Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Tässäpä oma kesäkulkine.

Rakennettu kuplasta alunperin joskus kultaisella 80-luvulla, reilut 10v sitten entisöity ja sen jälkeen ollut itsellä ajossa joka kesä :) tulis vaan nyt niitä lämpimiä kelejä tällekkin kesää....
Millä tekniikalla? Ja onko ihan Manx vai klooni?
 
Millä tekniikalla? Ja onko ihan Manx vai klooni?
Ei sentään Manx, ei kait sellasella uskaltais ajaa kun pelkäis että naarmuuntuu :D. Ihan perus kuplan tekniikalla, 1300 kone. Riittää tuolle kun ei paina juuri mitään.

EDIT: Tai ei nyt ihan perus... mutta melkeen ;)
 
Tuollaisen korotuspalasarjan rykäisee alle parissa tunnissa ja hintaa tulee 150 euroa. Olen kiinnittänyt huomiota että jengillä on monesti vaikeuksia hahmottaa, mikä on järkevää ja mikä ei kun auto on 100% työkäytössä. Se on juhta ja mitä halvemmalla sillä pääsee sitä enemmän jää viivan alle.
Tommosen korotussarjan kanssa kannattaa sitten ottaa huomioon, että se kääntää vetoakselit reilusti epäedullisempaan kulmaan ja auto saattaa alkaa syömään vetoniveliä yllättävän rajuunkin tahtiin. Parempi varautua henkisesti (ja rahallisesti) siihen, että menee vakionopeusnivelet uusiksi tyyliin vuosittain..
 
Ei sentään Manx, ei kait sellasella uskaltais ajaa kun pelkäis että naarmuuntuu :D. Ihan perus kuplan tekniikalla, 1300 kone. Riittää tuolle kun ei paina juuri mitään.

EDIT: Tai ei nyt ihan perus... mutta melkeen ;)
Ah, eli perus 1300cc papereissa ja todellisuudessa 1776cc tai 2130cc, vai mikä se suosittu isompi olikaan, tupla dellut ja full on käärmeenpesä stinger ulostulolla :D. Itellä oli -65 Kuplassa 1200cc papereissa ja tuo 1776cc jokkiskone hanurissa. Kyllä sillä pärjäsi, saati jos olisi vielä keveämmässä kopassa kuten kirpussa. Onko hajua paljon painaa?
 
Ah, eli perus 1300cc papereissa ja todellisuudessa 1776cc tai 2130cc, vai mikä se suosittu isompi olikaan, tupla dellut ja full on käärmeenpesä stinger ulostulolla :D. Itellä oli -65 Kuplassa 1200cc papereissa ja tuo 1776cc jokkiskone hanurissa. Kyllä sillä pärjäsi, saati jos olisi vielä keveämmässä kopassa kuten kirpussa. Onko hajua paljon painaa?

Kyllä tämä kooltaan on ihan tuo 1300cc, tupla kaasari ja käärmeenpesää ei oo nähnytkään. Valtion papereiden mukaan omamassa on 570kg...

 
facelifti ois parempi ois lukko ja kevyempi vauhtis
Tämä on facelift... Taitaa ainoastaan jdm mallissa olla lukko. Kevyempi vauhtipyörä löytyy tästä. En kyllä näe lukottomuutta mitenkään ongelmana vakiotehoilla kun vääntöä on karvan alle 200nm eikä sudi ulos kadunkulmista toisinkuin meillä joskus ollut ohjelmoitu 1.8t fr Ibiza.
 
Mulla on ollut noita radalla ja kyllä varsinkin liukkaalla se sisempi pyörä jauhaa aika lahjakkaasti ilman lukkoa.
Muutenkin loogisemman tuntuinen ajaa varsinkin siinä pidon rajamailla kun se lukko löytyy, kannattaa ehdottomasti päivittää jos vähänkään rajummin tulee ajeltua.
 
Tämä 2023 Polestar 2 lrsm tuli hankittua, edellisen 2009 vm. bensa-auton tilalle ja ero on melkoinen, lähes kaikessa. 😀

IMG-20250704-WA0002.jpeg
 
Jotenkin en näe että tuolla olisi käytännön kannalta juurikaan vaikutusta, mutta todistanet väitteeni vääräksi ensi talvena.
Enemmän olisin nähnyt karkeakuvioisen renkaan auttavan jumitteluun.
 
Jotenkin en näe että tuolla olisi käytännön kannalta juurikaan vaikutusta, mutta todistanet väitteeni vääräksi ensi talvena.
Enemmän olisin nähnyt karkeakuvioisen renkaan auttavan jumitteluun.
Pohjasta jäi kiinni kolme kertaa viime talvena ja lapioimalla alta lunta pois takaisin liikkeelle. Nyt on 8 senttiä enempi maavaraa. Näkisin että auttaa ongelmaan. Kitkojen tilalle myös ostettu nastarenkaat kun peilijäisillä keleillä päätyi useamman kerran penkkaan.
 
Auto kun auto niin saisi olla aina vähintään 20cm maavaraa suomessa. Korkeampaa menopeliä katselen itsekin kun kahahtelee turhan tiuhaan pohjaan.

Muuttuiko ajoltaan kuinka paljon?
 
Pohjasta jäi kiinni kolme kertaa viime talvena ja lapioimalla alta lunta pois takaisin liikkeelle. Nyt on 8 senttiä enempi maavaraa. Näkisin että auttaa ongelmaan. Kitkojen tilalle myös ostettu nastarenkaat kun peilijäisillä keleillä päätyi useamman kerran penkkaan.
Vakiona maavaraa pitäisi olla 135 mm, eli nytkö on 215 mm? Se olisi samaa luokkaa kuin uusimman Land Cruiserin 215-225 mm. Kuvan perusteella ei näytä siltä.

Paljonko korotussarjan pitäisi nostaa, ja paljonko oikeasti nousi? Ovatko renkaat suuremmat kuin vakion 205/55R16? Ulkonäön perusteella profiili on 60-65. Jos halkaisija kasvoi yli 5 %, niin pitäisi muutoskatsastaa.

Kiinnostava ja hieno muutos, vaikkei olisikaan ihan 8 cm korkeampi. Varmasti menee paremmin hangessa.
 
Vakiona maavaraa pitäisi olla 135 mm, eli nytkö on 215 mm? Se olisi samaa luokkaa kuin uusimman Land Cruiserin 215-225 mm. Kuvan perusteella ei näytä siltä.

Paljonko korotussarjan pitäisi nostaa, ja paljonko oikeasti nousi? Ovatko renkaat suuremmat kuin vakion 205/55R16? Ulkonäön perusteella profiili on 60-65. Jos halkaisija kasvoi yli 5 %, niin pitäisi muutoskatsastaa.

Kiinnostava ja hieno muutos, vaikkei olisikaan ihan 8 cm korkeampi. Varmasti menee paremmin hangessa.
Kyllä 21.5cm, voin vielä ottaa mittanauhan kanssa kuvan jos tarvitsee. Renkaat ovat 215/65 R16.
Muoks. 5cm korotuspaloilla, 3cm renkailla.
Auto kun auto niin saisi olla aina vähintään 20cm maavaraa suomessa. Korkeampaa menopeliä katselen itsekin kun kahahtelee turhan tiuhaan pohjaan.

Muuttuiko ajoltaan kuinka paljon?
Korkeuden tuomaa eroa ajettavuuteen en huomaa, käytännössä sama auto ajettavuudeltaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tostahan tuli aika hyvän näkönen. Omassa XC40 on 17,5 cm maavara ja se tuntuu jo aivan hyvältä. Tuon kanssa kehtaa mökkiteitä ajella.

Eipä kai tuossa etenemiskyky lopu, jos ongelma on ollut mahan kiinni jääminen. Tuskin omistaja nytkään lähtee mihkään mihin oikeeta nelivetoa tarttis. Nelivedolla tuntuu meilläkin työntekijät jäävän enemmän jumiin, varmaan just siks kun kuvitellaan että se on joku pelastava enkeli.
 
Kieltämättä omastakin mielestä vähintään "hassun" näköinen noilla akuankkakumeilla ja korotuksella, mutta makuasioitahan ne.
Maavara itsessään ei aina auta siihen mahasta kiinni jäämiseen, itsellä ainakin metsässä rymytessä useammin ongelma on se että lumi pakkaantuu ja kasaantuu kunnes alkaa kantaa. Marginaalisesti isommalla maavaralla ja vajaavedolla ei tahdo silloin kyllä ainakaan pakilla pois päästä. Nelivedolla voi joskus hyvällä tuurilla olla sen verran pitoa että pääsee vielä liikkeelle varsinkin jos on kytkettävät lukot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 872
Viestejä
4 842 332
Jäsenet
78 322
Uusin jäsen
Ale.M

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom