Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Paperilla moni kertoo kuinka pitäisi vain pitää se tasainen nopeus, mutta sitten kun siinä ajetaan rinnakkain, niin alkaa hiipimään sellainen pieni jännitys, että mitenhän tää päättyy ja lopulta meistä jokainen varmasti haluaa välttää onnettomuuksia.
Muutaman kerran tällaista todistanut, on kyllä hämmentävää miettiä, että miksi se liittyjä päätyy ajamaan siinä rinnalla samaa vauhtia. Olennaista olisi koko ajan pitää nopeuseroa, jolloin muutkin tietävät, mihin väliin on tähtäämässä.

Onhan noita käynyt sellaisiakin, että olen ollut liittymässä motarille ja tähtään tietyn auton taakse, niin tämä auto alkaakin yhtäkkiä hidastaa vauhtia, jolloin sen taakse ei enää pääse. Sitten kun kiihdytän omaa vauhtia, niin huomaan että tämä mulkku kiihdyttää myös. Tällöin olen sitten yleensä ottanut autosta hevosvoimat käyttöön ja mennyt reilusti ohi. Mutta tuollaisia liikenteenvaarantajia siellä pyörii.

Ja eiköhän tähänkin jotkut foorumin jumalat keksi tulla väittämään, että minä olin tuossa se joka toimi väärin.

Tää on juurikin se villakoiran ydin, miksi liikenneturva niin ahkerasti muistuttaa miksei liittyjää pidä väistää vasemmalle. Se on iso vaaratilanne jos vaihtaa kaistaa siinä vaiheessa kun auto on rinnalla ja arvotaan kaasu/jarru/väistö välillä.

Jos väistää vasemmalle kaistalle "liikenteen sujuvuuden" nimissä, se pitää tehdä jo paljon aikaisemmin.
Näin juuri. Vasemmalle kaistalle väistäminen "ohitusluontoisesti" on kyllä ihan ok, jos sen tekee kuten normaalikin ohitus, eli rekisteröi hitaamman auton, katsoo kuolleet kulmat ja peilit ja vaihtaa kaistaa rauhassa vilkun kanssa. Jos liittyvien rampin näkee hyvän matkaa kauempaa ja huomaan, että sieltä tullaan hiljaa, voin ikäänkuin aloittaa ohittamisen jo ennen kun ovat siihen oikealle kaistalle päässeet, jolloin olen jo vasemmalla kaistalla kun liittyvät.

Fakta on nykyisin se, että ihmiset eivät aktiivisesti kehitä niitä ajotaitojaan ajouransa aikana siten, että tuollaista sujuvaa käytöstä voisi mitenkään odottaa, vaan ollaan avuttomia, räplätään kännykkää ja ollaan unohdettu se omien aivojen käyttö. Itsellä on ajokortti ollut parikymmentä vuotta ja valitettavasti tuona aikana keskimääräinen ajosuoritteen laatu ainakin täällä uudellamaalla on laskenut radikaalisti.

Vakkarilla tulee ajettua lähes aina ja vaikka kaista(t) olisivatkin kohtuullisen autiot, niin jostain syystä liittyvät haluavat ehdottomasti juuri siihen mun paikalle. Tällöin en tee mitään, koska tasaisen nopeuden pitäminen on ainakin omalta osalta kaikista ennakoivin tapa toiselle. Toinen saa ja pitääkin sitten tehdä päätös kiihdytyksistä/hidastuksista ja jos tästä pahoittaa mielensä (niinkuin joskus on käynyt, että töötätään/puidaan nyrkkiä), niin sillehän minä en vaan voi mitään, että on kyvytön toimimaan liikenteessä

Homma on pielessä jo kun ei olla ennakoitu että kohta on liittymä. Eli turvavälit pitäisi olla kunnossa(5sek) liittymän kohdalla ja nopeus korkeintaan rajoituksen mukainen kaikilla, niin liittyminen olisi epävarmoillekin paljon sujuvampaa.

Sitten jos itse on siinä oikealla kaistalla ajamassa tasaista rajoituksen sallimaa vauhtia ja turvavälit löytyy molempiin suuntiin, niin alkaa olla jo harvinaisempaa että joku tulee liittymästä ajamaan viereen. Siinäkin liittyjän on tehtävä päätös että meneekö eteen vai taakse ja osoittaa se vauhdin valinnalla. Päätietä ajavan ei tosiaankaan pidä muuttaa nopeuttaan ennenkuin aikeet on selkeät ja silloinkin vain tarvittaessa hieman helpottaa tilannetta.

Sitten taas jos siellä on se rekka liittymässä hieman edempänä ja tiedät ettei sen matkavauhti ole omaasi isompi, niin voi ihan lain mukaan aloittaa sen ohittamisen ennakoiden. Ei se ole väistämistä jos näet että kohta saisit hitaamman perän kiinni ja siirryt ajoissa vasemmalle tehden normaalit havainnot ohittaaksesi sen, Siitä vierestä jos lähtisit vaihtamaan kaistaa niin olisi kyseessä laiton ja vaarallinen väistäminen.

Yksikin keskimääräistä huonompi kuski, eli sellainen joka ajaa yli rajoituksen tai ilman turvaväliä liittymän kohdalla pilaa kokonaisuuden ja muut joutuu kompensoimaan. Monesti toinen osaamaton on vielä tulossa ilman turvaväliä liittymästä muuttaen tilanteen possujunan liittymiseksi.

Viimeksi muokattu:
Homma on pielessä jo kun ei olla ennakoitu että kohta on liittymä. Eli turvavälit pitäisi olla kunnossa(5sek) liittymän kohdalla ja nopeus korkeintaan rajoituksen mukainen kaikilla, niin liittyminen olisi epävarmoillekin paljon sujuvampaa.

Sitten jos itse on siinä oikealla kaistalla ajamassa tasaista rajoituksen sallimaa vauhtia ja turvavälit löytyy molempiin suuntiin, niin alkaa olla jo harvinaisempaa että joku tulee liittymästä ajamaan viereen. Siinäkin liittyjän on tehtävä päätös että meneekö eteen vai taakse ja osoittaa se vauhdin valinnalla. Päätietä ajavan ei tosiaankaan pidä muuttaa nopeuttaa ennenkuin viestintä on tehty.

Sitten taas jos siellä on se rekka liittymässä hieman edempänä ja tiedät ettei sen matkavauhti ole omaasi isompi, niin voi ihan lain mukaan aloittaa sen ohittamisen ennakoiden. Ei se ole väistämistä jos näet että kohta saisit hitaamman perän kiinni ja siirryt ajoissa vasemmalle tehden normaalit havainnot ohittaaksesi sen, Siitä vierestä jos lähtisit vaihtamaan kaistaa niin olisi kyseessä laiton ja vaarallinen väistäminen.

Yksikin keskimääräistä huonompi kuski, eli sellainen joka ajaa yli rajoituksen tai ilman turvaväliä liittymän kohdalla pilaa kokonaisuuden ja muut joutuu kompensoimaan. Monesti toinen osaamaton on vielä tulossa ilman turvaväliä liittymästä muuttaen tilanteen possujunan liittymiseksi.
Oma kirjoitus tilanteesta "autio motari". Rekoille annan hyvissä ajoin tilaa vaihtamalla kaistaa (jos mahdollista). Samoin jos on helkutisti ruuhkaa ja liittyminen on vaikeaa jo osaavallakin kuskilla. Aina toki ei ole mahdollista "väistää" vasemmalle, niin silloin jos ei osu reiluun väliin, niin sitten ei osu. Vakkari pitää huolen, että eteen jää riittävä väli koska adaptiivinen. Toki jos motarilla ajetaan välit kiinni-periaatteella toisen puskurissa, niin sinnehän ei pääse, toki tällöin vika on päätien ylipäälliköissä. Yleensähän syynä on vain riittämätön liityntänopeus, eli yritetään 60-70km/h vauhdilla satasen tielle ruuhkassa. Good luck.

Hieman eri asia, mutta liittyy tuohon nopeudenseilaamiseen ovat nämä kuskit (joista olen aiemminkin avautunut), jotka ajavat kaksikaistaisella maantiellä 20km/h alinopeutta ja lähtevät kiihdyttämään, kun heistä yrittää ohi. Tuollainen ohituksenesto on paitsi laitonta, myös todella typerää ja itsekästä, ja jopa hengenvaarallista.
Onkohan taustalla sama k...päisyyden diagnoosi, jonka pakkoliikkeet näkyvät siten että suositaan puolityhjää ohituskaistaa ja ajellaan sitä tasaista nopeutta harvassakin liikenteessä mutta kiihdytetään siinä vaiheessa hetkeksi vauhti kun havaitaan etuoikealla joku, joka lähestyy esim. rekkaa ja saattaa kohta yrittää etuilla siihen hituskaistalle?

Onhan noita käynyt sellaisiakin, että olen ollut liittymässä motarille ja tähtään tietyn auton taakse, niin tämä auto alkaakin yhtäkkiä hidastaa vauhtia, jolloin sen taakse ei enää pääse. Sitten kun kiihdytän omaa vauhtia, niin huomaan että tämä mulkku kiihdyttää myös. Tällöin olen sitten yleensä ottanut autosta hevosvoimat käyttöön ja mennyt reilusti ohi. Mutta tuollaisia liikenteenvaarantajia siellä pyörii.

Ja eiköhän tähänkin jotkut foorumin jumalat keksi tulla väittämään, että minä olin tuossa se joka toimi väärin.
Tilannekohtaisesti saattaisin tehdä samoin, joten samassa veneessä ollaan.

Itse en liittyjänä välitä ajetaanko siinä suurinta sallittua, vähän yli tai vähän ali, kunhan nopeus pysyisi mahdollisimman tasaisena ja olisi lähellä sitä suurinta sallittua, jolloin se oman nopeuden sovittaminen olisi helppoa.

Onkohan taustalla sama k...päisyyden diagnoosi, jonka pakkoliikkeet näkyvät siten että suositaan puolityhjää ohituskaistaa ja ajellaan sitä tasaista nopeutta harvassakin liikenteessä mutta kiihdytetään siinä vaiheessa hetkeksi vauhti kun havaitaan etuoikealla joku, joka lähestyy esim. rekkaa ja saattaa kohta yrittää etuilla siihen hituskaistalle?
Voi olla.

On yksi ärsytyksen aihe juuri nuokin, jotka ovat pitkän aikaa ajelleet rekan perässä ja sitten yhtäkkiä singahtavat siihen vasemmalle kaistalle kun itse ohittamassa. Näitä on todella usein, en tajua.

Voi olla.

On yksi ärsytyksen aihe juuri nuokin, jotka ovat pitkän aikaa ajelleet rekan perässä ja sitten yhtäkkiä singahtavat siihen vasemmalle kaistalle kun itse ohittamassa. Näitä on todella usein, en tajua.

Itse jos ajan rekan perässä vakkarilla ja nopeusero on vain pieni, niin en viitsi vaihtaa ohituskaistalle kovin aikaisin, jotta en tukkisi ohituskaistaa pitkäksi aikaa. Mutta siinä vaiheessa kun olen aloittamassa ohitusta, niin jos sieltä ohituskaistalta on joku tulossa kovalla nopeuserolla, niin annan mennä ensin. Jos taas sieltä lähestyy hitaasti joku pienellä nopeuserolla, niin vaihdan vasemmalle, mutta laitan vähän reilummin nopeutta, jotta takana tulija ei joudu minun vuokseni hidastamaan. Rekan ohitettuani palautan taas vakkarin päälle. Näin vältän joutumasta itse pussiin rekan taakse, kun toinen ohittaa pienellä nopeuserolla.

Jep, joskus em. ärsytys johtaa joillakin siihen että lisää vauhtia ja kas, se k...pää jää sinne taakse pussiin. Jos kykenee samaistumaan eli on itsekin joskus ollut jäämässä pussiin raskaan tai muuten hitaan ajoneuvon taakse niin vaihtoehtona on aina myös nostaa jalkaa kaasulta, varsinkin jos ajelee esim. sitä suomalaisiin poliisin nopeusvalvonnan näennäisyydestä johtuen iskostunutta nopeusrajoitus +10 mittarinopeutta, tai vieläkin kovempaa eikä oman kulkineeen katolla ole sinisiä valoja vilkkumassa. Nimittäin jos ärsyttää ei välttämättä koe tilannetta neutraalisti. Toki on niitäkin, kevyitä ja joskus raskaitakin ajoneuvoja - tai siis niiden aidosti k..päitä ja itsekkäitä kuljettajia - jotka sananmukaisesti änkeävät siihen mutta usein tilanne ei ole kuitenkaan aikuistenoikeasti aivan niin räikeä.

Tässä voi olla muitakin vaihtoehtoja. Sun autos voi tunnistaa lähestyvän rekan ja automaattisesti himmailla. Tai sitten ohittaja yrittää ajoittaa siten, että molemmat pääsevät ohi hidastamatta. Jälkimmäinen ei tietysti aina onnistu, varsinkin jos ohitettavakin alkaa nostaa nopeutta tms. Kokemukseen myös vaikuttaa se, missä kohtaa haluaisi itse vaihtaa kaistaa, haitari ajoituksessa on aika iso. Tämä ihan näin pohdittavaksi, jos ongelma on jatkuva.

Olisikohan jsalmika haluamassa vaihtaa kaistaa tämän ohittajan eteen liian lähelle jättämättä sopivaa turvaväliä. Jos etäisyys on tarpeeksi suuri turvavälille niin ei siinä tämän kaukana takana olevan ohittajan nopeuden nostoa pysty havaitsemaan.

Tämä ohituskaistalla oleva voi ajatella että nyt kun etäisyys meni turvaväliä pienemmäksi eli tämä toinen ei enää turvallisesti voi puikata ohituskaistalle niin on kaikille kohteliasta lisätä vauhtia rekan ohitukseen jotta tälle rekan takanaolevallekin tulee nopeammin uusi tilanne vaihtaa tämän ohittajan taakse ohituskaistalle. Ja sinäkin toivottavasti painat kaasua sen rekan ohitukseen jotta ohituskaista etenee kaikille mukavasti.

Minä tunnistan tilanteen jossa jonkun ei oikeasti haluta vaihtaa kaistaa eteen jos tämä mahdollinen vaihtaja on edellisen rekan ohituksessa ärsyttänyt koko jonoa ajamalla ohituskaistalla 90km/h

Minä tunnistan tilanteen jossa jonkun ei oikeasti haluta vaihtaa kaistaa eteen jos tämä mahdollinen vaihtaja on edellisen rekan ohituksessa ärsyttänyt koko jonoa ajamalla ohituskaistalla 90km/h
Näitä kun on kaksi peräjälkeen, niin voi *****. Eka vaihtaa kiltisti rekan ohituksen jälkeen oikealle, jolloin toka etana jää pitämään jonoa. Siinä vaiheessa kun toinen on päässyt vihdoin ohituksen loppuun, niin eka vaihtaa jo seuraavaan ohitukseen. Tänään oli 1-tiellä liikenteessä Toyota-versio, jossa tokalla kyllä auto kulki, mutta pitkän turvavälin ja hyvin leppoisan kiihdytyksen ansiosta tämä toka tulppa onnistui pitkään blokkaamaan letkan ohituksen ekasta tulpasta.

Tässä voi olla muitakin vaihtoehtoja. Sun autos voi tunnistaa lähestyvän rekan ja automaattisesti himmailla. Tai sitten ohittaja yrittää ajoittaa siten, että molemmat pääsevät ohi hidastamatta. Jälkimmäinen ei tietysti aina onnistu, varsinkin jos ohitettavakin alkaa nostaa nopeutta tms. Kokemukseen myös vaikuttaa se, missä kohtaa haluaisi itse vaihtaa kaistaa, haitari ajoituksessa on aika iso. Tämä ihan näin pohdittavaksi, jos ongelma on jatkuva.
Mitä lainatussa tarkoittaa "jatkuva"? Itse keskustelen pelkästään yleisellä tasolla - ja otan nuo tilanteetkin ns. annettuna eikä se v...tuta sen kummemmin. Jos auto alkaa sopeutuvan vakkarin ansiosta himmailla niin senkun painaa vähän kaasua. Lähinnä tuo vasenta kaistaa lähestyvän auton vauhdin kiihtyminen on se asia, johon on joskus kiinnittönyt huomiota. Onkohan sielläkin joku adaptiivinen erikoisvakkari...

Olisikohan jsalmika haluamassa vaihtaa kaistaa tämän ohittajan eteen liian lähelle jättämättä sopivaa turvaväliä.
Harvemmin ja kuten mainittu en ole kirjoittanut kokemuksista vaan havainnoista. Aika turha lukea ja tulkita rivien välistä.

Viimeksi muokattu:
Näitä kun on kaksi peräjälkeen, niin voi *****. Eka vaihtaa kiltisti rekan ohituksen jälkeen oikealle, jolloin toka etana jää pitämään jonoa. Siinä vaiheessa kun toinen on päässyt vihdoin ohituksen loppuun, niin eka vaihtaa jo seuraavaan ohitukseen.
Olisiko niin että se eka etana on vieläpä siirtynyt vasemmalle kaistalle jättämättä kunnon turvaväliä viimeiseen ohitettavaansa, jolloin toinen etana, joka todennäköisesti joutui ajamaan ensimmäisen kanssa possuperävaununa kun hänen mielestään ainoastaan se eka oli etana, omaa edelleen menohaluja ja ohittaa vielä sen ensimmäisen kun ei edes mahdu siihen missä ei turvaväliä ole kun se ensimmäisen etanan perään sijoittunutkaan ei yhtään höllännyt kaasua.

Nämä ovat monen tekijän summia mutta sellaista, joka on itsekäs, ei jousta mutta uskoo olevansa yleensä oikeassa ja pitää omista oikeuksistaan kiinni v...tuttaa aina eniten. Toisin sanoen aika monia täkäläisiå tiellä liikkuvia.

Motarilla tuntuu porukalla keittävän, jos joku nysvää ohi yhden km/h erolla. Kyllä maar, vituttaahan se. Samoin kun rekka lähtee ohittamaan toista rekkaa, toisella 83 km/h ja toisella 87 km/h ja nopeusrajoitus 120 km/h.

Itseäni vituttaa myös, mutta kannattaa vaan suhtautua asiaan rennosti ja ajatella. Käytännössä tilanteessa voi hävitä joitain sekunteja, onko se ahdistus sen arvoista? Ei ole. Kiire johonkin? Ei ole. Pääset somettamaan minuutin ennemmin, niin ihan *tun sama.

Näin tulee mietittyä, mutta silti keittää yli monesti, jos joku ei toimi niin kuin itse haluaisi ;) Vaikeaa tämä elämä.

Mitä lainatussa tarkoittaa "jatkuva"? Itse keskustelen pelkästään yleisellä tasolla - ja otan nuo tilanteetkin ns. annettuna eikä se v...tuta sen kummemmin. Jos auto alkaa sopeutuvan vakkarin ansiosta himmailla niin senkun painaa vähän kaasua. Lähinnä tuo vasenta kaistaa lähestyvän auton vauhdin kiihtyminen on se asia, johon on joskus kiinnittönyt huomiota. Onkohan sielläkin joku adaptiivinen erikoisvakkari...
No lähinnä sitä meinaan, kun ei omat havainnot tue moista "kiihdyttelyä" siinä määrin, että olisin sitä erikseen noteerannut.
Motarilla tuntuu porukalla keittävän, jos joku nysvää ohi yhden km/h erolla.
Jos ihan oikeasti noin pienellä erolla ohittaa, niin ohitus kestää minuutteja ja kymmenenkin kilometriä saattaa huveta. Ohittajan olo ulkokaarteessa stoppaa ohituksen kokonaan. Kerran ihmettelin yhtä "ohittajaa", joka roikkui 1-tiellä Turun suuntaan 2-tien liittymästä Lohjan liittymään. Vanhan motarin päättymisen kohdalla oli jo melkein päässyt kuolleeseen kulmaan. Oli toki hiljainen aika, mutta jos nopeuseroa on kärpäsenpaskan verran, niin itse ainakin ihan suosiolla köröttelen perässä.

Motarilla tuntuu porukalla keittävän, jos joku nysvää ohi yhden km/h erolla. Kyllä maar, vituttaahan se. Samoin kun rekka lähtee ohittamaan toista rekkaa, toisella 83 km/h ja toisella 87 km/h ja nopeusrajoitus 120 km/h.
Kuten esimerkille kerroit niin kananttaa erottaa millä vauhdille ohitetaan.

Pienessä ruuhkassa jos 120 tiellä joku rajoitin rekka lähtee 85km/h vauhdilla ohittaan toista jolla rajoitin/vakkari säädetty tiukasti 80km/h, ehkä niitä hetkiä missä toivoisi että poliisin nopeusvaltontaa nolla toleranssilla.

Onnibussi jos ohittaa rekkaa, satasen rajoitinta vasten, niin ehkä siellä on yläkerta täynnä, ja ei noita nyt niin kauhesti ole ja nopeasti ohi. Rekka vs rekka esimerkki, vaikka minuutit tuntuun kestävän, niin yleensä aika nuolten menee, niin ei siinä tolkuttoman kauaa mene. Tietenkin jos Lahteen menessä tulee se kymmennes tapus niin no. No ei kai niin yleistä.

Sitten jos joku ohittaa rajoitusten mukaan korkeinta salittua, toista rajoitusten mukaan ajavaa, no ärsyttäähän se jos itsellä menohaluja enemmän, mutta jos ehkä sitten hetkiä miettiä uudestaan.. Ja onhan se sitä tien tehokasta käyttöä kun täytetään kaikki kaistat :-)

On kuljettajia jotka ohituspäätöksen tehtyään kiihdyttävät , siis ennen kaistanvaihtoa. En tiedä onko kilpialuvietti, vai ihan vain tapa että ohittaessa ajetaan lujempaa. Tämä havainto ihan kyydissä olleena, eli ei kaikilla riipu mistään muusta. Osa vetaan koko ohituksen läpi sillä valitulla kiihdytetylla nopeudella, osa kun siirtynyt siihan jalka kaasuun, niin vähän aaltoilevampaa.

Uskon että on heitä jotka tekevät niin päästäkseen ohituskaistaa tulevan eteen. Näistä sitten se boomeri versio joka vilkkaassa liikenteessä kun haravaa jonoutumsita koukkaa vasemmalle eteen, ohittaa ja palaa ohitetun eteen, vasemlla kaistalla tulevat pääsevät jälleen kiihdyttään, mutta oikealle palannut alkaa seuraavan ohitusta suunnitteleen, pieni kiihdtys ja vasemmalle toisten eteen, voi jatkaa samaa siksakkia. Oletan että tässä kyse jostain viimevuosisadan koulutuksesta , en tiedä onko se osalla ihan kiusantekoa kiihdytyst, kiilaaminen eteen, vai onko se vain ajotaidottomuuta.

Mitä varten nykyautoissa sitten on toinen toistaan isommat näytön kuskin edessä?
Hmm, niitä fosiili firmojen juttuja, modernissa sähköautossa ei laisinkaan.. jatkot varmaan Teslaketjuun

Viimeksi muokattu:
On kuljettajia jotka ohituspäätöksen tehtyään kiihdyttävät , siis ennen kaistanvaihtoa. En tiedä onko kilpialuvietti, vai ihan vain tapa että ohittaessa ajetaan lujempaa.
Ohittaessa on hyvä sovittaa nopeus mahdollisesti taaempana ohituskaistaa tulevien nopeuteen - tai jos sieltä tullaan tuplanopeudella niin mielellään jättää ohitus sillä erää suorittamatta.
Uskon että on heitä jotka tekevät niin päästäkseen ohituskaistaa tulevan eteen. Näistä sitten se boomeri versio joka vilkkaassa liikenteessä kun haravaa jonoutumsita koukkaa vasemmalle eteen, ohittaa ja palaa ohitetun eteen, vasemlla kaistalla tulevat pääsevät jälleen kiihdyttään, mutta oikealle palannut alkaa seuraavan ohitusta suunnitteleen, pieni kiihdtys ja vasemmalle toisten eteen, voi jatkaa samaa siksakkia.
Itsekin ajan miltei poikkeuksetta sen ohitettavan eteen pitäen kuitenkin tarpeen mukaan hetkellisesti sellaista vauhtia että jää turvaväli vaikka hän jatkaa entisellä nopeudellaan. Mihinkään pikku rakoihin en ala änkeämään ellen ole parin kilomertin sisällä ajamassa liittymästä pois.

Tarkoitatko että nykyautokouluissa opetetaan pysyttelemään siellä ohituskaistalla vaikka keräisikin peräänsä haitaria soittavan possujunan? Siis sen sijaan että ajaa mainitsemaasi "siksakkia".

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 425
Jäsenet
78 827
Uusin jäsen
Juho00

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom