Et ole vastannut suoraan siihen, onko nopeusmittari säädetty näyttämään vähintään todellista nopeutta, mutta vastaamattomuuden perusteella oletan ettei ole.
Siinä tapauksessa auto ei täytä tyyppihyväksynnän vaatimuksia (rikkoo UNECE-sääntöä nro 39), eikä ajoneuvo näin ollen ole lain mukaan kunnossa tieliikenteeseen.
Sillä ei ole merkitystä, että yksittäinen katsastaja päästi vahingossa läpi. Kyseessä on virheellisesti hyväksytty katsastus, eikä se muuta lainmukaisuutta tai vastuukysymyksiä. Tieliikenne- ja ajoneuvolaki asetuksineen korostavat ajoneuvon haltijan ja kuljettajan vastuuta siitä, että ajoneuvo on liikennekelpoinen ja määräysten mukainen.
Sinä/satunnainen kuljettaja/seuraava omistaja saattaa vahingossa ajaa ylinopeutta tuollaisilla renkailla. Siitä voi saada ylinopeussakkoa. Jos lisäksi sattuisi onnettomuus, ja ajoneuvon teknistä kuntoa tutkittaessa selviäisi, että mittarivirhe on väärään suuntaan, saattaa vakuutusyhtiö evätä korvauksen tai pienentää sitä.
Se että katsastusmies hyväksyi auton, ei tee laittomasta muutoksesta laillista. En kuitenkaan pidä muutostasi kovin pahana, kunhan kerrot mahdollisille muille kuskeille ja seuraavalle omistajalle, että mittari heittää väärään suuntaan, eikä auto siksi ole laillinen ilman renkaiden vaihtoa pienempiin tai mittarin säätöä.
Edit. Swazen testinopeudet ovat 40, 80 ja 120 km/h v1:stä, eli mittarinopeutta. Pahin heitto tulee viimeisellä.
Sinulla on heitto on nyt vähintään (olettaen, että Swazen virhe sama kuin Corollan):
0 <= (120 - 126) <= 0,1 * 126 + 4
0 <= -6 <= 16,6 (epätosi)
Ja enintään:
0 <= (120 - 128) <= 0,1 * 128 + 4
0 <= -8 <= 16,8 (epätosi)
Tuossa siis sijoitettu TM:n neljän eri Corollahybridin pienin ja suurin mittarivirhe korjattuna rengasmuutoksellasi (205/55R16 -> 215/65R16), ja sijoitettuna UNECE nro 39:n kaavaan.