Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Paperilla moni kertoo kuinka pitäisi vain pitää se tasainen nopeus, mutta sitten kun siinä ajetaan rinnakkain, niin alkaa hiipimään sellainen pieni jännitys, että mitenhän tää päättyy ja lopulta meistä jokainen varmasti haluaa välttää onnettomuuksia.
Muutaman kerran tällaista todistanut, on kyllä hämmentävää miettiä, että miksi se liittyjä päätyy ajamaan siinä rinnalla samaa vauhtia. Olennaista olisi koko ajan pitää nopeuseroa, jolloin muutkin tietävät, mihin väliin on tähtäämässä.

Onhan noita käynyt sellaisiakin, että olen ollut liittymässä motarille ja tähtään tietyn auton taakse, niin tämä auto alkaakin yhtäkkiä hidastaa vauhtia, jolloin sen taakse ei enää pääse. Sitten kun kiihdytän omaa vauhtia, niin huomaan että tämä mulkku kiihdyttää myös. Tällöin olen sitten yleensä ottanut autosta hevosvoimat käyttöön ja mennyt reilusti ohi. Mutta tuollaisia liikenteenvaarantajia siellä pyörii.

Ja eiköhän tähänkin jotkut foorumin jumalat keksi tulla väittämään, että minä olin tuossa se joka toimi väärin.

Tää on juurikin se villakoiran ydin, miksi liikenneturva niin ahkerasti muistuttaa miksei liittyjää pidä väistää vasemmalle. Se on iso vaaratilanne jos vaihtaa kaistaa siinä vaiheessa kun auto on rinnalla ja arvotaan kaasu/jarru/väistö välillä.

Jos väistää vasemmalle kaistalle "liikenteen sujuvuuden" nimissä, se pitää tehdä jo paljon aikaisemmin.
Näin juuri. Vasemmalle kaistalle väistäminen "ohitusluontoisesti" on kyllä ihan ok, jos sen tekee kuten normaalikin ohitus, eli rekisteröi hitaamman auton, katsoo kuolleet kulmat ja peilit ja vaihtaa kaistaa rauhassa vilkun kanssa. Jos liittyvien rampin näkee hyvän matkaa kauempaa ja huomaan, että sieltä tullaan hiljaa, voin ikäänkuin aloittaa ohittamisen jo ennen kun ovat siihen oikealle kaistalle päässeet, jolloin olen jo vasemmalla kaistalla kun liittyvät.

Fakta on nykyisin se, että ihmiset eivät aktiivisesti kehitä niitä ajotaitojaan ajouransa aikana siten, että tuollaista sujuvaa käytöstä voisi mitenkään odottaa, vaan ollaan avuttomia, räplätään kännykkää ja ollaan unohdettu se omien aivojen käyttö. Itsellä on ajokortti ollut parikymmentä vuotta ja valitettavasti tuona aikana keskimääräinen ajosuoritteen laatu ainakin täällä uudellamaalla on laskenut radikaalisti.

Vakkarilla tulee ajettua lähes aina ja vaikka kaista(t) olisivatkin kohtuullisen autiot, niin jostain syystä liittyvät haluavat ehdottomasti juuri siihen mun paikalle. Tällöin en tee mitään, koska tasaisen nopeuden pitäminen on ainakin omalta osalta kaikista ennakoivin tapa toiselle. Toinen saa ja pitääkin sitten tehdä päätös kiihdytyksistä/hidastuksista ja jos tästä pahoittaa mielensä (niinkuin joskus on käynyt, että töötätään/puidaan nyrkkiä), niin sillehän minä en vaan voi mitään, että on kyvytön toimimaan liikenteessä

Homma on pielessä jo kun ei olla ennakoitu että kohta on liittymä. Eli turvavälit pitäisi olla kunnossa(5sek) liittymän kohdalla ja nopeus korkeintaan rajoituksen mukainen kaikilla, niin liittyminen olisi epävarmoillekin paljon sujuvampaa.

Sitten jos itse on siinä oikealla kaistalla ajamassa tasaista rajoituksen sallimaa vauhtia ja turvavälit löytyy molempiin suuntiin, niin alkaa olla jo harvinaisempaa että joku tulee liittymästä ajamaan viereen. Siinäkin liittyjän on tehtävä päätös että meneekö eteen vai taakse ja osoittaa se vauhdin valinnalla. Päätietä ajavan ei tosiaankaan pidä muuttaa nopeuttaan ennenkuin aikeet on selkeät ja silloinkin vain tarvittaessa hieman helpottaa tilannetta.

Sitten taas jos siellä on se rekka liittymässä hieman edempänä ja tiedät ettei sen matkavauhti ole omaasi isompi, niin voi ihan lain mukaan aloittaa sen ohittamisen ennakoiden. Ei se ole väistämistä jos näet että kohta saisit hitaamman perän kiinni ja siirryt ajoissa vasemmalle tehden normaalit havainnot ohittaaksesi sen, Siitä vierestä jos lähtisit vaihtamaan kaistaa niin olisi kyseessä laiton ja vaarallinen väistäminen.

Yksikin keskimääräistä huonompi kuski, eli sellainen joka ajaa yli rajoituksen tai ilman turvaväliä liittymän kohdalla pilaa kokonaisuuden ja muut joutuu kompensoimaan. Monesti toinen osaamaton on vielä tulossa ilman turvaväliä liittymästä muuttaen tilanteen possujunan liittymiseksi.

Viimeksi muokattu:
Homma on pielessä jo kun ei olla ennakoitu että kohta on liittymä. Eli turvavälit pitäisi olla kunnossa(5sek) liittymän kohdalla ja nopeus korkeintaan rajoituksen mukainen kaikilla, niin liittyminen olisi epävarmoillekin paljon sujuvampaa.

Sitten jos itse on siinä oikealla kaistalla ajamassa tasaista rajoituksen sallimaa vauhtia ja turvavälit löytyy molempiin suuntiin, niin alkaa olla jo harvinaisempaa että joku tulee liittymästä ajamaan viereen. Siinäkin liittyjän on tehtävä päätös että meneekö eteen vai taakse ja osoittaa se vauhdin valinnalla. Päätietä ajavan ei tosiaankaan pidä muuttaa nopeuttaa ennenkuin viestintä on tehty.

Sitten taas jos siellä on se rekka liittymässä hieman edempänä ja tiedät ettei sen matkavauhti ole omaasi isompi, niin voi ihan lain mukaan aloittaa sen ohittamisen ennakoiden. Ei se ole väistämistä jos näet että kohta saisit hitaamman perän kiinni ja siirryt ajoissa vasemmalle tehden normaalit havainnot ohittaaksesi sen, Siitä vierestä jos lähtisit vaihtamaan kaistaa niin olisi kyseessä laiton ja vaarallinen väistäminen.

Yksikin keskimääräistä huonompi kuski, eli sellainen joka ajaa yli rajoituksen tai ilman turvaväliä liittymän kohdalla pilaa kokonaisuuden ja muut joutuu kompensoimaan. Monesti toinen osaamaton on vielä tulossa ilman turvaväliä liittymästä muuttaen tilanteen possujunan liittymiseksi.
Oma kirjoitus tilanteesta "autio motari". Rekoille annan hyvissä ajoin tilaa vaihtamalla kaistaa (jos mahdollista). Samoin jos on helkutisti ruuhkaa ja liittyminen on vaikeaa jo osaavallakin kuskilla. Aina toki ei ole mahdollista "väistää" vasemmalle, niin silloin jos ei osu reiluun väliin, niin sitten ei osu. Vakkari pitää huolen, että eteen jää riittävä väli koska adaptiivinen. Toki jos motarilla ajetaan välit kiinni-periaatteella toisen puskurissa, niin sinnehän ei pääse, toki tällöin vika on päätien ylipäälliköissä. Yleensähän syynä on vain riittämätön liityntänopeus, eli yritetään 60-70km/h vauhdilla satasen tielle ruuhkassa. Good luck.

Hieman eri asia, mutta liittyy tuohon nopeudenseilaamiseen ovat nämä kuskit (joista olen aiemminkin avautunut), jotka ajavat kaksikaistaisella maantiellä 20km/h alinopeutta ja lähtevät kiihdyttämään, kun heistä yrittää ohi. Tuollainen ohituksenesto on paitsi laitonta, myös todella typerää ja itsekästä, ja jopa hengenvaarallista.
Onkohan taustalla sama k...päisyyden diagnoosi, jonka pakkoliikkeet näkyvät siten että suositaan puolityhjää ohituskaistaa ja ajellaan sitä tasaista nopeutta harvassakin liikenteessä mutta kiihdytetään siinä vaiheessa hetkeksi vauhti kun havaitaan etuoikealla joku, joka lähestyy esim. rekkaa ja saattaa kohta yrittää etuilla siihen hituskaistalle?

Onhan noita käynyt sellaisiakin, että olen ollut liittymässä motarille ja tähtään tietyn auton taakse, niin tämä auto alkaakin yhtäkkiä hidastaa vauhtia, jolloin sen taakse ei enää pääse. Sitten kun kiihdytän omaa vauhtia, niin huomaan että tämä mulkku kiihdyttää myös. Tällöin olen sitten yleensä ottanut autosta hevosvoimat käyttöön ja mennyt reilusti ohi. Mutta tuollaisia liikenteenvaarantajia siellä pyörii.

Ja eiköhän tähänkin jotkut foorumin jumalat keksi tulla väittämään, että minä olin tuossa se joka toimi väärin.
Tilannekohtaisesti saattaisin tehdä samoin, joten samassa veneessä ollaan.

Itse en liittyjänä välitä ajetaanko siinä suurinta sallittua, vähän yli tai vähän ali, kunhan nopeus pysyisi mahdollisimman tasaisena ja olisi lähellä sitä suurinta sallittua, jolloin se oman nopeuden sovittaminen olisi helppoa.

Onkohan taustalla sama k...päisyyden diagnoosi, jonka pakkoliikkeet näkyvät siten että suositaan puolityhjää ohituskaistaa ja ajellaan sitä tasaista nopeutta harvassakin liikenteessä mutta kiihdytetään siinä vaiheessa hetkeksi vauhti kun havaitaan etuoikealla joku, joka lähestyy esim. rekkaa ja saattaa kohta yrittää etuilla siihen hituskaistalle?
Voi olla.

On yksi ärsytyksen aihe juuri nuokin, jotka ovat pitkän aikaa ajelleet rekan perässä ja sitten yhtäkkiä singahtavat siihen vasemmalle kaistalle kun itse ohittamassa. Näitä on todella usein, en tajua.

Voi olla.

On yksi ärsytyksen aihe juuri nuokin, jotka ovat pitkän aikaa ajelleet rekan perässä ja sitten yhtäkkiä singahtavat siihen vasemmalle kaistalle kun itse ohittamassa. Näitä on todella usein, en tajua.

Itse jos ajan rekan perässä vakkarilla ja nopeusero on vain pieni, niin en viitsi vaihtaa ohituskaistalle kovin aikaisin, jotta en tukkisi ohituskaistaa pitkäksi aikaa. Mutta siinä vaiheessa kun olen aloittamassa ohitusta, niin jos sieltä ohituskaistalta on joku tulossa kovalla nopeuserolla, niin annan mennä ensin. Jos taas sieltä lähestyy hitaasti joku pienellä nopeuserolla, niin vaihdan vasemmalle, mutta laitan vähän reilummin nopeutta, jotta takana tulija ei joudu minun vuokseni hidastamaan. Rekan ohitettuani palautan taas vakkarin päälle. Näin vältän joutumasta itse pussiin rekan taakse, kun toinen ohittaa pienellä nopeuserolla.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 369
Jäsenet
78 819
Uusin jäsen
JoelP88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom