu ja nykyhallitukselle jäi sitten nekin leikattavaksi pois.

Asuminen ja työvoiman palkkaaminen on Suomessa niin kallista, ettei siinä ole järjen hiventä, siksi me tarvitsemme lisää ay-byrokratian karsijoita, asuntokuplien puhkojia ja järjestöjen päähäntaputtelun lopettamista.

Keskituloisen ostovoima on verotettu niin kyykkyyn että temutus on arkipäiväistynyt sen saman krääsän hankkimiseksi mitä suomalaiset marketit on pullollaan kaksin- tai jopa kolminkertaisin hinnoin. Tässä "terveessä" tavassa ostaa tuotteita on lihotettu pari aakkosketjua ja heidän osingonsaajat ja ilmeisesti heillä on aika ahkerat lobbarit kun tähänkin krääsän tilaamiseen jaksaa hallitus tarmokkaasti puuttua vaikka kiireempääkin hommaa löytyisi vaikkapa suomalaisten yritysten pelastamisessa (YEL-korjausta olisi voitu kiirehtiä).

Totta kai olen hyödyntänyt verovähennykset joihin olen ollut oikeutettu. Tulevissa vaaleissa ajattelin äänestää valtion sosialismista tervehdyttämisen puolesta, en omien verovähennyksieni (anteeksi super imelä ilmaisu, toi retoriikkahan oli kuin Marinin kirjasta). Sama kai se tuleeko ne samat satkut sieltä työhuonevähennyksestä vai työn verotuksen kevennyksestä, kun tämä setelien siirto taskusta toiseen ei kuitenkaan isossa kuvassa korjaa mitään. Ei ne pienet tulot (verovähennysten poistot) vaan ne suuret menot (marttojen yms mätisäkkien miljoonat vuosittain).
Samaa mieltä mutta eikö nyt sovittu kuitenkin velkajarrusta, ei ole tämäkään hallitus saanut työpaikkoja/kasvua Suomeen ainakaan toistaiseksi.
Velkajarrusta on sovittu, mutta Lindtman on niin löysälahje koko jätkä, että SDP:n äänestäminen olisi todennäköisesti taas kerran viihdetaiteilijoiden, aktivistien ja muiden vempuloiden etujen edistämistä. Joten en aio äänestää vasemmistoa vain siksi että oikeisto ei tällä hallituskaudella tehnyt tarpeeksi.

Persujen ansioksi katsottakoon leikkaukset kehitysapuun ja selkärangan löytyminen itärajan sulkemisessa. Muuten lienevät sopineet aika lailla yksissä tuumin kokkarien kanssa näistä muista lillukan varsista joissa säästetään x € ja jaetaan muualle 0.9 x €.
 
Huutonaurua kyllä tälle leikkausmenolle, ei paljoa jää jäljelle ns. hyvinvointivaltiosta jos leikataan pari vaalikautta 1,5 mrd vuosittain vai paljonko EU vaatikaan. Eipä siinä, leikattava kai on mutta haluanko että kokkarit leikkaavat köyhiltä kuten nyt (fiksua touhua taantumassa tai rehellisesti sanoen lamassa) vai mahdollisesti SDP vähän muualtakin. :hmm: Tuon perusteella se äänestyspäätös on kai tehtävä vaikka kieltämättä kammottaa demareiden äänestäminen jo näin ajatuksen tasolla. Persut näyttivät karvansa/värinsä, ei jatkoon.
Riittäispä joku naurettava 1.5miljardia. Totuus on jossain siellä 13miljardin tasolla joka pitäis kuroa. Kyllä siinä yksinkertaisesti ottaa hittiä ihan tasan jokainen suomalainen, niin köyhä, rikas, eläkeläinen, nuori, nainen, mies, terve, sairas jne.

Ei Nokian kulta-aikana pystytettyä systeemiä ole tällä ikääntyvällä väkirakenteella, työhaluttomuudella sekä paskalla politiikalla (lisää ulkomailta työhaluttomia) missään nimessä mahdollista ylläpitää muutakuin nykyisenkaltaisella velanotolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 308
Viestejä
4 999 112
Jäsenet
80 265
Uusin jäsen
tech.human

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom