Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Aja paljon tossa vaiheessa. Alkaa tulemaan ns. selkärangasta järkevät teot kun ajaa riittävästi ja kokemusta karttuu. Älä missään nimessä mene kenenkään kanssa-autoilijan provosointeihin mukaan, se opettaa vaan huonoja tapoja. Äläkä myöskään välitä jos ei alussa tajua kaikkia hyviä tapoja, kokemuksen karttuessa oppii.
Kiitos ja myös kaikille muille vastaajille!

Kyllähän näitä asioita autokoulussa painotettiin. Juuri se ettei provosoiduttaisi, vaikka peilistä näkee toisen roikkuvan ihan puskurissa kiinni. Tai kun tuossa esimerkin suoralla jäät itse kauas taakse (32 km/h), kun et kehtaakaan lähteä siihen tuplanopeuteen mukaan... Eihän tämä rakettitiedettä kai ole, mutta se oman ja muiden hengen suojeleminen.
 
Kyllähän näitä asioita autokoulussa painotettiin. Juuri se ettei provosoiduttaisi, vaikka peilistä näkee toisen roikkuvan ihan puskurissa kiinni. Tai kun tuossa esimerkin suoralla jäät itse kauas taakse (32 km/h), kun et kehtaakaan lähteä siihen tuplanopeuteen mukaan... Eihän tämä rakettitiedettä kai ole, mutta se oman ja muiden hengen suojeleminen.
Sitten kun niitä vuosia ja kilsoja tulee taakse niin huomaat kyllä byrokraattien järjettömyyden, tosi tuossa vaiheessa on ihan hyvä mennä byrokraattien oikkujen mukaan jos homma ei ole vielä "lainkaan" hallussa. Esim. koulun edessä alennettu rajoitus 03:00 on täysin typerä ja tarpeeton eikä tälläiselle rajoitukselle ole minkäänlaista järkiperustetta mistään. Se että byrokraatti on niin kyvötön ettei se pysty a) pakottamaan paikalle muuttuvaa rajoitusta b) mahdollistamaan lainsäädännössä lisäkilpiä nopeusrajoitukselle ei ole autoilijan syy ja pikku hiljaa kaikki tämmöinen pieni tarpeeton holhous ja kyykytys rapauttaa moraalia suuremminkin (vrt. tyhjät työmaa rajoitukset) ja lopulta ajetaan kesken koulupäivänkin siitä 60 (no ne kakarat on kyllä päivisin tunneilla :) eli oikeasti sen alemman rajoituksen oikea tarve on lähes tarpeeton).

Knoppitietona kuitenkin max 60 alueella niin 10+3 ylitys ei käy enää nykyään tuoreemmankan kortin päälle eli kuten byrokraatti on tarkoittanut niit voit surutta vedellä 43 siinä 30 rajoituksella kunhan varaudut kaivamaan taskusta hallinnollisen liikennevirhemaksun verran käteistä ja syntisi on sovitettu (lottovoittoon tai vähintään ässä arvon isoihin voittoihin verrattava tapahtuma).

Joku sääntöuskoivainen jaksaa vielä keski-iässäkin lässyttää "mutkun ei se yks turha rajoitus ole kuin 10sec-minuutti" - no niinpä ja kun niitä kasaa yhdelle matkalle 100 kpl niin se on 30min tai tuo sama yks pätkä vuosittain joka työpäivä ajettuna summattuma koko elämälle on vähän helvetisti väestötasolla (reilusti enemmän kuin ikinä säästetyt mahdollisesti yliajossa menetetyt elinvuodet).
 
Kiitos ja myös kaikille muille vastaajille!

Kyllähän näitä asioita autokoulussa painotettiin. Juuri se ettei provosoiduttaisi, vaikka peilistä näkee toisen roikkuvan ihan puskurissa kiinni. Tai kun tuossa esimerkin suoralla jäät itse kauas taakse (32 km/h), kun et kehtaakaan lähteä siihen tuplanopeuteen mukaan... Eihän tämä rakettitiedettä kai ole, mutta se oman ja muiden hengen suojeleminen.
Kunhan vaan jatkaa autokoulun opeilla ja jättää huomiotta ne itseoppineet "ajokouluttajat" jakamassa liikenneasennevammojaan, niin pärjää hyvin.
 
Sitten kun niitä vuosia ja kilsoja tulee taakse niin huomaat kyllä byrokraattien järjettömyyden, tosi tuossa vaiheessa on ihan hyvä mennä byrokraattien oikkujen mukaan jos homma ei ole vielä "lainkaan" hallussa. Esim. koulun edessä alennettu rajoitus 03:00 on täysin typerä ja tarpeeton eikä tälläiselle rajoitukselle ole minkäänlaista järkiperustetta mistään.
Siihen on syynsä, ne taittamattomat boomerit ja heidän lapsensa. Ja ei kakkien koulujen kohdalla ole niin alhaisia rajoituksia etteikö ne olisi yölläkin korkein järkevä nopeus, ja sitten vilkaampana aikana tilanne nopeus alempi.

Osa kouluista on nuorison kokoontumispaikkoja , ja aamuyöstä voi olla vähemmän skarppia liikennettä. Riippuu paikasta. On myös kouluja joiden läheisyydessä ei ole kevyttä liikennettä kuin koulun aktiiviaikaan, osassa on taasen järjestettyäkin toimintaa pitkälle iltaa.

Muuttuvia nopeusrajoitusmerkkejä kannata, kun se sopivatilanne nopeus ei siellä ratintakana ole helppoa arvioida.

Ja liikenteessä kannattaa opettaa turvallisuus ensin asennetta, eikä korkea riskitason ottamista, varsinkin nuorilla se riskin otto herkässä, ja ollaan haavoittumattomia, ja ajatukset luonollisesti pyörii muualla.
 
Osa kouluista on nuorison kokoontumispaikkoja , ja aamuyöstä voi olla vähemmän skarppia liikennettä. Riippuu paikasta. On myös kouluja joiden läheisyydessä ei ole kevyttä liikennettä kuin koulun aktiiviaikaan, osassa on taasen järjestettyäkin toimintaa pitkälle iltaa.
Tämä. Jos koulussa on liikuntasali, niin siellä on tyypillisesti lasten harrastusryhmiä ilta yhdeksään asti. Voi jäädä huomaamatta niiltä jotka ajaa rajoitus +30 siitä ohi huonon näkyvyyden aikaan.
 
Joku sääntöuskoivainen jaksaa vielä keski-iässäkin lässyttää "mutkun ei se yks turha rajoitus ole kuin 10sec-minuutti" - no niinpä ja kun niitä kasaa yhdelle matkalle 100 kpl niin se on 30min tai tuo sama yks pätkä vuosittain joka työpäivä ajettuna summattuma koko elämälle on vähän helvetisti väestötasolla (reilusti enemmän kuin ikinä säästetyt mahdollisesti yliajossa menetetyt elinvuodet).
Täällä bingo! Tai no ainakin siltä osin että lässytän niistä sekunneista.

Se kymmenen sekunnin säästö saattaa sulaa jo siinä kun jäät samoihin valoihin jonkun takana rajoituksen mukaan ajavan kanssa. Toki kääntäen itse voit keretä niistä valoista ja takana tuleva häviää sen 30 sekuntia verrattuna sinuun. Kotona se hukkuu siinä netflixiä kattoessa tai paskalla istuessa, koska et luultavasti tee päivän aikana juuri sen enempää, koska satuit liikenteessä säästämään kaksi minuuttia. Vai kuinka usein mietit, että ”noniin, nyt kun säästin 3 min 17 sekuntia kotimatkalla, niin minulla on aikaa tehdä toinen voileipä ja silti kerkeän katsomaan jakson Peaky Blindersia”. Ei. Teet sen toisen voileivän jos haluat ja katsot sen jakson joka tapauksessa.

Yhteensä laskettuna sitä saattaa säästää paljonkin aikaa vuoden aikana, mutta teetkö käytännössä tee niillä päiväkohtaisilla sekunneilla tai minuuteilla mitään toisin?
 
Täällä bingo! Tai no ainakin siltä osin että lässytän niistä sekunneista.

Se kymmenen sekunnin säästö saattaa sulaa jo siinä kun jäät samoihin valoihin jonkun takana rajoituksen mukaan ajavan kanssa. Toki kääntäen itse voit keretä niistä valoista ja takana tuleva häviää sen 30 sekuntia verrattuna sinuun. Kotona se hukkuu siinä netflixiä kattoessa tai paskalla istuessa, koska et luultavasti tee päivän aikana juuri sen enempää, koska satuit liikenteessä säästämään kaksi minuuttia. Vai kuinka usein mietit, että ”noniin, nyt kun säästin 3 min 17 sekuntia kotimatkalla, niin minulla on aikaa tehdä toinen voileipä ja silti kerkeän katsomaan jakson Peaky Blindersia”. Ei. Teet sen toisen voileivän jos haluat ja katsot sen jakson joka tapauksessa.

Yhteensä laskettuna sitä saattaa säästää paljonkin aikaa vuoden aikana, mutta teetkö käytännössä tee niillä päiväkohtaisilla sekunneilla tai minuuteilla mitään toisin?
Huh huh.

Vaikkapa lepääminen on jo yksinään paljon mukavampi tapa viettää omilla ehdoilla, kuin jonkun toisen kyvyttömyyttä seuratessa.

Kenenkään muun sekunti ei ole sinun sekunti.
 
Kannattaa ihan suosiolla ajella sitä 30 km/h 30:n alueella miettimättä mitään taktisia kellonaikoja, että milloin mahtaa olla koululaiset liikkeellä ja milloin ei. Tuo opettaa hyvin selkärankaan sen, vähän niin kuin vilkun käyttäminen silloinkin kun se tuntuu turhalta, ja lopulta se matalan rajoituksen alueella ajelu ei tunnu miltään henkiseltä taistelulta vaan automaatiolta. Jos takana joku ajaa kiusallisen lähellä, voi sen aikaa olla täysin katsomatta taustapeiliin.

Omalla autollani se 30 tarkoittaa mittarissa aika tarkkaan 32.
 
Huh huh.

Vaikkapa lepääminen on jo yksinään paljon mukavampi tapa viettää omilla ehdoilla, kuin jonkun toisen kyvyttömyyttä seuratessa.

Kenenkään muun sekunti ei ole sinun sekunti.
Jos päivässä 20km, jos tavoite kympin ylinopeus, ja onnistuu keskinopeuden nostaa neljästä kympistä neljään viiteen, niin ihan totta, siinä jää yli kolmeminuuttia muuhun.

Jos ajelee vanhoilla punaisilla, skippaa vähän suojatie turvallisuutta, niin mahku että keskinopeus nousee vielä lisää.

Eli kyllä tuolla matikalla kymmennessä vuodessa säästää kumulatiivisesti jo kokonaisia päiviä, tai muutaman viikon työpäivät, vakuutuksista se kasvanut riskitaso ei kogretisoidu kunnolla.

Toivottavaa olisi että kuskit ottaisi vähemmän tressaavasti, olisi muille turvallisempaa, mutta myös yksilölle parempi

Toki me saamme kiittää näiden boomerin kaahailusta nykyisiä rajoituksia.
 
Huh huh.

Vaikkapa lepääminen on jo yksinään paljon mukavampi tapa viettää omilla ehdoilla, kuin jonkun toisen kyvyttömyyttä seuratessa.

Kenenkään muun sekunti ei ole sinun sekunti.
Mihin nyt viittaat toisten kyvyttömyydellä tässä yhteydessä? Onko se toisten kyvyttömyyden seuraamista, jos joutuu ajamaan rajoitusten mukaan jonkun perässä?
 
Mihin nyt viittaat toisten kyvyttömyydellä tässä yhteydessä? Onko se toisten kyvyttömyyden seuraamista, jos joutuu ajamaan rajoitusten mukaan jonkun perässä?
Voi se olla sitäkin. Yleensä rajoitusten mukaan ajavilla tuntuu olevan vähän pitkät piuhat ja myös liikennevaloista liikkeelle lähteminen kestää 1-2 sekuntia liian kauan.
 
Joku sääntöuskoivainen jaksaa vielä keski-iässäkin lässyttää "mutkun ei se yks turha rajoitus ole kuin 10sec-minuutti" - no niinpä ja kun niitä kasaa yhdelle matkalle 100 kpl niin se on 30min tai tuo sama yks pätkä vuosittain joka työpäivä ajettuna summattuma koko elämälle on vähän helvetisti väestötasolla (reilusti enemmän kuin ikinä säästetyt mahdollisesti yliajossa menetetyt elinvuodet).
Tätä on mun mielestä tosi kyseenalaista yrittää kumuloida näin. Sillä päivittäin ajetulla +10 nopeudella säästetty 10-60 sekuntia ei tosiaan kerry yhtään mihinkään yksilötasolla eikä liioin väestötasollakaan. Se on kerran päivässä käytössä ja huomiseen ei taas vaikuta ollenkaan. Jos on jokainen minuutti heräämisen ja nukahtamisen välillä on löyty täyteen tekemistä, että tuon takia jää nenä kaivamatta, niin lienee hyvä järjestellä jotain asioita elämässään uudestaan. Puhuttu aikasäästö on täysin teoreettista neppailua. Jos saisit joskus aikapankista lunastettua kuukauden saatossa ajamasi taajamaylinopeudet, niin sillä olisi ehkä jotain merkitystäkin, vaan aika ei toimi näin. Kun taas se downside on ihan todellinen, jos oikeasti pamautat johonkin lapseen (ylinopeuden aiheuttaman) huonon havainnoinnin ja/tai pidentyneen jarrutusmatkan takia, niin siinä on aidosti 2+n elämää solmussa pahimmillaan vuosikausia.

Pitkillä matkoilla maanteillä se +10 säästö on ihan merkittäväkin, jopa kymmeniä minuutteja ellei tunti. Siinä kontekstissa tavallaan ymmärrän sen +10:tä painamisen ja harrastan sitä osin itsekin. Taajamissa en alkuunkaan. Rajoitus+4/5 vauhdilla mennään, mikä tarkoittaa todellisuudessa about tasan tikkarinopeutta ja takana oleva saa kiemurrella ihan vapaasti.
 
Kannattaa ihan suosiolla ajella sitä 30 km/h 30:n alueella miettimättä mitään taktisia kellonaikoja, että milloin mahtaa olla koululaiset liikkeellä ja milloin ei.
Tähän vielä se että suuren osan aikaa rajoituksen ylärajoilla ajaminen on liian kova tilannenopeus kun ollaan alle 50 teillä, jossa on jo tasa-arvoisia risteyksiä ja muita syitä mennä hiljempaa.
 
Ei herkkua, mutta välttämätöntä. Muuten susta tulee uusi possukuski. Kunhan hidastaa ilman jarrua, niin ei siitä mitään vaarapaikkoja synny. Tosin ongelmana ovat nämä oikeasti puskurin eteen liittyvät, pakko käyttää jarrua, ja painan tööttiäkin itse nykyisin näille.

Toki. Turvavälin pidentäminen ja pitäminen ei siis itselle ole mikään ongelma yleisesti, mutta viittasin tilanteeseen, jossa sateen takia näkyvyys on huono ja liikenne vilkasta. Vilautan ainakin hieman jarruvaloa siinä toivossa, että takanaolija huomaa hidastamiseni. Prätkässä kun ei ole tuulilasin tai visiirin pyyhkijöitä, niin näkyvyys menee aika olemattomaksi, jos joku leikkaa aivan eteen kovalla sateella ja sitä rapaa lentää edellä ajavan perästä aika kaukaakin eli ts. pitkän aikaa.
 
Vai kuinka usein mietit, että ”noniin, nyt kun säästin 3 min 17 sekuntia kotimatkalla, niin minulla on aikaa tehdä toinen voileipä ja silti kerkeän katsomaan jakson Peaky Blindersia”. Ei. Teet sen toisen voileivän jos haluat ja katsot sen jakson joka tapauksessa.

Yhteensä laskettuna sitä saattaa säästää paljonkin aikaa vuoden aikana, mutta teetkö käytännössä tee niillä päiväkohtaisilla sekunneilla tai minuuteilla mitään toisin?
Tämä kuulostaa ihan loogiselta, jos kotona ei ole esim. kahta alle 4-vuotiasta lasta. Ruuhkavuosia elävänä voin sanoa, että jos sen muutaman minuutin säästön ansiosta ehdin työpäivän jälkeen vaikka hetkeksi rojahtamaan nojatuoliin aivottomasti selaamaan puhelinta ennen, kuin pitää hakea lapset päiväkodista tai alkaa tekemään ruokaa, niin kyllä siitä oikeasti oli iloa.

Viestissä jota lainasit puhuttiin tosin nopeusrajoitusten järjettömyydestä ja tarviiko niitä noudattaa, jos itse arvioi niiden olevan kellonaikaan nähden tarpeettoman alhaisia. Pienten lasten vanhempana en tätä allekirjoita yhtään, vaan ajan itse rajoitusten ja sääntöjen mukaan ja erityisesti alueilla, missä lapsia voi olla. Lähinnä turhauttaa menettää niitä minuutteja ajaessa motarilla "alinopeutta" jonkun ikuisuusohittajan takana tai kun liikennevaloissa aletaan etsimään vaihdekeppiä vasta valojen vaihduttua.

Jotenkin hyvin yleinen ilmiö tuntuu olevan myös se, että liikennevaloista ensimmäiset menee läpi 15m väleillä, ja kolme viimestä puskurit toisissaan kiinni käytännössä punaisia päin. Helpottaisi kaikkia, jos oltaisiin siellä jonon kärjessäkin yhtä hereillä, mutta se ei varmaan kiinnosta kun itse kuitenkin ehtii.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkillä matkoilla maanteillä se +10 säästö on ihan merkittäväkin, jopa kymmeniä minuutteja ellei tunti. Siinä kontekstissa tavallaan ymmärrän sen +10:tä painamisen ja harrastan sitä osin itsekin. Taajamissa en alkuunkaan. Rajoitus+4/5 vauhdilla mennään, mikä tarkoittaa todellisuudessa about tasan tikkarinopeutta ja takana oleva saa kiemurrella ihan vapaasti.
Helsinki - Oulu , n 600km, n 7 tuntia (* , jos keskinopeus rajoitusten mukaan olisi noin 85km/h, jos kekinopeutta saa nostettu 5kmh, eli yhdeksään kymppiin niin ajassa säästää 20min. Noin iso nosto tarkoitti välillä mm. riskiohituksia, ja myös ylinopeuksia yli puuttumuskynnyksen.

Vaikea tuosta voittaja ratkaisua saada.

(*Tuo aika Googlen arvio, tässä ei nyt oleellista , onko yli vai alioptimistine, vaan suuruusluokka.
 
Tämä kuulostaa ihan loogiselta, jos kotona ei ole esim. kahta alle 4-vuotiasta lasta. Ruuhkavuosia elävänä voin sanoa, että jos sen muutaman minuutin säästön ansiosta ehdin työpäivän jälkeen vaikka hetkeksi rojahtamaan nojatuoliin aivottomasti selaamaan puhelinta ennen, kuin pitää hakea lapset päiväkodista tai alkaa tekemään ruokaa, niin kyllä siitä oikeasti oli iloa.

Viestissä jota lainasit puhuttiin tosin nopeusrajoitusten järjettömyydestä ja tarviiko niitä noudattaa, jos itse arvioi niiden olevan kellonaikaan nähden tarpeettoman alhaisia. Pienten lasten vanhempana en tätä allekirjoita yhtään, vaan ajan itse rajoitusten ja sääntöjen mukaan ja erityisesti alueilla, missä lapsia voi olla. Lähinnä turhauttaa menettää niitä minuutteja ajaessa motarilla "alinopeutta" jonkun ikuisuusohittajan takana tai kun liikennevaloissa aletaan etsimään vaihdekeppiä vasta valojen vaihduttua.

Jotenkin hyvin yleinen ilmiö tuntuu olevan myös se, että liikennevaloista ensimmäiset menee läpi 15m väleillä, ja kolme viimestä puskurit toisissaan kiinni käytännössä punaisia päin. Helpottaisi kaikkia, jos oltaisiin siellä jonon kärjessäkin yhtä hereillä, mutta se ei varmaan kiinnosta kun itse kuitenkin ehtii.
Tykkäsin jo alkuperäisestä viestistäsi, mutta lisäyksesi teki siitä vielä paremman. Erityisesti muiden liikkujien, ja erityisen erityisesti lasten liikkumisen turvallisuus on paljon tärkeämpää, kuin ajoissa perillä oleminen.
 
Tämä kuulostaa ihan loogiselta, jos kotona ei ole esim. kahta alle 4-vuotiasta lasta. Ruuhkavuosia elävänä voin sanoa, että jos sen muutaman minuutin säästön ansiosta ehdin työpäivän jälkeen vaikka hetkeksi rojahtamaan nojatuoliin aivottomasti selaamaan puhelinta ennen, kuin pitää hakea lapset päiväkodista tai alkaa tekemään ruokaa, niin kyllä siitä oikeasti oli iloa.

Viestissä jota lainasit puhuttiin tosin nopeusrajoitusten järjettömyydestä ja tarviiko niitä noudattaa, jos itse arvioi niiden olevan kellonaikaan nähden tarpeettoman alhaisia. Pienten lasten vanhempana en tätä allekirjoita yhtään, vaan ajan itse rajoitusten ja sääntöjen mukaan ja erityisesti alueilla, missä lapsia voi olla. Lähinnä turhauttaa menettää niitä minuutteja ajaessa motarilla "alinopeutta" jonkun ikuisuusohittajan takana tai kun liikennevaloissa aletaan etsimään vaihdekeppiä vasta valojen vaihduttua.

Jotenkin hyvin yleinen ilmiö tuntuu olevan myös se, että liikennevaloista ensimmäiset menee läpi 15m väleillä, ja kolme viimestä puskurit toisissaan kiinni käytännössä punaisia päin. Helpottaisi kaikkia, jos oltaisiin siellä jonon kärjessäkin yhtä hereillä, mutta se ei varmaan kiinnosta kun itse kuitenkin ehtii.
Liikennevaloista samaa mieltä. Kai siellä on kännykkä kädessä tai jotain, koska tuo on omankin kokemuksen mukaan turhauttavan yleistä.

Mitä tulee kenenkin arvioon nopeusrajoitusten sopivuudesta, niin joo välillä ne tuntuu aika hölmöiltä (joskus jopa niin päin, että nopeusrajoitus on turhankin suuri). Kai se on osittain myös asennekysymys, että turhautuuko omasta mielestään ”väärään” nopeusrajoitukseen koska haluaisi vain ajaa kovempaa vai koska kerkeää hengähtää hetken sohvalla.

Itse tunnistan turhautuvani siitä, että jonkun toisen perseilyn tai huomaamattomuuden seurauksena oma etenemiseni ei ole yhtä sujuvaa kuin se voisi olla. Vähän niin kuin edessäni hitaasti kävelevät ihmiset, jotka myös peittävät koko kulkuväylän tai ihmiset, jotka seisovat liukuportaiden koko leveydellä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän niin kuin edessäni hitaasti kävelevät ihmiset, jotka myös peittävät koko kulkuväylän tai ihmiset, jotka seisovat liukuportaiden koko leveydellä.
Tähän tykkään itsekin verrata suhtautumistani hitaammin ajaviin. Kenenkään ei ole pakko ajaa suurinta sallittua, kuten kaupassakaan ei tarvitse juosta takki hulmuten. Ei se kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että takana tulevia voi ärsyttää jos joku hitaampi tukkii väylän.

Kaikkein suurin virhe on mennä Ikeaan ajatuksella "haen vaan nopeasti tän yhden jutun, joka sijaitsee tässä paikassa". En ole varmaan kertaakaan onnistunut tekemään tämmöstä reissua ilman, että hermot olisi kiristynyt kun joutuu jatkuvasti ohittelemaan hyllyjen välistä keskelle tietä pysähtyneitä suunnittelukokouksia, 2km/h kulkevia lastenvaunukaravaaneja tai muuten vaan 4 vierekkäin löntysteleviä ryhmiä.
 
Nyt en ymmärrä
No kirjoitin ensin monisaneisemmin, mutta tiivistin sen sitten. sori.


Siis kyse ei ole pelkästä autoliikenteestä, vaan kaikkialla, jopa liukuportaissa ärsyttää ihmiset jotka häirtisee omaa perseilyä.

Siis näen ihmisen joka liikkuu turvallisesti, ohjeiden mukaan, itse halua rynniä, loikkia, mennä lujempaa kuin suunniteltu, toivon että muut väistävät jotta voin tehdä niin.

Mietin tuossa ärsyttääkö muissa oma käytökseni.


Mietin siis niin leveitä likuportaita jotka suunniteltu niin leveäksi että avustaja avustettavan kanssa mahtuu rinna, tai yksilö laukun kanssa rinna. ja tilannetta missä edessä menee niin hoikka ihminen että jos vähän väistäisi sivuun niin pääsisin loikkien hänen ohi. Tämä on toki monissa kohteissa hyvin vakiintunut tapa toimia, vähän kuin tuolla liikenteessä on kaikenlaista yleistynyttä tapaa. Toivon että väistäisivät niissä vähän kapeammissakin, niissä suht kapeissa metro liukuportaissa. voittaahan siinä jo vaikka kuinka.


Lukuportaiden päässä toinen liikenne vertaus, pelienkäyttämättömyyteen, jäädään portaiden päähän ruuhkassa ihmetteleen minne pitäisi harppoa. Tähän liittyy sekin likennevertaus, vaaratilanne, niin olaan usein liian varovaisia varoittaa.
 
Siis näen ihmisen joka liikkuu turvallisesti, ohjeiden mukaan, itse halua rynniä, loikkia, mennä lujempaa kuin suunniteltu, toivon että muut väistävät jotta voin tehdä niin.

Olet ymmärtänyt väärin. Ei liukuportaiden oikeaoppinen käyttö ole sitä, että siinä vain seistään. Vaan oikeaoppinen käyttö on sitä, että jos seisot, niin seisot reunassa, jolloin ne, jotka eivät halua pysähtyä seisomaan, voivat edelleen jatkaa matkaansa pysähtymättä.
 
Olet ymmärtänyt väärin. Ei liukuportaiden oikeaoppinen käyttö ole sitä, että siinä vain seistään. Vaan oikeaoppinen käyttö on sitä, että jos seisot, niin seisot reunassa, jolloin ne, jotka eivät halua pysähtyä seisomaan, voivat edelleen jatkaa matkaansa pysähtymättä.
Toki monessa kohteessa vakiintunut tapa. Aiheesta joskus keskustelua niin en muista oliko jossain ohjetta kävelyyn, saati ohitteluun. (en pysty osoittaa yhtään esimerkkiä)

Tyypillinen ohje on seisominen, liukukaiteesta kiinni pitäminen, jos avustettava/lapsi ja leveyttä niin rinnakain. jos matkalaukon vieminen hyväksyttyä, niin ohje pitää rinnalla. Osa liukuportaista on kapeampia jolloin tyypillistä ohjattu hissiin jos avustettava, laukkua.

Jos mietit niitä ns kävelymattoja, niin en faktana väitä, mutta mutu että saattaa olla kävely sallittua.

Ei liukuportaiden oikeaoppinen käyttö ole sitä, että siinä vain seistään
Ja ketjuun sopii sitten toinenkin, vaikka jotain ei olisi kielletty, niin jossain metroasemien likuportaissa, missä Sokosta enemmän jyrkkyyttä ja pituutta, kapeutta, niin jos hetken miettii riskejä, niin kävyly, ohittelu varsinkin alaspäin tuskin tuntuu oikealta.
 
En ymmärrä miten liukuportaissa käveleminen on perseilyä.
No tämä meni vaikeeksi. Sori huono ulosanti, ja ehkä ylitulkittua.

- Keksitään omia sääntöjä, ohjeita jotka nostaa riskitasoja, toivotaan että muuta väistää että voin vähän tuuppien toteuttaa tätä. Pidän heitä ärsyttävinä jotka menee ohjeiden mukaan, jotka laadttu, muotutuneet turvallisuus ja sujuvuus edellä, mutta haittaavat omaa perseilyä.

Sama asenne sitten maantiellä, joo kolmenkympin rajoitus, ajaa turvallisesti , mutta tässä nyt vain on tapa ajaa viittäkymmppiä. niin voisi tuo urpo nyt menne sinne pientareelle että pääse pekit hipoen jatkaan tätä omaa oikeaa nopeutta.

Joo tiedän että jos tuohon nyt joka lapsi hyppää eteen, niin se on sen menoa, mutta mä oon kokenut kuski, ja niin ei ole käynyt.


En tarkoittannut että tässä pitäisi tarttua asian suuruuteen, vaan ajatusmailmaan meitä nyt vain ärsyttää muut, kun katsomme itseämme tekemisiä pelistä.

Juu, ja siis oikeassa elämässä kavelen liukuportaissa, jopa niissä metronasemien, juu ja vaikka olisi jotain isompaa kassia ja seisoisin, niin en pidä sitä vierellä, vaan edessä. Siitäkin huolimatta että "äkki" pysähdyksittä en ole selvinnyt.(no onneksi ei pahoja vahinkoja), ihminen vaan on valmis ottaan riskiä.
Ja se on totta että monestikkaan ei suoraan kielletä kavelyä, se jää epäsuoraksi ilmaisuksi, ja totta että rinnan käsikäsessä ohjeen kanssa ohje seistä ja pitää kaiteesta luomielikuvaa että tilaa pitää jättää, ja nimeomaan kävelijöitä varten.
Edit:
 
Viimeksi muokattu:
Ja ketjuun sopii sitten toinenkin, vaikka jotain ei olisi kielletty, niin jossain metroasemien likuportaissa, missä Sokosta enemmän jyrkkyyttä ja pituutta, kapeutta, niin jos hetken miettii riskejä, niin kävyly, ohittelu varsinkin alaspäin tuskin tuntuu oikealta.

Jos liukuportaissa käveleminen pelottaa, niin ei siinä ole pakko kävellä, vaan voi seistä ja pitää kaiteesta kiinni. Mutta on kohteliasta olla tukkimatta portaita koko leveydeltä, jolloin ne, jotka haluavat kävellä, pääsevät seisoskelijoiden ohi.
 
no niinpä ja kun niitä kasaa yhdelle matkalle 100 kpl niin se on 30min tai tuo sama yks pätkä vuosittain joka työpäivä ajettuna summattuma koko elämälle on vähän helvetisti väestötasolla (reilusti enemmän kuin ikinä säästetyt mahdollisesti yliajossa menetetyt elinvuodet).
Jaahas. Siinä taas joku jolla on joku ihme aikapankki, josta sitten vuoden lopussa voi ottaa käyttn ne säästyneet minuutin. DrWho ja Tardis vai? :-D
 
Jos liukuportaissa käveleminen pelottaa, niin ei siinä ole pakko kävellä, vaan voi seistä ja pitää kaiteesta kiinni.
No ei ollut kyse siitä uskaltaako kävellä, vaan siitä että ohjeet on seistä ja pitää kaiteesta kiinni, ja sille ohjeelle on ihan syynsä.


Mutta on kohteliasta olla tukkimatta portaita koko leveydeltä, jolloin ne, jotka haluavat kävellä, pääsevät seisoskelijoiden ohi.
Seistään niin että kaiteesta saa kunnon oteteen, riittävän leveissä portaissa ohi mahtuu kulkeen, jos ei niitä laukkuja ym. ja varautuu että kävelijoitä menee ohi. (ei tee äkkinäisiä liikkeitä)
 
Muiden hidastelu tietysti ärsyttää jos on kiire johonkin. Useimmiten suurempi ärsytys tulee kuitenkin itseä kohtaan, eli miksi on joutunut tilanteeseen jossa on kiire.
Tämä pätee liikenteessä, kaupassa ja myös niissä liukuportaissa. Joka kerta päätän, että seuraavalla kerralla yritän järjestää niin ettei ole kiirettä.
 
No ei ollut kyse siitä uskaltaako kävellä, vaan siitä että ohjeet on seistä ja pitää kaiteesta kiinni, ja sille ohjeelle on ihan syynsä.

Seistään niin että kaiteesta saa kunnon oteteen, riittävän leveissä portaissa ohi mahtuu kulkeen, jos ei niitä laukkuja ym. ja varautuu että kävelijoitä menee ohi. (ei tee äkkinäisiä liikkeitä)
Kyllä isossa osassa maista, missä ihmisiä on enemmän ja kaikki kulkevat metroissa, paikallisjunissa jne., ne ohjeet liukuportaissa on nimenomaan seistä toisessa reunassa laukkuineen yms. ja toinen reuna jätetään vapaaksi. Joissakin maissa tuota noudatetaan paremmin, kuten Japanissa, ja toisissa sitten on enemmän Suomen kaltaista häröilyä.

Japanissa käydessä muutenkin hermo aina lepää, vaikka ihmisiä onkin paljon. Homma toimii ja ei esim. palloilla kulkuväylillä miten sattuu.
 
Jaahas. Siinä taas joku jolla on joku ihme aikapankki, josta sitten vuoden lopussa voi ottaa käyttn ne säästyneet minuutin. DrWho ja Tardis vai? :-D
Mulla on ainakin lähes koko elämän ollut töissä liukuva työaika eli tulen ja menen miten tykkään ja jokainen töissä oltu minuutti menee talteen.

Jos olen kotoa poissa 7:30-16:30 ja työmatkaan menee 30min suunta olen töissä 8h-ruokis. Jos ’maagisesti’ työmatkaan menikin 25min/suunta samalla kotona poissa-ololla työaikapankissa on 10min enemmän. Rinse&repeat 200 kertaa vuodessa niin naapuriin verrattuna mulla ”tehtyä työtä” 2000min enemmän (33,3h) eli voin olla joulusta uuteenvuoteen ylimääräisellä lomalla.

Tätä ”kosmista” matikkaa ei toki ikänsä mäkkärin kassalla duunia vääntänyt pysty ymmärtämään…

Vaihtoehtoisesti voit laskea että nostan Suomen bkt:ta vuoden työpanoksen verran, kerro tuo työikäisten määrällä ja yritä nyt jotenkin selvittää että liikenteessä poltettu aika on täysin mitätöntä, puhumattakaan että osan työ koostuu tuolla liikenteessä notkumisesta, paljonko maksaa jokainen rekalla valoissa vietetty minuutti?
 
Mielenkiintoinen elämä jos lasketaan minuutteja joita voi päivässä säästää ja otetaan stressiä siitä. Huhhuh kun koko elämän aikana meni jopa päiviä hukkaan muiden hidastelun takia. Kummittelee varmaan haudassakin vielä tuo menetys, ja vielä muiden takia.
 
Kyllä isossa osassa maista, missä ihmisiä on enemmän ja kaikki kulkevat metroissa, paikallisjunissa jne., ne ohjeet liukuportaissa on nimenomaan seistä toisessa reunassa laukkuineen yms. ja toinen reuna jätetään vapaaksi. Joissakin maissa tuota noudatetaan paremmin, kuten Japanissa, ja toisissa sitten on enemmän Suomen kaltaista häröilyä.

Japanissa käydessä muutenkin hermo aina lepää, vaikka ihmisiä onkin paljon. Homma toimii ja ei esim. palloilla kulkuväylillä miten sattuu.
Oman muistikuvani mukaan nuo metrojen yms liukuportaat muualla masilmalla ovat yleensä leveämpiä ja paljon pitempiä kuin meidän marketeissa. Siellä ohiharppomisella on enemmän saavutettavaa.
 
Mielenkiintoinen elämä jos lasketaan minuutteja joita voi päivässä säästää ja otetaan stressiä siitä. Huhhuh kun koko elämän aikana meni jopa päiviä hukkaan muiden hidastelun takia. Kummittelee varmaan haudassakin vielä tuo menetys, ja vielä muiden takia.
Kuka tässä on muiden hidastelusta mitään puhunut? Ei siirrellä maalitolppia...
 
Kyllä isossa osassa maista, missä ihmisiä on enemmän ja kaikki kulkevat metroissa, paikallisjunissa jne., ne ohjeet liukuportaissa on nimenomaan seistä toisessa reunassa laukkuineen yms. ja toinen reuna jätetään vapaaksi. Joissakin maissa tuota noudatetaan paremmin, kuten Japanissa, ja

no pointti nyt lähti laukalle. mailmalta löytyy varmasti kaikenlaista. Suomessa se tyypillinen seisomisohje pidä kaiteesta kiinnin on yleinen mailmalla, jos takaa kuvattu, niin siin hahmo yleensä piiretty keskilijan jommalle kummalle puolelle (jopa silloin kun portaat on kapeat). Jos lapset sallittu niin mailmalla on se suomessakin yleinen seisomis ohje, missä lapsi pitää vanhempaa kädestä kiinni ja venhempi kaiteesta. Siitä on mailmalla ja Suomessa versio aikuisista missä seistään rinnan ja molemmat pitää oma puolen kaiteesta kiinni.

Kantamusten osalta oheistus kirjavampaa, jos sallittu, niin miten ne viedään mukana. Jos laukku ohjeistetaan pitämään edessä, niin se voi luoda mielikuvan jostain muusta.


toisissa sitten on enemmän Suomen kaltaista häröilyä.

Suomessa metroasemilla on aika vakiintunut tapa että kävellään harpotaan ohi toisista, ja oikeanpuoleisen liikenteen maanna tapa seistä oikealla puolelle, ne jotka ei harpo.


Mutta jos pointti on se että ohjeet on seistä, pitää kaiteesta kiinni, niin jos häröiliä lähtee harppoon ja ärsyyntyy kaiteesta kiinni pitävistä seisovista, niin se oli se jutun pointti,
 
No ei ollut kyse siitä uskaltaako kävellä, vaan siitä että ohjeet on seistä ja pitää kaiteesta kiinni, ja sille ohjeelle on ihan syynsä.
Missä nämä ohjeet lukee? En ole koskaan törmännyt liukuporrasohjeisiin. Lapsille olen kuullut neuvottavan näin ja se on kyllä ymmärrettävää.

No kaippa valmistaja voi ohjeistaa noin, jotta voi sitten vedota siihen jos joku töhöilee portaissa, loukkaa itsensä ja vaatii korvauksia. Haluaisin nähdä liukuportaissa kävelevien ihmisten ilmeitä, mikäli joku olisi siellä valistamassa heitä, ettei noin saa ohjeiden mukaan tehdä!

Nyt kyllä karkaa aika kauas ketjun aiheesta, joten ehkä palataan vaan niihin autoilijoihin 😄
 
no pointti nyt lähti laukalle. mailmalta löytyy varmasti kaikenlaista. Suomessa se tyypillinen seisomisohje pidä kaiteesta kiinnin on yleinen mailmalla, jos takaa kuvattu, niin siin hahmo yleensä piiretty keskilijan jommalle kummalle puolelle (jopa silloin kun portaat on kapeat). Jos lapset sallittu niin mailmalla on se suomessakin yleinen seisomis ohje, missä lapsi pitää vanhempaa kädestä kiinni ja venhempi kaiteesta. Siitä on mailmalla ja Suomessa versio aikuisista missä seistään rinnan ja molemmat pitää oma puolen kaiteesta kiinni.

Kantamusten osalta oheistus kirjavampaa, jos sallittu, niin miten ne viedään mukana. Jos laukku ohjeistetaan pitämään edessä, niin se voi luoda mielikuvan jostain muusta.

Suomessa metroasemilla on aika vakiintunut tapa että kävellään harpotaan ohi toisista, ja oikeanpuoleisen liikenteen maanna tapa seistä oikealla puolelle, ne jotka ei harpo.

Mutta jos pointti on se että ohjeet on seistä, pitää kaiteesta kiinni, niin jos häröiliä lähtee harppoon ja ärsyyntyy kaiteesta kiinni pitävistä seisovista, niin se oli se jutun pointti,
Kyllä Suomessa harvoin näkee sitä, että toinen reuna on liukuportaissa vapaana. Sillä kaiteesta kiinni pitämisellä ei ole mitään väliä sen osalta pystyykö seisomaan sivussa vai ei, jostain syystä Suomessa seisotaan enemmän tai vähemmän keskellä piti siitä kaiteesta kiinni tai ei.

Mutta joo, autoilijoihin tällä ei ole hirveästi vaikutusta, paitsi jos on liukuportaista kiire autolle :)
 
Mulla on ainakin lähes koko elämän ollut töissä liukuva työaika eli tulen ja menen miten tykkään ja jokainen töissä oltu minuutti menee talteen.

Jos olen kotoa poissa 7:30-16:30 ja työmatkaan menee 30min suunta olen töissä 8h-ruokis. Jos ’maagisesti’ työmatkaan menikin 25min/suunta samalla kotona poissa-ololla työaikapankissa on 10min enemmän. Rinse&repeat 200 kertaa vuodessa niin naapuriin verrattuna mulla ”tehtyä työtä” 2000min enemmän (33,3h) eli voin olla joulusta uuteenvuoteen ylimääräisellä lomalla.

Tätä ”kosmista” matikkaa ei toki ikänsä mäkkärin kassalla duunia vääntänyt pysty ymmärtämään…

Vaihtoehtoisesti voit laskea että nostan Suomen bkt:ta vuoden työpanoksen verran, kerro tuo työikäisten määrällä ja yritä nyt jotenkin selvittää että liikenteessä poltettu aika on täysin mitätöntä, puhumattakaan että osan työ koostuu tuolla liikenteessä notkumisesta, paljonko maksaa jokainen rekalla valoissa vietetty minuutti?

Nyt ollaan siirrytty abstraktista matematiikasta absuridin puolelle, jos ylinopeuden ajamista perustellaan hatusta heitetyillä työaikapankkiveivauksilla ja bruttokansantuotteen kasvatuksella. Helpommalla pääsisit, jos vain myöntäisit viis veisaavasi säännöistä ihan puhtaan itsekkyyden vuoksi.

P. S. Toimistokäsienheiluttelulla fleksailu näin 2025 on jo aika noloa...
 
Mulla on ainakin lähes koko elämän ollut töissä liukuva työaika eli tulen ja menen miten tykkään ja jokainen töissä oltu minuutti menee talteen.

Jos olen kotoa poissa 7:30-16:30 ja työmatkaan menee 30min suunta olen töissä 8h-ruokis. Jos ’maagisesti’ työmatkaan menikin 25min/suunta samalla kotona poissa-ololla työaikapankissa on 10min enemmän. Rinse&repeat 200 kertaa vuodessa niin naapuriin verrattuna mulla ”tehtyä työtä” 2000min enemmän (33,3h) eli voin olla joulusta uuteenvuoteen ylimääräisellä lomalla.

Tätä ”kosmista” matikkaa ei toki ikänsä mäkkärin kassalla duunia vääntänyt pysty ymmärtämään…

Vaihtoehtoisesti voit laskea että nostan Suomen bkt:ta vuoden työpanoksen verran, kerro tuo työikäisten määrällä ja yritä nyt jotenkin selvittää että liikenteessä poltettu aika on täysin mitätöntä, puhumattakaan että osan työ koostuu tuolla liikenteessä notkumisesta, paljonko maksaa jokainen rekalla valoissa vietetty minuutti?
Tuossa olisi paljonkin aineksia perustelemaan länsiradan tarpeellisuutta. Puolen tunnin säästö kerrottuna arvoidulla 3,2 miljoonalla matkustajalla (nykyisin rantaradalla matkustaa vuosittain n. 1,6 miljoonaa henkilöä)
 
Missä nämä ohjeet lukee? En ole koskaan törmännyt liukuporrasohjeisiin. Lapsille olen kuullut neuvottavan näin ja se on kyllä ymmärrettävää.
Siellä on ne tarrat, ja kun metro laajeni, niin liuturvallisuutta muistutettiin

Matrossa on niitä pitkiä jyrkkiä liukuportaita niin ne riksi korostuu.



No kaippa valmistaja voi ohjeistaa noin, jotta voi sitten vedota siihen jos joku töhöilee portaissa, loukkaa itsensä ja vaatii korvauksia. Haluaisin nähdä liukuportaissa kävelevien ihmisten ilmeitä, mikäli joku olisi siellä valistamassa heitä, ettei noin saa ohjeiden mukaan tehdä!

Huoh, vähän nyt lähtee laukalle. jos siellä muut sählää niin ei provoisuidata, varotaan.



Nyt kyllä karkaa aika kauas ketjun aiheesta, joten ehkä palataan vaan niihin autoilijoihin 😄

Tämä lähti siitä että joku vertas liukuportaisiin, minusta oli loistava vertaus.


Siellä liikenteessä jos se joku ajaa rajoitusten mukaan sopivaa kaistaa, ja itse tulen perässä isommilla menohaluilla, niin ärsyttää se, mutta miettiä hetki, se on oma peilukuva mikä nyt ärsyttää.
Jos sama kokemus liukuportaisssa, jne. niin muita voi vältellä, mutta itsensä kanssa joutuu vietää koko päivän.
 
Ruuhka-aikaan kolaroijat. Taas töihin lähtiessä oli Hämeenlinnanväylä aivan jumissa, vaikka olin hyvissä ajoin liikkeellä. Pian olinkin antamassa tietä kahdella maijalle ja paloautolle. Ryömiteltyäni 300 metrin matkan kymmenessä minuutissa syy selvisi: peräkolari, osallisena pakettiauto ja henkilöauto. Veikkaan, että kiinteästi osallisena oli myös työukon matkapuhelin.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä on ne tarrat, ja kun metro laajeni, niin liuturvallisuutta muistutettiin

Matrossa on niitä pitkiä jyrkkiä liukuportaita niin ne riksi korostuu.





Huoh, vähän nyt lähtee laukalle. jos siellä muut sählää niin ei provoisuidata, varotaan.





Tämä lähti siitä että joku vertas liukuportaisiin, minusta oli loistava vertaus.


Siellä liikenteessä jos se joku ajaa rajoitusten mukaan sopivaa kaistaa, ja itse tulen perässä isommilla menohaluilla, niin ärsyttää se, mutta miettiä hetki, se on oma peilukuva mikä nyt ärsyttää.
Jos sama kokemus liukuportaisssa, jne. niin muita voi vältellä, mutta itsensä kanssa joutuu vietää koko päivän.
Mä oon pitänyt niitä kuvia ohjeina pysyä oikealla.

Ja tuolla töhöily-kommentilla tarkoitin sitä, että jos joku ryntäilee portaissa, kaatuu itse ja vaatii valmistajalta tai kiinteistöltä korvauksia, niin ymmärtäisin ohjeistuksen pitää kaiteesta kiinni ikään kuin valmistajan oman perseen turvaamisena.

Ja vertaus toimii paremmin silloin, kun esim 120:n alueella ohitetaan rekkaa satasta ja hidastetaan sellaistenkin kuljettajien matkaa, jotka haluaisivat ajaa sitä suurinta sallittua. Koko liukuportaat tukkiva vertautuu enemmänkin tällaiseen kuljettajaan, koska estät sellaisen ihmisen etenemisen, joka mielummin kävelisi portaat, joka ei ole laitonta kuten ylinopeuden ajaminen.
 
Ruuhka-aikaan kolaroijat. Taas töihin lähtiessä oli Hämeenlinnanväylä aivan jumissa, vaikka olin hyvissä ajoin liikkeellä. Pian olinkin antamassa tietä kahdella maijalle ja paloautolle. Ryömiteltyäni 300 metrin matkan kymmenessä minuutissa syy selvisi: peräkolari, osallisena pakettiauto ja henkilöauto. Veikkaan, että kiinteästi osallisena oli myös työukon matkapuhelin.

Kolarit ovat aina tahallisia tekoja. Toivoisin niistä parempia rangaistuksia. Esim. kortti pois puoleksi vuodeksi syylliseltä. Ja jos jää tänä aikana kiinni kortitta ajosta, niin kortti pois loppuiäksi. Ja jos edelleen jää kiinni kortitta ajosta, niin pari vuotta linnaa.
 
Mä oon pitänyt niitä kuvia ohjeina pysyä oikealla.

Totta että oikealla se yksinään kuvattu usein on ja lapsi vanhempi kuvassa aikuinen oikealla. vahvempi käsi keskimäärin.

kuva_2025-11-19_155039865.png

Ja tuolla töhöily-kommentilla tarkoitin sitä, että jos joku ryntäilee portaissa, kaatuu itse ja vaatii valmistajalta tai kiinteistöltä korvauksia, niin ymmärtäisin ohjeistuksen pitää kaiteesta kiinni ikään kuin valmistajan oman perseen turvaamisena.

Matro jutun yhtydessä oli mainittu onnettomuuksista, siksi niistä ohjeista tiedotettiin medialle.


Ja vertaus toimii paremmin silloin, kun esim 120:n alueella ohitetaan rekkaa satasta ja hidastetaan sellaistenkin kuljettajien matkaa, jotka haluaisivat ajaa sitä suurinta sallittua. Koko liukuportaat tukkiva vertautuu enemmänkin tällaiseen kuljettajaan, koska estät sellaisen ihmisen etenemisen, joka mielummin kävelisi portaat, joka ei ole laitonta kuten ylinopeuden ajaminen.
Ei,

Tuo portaissa seisoen meneminen on ihan sitä korkeinta salittu menemistä ja ruuhkassa pari jonossa ihan sitä korkeinta sallittu ruuhkassa menemistä, käyttän väylä tehokkaasti.

Se kavely on sitä reilua ylinopeutta ajamista ja muiden eestä tuuppimista, oikeanpuolien jono joutuisi väisteleen pientareelle ja ruuhkassa peruutteleen että vasemmalta jonosta voisivat väistää.

Liukuporras on tehokkaimillaan jos siine mennään kaksi rinnan, jos se ei ole niin leveä että kaksi aikuista mahtuu hyvin, , niin todennäköisesti se liukuporras ei ole pullonkaula.

Se nyt ei ollut pointti, vaan se että kaveliänä itse törttilen ja hermostun siitä että muuta häiritsee mun törttöilyä.

Sama se on siellä maantiellä, jos edessa joku menee rajoitusten mukaan, tai jonon mukaan, hitaamminkin omat menohalut, niin hän ärsyttää, mutta se mikä siinä ärsyttää on se oma toimintani.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 345
Viestejä
4 999 919
Jäsenet
80 268
Uusin jäsen
Kiesijemmari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom