Pyöräily

Jees, eli sitten tosi paljon samaa juoksemisen kanssa. Siinä pitää kanssa jyystää pitkiä ja hitaita pk-lenkkejä jos haluaa jaksaa juosta kovaa esim. puolikkaan tai kokonaisen maratonin. Täytyy katsoa nyt miten loppukesä sujuu pyöräilyn parissa ja pitääkö ensi keväälle harkita jo jotain maantiepyörää!
 
Pöyrä kuin pyörä toki toimii harjoittelussa, toisilla pyörillä vaan menee kovempaa. En tosiaan itsekkään tuijottelis keskinopeutta turhan paljon.
 
Täytyy katsoa nyt miten loppukesä sujuu pyöräilyn parissa ja pitääkö ensi keväälle harkita jo jotain maantiepyörää!
Maantiepyörällä lihaksisto kehittyy monipuolisemmin, myös selkä ja vatsa.

Mikäli päädyt maantipyörän hankintaan niin koita saada mitoitukseen apua, yleensä ensimmäinen pyörä on väärän kkoinen. Ja tietysti lukkopolkimet, onko jo nyt käytössä?
 
Ja jos haluaa kunnolla harjoitella, niin sykemittari olisi kyllä kova sana. Pyöräillessä tulee ainakin itse helposti vedettyä liian koville sykkeille ilman mittaria, jolloin perusharjoittelusta tulee liiankin rankkaa ja pitkällä tähtäimellä odotettavissa on ongelmia.
 
Ei ole lukkopolkimia, on lenkit mennyt addun suihkusläbärit jalassa, eilen panostin niin paljon että oli paskat kangaskengät :D Sykevyö kyllä löytyy ja Garminin kelloa... ne on nyt kesäloman ajan ollut vain myöskin lomalla koska olen urheillut vain urheilun ilosta. Ja tosiaan kaverilla olisi maantiepyörä jota lupasi sovituttaa mulle, ollaan aika saman kokoisia!
 
Jos haluaa tavoitteellisesti treenata, niin sitten kannattaa hommata wattimittari, mutta sykkeitä seuraamallakin pääsee alkuun. Pitää vaan muistaa, että pyöräilyssä on sitten eri sykerajat, kuin juoksussa.
 
Mites nuo sykerajat muuttuu? PK on tietty aina sama lajista riippumatta.
Jos haluaa tavoitteellisesti treenata, niin sitten kannattaa hommata wattimittari, mutta sykkeitä seuraamallakin pääsee alkuun. Pitää vaan muistaa, että pyöräilyssä on sitten eri sykerajat, kuin juoksussa.
 
Tullut nyt kesä treenattua sähköpyörällä 4x2h lenkkejä per viikko ja kunto lähtenyt aika rajuun kasvuun parissa kuukaudessa ja kroppa timmeytynyt reilusti. Tuli nyt tilattua osat maantiepyörään kiinasta niin pääsee sitten sillä treenaamaan ja sähköpyörä jää offroad seikkailuihin, mielenkiintoista nähdä kuinka paljon rankempaa on analogipyöräily kun edellisestä kerrasta on varmasti yli 20 vuotta.

En ole myöskään koskaan kasannut pyörää osista niin tuleehan sekin koettua.
 
Tullut nyt kesä treenattua sähköpyörällä 4x2h lenkkejä per viikko ja kunto lähtenyt aika rajuun kasvuun parissa kuukaudessa ja kroppa timmeytynyt reilusti. Tuli nyt tilattua osat maantiepyörään kiinasta niin pääsee sitten sillä treenaamaan ja sähköpyörä jää offroad seikkailuihin, mielenkiintoista nähdä kuinka paljon rankempaa on analogipyöräily kun edellisestä kerrasta on varmasti yli 20 vuotta.

En ole myöskään koskaan kasannut pyörää osista niin tuleehan sekin koettua.
Mielenkiinnosta, että mistä tilasit osat?
 
Tältä kanavalta saa ainakin hyvin vinkkejä Aliexpress kamoista:
 
Tältä kanavalta saa ainakin hyvin vinkkejä Aliexpress kamoista:
Juu kattelin nuo läpi josta tuo innostus lähtikin, toki valkkasin osat oman maun mukaan.
 
Aliexpressistä suurinosa, käytännössä käytin paljon chatgpt tekemään tutkimusta ihmisten kokemuksista eri osista ja valkkaamaan parhaat, teen sitten viestin kun saan kaikki osat ja kasattua ja vähän koeajettua pyörää että onko ihan susi vai hyvä vehje.

Alista tuppaa tulemaan jonkin verran feikkejä jos shimanoa ja sramia tilaa, ihan varoituksena..
 
Eilen vaihdoin mukavammat kädensijat pyörään, mutta huomaa että tuollaisiin lenkkeihin ne ei ole tarkoitettu koska ei mitään kunnon grippia vaan kädet hiestä märkänä ote meinasi vähän luistaa.
Hanskat käteen, niin tämä ongelma poistuu.
Luulin että keskinopeus olisi vähän sama juttu kuin juoksussa xMIN/km. Hauska vähän oppia eri lajien "standardeja" että mikä on sellainen perusnopeus, juoksussahan esim 6min/km eli 10km/tunti on aika sellainen hyvä vertauspohja.
Pyöräilyssä vaikuttaa tienpinta, pyörä, renkaat ja ennen kaikkea myös tuuliolosuhteet. Kukaan ei ole tainnut vielä lukuja kertoa, joten minä teen sen. Mielestäni 25 km/h on sellainen perusnopeus, jota voi verrata juoksun 6 min/km vauhtiin.
 
Pyöräilyssä vaikuttaa tienpinta, pyörä, renkaat ja ennen kaikkea myös tuuliolosuhteet. Kukaan ei ole tainnut vielä lukuja kertoa, joten minä teen sen. Mielestäni 25 km/h on sellainen perusnopeus, jota voi verrata juoksun 6 min/km vauhtiin.

Juoksussa juoksupaikka vaikuttaa suhteellisen vähän keskinopeuteen. Eli uudessakin paikassa pystyy juoksemaan samalla keskinopeudella kuin kotipolullakin. Pysähdyksetkään ei isommin haittaa kun jarrutukseen ja kiihdytykseen menee niin vähän aikaa.

Pyörällä taas helposti tulee vierailla reiteillä arpomista, tietöitä. Pyörätie päättyy ja oletkin väärällä puolella. Hyvä vauhti päällä on tylsä pysähtyä valoihin. Nuo kaikki vaikuttavat nopeasti keskariin merkittävästi.

Eilen tuli vuoden pisin lenkki eli 93km ajettua 26km/h keskarilla eikä siinä kovin paljoa voinut omalla kunnolla löysäillä :D
 
Käytännössä sykerajat on pyöräilyssä alemmat, koska iskutusta ei tule niin paljoa kuin esimerkiksi juoksussa. Ero ei mielestäni kuitenkaan ole huomattava. Joku 5-10 iskua vähemmän.
Jos iskutuksella tarkoitat koko kehon painon kannattelua ja jatkuvaa nostamista maanpinnasta ylös, niin kyllä. Juostessa joudutaan käyttämään useampaa lihasta ja tekemään enemmän lihastyötä kuin pyöräillessä -> tarvitaan enemmän happea lihaksille -> sydämen on saatava veri kiertämään, jotta happea siirtyy, eli sykkeen on noustava. Ero voi olla hyvinkin huomattava lajien välillä esim. painavalla yksilöllä. Sanoisin että vähintään tuon 5-10 lyöntiä.
 
Kun on Trace Veloa inspiraatioksi katsonut, niin veikkaan että sieltä on tulossa L-Twoota tai mahdollisesti Sensahia.
Juu koitin valkkaila kiinalaisia merkkejä, ZTTO:n osia suurinosa, wheeltopin gravel voimansiirto (näillä on myös EU myymälä ja supportti), ketjut ja renkaat ostin paikalliselta jotta tulee aidot sram ja vittoria.
 
Osaako kukaan suositella mitään hyviä pyörätrainereita maantiepyöräilyn treenailuun sisätiloissa? Ei mitään överi kalliita ( max 500e luokkaa )
 
Käytännössä sykerajat on pyöräilyssä alemmat, koska iskutusta ei tule niin paljoa kuin esimerkiksi juoksussa. Ero ei mielestäni kuitenkaan ole huomattava. Joku 5-10 iskua vähemmän.

Jos iskutuksella tarkoitat koko kehon painon kannattelua ja jatkuvaa nostamista maanpinnasta ylös, niin kyllä. Juostessa joudutaan käyttämään useampaa lihasta ja tekemään enemmän lihastyötä kuin pyöräillessä -> tarvitaan enemmän happea lihaksille -> sydämen on saatava veri kiertämään, jotta happea siirtyy, eli sykkeen on noustava. Ero voi olla hyvinkin huomattava lajien välillä esim. painavalla yksilöllä. Sanoisin että vähintään tuon 5-10 lyöntiä.
Ei ne sykealueet käsittääkseni mihinkään muutu, eli siis esim kynnyssyke on molemmissa sama. Sykehän on käytännössä vain indikaattori, kuinka paljon happea verenkiertoelimistön pitää kuljettaa jotta keho suoritutuu lajista. Sitä en kiellä, etteikö joustessa olisi korkeammat sykkeet. Vertailu vaan maantiepyöräilyn osalta vähän omenoiden ja appelsiinien vertailua.

Pyöräilyn osalta maastopöräily teknisessä maastossa on varmasti lähemäpänä juoksua kun pitää rykiä, pumpata, tasapainotella, siirrellä painoa ja muutenkin siinä rytyytyksessä kulkea eteenpäin. Itse en ainakaan kykene ajamaan Espoon tai Helsingin keskuspuistojen kaltaisilla poluilla PK:ta vaikka kuinka hiljaa menisin. Aina kun poluilla menee niin oon vähintään siinä kynnyssykkeen tuntumassa. Kun taas gravelilla tai maantiellä pystyy helposti pysymään PK alueella, ylämäkiä lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ne sykealueet käsittääkseni mihinkään muutu, eli siis esim kynnyssyke on molemmissa sama. Sykehän on käytännössä vain indikaattori, kuinka paljon happea verenkiertoelimistön pitää kuljettaa jotta keho suoritutuu lajista. Sitä en kiellä, etteikö joustessa olisi korkeammat sykkeet. Vertailu vaan maantiepyöräilyn osalta vähän omenoiden ja appelsiinien vertailua.
Kynnyssykkeet testataan lajikohtaisesti, jos on tarvetta tarkalle tiedolle. Juoksu, luisteluhiihto, tasatyöntö, pyöräily, soutu jne erikseen.
 
Osaako kukaan suositella mitään hyviä pyörätrainereita maantiepyöräilyn treenailuun sisätiloissa? Ei mitään överi kalliita ( max 500e luokkaa )
Tuo @timetraveller suosittelema Wahoo Kickr Core on hyvä vaihtoehto, mutta kannattaa harkita tilausta suoraan Wahoolta. Pari kymppiä kalliimpi (paitsi jos uutiskirjeen tilauksesta jaettava 10% alennus toimii alennustuotteisiin), mutta mukana tulee Zwift cog, tuossa perusversiossa ei siis tule mukana rataspakkaa.

Toinen vaihtoehto voisi olla JetBlack Victory, ei ole juuri nyt tilattavissa vaan pitäisi pistää sähköposti ilmoituslistalle, mutta pitäisi tulla uusi erä näinä päivinä. Aika samoissa hinnoissa, mutta ominaisuuksia vähän enemmän. Tuotetuki kuulemma heikompi kuin Wahoolla.
 
Zwift myy Kickr Core Zwift Onea vielä halvemmalla:
 
Onko kukaan ostanu Baana Nouxiin lokareita. Kohta alkaa taas hyvät kelit, niin jotain pitäisi laittaa esteeksi sateelle.

Kävin budget sportista ostamassa ihan extempore jotkut, mitkä olisi paperilla pitänyt toimia. Paketista puuttu prikat ja muutenkin kiinnitykset ei mene putken läpi joten palautukseen lähtee.
 
Onko kukaan ostanu Baana Nouxiin lokareita. Kohta alkaa taas hyvät kelit, niin jotain pitäisi laittaa esteeksi sateelle.

Kävin budget sportista ostamassa ihan extempore jotkut, mitkä olisi paperilla pitänyt toimia. Paketista puuttu prikat ja muutenkin kiinnitykset ei mene putken läpi joten palautukseen lähtee.
SKS Edge AL 46 mm todettu hyviksi. Takalokarin kiinnitys ilman kiekon irroittamista vähän haastavaa, mutta onnistuu ähräämisellä.
 
Ajattelin että vois ostaa kunnon pyörän jossa olisi frame itselle sopiva jo suoraan ilman sen suurempia modauksia. Nykyinen kaupunkitsygä vaatisi korjausta joka ei ihan hirveästi 10€ pyörään inspiroi (etuvanne hiukan vääntynyt, vaihdevaijeri pitäisi vaihtaa jne jne).
Olisiko suosituksia maastopyörästä (hardtail, tulee kuitenkin pääasiassa ajettua asfaltilla ja helppoja metsäreittejä) jossa olisi toimivuutta isommalle kaverille (hiukan päälle 130kg, 185cm pituus)?

Katselin Konan Big Honzo XL:ää joka olisi ihan kiinnostava ja ainakin saanut omiin tarpeisiin sopivia arvosteluita. Toki sähköpyöräkin kiinnostaisi, mutta varmaan niissä joutuu ainakin tuplaamaan budjettia tuhannesta eurosta jos kerralla tahtoo hyvän vehkeen?
 
Onko kukaan ostanu Baana Nouxiin lokareita. Kohta alkaa taas hyvät kelit, niin jotain pitäisi laittaa esteeksi sateelle.

Kävin budget sportista ostamassa ihan extempore jotkut, mitkä olisi paperilla pitänyt toimia. Paketista puuttu prikat ja muutenkin kiinnitykset ei mene putken läpi joten palautukseen lähtee.
Bilteman lokarit omassa. Ei valittamista. Laittasin linkin, mutta tuntuu bilteman sivut olevan solmussa
 
Käytetäänkö vielä kadenssiantureita vai onko nykypäivää ostaa suoraan tehomittaripolkimet? Ja saisiko tuolla kadenssianturilla jotain hyötyä esim jos sisäpyörällä tunnustelee erilaisia pyöritys nopeuksia? Ero aika raju hinnassa noilla palikoilla - muutama kymppi vs 500e

Kyllä on muuten hieno laji tämä kampien pyöritys, mutta hifistelyn varaa aivan liikaa ikuiselle optimoijalle
 
Käytetäänkö vielä kadenssiantureita vai onko nykypäivää ostaa suoraan tehomittaripolkimet? Ja saisiko tuolla kadenssianturilla jotain hyötyä esim jos sisäpyörällä tunnustelee erilaisia pyöritys nopeuksia? Ero aika raju hinnassa noilla palikoilla - muutama kymppi vs 500e

Kyllä on muuten hieno laji tämä kampien pyöritys, mutta hifistelyn varaa aivan liikaa ikuiselle optimoijalle
Wattipolkimet mittaa myös kadenssia ja niin mittaa smart traineritkin. Jos siis meinasit sisäpyörällä harjoitusvastuksia, etkä perinteistä kuntopyörää?
Ei tule itsellä enää kadenssia seurattua, kun aika hyvin on lihasmuistissa miltä se n. 90 rpm tuntuu, mutta uskoisin että siitä voi olla harrastuksen alussa paljonkin hyötyä.

Varsinkin monet aloittelijat tuntuvat pyöräilevän liian raskaalla vaihteella ja jollain 60 kadenssilla.
 
Wattipolkimet mittaa myös kadenssia ja niin mittaa smart traineritkin. Jos siis meinasit sisäpyörällä harjoitusvastuksia, etkä perinteistä kuntopyörää?
Ei tule itsellä enää kadenssia seurattua, kun aika hyvin on lihasmuistissa miltä se n. 90 rpm tuntuu, mutta uskoisin että siitä voi olla harrastuksen alussa paljonkin hyötyä.

Varsinkin monet aloittelijat tuntuvat pyöräilevän liian raskaalla vaihteella ja jollain 60 kadenssilla.

Gravelilla suurimmaksi osaksi asfalttia / soratietä tulee ajeltua ja tuntuu vaihteet loppuvan kesken. Asiaa tutkittuani havaitsin ongelman olevan tuo liian pieni kadenssi. Kuitenkin takapakka 11-42T ja eturatas 40T, joten välitysten pitäis riittää.

Järkeviä keinoja tuntuman hakemiseksi oikean pyöritysnopeuden ylläpitämiseksi siis oikeammin hakusessa ja mielellään kustannustehokkaasti.
 
Gravelilla suurimmaksi osaksi asfalttia / soratietä tulee ajeltua ja tuntuu vaihteet loppuvan kesken. Asiaa tutkittuani havaitsin ongelman olevan tuo liian pieni kadenssi. Kuitenkin takapakka 11-42T ja eturatas 40T, joten välitysten pitäis riittää.

Järkeviä keinoja tuntuman hakemiseksi oikean pyöritysnopeuden ylläpitämiseksi siis oikeammin hakusessa ja mielellään kustannustehokkaasti.
Omasta mielestä perus harrastelijan ei välttämättä tarvitse tietää, tai ylläpitää, kadenssia kovin tarkasti, tämä vaikka samanlaisena harrastelijana itse sitä seuraankin. Pyrkii siihen 90 hujakoille, mutta mitä vaan välillä 80-100 on aivan riittävän lähellä jos tarkoituksena on ne todennäköisimmät, eli kuntoilu tai siirtyminen. Katsoo vaikka tästä shortista vähän kuinka nopeasti se jalka liikkuu, ja yrittää polkea suurin piirtein samaa tahtia. Merkittävästi yli 100 on useimmilta vaikea mennä vahingossa, eli lähinnä yrittää seurata ettei jalat laiskistu pikkuhiljaa.

 
Gravelilla suurimmaksi osaksi asfalttia / soratietä tulee ajeltua ja tuntuu vaihteet loppuvan kesken. Asiaa tutkittuani havaitsin ongelman olevan tuo liian pieni kadenssi. Kuitenkin takapakka 11-42T ja eturatas 40T, joten välitysten pitäis riittää.

Järkeviä keinoja tuntuman hakemiseksi oikean pyöritysnopeuden ylläpitämiseksi siis oikeammin hakusessa ja mielellään kustannustehokkaasti.
Opettele kiroilemaan ;). Mä pidin aikoinaan kadenssia yllä hokremalla mielessä saatana-saatana-saatana kun jalat meni hapoille niin myös mielessä hokema kiristyi.
Myös kammilla on merkitystä 170mm kammilla on helpompi pyörittää kuin 172.5 tai jopa 175 veiveillä.
!65 sprinttikammilla saa yli 150 kadenssin tekniikan pysyessä kasassa.

40/11T välitykset kuulostavat lyhyiltä jostain välivaihtotaulukosta voi tarkistaa mikäon nopeus.

e: Ja niin takapakka saa mielellään olla tiheävälinen, mulla joskus piikin välikin tuntui liialta.
 
Mitä isompi eturatas/rattaat, niin sitä tiheämpi takapakka. Siksi maantiepyörissä on vielä paljon 2*1x vaihteistoja.
Cadenssin kanssa joutuu tietoisesti opettelemaan, että hyvä pyöritys alkaa tuntua luontevalta. Lukot auttaa. Lisäksi tulee helposti nostettua tehoja, kun ajaa isommalla cadenssilla, eikä se ole aina tarkoituksenmukaista. Itsellä on tyypillisesti PK lenkillä jossakin 82-85 ja vähän lujempaa ajaessa jotain 90+. Lyhyempiä pätkiä voi pitää jossain 125 seudulla, ja saa vielä tuotettua tehoakin polkimeen. Nuo esim jossakin alamäessä huippuja hakiessa, monesti jyrkempiin mäkiin runtatessa jää 105-115 seuduille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 188
Viestejä
4 866 679
Jäsenet
78 538
Uusin jäsen
Osku999

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom