PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Ei mitään uutta että PC:llä tulee aina jotain säätämistä vastaan. Itsellä vähän aikaa sitten Leaguen peliclientti kaatui joka toinen matsi ennen matsin alkua mikä aiheutti lopulta niinkin pitkän cooldown penaltyn kun 24 tuntia ennen kun pääsit seuraavaan matsiin. Kaikki saakelin perusjutut kävin läpi; uninstallit, ajurien päivitykset...Supportissa kehoitettiin sammuttamaan muun muassa mounttaus ohjelma kun voi aiheuttaa ristiriitaa clientin kanssa ynnä muuta paskaa. Lopulta testasin biossin fläshäämistä uusimpaan versioon mikä lopulta poisti ongelman. Siinäkin oli se riski että jos en olisi kiinnittänyt huomiota siihen että onko kyseessä rev.1 vai rev.2 emolevy olisin voinut paskoa koko emon, ihanasti emon nimessä lopussa V3 mikä voisi jotain hämätä että tuo on oikea bios versio kyseiselle emolle mutta silti joudut pitämään huolen että onko kyseessä rev1 vai rev2 mikä ei tule selväksi pelkästä emolevyn nimestä. On tämä säätäminen niin ihanaa.

Lyön vasemmasta kiveksestäni veto että jokaiselle PC harrastajalle tällä foorumilla on tullut tämän kaltaisia ongelmia ainakin joskus vastaan PC:llä. Niistä ei vaan kerrota, taino kerrotaan mutta eri ketjussa ja niitä ongelmiahan riittää :x3:
Modien kanssa saa monesti säätää. Osa helpompia, Skyrim VR:ssä meni pitkään etsiessä parhaat modit aikoinaan. Sitten vr-modit, joilla ei vr-pelin saa vr:ksi. MSFS asetusten saaminen optimaaliksi kesti kanssa.

Noita ongelmia ei ole konsoleilla, kun niissä mahdollisuus jätetty pois.

Sony Says PS5 Is the 'Most Successful' PlayStation Generation Ever, Making $136 Billion in Sales So Far - IGN

According to Nishino’s presentation, Sony's Game & Network Services (G&NS) division, which includes Sony Interactive Entertainment, has generated $136 billion in sales during the PS5 generation so far (2020 onwards). This suppasses sales made during the reign of all previous Sony consoles, making the PS5 the “most successful generation to date.”

In comparison, G&NS made $107 billion from 2013-2019, aka the PS4 generation. The graph revealed that, over the past 31 years since the original PS1’s launch, each subsequent console generation has brought in more money than the last. For reference, sales during the PS3 lifecycle were $71 billion, the PS2 $44 billion, and the PS1 $24 billion.
Sonyn PS5 näyttää olevan rahallisesti megamenestys. Nyt jo 136 miljardin myynnit takonut rahulia ja myynti jatkuu vahvana vielä 5v iässäkin. Jopa erittäin tuottoisa PS4 aikakausi jää kauas taakse jo tässä vaiheessa. Tällaisilla tuloksilla muutamat floppaukset katetaan kevyesti.

Sony Says PS5 Is the 'Most Successful' PlayStation Generation Ever, Making $136 Billion in Sales So Far - IGN

Sonyn PS5 näyttää olevan rahallisesti megamenestys. Nyt jo 136 miljardin myynnit takonut rahulia ja myynti jatkuu vahvana vielä 5v iässäkin. Jopa erittäin tuottoisa PS4 aikakausi jää kauas taakse jo tässä vaiheessa. Tällaisilla tuloksilla muutamat floppaukset katetaan kevyesti.

Siellä kerrotaan myös:
"It should be emphasized that these revenue figures encompass sales across the entire G&NS business during the time periods in question. So, that huge $136 billion in sales during the PS5 generation will include money Sony continues to make from PS4 hardware and software."

Kovaa toki PS5:llä menee ja on mennyt, mutta harmittavasti tuossa ei eritellä nyt eri sukupolvien saamaan aikaan tuottamaa pottia. Eikä silläkään nyt oikeasti merkitystä ole, mutta mielenkiintoista noita lukuja on aina puljata ees ja taas.

Siellä kerrotaan myös:
"It should be emphasized that these revenue figures encompass sales across the entire G&NS business during the time periods in question. So, that huge $136 billion in sales during the PS5 generation will include money Sony continues to make from PS4 hardware and software."

Kovaa toki PS5:llä menee ja on mennyt, mutta harmittavasti tuossa ei eritellä nyt eri sukupolvien saamaan aikaan tuottamaa pottia. Eikä silläkään nyt oikeasti merkitystä ole, mutta mielenkiintoista noita lukuja on aina puljata ees ja taas.
Vähän sama kuin "PS3:n luvuissa" on mukana myös PS2:n samanaikaiset myynnit. Kertoo aika hyvin siitä generaation aiheuttamasta trendistä eli vaikka pohjalla PS2:n kaltainen megajymypaukku niin PS3 tuhosi melkein koko Sonyn pelidivisioonan. Nyt ollaan aika terveellä pohjalla.

Niin no ihmiset on aika erilaisia ostokäyttäytymisenkin suhteen. En muuten pelikokemuksesta tuossa viestissäni sanonut mitään. Totesin vaan, että PC:llä olen taas koittanut pelailla ja säätöä oli. Tänään huomasin, että oli muuten myös syystä tai toisesta tallentamani alivoltituksen asetukset ja se tuuletinkäyrä hävinneet. Uusiksi piti tehdä. Ei iso homma, mutta kuitenkin.

Vai olen tuonut PC pelaamisen ”surkeutta” esille. Millähän tavoin? Ettei nyt vaan vähän ylitulkittaisi, kun satun konsolipelaaja olemaan.

Ai tämä sitten sun mielestä ei olekaan osa pelikokemusta? Aiemmin nimen omaan olet painottanut, että pelikokemus muodostuu kokonaisuudesta. Kirjoitit nyt että pelaamisen yhteydessä olet nyt joutunut säätämään, ja nyt se ei olekaan sinun mielestä osa pelikokemusta...

Selvä. Ihmeellisesti muuttuu nämä sinun pelikokemuksen määritelmät.

No en muista yhtään positiivista kommenttia kuulleeni sinulta PC-pelaamisesta. Sun mielestähän et saa mitään parempaa missään mielessä, jos pelaat PC:llä vs konsolit.

Vähän sama kuin "PS3:n luvuissa" on mukana myös PS2:n samanaikaiset myynnit. Kertoo aika hyvin siitä generaation aiheuttamasta trendistä eli vaikka pohjalla PS2:n kaltainen megajymypaukku niin PS3 tuhosi melkein koko Sonyn pelidivisioonan. Nyt ollaan aika terveellä pohjalla.

Kyllä, sillä erolla että tässä sukupolvessa uuden konsolin myynti kerryttää osaltaan edellisen sukupolven pelimyyntiä koska yhteensopivuus (toki oli PS2 -> PS3, mutta hyvin marginaalisesti koska yhteensopivien konsolien valmistus lopetettiin alkuunsa). Toki tuo ylisukupolvinen pelimyynti voi olla mitä tahansa mitättömän ja mittaamattoman väliltä, mutta uskoisin että merkittävää. Itse ainakin pelaan PS5:llä useita PS4 pelejä. Koska Sony ei tarjoa tarkempia lukuja niin ei voi kuin arvailla.

Siellä kerrotaan myös:

Eipä nuo luvut oikein vertailukelpoisia ole kun nykyään jokainen nettipelaaja ostaa sen konsolin käytännössä 2-3 kertaa kuukausilaskutuksen takia.

Kyllä, sillä erolla että tässä sukupolvessa uuden konsolin myynti kerryttää osaltaan edellisen sukupolven pelimyyntiä koska yhteensopivuus (toki oli PS2 -> PS3, mutta hyvin marginaalisesti koska yhteensopivien konsolien valmistus lopetettiin alkuunsa). Toki tuo ylisukupolvinen pelimyynti voi olla mitä tahansa mitättömän ja mittaamattoman väliltä, mutta uskoisin että merkittävää. Itse ainakin pelaan PS5:llä useita PS4 pelejä. Koska Sony ei tarjoa tarkempia lukuja niin ei voi kuin arvailla.
Koitan nyt saada kiinni tuosta sinun ajatuksestasi. Eli jos pelaa vanhan sukupolven pelejä niin revenue nousee eli se selittää miksi PS5 revenue on kovasti kasvava? Mutta toisaalta eihän PS4:lla kukaan pelannut PS3 pelejä mutta siinä revenue kans on rankasti kasvava? Paradoksi?

Ai tämä sitten sun mielestä ei olekaan osa pelikokemusta? Aiemmin nimen omaan olet painottanut, että pelikokemus muodostuu kokonaisuudesta. Kirjoitit nyt että pelaamisen yhteydessä olet nyt joutunut säätämään, ja nyt se ei olekaan sinun mielestä osa pelikokemusta...

Selvä. Ihmeellisesti muuttuu nämä sinun pelikokemuksen määritelmät.

No en muista yhtään positiivista kommenttia kuulleeni sinulta PC-pelaamisesta. Sun mielestähän et saa mitään parempaa missään mielessä, jos pelaat PC:llä vs konsolit.

Siis tottakai tässä oli kyse pelikokemuksesta, vaikuttihan huutava GPU pelaamiseen ja siksi ryhdyinkin toimeen. Pointti siis siinä, että en tässä nostanut erikseen esiin pelikokemusta, kuten väitit, enkä minä tässä mitään ole ollut määrittelemässä. Ei pidä lukea toisen viestejä kuin piru raamattua.

Ja miksi ihmeessä minun pitäisi PC-pelaamisesta positiivisia kommentteja vääntää, jos en koe sitä paremmaksi? Siitä huolimatta en ole PC:tä haukkunut, vaan sanonut, että monelle muulle se voi olla parempi vaihtoehto, mutta omalla kohdallani on toisin.

Koitan nyt saada kiinni tuosta sinun ajatuksestasi. Eli jos pelaa vanhan sukupolven pelejä niin revenue nousee eli se selittää miksi PS5 revenue on kovasti kasvava? Mutta toisaalta eihän PS4:lla kukaan pelannut PS3 pelejä mutta siinä revenue kans on rankasti kasvava? Paradoksi?

Tarkoitin sitä että PS5:n ostanut hankkii hanakammin PS4 pelejä uutena konsolilleen, koska on mahdollista pelata niitä sillä. Esim. minä olen hankkinut uutena paljon PS4-pelejä PS5:lle edelleen vaikka olen myynyt aikoinaan PS4:n pois. Tämä sama skenaario ei toiminut vanhemmilla PS-konsoligeneraatioilla. Tämähän saattaa olla siis nappikauppaa, mutta kuitenkin tämä generaatio mahdollistaa tämän. Ostan itse pelini lähinnä fyysisinä kopioina.

Tulipa muuten aloitettua Hades II eilen. Melkoista tykitystä ja oli mielenkiintoista havaita että jopa tommonen 2d peli rullaa PC:llä täysin ylivertaisella pelikokemuksella vs. konsolit.

4k120 vs 720p60. Siinä on viiveetön pelituntuma kaukana kun fps on noin matala, yhdistettynä kaiken lisäksi pikselimössöön. Todella taitavasti tehdyt grafiikat jää paskan laadun vuoksi aika hurjasti heikommaksi elämykseksi.

Switch kakkosella on sentään pykälän paremmin kaikki, mutta on kyllä ihmeellistä että 2025 julkaistu konsoli ei pyöritä edes 2d pelejä moderneilla resoluutioilla.

Pitänee kokeilla vielä työpisteellä pelata tuota kunnon ruudunpäivitysnopeudella joskus loppuvuodesta kun saa 500 Hz oledin tulille.

Viimeksi muokattu:
Tulipa muuten aloitettua Hades II eilen. Melkoista tykitystä ja oli mielenkiintoista havaita että jopa tommonen 2d peli rullaa PC:llä täysin ylivertaisella pelikokemuksella vs. konsolit.

4k120 vs 720p60. Siinä on viiveetön pelituntuma kaukana kun fps on noin matala, yhdistettynä kaiken lisäksi pikselimössöön. Todella taitavasti tehdyt grafiikat jää paskan laadun vuoksi aika hurjasti heikommaksi elämykseksi.
Tuommoisen nopeat 2D action scrollerit on aivan mahtavia pelata kunnon resolla ja mitä suurempi fps niin sen parempi. 4k120 tai jos mahdollista niin 4k240 tai jopa 1440p480Hz. Uskomaton fiilis tykitellä menemään kunhan peli tukee nuita moodeja.

Eihän Hades 2:sta vielä ole konsoleista kuin Nintendolla, niin paha sanoa, kuinka se lopulta yleisesti konsoleilla pyörii. Switch 2:lla näkyy olen 1080p 120fps (docked) ja 60fps (handheld).

Switch kakkosella on sentään pykälän paremmin kaikki, mutta on kyllä ihmeellistä että 2025 julkaistu konsoli ei pyöritä edes 2d pelejä moderneilla resoluutioilla.

Pitänee kokeilla vielä työpisteellä pelata tuota kunnon ruudunpäivitysnopeudella joskus loppuvuodesta kun saa 500 Hz oledin tulille.
Miksi valitsit vertailu kohteeksi sen kaikista paskimman konsolin ? Eihän se paskalla PC:lläkään pyöritä 720 resoa parempaa. Hades 2 pyörii 4k60fps Xboxilla ja Ps5lla.

Viimeksi muokattu:
Miksi valitsit vertailu kohteeksi sen kaikista paskimman konsolin ?
Valitsin tyypillisimmän konsolin jolle peli on julkaistu. On syytä olettaa että se on sitten myös se tyypillisin konsolipelikokemus tuolle pelille. Viestissäni myös tarkensin että switch kakkosella voi saada vähän parempaa laatua.

Missä oli vika?
Hades 2 pyörii 4k60fps Xboxilla ja Ps5lla.
Ei sitä ole vielä edes noille julkaistu. Tulee joskus jos tulee.

Hades 2 on ehdottomasti sellainen peli mitä varten hommaisin konsolin. Halvalla pääset nauttimaan nuinkin upeasta pelistä "smuutisti". Ei toi ero nyt niin "mindblowing" ole että pitäisi tuhansien eurojen kone sitä varten hommata.

Valitsin tyypillisimmän konsolin jolle peli on julkaistu. On syytä olettaa että se on sitten myös se tyypillisin konsolipelikokemus tuolle pelille. Viestissäni myös tarkensin että switch kakkosella voi saada vähän parempaa laatua.

Missä oli vika?

Ei sitä ole vielä edes noille julkaistu. Tulee joskus jos tulee.
No palataan asiaan sitten kun julkaisevat. Mikä ihmeen "tyypillinen" konsoli?

Hades 2 on ehdottomasti sellainen peli mitä varten hommaisin konsolin. Halvalla pääset nauttimaan nuinkin upeasta pelistä "smuutisti". Ei toi ero nyt niin "mindblowing" ole että pitäisi tuhansien eurojen kone sitä varten hommata.
Miksi pitäisi tuhansien eurojen konetta hommata? 600 euron konsolin se 1080p elämyskin tuosta vaatii.

Siis tottakai tässä oli kyse pelikokemuksesta, vaikuttihan huutava GPU pelaamiseen ja siksi ryhdyinkin toimeen. Pointti siis siinä, että en tässä nostanut erikseen esiin pelikokemusta, kuten väitit, enkä minä tässä mitään ole ollut määrittelemässä. Ei pidä lukea toisen viestejä kuin piru raamattua.

Ja miksi ihmeessä minun pitäisi PC-pelaamisesta positiivisia kommentteja vääntää, jos en koe sitä paremmaksi? Siitä huolimatta en ole PC:tä haukkunut, vaan sanonut, että monelle muulle se voi olla parempi vaihtoehto, mutta omalla kohdallani on toisin.

Eli on kyse pelikokemuksesta, mutta nyt näitä säätämisiä juuri tuossa kirjoittamassasi viestissä, ei saakaan laskea osaksi pelikokemustasi, kun et iha erikseen maininnut niiden olevan osa pelikokemusta. Huh hah hei.

Kyllähän viesteissä/keskustelussa pitää pystyä ajattelemaan kokonaisuutta, eli niitä asioita, mitä keskustelijat ovat aiemmin kirjoittaneet. Vai pitääkö jokainen viesti erikseen "spksata" ja määritellä ja unohtaa kaikki aiempien viestien konteksti. Se että luetaan kuin piru raamattua, on juuri sitä, että unohdetaan konteksti.

Minä esimerkiksi olen kehunut konsolien tiettyjä ominaisuuksia ja puolia, koska tottakai niitä on (Faktat on faktoja) Sinä et ole ikinä sanonut mitään positiivista PC-pelaamisesta, niin miksi ihmeessä pitäisi suhtautua millään muulla tavalla, kun että agendanasi on tuoda esiin negatiivisia asioita PC-pelaamisesta näillä viesteilläsi, oli ne sitten vaikka hakemalla haettuja.

Miksi esitit väitteen joka oli ihan täysin perätön? Ihan uskomatonta settiä taas.

Se on julkaistu vain switchille ja switch 2:lle. Niistä toinen on paljon yleisempi -> tyypillisin konsoli jolla peliä pelataan.
No sitten nähdään onko perätön. Seison sanojeni takana.

No sitten nähdään onko perätön. Seison sanojeni takana.
Kirjoitit seuraavasti:
Hades 2 pyörii 4k60fps Xboxilla ja Ps5lla.
Tuo väite ei pidä paikkaansa. Se ei pyöri lainkaan xboxilla ja ps5:llä.

Jotta väitteelläsi olisi mitään meriittejä se pitäisi kirjoittaa muotoon. "Uskon että Hades2 tulee aikanaan pyörimään 4k60 xboxilla ja ps5:llä".

ps. olisi aika surullista jos tuota ei saataisi näille "tehokonsoleille" vähintään 4k120 -elämystasolla. Switch 2 kun jopa saa ton 120 fps tykitettyä perunaresolla, niin luulis että tehokonsoleilla 4k120 onnistuisi. Hades 1:n kohdalla suorituskykyä ei koskaan saatu yli 60 fps tasolle.

Viimeksi muokattu:
Minä esimerkiksi olen kehunut konsolien tiettyjä ominaisuuksia ja puolia, koska tottakai niitä on (Faktat on faktoja) Sinä et ole ikinä sanonut mitään positiivista PC-pelaamisesta, niin miksi ihmeessä pitäisi suhtautua millään muulla tavalla, kun että agendanasi on tuoda esiin negatiivisia asioita PC-pelaamisesta näillä viesteilläsi, oli ne sitten vaikka hakemalla haettuja.

Viestissäni, johon päätit kovin ärhäkästi jostain syystä tarttua, sanoin, että ihan hauskaa on ollut pelata (PC:llä siis). Kai se sitten on sekin negatiivinen ilmaus, kun kerran mitään hyvää en ole koskaan sanonut. Sanotaan nyt sitten tässä vaikka, että PC:ssä on hyvää se, että sillä voi pelata Counter Strikeä. Onko nyt ok?

Olen melko varma, että olisinpa sanonut mitä tahansa, niin olisit tulkinnut sen negatiiviseksi, koska olen tässä ketjussa varmaan joissain määrin tunnettu konsoleiden puolestapuhujana.

Tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei kanssakeskustelijoista. Henkilökohtaiset loukkaukset ja hyökkäykset toista keskustelijaa kohtaan ovat ankarasti kielletty
Ei muuta kuin odottamaan Hades2 julkaisua. Pitkä aika pyöritellä sormia.
Sulle taitaa olla sormien pyörittely tuttua. Pitkästä bacfklogista huolimatta pelit ei ole kuitenkaan maistunut koska täällä menee 24/h ajasta. Jos joku haluaa pelata Hades 2 se tuskin minkään läpi pääsemättömän seinän takana ole. Menee kauppaan ja ostaa sen. Minä alotin toissapäivänä PC:llä sitä pelaamaan. On muuten kovaa settiä. Suosittelen sinullekkin !

Jos menee kuten ykkösosan kanssa, niin lienee konsolipuolella noin vuoden vain Nintendolla. Pitänee kyllä switchversio lunastaa. Early accessia tuli PC:llä jonkin verran pelattua.

Mä oon pelaillu Xboxilla ja PC:llä, kummallakaan ei ole ollut mitään ongelmia. Kone käyntiin ja pelaamaan, joskus tulee päivityksiä molemmille. Switchilläkin vähän ja ei ongelmia silläkään. Ja iphonellakin ilman ongelmia. Pitäisi varmaan kaivaa C64 kaapista niin pääsisi säätämään.

Viestissäni, johon päätit kovin ärhäkästi jostain syystä tarttua, sanoin, että ihan hauskaa on ollut pelata (PC:llä siis). Kai se sitten on sekin negatiivinen ilmaus, kun kerran mitään hyvää en ole koskaan sanonut. Sanotaan nyt sitten tässä vaikka, että PC:ssä on hyvää se, että sillä voi pelata Counter Strikeä. Onko nyt ok?

Olen melko varma, että olisinpa sanonut mitä tahansa, niin olisit tulkinnut sen negatiiviseksi, koska olen tässä ketjussa varmaan joissain määrin tunnettu konsoleiden puolestapuhujana.

Tuo CS nyt ei liity alustaan, tai sen tarjoamiin olemassa oleviin etuihin millään tavalla, eli eipä tuota voi laskea mitenkään alustaan liittyviksi positiiviseksi asiaksi.

Kyllä olet ihan omalla faktatkin sivuuttavalla kiviseinämäisellä asenteellasi PC:tä kohtaan saanut aikaan sen, että vaikea uskoa sieltä tulevan mitään vilpittömästi positiivista PC-pelaamiseen liittyvää.

Tuokin "positiivinen" viestisihän on kiteytettynä, että peli on ihan kiva, mutta PC ja säätö.

On tullut tässä itsekin viime aikoina taas yritettyä PC-pelailua, kun steamin kirjastosta löytyi pari mielenkiintoista tapausta. Ei siinä, ihan hauska on ollut pelata, mutta iso osa ajasta on kyllä mennyt säätäessä,

Ihan yritit. Ei tästä kyllä kovin positiivista viestiä pc-pelaamista kohtaan saa, vaikka kuinka vääntelisi.

Statistiikka

Viestiketjuista
288 290
Jäsenet
79 479
Uusin jäsen
Tzaari2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom