Ehkä juurisyy on, ettei monikaan kuntopyöräilijä osaa polkea taloudellisella kadenssilla. Hitaampi pyöritys antaa virheitä enemmän anteeksi ja on tehokkaampi kuin nopea pyöritys huonolla tekniikalla.
Osalle on myös vierasta, että peruspyörienkin välityksiä voi muuttaa.
Muok. Seuraava on hyvä sivusto välityksien laskemiseen:
Ritzelrechner - Graphical Gear Calculator for Bicycles
Esim. 46 etu- ja 11 takahammas antaa jo liki 42 km/h nopeuden kohtuullisella 75 1/min kadenssilla ja 40-622 renkaalla.
Kadenssin pitää skaalautua tehon mukaan, ja välitysten/vaihdealueen pitää olla valittu kunnon mukaan.
Jos pitää saada 75-kiloisesta harrastelijasta 300 wattia tehoa niin se onnistuu parhaiten jollain reilun ysikympin kadenssilla,
mutta jos kruisaillaan jollain 130 watilla, on se paljon taloudellisempaa jollain 70 luokassa olevalla kadenssilla.
Karkeasti ottaen "oikea" kadenssi menee suurinpiirtein jossain tehon kuutiojuuressa,
ja tämä myös selittää sitä, miksi sinkulat toimii niinkin hyvin kuin ne toimii: Kun tasamaalla tarvittava teho skaalautuu myös suurinpiirtein nopeuden kuutioon, niin käytännössä (tasamaalla) optimaalinen kadenssi skaalautuu melko lineaarisesti nopeuteen nähden.
Ylämäet, kiihdytykset, tuulen vaikutus yms. sekä se että tämä on vain "suurinpiirtein" eikä tarkasti tekee vaihteista silti hyvin hyödyllisiä.
Mutta jos nämä skaalautuisivat selvästi eri tavalla, sinkulat toimisivat paljon huonommin kuin mitä ne nyt toimivat.
Ja 42km/h nopeudessa 75 rpm kadenssillakaan ei IMHO perusharrastelijan kunnolla ole juri järkeä kuin alamäessä, tasaisella neutraalissa tuulessa tehontarve on kuitenkin sitä luokkaa että siihen tehoon optimaalinen kadenssi on jossain 100 rpm luokassa.
Käytännössä maantiepyörissä tulee yleensä aivan liian isoja eturattaita(mitoitettu pro-tason urheilijoiden eikä harrastelijan kunnolle), jopa tuo 46 on overkill useimmille harrastelijoille, ja joskus n. 15 vuotta sitten yleensä tuli kaikissa maantiepyörissä 53sta, kunnes putosi kymmenisen vuotta sitten n. 50iin.
Omassa eniten käyttämässäni pyörässä (cx) on 38-piikkinen eturatas (vain yksi) ja maantievanteen takapakkani on 10-42. Tällä pääsee välityssuhteeseen 3:8:1 joka tarkoittaa sitä, että yhdellä kampikierroksella pyörällä pääsee 8.35 metriä, eli 90 rpm:llä 12.5 m/s eli 45km/h, 100 rpm:llä 50 km/h. Ei ole minulla loppunut kesken. Ja jos todella jyrkässä alamäessä meinaa mennä yli 50km/h eikä huvita polkea yli 100 rpm kadenssilla niin sitten antaa mennä rullaamalla, siinä ei montaa sekuntia menetä.
ja se 38/42 eli 19:21 pienin vaihde on oikein kiva jyrkässä ylämäessä, tosin toki näin jyrkät mäet on Suomessa maantiellä harvinaisia mutta oman kämpän vieressä on tällainen hiekkatie-KLVlllä (ja se hiekkatieosuus on niin lyhyt että sen ajaa usein vaikka olisi maantiekumeilla liikenteessä sen sijaan että kiertäisi melkein kilsan kauempaa reittiä asfaltitien kautta)