Itse istutin viime syksynä noin metrin korkeita timanttituijia tontin rajalle. Suojasin ne keväällä ja olen kastellut reippaalla kädellä. Tuijiin on kuitenkin tullut jonkin verran ruskeita oksia (osaan reilumminkin) ja olen yrittänyt miettiä mikäköhän tälle on syynä.
Mielestäni ihan hyvän kokoisen ojan kaivoin lapiohommina, mutta voi toki olla, että se ei kaikkien ohjesääntöjen mukaisia syvyyskriteerejä täyttänyt. Tuijamultaa toki iskin reilusti sekaan ja kuorikatetta pinnalle. Onkohan tälle mitään korjaustoimenpiteitä tehtävissä jälkikäteen, jos kaivanto oli kuitenkin liian pieni? Vai auttaako aika, kun pääsevät paremmin juurtumaan? Maaperä on jonkinlaista moreenin tapaista ja syvemmältä tuli saveakin vastaan. Tuijien vierestä lähtee kuitenkin loiva rinne, joten en usko että vesi jäisi kauheasti seisomaan saven päälle. Yksi vaihtoehto on sekin, että olen kastellut niitä jopa liikaa, liian vähäiseen kasteluun en oikein usko (nyt kun olen tarkemmin seurannut niin multa pysyy yllättävän pitkään kosteana). Havupuubalsamiakin suihkuttelin reppanoille, mutta en tiedä auttoiko mitään

Ei kai nuo nyt ihan kuolemassa ole, mutta tuntuu etteivät ihan optimaalisestikaan viihdy.