Pieniä kysymyksiä & vastauksia autoista ja liikenteestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Kenellä kokemusta autokaupan purkamisesta? Millä perustein puritte ja tuliko ylläreitä? Ja onko jotain tiettyä mitä huomioida. Itsellä reklamaatio tehty, lakimies hankittu ja nyt odotellaan liikkeen vastausta.
 
Uus vai käytetty?
Käytetty 2007 JDM spessu. Ongelmana että auton tämän hetkiset korjauskustannukset ovat ainakin neljänneksen koko auton hankintahinnasta ja peljästään ehkä 6000e että auton saa tieliikennelailliseksi (ajovalojen kanssa ongelmaa).
 
Käytetty 2007 JDM spessu. Ongelmana että auton tämän hetkiset korjauskustannukset ovat ainakin neljänneksen koko auton hankintahinnasta ja peljästään ehkä 6000e että auton saa tieliikennelailliseksi (ajovalojen kanssa ongelmaa).
Milloin kauppa tehty?
 
Milloin kauppa tehty?
Heinäkuussa. Kyseessä selkeä sopimusrikkomus (kaikkia sovittuja asioita ei ole vieläkään tehty) ja kaikki viat on raportoitu ja dokumentoitu välittömästi niiden ilmettyä, niin kirjallisesti kuin suullisesti.
 
Heinäkuussa. Kyseessä selkeä sopimusrikkomus (kaikkia sovittuja asioita ei ole vieläkään tehty) ja kaikki viat on raportoitu ja dokumentoitu välittömästi niiden ilmettyä, niin kirjallisesti kuin suullisesti.
Mitä vikoja? Onko ne sellaisia jotka ovat tuleet pidemmän ajan (eli ennen kauppaa) vai jotain mitä on hajonnut kaupan jälkeen? Yleisestihän noissa käytetyissä ei juuri ole muuta kuin perävalotakuu ellein myyjä muuta ole myöntänyt. Myyjä saattaa tulla vastaan korjauskustannuksissa, mutta kaupan purku on sitten eri asia ellei voi näyttää että on myyty viallinen ja paska auto joka on ollut rikki jo ostettaessa.
 
Mitä vikoja? Onko ne sellaisia jotka ovat tuleet pidemmän ajan (eli ennen kauppaa) vai jotain mitä on hajonnut kaupan jälkeen? Yleisestihän noissa käytetyissä ei juuri ole muuta kuin perävalotakuu ellein myyjä muuta ole myöntänyt. Myyjä saattaa tulla vastaan korjauskustannuksissa, mutta kaupan purku on sitten eri asia ellei voi näyttää että on myyty viallinen ja paska auto joka on ollut rikki jo ostettaessa.
Vikoja jotka on luvattu korjata, vikoja jotka ovat ilmenneet kaupanteon jälkeen, vikoja jotka ovat ilmenneet heti auton "korjauksesta" haun jälkeen (ajovalot toimivat miten sattuu heti heidän suorittaman suuntauksen jälkeen), vikoja jotka ovat aiheutetty myyjäliikkeen käyttämän toisen liikkeen toimesta (stereot rikottu), varusteita joita ei ole asennettu kuten sopimukseen on kirjattu (stereoihin asennettava lisäpalikka on asentamatta). Jokaisesta on antaa näytöt ja todisteet näistä olemassa. Eli tällä hetkellä auton kunto on sellainen että sen korjaaminen vaatii karkean arvion mukaan vähintään 6000e edestä korjauksia.

Kaupan purun ehdot siis kyllä täyttyvät (kuluttajaneuvonnan kommentti). Tahtoisin vain tietää mitä huomioida.
 
Aikamoinen sirkus vm2007 auton vuoksi?
Onko sulla heittää 20-30ke tosta vain autoon joka päivä? Tai sen korjaukseen heti 6000e+? Mikä ihmeen sirkus tässä on kyseessä? Ei itsellä ainakaan ole. Vuosimallilla ei ole mitään väliä, kyse on siitä että korjauskustannukset suhteessa siihen missä kunnossa autoa on minulle myyty vs mitä auto on nyt ovat kohtuuttomat suhteessa ostohintaan.
 
Onko sulla heittää 20-30ke tosta vain autoon joka päivä? Tai sen korjaukseen heti 6000e+? Mikä ihmeen sirkus tässä on kyseessä? Ei itsellä ainakaan ole. Vuosimallilla ei ole mitään väliä, kyse on siitä että korjauskustannukset suhteessa siihen missä kunnossa autoa on minulle myyty vs mitä auto on nyt ovat kohtuuttomat suhteessa ostohintaan.

Onko myyjän taloudellinen tilanne jotenkin heikko tällä hetkellä sitten kun ei ole sovittuja korjauksia tehnyt? Luulisi että asianajajan kanssa sopu löytyy mut harvoin näissä riita-asioissa muu lyö leiville kuin asianajaja.

Mikä auto siis kyseessä? JDM spessu ei oikein sano mitään ja 6k€ korjaukset kuulostaa kyllä huolestuttavalle niin mistä noin suuri summa muodostuu?
 
Onko myyjän taloudellinen tilanne jotenkin heikko tällä hetkellä sitten kun ei ole sovittuja korjauksia tehnyt? Luulisi että asianajajan kanssa sopu löytyy mut harvoin näissä riita-asioissa muu lyö leiville kuin asianajaja.

Mikä auto siis kyseessä? JDM spessu ei oikein sano mitään ja 6k€ korjaukset kuulostaa kyllä huolestuttavalle niin mistä noin suuri summa muodostuu?
Lexus LS600hL joka on Japanista uitettuna eli JDM auto mihin kelpaa pääosin vain JDM osat. Auton piti olla tällä viikolla puskurin korjauksessa, mutta auton keulaan reilu kuukausi sitten peruuttanut auto hajottikin puskuria tarpeeksi pahasti että sitä ei voi enää irroittaa tai sitä ei enää saisi kiinni, joten tällä hetkellä on puskuri toimituksessa Japanin Lexukselta. Liikkeenä on voittoa tekevät JDM autoihin erikoistunut pulju. Ostohinta oli jotain 22ke paikkeilla.

2040-2400e ballasti+kääntyvien led valojen ohjausmoduuli per puoli, kun lisää siihen työt jotka vaativat mm. puskurin irroituksen joten sanotaan yhden päivän työt kaikkineen ja ollaankin helposti siellä 6ke (esim Lexuksella tehdään ei EU autot tuntihinnalla eikä kiinteillä hinnoilla), rikottu JDM headunit 1000e+ käytettynä, uusi on monta tonnia, siihen työt ja tuon Crownfocuksen siirto onnistuneesti mankka purkaen uuteen mankkaan ja mankan ja keskikonsolin asennus onnistuneesti... sanotaan vähintään 4h edestä töitä+pientarvikkeet puuttuvien kiinnikkeiden osalta yms. Eli sanotaan nyt korjausten hinnaksi vähintään 7500e. Ollen yli 30% auton ostohinnasta.

Olen yrittänyt sovulla ja ilman säätöä saada asiaa kuntoon ja antanut aikaa koska japanin osien saanti on välillä vaikeaa... Olisi korjattu jo, jos vain halua olisi vastapuolella. Osia heillä kyllä on ja annoin jopa linkin ja osanumerot mitä puuttuu, mistä tilata jne. Sen lisäksi että heillä on toimivia soittimia muissa pihalla olevissa autoissa, samoin kuin noita valojen ohjausmoduuleita.
 
Lexus LS600hL joka on Japanista uitettuna eli JDM auto mihin kelpaa pääosin vain JDM osat. Auton piti olla tällä viikolla puskurin korjauksessa, mutta auton keulaan reilu kuukausi sitten peruuttanut auto hajottikin puskuria tarpeeksi pahasti että sitä ei voi enää irroittaa tai sitä ei enää saisi kiinni, joten tällä hetkellä on puskuri toimituksessa Japanin Lexukselta. Liikkeenä on voittoa tekevät JDM autoihin erikoistunut pulju. Ostohinta oli jotain 22ke paikkeilla.

Tämä puskuri juttu ei ilmeisesti liitty kysymääsi riitään,

Oletan siis että tuo törmäys hajoaminen ei liitty myyjään ja sen vastuisiin mitenkään.

2040-2400e ballasti+kääntyvien led valojen ohjausmoduuli per puoli, kun lisää siihen työt jotka vaativat mm. puskurin irroituksen joten sanotaan yhden päivän työt kaikkineen ja ollaankin helposti siellä 6ke (esim Lexuksella tehdään ei EU autot tuntihinnalla eikä kiinteillä hinnoilla), rikottu JDM headunit 1000e+ käytettynä, uusi on monta tonnia, siihen työt ja tuon Crownfocuksen siirto onnistuneesti mankka purkaen uuteen mankkaan ja mankan ja keskikonsolin asennus onnistuneesti... sanotaan vähintään 4h edestä töitä+pientarvikkeet puuttuvien kiinnikkeiden osalta yms. Eli sanotaan nyt korjausten hinnaksi vähintään 7500e. Ollen yli 30% auton ostohinnasta.

Olen yrittänyt sovulla ja ilman säätöä saada asiaa kuntoon ja antanut aikaa koska japanin osien saanti on välillä vaikeaa... Olisi korjattu jo, jos vain halua olisi vastapuolella. Osia heillä kyllä on ja annoin jopa linkin ja osanumerot mitä puuttuu, mistä tilata jne. Sen lisäksi että heillä on toimivia soittimia muissa pihalla olevissa autoissa, samoin kuin noita valojen ohjausmoduuleita.

Onko tämä korjaaminen nyt tuon puskurin takia jumissa, vai onko noden virheiden korjaaminen ihan kokonaan riida alainen, myyjä ei suostu korjamaan lainkaan. ta vain osittain.

Jos ostajalla sopii niin myyjälle on yksi vaihto purkaa kauppa, mutta tuo puskuri juttu sun pitää varmaan eka saada kuntoon, muuten siitä laskettelee palautusta isolla kädellä.
 
Lexus LS600hL joka on Japanista uitettuna eli JDM auto mihin kelpaa pääosin vain JDM osat. Auton piti olla tällä viikolla puskurin korjauksessa, mutta auton keulaan reilu kuukausi sitten peruuttanut auto hajottikin puskuria tarpeeksi pahasti että sitä ei voi enää irroittaa tai sitä ei enää saisi kiinni, joten tällä hetkellä on puskuri toimituksessa Japanin Lexukselta. Liikkeenä on voittoa tekevät JDM autoihin erikoistunut pulju. Ostohinta oli jotain 22ke paikkeilla.

2040-2400e ballasti+kääntyvien led valojen ohjausmoduuli per puoli, kun lisää siihen työt jotka vaativat mm. puskurin irroituksen joten sanotaan yhden päivän työt kaikkineen ja ollaankin helposti siellä 6ke (esim Lexuksella tehdään ei EU autot tuntihinnalla eikä kiinteillä hinnoilla), rikottu JDM headunit 1000e+ käytettynä, uusi on monta tonnia, siihen työt ja tuon Crownfocuksen siirto onnistuneesti mankka purkaen uuteen mankkaan ja mankan ja keskikonsolin asennus onnistuneesti... sanotaan vähintään 4h edestä töitä+pientarvikkeet puuttuvien kiinnikkeiden osalta yms. Eli sanotaan nyt korjausten hinnaksi vähintään 7500e. Ollen yli 30% auton ostohinnasta.

Olen yrittänyt sovulla ja ilman säätöä saada asiaa kuntoon ja antanut aikaa koska japanin osien saanti on välillä vaikeaa... Olisi korjattu jo, jos vain halua olisi vastapuolella. Osia heillä kyllä on ja annoin jopa linkin ja osanumerot mitä puuttuu, mistä tilata jne. Sen lisäksi että heillä on toimivia soittimia muissa pihalla olevissa autoissa, samoin kuin noita valojen ohjausmoduuleita.

Onko nämä vaatimukset kuitenkin realistisia ottaen huomioon auton iän jne? Useinhan noista riidoista voi lukea lehdistä et ostajan vaatimukset on olleet jotain, mutta kun ikävähennykset on otettu huomioon tai osa on jo palvellut ikänsä niin eipä ole kovin kummoista vastaantuloa saanut?

Ebaystä palikkaa tilalle ja hinnanalennusta jonkin verran?
 
Onko nämä vaatimukset kuitenkin realistisia ottaen huomioon auton iän jne? Useinhan noista riidoista voi lukea lehdistä et ostajan vaatimukset on olleet jotain, mutta kun ikävähennykset on otettu huomioon tai osa on jo palvellut ikänsä niin eipä ole kovin kummoista vastaantuloa saanut?

Ebaystä palikkaa tilalle ja hinnanalennusta jonkin verran?
Hänen lista on aika pitkä, myyjän versio tarinasta voi olla kovasti toisenlainen, mutta jos mennään tarinan mukaan.
- Vikoja jotka luvattu korjata, jos tarkoittaa että kaupanteossa tai sen jälkeen myyjä luvannut, niin kai aika selkeä.
- Myyjän korjaus aiheuttanut lisää vikoja, asia yhteydessä vie mielikuvaa myyjän vastuulle.
- Myyjäliikkeen aiheuttamia vikoja, no jos mennään sillä että myyjä ne on aiheuttanut (siis alihankkija), nii aika selvä.
- Varusteita asentamatta, kuullostaa aika selvältä

Jos nyt kyse ihan oikeista suht vakavista, eikä jostain pilkun nysäväämisestä. Niin se kai ihan sama minkäikäinen mitä makso, jos tuote ei ole alkuunkaan sitä mistä kaupat tehty, niin siitä kai lähdetään että virheet korjataan, ja tässä jos ostajalle sopii kaupan purku, niin myyjällekkin kuullostaisi hyvältä.


Myyjän tarina voi poiketa oleellisesti, jonka pohjalta aisiat voi olla ihan toisin.

Alla lainattuna se vikalista

Vikoja jotka on luvattu korjata, vikoja jotka ovat ilmenneet kaupanteon jälkeen, vikoja jotka ovat ilmenneet heti auton "korjauksesta" haun jälkeen (ajovalot toimivat miten sattuu heti heidän suorittaman suuntauksen jälkeen), vikoja jotka ovat aiheutetty myyjäliikkeen käyttämän toisen liikkeen toimesta (stereot rikottu), varusteita joita ei ole asennettu kuten sopimukseen on kirjattu (stereoihin asennettava lisäpalikka on asentamatta). Jokaisesta on antaa näytöt ja todisteet näistä olemassa. Eli tällä hetkellä auton kunto on sellainen että sen korjaaminen vaatii karkean arvion mukaan vähintään 6000e edestä korjauksia.

Kaupan purun ehdot siis kyllä täyttyvät (kuluttajaneuvonnan kommentti). Tahtoisin vain tietää mitä huomioida.
 
Eli homma seisoo sen takia että myyjäliike ei tee mitään. Ghostaa tai sanoo ettei osia vain saa. Eivät itse kuulema osaa esim asentaa stereojuttuja ja takiani yhteistyö heidän pää audioasennusfirmansa kanssa on päättynyt koska he eivät suostu tekemään heille mitään koska heille ei maksettu tästä epäonnistuneesta asennuksesta tms. Tarina oli epämääräinen ja outo. Myyjä taas sanoo että alihankkija rikkoi, he korjaavat ja he eivät osallistu asiaan mitenkään ja lähettävät minut alihankkijan luo vaatimaan korjauksia joihin he kuulema eivät pysty. Heidän kommenttinsa siihen että todistin että tilattu varuste toimii, kyse oli heidän kyvystään suorittaa asennus oli, "Miksi et itse tee kun kerran osaat?" ja ei me voida osiksi muuttua jne jne.

Heillä ei siis ole enää omaa mekaanikkoa vaan mekaanikko ei ole enää liikkeen palveluksessa, syytä en tiedä. Tekivät itse vain noita perus huoltoja ja valojen kääntöjä. Monimutkaisemmat menivät kolmannelle osapuolelle.
 
Vähän offtopiccia mutta muutako ei kiireessä tullut mieleen kuin 22k Lexus?
Miksi ei? Mitä muuta saat noilla varusteilla ja ominaisuuksilla. Ilmastoidut ja lämmitettävät penkit edessä ja takana, helvetin hyvät tehdas stereot, adaptiivinen vakkari ja oikeastaan kaikki mitä modernista premiumista löytyy ja vähän lisää. Ainoa puute varustelistalla oli Android Auto joka piti lisätä tuolla lisäpalikalla. Kunnon maantielaiva 5L V8:lla ja hybridinä jossa tarpeeksi tehoa ohituksiin muttei vie kuitenkaan täysin vararikkoon kun ei joka paikasta vedä kaasu pohjassa, nelikko ja vielä jatkettuna mallina enemmän kuin mukava takapenkkiläisille ja saan myös tarvittaessa pirusti tavaraa sedan mallin autoon kun apparin penkin saa niin eteen että tilaajaa vaikka muille jakaa.

Ei ihan heti tule muita mieleen ja bonuksena vielä satuin pitämään ulkonäöstä. Sopivasti säädetty ilmajousien vakio asetukset alemmas, napista max ylös, hyvät vanteet, tummennokset, kaasulla V8 ärähtään hennosti... Totuin aiemmassa Toyota Crownissa mukavuuteen, mutta sitä kesti vain sen 3viikkoa ennen kolaria. Totesin sitten että nyt ostetaan joko kunnon luksusta, tai palataan hot hatch ja perus tehomallien kanssa juurille ja ammutaan siitä vähän tai reilusti yli jollain spessulla jonka turbo aivastelee oikein kunnolla tai V8 mörisee keulilla kunnon jenkkityyliin.
 
Miksi ei? Mitä muuta saat noilla varusteilla ja ominaisuuksilla. Ilmastoidut ja lämmitettävät penkit edessä ja takana, helvetin hyvät tehdas stereot, adaptiivinen vakkari ja oikeastaan kaikki mitä modernista premiumista löytyy ja vähän lisää. Ainoa puute varustelistalla oli Android Auto joka piti lisätä tuolla lisäpalikalla. Kunnon maantielaiva 5L V8:lla ja hybridinä jossa tarpeeksi tehoa ohituksiin muttei vie kuitenkaan täysin vararikkoon kun ei joka paikasta vedä kaasu pohjassa, nelikko ja vielä jatkettuna mallina enemmän kuin mukava takapenkkiläisille ja saan myös tarvittaessa pirusti tavaraa sedan mallin autoon kun apparin penkin saa niin eteen että tilaajaa vaikka muille jakaa.

Ei ihan heti tule muita mieleen ja bonuksena vielä satuin pitämään ulkonäöstä. Sopivasti säädetty ilmajousien vakio asetukset alemmas, napista max ylös, hyvät vanteet, tummennokset, kaasulla V8 ärähtään hennosti... Totuin aiemmassa Toyota Crownissa mukavuuteen, mutta sitä kesti vain sen 3viikkoa ennen kolaria. Totesin sitten että nyt ostetaan joko kunnon luksusta, tai palataan hot hatch ja perus tehomallien kanssa juurille ja ammutaan siitä vähän tai reilusti yli jollain spessulla jonka turbo aivastelee oikein kunnolla tai V8 mörisee keulilla kunnon jenkkityyliin.
No, se on varmaan sitten vaan minä, mutta ehkä mä olisin ostanut jonkun parin tonnin väliaikaisen auton ettei tarviis kiireessä valita jos on noin kovat vaatimukset, mutta voi olla mun henkilökohtainen ongelma.
Sori offtopic.
 
No, se on varmaan sitten vaan minä, mutta ehkä mä olisin ostanut jonkun parin tonnin väliaikaisen auton ettei tarviis kiireessä valita jos on noin kovat vaatimukset, mutta voi olla mun henkilökohtainen ongelma.
Sori offtopic.
No siis en ole ikinä noita pommeja harrastanut ja löysin tuon seisomasta liikkeen pihasta odottamasta ostajaa joten mikä jottei jos hinta ja muut asiat kohtaavat. Luulin että kohtaavat, kunnes homma kusi. En siis epäröi toimia nopeasti jos joku vaikuttaa sopivalle. Jos menen katsomaan autoja ja jokin miellyttää, neuvottelen ja jos homma on selvä, ostan sen samantien enkä jää murehtimaan. Sama asunnoissa. Olen jokaisen omistamani kämpän kohdalla tiennyt viimeistään viiden minuutin kuluttua onko asunto itselle vai ei ja tehnyt tarjouksen ja parhaimmillaan neuvotellut hinnan, ehdot jne ja maksanut käsirahan tunti asuntoon astumisen jälkeen.

Omaan silmään elämä on liian lyhyt Corollalla ajeluun. Tee muiden mielestä tyhmiä päätöksiä jos saat niistä itse vastinetta rahoille. Hankin prätkän syksyllä, myin keväällä... Oliko fiksua, no ei todellakaan... Mutta nyt on kokeiltu ja tiedän että ei ole oma juttu, ellei ole suljettu alue, en saa nopeuksia pysymään kurissa ja muut tienkäyttäjät eivät seuraa liikennettä. Tuo Crownin kylkeen 80kmh ajanut kolari olisi todnäk vienyt sairaalaan aika pitkäksi aikaa tai jopa hengen. Kummasti sai ajattelemaan että mitä jos olisin tuossa vaiheessa ollut prätkällä liikenteessä. Ei paljoa olisi airbag liivi tai varusteet auttaneet.
 
Viimeksi muokattu:
Vain yhden kerran olen halunnut purkaa autokaupan, mutta tyydyin siihen kun liike korjautti autosta (edes) jotain. Oli vain 3000e auto, josta löytyi kuitenkin heti juuri sen verran vikoja että alkoi ärsyttämään ja halusin testata liikkeessä olevaa palautusoikeutta, vaikken ollut satavarma koskeeko se minun tapausta.

Joo jälkiviisaus on viisauden eri lajeista helpoin ja tästäkin Lexuksesta sitten jotakin oppineena uutta erilaista autoa ostamaan sitten kun toivottavasti kauppa saadaan purettua. Toivotan onnea kaupan purkuun ja seuraavaan autokauppaan. Neuvoja en osaa antaa, pelkkiä hölinöitä. :D
 
Vain yhden kerran olen halunnut purkaa autokaupan, mutta tyydyin siihen kun liike korjautti autosta (edes) jotain. Oli vain 3000e auto, josta löytyi kuitenkin heti juuri sen verran vikoja että alkoi ärsyttämään ja halusin testata liikkeessä olevaa palautusoikeutta, vaikken ollut satavarma koskeeko se minun tapausta.

Joo jälkiviisaus on viisauden eri lajeista helpoin ja tästäkin Lexuksesta sitten jotakin oppineena uutta erilaista autoa ostamaan sitten kun toivottavasti kauppa saadaan purettua. Toivotan onnea kaupan purkuun ja seuraavaan autokauppaan. Neuvoja en osaa antaa, pelkkiä hölinöitä. :D
No sen sain selville nyt lakimiesten kanssa juteltuani. Oikeusvakuutuksia on parissakin omassa vakuutuksessa, joten 15% lakimiehen palkkiosta menee omasta pussista. Sanoivat että jos tarina on totta edes parilta osalta, kaupan purun ehdot täyttyvät välittömästi, mutta aikaa voi mennä jos liike alkaa kiukuttelemaan. Noh, palkkasin lakimiehen ja hän pistää huomenna viestiä liikkeelle. En saanut ihan täysin koppia mitä meinaa pistää, mutta jos oikein ymmärsin, sovitteluehdotuksen. Eli periaatteessa tarkemman version omasta reklamaatiosta suuremmalla määrällä pykäliä/ne tarkemmin avattuna tms.
 
Käytetty 2007 JDM spessu. Ongelmana että auton tämän hetkiset korjauskustannukset ovat ainakin neljänneksen koko auton hankintahinnasta ja peljästään ehkä 6000e että auton saa tieliikennelailliseksi (ajovalojen kanssa ongelmaa).

Miten liike on onnistunut edes katsastamaan auton suomen kilpiin jos valot on jotain japanin mallia? Silloinhan se on tieliikennekelvoton. Jo tuossa luulisi olevan jotain vipuvartta asiaan + muut mitkä jo mainitsitkin.
No sulla on juristi ja hyvä niin. Seurataan tilannetta miten menee :thumbsup:

E: oliko niin että haluat kaupan purun, vai auton kuntoon - vai mihin suuntaan tää on nyt ehkä menossa?
 
Vikoja jotka on luvattu korjata, vikoja jotka ovat ilmenneet kaupanteon jälkeen, vikoja jotka ovat ilmenneet heti auton "korjauksesta" haun jälkeen (ajovalot toimivat miten sattuu heti heidän suorittaman suuntauksen jälkeen), vikoja jotka ovat aiheutetty myyjäliikkeen käyttämän toisen liikkeen toimesta (stereot rikottu), varusteita joita ei ole asennettu kuten sopimukseen on kirjattu (stereoihin asennettava lisäpalikka on asentamatta). Jokaisesta on antaa näytöt ja todisteet näistä olemassa. Eli tällä hetkellä auton kunto on sellainen että sen korjaaminen vaatii karkean arvion mukaan vähintään 6000e edestä korjauksia.

Kaupan purun ehdot siis kyllä täyttyvät (kuluttajaneuvonnan kommentti). Tahtoisin vain tietää mitä huomioida.
Omat kokemukset kuluttajaneuvonnan kanssa toimimisesta on että he myötäilevät aina sitä tahoa jonka kanssa keskustelevat.
Nykyään siellä ei ketään ole, joka uskaltaisi kuluttajalle sanoa mitään vastaan.
Eli itse en pidä kuluttajaneuvonnan ohjeita yhtään mitään. KRIL on se taho jonka kantaan voi jonkinlaista painoarvoa laskea, mutta käräjille mentäessä sekään ei ole tae lopputuloksesta.

Kuvailemasi ongelmat kuulostavat siltä että pakkoraossa autoliike lähtenee korjaamaan niitä käytetyin osin ja "ranettamalla" parhaansa mukaan. Autoliikkellä on kuluttajalain mukaan oikeus osoittaa korjauspaikka ja tapa. Mikäli käytettyjen osien tilalle laitetaan uusia, on kuluttaja käytännössä _aina_ myös maksumiehenä elinkaarimallin mukaisesti.

Koittaisin lähtökohtaisesti sovussa asiaa viedä eteenpäin. Kaupanpurku on yleensä mahdollinen lain näkökulmasta vasta kun virhettä ei voida kohtuullisin kustannuksin korjata. 7000e vanhaan erikoisautoon korjatessa mm. umpioita ja multimediaa - no tätä se hintaluokka näissä varmasti vain on. Itselläni oli vanha E38 johon meni ihan pelkkään kuluvien osien vaihtoon se noin 3000-3500e luokkaa ja se tällaisissa valitettavasti on realiteetti. Nykyisen Lexuksen kanssa en odota, että osat ainakaan halvempia olisivat. Teikäläisen auto vielä sen verran tuoreempi että sähköä alkaa olla jo melkoisen paljon.

Mitään merkkiliikkeen tuntilaskutuksia on ihan turha haaveilla tällaiseen käytettävän, vaan kyllä se liike varmasti etsii sen halvimman pärnäsen joka autoa alkaa ranettaa kuntoon.
On kuitenkin fakta että auton ostohinta on murto-osa siitä mitä uusi vastaava maksaa ja kuluttajariitalautakunta osaa kyllä tuon huomioida, kuten myös käräjäoikeuden tuomari. Useissa vastaavissa keisseissä on todettu että tällaisen vanhan erikoisauton ostajan on osattava varautua ennalta arvaamattomiin ja arvokkaisiinkin kulueriin korjausten yhteydessä myös tavallisen huolto-ohjelman ulkopuolelta.

En tarkoita olla puolueellinen, mutta kuluttajalla on usein todella ruusuinen kuva omista oikeuksistaan ja mahdollisuuksistaan ja karvas pettymys koetaan sitten raastuvassa.

Lakimiesten kanssa näissä keisseissä kannattaa pitää mielessä nämä paljon esillä olevat toimijat, joiden pääasiallinen toimintamalli on luonnollisesti saada asiakas ottamaan heiltä laskutettavaa työtä, oli maksajana sitten vakuutusyhtiö tai kuluttaja. Asiakkaalle luonnollisesti uskotellaan tapauksen olevan "täysin selvä". Kun limiitti laskutukselle täyttyy, niin todetaan että "eipä tässä nyt ollutkaan keissille perusteita" ja kävellään setelinippu takataskussa takaisin toimistolle näin kuvaannollisesti.

Toivotaan että lopputulos on kannaltasi suotuinen, ei ole tarkoitus torpata kaikkea, vaan kun sitä synkempääkin puolta tästä hommasta on edellisessä työpaikassa tullut nähtyä, niin on ehkä hyvä että joku vähän valottaa sitä toistakin puolta. Aika moni huutelee somessa kuinka on saanut autoliikkeen maksamaan sitä ja tätä, mutta harvempi julistaa niitä hävittyjä päätöksiä tai pahimmassa tapauksessa pitkähköjä oikeusprosessseja joissa on jäänyt luu käteen.

Ts. menisin mahdollisimman pitkään positiivisella asenteella yhteistyöhengessä ja jos ei muu auta, vasta siinä kohtaa sitten muut konstit käyttöön.

Kaikki edellä kirjoitettu kumoutuu jos myyjäliike on asiallinen ja hoitaa oman osuutensa kunnolla mukisematta pienen kiristelyn jälkeen. Jos siellä on jotain juniori-osaston myyjää, niin yksi mahdollinen syy venkoiluun on pelko myöntää omat mokansa välijohtoon tai omistajaportaaseen joka sitten ilmenee tällaisena.
 
Viimeksi muokattu:
Miten liike on onnistunut edes katsastamaan auton suomen kilpiin jos valot on jotain japanin mallia? Silloinhan se on tieliikennekelvoton. Jo tuossa luulisi olevan jotain vipuvartta asiaan + muut mitkä jo mainitsitkin.
No sulla on juristi ja hyvä niin. Seurataan tilannetta miten menee :thumbsup:

E: oliko niin että haluat kaupan purun, vai auton kuntoon - vai mihin suuntaan tää on nyt ehkä menossa?
Valot on käännetty/tasattu. Mutta pitkät olivat mallia vasen näytti pari metriä auton keulasta maahan ja oikea taas vastaavasti ylös. "Korjauksen" jälkeen havaitsin ongelman että pitkät valot vain sammuivat satunnaisesti. Uusi korjattu suuntaus on myös mielenkiintoinen, vasen pitkä osoittaa metsään, oikea osoittaa eteen. Eli suomeksi valokeilat menevät täysin ristiin ja vasen on vielä suunnattu korkeammalle kuin oikea. Nyt myös kerran toinen ajovalo välähtänyt pimeänä kokonaan. Ja ei tuon olisi leimasta pitänyt vikoineen yms mennä. Mm pinnapultteja tosiaan katkottu takaa jotta saatu kahdet spacerit päällekäin, takavalo loisti valkoista taakse ja ties mitä. Tuo konttori on itselle tuttu siitä että olen saanut siellä rekisteröityä vähän sitä ja tätä viriteltyä ja ei vaarallista mutta ei aina niin lain hengen mukaista.

Tavoitteena olisi välitön korjaus, mutta tiedän sen mahdottomaksi eli kaupan purku tässä on pakko ottaa tavoitteeksi. Toisekseen, mitä tapahtuisi jos kone vaikka leipoisi 10tkm ajon jälkeen, voisi olla aikamoinen tappelu tiedossa. Mennyt luotto koko autoon. Vituttaa tajuttomasti koska mukavin auto mitä olen ajanut pitkää matkaa ja ollakseen moinen laiva, kulutus on suhteessa kulkupuoleen varsin jees ja kulkupuolikin on varsin hyvä ja ajettavuus on takapainotteisella nelikolla enemmän kuin hyvä.. Teknisesti ottaen auto on myös tällä hetkellä tieliikennekelvoton aina kun pitkät valot eivät ole toiminnassa. Tällä hetkellä en voi koskaan tietää milloin pitkät palavat pari päivää, milloin pari sekunttia tms. Onneksi ajot tapahtyvat 90% Kehä1 sisällä tai päiväsaikaan.

Ja ehdottomasti sovussa tässä yritettäisiin ratkoa tilannetta, mutta valitettava fakta on että heillä ei ole korvaavia osia saatavilla ja kohtuullinen korjausaika tuli ja meni ja tuo ghostaus esim valojen vioista kysellessä videon kanssa on varsin painava asia tässä. Kuluttajaneuvojan lisäksi käytännössä kaikki lakimiehet joiden kanssa puhuin olivat sitä mieltä että purkuun menee ja osan kommentti oli että liikkeen oikeis korjata viat tuli ja meni jo kuukausia sitten.

EDIT: Ja tosiaan tuo osallistuminen korjauskuluihin on totta, paitsi että tässä tapauksessa korjauskulut ovat niin iso prosentti auton ostohinnasta, että voidaan katsoa ettei korjaus ole optio kuluttajan näkökulmasta ja ei voida vaatia että kuluttaja repisi ostohinnan päälle yli 30% auton ostohinnasta pelkästään siihen että auto saadaan tieliikennelailliseksi, jona se on minulle myyty. Tämä tieliikennekelpoisuus on myös liikkeen yksi olennainen asia, kehuvat kovasti että autot myydään leimattuina ja täysin laillisina.

EDIT2: Plus on mahdoton sopia sovussa mitään jos liikkeen myyjä ei ymmärrä perus kuluttajansuojaa ja hänen esimiehensä ei vastaa puhelimeen tai viesteihin.

EDIT3: Valittavat vielä kun yhteen autoon menee niin paljon aikaa. No jännä juttu, olisivat hoitaneet kuntoon tai ottavat auton asap takaisin niin ei kuluisi enää kenenkään aikaa. Jos en olisi saikulla ja on ollut aikaa soitella/viestitellä/juosta eri liikkeissä, hyi helvetti mikä sotku tämä olisi ilman sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Noh oli miten oli, mutta ihan hyvä on pitää mielessä että olet tosiaan ostanut melkein 20 vuotta vanhan erikoisauton jota ei ole edes lähtökohtaisesti tarkoitettu näille markkinoille, joten jos on jotain japan-spec osia joihin osia huonosti saatavilla, näyttää se vähän huonolta sinun kannaltasi.

Jos näiden käyttö olisi halpaa ja helppoa, niin kaikkihan näillä ajelisi.
 
Noh oli miten oli, mutta ihan hyvä on pitää mielessä että olet tosiaan ostanut melkein 20 vuotta vanhan erikoisauton jota ei ole edes lähtökohtaisesti tarkoitettu näille markkinoille, joten jos on jotain japan-spec osia joihin osia huonosti saatavilla, näyttää se vähän huonolta sinun kannaltasi.

Jos näiden käyttö olisi halpaa ja helppoa, niin kaikkihan näillä ajelisi.
Juu osien saatavuus oli tiedossa jo heti, siksi odottelinkin näin kauan ja annoin mahdollisuuksia ryhtyä toimiin. Mutta ei kiinnostanut. Tiedän että firman sisällä tapahtuu jotain, mutta en tiedä tarkalleen mitä. Todennäköisesti olen ainakin osittain viattomana uhrina tässä. Jos olisivat edes tilanneet osat kun ilmoitin viasta ghostaamisen tai juoksuttamisen sijaan, asiahan olisi täysin eri. Autoa sai euroopasta, mutta hinnat ovat paikoin järkyttäviä vs japanista tuodut koska jengi pelkää oikealta puolelta ajoa. Sama auto, eri osakoodit ja joissakin asioissa kuten mankassa eroja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
292 558
Viestejä
5 006 724
Jäsenet
80 303
Uusin jäsen
Riikonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom