Pyöräily

20250812_184423.jpg
20250812_173329.jpg


Tuli nyt sitten rakenneltua tuo aliexpress pyörä ja käytyä parin tunnin lenkillä ihan testaten kokoonpanoa, tässä osalista:

630€ no-name hiilikuiturunko custom maalauksella 56cm
506€ WHEELTOP EDS GeX Gravel 1x12 Wireless Groupset 7800 plus jarruilla ja hiilikuitukahvoilla
373€ UCI CSC Ultralight Road bike Carbon Wheels 700C Center Lock 54T Ratchet
238€ XCADEY Spider-Based PowerMeter
186€ ROCKBROS Carbon Fiber Crankset 165mm BCD 110 Chain Line 43.5 Axis 28.99 DUB
141€ 2x Vittoria Corsa Pro Control renkaat 32C etu ja 30C taka
95€ ZTTO MTB 12 Speed 11-50 Cassette HG Standard 12v k7 Ultralight Full Steel
57€ Kocevlo SL Road Carbon handlebar ultra light 150g 420mm
52€ SRAM X01 Eagle Chain 12-speed ketju
39€ PRO LT Stem 31,8mm +/-6 astetta
18€ ZTTO Bicycle T47 Bottom Bracket T47-29I
13€ 2x ZRACE Center Lock Brake Disc Rotor 160mm
11€ 2x CYCLAMI TPU Material Ultralight Bike Inner Tube 700C
10€ VXM 38T narrow wide chainring BCD 110
7€ ZTTO Road Gravel Bike Chain Guide Direct Mount Adjustable CG17
7€ SCHWALBE Clik valve core venttiilinsielut renkaiden venttiileille
4€ WEST BIKING EVA Bar Tape

Total 2387€

plus satula ja polkimet
88€ ISM Touring City noseless saddle (outo, tiedän mutta korjasi heti omat alapään ongelmat maastopyörässä niin hommasin saman tähän)
40€ CrankBrothers Stamp 1 Large - 2.Gen pedaalit

Random kokemuksia:
Vielä on vähän säädettävää, tuo ohjaustangon teippi alkoi repeillä jo ekalla reissulla ja se lentää mäkeen ja tilalle joku paksumpi ja parempi teippi. Ohjaustangon ja hoodien asentoa pitää hienosäätää sopivammaksi.
Pyörä on todella hiljainen, ei mitään ylimääräisiä ääniä ajaessa.
Vaihteisto on ihan älyttömän pehmeä ja nopea, yleensä ei edes kuule tai huomaa vaihtoa, tämä langaton vaihtaja osui kerralla aika täydelliseen "kohtaan".
Tehomittarille ei käytännössä tarvinnut tehdä mitään, asensin sen ja katsoin kellosta näkyykö sitä ja garmini poimi sen heti seurantaan ilman mitään säätöä.
Jarrujen ilmaus oli haastavaa sillä "hoodien" ilmausnippa on tossa hoodin keskellä jonne ei helposti yletä ylhäältä eikä alhaalta mutta sain silti ilmattua jarrut riittävän hyvin ettei voinut valittaa testiajolla.

Pyörästä tuli vähän painavampi kuin olin alkuun toivonut eli 7,3kg ilman polkimia ja satulaa mutta tuohon 24kg sähkömaastopyörään verrattuna ei tämä paina yhtään mitään.

Oliko tässä kokemuksessa sitten mitään järkeä? En tiedä mutta tosi hauskaa oli valkata osia ja rakentaa pyörää alusta asti ja opin tosi paljon pyörän korjauksesta ja tietenkin rakentamisesta.
Nää kiekot on kyllä epäilyttävän halvat jopa kiinalaisiksi. Oliko nää kuitenkin alilta?
Näillä wheeltopeilla menee noi kiinapakatkin ihan fine kun voi jokaisen vaihdevälin säätää erikseen.
Simpan di2:lla ei mennyt kun oli aika iso heitto parin rattaan välillä.
 
Eikö tuollainen satula luo pitkilä lenkeillä tarpeetonta rasitusta käsille? Itselläni ainakin se satulan "nenä" tukee niin että ranteet etc. ei juurikaan kipeydy tai puudu pidemmälläkään (itselleni pidempi tarkoittaa 80-100km) lenkillä...?

Edit: Jaa täällä olikin jo keskusteltu aiheesta enkä näköjään ollut päivittänyt sivua.
Eikö tuo aiheuta puutumista ja muuta ongelmia jos satulan etuosalla on painoa?

Kyselen sillä kun olen miettinyt satulan vaihtoa. Nykyinen mikä tuli fillarin mukana istuu vähän sinnepäin, paino asettuu kyllä istuinluille, mutta jonkin verran painoa jää myös satulan etuosalle, joka aiheuttaa pientä kipuilua. Muutenkin siinä kympin kohdilla alkaa olla jo paikat kipeytyneenä, niin kädet kuin takapuolikin. Satula on käännetty oikeaoppisesta vaakatasosta jonkin verran eteenpäin viettäväksi.

Vähän hakuammuntaa tällä tietämyksellä tuo uuden osto. Olen järkeillyt, että uuden pitäisi olla ehkä aavistuksen leveämpi (myös istuinluiden alueella tuntuu kipuilua ja puutumista) ja ehkä hivenen matalampi, tai jollain uralla oleva etuosasta.
 
Pyöräteline, niin meneekö tuohon siis vakkarikokoinen rekisterikilpi ja onko tosiaan niin että lain mukaan pitää ihan virallinen kilpi olla pyörätelineeseen, että ei esim. laminoitu rekkarikuva (lähes identtinen) paikalleen laitettuna riitä?

Vai pitääkö ottaa jotain huomioon, kun laittaa lisäkilven pyörätelineeseen?
Kuten sanottu, niin pitää olla virallinen.

33,50 euroa maksoi, kun helmikuussa tilasin oman. Oli haettavissa muistaakseni kolmen arkipäivän päästä.
 
Nää kiekot on kyllä epäilyttävän halvat jopa kiinalaisiksi. Oliko nää kuitenkin alilta?
Näillä wheeltopeilla menee noi kiinapakatkin ihan fine kun voi jokaisen vaihdevälin säätää erikseen.
Simpan di2:lla ei mennyt kun oli aika iso heitto parin rattaan välillä.
Juu ei ole sama listaus mutta nämä CSC 38-60mm Ceramic Bishing Hub Disc Brake 700C UCI Quality Road Bike Wheelset Center Lock Hub Road Cycling Gravel Carbon Wheels - AliExpress nämä omani tuli D272 brändätyillä hubeilla puolasta. Ovat kyllä luotisuorat ja vaikuttaa hyviltä, tuli vara pinnoja mukaan ja hubissa on reilusti kosketuspisteitä niin ei tule semmoista "välystä" kun lähtee polkemaan. Toki näissä kun hajoaa joku hubi muutaman vuoden päästä niin varmaan turha etsiä varaosia ellei niitä nyt osta valmiiksi kun uutta kiekkoa vaan kehiin siinä vaiheessa. Noi kiinakasetit esim ZTTO on tehty shimanon vaihdevälillä eli toi wheeltop paukahti suoraan kohdalleen kunhan pienimmän rattaan kalibroi ensin. Sramin kasetteihin sopii myös kun säätää manuaalisesti vaihdevälit.
 
20250812_184423.jpg
20250812_173329.jpg


Tuli nyt sitten rakenneltua tuo aliexpress pyörä ja käytyä parin tunnin lenkillä ihan testaten kokoonpanoa, tässä osalista:

630€ no-name hiilikuiturunko custom maalauksella 56cm
506€ WHEELTOP EDS GeX Gravel 1x12 Wireless Groupset 7800 plus jarruilla ja hiilikuitukahvoilla
373€ UCI CSC Ultralight Road bike Carbon Wheels 700C Center Lock 54T Ratchet
238€ XCADEY Spider-Based PowerMeter
186€ ROCKBROS Carbon Fiber Crankset 165mm BCD 110 Chain Line 43.5 Axis 28.99 DUB
141€ 2x Vittoria Corsa Pro Control renkaat 32C etu ja 30C taka
95€ ZTTO MTB 12 Speed 11-50 Cassette HG Standard 12v k7 Ultralight Full Steel
57€ Kocevlo SL Road Carbon handlebar ultra light 150g 420mm
52€ SRAM X01 Eagle Chain 12-speed ketju
39€ PRO LT Stem 31,8mm +/-6 astetta
18€ ZTTO Bicycle T47 Bottom Bracket T47-29I
13€ 2x ZRACE Center Lock Brake Disc Rotor 160mm
11€ 2x CYCLAMI TPU Material Ultralight Bike Inner Tube 700C
10€ VXM 38T narrow wide chainring BCD 110
7€ ZTTO Road Gravel Bike Chain Guide Direct Mount Adjustable CG17
7€ SCHWALBE Clik valve core venttiilinsielut renkaiden venttiileille
4€ WEST BIKING EVA Bar Tape

Total 2387€

plus satula ja polkimet
88€ ISM Touring City noseless saddle (outo, tiedän mutta korjasi heti omat alapään ongelmat maastopyörässä niin hommasin saman tähän)
40€ CrankBrothers Stamp 1 Large - 2.Gen pedaalit

Random kokemuksia:
Vielä on vähän säädettävää, tuo ohjaustangon teippi alkoi repeillä jo ekalla reissulla ja se lentää mäkeen ja tilalle joku paksumpi ja parempi teippi. Ohjaustangon ja hoodien asentoa pitää hienosäätää sopivammaksi.
Pyörä on todella hiljainen, ei mitään ylimääräisiä ääniä ajaessa.
Vaihteisto on ihan älyttömän pehmeä ja nopea, yleensä ei edes kuule tai huomaa vaihtoa, tämä langaton vaihtaja osui kerralla aika täydelliseen "kohtaan".
Tehomittarille ei käytännössä tarvinnut tehdä mitään, asensin sen ja katsoin kellosta näkyykö sitä ja garmini poimi sen heti seurantaan ilman mitään säätöä.
Jarrujen ilmaus oli haastavaa sillä "hoodien" ilmausnippa on tossa hoodin keskellä jonne ei helposti yletä ylhäältä eikä alhaalta mutta sain silti ilmattua jarrut riittävän hyvin ettei voinut valittaa testiajolla.

Pyörästä tuli vähän painavampi kuin olin alkuun toivonut eli 7,3kg ilman polkimia ja satulaa mutta tuohon 24kg sähkömaastopyörään verrattuna ei tämä paina yhtään mitään.

Oliko tässä kokemuksessa sitten mitään järkeä? En tiedä mutta tosi hauskaa oli valkata osia ja rakentaa pyörää alusta asti ja opin tosi paljon pyörän korjauksesta ja tietenkin rakentamisesta.

Ihan vekkulin oloinen projekti :)

En tiedä valehteleeko kuva, mutta takarenkaan ja rungon väliin näyttää jäävän tyyliin milli tilaa? Satulasta ja maastopyörän välityksistä jo mainittukin, mutta kyllä tuollaiseenkin "maantiepyörään" kuuluu lukkopolkimet. Vaihda edes sellaisiin missä lukko on toisella puolella poljinta.
 
Ihan vekkulin oloinen projekti :)

En tiedä valehteleeko kuva, mutta takarenkaan ja rungon väliin näyttää jäävän tyyliin milli tilaa? Satulasta ja maastopyörän välityksistä jo mainittukin, mutta kyllä tuollaiseenkin "maantiepyörään" kuuluu lukkopolkimet. Vaihda edes sellaisiin missä lukko on toisella puolella poljinta.
Juu mulla oli alkuun 32c takana mikä hinkkasi hieman runkoon niin vaihdoin taakse 30c jonka kanssa ehkä 3mm niin mahtuu. Itselle lukkopolkimet ei oikein sovi kun ne lukitsee jalat paikalleen mikä tulee tulee itselle aiheuttamaan kipuja kun ei jalat pääse vapasti liikkumaan.
 
Kuten sanottu, niin pitää olla virallinen.

33,50 euroa maksoi, kun helmikuussa tilasin oman. Oli haettavissa muistaakseni kolmen arkipäivän päästä.
Itse kilpi ei ole se ongelma, vaan lisäkilvestä tulee merkintä auton tietoihin. Kun käy konttorilla, voi tekasta itse kilven telineeseen, ainakin siksi aikaa, kunnes oikea kilpi on paikallaan. Thulen vanhanmallin teline maksoi jotain 250 euroa, että se kolmekymppiä nyt ei kauheasti lisää tee.
 
Juu ei ole sama listaus mutta nämä CSC 38-60mm Ceramic Bishing Hub Disc Brake 700C UCI Quality Road Bike Wheelset Center Lock Hub Road Cycling Gravel Carbon Wheels - AliExpress nämä omani tuli D272 brändätyillä hubeilla puolasta. Ovat kyllä luotisuorat ja vaikuttaa hyviltä, tuli vara pinnoja mukaan ja hubissa on reilusti kosketuspisteitä niin ei tule semmoista "välystä" kun lähtee polkemaan. Toki näissä kun hajoaa joku hubi muutaman vuoden päästä niin varmaan turha etsiä varaosia ellei niitä nyt osta valmiiksi kun uutta kiekkoa vaan kehiin siinä vaiheessa. Noi kiinakasetit esim ZTTO on tehty shimanon vaihdevälillä eli toi wheeltop paukahti suoraan kohdalleen kunhan pienimmän rattaan kalibroi ensin. Sramin kasetteihin sopii myös kun säätää manuaalisesti vaihdevälit.
Ihan samat rattaan välit niissä on, on se simppa tai sram.
Ongelma oli kiinakasetissa jossa siis välit ei ollut tasaiset.
11v pakassa noi rattaiden välit on vajaan 4mm luokkaa ja jos heittoa väleissä oli pahimmillaan 1mm, niin eihän se pelaa, kun simpan dähkövaihteita ei pystynyt säätämään.
 
Ihan samat rattaan välit niissä on, on se simppa tai sram.
Ongelma oli kiinakasetissa jossa siis välit ei ollut tasaiset.
11v pakassa noi rattaiden välit on vajaan 4mm luokkaa ja jos heittoa väleissä oli pahimmillaan 1mm, niin eihän se pelaa, kun simpan dähkövaihteita ei pystynyt säätämään.
Selkee, nää ztto 12-speed kasetit on jyrsitty yhdestä metallinpalasta paitsi isoin ratas joten ne välit on tarkat ja vaihtaa vakioasetuksilla tosi hyvin. Shimanossa on semmonen palapeli niiden rattaiden kanssa.
 
lisää viestejä / kokemuksia / suosituksia satuloita koskien :tup:

eka kerran näin tässä missä puuttuu satulan loppu
20250812_184423.jpg
20250812_173329.jpg

Tuli nyt sitten rakenneltua tuo aliexpress pyörä ja käytyä parin tunnin lenkillä ihan testaten kokoonpanoa, tässä osalista:

630€ no-name hiilikuiturunko custom maalauksella 56cm
506€ WHEELTOP EDS GeX Gravel 1x12 Wireless Groupset 7800 plus jarruilla ja hiilikuitukahvoilla
373€ UCI CSC Ultralight Road bike Carbon Wheels 700C Center Lock 54T Ratchet
238€ XCADEY Spider-Based PowerMeter
186€ ROCKBROS Carbon Fiber Crankset 165mm BCD 110 Chain Line 43.5 Axis 28.99 DUB
141€ 2x Vittoria Corsa Pro Control renkaat 32C etu ja 30C taka
95€ ZTTO MTB 12 Speed 11-50 Cassette HG Standard 12v k7 Ultralight Full Steel
57€ Kocevlo SL Road Carbon handlebar ultra light 150g 420mm
52€ SRAM X01 Eagle Chain 12-speed ketju
39€ PRO LT Stem 31,8mm +/-6 astetta
18€ ZTTO Bicycle T47 Bottom Bracket T47-29I
13€ 2x ZRACE Center Lock Brake Disc Rotor 160mm
11€ 2x CYCLAMI TPU Material Ultralight Bike Inner Tube 700C
10€ VXM 38T narrow wide chainring BCD 110
7€ ZTTO Road Gravel Bike Chain Guide Direct Mount Adjustable CG17
7€ SCHWALBE Clik valve core venttiilinsielut renkaiden venttiileille
4€ WEST BIKING EVA Bar Tape

Total 2387€

plus satula ja polkimet
88€ ISM Touring City noseless saddle (outo, tiedän mutta korjasi heti omat alapään ongelmat maastopyörässä niin hommasin saman tähän)
40€ CrankBrothers Stamp 1 Large - 2.Gen pedaalit

Random kokemuksia:
Vielä on vähän säädettävää, tuo ohjaustangon teippi alkoi repeillä jo ekalla reissulla ja se lentää mäkeen ja tilalle joku paksumpi ja parempi teippi. Ohjaustangon ja hoodien asentoa pitää hienosäätää sopivammaksi.
Pyörä on todella hiljainen, ei mitään ylimääräisiä ääniä ajaessa.
Vaihteisto on ihan älyttömän pehmeä ja nopea, yleensä ei edes kuule tai huomaa vaihtoa, tämä langaton vaihtaja osui kerralla aika täydelliseen "kohtaan".
Tehomittarille ei käytännössä tarvinnut tehdä mitään, asensin sen ja katsoin kellosta näkyykö sitä ja garmini poimi sen heti seurantaan ilman mitään säätöä.
Jarrujen ilmaus oli haastavaa sillä "hoodien" ilmausnippa on tossa hoodin keskellä jonne ei helposti yletä ylhäältä eikä alhaalta mutta sain silti ilmattua jarrut riittävän hyvin ettei voinut valittaa testiajolla.

Pyörästä tuli vähän painavampi kuin olin alkuun toivonut eli 7,3kg ilman polkimia ja satulaa mutta tuohon 24kg sähkömaastopyörään verrattuna ei tämä paina yhtään mitään.

Oliko tässä kokemuksessa sitten mitään järkeä? En tiedä mutta tosi hauskaa oli valkata osia ja rakentaa pyörää alusta asti ja opin tosi paljon pyörän korjauksesta ja tietenkin rakentamisesta.
että olis moine satula..
hyvä että @Ogeli huomautti kans

ite oon tähä asti luullut että leveät: City Satulat olis ergonomisemmat
(en pidä kyykyssä polkemista muutenkin ihannoin mummopyöriä tms)
nyt on kolmiorunkoinen normi pyörä ja satula revennyt
lidlissä muuten 14-17.8 moista satulaa tarj.
Screenshot 2025-08-13 112830.png

kirjoitin tämän siksi että kuulin videossa kun kerrottiin prätkän kokeilijalle et poolvet pitää supistaa et saa otteen, nii onks satuloissa tuo etu osa et saa otteen ? :D :D (kaatuessa?, vai miks sitä loppu, etuosaa on satulassa)
 
Eikö tuo aiheuta puutumista ja muuta ongelmia jos satulan etuosalla on painoa?

Kyselen sillä kun olen miettinyt satulan vaihtoa. Nykyinen mikä tuli fillarin mukana istuu vähän sinnepäin, paino asettuu kyllä istuinluille, mutta jonkin verran painoa jää myös satulan etuosalle, joka aiheuttaa pientä kipuilua. Muutenkin siinä kympin kohdilla alkaa olla jo paikat kipeytyneenä, niin kädet kuin takapuolikin. Satula on käännetty oikeaoppisesta vaakatasosta jonkin verran eteenpäin viettäväksi.

Vähän hakuammuntaa tällä tietämyksellä tuo uuden osto. Olen järkeillyt, että uuden pitäisi olla ehkä aavistuksen leveämpi (myös istuinluiden alueella tuntuu kipuilua ja puutumista) ja ehkä hivenen matalampi, tai jollain uralla oleva etuosasta.
Ei ainakaan merkittävissä määrin. Suurempi ongelma on koko pyöräilyn olemus jos makaa käsien varassa. Fillari kuitenkin on lähtökohtaisesti ostettava siltä pohjalta että ala ja keskikroppa tukee ajoasentoa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on laajavuoressa käyty ja olihan se hauskaa. Vaikka puhuin, että ei pysty hyppimään sitten ollenkaan, niin tuli se 10cm ilmaa otettua pari kertaa, joka on meikäläiselle alkuun riittävä. Tuosta lähtee rakentamaan ajan saatossa sentti kerrallaan, kunhan oppisi tekniikkaa siten, ettei noissa nokka lähde laskemaan vaan pysyy ns. käsissä pyörä niin sitten progressiota maltilla.

Osaako joku sanoa varmaksi/hyvin varmaksi, mitä ratoja Sappeella pystyy ajamaan joko täysin renkaat maassa tai siten, että on kiertoreitit hypyille/dropeille? Ilmeisesti pitäisi olla hyvinkin aloittelijaystävällinen paikka tuo, mutta noista videoista vaikea sanoa, kun vetomiehet vetää niin kovaa ratoja läpi!
 
Itse kilpi ei ole se ongelma, vaan lisäkilvestä tulee merkintä auton tietoihin. Kun käy konttorilla, voi tekasta itse kilven telineeseen, ainakin siksi aikaa, kunnes oikea kilpi on paikallaan. Thulen vanhanmallin teline maksoi jotain 250 euroa, että se kolmekymppiä nyt ei kauheasti lisää tee.
Mikä ihmeen ongelma se merkintä auton tiedoissa on?
Onko joku nyt sekoittanut 2-kilpisyyden ja lisäkilven? En usko että tästä maailmasta löytyy ketään jolle sillä "lisäkilpi" merkinnällä on minkään valtakunnan merkitystä...?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 962
Viestejä
4 876 444
Jäsenet
78 735
Uusin jäsen
iptvhalukas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom