Pyöräily

Kyselin usealta tekoälyltä vastausta mutta sain vain kasan pskaa.

Tietääkö joku vaativiin spekseihini sopivia ajokenkiä?

1. Pitää olla lenkkareiden tyyliset. Adidas Velosamba tai FiveTen Kestrel tms aika lähellä. Pehmeähkö pohja siis.
2. Klossit pitää olla kokonaan piilossa niin ettei lattiat naarmuunnu kun käy kaupassa.
3. Mukavat kävellä muutama sata metriä. Tuossa Adidaksen kengässä kuulemma sama ongelma kuin useassa matalavartisessa. Eli kantapää nousee ylös kävellessä ellen nauhoja sido niin ettei veri kierrä.
4. SPD klosseille.
5. Klossien paikat mahdollisimman takana. Ideaali olisi lähes keskellä jalkapohjaa.

Shimanon kengät ovat kaikki täyttä kuraa ja niitä ei tähän taloon tule enää. Laatu on nykyään niin luokatonta että ihmettelen miten kehtaavat pilata maineensa noin.

Käyttö siis pelkästään gravelpyörä näille.

Mulla on tollaset oneilin spd kengät missä klossi on upoksissa pohjan sisällä. En kyllä suoraan muista kuinka paljon tuntui kävellessä kun ollut viimeiset vuodet käytössä flätti kenkinä maasturin kanssa, mutta olen joskus käyttänyt viileämmillä ja märillä keleillä gravelissä spd pedaalien kanssa.
Noissa on siis semmoinen irrotettava pohjapala että niitä voi käyttää joko spd tai flätti kenkinä.

flat-spd-compairison--1170x780.jpg




 
Viimeksi muokattu:

Tuli maastopyörään hommattua tällainen stemmi, mainostetaan 7075 alumiinina mikä pitäisi olla todella vahvaa. Noh, aloin tankoa ruuvata varovaisesti kiinni ja pultti lähti menemään ihan normaalisti kunnes se alkoi pyörimään tyhjää ennenkuin sitä pääsi edes momenttiavaimella kiristämään ja kierteet olivat aivan tuhoutuneet. 7075 paskanmarjat on, todella pehmeätä metallia. Saan kuitenkin uudet kierteet tehtyä tuohon huomenna.
Maanantaikappale? Alimittainen ruuvi osunut siihen? Kaikenlaisia kiinalaisia stemmejä on kiristelty varmaan liian tiukkaankin, mutta kierteitä en ole saanut paskottua yhdestäkään.
 
Maanantaikappale? Alimittainen ruuvi osunut siihen? Kaikenlaisia kiinalaisia stemmejä on kiristelty varmaan liian tiukkaankin, mutta kierteitä en ole saanut paskottua yhdestäkään.
Juu voi olla että siinä oli yhdessä reiässä huonosti tehdyt kierteet tjsp kun muut ruuvit meni hyvin, koitan huomenna porata sen yhden reiän isommaksi ja laittaa helicoilin, toinen vaihtoehto olisi porata samantien M6 kierteet siihen. Tässä on M5 nuo ruuvit jostain syystä kun vanhassa oli isommat M6.
 
Mulla on tollaset oneilin spd kengät missä klossi on upoksissa pohjan sisällä. En kyllä suoraan muista kuinka paljon tuntui kävellessä kun ollut viimeiset vuodet käytössä flätti kenkinä maasturin kanssa, mutta olen joskus käyttänyt viileämmillä ja märillä keleillä gravelissä spd pedaalien kanssa.
Noissa on siis semmoinen irrotettava pohjapala että niitä voi käyttää joko spd tai flätti kenkinä.

flat-spd-compairison--1170x780.jpg




Tämä vaikutti ihan pätevältä, mutta onneksi linkkasit tuon artikkelin. Eli voisin sanoa että melkein, mutta ei ehkä minulle. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta. En edes muistanut tuota valmistajaa. Liekö enää edes hengissä?

The sole of these kicks is noticeably stiff, which makes them perfect for hard race efforts and longer climbs.

Ja.

Unfortunately, there is no added traction at the heel and toe where you need it most. The stiff nylon sole insert makes the shoes somewhat awkward to walk in on an incline without feeling your heel sliding out.
 
se ois sitte aika rasvata keskiötä aika pitkään on nyt viheltäny 🚴‍♂️ 📣

luulin et tarviin uuden mallisen keskiö työkälun mut näyttää siltä että tuo sisään menevä keskiö työkalu riittää
bottom bracket remover:
Screenshot 2025-07-31 232536.png




kun polkimet poistaa kuusiokolotyökalulla niin lähteekö keskiö sitten helposti vai tarviiko moisen?Screenshot 2025-07-31 233208.png

muoks. hommaan toki myös
crank remover tool: Screenshot 2025-08-01 001048.png


tiktok koulussa näytettiin et kun laakerin pölyssuojan poistaa niin sinne ruiskutetaan "ilmeisesti rasvanpoistajaa" ? ja sit paineilmalla lähtee liat ja vanhat rasvat pois (pelkkä rasvanpoistoaine riittää varmaan) ??

sit vaan voitelurasvaa sinne ? (mieluiten kylmää kestävä?) myös keskiön kierteisiin että se joskun irtoaa myös ? videoissa näkyvä rasva oli aina seksikkään läpinäkyvä vihree ja se tuli ruiskusta 💉

Screenshot 2025-07-31 232409.png


tää pyörä makso 25 euroa : D ei tarvii hirveen hifistelyä kumminkaan puuilosta tms perus rasva toimisi vaikka poljen talvellakin ?

viimeks luulin ostavani ketjurasvaa ja sillä vetelin pitkää tää oliki oil release agent :facepalm:
siinä on pyöränketjun kuva ja lukee PTFE oil spray : D tällä sais keskiön valmiiks rasvaamiseks.

kiitos etukäteen ☀️
🚲🚴‍♂️🚴‍♀️
 
Viimeksi muokattu:
se ois sitte aika rasvata keskiötä aika pitkään on nyt viheltäny 🚴‍♂️ 📣

luulin et tarviin uuden mallisen keskiö työkälun mut näyttää siltä että tuo sisään menevä keskiö työkalu riittää
bottom bracket remover:
Screenshot 2025-07-31 232536.png




kun polkimet poistaa kuusiokolotyökalulla niin lähteekö keskiö sitten helposti vai tarviiko moisen?Screenshot 2025-07-31 233208.png


tiktok koulussa näytettiin et kun laakerin pölyssuojan poistaa niin sinne ruiskutetaan "ilmeisesti rasvanpoistajaa" ? ja sit paineilmalla lähtee liat ja vanhat rasvat pois (pelkkä rasvanpoistoaine riittää varmaan) ??

sit vaan voitelurasvaa sinne ? (mieluiten kylmää kestävä?) myös keskiön kierteisiin että se joskun irtoaa myös ? videoissa näkyvä rasva oli aina seksikkään läpinäkyvä vihree ja se tuli ruiskusta 💉

Screenshot 2025-07-31 232409.png


tää pyörä makso 25 euroa : D ei tarvii hirveen hifistelyä kumminkaan puuilosta tms perus rasva toimisi vaikka poljen talvellakin ?

viimeks luulin ostavani ketjurasvaa ja sillä vetelin pitkää tää oliki oil release agent :facepalm:
siinä on pyöränketjun kuva ja lukee PTFE oil spray : D tällä sais keskiön valmiiks rasvaamiseks.

kiitos etukäteen ☀️
🚲🚴‍♂️🚴‍♀️
Keskiö viheltänyt?
Se on nelikantti laakeri jonka irrottamiseksi varmaan velogi on tehnyt videonkin. Mitään noita härpättimiä ei tartte JOS se suostuu aukeamaan.
Polkimien irroitukseen tarttis ulosvetäjän.
Uus laakeri maksaa varmaan kympin.
 
Keskiö viheltänyt?
Se on nelikantti laakeri jonka irrottamiseksi varmaan velogi on tehnyt videonkin. Mitään noita härpättimiä ei tartte JOS se suostuu aukeamaan.
Polkimien irroitukseen tarttis ulosvetäjän.
Uus laakeri maksaa varmaan kympin.
nonniin :smile:

katos sillähän löytyy jo melkein oikea :tup:

sitku työkalut saapuu nii selvitän oikeat mitat ja kierteen keskiön merkinnöistä
ja tilaan tuolta samalla nelikanttikeskiön, nehän tulee rasvattuna

merci 🫡
 
Tämä vaikutti ihan pätevältä, mutta onneksi linkkasit tuon artikkelin. Eli voisin sanoa että melkein, mutta ei ehkä minulle. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta. En edes muistanut tuota valmistajaa. Liekö enää edes hengissä?

The sole of these kicks is noticeably stiff, which makes them perfect for hard race efforts and longer climbs.

Ja.

Unfortunately, there is no added traction at the heel and toe where you need it most. The stiff nylon sole insert makes the shoes somewhat awkward to walk in on an incline without feeling your heel sliding out.
No joo ei ne mun mielestä niin jäykät ole, mutta riippuu varmaan vähän mihin vertaa. Löytyy multa jäykempiäkin pohjia esim. näistä Northwave, Extreme XCM 3 toki vähän erityyppiset kengätkin. Aika painavat noi oneilit kumminkin on ja kuumatkin tälläisillä keleillä toisaalta ne pitää aika hyvin vettä märillä ja kuraisilla keleillä.

Pikasella googletuksella löytyi tommoinen jos sieltä saisi jotain ajatuksia.

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 342
Viestejä
4 867 104
Jäsenet
78 573
Uusin jäsen
hexuma

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom