Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Aja paljon tossa vaiheessa. Alkaa tulemaan ns. selkärangasta järkevät teot kun ajaa riittävästi ja kokemusta karttuu. Älä missään nimessä mene kenenkään kanssa-autoilijan provosointeihin mukaan, se opettaa vaan huonoja tapoja. Äläkä myöskään välitä jos ei alussa tajua kaikkia hyviä tapoja, kokemuksen karttuessa oppii.
Kiitos ja myös kaikille muille vastaajille!

Kyllähän näitä asioita autokoulussa painotettiin. Juuri se ettei provosoiduttaisi, vaikka peilistä näkee toisen roikkuvan ihan puskurissa kiinni. Tai kun tuossa esimerkin suoralla jäät itse kauas taakse (32 km/h), kun et kehtaakaan lähteä siihen tuplanopeuteen mukaan... Eihän tämä rakettitiedettä kai ole, mutta se oman ja muiden hengen suojeleminen.
 
Kyllähän näitä asioita autokoulussa painotettiin. Juuri se ettei provosoiduttaisi, vaikka peilistä näkee toisen roikkuvan ihan puskurissa kiinni. Tai kun tuossa esimerkin suoralla jäät itse kauas taakse (32 km/h), kun et kehtaakaan lähteä siihen tuplanopeuteen mukaan... Eihän tämä rakettitiedettä kai ole, mutta se oman ja muiden hengen suojeleminen.
Sitten kun niitä vuosia ja kilsoja tulee taakse niin huomaat kyllä byrokraattien järjettömyyden, tosi tuossa vaiheessa on ihan hyvä mennä byrokraattien oikkujen mukaan jos homma ei ole vielä "lainkaan" hallussa. Esim. koulun edessä alennettu rajoitus 03:00 on täysin typerä ja tarpeeton eikä tälläiselle rajoitukselle ole minkäänlaista järkiperustetta mistään. Se että byrokraatti on niin kyvötön ettei se pysty a) pakottamaan paikalle muuttuvaa rajoitusta b) mahdollistamaan lainsäädännössä lisäkilpiä nopeusrajoitukselle ei ole autoilijan syy ja pikku hiljaa kaikki tämmöinen pieni tarpeeton holhous ja kyykytys rapauttaa moraalia suuremminkin (vrt. tyhjät työmaa rajoitukset) ja lopulta ajetaan kesken koulupäivänkin siitä 60 (no ne kakarat on kyllä päivisin tunneilla :) eli oikeasti sen alemman rajoituksen oikea tarve on lähes tarpeeton).

Knoppitietona kuitenkin max 60 alueella niin 10+3 ylitys ei käy enää nykyään tuoreemmankan kortin päälle eli kuten byrokraatti on tarkoittanut niit voit surutta vedellä 43 siinä 30 rajoituksella kunhan varaudut kaivamaan taskusta hallinnollisen liikennevirhemaksun verran käteistä ja syntisi on sovitettu (lottovoittoon tai vähintään ässä arvon isoihin voittoihin verrattava tapahtuma).

Joku sääntöuskoivainen jaksaa vielä keski-iässäkin lässyttää "mutkun ei se yks turha rajoitus ole kuin 10sec-minuutti" - no niinpä ja kun niitä kasaa yhdelle matkalle 100 kpl niin se on 30min tai tuo sama yks pätkä vuosittain joka työpäivä ajettuna summattuma koko elämälle on vähän helvetisti väestötasolla (reilusti enemmän kuin ikinä säästetyt mahdollisesti yliajossa menetetyt elinvuodet).
 
Kiitos ja myös kaikille muille vastaajille!

Kyllähän näitä asioita autokoulussa painotettiin. Juuri se ettei provosoiduttaisi, vaikka peilistä näkee toisen roikkuvan ihan puskurissa kiinni. Tai kun tuossa esimerkin suoralla jäät itse kauas taakse (32 km/h), kun et kehtaakaan lähteä siihen tuplanopeuteen mukaan... Eihän tämä rakettitiedettä kai ole, mutta se oman ja muiden hengen suojeleminen.
Kunhan vaan jatkaa autokoulun opeilla ja jättää huomiotta ne itseoppineet "ajokouluttajat" jakamassa liikenneasennevammojaan, niin pärjää hyvin.
 
Sitten kun niitä vuosia ja kilsoja tulee taakse niin huomaat kyllä byrokraattien järjettömyyden, tosi tuossa vaiheessa on ihan hyvä mennä byrokraattien oikkujen mukaan jos homma ei ole vielä "lainkaan" hallussa. Esim. koulun edessä alennettu rajoitus 03:00 on täysin typerä ja tarpeeton eikä tälläiselle rajoitukselle ole minkäänlaista järkiperustetta mistään.
Siihen on syynsä, ne taittamattomat boomerit ja heidän lapsensa. Ja ei kakkien koulujen kohdalla ole niin alhaisia rajoituksia etteikö ne olisi yölläkin korkein järkevä nopeus, ja sitten vilkaampana aikana tilanne nopeus alempi.

Osa kouluista on nuorison kokoontumispaikkoja , ja aamuyöstä voi olla vähemmän skarppia liikennettä. Riippuu paikasta. On myös kouluja joiden läheisyydessä ei ole kevyttä liikennettä kuin koulun aktiiviaikaan, osassa on taasen järjestettyäkin toimintaa pitkälle iltaa.

Muuttuvia nopeusrajoitusmerkkejä kannata, kun se sopivatilanne nopeus ei siellä ratintakana ole helppoa arvioida.

Ja liikenteessä kannattaa opettaa turvallisuus ensin asennetta, eikä korkea riskitason ottamista, varsinkin nuorilla se riskin otto herkässä, ja ollaan haavoittumattomia, ja ajatukset luonollisesti pyörii muualla.
 
Osa kouluista on nuorison kokoontumispaikkoja , ja aamuyöstä voi olla vähemmän skarppia liikennettä. Riippuu paikasta. On myös kouluja joiden läheisyydessä ei ole kevyttä liikennettä kuin koulun aktiiviaikaan, osassa on taasen järjestettyäkin toimintaa pitkälle iltaa.
Tämä. Jos koulussa on liikuntasali, niin siellä on tyypillisesti lasten harrastusryhmiä ilta yhdeksään asti. Voi jäädä huomaamatta niiltä jotka ajaa rajoitus +30 siitä ohi huonon näkyvyyden aikaan.
 
Joku sääntöuskoivainen jaksaa vielä keski-iässäkin lässyttää "mutkun ei se yks turha rajoitus ole kuin 10sec-minuutti" - no niinpä ja kun niitä kasaa yhdelle matkalle 100 kpl niin se on 30min tai tuo sama yks pätkä vuosittain joka työpäivä ajettuna summattuma koko elämälle on vähän helvetisti väestötasolla (reilusti enemmän kuin ikinä säästetyt mahdollisesti yliajossa menetetyt elinvuodet).
Täällä bingo! Tai no ainakin siltä osin että lässytän niistä sekunneista.

Se kymmenen sekunnin säästö saattaa sulaa jo siinä kun jäät samoihin valoihin jonkun takana rajoituksen mukaan ajavan kanssa. Toki kääntäen itse voit keretä niistä valoista ja takana tuleva häviää sen 30 sekuntia verrattuna sinuun. Kotona se hukkuu siinä netflixiä kattoessa tai paskalla istuessa, koska et luultavasti tee päivän aikana juuri sen enempää, koska satuit liikenteessä säästämään kaksi minuuttia. Vai kuinka usein mietit, että ”noniin, nyt kun säästin 3 min 17 sekuntia kotimatkalla, niin minulla on aikaa tehdä toinen voileipä ja silti kerkeän katsomaan jakson Peaky Blindersia”. Ei. Teet sen toisen voileivän jos haluat ja katsot sen jakson joka tapauksessa.

Yhteensä laskettuna sitä saattaa säästää paljonkin aikaa vuoden aikana, mutta teetkö käytännössä tee niillä päiväkohtaisilla sekunneilla tai minuuteilla mitään toisin?
 
Täällä bingo! Tai no ainakin siltä osin että lässytän niistä sekunneista.

Se kymmenen sekunnin säästö saattaa sulaa jo siinä kun jäät samoihin valoihin jonkun takana rajoituksen mukaan ajavan kanssa. Toki kääntäen itse voit keretä niistä valoista ja takana tuleva häviää sen 30 sekuntia verrattuna sinuun. Kotona se hukkuu siinä netflixiä kattoessa tai paskalla istuessa, koska et luultavasti tee päivän aikana juuri sen enempää, koska satuit liikenteessä säästämään kaksi minuuttia. Vai kuinka usein mietit, että ”noniin, nyt kun säästin 3 min 17 sekuntia kotimatkalla, niin minulla on aikaa tehdä toinen voileipä ja silti kerkeän katsomaan jakson Peaky Blindersia”. Ei. Teet sen toisen voileivän jos haluat ja katsot sen jakson joka tapauksessa.

Yhteensä laskettuna sitä saattaa säästää paljonkin aikaa vuoden aikana, mutta teetkö käytännössä tee niillä päiväkohtaisilla sekunneilla tai minuuteilla mitään toisin?
Huh huh.

Vaikkapa lepääminen on jo yksinään paljon mukavampi tapa viettää omilla ehdoilla, kuin jonkun toisen kyvyttömyyttä seuratessa.

Kenenkään muun sekunti ei ole sinun sekunti.
 
Kannattaa ihan suosiolla ajella sitä 30 km/h 30:n alueella miettimättä mitään taktisia kellonaikoja, että milloin mahtaa olla koululaiset liikkeellä ja milloin ei. Tuo opettaa hyvin selkärankaan sen, vähän niin kuin vilkun käyttäminen silloinkin kun se tuntuu turhalta, ja lopulta se matalan rajoituksen alueella ajelu ei tunnu miltään henkiseltä taistelulta vaan automaatiolta. Jos takana joku ajaa kiusallisen lähellä, voi sen aikaa olla täysin katsomatta taustapeiliin.

Omalla autollani se 30 tarkoittaa mittarissa aika tarkkaan 32.
 
Huh huh.

Vaikkapa lepääminen on jo yksinään paljon mukavampi tapa viettää omilla ehdoilla, kuin jonkun toisen kyvyttömyyttä seuratessa.

Kenenkään muun sekunti ei ole sinun sekunti.
Jos päivässä 20km, jos tavoite kympin ylinopeus, ja onnistuu keskinopeuden nostaa neljästä kympistä neljään viiteen, niin ihan totta, siinä jää yli kolmeminuuttia muuhun.

Jos ajelee vanhoilla punaisilla, skippaa vähän suojatie turvallisuutta, niin mahku että keskinopeus nousee vielä lisää.

Eli kyllä tuolla matikalla kymmennessä vuodessa säästää kumulatiivisesti jo kokonaisia päiviä, tai muutaman viikon työpäivät, vakuutuksista se kasvanut riskitaso ei kogretisoidu kunnolla.

Toivottavaa olisi että kuskit ottaisi vähemmän tressaavasti, olisi muille turvallisempaa, mutta myös yksilölle parempi

Toki me saamme kiittää näiden boomerin kaahailusta nykyisiä rajoituksia.
 
Huh huh.

Vaikkapa lepääminen on jo yksinään paljon mukavampi tapa viettää omilla ehdoilla, kuin jonkun toisen kyvyttömyyttä seuratessa.

Kenenkään muun sekunti ei ole sinun sekunti.
Mihin nyt viittaat toisten kyvyttömyydellä tässä yhteydessä? Onko se toisten kyvyttömyyden seuraamista, jos joutuu ajamaan rajoitusten mukaan jonkun perässä?
 
Mihin nyt viittaat toisten kyvyttömyydellä tässä yhteydessä? Onko se toisten kyvyttömyyden seuraamista, jos joutuu ajamaan rajoitusten mukaan jonkun perässä?
Voi se olla sitäkin. Yleensä rajoitusten mukaan ajavilla tuntuu olevan vähän pitkät piuhat ja myös liikennevaloista liikkeelle lähteminen kestää 1-2 sekuntia liian kauan.
 
Joku sääntöuskoivainen jaksaa vielä keski-iässäkin lässyttää "mutkun ei se yks turha rajoitus ole kuin 10sec-minuutti" - no niinpä ja kun niitä kasaa yhdelle matkalle 100 kpl niin se on 30min tai tuo sama yks pätkä vuosittain joka työpäivä ajettuna summattuma koko elämälle on vähän helvetisti väestötasolla (reilusti enemmän kuin ikinä säästetyt mahdollisesti yliajossa menetetyt elinvuodet).
Tätä on mun mielestä tosi kyseenalaista yrittää kumuloida näin. Sillä päivittäin ajetulla +10 nopeudella säästetty 10-60 sekuntia ei tosiaan kerry yhtään mihinkään yksilötasolla eikä liioin väestötasollakaan. Se on kerran päivässä käytössä ja huomiseen ei taas vaikuta ollenkaan. Jos on jokainen minuutti heräämisen ja nukahtamisen välillä on löyty täyteen tekemistä, että tuon takia jää nenä kaivamatta, niin lienee hyvä järjestellä jotain asioita elämässään uudestaan. Puhuttu aikasäästö on täysin teoreettista neppailua. Jos saisit joskus aikapankista lunastettua kuukauden saatossa ajamasi taajamaylinopeudet, niin sillä olisi ehkä jotain merkitystäkin, vaan aika ei toimi näin. Kun taas se downside on ihan todellinen, jos oikeasti pamautat johonkin lapseen (ylinopeuden aiheuttaman) huonon havainnoinnin ja/tai pidentyneen jarrutusmatkan takia, niin siinä on aidosti 2+n elämää solmussa pahimmillaan vuosikausia.

Pitkillä matkoilla maanteillä se +10 säästö on ihan merkittäväkin, jopa kymmeniä minuutteja ellei tunti. Siinä kontekstissa tavallaan ymmärrän sen +10:tä painamisen ja harrastan sitä osin itsekin. Taajamissa en alkuunkaan. Rajoitus+4/5 vauhdilla mennään, mikä tarkoittaa todellisuudessa about tasan tikkarinopeutta ja takana oleva saa kiemurrella ihan vapaasti.
 
Kannattaa ihan suosiolla ajella sitä 30 km/h 30:n alueella miettimättä mitään taktisia kellonaikoja, että milloin mahtaa olla koululaiset liikkeellä ja milloin ei.
Tähän vielä se että suuren osan aikaa rajoituksen ylärajoilla ajaminen on liian kova tilannenopeus kun ollaan alle 50 teillä, jossa on jo tasa-arvoisia risteyksiä ja muita syitä mennä hiljempaa.
 
Ei herkkua, mutta välttämätöntä. Muuten susta tulee uusi possukuski. Kunhan hidastaa ilman jarrua, niin ei siitä mitään vaarapaikkoja synny. Tosin ongelmana ovat nämä oikeasti puskurin eteen liittyvät, pakko käyttää jarrua, ja painan tööttiäkin itse nykyisin näille.

Toki. Turvavälin pidentäminen ja pitäminen ei siis itselle ole mikään ongelma yleisesti, mutta viittasin tilanteeseen, jossa sateen takia näkyvyys on huono ja liikenne vilkasta. Vilautan ainakin hieman jarruvaloa siinä toivossa, että takanaolija huomaa hidastamiseni. Prätkässä kun ei ole tuulilasin tai visiirin pyyhkijöitä, niin näkyvyys menee aika olemattomaksi, jos joku leikkaa aivan eteen kovalla sateella ja sitä rapaa lentää edellä ajavan perästä aika kaukaakin eli ts. pitkän aikaa.
 
Vai kuinka usein mietit, että ”noniin, nyt kun säästin 3 min 17 sekuntia kotimatkalla, niin minulla on aikaa tehdä toinen voileipä ja silti kerkeän katsomaan jakson Peaky Blindersia”. Ei. Teet sen toisen voileivän jos haluat ja katsot sen jakson joka tapauksessa.

Yhteensä laskettuna sitä saattaa säästää paljonkin aikaa vuoden aikana, mutta teetkö käytännössä tee niillä päiväkohtaisilla sekunneilla tai minuuteilla mitään toisin?
Tämä kuulostaa ihan loogiselta, jos kotona ei ole esim. kahta alle 4-vuotiasta lasta. Ruuhkavuosia elävänä voin sanoa, että jos sen muutaman minuutin säästön ansiosta ehdin työpäivän jälkeen vaikka hetkeksi rojahtamaan nojatuoliin aivottomasti selaamaan puhelinta ennen, kuin pitää hakea lapset päiväkodista tai alkaa tekemään ruokaa, niin kyllä siitä oikeasti oli iloa.

Viestissä jota lainasit puhuttiin tosin nopeusrajoitusten järjettömyydestä ja tarviiko niitä noudattaa, jos itse arvioi niiden olevan kellonaikaan nähden tarpeettoman alhaisia. Pienten lasten vanhempana en tätä allekirjoita yhtään, vaan ajan itse rajoitusten ja sääntöjen mukaan ja erityisesti alueilla, missä lapsia voi olla. Lähinnä turhauttaa menettää niitä minuutteja ajaessa motarilla "alinopeutta" jonkun ikuisuusohittajan takana tai kun liikennevaloissa aletaan etsimään vaihdekeppiä vasta valojen vaihduttua.

Jotenkin hyvin yleinen ilmiö tuntuu olevan myös se, että liikennevaloista ensimmäiset menee läpi 15m väleillä, ja kolme viimestä puskurit toisissaan kiinni käytännössä punaisia päin. Helpottaisi kaikkia, jos oltaisiin siellä jonon kärjessäkin yhtä hereillä, mutta se ei varmaan kiinnosta kun itse kuitenkin ehtii.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkillä matkoilla maanteillä se +10 säästö on ihan merkittäväkin, jopa kymmeniä minuutteja ellei tunti. Siinä kontekstissa tavallaan ymmärrän sen +10:tä painamisen ja harrastan sitä osin itsekin. Taajamissa en alkuunkaan. Rajoitus+4/5 vauhdilla mennään, mikä tarkoittaa todellisuudessa about tasan tikkarinopeutta ja takana oleva saa kiemurrella ihan vapaasti.
Helsinki - Oulu , n 600km, n 7 tuntia (* , jos keskinopeus rajoitusten mukaan olisi noin 85km/h, jos kekinopeutta saa nostettu 5kmh, eli yhdeksään kymppiin niin ajassa säästää 20min. Noin iso nosto tarkoitti välillä mm. riskiohituksia, ja myös ylinopeuksia yli puuttumuskynnyksen.

Vaikea tuosta voittaja ratkaisua saada.

(*Tuo aika Googlen arvio, tässä ei nyt oleellista , onko yli vai alioptimistine, vaan suuruusluokka.
 
Tämä kuulostaa ihan loogiselta, jos kotona ei ole esim. kahta alle 4-vuotiasta lasta. Ruuhkavuosia elävänä voin sanoa, että jos sen muutaman minuutin säästön ansiosta ehdin työpäivän jälkeen vaikka hetkeksi rojahtamaan nojatuoliin aivottomasti selaamaan puhelinta ennen, kuin pitää hakea lapset päiväkodista tai alkaa tekemään ruokaa, niin kyllä siitä oikeasti oli iloa.

Viestissä jota lainasit puhuttiin tosin nopeusrajoitusten järjettömyydestä ja tarviiko niitä noudattaa, jos itse arvioi niiden olevan kellonaikaan nähden tarpeettoman alhaisia. Pienten lasten vanhempana en tätä allekirjoita yhtään, vaan ajan itse rajoitusten ja sääntöjen mukaan ja erityisesti alueilla, missä lapsia voi olla. Lähinnä turhauttaa menettää niitä minuutteja ajaessa motarilla "alinopeutta" jonkun ikuisuusohittajan takana tai kun liikennevaloissa aletaan etsimään vaihdekeppiä vasta valojen vaihduttua.

Jotenkin hyvin yleinen ilmiö tuntuu olevan myös se, että liikennevaloista ensimmäiset menee läpi 15m väleillä, ja kolme viimestä puskurit toisissaan kiinni käytännössä punaisia päin. Helpottaisi kaikkia, jos oltaisiin siellä jonon kärjessäkin yhtä hereillä, mutta se ei varmaan kiinnosta kun itse kuitenkin ehtii.
Tykkäsin jo alkuperäisestä viestistäsi, mutta lisäyksesi teki siitä vielä paremman. Erityisesti muiden liikkujien, ja erityisen erityisesti lasten liikkumisen turvallisuus on paljon tärkeämpää, kuin ajoissa perillä oleminen.
 
Tämä kuulostaa ihan loogiselta, jos kotona ei ole esim. kahta alle 4-vuotiasta lasta. Ruuhkavuosia elävänä voin sanoa, että jos sen muutaman minuutin säästön ansiosta ehdin työpäivän jälkeen vaikka hetkeksi rojahtamaan nojatuoliin aivottomasti selaamaan puhelinta ennen, kuin pitää hakea lapset päiväkodista tai alkaa tekemään ruokaa, niin kyllä siitä oikeasti oli iloa.

Viestissä jota lainasit puhuttiin tosin nopeusrajoitusten järjettömyydestä ja tarviiko niitä noudattaa, jos itse arvioi niiden olevan kellonaikaan nähden tarpeettoman alhaisia. Pienten lasten vanhempana en tätä allekirjoita yhtään, vaan ajan itse rajoitusten ja sääntöjen mukaan ja erityisesti alueilla, missä lapsia voi olla. Lähinnä turhauttaa menettää niitä minuutteja ajaessa motarilla "alinopeutta" jonkun ikuisuusohittajan takana tai kun liikennevaloissa aletaan etsimään vaihdekeppiä vasta valojen vaihduttua.

Jotenkin hyvin yleinen ilmiö tuntuu olevan myös se, että liikennevaloista ensimmäiset menee läpi 15m väleillä, ja kolme viimestä puskurit toisissaan kiinni käytännössä punaisia päin. Helpottaisi kaikkia, jos oltaisiin siellä jonon kärjessäkin yhtä hereillä, mutta se ei varmaan kiinnosta kun itse kuitenkin ehtii.
Liikennevaloista samaa mieltä. Kai siellä on kännykkä kädessä tai jotain, koska tuo on omankin kokemuksen mukaan turhauttavan yleistä.

Mitä tulee kenenkin arvioon nopeusrajoitusten sopivuudesta, niin joo välillä ne tuntuu aika hölmöiltä (joskus jopa niin päin, että nopeusrajoitus on turhankin suuri). Kai se on osittain myös asennekysymys, että turhautuuko omasta mielestään ”väärään” nopeusrajoitukseen koska haluaisi vain ajaa kovempaa vai koska kerkeää hengähtää hetken sohvalla.

Itse tunnistan turhautuvani siitä, että jonkun toisen perseilyn tai huomaamattomuuden seurauksena oma etenemiseni ei ole yhtä sujuvaa kuin se voisi olla. Vähän niin kuin edessäni hitaasti kävelevät ihmiset, jotka myös peittävät koko kulkuväylän tai ihmiset, jotka seisovat liukuportaiden koko leveydellä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
292 282
Viestejä
4 998 372
Jäsenet
80 262
Uusin jäsen
Kekke123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom