Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika!
  • Aloitettu Aloitettu
Onko SATA-kaapeleita "erilaisia"? Vai onko kaikki samoilla spekseillä? Jos erilaisia niin tunnistaako jostain jos kaapeliin ei ole mitään printattu?

Onko SATA-kaapeleita "erilaisia"? Vai onko kaikki samoilla spekseillä? Jos erilaisia niin tunnistaako jostain jos kaapeliin ei ole mitään printattu?

Vaikka kuinka paljon erilaisia erilaisilla spekseillä.

images (3).jpeg

Julan liiketunnistinkattolamppu toimi hyvin. Sen aikaa kun se toimi, olisiko ideoita vähän pitkäkestoisemmasta vaihtoehdosta? Lamppu kattoon ja valo päälle, sisäänrakennettu liiketunnistin hoitaa loput.

Muistaakseni tuon Universalstonen mukana tulee tuollainen ihmesieni, joten ne kai kuuluu jollain tavalla yhteen. Kumpikin on hioava, sieni sekä tuo aine. Millä sienellä sinä sitten olet tuota tehnyt?
Ihan normaali vähän karkea pesusieni siinä tulee. Ihmessieni on puolestaan tiivistä tavaraa.

Niin no eihän noita sata-kaapeleita ollutkaan kuin tommoset 20 vuotta, että kyllä ne standardit tuossa ajassa tuppaa muutumaan/uudistumaan.

Itse SATA-kaapeleista ei ole erillistä versiota eri SATA-versioille vaan nuo ovat kaikki eteen ja taaksepäin yhteensopivia. Jos tulee ongelmia, niin kaapeli on vaan alkujaankin huono eikä täytä SATA-IO:n asettamia speksejä tai sitten on ihan vaan rikki. Toki joissain datakaapeleissa on sitten lukitusmekanismi lisänä.

Eli sisältä nuo kaikki datakaapelit pitäisi näyttää tältä ja käyttää samaa rakennetta:
1758101030208.png

Wikipedian artikkelista hieman kaapelin anatomiasta: "The use of fully shielded, dual coax conductors, with multiple ground connections, for each differential pair improves isolation between the channels and reduces the chances of lost data in difficult electrical environments."

Toki on aina mahdollista, että se ikivanha datakaapeli on tehty halvalla rimaa hipoen eikä siten esim toimi SATA III (6 Gbit/s) nopeuksilla.

Edit:
Vaihdettu kuva speksin mukaiseen kaapeliin. Speksissä vaaditaan kolme maajohdinta, vaikka joissain tosin on niitä neljä. Tällöin lähinnäkin ylittää speksin vaatimukset.

Viimeksi muokattu:
Itse SATA-kaapeleista ei ole erillistä versiota eri SATA-versioille vaan nuo ovat kaikki eteen ja taaksepäin yhteensopivia. Jos tulee ongelmia, niin kaapeli on vaan alkujaankin huono eikä täytä SATA-IO:n asettamia speksejä tai sitten on ihan vaan rikki. Toki joissain datakaapeleissa on sitten lukitusmekanismi lisänä.

Eli sisältä nuo kaikki datakaapelit pitäisi näyttää tältä ja käyttää samaa rakennetta:
katso liitettä 1598774

Wikipedian artikkelista hieman kaapelin anatomiasta: "The use of fully shielded, dual coax conductors, with multiple ground connections, for each differential pair improves isolation between the channels and reduces the chances of lost data in difficult electrical environments."

Toki on aina mahdollista, että se ikivanha datakaapeli on tehty halvalla rimaa hipoen eikä siten esim toimi SATA III (6 Gbit/s) nopeuksilla.
Tätä mä lähinnä hain takaa, että jos mä löydän jostain kaapinpohjalta jonkun muinaisen SATA kaapelin niin voinko olettaa että se siirtää maksimit tavaraa niin lujaa kuin laite sallii, vai onko se kaapelista kiinni.

Tätä mä lähinnä hain takaa, että jos mä löydän jostain kaapinpohjalta jonkun muinaisen SATA kaapelin niin voinko olettaa että se siirtää maksimit tavaraa niin lujaa kuin laite sallii, vai onko se kaapelista kiinni.
Olettaen, että kaapeli on alunperin tehty speksien mukaisesti, niin vastaus on kyllä.

Ihan normaali vähän karkea pesusieni siinä tulee. Ihmessieni on puolestaan tiivistä tavaraa.

Voi olla näinkin. Itselläni tuossa ihmekiven paketissa oli kuitenkin hyvin erinäköinen sieni kuin tuossa kuvassa, valkoinen ja paljon tiiviimpi. Muistutti hyvin paljon ihmesientä. Ilmeisesti noissakin on vähän erilaisia sieniä, jotka helposti voi sekoittaa.

MInun 20 vuotta vanhassa universal stone paketissa on ihan saman näköinen paitsi keltainen selvästi huokoinen sieni kuin kuvassa Veneet – Universalstone puhdistuskivi
Ihmesieni kuluu käytössä kun taas tämä universal stonen sieni on tavallinen sieni joka ei kulu käytössä vaan kivitahna on se joka kuluu ja vähenee. En usko että universal stonen valmistaja haluaa että asiakkaat lähtevät ostelemaan ihmesieniä jos universal stonen mukana tullut sieni kuluu loppuun.

Minä olen sitä mieltä että universal stone on vähän rajumpi väline ja sopivampi isompiin hommiin. Esim jos mulla on 5 neliömetriä suihkukopin hinkkaamista niin universal stone on parempi valinta mutta jos aloittajan ongelma on ratkaistavissa yhdellä ihmesienen pyyhkäisyllä niin se on kokonaisuutena nopeampi. Molemmat on hyvä olla siivouskaapissa.

MInun 20 vuotta vanhassa universal stone paketissa on ihan saman näköinen paitsi keltainen selvästi huokoinen sieni kuin kuvassa Veneet – Universalstone puhdistuskivi
Ihmesieni kuluu käytössä kun taas tämä universal stonen sieni on tavallinen sieni joka ei kulu käytössä vaan kivitahna on se joka kuluu ja vähenee. En usko että universal stonen valmistaja haluaa että asiakkaat lähtevät ostelemaan ihmesieniä jos universal stonen mukana tullut sieni kuluu loppuun.

Minä olen sitä mieltä että universal stone on vähän rajumpi väline ja sopivampi isompiin hommiin. Esim jos mulla on 5 neliömetriä suihkukopin hinkkaamista niin universal stone on parempi valinta mutta jos aloittajan ongelma on ratkaistavissa yhdellä ihmesienen pyyhkäisyllä niin se on kokonaisuutena nopeampi. Molemmat on hyvä olla siivouskaapissa.

No itselläni se universal stonen mukana tullut kului juuri täysin loppuun, aivan samalla tavalla, kuin ihmesienikin. Siksi luulin sitä samaksi sieneksi, kunnes täällä nyt väitetään toisin. Mietin jo silloin, että mistä saan uuden sienen tilalle, mutta sitten ajattelin, että eikös tämä ole ihan normaali ihmesieni, että näitähän löytyy jokakaupasta, mutta en sitten tiedä.

No itselläni se universal stonen mukana tullut kului juuri täysin loppuun, aivan samalla tavalla, kuin ihmesienikin. Siksi luulin sitä samaksi sieneksi, kunnes täällä nyt väitetään toisin. Mietin jo silloin, että mistä saan uuden sienen tilalle, mutta sitten ajattelin, että eikös tämä ole ihan normaali ihmesieni, että näitähän löytyy jokakaupasta, mutta en sitten tiedä.
Oliko nyt ihan varmasti Universal Stone, vai joku muu ihmekivi? Saatko otettua kuvaa purkista ja sienestä? Ostitko itse uutena kaupasta, eli kuuluiko sieni varmasti settiin? Löysin nimittäin kolmesta eri huushollista noita alkuperäisiä ihmekiviä, joista vanhin ostettu 2005-2010 ja uusin keväällä 2025. Kaikissa on rakenteeltaan samanlaiset tavalliset huokoiset pesusienet. Vanhemmat olivat kellertävämpiä, mutta väri oli liasta peräisin. Yksikään ei näyttänyt kulumisen merkkejä.

Neljäs puhdistuskivi löytyi äidiltä. Merkki oli Sini puhdistuskivi. Siitä puuttui sieni. Hieman ihmettelin tuotteen nimeä, sillä siinä oli vain vettä, soodaa, saippuaa ja sitrusöljyä. Miten ihmeessä tuollaista saa kutsua puhdistuskiveksi? Puhdistin kokeeksi yhden hanan ja lavuaarin pienellä sienellä. Lavuaarin kalkki lähti todella huonosti. Siinä missä Universal Stonella olisi riittänyt pari sipaisua, joutui tuolla puhdistuskivellä jynssäämään 30-40 kertaa voimalla, eikä kaikki edes lähtenyt puhtaaksi. Kemia ei tehnyt taikojaan, vaan kaikki tuntui olevan mekaanisen hinkkauksen varassa. Pakkauksen mukaan olisi pitänyt tepsiä kalkkiinkin. Eikös kalkki vaadi savea, etikkaa tai sitruunahappoa? Tuosta puhdistuskivestä puuttui kivi, eli savi, joten kalkinpoisto jäi sitrusöljyn harteille, eikä siinä testin perusteella ollut tarpeeksi ytyä. Toinen ongelma oli se, että aine ei vaahdonnut kunnolla ja sitä joutui jatkuvasti lisäämään sieneen. Tämän takia purkki hupeni silmissä vs. oikea Universal Stone.

Älä ihmeessä osta ihmesientä alkuperäisen ihmekiven kaveriksi. Tavallinen pesusieni vaahdottaa ja toimii paremmin, eikä tule mitään ihmesienen sottaavaa melamiinihartsipurua, mitä irtoaa ihmesienen kuluessa.

Kai luit edellisen sieniviestini:
Viesti keskustelussa 'Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)' Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

Statistiikka

Viestiketjuista
287 187
Jäsenet
79 330
Uusin jäsen
stosaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom