Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Tässäpä oma kesäkulkine.

Rakennettu kuplasta alunperin joskus kultaisella 80-luvulla, reilut 10v sitten entisöity ja sen jälkeen ollut itsellä ajossa joka kesä :) tulis vaan nyt niitä lämpimiä kelejä tällekkin kesää....
Millä tekniikalla? Ja onko ihan Manx vai klooni?
 
Millä tekniikalla? Ja onko ihan Manx vai klooni?
Ei sentään Manx, ei kait sellasella uskaltais ajaa kun pelkäis että naarmuuntuu :D. Ihan perus kuplan tekniikalla, 1300 kone. Riittää tuolle kun ei paina juuri mitään.

EDIT: Tai ei nyt ihan perus... mutta melkeen ;)
 
Tuollaisen korotuspalasarjan rykäisee alle parissa tunnissa ja hintaa tulee 150 euroa. Olen kiinnittänyt huomiota että jengillä on monesti vaikeuksia hahmottaa, mikä on järkevää ja mikä ei kun auto on 100% työkäytössä. Se on juhta ja mitä halvemmalla sillä pääsee sitä enemmän jää viivan alle.
Tommosen korotussarjan kanssa kannattaa sitten ottaa huomioon, että se kääntää vetoakselit reilusti epäedullisempaan kulmaan ja auto saattaa alkaa syömään vetoniveliä yllättävän rajuunkin tahtiin. Parempi varautua henkisesti (ja rahallisesti) siihen, että menee vakionopeusnivelet uusiksi tyyliin vuosittain..
 
Ei sentään Manx, ei kait sellasella uskaltais ajaa kun pelkäis että naarmuuntuu :D. Ihan perus kuplan tekniikalla, 1300 kone. Riittää tuolle kun ei paina juuri mitään.

EDIT: Tai ei nyt ihan perus... mutta melkeen ;)
Ah, eli perus 1300cc papereissa ja todellisuudessa 1776cc tai 2130cc, vai mikä se suosittu isompi olikaan, tupla dellut ja full on käärmeenpesä stinger ulostulolla :D. Itellä oli -65 Kuplassa 1200cc papereissa ja tuo 1776cc jokkiskone hanurissa. Kyllä sillä pärjäsi, saati jos olisi vielä keveämmässä kopassa kuten kirpussa. Onko hajua paljon painaa?
 
Ah, eli perus 1300cc papereissa ja todellisuudessa 1776cc tai 2130cc, vai mikä se suosittu isompi olikaan, tupla dellut ja full on käärmeenpesä stinger ulostulolla :D. Itellä oli -65 Kuplassa 1200cc papereissa ja tuo 1776cc jokkiskone hanurissa. Kyllä sillä pärjäsi, saati jos olisi vielä keveämmässä kopassa kuten kirpussa. Onko hajua paljon painaa?

Kyllä tämä kooltaan on ihan tuo 1300cc, tupla kaasari ja käärmeenpesää ei oo nähnytkään. Valtion papereiden mukaan omamassa on 570kg...

 
facelifti ois parempi ois lukko ja kevyempi vauhtis
Tämä on facelift... Taitaa ainoastaan jdm mallissa olla lukko. Kevyempi vauhtipyörä löytyy tästä. En kyllä näe lukottomuutta mitenkään ongelmana vakiotehoilla kun vääntöä on karvan alle 200nm eikä sudi ulos kadunkulmista toisinkuin meillä joskus ollut ohjelmoitu 1.8t fr Ibiza.
 
Mulla on ollut noita radalla ja kyllä varsinkin liukkaalla se sisempi pyörä jauhaa aika lahjakkaasti ilman lukkoa.
Muutenkin loogisemman tuntuinen ajaa varsinkin siinä pidon rajamailla kun se lukko löytyy, kannattaa ehdottomasti päivittää jos vähänkään rajummin tulee ajeltua.
 
Tämä 2023 Polestar 2 lrsm tuli hankittua, edellisen 2009 vm. bensa-auton tilalle ja ero on melkoinen, lähes kaikessa. 😀

IMG-20250704-WA0002.jpeg
 
Jotenkin en näe että tuolla olisi käytännön kannalta juurikaan vaikutusta, mutta todistanet väitteeni vääräksi ensi talvena.
Enemmän olisin nähnyt karkeakuvioisen renkaan auttavan jumitteluun.
 
Jotenkin en näe että tuolla olisi käytännön kannalta juurikaan vaikutusta, mutta todistanet väitteeni vääräksi ensi talvena.
Enemmän olisin nähnyt karkeakuvioisen renkaan auttavan jumitteluun.
Pohjasta jäi kiinni kolme kertaa viime talvena ja lapioimalla alta lunta pois takaisin liikkeelle. Nyt on 8 senttiä enempi maavaraa. Näkisin että auttaa ongelmaan. Kitkojen tilalle myös ostettu nastarenkaat kun peilijäisillä keleillä päätyi useamman kerran penkkaan.
 
Auto kun auto niin saisi olla aina vähintään 20cm maavaraa suomessa. Korkeampaa menopeliä katselen itsekin kun kahahtelee turhan tiuhaan pohjaan.

Muuttuiko ajoltaan kuinka paljon?
 
Pohjasta jäi kiinni kolme kertaa viime talvena ja lapioimalla alta lunta pois takaisin liikkeelle. Nyt on 8 senttiä enempi maavaraa. Näkisin että auttaa ongelmaan. Kitkojen tilalle myös ostettu nastarenkaat kun peilijäisillä keleillä päätyi useamman kerran penkkaan.
Vakiona maavaraa pitäisi olla 135 mm, eli nytkö on 215 mm? Se olisi samaa luokkaa kuin uusimman Land Cruiserin 215-225 mm. Kuvan perusteella ei näytä siltä.

Paljonko korotussarjan pitäisi nostaa, ja paljonko oikeasti nousi? Ovatko renkaat suuremmat kuin vakion 205/55R16? Ulkonäön perusteella profiili on 60-65. Jos halkaisija kasvoi yli 5 %, niin pitäisi muutoskatsastaa.

Kiinnostava ja hieno muutos, vaikkei olisikaan ihan 8 cm korkeampi. Varmasti menee paremmin hangessa.
 
Vakiona maavaraa pitäisi olla 135 mm, eli nytkö on 215 mm? Se olisi samaa luokkaa kuin uusimman Land Cruiserin 215-225 mm. Kuvan perusteella ei näytä siltä.

Paljonko korotussarjan pitäisi nostaa, ja paljonko oikeasti nousi? Ovatko renkaat suuremmat kuin vakion 205/55R16? Ulkonäön perusteella profiili on 60-65. Jos halkaisija kasvoi yli 5 %, niin pitäisi muutoskatsastaa.

Kiinnostava ja hieno muutos, vaikkei olisikaan ihan 8 cm korkeampi. Varmasti menee paremmin hangessa.
Kyllä 21.5cm, voin vielä ottaa mittanauhan kanssa kuvan jos tarvitsee. Renkaat ovat 215/65 R16.
Muoks. 5cm korotuspaloilla, 3cm renkailla.
Auto kun auto niin saisi olla aina vähintään 20cm maavaraa suomessa. Korkeampaa menopeliä katselen itsekin kun kahahtelee turhan tiuhaan pohjaan.

Muuttuiko ajoltaan kuinka paljon?
Korkeuden tuomaa eroa ajettavuuteen en huomaa, käytännössä sama auto ajettavuudeltaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tostahan tuli aika hyvän näkönen. Omassa XC40 on 17,5 cm maavara ja se tuntuu jo aivan hyvältä. Tuon kanssa kehtaa mökkiteitä ajella.

Eipä kai tuossa etenemiskyky lopu, jos ongelma on ollut mahan kiinni jääminen. Tuskin omistaja nytkään lähtee mihkään mihin oikeeta nelivetoa tarttis. Nelivedolla tuntuu meilläkin työntekijät jäävän enemmän jumiin, varmaan just siks kun kuvitellaan että se on joku pelastava enkeli.
 
Kieltämättä omastakin mielestä vähintään "hassun" näköinen noilla akuankkakumeilla ja korotuksella, mutta makuasioitahan ne.
Maavara itsessään ei aina auta siihen mahasta kiinni jäämiseen, itsellä ainakin metsässä rymytessä useammin ongelma on se että lumi pakkaantuu ja kasaantuu kunnes alkaa kantaa. Marginaalisesti isommalla maavaralla ja vajaavedolla ei tahdo silloin kyllä ainakaan pakilla pois päästä. Nelivedolla voi joskus hyvällä tuurilla olla sen verran pitoa että pääsee vielä liikkeelle varsinkin jos on kytkettävät lukot.
 
Kyllä 21.5cm, voin vielä ottaa mittanauhan kanssa kuvan jos tarvitsee. Renkaat ovat 215/65 R16.
Muoks. 5cm korotuspaloilla, 3cm renkailla.

Korkeuden tuomaa eroa ajettavuuteen en huomaa, käytännössä sama auto ajettavuudeltaan.
Noin suuri renkaan halkaisijan kasvatus tekee sen, että korotussarja ei paljoa kasvata renkaan ja lokarin yläosan välistä rakoa. Tavallaan siis stealth-korotus, mutta muhkeat renkaat kuitenkin erottuvat. Vanhaa maastopyöräilijää lämmittää noin iso ilmatila.😊

Halkaisija kasvoi 54 mm (eli maavaraa 27 mm) vs. 205/55R16. Se on 8,5 %, eli pitäisi muutoskatsastaa, koska on yli Trafin "salaisen" 5 %:n rajan. Corollassa/Swazessa on Auriksesta poiketen niin pieni mittarivirhe vakiona, että sekin pitäisi säätää uusien renkaiden mukaisesti. TM on mitannut Corolla hybrideille 205/55R16:lla ja 225/45R17:llä eri vuosina neljälle eri yksilölle 116-118 km/h todellista, kun mittari näytti 120. Pulleilla 215/65R16-renkaillasi todellista nopeutta on noiden perusteella 126-128 km/h, kun mittari näyttää 120. Mittari näyttää siis vähemmän kuin todellinen nopeus, mikä ei ole sallittua. Saattaa pompata joskus katsastuksessa, jos et ole säätänyt mittarivirhettä kuntoon ja muutoskatsastanut autoa noilla suurilla renkailla.
 
Halkaisija kasvoi 54 mm (eli maavaraa 27 mm) vs. 205/55R16. Se on 8,5 %, eli pitäisi muutoskatsastaa, koska on yli Trafin "salaisen" 5 %:n rajan. Corollassa/Swazessa on Auriksesta
Mikä salainen raja? Eikö se ole henkilöautossa 51 mm suuntaan tai toiseen ja maasturissa 77 mm. Poikkeuksena jos tyyppihyväksytyt renkaat kohta rekisteriotteessa on tyhjä raja on 0 mm (tuli itselle yllätyksenä leimalla). Ja maavaraa pitää jäädä vähintään 80 mm.
 
Mikä salainen raja? Eikö se ole henkilöautossa 51 mm suuntaan tai toiseen ja maasturissa 77 mm. Poikkeuksena jos tyyppihyväksytyt renkaat kohta rekisteriotteessa on tyhjä raja on 0 mm (tuli itselle yllätyksenä leimalla). Ja maavaraa pitää jäädä vähintään 80 mm.
Vanhat rajat olivat nuo millimetrit. Kirjoitin salainen hipsuihin sen takia, että ainakaan minä en netistä löydä suoraan uusinta määräystä, jossa ei olisi punaista kumottu-merkintää.

Tuon epämääräisyyden takia kysyin kaverin puolesta tänä keväänä katsastusmieheltä, että paljonko saa kasvattaa halkaisijaa ilman muutoskatsastusta. Hän ei osannut vastata, mutta lupasi palata asiaan. Illalla hän soitti perään. Oli kysynyt Traficomista, ja kuulemma 5 % saa kasvattaa ilman muutoskatsastusta ja 15 % sen kanssa. Kaverin tarve oli vain 4 %, joten hyvältä kuulosti.

Nyt katsoin uudestaan sitä kumottua määräystä. Sen kumoavassa teknisessä oikaisussa 19.2.2021 ei muutettu mitään renkaisiin liittyvää, joten ilmeisesti se kumottu on edelleen voimassa. Trafi ei laiskuuttaan ole laittanut kunnollista kaiken tiedon sisältävää uusinta versiota alamaisten nähtäville, tai sitten minä en vain osaa etsiä oikeasta paikasta.

Mennään paremman puutteessa punatekstisellä:

Saan tuosta sen käsityksen, että halkaisijaa saisi muuttaa 15 %, eikä puhuta muutoskatsastustarpeesta, kuten seuraavassa kappaleessa leveyden tapauksessa. Kaipa muutoskatsastamalla saisi muuttaa yli 15 %, koska kyllähän liikenteessä näkee offi-pelejä, joissa on kasvatettu reilusti yli 15 %. Jos näin on, niin sain väärää tietoa katsastusmieheltä/hänen Traficom-kontaktiltaan.

Joka tapauksessa @TUFOM pitäisi säätää mittarivirheensä niin, ettei todellinen nopeus ole suurempi kuin mittarinopeus. Lisäksi tulee huomioida tuo, että renkaat eivät saa osua auton rakenteisiin missään ohjauksen tai jousituksen asennossa.

Screenshot_2025-07-12-10-53-10-21_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Se että katsuri päästää leimasta läpi, ei tarkoita sitä että tätä asiaa olisi sen tarkemmin tsekattu.
Itsekin olen leimasta päässyt läpi kaiken maailman omilla viritelmillä noissa harrastepeleissä, mutta ei ne silti laillisia ole olleet :D
 
Hölynpölyä paljon mölyä.

IMG_20250715_172532783_HDR.jpg


IMG_20250715_172435982.jpg
Et ole vastannut suoraan siihen, onko nopeusmittari säädetty näyttämään vähintään todellista nopeutta, mutta vastaamattomuuden perusteella oletan ettei ole.

Siinä tapauksessa auto ei täytä tyyppihyväksynnän vaatimuksia (rikkoo UNECE-sääntöä nro 39), eikä ajoneuvo näin ollen ole lain mukaan kunnossa tieliikenteeseen.

Sillä ei ole merkitystä, että yksittäinen katsastaja päästi vahingossa läpi. Kyseessä on virheellisesti hyväksytty katsastus, eikä se muuta lainmukaisuutta tai vastuukysymyksiä. Tieliikenne- ja ajoneuvolaki asetuksineen korostavat ajoneuvon haltijan ja kuljettajan vastuuta siitä, että ajoneuvo on liikennekelpoinen ja määräysten mukainen.

Sinä/satunnainen kuljettaja/seuraava omistaja saattaa vahingossa ajaa ylinopeutta tuollaisilla renkailla. Siitä voi saada ylinopeussakkoa. Jos lisäksi sattuisi onnettomuus, ja ajoneuvon teknistä kuntoa tutkittaessa selviäisi, että mittarivirhe on väärään suuntaan, saattaa vakuutusyhtiö evätä korvauksen tai pienentää sitä.

Se että katsastusmies hyväksyi auton, ei tee laittomasta muutoksesta laillista. En kuitenkaan pidä muutostasi kovin pahana, kunhan kerrot mahdollisille muille kuskeille ja seuraavalle omistajalle, että mittari heittää väärään suuntaan, eikä auto siksi ole laillinen ilman renkaiden vaihtoa pienempiin tai mittarin säätöä.


Edit. Swazen testinopeudet ovat 40, 80 ja 120 km/h v1:stä, eli mittarinopeutta. Pahin heitto tulee viimeisellä.

Sinulla on heitto on nyt vähintään (olettaen, että Swazen virhe sama kuin Corollan):

0 <= (120 - 126) <= 0,1 * 126 + 4
0 <= -6 <= 16,6 (epätosi)

Ja enintään:
0 <= (120 - 128) <= 0,1 * 128 + 4
0 <= -8 <= 16,8 (epätosi)

Tuossa siis sijoitettu TM:n neljän eri Corollahybridin pienin ja suurin mittarivirhe korjattuna rengasmuutoksellasi (205/55R16 -> 215/65R16), ja sijoitettuna UNECE nro 39:n kaavaan.





Screenshot_2025-07-15-19-17-24-19_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Et ole vastannut suoraan siihen, onko nopeusmittari säädetty näyttämään vähintään todellista nopeutta, mutta vastaamattomuuden perusteella oletan ettei ole.

Siinä tapauksessa auto ei täytä tyyppihyväksynnän vaatimuksia (rikkoo UNECE-sääntöä nro 39), eikä ajoneuvo näin ollen ole lain mukaan kunnossa tieliikenteeseen.

Sillä ei ole merkitystä, että yksittäinen katsastaja päästi vahingossa läpi. Kyseessä on virheellisesti hyväksytty katsastus, eikä se muuta lainmukaisuutta tai vastuukysymyksiä. Tieliikenne- ja ajoneuvolaki asetuksineen korostavat ajoneuvon haltijan ja kuljettajan vastuuta siitä, että ajoneuvo on liikennekelpoinen ja määräysten mukainen.

Sinä/satunnainen kuljettaja/seuraava omistaja saattaa vahingossa ajaa ylinopeutta tuollaisilla renkailla. Siitä voi saada ylinopeussakkoa. Jos lisäksi sattuisi onnettomuus, ja ajoneuvon teknistä kuntoa tutkittaessa selviäisi, että mittarivirhe on väärään suuntaan, saattaa vakuutusyhtiö evätä korvauksen tai pienentää sitä.

Se että katsastusmies hyväksyi auton, ei tee laittomasta muutoksesta laillista. En kuitenkaan pidä muutostasi kovin pahana, kunhan kerrot mahdollisille muille kuskeille ja seuraavalle omistajalle, että mittari heittää väärään suuntaan, eikä auto siksi ole laillinen ilman renkaiden vaihtoa pienempiin tai mittarin säätöä.



Screenshot_2025-07-15-19-17-24-19_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Kuinka sä edes jaksat vääntää toisen autosta näin paljon?
 
Kuinka sä edes jaksat vääntää toisen autosta näin paljon?
Ihan vaan, jotteivät pahaa-aavistamattomat foorumin lukijat tee samaa perässä luullen toiminnan olevan laillista.

Kaikkea enemmän tai vähemmän laitonta jotkut (ehkä minäkin) puuhailevat. Niistä jutuista ei kuitenkaan ole sopivaa huudella julkisesti isommalla foorumilla, vaan on parempi pitää pienen piirin juttuna ja kantaa mahdolliset riskit/seuraukset.
 
Ihan vaan, jotteivät pahaa-aavistamattomat foorumin lukijat tee samaa perässä luullen toiminnan olevan laillista.

Kaikkea enemmän tai vähemmän laitonta jotkut (ehkä minäkin) puuhailevat. Niistä jutuista ei kuitenkaan ole sopivaa huudella julkisesti isommalla foorumilla, vaan on parempi pitää pienen piirin juttuna ja kantaa mahdolliset riskit/seuraukset.
Taidat olla niitä ihmisiä, jotka maksaa satasen, ettei naapuri saa viittäkymppiä :facepalm:

Mitä helvetin väliä sillä on jos rengas nyt on hieman isompi ja liikutaan ns. harmaalla alueella, vain suomalainen jaksaa nussia jokaista lakipykälää näin kirjaimellisesti. Voin lyödä vaikka vasemman kivekseni vetoa että sinäkin joskus lakia rikot, mutta eihän sitä lasketa, muiden moralisointi on kivempaa, keskittyisit oikeisiin ongelmiin, etkä keksisi niitä lisää!
 
Taidat olla niitä ihmisiä, jotka maksaa satasen, ettei naapuri saa viittäkymppiä :facepalm:

Mitä helvetin väliä sillä on jos rengas nyt on hieman isompi ja liikutaan ns. harmaalla alueella, vain suomalainen jaksaa nussia jokaista lakipykälää näin kirjaimellisesti. Voin lyödä vaikka vasemman kivekseni vetoa että sinäkin joskus lakia rikot, mutta eihän sitä lasketa, muiden moralisointi on kivempaa, keskittyisit oikeisiin ongelmiin, etkä keksisi niitä lisää!
Olen ennemminkin niitä ihmisiä, jotka maksavat viisikymppiä, jotta naapuri saa satasen. :D Lähipiiri, naapurit ja edellisen yhtiön naapurit tietävät tuon.

Foorumillakin olen vaivaa nähden yrittänyt auttaa muiden ongelmissa/kysymyksissä, vaikka turhan usein tuleekin tartuttua epäkohtiin.


Ei sillä minulle olekaan niin väliä, että toinen ajaa muhkummalla rengastuksella ja sitä myöten laittomalla nopeusmittarilla ja autolla. Kunhan tekisi harmaat juttunsa sordiino päällä, eikä paukuttelisi täällä tyyliin: "Hölynpölyä kaikki kritiikki, ja läpi meni katsastus.".
 
Ei sillä minulle olekaan niin väliä, että toinen ajaa muhkummalla rengastuksella ja sitä myöten laittomalla nopeusmittarilla ja autolla.
Mulla näyttää Boxsterin nopeusmittari +10 km/h GPS nopeuteen nähden. Noin päin toki ei vaarallista jos ei selkeetä alinopeutta aja. Voihan sinne mittariin laittaa jonkun tarran varoittamaan heitosta jos auton joskus myy.

Edit: nopeuden näyttäviä tauluja on nykyään tosi harvassa…
 
Dodiin korotus tehty. Toyotamaisuuksia hieman ilmeni, koiranluut edestä piti rälläköidä pois ja vaihtaa uudet ja takaa aurauksen säätö jäi tekemättä koska säätö ruostunut umpeen.

IMG_20250711_091951975_HDR.jpg


IMG_20250711_092008893.jpg
Komee peli, mitä oot tykännyt? Onko tossa vetokoukkua/ootko kokeillut vetää kärryä? Millaisiin todellisiin kulutuslukemiin tuolla pääsee? Kiinnostais kans hommata tällänen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 247
Viestejä
4 850 396
Jäsenet
78 364
Uusin jäsen
tuketus1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom