Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Eihän tässä ole laista kyse, eikä mikään laki tätä kiellä tai salli. Vaan kahdenkeskisestä sopimusrikosta.

On olemassa asioita, joista ei voi edes sopimuksilla sopia niin että se olisi juridisesti velvoittava. Esimerkiksi kilpailukieltosopimukset ovat pääsääntöisesti tällaisia, eli vailka olisit sellaisen allekirjoottanut, niin se ei silti velvoita sinua noudattamaan sitä, ellei sille ole jotain oikeaa perustetta. Ja se ei ole peruste, että työnantaja on sen keksinyt laittaa.

Lisätään tähän vielä se, että vaikka yleensä kilpailukieltosopimukset eivät ole velvoittavia normi työntekijöiden osalta, niin osakassopimukset sitten ovatkin.

Eli kannattaa miettiä jos yritys tarjoaa pientä osuutta mitä kaikkea rajoitteita osakassopimuksessa on ja paljonko niiden rikkomisesta on sanktio.

Yleisellä tasolla ovat osakkeet palkitsemisessa tosi kannattavia mutta niitä voidaan käyttää myös sitouttamiseen.

On olemassa asioita, joista ei voi edes sopimuksilla sopia niin että se olisi juridisesti velvoittava. Esimerkiksi kilpailukieltosopimukset ovat pääsääntöisesti tällaisia, eli vailka olisit sellaisen allekirjoottanut, niin se ei silti velvoita sinua noudattamaan sitä, ellei sille ole jotain oikeaa perustetta. Ja se ei ole peruste, että työnantaja on sen keksinyt laittaa.
Tismalleen samaa mieltä. Mutta....
Työnantaja voi antaa vaikka fudut sopimusrikosta, jonka juridista pitävyyttä lähdet sitten oikeuteen koeponnistamaan. Vaikka olet oikeassa,ja oikeuskin kanssasi samaa mieltä, niin ikäväksi/hankalaksi/pitkäkestoiseksi asiat menee työntekijän kannalta.

Joten työsopparit on hyvä luetuttaa varmuuden vuoksi juristilla, varsinkin jos on epävarma sopimuksen sisällöstä. Näin teen aina. Itse olen yhden sopimuksen hylännyt juristin neuvosta ja kieltäytynyt työpaikasta kun eivät suostuneet paria kohtaa muuttamaan. Ei tullut mielenkään alkaa toimimaan vasten sopimusta, vaikka juridisesti olisi siihen ollut oikeus. Tämä oli myös juristin neuvo.

Kilpailukielloista joutuu nykyään maksamaan vähintään lakisääteiset minimikorvaukset, joten ne ovat ihan päteviä. Toisaalta niitä ei sen takia enää juuri mihinkään soppariin työnantajien toimesta laitetakaan. Meiltäkin poistettiin soppareista jälkikäteen, kun se maksu tuli takautuvasti voimaan myös vanhoille soppareille siirtymäajan jälkeen.

Muuten olisi saanut ihan kivan palkanlisän työpaikkaa vaihtaessa :)

Korkein oikeus hylkäsi kanteen, kannatti siis valittaa.
Jep sorry liian hätäinen googletus. Kyllä näitä silti voimassakin pidetään.

Edit: kilpailukielto ja palkasta kertomisen sanktionti siis ihan eri juttuja ja palkasta voi kyllä puhua. Onkos jollain heittää linkkiä oikeuden päätökseen joka osoittaa toisin? Ja nimenomaan palkasta kertomiseen, eikä vaikkapa kertaluontoisiin palkkioihin liittyen yrityskauppojen tms yhteydessä?

Viimeksi muokattu:
Kyllä minäkin olen saanut firman osakkeita palkkiona, mutta ei minulla silti mitään osakassopimusta ole.

Ei sitä tietysti tarvitse tehdä mutta se on vähän red flag itsessään, sillä jos osakassopimusta ei ole - tulee helposti vääntöä osakkeiden lunastushinnasta jos firmaa vaihtaa.

Työntekijän kannalta yleensä positiivisessa mielessä mutta muiden omistajien kannalta negatiivisessa.

Varmaan ollut kiva lukea voittoisaa päätöstä, jossa korkeimman oikeuden suulla todetaan palkkaukseen olleen surkea :D
No ehkä saattoivat epäillä itsekin, että kakkosella alkava kk-palkka insinöörille voisi sellainen olla. :)

Edit: Ahaa, ei ollutkaan inssi. Mutta kuitenkin.

Korkein oikeus hylkäsi kanteen, kannatti siis valittaa.
Tässäkin huomionarvoista, että äänet menneet 3/2. Eli yhden äänen muutos olisi ratkaissut asian yhtiön hyväksi. Ehkä korostaa näiden asioiden ratkaisuiden olevan kokonaisharkintaisia? Onneksi on nykyään velvoite myös maksaa selkeät korvaukset kilpailukiellon käytöstä, selkeyttää asiaa kaikkien osapuolten kesken.

Voisi olla aika hankalaa saada oikeudessa minkäänlaista tuomiota siitä, että olisi jakanut eteenpäin tietoa minkä kuka vaan saisi verottajalta.

Sen sijaan palkan koostumus voi olla eri asia. Jos osa palkkauksesta on sidottu tavoitteisiin voisi sen ymmärtäminen varmaan antaa jotain salaista tietoa yrityksestä tai sen toiminnasta.

Ei sitä tietysti tarvitse tehdä mutta se on vähän red flag itsessään, sillä jos osakassopimusta ei ole - tulee helposti vääntöä osakkeiden lunastushinnasta jos firmaa vaihtaa.
Ei tule vääntöä, kun on pörssiyhtiö. Ja vaikka ei olisikaan, niin eihän niitä osakkeita tarvitse myydä, vaikka firmasta lähteekin.

Onkos jollain heittää linkkiä oikeuden päätökseen joka osoittaa toisin?

Minä tuota jo kyselin tältä kirjoittajalta, joka kivenkovaan väittää että palkkaa ei saisi kertoa :) Mutta sen sijaan että olisi lähdettä laittanut, hän kertoi ettei aio jatkaa keskustelua :D Eli eipä tainnut todisteita väitteelleen löytyä.

Nyt ollaan tilanteessa jossa nykyinen palkka on 4500e + autoetu (käyttö). Tykkään olla kys töissä. Matkustusta ~40-50 pvää vuodesta, hyvä pomo, kiva työympäristö ja tuttua turvallista hommaa. Palkkaa lähes mahdotonta korottaa poisluk yleiskorotukset. Homma myös aika rutiinia ja etenemismahdollisuuksia ei käytännössä ole.

Olisi vastaavia tehtäviä tarjolla eri toimijalla 5500e +autoetu +jokin , en tiedä vielä onko käyttö vai täysietu. Tulospalkkio kerran vuodessa. Tuntematon ympäristö ja pomo sekä matkustuksen määrä, mutta sanottiin n 2-3pvä viikossa. Etenemismahdollisuuksia pitäisi olla enemmän ja työ hieman erilaista uusilla haasteilla vaikkakin vastaavaa.

Nyt on vielä sellainen työmarkkina ettei tiedä uskaltaako siirtyä ja koeajat aloitella yms. Sitten taas tonnin parempi palkka puhuttelee.. :rolleyes:

Nyt on vielä sellainen työmarkkina ettei tiedä uskaltaako siirtyä ja koeajat aloitella yms. Sitten taas tonnin parempi palkka puhuttelee.. :rolleyes:
Kannattaa miettiä pahin mahdollinen skenaario eli vaikka potkut koeajalla karensseineen. Onko sitten mahdollista päästä takaisin vanhaan paikkaan, saako muuta työtä tai selviääkö työttömyyskorvauksilla? Itse en vaihtaisi nykytilanteessa epävarmempaan kuin pakottavasta syystä.

Kannattaa miettiä pahin mahdollinen skenaario eli vaikka potkut koeajalla karensseineen. Onko sitten mahdollista päästä takaisin vanhaan paikkaan, saako muuta työtä tai selviääkö työttömyyskorvauksilla? Itse en vaihtaisi nykytilanteessa epävarmempaan kuin pakottavasta syystä.
Eipä mikään noista ole mahdollinen jos potkut tulee. Säästössä (sijoituksissa) vuoden palkkaa vastaava summa, mutta ahdistaahan se jos pahin käy. Enemmän ehkä tuo pomo ja työympäristö uudessa mietityttää kun aina arpapeliä. Nykyisellä saa olla mennä miten tykkää kunhan työt tulee hoidetuksi. Toisaalta taas ettei työssä etene ja ei oikeen enää kehittäkään saa katselemaan muualle. Monet tyytyy ja itse aina ollut sellainen, että uusista haasteista ja virikkeistä tykkää. Pysyy mielenkiintoisena.

Nyt ollaan tilanteessa jossa nykyinen palkka on 4500e + autoetu (käyttö). Tykkään olla kys töissä. Matkustusta ~40-50 pvää vuodesta, hyvä pomo, kiva työympäristö ja tuttua turvallista hommaa. Palkkaa lähes mahdotonta korottaa poisluk yleiskorotukset. Homma myös aika rutiinia ja etenemismahdollisuuksia ei käytännössä ole.

Olisi vastaavia tehtäviä tarjolla eri toimijalla 5500e +autoetu +jokin , en tiedä vielä onko käyttö vai täysietu. Tulospalkkio kerran vuodessa. Tuntematon ympäristö ja pomo sekä matkustuksen määrä, mutta sanottiin n 2-3pvä viikossa. Etenemismahdollisuuksia pitäisi olla enemmän ja työ hieman erilaista uusilla haasteilla vaikkakin vastaavaa.

Mulla oli vähän vastaava tilanne. Palkka 6800e + max. 20% vuosibonarit, mutta korotusvaraa ei oikeastaan yhtään. Sain tarjouksen 8000e + max. 15% vuosibonarit. Juttelin oman esimiehen kanssa ja sain liksan nostettua 7200e ja päätin jäädä. Ei uskalla / jaksa lähteä kokeilemaan uutta. Nykyhomma ihan kivaa ja leppoisaa tiiminvetoa, ei juuri matkustusta. Uudessa ois ollut asiakalaskutusta pääosin ja jonkin verran myynnin tukea + reissaamista.

Sitten taas tonnin parempi palkka puhuttelee..
Tässä kannattaa muistaa, että se käteen jäävä raha on vain noin 500 € enemmän kuin nykyisin, eli oletko valmis 500 € / kk rahasta ottamaan tuon riskin.

Laskitko vielä auki, kuinka paljon niitä tulospalkkioita mahdollisesti olisi tulossa? Ja oliko niin että nykyisessä työssä ei ole tulospalkkaa? Eli sitten tietenkin pitää tuo tulospalkkiokin laskea mukaan siihen lisärahaan, mitä työstä saisit.

Itse en vaihtaisi, jos olisi sellainen työ missä viihdyn ja palkka riittää, vaikka saisin muualta parempaa palkkaa, mutta olisi epävarmaa millaista se työ olisi ja minkälainen työympäristö.

Mulla oli vähän vastaava tilanne. Palkka 6800e + max. 20% vuosibonarit, mutta korotusvaraa ei oikeastaan yhtään. Sain tarjouksen 8000e + max. 15% vuosibonarit. Juttelin oman esimiehen kanssa ja sain liksan nostettua 7200e ja päätin jäädä. Ei uskalla / jaksa lähteä kokeilemaan uutta. Nykyhomma ihan kivaa ja leppoisaa tiiminvetoa, ei juuri matkustusta. Uudessa ois ollut asiakalaskutusta pääosin ja jonkin verran myynnin tukea + reissaamista.
Miten avasit keskustelun? Pohdin samaa, mutta en halua nykyiselle työnantajalle sen kuulostavan uhkailulta. "sain paremman tarjouksen, vastaatteko tähän" kuulostaa jotenkin ontolta niin vinkit otetaan vastaan. Ei edes tiedä että olen hakenut muualta eli tulee täysin puskista hänelle.

Tässä kannattaa muistaa, että se käteen jäävä raha on vain noin 500 € enemmän kuin nykyisin, eli oletko valmis 500 € / kk rahasta ottamaan tuon riskin.

Laskitko vielä auki, kuinka paljon niitä tulospalkkioita mahdollisesti olisi tulossa? Ja oliko niin että nykyisessä työssä ei ole tulospalkkaa? Eli sitten tietenkin pitää tuo tulospalkkiokin laskea mukaan siihen lisärahaan, mitä työstä saisit.
Joo muistin tämän. 6000e vuodessa on kuitenkin aika muhkea lisä ja ylim sijoitus jälkeen jäisi vielä perheen kanssa matkusteluunkin kerran vuoteen.

Pitää kysellä tuosta tulospalkkiosta tarkemmin. Oli jotain 7-8% vuodessa, mutta meni ohi että mistä (tuloksesta, omasta palkasta..?)
Nykyisessä ei ole tuollaista. On meillä bonusjärjestelmä jos firma täyttää x meriitit vuodessa. 4v aikana täällä olessa ei ole tullut kertaakaan eli en laske mukaan.

Pitää kysellä tuosta tulospalkkiosta tarkemmin. Oli jotain 7-8% vuodessa, mutta meni ohi että mistä (tuloksesta, omasta palkasta..?)
Nykyisessä ei ole tuollaista. On meillä bonusjärjestelmä jos firma täyttää x meriitit vuodessa. 4v aikana täällä olessa ei ole tullut kertaakaan eli en laske mukaan.

Yleensä tuo tarkoittaa vuosipalkasta, eli 12,6 x 5500 € x 7 % = 4851 €, eli tuostakin jäisi vuodessa vielä 2425 € lisärahaa käteen tuon 6000 €:n päälle, eli alkaahan tuo olla kokonaisuutena jo aika merkittävä summa.

Oma palkka on tällä hetkellä 5000 € + autoetu + tulospalkkioita keskimäärin 10.000 € / vuosi, mutta tykkään työstä niin paljon, että en vaihtaisi ellen saisi yli 10.000 €/kk tarjousta.

EDIT: korjattu vuosipalkan laskentaan kertoimeksi 12,6

Viimeksi muokattu:
Riippuu myös sun iästä ja tulevaisuuden urasuunnitelmista. Jos jossain vaiheessa tavoitteena päästä ~10k tasoon tai yli niin uusi rooli kannattaa ottaa vastaan kun se avaa ovia seuraaviin siirtoihin ja ylennyksiin.
4.5k tasolle jämähtäminen on myös toki ihan ok jos työ ja urakehitys ei ole omissa prioriteeteissa korkealla.

@Altissia - hyvä tarjous on sinulle tehty. Miettisin uutta firmaa, minkälainen se on, firman omistussuhteet. Usein tällaisia tarjouksia ei tule.
Itselleni tämän tyyppiset tarjoukset ovat tulleet firmoista, joissa on jo lastit housussa ja etsitään tilanteen korjaajaa. En ole toistaiseksi suostunut heidän tulevaisuuden näkymien johdosta. Toisaalta oman uran kaari on jo ohittanut lakipisteen.

Viimeksi muokattu:
Miten avasit keskustelun? Pohdin samaa, mutta en halua nykyiselle työnantajalle sen kuulostavan uhkailulta. "sain paremman tarjouksen, vastaatteko tähän" kuulostaa jotenkin ontolta niin vinkit otetaan vastaan. Ei edes tiedä että olen hakenut muualta eli tulee täysin puskista hänelle.
Ihan vain sanoin, että olen saanut työtarjouksen huomattavasti paremmalla palkalla, mutta viihdyn hyvin ja siksi kysynkin, onko mahdollista korottaa palkkaa? Mulla oli niin, että en hakenut mitään, vaan headhunter otti yhteyttä ja parin haastattelun (teams + live) jälkeen sain tarjouksen. Eli pystyin sanomaan, että en ole mitään hakenut, mutta headhunter sai minut kiinnostumaan ja siksi katsoin tämän kortin.

Uudessa ei ollut mitään varmuutta vuosibonareista (no ei kai missään varmuutta ole), mutta nykyhommassa pyörii 10% molemmin puolin. Tänä vuonna n.13%, joka on 10te luokkka sekin.

Yleensä tuo tarkoittaa vuosipalkasta, eli 12 x 5500 € x 7 % = 4620 €, eli tuostakin jäisi vuodessa vielä 2310 € lisärahaa käteen tuon 6000 €:n päälle, eli alkaahan tuo olla kokonaisuutena jo aika merkittävä summa.

Oma palkka on tällä hetkellä 5000 € + autoetu + tulospalkkioita keskimäärin 10.000 € / vuosi, mutta tykkään työstä niin paljon, että en vaihtaisi ellen saisi yli 10.000 €/kk tarjousta.

Meillä vuosipalkka lasketaan 12.6 x kk-palkka, myös bonuksia laskettaessa

Ihan vain sanoin, että olen saanut työtarjouksen huomattavasti paremmalla palkalla, mutta viihdyn hyvin ja siksi kysynkin, onko mahdollista korottaa palkkaa? Mulla oli niin, että en hakenut mitään, vaan headhunter otti yhteyttä ja parin haastattelun (teams + live) jälkeen sain tarjouksen. Eli pystyin sanomaan, että en ole mitään hakenut, mutta headhunter sai minut kiinnostumaan ja siksi katsoin tämän kortin.

Uudessa ei ollut mitään varmuutta vuosibonareista (no ei kai missään varmuutta ole), mutta nykyhommassa pyörii 10% molemmin puolin. Tänä vuonna n.13%, joka on 10te luokkka sekin.
Oliko niin, että jouduit vasta vaihtamaan työpaikkaa tai siis että tämä nykyinen työ on kuitenkin aika tuore vielä?
Vaikuttiko tämä asiaan, miten asiasta lähdit keskustelemaan nykyisen esimiehesi kanssa? Tavallaan aiheuttaako tuollainen entisestään varovaisemman suhtautumisen keskustelun avaamiseen.
"Hei, olen ollut täällä vasta pari kuukautta ja mietin jo pois lähtemistä" - tyylillisesti.

4500+ —> 5500+ ja tulospalkkio on kyllä niin massiivinen korotus, että voi myös jäädä syömään jos siihen ei tartu ja etenkin jos omissa duuneissa joku nykyinen mukava asia muuttuu epämukavaksi joskus.

Itse melkein lähtökohtaisesti ottaisin tuon. Aikuisen elämään kuuluu riskien ottaminen myös ja tuo on niin selkeä korotus, että siitä on mukavampi vaikka norkoilla jälleen taasen yleiskorotuksilla.

Jos jollain on palkka 7000 ja siitä tarjotaan uudessa paikassa 8000:een korotus niin tilanne on ihan toinen, mutta 4500-tasolta ylöspäin korotukset oikeasti vielä tuntuvat.

Oliko niin, että jouduit vasta vaihtamaan työpaikkaa tai siis että tämä nykyinen työ on kuitenkin aika tuore vielä?
Vaikuttiko tämä asiaan, miten asiasta lähdit keskustelemaan nykyisen esimiehesi kanssa? Tavallaan aiheuttaako tuollainen entisestään varovaisemman suhtautumisen keskustelun avaamiseen.
"Hei, olen ollut täällä vasta pari kuukautta ja mietin jo pois lähtemistä" - tyylillisesti.
Joo, viiime kesän jälkeen vasta aloitin. Koeaika siis vasta päättynyt. En tiedä vaikuttiko, ei kai. Mulla hyvä suhde esimieheen ja voin kaikesta puhua. Oli helppo sanoa, että palkka ei ole pääasia päätöksessä. Esimies tietää, että mulla olllut edellisessä työssä vuosipalkka 150te tasolla.

Meillä vuosipalkka lasketaan 12.6 x kk-palkka, myös bonuksia laskettaessa
Totta, noin se menee, unohdin tuon. Korjasin viestiini.
Tämä varmaan riippuu yrityksestä, kun meillä on bonusten laskennassa bonus% x 12 x kk-palkka, mutta eipä tuo nyt iso ero ole otetaanko bonuksissa huomioon lomarahoja vai ei. Jos ei ole kiinteä bonus%, vaan vaihtuu tuloksen mukaan, niin siitä voi tulla isojakin eroja eri vuosien välillä.

Hyviä vinkkejä kiitoksia.
Itse hain paikkaa, mutta en siitä syystä että haluaisin välttämättä vaihtaa vaan ikäänkuin katsoakseni onnistuisiko. Nyt kun ollaan tässä niin yritänpä vielä kerran nostaa palkkatason nostokeskustelun nykyisen kanssa. Nykyisessä myös tämä "vapaus" on jotain mille lasken aika paljon hintaa. Eli kunhan projektit menee maaliin niin ihan sama mistä ja miten teet (kunhan nyt tavoitettavissa oot jotenkin normi työaikoina). Liukumia voi hyödyntää.
Uudessa paikassa tätä vapautta ei välttämättä näe kun vasta ajan kanssa. Riskille pitää miettiä hinta. Toki voi vahvasti kannattaakin.

Bonuksiin liittyen, voi myös kysyä mitä ne ovat keskimäärin olleet viimevuosina.

Meillä oli aikanaan kaikilla pienet bonukset ja joka vuosi sai muutaman tonnin. Uusi toimari asetti sitten tosi kovia tavoitteita joista jäätiin useana vuotena eikä bonuksia tullut ollenkaan. Yhtäkkiä sitten lisättiin suoraan kaikille palkkaan sen verran mitä ne bonukset oli aikaisempina vuosina ”keskimäärin” olleet joka oli kiva.

Nyt mulla on taas bonukset ja korkeammalla prosentilla.

Viime vuonna taisi tulla melkein kahden kuukauden palkka, tänä vuonna yhden. Noissa on kivaa että et voi laskea niiden varaan, joten kun tulevat ovat ”ylimääräistä” kulutuksen näkökannasta. Jos kuukausipalkka olisi tonnin kuussa korkeampi sitä todennäköisesti tottuisi elämään pikkuisen tuhlailevammin, mutta tässä tapauksessa sitä ei tapahdu…

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
303 788
Jäsenet
82 411
Uusin jäsen
techenthusiast88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom