Kohta 2 vuotta oon ajanut työmatkaa hihnavetoisella (Trek district 4) enkä helpolla ole ketjulliseen palaamassa takaisin. Pyörä rullaa yllättävän kevyesti eikä ole minusta raskas ajaa. Ainakin itse arvostan että arkipyörä vaatii mahdollisimman vähän huoltoa. Harrastepyörien parissa voi sitten viettää aikaa. Huonot puolet hihnapyörissä: valikoima pienempi ja pyörät vähän kalliimpia.
<-- tästä ei omia kokemuksia mutta vuoden takaa löytyi viesti missä olisi tilattu
Viime vuoden huhtikuusta lähtien tullut +7600km ajoa tällä pyörällä enkä ole kohdannut mekaanisia ongelmia; samat syyt hihnavetoisen valinnalla kuin lainauksessa mainittu -> mahdollisimman vähän huoltoa. Bonuksena itselleni on mekaaniset jarrut vaikka jotkut niitä haukkuvatkin; halusin mahdollisimman mekaanisen pyörän ilman ylimääräisiä nesteitä. Napavaihteiston öljyt pakollinen paha mutta onneksi niitä ei usein tarvitse vaihtaa.
Edelliskesän lomalla tuli tehtyä useampiöinen +1100km elämysreissu Espoo -> Vaalimaa -> Savo -> Keskisuomi -> Espoo, ja vaikka aikaisempaa kokemusta itselläni ei bikebackingista ole niin kyllä tällä ihan kivasti matka meni.
Huoltotoimenpiteisiin on käytännössä kuulunut 2x napavaihteiston öljyjen vaihto sekä ruuvien kiristely ajanmittaan. Seuraavaksi pitäisi jarrupalat vaihtaa kun alkaa olla todella finaalissa.
Miinuksena talvella jos märkää lunta on reippaasti niin tämä tuppaa jäämään hihnaan melko mukavasti kiinni, ärsyttävä mutta helposti eteen-taaksepäin polkemalla siivoutuva probleema.
Huomasin myös että ainakin tämän pyörämallin vaihdevaijeri jäätyy herkästi kiinni jos nestettä on päässyt kertymään suojan sisään. Onneksi tähänkin ongelmaan löytyi ratkaisu nostamalla pyörä lämpimissä sisätiloissa yön ajaksi pystyyn vesien valuttamiseksi. Tämän proseduurin jälkeen ei seuraavana aamuna enää vaijeri jämähtänyt kiinni.
Toinen miinus on 11 -vaihteisen shimanon pienin vaihde, vähän pienemmälle olisin välityksen halunnut kun elämysreissun aikana täydessä matkalatingissa väänsin ylijyrkkää mäkeä mutta onneksi tämäkin on melko marginaalinen ongelma.
Kaikille vaivattomuutta kaipaaville en voi muuta kuin suositella hihnavetoisia! 5/5
Haaveena seuraavaksi pyöräksi onkin sähkövaihteisella rohloffilla varustettu hihnavetoinen graveli mutta täytyy tämä nykyinen ajaa ensin puhki että pystyy itselleen perustelemaan tätä sijoitusta
