Jostain yhdestä 80-luvun (?) tutkimuksesta voi vetää omat johtopäätöksensä. Lyhyesti sanottuna myös, ei minua edes kiinnosta miten mun kaiuttimet soi monona, minä kuuntelen stereona.
Amirin mittaustavat ei minua sinänsä edes kiinnosta, koska en niitä tule koskaan vakavasti ottamaan. Kaverillahan on nykyisin dissausten takia maininta mittauksista "your mileage may vary". Katsoin juuri hänen uusimman videon tuosta kaiutinten mittauksen vaikeudesta ja hän tuntui puhuvan joka kalvolla hieman eri mielipiteellä. Siitä olen hänen kanssaan samaa mieltä, että taajuusvasteella voidaan alustavasti hyvinkin päätellä onko kaiutin loppukäyttäjälle sopiva, mutta sitä kaivattua kultaista vastetta ei sieltä sitten tullutkaan. Kuulokevahvistimissa tämä sentään on selvillä; korkein SINAD on selkeä voittaja, mitään muuta ääneen vaikuttavaahan ei voi olla.
Kun otat tuon auktoriteetin esiin, niin eikö esimerkiksi sinulle tai näille muille nettikansan mittausfriikeille Amir ole se auktoriteetti? Mielestäni, jos suurin osa audiofiilikansasta on toista mieltä, kuin tämä yksinäinen sankari, niin todistustaakka auktoriteetistä on jossain muualla.
Muutenkin kun nykyisin ostaa edes jotenkin laadukkaan kaiutinparin, niin ei siinä tarvitse miettiä onko vaste tasainen vai ei vaan sitä, että onko stagea, slämiä, kirkkautta omiin tarpeisiin tai settiin. Tästähän oli jo yllä esimerkki, että Dali ei istu omaan korvaan.
Tarkemmista mittauksista ja niiden haasteista jo aiemminkin postasin tänne linkin, mutta eipä näitä tunnu kovin moni lukevan ajatuksella. Hyökätään vain heti kimppuun kun ei osu omaan mielipiteeseen.
Omana vinkkinä on, että annattaa kuunnella erilaisia settejä mahdollisuuksien mukaan ja sitä kautta perustaa se oma mielipide mikä kuulostaa hyvältä omaan korvaan. Eikä niinkään tuijottaa jotain yhtä mittausta.
Kiitos, tulihan sieltä rakentavaa keskustelua aiheesta.
Sinun ei ole pakko tykätä Amirista, minuakin hieman hänen aavistuksen ylimielisen oloinen olemuksensa ärsyttää, mutta mittaukset hän suorittaa standardin mukaisesti. Amir ei ole tässä auktoriteetti, vaan se standardi. Tämän vuoksi tuohon mittausdataan tukeudutaan, koska hän suorittaa mittaukset oikein.
Muusta olen enemmän tai vähemmän samaa mieltä. Nykypäivänä voi melkeimpä vain mennä liikkeeseen ja hakea kotikuunteluun sellaisen laitteen, joka vaikuttaa kivalta. Teknisesti se on todennäköisesti ainakin vähintään "ihan ok" tasoa ja kuuntelukokemus ratkaisee. Olen vähän eri mieltä siitä miten kuuluu toimia, jos lähdetään arvioimaan kaiuttimien teknisiä toteutuksia ja laittamaan niitä paremmuusjärjestykseen. Silloin mielestäni mittaamisella saadaan muodostettua järkevämpää dataa kuin pelkällä kuuntelulla. Mittaaminen ei kuitenkaan sulje pois subjektiivisia kuulohavaintoja, koska musiikkiahan niillä laitteilla kuunnellaan, eikä sweeppejä.
ZeroFidelity on minulle tuttu, tuo toinen kaveri ei niinkään, mutta revikka oli hyvin tehty. ZeroFidelityssä minua hieman harmittaa se, että hänen videoissaan minun pitäisi vain hyväksyä kaikki mitä hän sanoo. Muistaakseni kaveri ei mittaa laitteitaan kauheasti ja kaipaan itse myös jotain muutakin dataa kuin pelkästään kuuntelukokemuksia. Mutta hyvinhän hän osaa kaiuttimia kuvailla. Mielestäni tuo Pursuit Perfect System edustaa enemmän tätä päivää videollaan. Hän otti selvästi mukaan objektiivisen ja subjektiivisen datan.
Mitähän tarkoittaa tuo monesti mainittu slam ? Onko se chest slam mikä tapahtuu 50-100hz alueella..? Tällöinhan tarvitaan hitosti kartiopinta-alaa ja jotta slämmiä tulisi paljon... pitäisi käsittääkseni (?) myös tuota taajuusaluetta tulisi ehkä korostaa. Eli taas tuli taajuusalue ja korostus mainittua. Kerro toki @jkm miten sinä tuon slamin itse ymmärrät ? Vai onko tämä jotain mitä ei voi sanoilla selittää, "tavikset" ei tajua, eikä sitä voi edes mitata..
Slämmihän on siitä jännä, että siihen tarvitaan kartiopinta-alaa ja vielä tietyn tyyppistä sellaista. 18" Ultimaxista ei slämmiä irtoa, mutta 15" PA-elementti kevyellä kalvolla ja vahvalla moottorilla saattaa yllättää. Kun puhutaan slämmistä, niin minun mielestä pitää siis muistaa, että se ei ole vain taajuusvasteesta kiinni oleva asia. Kaikki elementit eivät pysty tuottamaan samanlaista nopeaa iskevää liikettä, jolla tuo rinnassa tuntuva tuntemus luodaan.
Se on taas ihan totta, että jos 50-100hz alue ei ole kunnossa, niin mikään elementti ei luo tuntuvaa slämmiä ja koholla oleva vaste tuolla alueella voimistaa tuntemuksia.