PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

PS5 Has Best Holiday Ever, Overall Sales Pass 75 million - IGN

Oikein kun fanilasien takaa tiirailee niin voi nähdä 30 miljoonan myydyn Xbox konsolin olevan puolet Sonyn arviolta 80 miljoonasta :sgiggle:
Viimeisin analyytikkojen tekemä arvio myynneistä on 31.5 miljoonaa on viimevuoden marraskuusta, eiköhän laitteita ole senkin jälkeen myyty useampi miljoona, olihan siinä joulusesonkikin välissä, sanotaan nyt että vaikka 35 miljoonaa. Puolet on ihan hyvä palttiarallaa heitto. Jutun kontekstissa on aivan sama onko niitä Xboxeja 35 vai 40 miljoonaa.

Viimeksi muokattu:
PS5 Has Best Holiday Ever, Overall Sales Pass 75 million - IGN

Oikein kun fanilasien takaa tiirailee niin voi nähdä 30 miljoonan myydyn Xbox konsolin olevan puolet Sonyn arviolta 80 miljoonasta :sgiggle:
Mäsän leluja ei paikoin enää ole myynnissäkään joten hiljaista on lisämyyntien kanssa. Konsolimyyntien ero venyy päivä päivältä suuremmaksi ja on menossa 2/3 Sonylle ja mäsälle loput. Valtava floppi siis kyseessä mäsälle ja Sony on jälleen kerran rikkomassa 100 miljoonan myydyn konsolin rajapyykkiä.

Keskiarvollisesti yhdellä eurolla saa yhden pikselin ruudulle, ei yhtään huonompi diili tuo Series S, en ymmärrä mitä jengi vouhottaa. :thumbsup:
Vähän sama kuin ostaisi 30 eurolla auton joka kulkee 30 km/h, ja perustelisi kuinka eurolla saa yhden kilometrin tunnissa samalla kun mersut ja ferrarit maksaa enemmän per/kmh.

Minusta Series S ei ole edes tarkoitettu muille kuin kevyempiä pelejä pelaaville, sekä niille jotka haluaa pilvipelata. Viimeistähän Microsoftkin taisi kovasti mainostaa? Kevyempiin peleihin varmasti oivallinen laite. Raskaissa peleissä tuo kuvan tarkkuus on aivan huumori-osastoa.

Jos ei oikeasti yhtään kiinnosta kuvanlaatu, niin sitten Series S todella hyvää vastinetta rahalle. Silti säästäisin kyllä vähän ja ottaisin PS5 tai Series X ennemmin. Kauanko peliyhtiöt jaksaa julkaista tuolle Series Ässälle pelejä?

Mäsän leluja ei paikoin enää ole myynnissäkään joten hiljaista on lisämyyntien kanssa. Konsolimyyntien ero venyy päivä päivältä suuremmaksi ja on menossa 2/3 Sonylle ja mäsälle loput. Valtava floppi siis kyseessä mäsälle ja Sony on jälleen kerran rikkomassa 100 miljoonan myydyn konsolin rajapyykkiä.
Silti Sonykin on lähtenyt multiplatta tielle🤔 ehkä ne konsolimyynnit ei olekkaan ihan kaikki kaikessa🤷 kuinkahan paljon scalpereilla on ps femmaa varastoissa🫢

Silti Sonykin on lähtenyt multiplatta tielle🤔 ehkä ne konsolimyynnit ei olekkaan ihan kaikki kaikessa🤷 kuinkahan paljon scalpereilla on ps femmaa varastoissa🫢
Oletko kuullut firmojen kasvavista tulostavoitteista koskaan? Nämä mammutit kuten Sony ja mäsä eivät ole sinun eikä minun kavereita vaan kaikki keinot käytetään jotta kassavirta kiihtyisi. Mäsän tapauksessa pelit pakotetaan tuomaan muille koska konsolibisnes rypee huolella jo toista sukupolvea.

Oletko kuullut firmojen kasvavista tulostavoitteista koskaan? Nämä mammutit kuten Sony ja mäsä eivät ole sinun eikä minun kavereita vaan kaikki keinot käytetään jotta kassavirta kiihtyisi. Mäsän tapauksessa pelit pakotetaan tuomaan muille koska konsolibisnes rypee huolella jo toista sukupolvea.
Ai eikö me saadakkaan mitään palkintoa tästä sotimisesta😳
Rypeehän se, mutta kuten Sony just todisti niin ei se rautamyynti ole kaikki kaikessa.

Luo kelle luo. Juuri tässä Steam- ja Epic-kirjastojani selailin ja totesin, että täällä on muuten helkutin monta peliä, mitkä olen konsolilla pelannut, mutta PC:llä en edes käynnistänyt tai jos olen, niin vain pari minuuttia pelannut.

Luo kelle luo. Juuri tässä Steam- ja Epic-kirjastojani selailin ja totesin, että täällä on muuten helkutin monta peliä, mitkä olen konsolilla pelannut, mutta PC:llä en edes käynnistänyt tai jos olen, niin vain pari minuuttia pelannut.
Ja kyllähän sen tälläkin foorumilla huomaa kuinka useamman pelin aiheessa keskustellaan enemmän pc väen ongelmista ja niiden ratkaisuista kuin itse pelistä.

Ja kyllähän sen tälläkin foorumilla huomaa kuinka useamman pelin aiheessa keskustellaan enemmän pc väen ongelmista ja niiden ratkaisuista kuin itse pelistä.
Aika moni keskustelu koskee FPS:ää ja grafiikka-asetuksia, jotka on täysin vapaavalintaisia "ongelmia". PC:llä ei ole pakko säätää mitään noista, pelit ja Nvidian sovellus osaa automaattisesti laittaa PC-raudalle X riittävän oikeat asetukset keskiverto pelaajalle. Ja noin suurin osa PC:llä pelaakin, ja rautakin on lähempänä konsoleita kuin huippu PC:tä.

Täällä palstalla on paljon meitä "PC hifistelijöitä", jotka hakee sitä ultimaattista kokemusta, ja se voi joskus tuottaa päänvaivaa. Mutta lähes aina myös sen arvoista :)

Mutta, windows 95 ajasta asti säätäneenä, PC:llä on enemmän myös oikeita ongelmia ja bugeja. Jos Pleikkarille laitettaisiin mahdollisuus kenelle tahansa asentaa melkein mitä tahansa ohjelmia, niin niitä ongelmia olisi paljon myös pleikkarilla. Eli kortilla on kääntöpuolensa. Samalla PC mahdollistaa myös työnteon ja opiskelun tarvittaessa, ja näitä varten mm. tarvitaan eri ohjelmia.

Esimerkki keskiverto konsolipelaajien ja PC-pelaajien mentaliteetti eroista: Uusi peli Wuchang on huonosti optimoitu, ja FPS heittelee aiheuttaen "mikrolagia" liikkuvaan kuvaan, konsolipelaajat redditissä sanoo että peli pyörii hyvin konsolilla. Samalla PC-pelaajat kiroaa surkeaa optimointia, vaikka peli tosiaan on surkeasti optimoitu kaikille alustoille ja FPS droppeja on reilusti myös konsoleilla. Keskiverto konsolipelaajat ei hätkähdä samalla tavalla FPS-ongelmista, kuin PC-pelaajat, jotka aikanaan tottui "sulavaan pelikokemukseen". Nykyisin tulee näitä pökäleitä, joita ei osata tai jakseta optimoida kunnolla, ja siinä ei mikään super-PC tuota sulavaa pelikokemusta. Silti paras kokemus kuvanlaadussa ja FPS:ssä on tässäkin esimerkissä huippu PC:llä, joka myös maksaa.

Konsoli = helpompi "plug and play" pelaaminen. Lähes, mutta ei täysin bugivapaa kuitenkaan (PS5 tuossa olkkarissa). Hyvää rautaa peruspelaamiseen. Rajoitetumpi pelikokemus objektiivisesti katsottuna.

PC = Vaatii ajureiden asentamisen ekalla kerralla, sen jälkeen "plug and play" ja mahdollisuus, mutta ei pakko säätää esim. grafiikoita ja hakea haluamansa FPS:n. Mahdollistaa korkeamman kuvanlaadun ja sulavamman ruudunpäivityksen. Todennäköisyys törmätä ongelmiin pieni, mutta ehdottomasti isompi kuin konsoleilla.

Kannattaa toki ostaa vain pelejä mitä aikoo pelata. Refundi on hyvä idea sit jos huomaa parin minuutin aikana että peli ei oo oman ajan arvoinen.

Palkinto on se nautinto kun yhä useampi PC luo pelaajille ylivoimaisia elämyksiä.
Toki taitaa se tyypillisin pc:ee pelaaja pelata jollain ihan muulla kuin sillä 5090 ympärille kasatulla monsterilla.
Kannattaa toki ostaa vain pelejä mitä aikoo pelata. Refundi on hyvä idea sit jos huomaa parin minuutin aikana että peli ei oo oman ajan arvoinen.
Monelta hudilta säästynyt gamepassin takia🫡

Toki taitaa se tyypillisin pc:ee pelaaja pelata jollain ihan muulla kuin sillä 5090 ympärille kasatulla monsterilla.
Taitaa myös tyypillisin Xbox pelaaja pelata jollain ihan muulla kuin sillä 12 teraflopsin monsterilla :smoke: eikä sitä 5090 tasoa tarvitse ylivoimaiseen kokemukseen konsoleihin verrattuna.

Taitaa myös tyypillisin Xbox pelaaja pelata jollain ihan muulla kuin sillä 12 teraflopsin monsterilla :smoke: eikä sitä 5090 tasoa tarvitse ylivoimaiseen kokemukseen konsoleihin verrattuna.
Jos otetaan käyttöön saatavilla olevat luvut, niin SX konsolilla pelaajia on hieman enemmän kuin SS konsolilla.
Mikä oli se taso 2020 jolla sai ylivoimaisen kokemuksen SX verrattuna? 2019 loppuvuodesta ilmestynyt 2070 superi ei tarjonnut ylivoimaista kokemusta, no ehkä hinnan osalta joka oli 39€ enemmän kuin SX konsoli🙄

Itsekkin PC:llä "tuskailen" kun pelaan Last of Us Part 2:sta läpi ja framerate välillä vain 300. Tunailen asetuksia ja teen pikku kikkoja että pysytään 1440p450-480 tasossa. "Ongelma" siis minulla pirskatti. Pitäisikö vaihtaa pleikkarille kuin siinä pelissä ei ole "ongelmia". Tasaisen tappava 30fps ilman "ongelmia".

Pitääpä mennä ongelmieni kanssa keskustelemaan threadiin onko kukaan selvittänyt mitän saan lukitun 1000Hz? Voi voi meitä PC pelaajia ongelminemme...

Niin, ja tyypillinen xbox pelaaja pelaa sillä series s:llä jopa vain 300p resolla.
Monelta hudilta säästynyt gamepassin takia🫡
Varmaan osumalta myös. Sinne kun tulee vain murto-osa peleistä. Erityisesti pelivalikoiman laajuus tuossa palvelussa on aika kehno.
Mikä oli se taso 2020 jolla sai ylivoimaisen kokemuksen SX verrattuna?
Varmaan 5090? Vai mitä nyt heititkään viimeisenä ilmoille esimerkinomaisena pc näyttiksenä.

Miksi pc pitäisi päivittää vain niinä ajanhetkimä kun konsolit päivittyy?

Niin, ja tyypillinen xbox pelaaja pelaa sillä series s:llä jopa vain 300p resolla.
Mitenköhän MS näkee tuon Series S konsolinsa? Heillä tarkat tiedot kuinka moni on nettiin liitettynä, eli tarkkaa käyttäjämäärää saatavilla. Kun S malli julkaistiin vuosia sitten, se vaikutti ehkäpä osin tarpeettomalta, ja oikeastaan nyt vaikuttaa vieläkin enemmän sellaislta, mutta minulla ei olekaan niitä lukuja käytettävissä mitä Microsoftilla on.

Seuraavan konsolisukupolven julkaisussa voidaan vetää viimeistään johtopäätökset, että tuleeko uutta S- mallia ollenkaan, mutta mun mielestä S- malli on nähtävästi syönyt kalliimman X mallin myyntejä.

Pahimmillaan näin.

Suurin osa noista saatu PC:lle ilmaiseksi Epicin kautta tai sitten ostanut parilla eurolla jostain alesta. Sellaisia ei jaksa alkaa refundaamaan. Edellinen täyteen hintaan PC:lle ostettu peli taitaa olla Doom Eternal 5 vuotta sitten.

Useimmiten pelaan pelit konsolilla tuoreeltaan, ja sitten kun PC-versio joskus tulee, ei siihen jaksa enää aikaa juuri käyttää. Monesti kyllä kuvittelee, että ehkä pelin voisi vielä uudelleenkin pelata, mutta sinne ne tuppaavat jäämään kirjaston uumeniin.

Viimeksi muokattu:
Mikä oli se taso 2020 jolla sai ylivoimaisen kokemuksen SX verrattuna?
Heh, maalitolpat siirtyy taas. Oliko 5090 saatavilla vuonna 2020, vai miksi sen toit esille?
2019 loppuvuodesta ilmestynyt 2070 superi ei tarjonnut ylivoimaista kokemusta, no ehkä hinnan osalta joka oli 39€ enemmän kuin SX konsoli🙄
Tarjosi se ylivoimaista kokemusta verrattuna mihinkään 2019 saatavilla olevaan konsoliin.

Tuskin se 2070 superi tarjosi yksinään minkäänlaista kokemusta. Rahaa piti lyödä lisää kylkeen toisen tai kenties kolmannenkin konsolin verran muiden komponenttien muodossa.

Useimmiten pelaan pelit konsolilla tuoreeltaan, ja sitten kun PC-versio joskus tulee, ei siihen jaksa enää aikaa juuri käyttää.
Onko paljonkin sellaisia pelejä tullut pelattua joiden pc versioita on joutunut odottelemaan?
Suurin osa noista saatu PC:lle ilmaiseksi Epicin kautta tai sitten ostanut parilla eurolla jostain alesta.
Ilmaispeleistä valittaminen on hyvä harrastus.

On. JRPG:n ystävänä tulee heti mieleen Final Fantasy VII Remake ja Rebirth, Final Fantasy 16 sekä Persona 5 ja Persona 4 Golden. Muista viime aikoina pelatuista peleista esim. Stellar Blade, Returnal, Demon's Souls Remake (ei taida koskaan tullakaan PC:lle) ja Astro Bot ja uusimpana Death Stranding 2. Onhan noita, ja kaikkia voisi luonnehtia aika huomattaviksi julkaisuiksi.

Enkä minä niistä ilmaispeleistä valita. Kunhan totesin, että eipä ole tullut pelattua pelejä PC:llä, vaikka kirjastossa ovatkin.

Enkä minä noista ilmaispeleistä valita. Kunhan totesin, että eipä ole tullut pelattua ko. pelejä PC:llä, vaikka kirjastossa ovatkin.
Vähän kuin jos toteaisin että ei ole tullut konsolipelejä pelailtua vaikka niitä kirjastosta saisi ilmaiseksi. Mielestäni kertoo kaiken olennaisen konsolipelaamisesta tämä anekdootti.

Mitä tykkäsit death stranding kakkosesta? Oliko pelaamisen arvoinen ja miksi?

Ihan hyvinhän sinä voit noin sanoa, eipä tuo minua haittaa. Sitä en kyllä tiedä, että mitä tarkoitat tuolla "kertoo kaiken olennaisen konsolipelaamisesta tämä anekdootti". Kuulostaa vähän tyhjähköltä lauseelta.

DS2 ei ole vielä läpi asti. Pelinä ihan jees, mutta ei samalla tavalla oma juttu kuin esim. edellä mainitut Final Fantasyt ja Personat. Visuaalisesti toki hieno, mutta esim. tarinasta tai hahmoista en itse saa paljoakaan irti. Toki pelaamisen arvoinen, koska eihän tuollaisia pelejä tuossa mittakaavassa kukaan muu tee kuin Kojima. Selvää tietysti, että ei varmasti ihan kaikille maistu ollenkaan.

Ihan hyvinhän sinä voit noin sanoa, eipä tuo minua haittaa. Sitä en kyllä tiedä, että mitä tarkoitat tuolla "kertoo kaiken olennaisen konsolipelaamisesta tämä anekdootti". Kuulostaa vähän tyhjähköltä lauseelta.
Yhtä tyhjää kuin toi mitä aiemmin kirjoitit:
En ihan hoksaa tuonkaan pointtia.

Mitä se kertoo pc:stä alustana? Mitä väittämää se tukee tässä väittelyketjussa?

Se että kaikilla peleillä ei ole uudelleenpeluuarvoa ei nähdäkseni liity olennaisesti keskusteluun. Tilannehan olisi sama kuin jos valittelisi että ei tule jotain remakeja pelattua kun on alkuperäinen jo pelattu.

Pointti oli siinä, että konsolilla pelaaminen on minulle PC:llä pelaamista mielekkäämpää ja mukavampaa, ja siksi pelit tulee pelattua sillä. Eipä tässä ketjussa valtaosassa viesteistä ole varsinaista pointtia paitsi tietysti aina kirjoittajan itsensä mielestä.

Eikä kaikkien pelien kohdalla tarvitse tilanne olla se, että olen pelannut ensin pelin konsolilla. Ihan juuri viime ajoilta yksi erimerkki on Ultra Street Fighter 4, minkä olen vuosia sitten ostanut PC:lle, mutta pelannut vain yhteensä neljä tuntia. No pari viikkoa sitten ostin sen ihan rahalla (tämän hetken täyteen hintaan) pleikkarille ja sillä olen nyt tässä ihan viime päivinä pelannut peliä tuplasti sen, mitä pelasin PC:llä useamman vuoden aikana.

Tuskin se 2070 superi tarjosi yksinään minkäänlaista kokemusta. Rahaa piti lyödä lisää kylkeen toisen tai kenties kolmannenkin konsolin verran muiden komponenttien muodossa.
Noin tonnilla sai myös tuohon aikaan erittäin pätevän koneen, vaikka näytönohjain / mainausbuumi nosti hintoja, niin prossuihin emolevyihin yms. se ei vaikuttanut. Kun verrokkina on konsolit, niin emolevyt ja virtalähteet voi olla tasoa "karvalakki", eli kunhan virtasuojaukset löytyy, mutta ei ylimääräisiä tilpehöörejä. Toki tilpehöörit emolevylle maksaa aika vähän, oma emolevyni oli noin 100 euroa, ja liitettävyydet aivan toista kuin konsoleissa. On se silti 100 euroa joo yhdestä osasta, mutta kukin voi itse arvottaa mikä on tarpeellista ja mikä ei :)

Kun verrokkina on konsolit, niin emolevyt ja virtalähteet voi olla tasoa "karvalakki", eli kunhan virtasuojaukset löytyy, mutta ei ylimääräisiä tilpehöörejä. Toki tilpehöörit emolevylle maksaa aika vähän, oma emolevyni oli noin 100 euroa, ja liitettävyydet aivan toista kuin konsoleissa. On se silti 100 euroa joo yhdestä osasta, mutta kukin voi itse arvottaa mikä on tarpeellista ja mikä ei :)

Se oikeastaan on PS5:n suurimpia syntejä; liitäntöjä ei ole kuin murto-osa siitä mitä tarvitsee ja USB-hubin hankinta on pakollinen( eikä hubin läpi tahdo saada PSVR2:sta edes toimimaan). Hot swappia joka kerta kun haluaa pelata CoDia tai ajaa 'simuilla'.
Suurin helmasynti koko PS4:lla ja PS5:lla ylipäätään oli keskinkertaisen tekniikan käyttö vuosiksi tarkoitetulle sukupolvelle. Ero PS4Pro:n ja PS4:n välillä oli yllättävän suuri. Sama juttu PSVR2:n kanssa; se oli tekniikaltaan jo markkinoille tullessa alempaa kastia vaikka muuta luvattiin( PSVR1 ja 1.5 taas kestivät hyvin aikaa ohjaimia lukuunottamatta). PS5:kin teki lopulta saman kuin nelonen ja Pro piti julkaista kun PS5 osoittautui vajaatehoiseksi.

Konsolin osalta ymmärrän vajaatehoisen tekniikan markkinoilletulon kun sekin on tulonlähde, liitäntöjen osalta en sillä BoM:n nostaminen vaikka kokonaisella eurolla ei olisi vaikuttanut merkittävästi voittomarginaaliin sillä lisälaiteyhteensopivuutta ei ole rajoitettu proprietarytekniikkaan.

Ylipäänsä overdrive-teknologian hyväksikäyttämättömyys on outoa.

Mutta molemmissa vara parempi( PC:llä tosin tulee pelattua ainoastaan 'käsikonsolipelejä' ja VR-pelejä jo vähän vanhahtavalla 3080Ti-läppiksellä) vaikken oikeastaan enää edes välitä pelata pleikoillani pelejä.

( Ps. On niin virkistävää kun sama keskustelu jatkuu yliherruudesta pian kolmattakymmenettä vuotta, alkaa itselläkin olla saman verran siitä kun PC oli ehdoton ykkönen, ja on yhä rata-autosimuissa kun niitä ei yksinkertaisesti tahdo olla pleikalla tarjolla).

Viimeksi muokattu:
Ihan juuri viime ajoilta yksi erimerkki on Ultra Street Fighter 4, minkä olen vuosia sitten ostanut PC:lle, mutta pelannut vain yhteensä neljä tuntia. No pari viikkoa sitten ostin sen ihan rahalla (tämän hetken täyteen hintaan) pleikkarille ja sillä olen nyt tässä ihan viime päivinä pelannut peliä tuplasti sen, mitä pelasin PC:llä useamman vuoden aikana.
Oho! Ja varmaan molemmat pelilaitteet samassa tilassa, samojen ohjainlaitteiden kanssa? Mielenkiintoista että toisella jaksaa pelata mutta toisella ei.

Olis mielenkiintoista tehdä joku kaksoissokkotutkimus jossa pelaajalle ei kerrottaisi että tuleeko peli pc:ltä vai konsolilta ja sit katsottaisiin että jaksaako toisella pelata enemmän ku toisella.

No ei tietenkään ole samassa tilassa. Samoja ohjainlaitteita voi toki käyttää, jos haluaa. Ihan kaikkia valintoja kun ei ihminen pysty elämässään tekemään kuitenkaan esim. tämän ketjun vaatimusten mukaan. Konsolit löytyy olkkarista, makkarista ja pelihuoneesta ja PC työhuoneesta.

No ei tietenkään ole samassa tilassa. Samoja ohjainlaitteita voi toki käyttää, jos haluaa. Ihan kaikkia valintoja kun ei ihminen pysty elämässään tekemään kuitenkaan esim. tämän ketjun vaatimusten mukaan. Konsolit löytyy olkkarista, makkarista ja pelihuoneesta ja PC työhuoneesta.
Mites jos roudaatkin sen pleikkarin sinne työhuoneeseen, vieläkö kiinnostaa pelailla? 😄

Eli onko vika laitteessa vai sen sijoittelussa. Taas.

Mites jos roudaatkin sen pleikkarin sinne työhuoneeseen, vieläkö kiinnostaa pelailla? 😄

Eli onko vika laitteessa vai sen sijoittelussa. Taas.

On pleikkari ja moni muukin konsoli ollut jossain välissä myös työhuoneen pöydällä kiinni samassa näytössä, missä myös PC ja kyllähän niillä pelattua on tullut. Ei siitä nyt oikein pääse yli eikä ympäri, että esim. konsolilla pelaamisen vaivattomuus saa - yllätys yllätys - mut pelaamaan niillä enemmän.

On pleikkari ja moni muukin konsoli ollut jossain välissä myös työhuoneen pöydällä kiinni samassa näytössä, missä myös PC ja kyllähän niillä pelattua on tullut. Ei siitä nyt oikein pääse yli eikä ympäri, että esim. konsolilla pelaamisen vaivattomuus saa - yllätys yllätys - mut pelaamaan niillä enemmän.
Vaivattomuus tuskin on syynä, kun pelin ku pelin käynnistää parissa sekunnissa pc:llä jossa on vielä näppis ja hiiri valmiina kiinni siellä työhuoneessa.

Ts. mikä se vaiva oikein on, jota ei pleikalla ole?

60 vs 120 FPS/hz testejä tehtiin joskus linus techtips kanavalla, jotka ei kaikki olleet mitään hardcore pelaajia, ja jokainen huomasi eron kyllä. Se on sitten eri asia, paljonko haluaa maksaa ekstraa moar FPS:stä. Hidastempoisia pelejä voin itsekkin pelata 60fps, ilman että silmistä tulee verta. RPG-taistelut esim. hieman haittaa jos 60fps (kun tuolloin ne 1% dropit on yleensä 30-40).

30 fps onneksi taitaa olla jo kuollut ps5 / series X? Toki se resoluutio sitten vaihtelee vaikka FPS olisi lukittu 60 tai 120, ainakin noissa uudemmissa raskaissa peleissä jotka myös optimoidaan nykyään miten sattuu.

Myös itse törmään huonosti optimoituihin peleihin joissa liikkuva kuva tökkii, mutta DLSS auttaa näissä tiettyyn pisteeseen asti. Konsoleilla on oma "skaalain", mutta DLSS pidetään yleisesti parhaana, kun Nvidia tuppaa olemaan näissä alansa paras. FSR4 myös loistava nykyään, mutta pelituki edelleen rajoitetumpaa.

Kyllä minä todennäköisesti omalta osaltani tilanteen tiedän parhaiten ja kyllä se on yksi ihan keskeinen syy. Pleikkarilla, ja konsoleilla ylipäätään, kaikki on paketoituna siihen yhteen, varsin simppeliin, käyttöliittymään. Pelit eivät ole siellä täällä eri palveluissa, joihin kaikkiin on omat tunnuksensa ja salasanansa jne. Ja vaikka miten toista väittäisi, niin kyllä PC:llä on edelleen laitteistoon ja softaan liittyviä yhteensopivuusongelmia, asetusten rukkaamista, sun muuta "pientä" säätöä vaativaa. Tätä ei tietenkään PC:n puolestapuhujat myönnä tai jos myöntää, niin vähintäänkin väheksyy asian vaikutusta.

Kyllä minä todennäköisesti omalta osaltani tilanteen tiedän parhaiten ja kyllä se on yksi ihan keskeinen syy. Pleikkarilla, ja konsoleilla ylipäätään, kaikki on paketoituna siihen yhteen, varsin simppeliin, käyttöliittymään. Pelit eivät ole siellä täällä eri palveluissa, joihin kaikkiin on omat tunnuksensa ja salasanansa jne. Ja vaikka miten toista väittäisi, niin kyllä PC:llä on edelleen laitteistoon ja softaan liittyviä yhteensopivuusongelmia, asetusten rukkaamista, sun muuta "pientä" säätöä vaativaa. Tätä ei tietenkään PC:n puolestapuhujat myönnä tai jos myöntää, niin vähintäänkin väheksyy asian vaikutusta.
Peli kuin peli käynnistyy ihan samalla tavalla launcherista riippumatta. Painaa windows nappia, kirjoittaa pelin nimeä kunnes se näkyy ensimmäisenä vaihtoehtona, ja sitten paina 'enter'. Operaatiossa menee 0-2 sek. Tunnukset toki automaattisesti kirjattu sisään, sillä ei kai kukaan niin masokisti ole että niitä haluaisi kirjoitella pleikkarillakaan jokaisen käynnistyksen yhteydessä?

Mitä listaamiasi ongelmia/säätöä/whatever koit tuon mainitsemasi pelin kohdalla? (Ultra Street Fighter 4)

Vaivattomuus tuskin on syynä, kun pelin ku pelin käynnistää parissa sekunnissa pc:llä jossa on vielä näppis ja hiiri valmiina kiinni siellä työhuoneessa.

Ts. mikä se vaiva oikein on, jota ei pleikalla ole?
Aika monta kertaa tässäkin ketjussa mainittu lepotila, jolla pääsee jatkamaan sekunneissa jo käynnissä olevaa peliä. Xboxilla tuo on toteutettu vielä paremmin, kun tukee useampaa peliä samanaikaisesti.
Pääset nopeammin peliin ja pelistä pois.

Aika monta kertaa tässäkin ketjussa mainittu lepotila, jolla pääsee jatkamaan sekunneissa jo käynnissä olevaa peliä.
Tuon saa esim. steam OS:llä jos kaipaa. Tai sit vaan alt-tab pelistä ulos ja jatkaa siitä mihin jäi kun palaa koneelle, jos ei steam os kiinnostele. PC tukee semmosta ominaisuutta ku multitasking ja siellä voi olla useampi ohjelma käynnissä. Esim. wordia ei tarvitse sulkea ennen ku käynnistää webbiselaimen tai vaikka tietokonepelin.

Aika monta kertaa tässäkin ketjussa mainittu lepotila, jolla pääsee jatkamaan sekunneissa jo käynnissä olevaa peliä. Xboxilla tuo on toteutettu vielä paremmin, kun tukee useampaa peliä samanaikaisesti.
Pääset nopeammin peliin ja pelistä pois.
Tuoko se on nykyajan tiktok kansalle enää se ainoa tärkeä asia? Pelin pitää käynnistyä kolmessa sekunnissa että sitä viitsii pelata. Olisi mielenkiintoista tietää että miten kauan sitä itse peliä sitten pelataan. Kahdeksan sekuntia vai jopa kolmetoista? Itse en koskaan PC:llä enkä PS5:lla miettinyt että voi harmi kun Horizon Zero Dawn käynnistyi 14 sekuntia kun tästä kahden tunnin pelisessiosta jäi nyt nuo viimeiset sekunnit hyötykäyttämättä.

Hassua sinällään että PC:llä kyseinen horizon käynnistyy nopeampaa mitä PS5:lla... heh... Pitäisiköhän tuosta ottaa lyömäase oikein että syy miksi siirryin PC pelaajaksi oli tuo parin sekunnin ero Horizonin käynnistymisessä.

Pelit eivät ole siellä täällä eri palveluissa, joihin kaikkiin on omat tunnuksensa ja salasanansa jne.
Steamissa on noin 99,9% kaikista merkittävistä pelijulkaisuista. Jopa Ubisoftin pelit saa nykyisin Steamista. Epic joo halvempi joskus ja rockstar games vaatii omansa, eli 2-3 pelipalvelua (jotka mahdollistaa halvemmat pelit kuin konsolilla) koneella jotka ei vaadi edes tunnuksia ekan kerran jälkeen, et sää voi tätä oikeasti pitää minään etuna konsolille?

Ja vaikka miten toista väittäisi, niin kyllä PC:llä on edelleen laitteistoon ja softaan liittyviä yhteensopivuusongelmia, asetusten rukkaamista, sun muuta "pientä" säätöä vaativaa.
Tätä on käyty miljoona kertaa läpi tässä ketjussa, lue please muiden tekstejä tai käytä enemmän PC:täsi jos kerran sellaisen omistat. Yhteensopivuusongelmiin törmääminen on erittäin epätodennäköistä nykyisin myös PC:llä. Kyllä, ongelmiin törmää silti todennäköisemmin kuin konsolilla. 1 piste konsolille, entä jos haluaa asentaa jotain ohjelmaa esim. headsetin ääniprofiilille jotta kuulet vastustajat nettipelissä paremmin, mitä softia konsolit tarjoaa? Entä jos haluat io-techiin kirjoittaa pitkän tekstin nopeasti näppäimistöllä, onko konsolilla
mahdollista saati nopeata? Ei pisteitä PC:lle viimeksi mainituista, koska tavallinen pelaaja ei noita tarvitse, mutta siinä esimerkkejä jos tälle abstraktille vaivattomuus-linjalle lähdetään.

Mitä asetuksia tarvii säätää ja mitä tuo pieni säätö on @venalaine ? Tämäkin mainittu miljoonasti, grafiikka-asetuksiin ei tarvi koskea ollenkaan jos ei halua, pelit osaa nykyisin haistella peruspelaajalle riittävän oikeat asetukset, jos ei sattumoisin osaa, niin valitse Nvidian näytönohjain ja paina click hiirellä "optimoi pelit automaattisesti". Noin minuutin vaiva. Kaupanpäälle DLSS jossa parempi kuvanlaatu kuin konsolien "skaalaimilla".

Tätä ei tietenkään PC:n puolestapuhujat myönnä tai jos myöntää, niin vähintäänkin väheksyy asian vaikutusta.
Enemmän taidat itse korostaa liikaa näiden merkitystä. Vaivattomuus tuskin on keskiverto pelaajalle sitä, että mitään pientäkään säätöä ei saisi olla. Kyseessä on harrastus joissa on aina jotain säätöä. Vaikka PC:llä joutuisit 10 minuuttia säätämään jotain, niin se on useille sen arvoista, kun peliä X pelaa vaikka 100 tuntia, ilman että tarvii keskenkaiken säätää mitään.

Tuoko se on nykyajan tiktok kansalle enää se ainoa tärkeä asia? Pelin pitää käynnistyä kolmessa sekunnissa että sitä viitsii pelata. Olisi mielenkiintoista tietää että miten kauan sitä itse peliä sitten pelataan. Kahdeksan sekuntia vai jopa kolmetoista? Itse en koskaan PC:llä enkä PS5:lla miettinyt että voi harmi kun Horizon Zero Dawn käynnistyi 14 sekuntia kun tästä kahden tunnin pelisessiosta jäi nyt nuo viimeiset sekunnit hyötykäyttämättä.

Hassua sinällään että PC:llä kyseinen horizon käynnistyy nopeampaa mitä PS5:lla... heh... Pitäisiköhän tuosta ottaa lyömäase oikein että syy miksi siirryin PC pelaajaksi oli tuo parin sekunnin ero Horizonin käynnistymisessä.
En tiedä Tiktok kansasta, mutta ainakin monelle ruuhkavuosissa elävälle tuo voi olla aika iso juttu.

Esim. jotain Death Strandingia pelatessa, et välttämättä pääse muutamaan tuntiin tallentamaan kun tulee cutsceneä cutscenen perään.

Statistiikka

Viestiketjuista
282 981
Jäsenet
78 510
Uusin jäsen
-Jape-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom