Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Tässäpä oma kesäkulkine.

Rakennettu kuplasta alunperin joskus kultaisella 80-luvulla, reilut 10v sitten entisöity ja sen jälkeen ollut itsellä ajossa joka kesä :) tulis vaan nyt niitä lämpimiä kelejä tällekkin kesää....
Millä tekniikalla? Ja onko ihan Manx vai klooni?
 
Millä tekniikalla? Ja onko ihan Manx vai klooni?
Ei sentään Manx, ei kait sellasella uskaltais ajaa kun pelkäis että naarmuuntuu :D. Ihan perus kuplan tekniikalla, 1300 kone. Riittää tuolle kun ei paina juuri mitään.

EDIT: Tai ei nyt ihan perus... mutta melkeen ;)
 
Tuollaisen korotuspalasarjan rykäisee alle parissa tunnissa ja hintaa tulee 150 euroa. Olen kiinnittänyt huomiota että jengillä on monesti vaikeuksia hahmottaa, mikä on järkevää ja mikä ei kun auto on 100% työkäytössä. Se on juhta ja mitä halvemmalla sillä pääsee sitä enemmän jää viivan alle.
Tommosen korotussarjan kanssa kannattaa sitten ottaa huomioon, että se kääntää vetoakselit reilusti epäedullisempaan kulmaan ja auto saattaa alkaa syömään vetoniveliä yllättävän rajuunkin tahtiin. Parempi varautua henkisesti (ja rahallisesti) siihen, että menee vakionopeusnivelet uusiksi tyyliin vuosittain..
 
Ei sentään Manx, ei kait sellasella uskaltais ajaa kun pelkäis että naarmuuntuu :D. Ihan perus kuplan tekniikalla, 1300 kone. Riittää tuolle kun ei paina juuri mitään.

EDIT: Tai ei nyt ihan perus... mutta melkeen ;)
Ah, eli perus 1300cc papereissa ja todellisuudessa 1776cc tai 2130cc, vai mikä se suosittu isompi olikaan, tupla dellut ja full on käärmeenpesä stinger ulostulolla :D. Itellä oli -65 Kuplassa 1200cc papereissa ja tuo 1776cc jokkiskone hanurissa. Kyllä sillä pärjäsi, saati jos olisi vielä keveämmässä kopassa kuten kirpussa. Onko hajua paljon painaa?
 
Ah, eli perus 1300cc papereissa ja todellisuudessa 1776cc tai 2130cc, vai mikä se suosittu isompi olikaan, tupla dellut ja full on käärmeenpesä stinger ulostulolla :D. Itellä oli -65 Kuplassa 1200cc papereissa ja tuo 1776cc jokkiskone hanurissa. Kyllä sillä pärjäsi, saati jos olisi vielä keveämmässä kopassa kuten kirpussa. Onko hajua paljon painaa?

Kyllä tämä kooltaan on ihan tuo 1300cc, tupla kaasari ja käärmeenpesää ei oo nähnytkään. Valtion papereiden mukaan omamassa on 570kg...

 
facelifti ois parempi ois lukko ja kevyempi vauhtis
Tämä on facelift... Taitaa ainoastaan jdm mallissa olla lukko. Kevyempi vauhtipyörä löytyy tästä. En kyllä näe lukottomuutta mitenkään ongelmana vakiotehoilla kun vääntöä on karvan alle 200nm eikä sudi ulos kadunkulmista toisinkuin meillä joskus ollut ohjelmoitu 1.8t fr Ibiza.
 
Mulla on ollut noita radalla ja kyllä varsinkin liukkaalla se sisempi pyörä jauhaa aika lahjakkaasti ilman lukkoa.
Muutenkin loogisemman tuntuinen ajaa varsinkin siinä pidon rajamailla kun se lukko löytyy, kannattaa ehdottomasti päivittää jos vähänkään rajummin tulee ajeltua.
 
Tämä 2023 Polestar 2 lrsm tuli hankittua, edellisen 2009 vm. bensa-auton tilalle ja ero on melkoinen, lähes kaikessa. 😀

IMG-20250704-WA0002.jpeg
 
Jotenkin en näe että tuolla olisi käytännön kannalta juurikaan vaikutusta, mutta todistanet väitteeni vääräksi ensi talvena.
Enemmän olisin nähnyt karkeakuvioisen renkaan auttavan jumitteluun.
 
Jotenkin en näe että tuolla olisi käytännön kannalta juurikaan vaikutusta, mutta todistanet väitteeni vääräksi ensi talvena.
Enemmän olisin nähnyt karkeakuvioisen renkaan auttavan jumitteluun.
Pohjasta jäi kiinni kolme kertaa viime talvena ja lapioimalla alta lunta pois takaisin liikkeelle. Nyt on 8 senttiä enempi maavaraa. Näkisin että auttaa ongelmaan. Kitkojen tilalle myös ostettu nastarenkaat kun peilijäisillä keleillä päätyi useamman kerran penkkaan.
 
Auto kun auto niin saisi olla aina vähintään 20cm maavaraa suomessa. Korkeampaa menopeliä katselen itsekin kun kahahtelee turhan tiuhaan pohjaan.

Muuttuiko ajoltaan kuinka paljon?
 
Auto kun auto niin saisi olla aina vähintään 20cm maavaraa suomessa. Korkeampaa menopeliä katselen itsekin kun kahahtelee turhan tiuhaan pohjaan.

Muuttuiko ajoltaan kuinka paljon?

8cm maavara riittää suomessa, ELY-keskus korvaa loput.
 
Pohjasta jäi kiinni kolme kertaa viime talvena ja lapioimalla alta lunta pois takaisin liikkeelle. Nyt on 8 senttiä enempi maavaraa. Näkisin että auttaa ongelmaan. Kitkojen tilalle myös ostettu nastarenkaat kun peilijäisillä keleillä päätyi useamman kerran penkkaan.
Vakiona maavaraa pitäisi olla 135 mm, eli nytkö on 215 mm? Se olisi samaa luokkaa kuin uusimman Land Cruiserin 215-225 mm. Kuvan perusteella ei näytä siltä.

Paljonko korotussarjan pitäisi nostaa, ja paljonko oikeasti nousi? Ovatko renkaat suuremmat kuin vakion 205/55R16? Ulkonäön perusteella profiili on 60-65. Jos halkaisija kasvoi yli 5 %, niin pitäisi muutoskatsastaa.

Kiinnostava ja hieno muutos, vaikkei olisikaan ihan 8 cm korkeampi. Varmasti menee paremmin hangessa.
 
Vakiona maavaraa pitäisi olla 135 mm, eli nytkö on 215 mm? Se olisi samaa luokkaa kuin uusimman Land Cruiserin 215-225 mm. Kuvan perusteella ei näytä siltä.

Paljonko korotussarjan pitäisi nostaa, ja paljonko oikeasti nousi? Ovatko renkaat suuremmat kuin vakion 205/55R16? Ulkonäön perusteella profiili on 60-65. Jos halkaisija kasvoi yli 5 %, niin pitäisi muutoskatsastaa.

Kiinnostava ja hieno muutos, vaikkei olisikaan ihan 8 cm korkeampi. Varmasti menee paremmin hangessa.
Kyllä 21.5cm, voin vielä ottaa mittanauhan kanssa kuvan jos tarvitsee. Renkaat ovat 215/65 R16.
Muoks. 5cm korotuspaloilla, 3cm renkailla.
Auto kun auto niin saisi olla aina vähintään 20cm maavaraa suomessa. Korkeampaa menopeliä katselen itsekin kun kahahtelee turhan tiuhaan pohjaan.

Muuttuiko ajoltaan kuinka paljon?
Korkeuden tuomaa eroa ajettavuuteen en huomaa, käytännössä sama auto ajettavuudeltaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tostahan tuli aika hyvän näkönen. Omassa XC40 on 17,5 cm maavara ja se tuntuu jo aivan hyvältä. Tuon kanssa kehtaa mökkiteitä ajella.

Eipä kai tuossa etenemiskyky lopu, jos ongelma on ollut mahan kiinni jääminen. Tuskin omistaja nytkään lähtee mihkään mihin oikeeta nelivetoa tarttis. Nelivedolla tuntuu meilläkin työntekijät jäävän enemmän jumiin, varmaan just siks kun kuvitellaan että se on joku pelastava enkeli.
 
Kieltämättä omastakin mielestä vähintään "hassun" näköinen noilla akuankkakumeilla ja korotuksella, mutta makuasioitahan ne.
Maavara itsessään ei aina auta siihen mahasta kiinni jäämiseen, itsellä ainakin metsässä rymytessä useammin ongelma on se että lumi pakkaantuu ja kasaantuu kunnes alkaa kantaa. Marginaalisesti isommalla maavaralla ja vajaavedolla ei tahdo silloin kyllä ainakaan pakilla pois päästä. Nelivedolla voi joskus hyvällä tuurilla olla sen verran pitoa että pääsee vielä liikkeelle varsinkin jos on kytkettävät lukot.
 
Kyllä 21.5cm, voin vielä ottaa mittanauhan kanssa kuvan jos tarvitsee. Renkaat ovat 215/65 R16.
Muoks. 5cm korotuspaloilla, 3cm renkailla.

Korkeuden tuomaa eroa ajettavuuteen en huomaa, käytännössä sama auto ajettavuudeltaan.
Noin suuri renkaan halkaisijan kasvatus tekee sen, että korotussarja ei paljoa kasvata renkaan ja lokarin yläosan välistä rakoa. Tavallaan siis stealth-korotus, mutta muhkeat renkaat kuitenkin erottuvat. Vanhaa maastopyöräilijää lämmittää noin iso ilmatila.😊

Halkaisija kasvoi 54 mm (eli maavaraa 27 mm) vs. 205/55R16. Se on 8,5 %, eli pitäisi muutoskatsastaa, koska on yli Trafin "salaisen" 5 %:n rajan. Corollassa/Swazessa on Auriksesta poiketen niin pieni mittarivirhe vakiona, että sekin pitäisi säätää uusien renkaiden mukaisesti. TM on mitannut Corolla hybrideille 205/55R16:lla ja 225/45R17:llä eri vuosina neljälle eri yksilölle 116-118 km/h todellista, kun mittari näytti 120. Pulleilla 215/65R16-renkaillasi todellista nopeutta on noiden perusteella 126-128 km/h, kun mittari näyttää 120. Mittari näyttää siis vähemmän kuin todellinen nopeus, mikä ei ole sallittua. Saattaa pompata joskus katsastuksessa, jos et ole säätänyt mittarivirhettä kuntoon ja muutoskatsastanut autoa noilla suurilla renkailla.
 
Halkaisija kasvoi 54 mm (eli maavaraa 27 mm) vs. 205/55R16. Se on 8,5 %, eli pitäisi muutoskatsastaa, koska on yli Trafin "salaisen" 5 %:n rajan. Corollassa/Swazessa on Auriksesta
Mikä salainen raja? Eikö se ole henkilöautossa 51 mm suuntaan tai toiseen ja maasturissa 77 mm. Poikkeuksena jos tyyppihyväksytyt renkaat kohta rekisteriotteessa on tyhjä raja on 0 mm (tuli itselle yllätyksenä leimalla). Ja maavaraa pitää jäädä vähintään 80 mm.
 
Mikä salainen raja? Eikö se ole henkilöautossa 51 mm suuntaan tai toiseen ja maasturissa 77 mm. Poikkeuksena jos tyyppihyväksytyt renkaat kohta rekisteriotteessa on tyhjä raja on 0 mm (tuli itselle yllätyksenä leimalla). Ja maavaraa pitää jäädä vähintään 80 mm.
Vanhat rajat olivat nuo millimetrit. Kirjoitin salainen hipsuihin sen takia, että ainakaan minä en netistä löydä suoraan uusinta määräystä, jossa ei olisi punaista kumottu-merkintää.

Tuon epämääräisyyden takia kysyin kaverin puolesta tänä keväänä katsastusmieheltä, että paljonko saa kasvattaa halkaisijaa ilman muutoskatsastusta. Hän ei osannut vastata, mutta lupasi palata asiaan. Illalla hän soitti perään. Oli kysynyt Traficomista, ja kuulemma 5 % saa kasvattaa ilman muutoskatsastusta ja 15 % sen kanssa. Kaverin tarve oli vain 4 %, joten hyvältä kuulosti.

Nyt katsoin uudestaan sitä kumottua määräystä. Sen kumoavassa teknisessä oikaisussa 19.2.2021 ei muutettu mitään renkaisiin liittyvää, joten ilmeisesti se kumottu on edelleen voimassa. Trafi ei laiskuuttaan ole laittanut kunnollista kaiken tiedon sisältävää uusinta versiota alamaisten nähtäville, tai sitten minä en vain osaa etsiä oikeasta paikasta.

Mennään paremman puutteessa punatekstisellä:

Saan tuosta sen käsityksen, että halkaisijaa saisi muuttaa 15 %, eikä puhuta muutoskatsastustarpeesta, kuten seuraavassa kappaleessa leveyden tapauksessa. Kaipa muutoskatsastamalla saisi muuttaa yli 15 %, koska kyllähän liikenteessä näkee offi-pelejä, joissa on kasvatettu reilusti yli 15 %. Jos näin on, niin sain väärää tietoa katsastusmieheltä/hänen Traficom-kontaktiltaan.

Joka tapauksessa @TUFOM pitäisi säätää mittarivirheensä niin, ettei todellinen nopeus ole suurempi kuin mittarinopeus. Lisäksi tulee huomioida tuo, että renkaat eivät saa osua auton rakenteisiin missään ohjauksen tai jousituksen asennossa.

Screenshot_2025-07-12-10-53-10-21_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
281 942
Viestejä
4 845 717
Jäsenet
78 328
Uusin jäsen
Ottoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom