Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tietysti siinä toinenkin ongelma. Rampeissa on lähes poikkeusetta 80 rajoitus, ja varsinainen rajoitusmerkki on vasta motarilla. Jostain syystä lainsäätäjä on kaikessa viisaudessan miettinyt, että motarille liitytään ajelemalla hitaammin kuin muu liikenne.
Onpa paskaa tiesuunnittelua. Täällä päin motarin liittymisrampeissa sama nopeus kuin motarilla.
 
Tietysti siinä toinenkin ongelma. Rampeissa on lähes poikkeusetta 80 rajoitus, ja varsinainen rajoitusmerkki on vasta motarilla. Jostain syystä lainsäätäjä on kaikessa viisaudessan miettinyt, että motarille liitytään ajelemalla hitaammin kuin muu liikenne.

Missä noin on?

Tässä ainakin 120 heti (pitkälle) rampille mennessä Street View · Google Maps
 
Aika moni riskitilanne on vältettävissä, kun vaan yksinkertaisesti pitää pitkän turvavälin. Ohitse pääsee varmasti jokunen kymmenen sekuntia myöhemmin ja taatusti oikeaoppisesti ja ilman ärsytystä. Liian usein just näkee tätä, että rampilta liittyjä vaihtaa jyrkästi heti yhden kaistan yli vasemmalle kaistalle ja kiihdyttää sakkorajalle. Käsittääkseni moisesti poukkoilusta kyllä sakkoja on joskus kirjoitettu.

No mutta, pitää oma ärsytys jakaa. On se vaan liian luottavaista, että lapsiperhe, isä, äiti molemmilla lapset polkupyöriensä takakärryissä. Lähtevät luottavaisin mielin vaan ajamaan autojen eteen suojatietä ylittämään. Minkäs sille voi, kun ei voi odottaa 5-10 sekuntia paikallaan omaa vuoroaan. Suojatien edessä pysähtyneenä heristin heille sormea ja tein "mitä,miksi" eleen ja he olivat ihmeissään. 🤡 Vastaus olis varmaan ollu, että "ku mä haluan ja mä saan". Huono fiilis sinällään, että noin vähän arvostavat omaa terveyttään ja lapsiensa. Hyvällä tuurilla ei satu tulemaan päihdekuskia vastaan, että ei saata olla kovin pitkäikäistä sukua nuo, jos aikuisetkin poukkoilevat autojen eteen pyörällä tyyliin, että kyllähän niiden pitää väistää kuitenkin. Eikä ole edes pyörätienjatke kyseessä.

Toki vähä mietin, että millanen ihminen oikeesti laittaa lapsen polkupyörän takakärryyn. :x3: En minä kyllä.
Lait säädetään tietenkin sillä ajatuksella, että jokainen ajaa sääntöjen mukaan. Optimaalinen tilanne (rampissa) on vetoketju jossa kaikki pitävät riittävän turvavälin ja rampissa ajavat mahtuvat mukaan sujuvasti ja turvallisesti.
No niin kuin kaikki kuskit tietävät että todellisuus on valovuoden päässä tuosta. Lakalaivan kohdalla on muuttuvat nopeusrajoitukset ja se lasketaan herkästi 80:een kun autojen määrä ylittää tietyn rajan. Se johtaa tavallisesti siihen, että ohituskaistalla ajetaan satasta, toisella kaistalla 80 ja ruuhka-aikaan ramppi on aivan tukossa, kun siinä ajellaan 40-50km/h. Kyseinen kohta myös Nokian suunnalta tullessa on pahamaineinen, siinä rytisee säännöllisesti. Siitä huolimatta, että tie on leveä ja hyväkuntoinen.
Kärsimättömyys, piittaamattomuus ja osaamattomuus ovat päivän ilmiöitä. Ne kun yhdistyy yhden auton ratin ja penkin väliin, saa muutkin siitä osansa.
 
Miksi ihmiset hidastavat, kun he ohittavat rekkoja moottoritiellä? Viimeksi eilen oli pari tapausta, kun edellä ajanut ohitti rekkajonoa noin 110 kmh. Heti kun hän oli päässyt rekoista ohi niin nopeus nousi. Ymmärrän, että rekka voi pelottaa mutta minä ainakin koitan ohittaa ne aina niin nopeasti kuin mahdollista.
 
Miksi ihmiset hidastavat, kun he ohittavat rekkoja moottoritiellä? Viimeksi eilen oli pari tapausta, kun edellä ajanut ohitti rekkajonoa noin 110 kmh. Heti kun hän oli päässyt rekoista ohi niin nopeus nousi. Ymmärrän, että rekka voi pelottaa mutta minä ainakin koitan ohittaa ne aina niin nopeasti kuin mahdollista.
Kyseiseen ilmiöön törmää niin usein, etten usko että ihmiset sitä pahuuttaan tekee. Oma teoria on, että kyse on jonkinlaiseen nopeuden havainnointiin liittyvästä asiasta ja voisi olettaa että se on tiedostamatonta. Laittaisin sen osaamattomuus kategoriaan.
 
Tampere - Helsinki motarilla, 120 rajoitus alkaa tosiaan aikaisemmin, mutta Lakalaivassa ja ohitustiellä on monta kohtaa jossa 100 rajoitus alkaa vasta kun ramppi on päättynyt.
Turussa taas on sellaisia, että päätiellä on 80 rajoitus ja rampilta (alamäkeen) tuleville on 100 rajoitus. Myöhemmin tulee myös päätielle satanen. En tiedä pitäisikö tälle itkeä vai nauraa.
 
Miksi ihmiset hidastavat, kun he ohittavat rekkoja moottoritiellä? Viimeksi eilen oli pari tapausta, kun edellä ajanut ohitti rekkajonoa noin 110 kmh. Heti kun hän oli päässyt rekoista ohi niin nopeus nousi. Ymmärrän, että rekka voi pelottaa mutta minä ainakin koitan ohittaa ne aina niin nopeasti kuin mahdollista.
Omalle kohdalle näissä on sattunut usein nuori tsi keski-ikäinen nainen. Osa painaa jarrua jos rekka vähän heilahtaa, jonka oon tulkinnut ihan vaan peloksi ohittaa isoa ajoneuvoa.
 
Kyseiseen ilmiöön törmää niin usein, etten usko että ihmiset sitä pahuuttaan tekee. Oma teoria on, että kyse on jonkinlaiseen nopeuden havainnointiin liittyvästä asiasta ja voisi olettaa että se on tiedostamatonta. Laittaisin sen osaamattomuus kategoriaan.
Menee samaan kategoriaan kuin se, että vapalla ohituskaistalla nopeus nousee vaikka rajoitus ei muutu. Tilaa on enemmän ja tuntuu turvallisemmalta. Rekkaa ohittaessa tilaa tuntuu olevan vähemmän ja nopeus laskee.
 
Turun ohikulkutiellä olen huomannut muutaman kerran sellaista käytöstä että madellaan vasemmalla kaistalla jollain 1km/h nopeuserolla ohitettavaan letkaan nähden, ja sitten kun lopulta päästään takaisin oikealle kaistalle niin nostetaankin nopeutta. Tuo on kai samaa nurinkurista ilmiötä kuin ylempänäkin.
 
Liikennevaloista kääntyjät. Todella usein huomaan, kun vasemmalle kääntyjien vihreä nuolivalo syttyy ja autot lähtevät kääntymään, niin siinä parhaimmat jättää 50 metrin väliä edelliseen. Lopputulos on se, ettei jonosta kaikki pääse näillä vihreillä läpi.

Ja helvetti eilen tuli taas yksi kylkeen yrittäjä. Minä ajoin motarilla vakkarilla ja pässi on helvetin pitkällä kiihdytyskaistalla tulossa motarille. Hän on huomattavasti edelläni, joten oletettavasti on kuvitellut tulevansa minun eteen, mutta koska ei ole sovittanut nopeuttaan motarilla ajavien nopeuteen, niin siinä vaiheessa kun on vaihtamassa motarille, niin olen ehtinyt jo viereen, mutta silti vain tullaan ja minun on pakko väistää, jottei tulisi kolaria.
 
Kyseiseen ilmiöön törmää niin usein, etten usko että ihmiset sitä pahuuttaan tekee. Oma teoria on, että kyse on jonkinlaiseen nopeuden havainnointiin liittyvästä asiasta ja voisi olettaa että se on tiedostamatonta. Laittaisin sen osaamattomuus kategoriaan.
Tämä varmaan selittää suurta osaa tapauksista. Se nopeusero kenties tuntuu siinä rinnalla siltä, ettei nopeus olisikaan laskenut. Itse sitä ei tietenkään enää havainnoi samalla tavalla, koska on tottunut siihen nopeuseroon. Pelko/jännitys voi tietysti olla toinen. Sitä keskittyy enemmän siihen auton pitämiseen kaistalla, jolloin huomio herpaantuu nopeudesta?
 
Tämä varmaan selittää suurta osaa tapauksista. Se nopeusero kenties tuntuu siinä rinnalla siltä, ettei nopeus olisikaan laskenut. Itse sitä ei tietenkään enää havainnoi samalla tavalla, koska on tottunut siihen nopeuseroon. Pelko/jännitys voi tietysti olla toinen. Sitä keskittyy enemmän siihen auton pitämiseen kaistalla, jolloin huomio herpaantuu nopeudesta?
Ei tuota käytöstä mikään järkiperäinen selitys selitä, käytännössä joka autossa on vakkari, ihme masokisti jollei vakkaria käytä (edes) moottoritiellä. Toisin sanoen nopeus pitäisi pysyä vakiona niin motarilla kuin tyhjillä ohituskaistoilla ja koska näin ei kuitenkaan tapahdu niin pistäisin kaikki ko. tyypin kuljettajat kategoriaan "täysi aasi, kulkisit julkisilla kun auton ajamisessa tuntuu olevan huomattavia haasteita".
 
Toki vähä mietin, että millanen ihminen oikeesti laittaa lapsen polkupyörän takakärryyn. :x3: En minä kyllä.

Ylipäätään nämä juuttisäkkeihin pukeutuneet elämäntapapyöräilijät jotka kuskaa kaupunkien keskustoissa muksujaan niillä tavarapyörillä. En ymmärrä miten näiden kanssa ei käy enemmän onnettomuuksia - vai eikö niistä vain uutisoida. Ajellaan ihan miten sattuu ja jos ajellaan lain mukaan, niin järkyttävällä riskillä tyyliin "minulla on oikeus". En edes lemmikkien kanssa lähtisi kokeilemaan kumpi väistää, minä vai auto, saati sitten lasten kanssa.
 
Ei tuota käytöstä mikään järkiperäinen selitys selitä, käytännössä joka autossa on vakkari, ihme masokisti jollei vakkaria käytä (edes) moottoritiellä. Toisin sanoen nopeus pitäisi pysyä vakiona niin motarilla kuin tyhjillä ohituskaistoilla ja koska näin ei kuitenkaan tapahdu niin pistäisin kaikki ko. tyypin kuljettajat kategoriaan "täysi aasi, kulkisit julkisilla kun auton ajamisessa tuntuu olevan huomattavia haasteita".
Jotkut boomerit ei ”osaa” vakkaria käyttää ku saattavat ajella nyt ekalla sellaisen omaavalla autolla elämässään. Oma mutsini on hyvä esimerkki, ja työkaverikin kirosi kun oma isänsä ei käytä vakkaria, vaikka autosta sellainen löytyy, ja nopeus sahaa koko ajan. Edellisessä autossani ei ollut vakkaria ollenkaan ja se oli viime vuosikymmenen Mersu eli yllättävistäkin ajokeista se saattaa puuttua.
 
Ylipäätään nämä juuttisäkkeihin pukeutuneet elämäntapapyöräilijät jotka kuskaa kaupunkien keskustoissa muksujaan niillä tavarapyörillä. En ymmärrä miten näiden kanssa ei käy enemmän onnettomuuksia - vai eikö niistä vain uutisoida. Ajellaan ihan miten sattuu ja jos ajellaan lain mukaan, niin järkyttävällä riskillä tyyliin "minulla on oikeus". En edes lemmikkien kanssa lähtisi kokeilemaan kumpi väistää, minä vai auto, saati sitten lasten kanssa.

Ihan mielenkiinnosta missä päin näin? Kun Tampereella nämä ajaa säntillisesti, jos ei laske wolt kuskeja,
 
Itellä kans viime vuonna tilanne, missä maantietä 80khm ajettiin kaksin rekan perässä monta kilsaa kunnes tuli vihdoin hyvä ohitusbaana. Noh edessä oleva auto lähti ohittamaan rekkaa noin 1km/h nopeuserolla, itse siihen perään heti kun oletin, että nyt päästään molemmat. Siinä kun 30sek tehtiin ohitusta niin alkoi jo vastaantuleva liikenne kuumottamaan. Sain juuri auton tuon auton ja rekan väliin ennenkuin vastaantulija oli kohdalla. Piti siinä sormea heristää kyllä ja ehdottomasti pois liikenteestä vastaavat mielestäni jos ei osata autoa hallita sekä sen verran myös havainnoida, että sieltä ehkä muutkin olisi tulossa.
 
Jotkut boomerit ei ”osaa” vakkaria käyttää ku saattavat ajella nyt ekalla sellaisen omaavalla autolla elämässään. Oma mutsini on hyvä esimerkki, ja työkaverikin kirosi kun oma isänsä ei käytä vakkaria, vaikka autosta sellainen löytyy, ja nopeus sahaa koko ajan. Edellisessä autossani ei ollut vakkaria ollenkaan ja se oli viime vuosikymmenen Mersu eli yllättävistäkin ajokeista se saattaa puuttua.
Juu, oma isäukko on samanlainen. Vakkaria ei käytetä vaikka moinen löytyy ja nopeus hinaa ties miten, etenkin kameravalvotulla tiellä, luuria käytetään kuin kultaisella ysärillä konsanaan jne. Teknisesti erittäin hyvä kuski jos haluaa ja esim ralliauto kyllä kulkee nätisti, mutta ei vain liikenteessä mene ihan putkeen enää.
 
Itellä kans viime vuonna tilanne, missä maantietä 80khm ajettiin kaksin rekan perässä monta kilsaa kunnes tuli vihdoin hyvä ohitusbaana. Noh edessä oleva auto lähti ohittamaan rekkaa noin 1km/h nopeuserolla, itse siihen perään heti kun oletin, että nyt päästään molemmat. Siinä kun 30sek tehtiin ohitusta niin alkoi jo vastaantuleva liikenne kuumottamaan. Sain juuri auton tuon auton ja rekan väliin ennenkuin vastaantulija oli kohdalla. Piti siinä sormea heristää kyllä ja ehdottomasti pois liikenteestä vastaavat mielestäni jos ei osata autoa hallita sekä sen verran myös havainnoida, että sieltä ehkä muutkin olisi tulossa.
Tuo on muuten täysin kiellettyä ja syystä, että lähtee toisena ohittamaan samalla blokaten ensimmäisen ohittajan perumismahdollisuuden.

Pois liikenteestä kommentti pätee, mutta vaihdetaan kohdetta.
 
Itellä kans viime vuonna tilanne, missä maantietä 80khm ajettiin kaksin rekan perässä monta kilsaa kunnes tuli vihdoin hyvä ohitusbaana. Noh edessä oleva auto lähti ohittamaan rekkaa noin 1km/h nopeuserolla, itse siihen perään heti kun oletin, että nyt päästään molemmat. Siinä kun 30sek tehtiin ohitusta niin alkoi jo vastaantuleva liikenne kuumottamaan. Sain juuri auton tuon auton ja rekan väliin ennenkuin vastaantulija oli kohdalla. Piti siinä sormea heristää kyllä ja ehdottomasti pois liikenteestä vastaavat mielestäni jos ei osata autoa hallita sekä sen verran myös havainnoida, että sieltä ehkä muutkin olisi tulossa.

En kyllä uskaltaisi lähteä ohittamaan vastaantulijoiden kaistaa pitkin ennenkuin edellinen ohittaja on palannut takaisin oikealle kaista. Noista ei koskaan tiedä mitä kesken ohituksen tapahtuu.
 
Tuo on muuten täysin kiellettyä ja syystä, että lähtee toisena ohittamaan samalla blokaten ensimmäisen ohittajan perumismahdollisuuden.

Pois liikenteestä kommentti pätee, mutta vaihdetaan kohdetta.
Viimeistään todetessaan, että edellä oleva ei ohitakaan suurta ylinopeutta olisi pitänyt itse ymmärtää keskeyttää operaatio. Mutta ei, väkisin nokkakolarinkin uhalla on päästävä rekan edelle nyt heti. :tdown:
 
Ja vaikkakin olette oikeassa, että sinne ei toisena pitäis härppiä, niin siinä 500km matkan jälkeen kun jumitellaan pitkään rekan takana alkaa kärsivällisyys aina vähän olla koetuksella. Silti, 99% pääsee kyllä todella pitkällä suoralla tuplana ohi ja tuosta olis päässyt ohi jonokin jos eka ei olis madellut.

Ja olin kyllä valmiudessa siirtymään takaisin rekan taakse, mutta arvioin että ehdin kuitenkin eteen kuten ehdinkin. Mutta ehdottomasti satikutia ja oppirahoja itsellenikin, jotenkin vain lähtökohtaisesti oletan (tai oletin naivisti), että normaalisti ohitetaan rivakasti eikä 30sekunnin ajan.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
281 631
Viestejä
4 836 130
Jäsenet
78 284
Uusin jäsen
joonapoutanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom