Pyöräily

Paljonko tuo hiilikuitu vaatii osumaa/kolhua että on ajokelvoton (eli ei esimerkiksi uskalla varmuuden vuoksi ajaa? Ja eikö hiilikuitu ole jotenkin korjattavissa kun taas alumiini ei + alumiinihan ilmeisesti "väsähtää" vuosien saatossa?
En ole koskaan kuullut alumiinirungon väsymisestä maantiepyörissä. Ehkä jossain maastopyörässä, jos saa kovia iskuja ja polkija ylittää painorajat reippaasti.
Kumpaakin materiaalia pystyy korjaamaan, hiilikuitua laminoimalla ja alumiinia hitsaamalla, mutta siinä vaiheessa moni vaihtaa rungon.

Mulla ei ole tubelessia, mutta ihan teknisestä mielenkiinnosta miten tuo tapahtuu ?
Jo pienen reijän hakeminen sisurista on välillä vaikeaa kun irtosisuriin ei saa painetta.
Eikai se ole ku pumppaa menemään ja työntää osan kerrallaan vaikka vesiämpäriin. Vanteisiin ja renkaiden kylkiin ku suihkii saippuavettä niin huomaa jos alkaa kuplimaan.

Eikai se ole ku pumppaa menemään ja työntää osan kerrallaan vaikka vesiämpäriin. Vanteisiin ja renkaiden kylkiin ku suihkii saippuavettä niin huomaa jos alkaa kuplimaan.
Näin isommalla vuodolla, nyt kuitenkin puhutaan parin viikon pumppausvälistä jolloin irtosisuri joko ei pienellä paineella vuoda tai pieni kupla tulee harvakseen.
Tubelesin voi varmaan upottaa uima-altaaseen ja vaikka vuoto näkyisi niin kuinka vaikeaa on paikallistaa tarkka kohta ?

Teollisuuteen on vissiin jotain sray purkkeja toimiskohan fillareilla ???

K
En ole koskaan kuullut alumiinirungon väsymisestä maantiepyörissä. Ehkä jossain maastopyörässä, jos saa kovia iskuja ja polkija ylittää painorajat reippaasti.
Kumpaakin materiaalia pystyy korjaamaan, hiilikuitua laminoimalla ja alumiinia hitsaamalla, mutta siinä vaiheessa moni vaihtaa rungon.
Karkaa kohta aihe käsistä, mutta eikös alumiinirungot nimenomaan ole "korjaamattomia" eli hitsaaminenkaan ei auta koska vaati jotain jälkilämpökäsittelyä yms.

Mutta jooh. Jos hiilikuitukin vaatii melko kovan tällin että menee paskaksi niin yhtälailla se aluminikin ottaa itseensä joten lieko materiaalilla lopulta niin suurta merkitystä korjaamisen kannalta?

Jos teippi vuotaa tubeleksena niin ei kauaa mene kun vuotaa sitten täysin tyhjäksi.
Litku kun on saanut reitin niin se kyllä "syö" sen liiman teipistä.
Mun paskin kombo on nyt ollut mavicin hookless ust vanne + misukan gravelikumi. Pari vuotta ollut ja aina vaan vuotaa.
Ja mikä käsittämättömintä on, että välillä vuotaa enemmän välillä vähemmän.
Omalla kohdalla en ole ikinä törmännyt renkaan vuotoon sieltä huulesta. Aina joko teippi ottanut itteensä tai kyljet vuotaa.
Järkevin ja kestävin teippi tähän mennessä on ollut gorilla.
Ainoa miinus on kokojen puute.
Muut joko vittumaisia laittaa (täysin venymättömiä), järjettömän hintaisia tai paskimmassa tapauksessa jättää kaiken liiman vanteeseen jos pitää uusia teippi (peaty's rim job).
Kaikenlaisia kiinalaisia kokeiltu myös, mutta niissä yleisin ropleema on vähän heikko liima ja rakenne ylipäätään.

K

Karkaa kohta aihe käsistä, mutta eikös alumiinirungot nimenomaan ole "korjaamattomia" eli hitsaaminenkaan ei auta koska vaati jotain jälkilämpökäsittelyä yms.

Mutta jooh. Jos hiilikuitukin vaatii melko kovan tällin että menee paskaksi niin yhtälailla se aluminikin ottaa itseensä joten lieko materiaalilla lopulta niin suurta merkitystä korjaamisen kannalta?
Jos tälli on vedetyssä rakenteessa, kuten esim. rungon alaputki vai mikälie vinoputki (eli siis keskiön ja keulan välinen putki), alumiinirunko toimii kyllä vaikka siinä olisi lommo. Jos kuituun tulee särö niin en olisi niin varma.

Tästä ihan "omakohtaisia" kokemuksia kun kaverilla nousi eturenkaasta iso kivi ilmaan ja kolahti alumiinisen Trekin enskapyörän vinoputken alapintaan. Siihen tuli ihan kunnon lommo, semmonen laakea sentin syvä kraateri. Kesti silti hyvin vuoden ajan perus enduropaiskomista ja lähti vielä seuraavalle eteenpäin.

Rungon vaakaputkeen eli siihen mihin kassit osuu, siihen en sallisi minkäänlaista lommoa/iskua varsinkaan alurungossa kun se on puristettuna ja kapasiteetti häviää heti jos siihen putkeen tulee muodonmuutoksia. Samoin takakolmion ylempi putki.

Eiks jokanen fillarivalmistaja tarjoa jonkinsortin kolarisuojaa? Eli saa rungon vaihdon halvemmalla.

Viimeksi muokattu:
K

Ei alumiini välttämättä tarvi jälkilämpöjä. Esilämmitys toimii hyvin ja ihan välttämättä ei tarvi mitään.
Toki siihen saattaa jäädä hitsausjännityksiä jollei mitään tee ja kohtaa kannattaa hetki seurata.
Sauman vierestähän nää alumiiniset ratkeaa melkein vallan.
Kuidun korjaaminen taas on sellaista hommaa, että joo saa sen "ehjäksi", mutta se ei enää ole lähelläkään sama asia ja pitkät kuidut on sillä kohtaa poikki.
Jos kohtaan on lähtökohtaisesti suunniteltu jonkinlaista joustoa, se takuulla häviää ja siirtyy toiseen paikkaan, mihin sitä ei ole suunniteltu.

Joo huomaa, että täällä ei kaikki ole kokeneet tuota kun ilma vähenee renkaasta 1-3 viikon aikana.
Ja vaikka siis, että pumppaa 1,8 bariin ja sitten kahden viikon päästä siellä on 1.5 bar (ilman lämpötilaeroja).
Ei sitä helpolla löydä..kumi voi olla niin huokoinen, että hengittelee läpi vaikka siellä litkua on...tai sitten venttiilistä tai sen liitoksesta voi vähän karata.

Itsellä taitaa olla kuudet kiekot, joissa tubelessa ja vain yhdet niistä pitää pumppailla tyyliin 1-2kk välein.
Muut useammin.

Mutta mitä vähemmän painetta niin sitä vähemmän sitä tulee uloskin...eli jos ajopaine olisi vailla 1.3bar niin ei tuskin muuttuisi 0,3 baria parin viikon aikana.

Minä olen pitänyt sitä ihan normaalina että renkaisiin saa pumppailla suht usein lisää ilmaa? Noin on saanut toimia siitä saakka kun on opeteltu apupyörillä ajamaan.

Asiasta toiseen, kesällä takanapaa huoltaessa turasin luultavasti liikaa rasvaa laakeriin ja sieltä on uinut joku rasvanööli vapaarattaaseen, tehden siitä täysin äänettömän mutta normaalisti toimivan. Muuta selitystä en ilmiölle keksi, kun hiljaisuus alkoi diy-huollon jälkeen. Nyt kun olen kesän ajellut äänettömällä rattaalla niin olen miettinyt että miksi valmistajat eivät pyri siihen suoraan? Ei nimittäin ole ollut alkuunkaan ikävä räikän rallatusta. Voi olla että talvella tulee ongelmia rasvojen kangistuessa mutta ajaisin jatkossakin mielelläni vapaarattaalla, joka ei pidä ääntä. Trendi tuntuu kuitenkin olevan toiseen suuntaan.

Minä olen pitänyt sitä ihan normaalina että renkaisiin saa pumppailla suht usein lisää ilmaa? Noin on saanut toimia siitä saakka kun on opeteltu apupyörillä ajamaan.
Näihän se on varsinkin kapeilla renkailla, jos maasturiin joutuu lisäämään niin ihmettelisin syytä. (ilmatilavuus ja paine ratkaisee)
Mulla ei ole koskaan ollut apupyöriä mut eikös näissä yleensä ole umpikumirenkaat ;)
Asiasta toiseen, kesällä takanapaa huoltaessa turasin luultavasti liikaa rasvaa laakeriin ja sieltä on uinut joku rasvanööli vapaarattaaseen, tehden siitä täysin äänettömän mutta normaalisti toimivan. Muuta selitystä en ilmiölle keksi, kun hiljaisuus alkoi diy-huollon jälkeen. Nyt kun olen kesän ajellut äänettömällä rattaalla niin olen miettinyt että miksi valmistajat eivät pyri siihen suoraan? Ei nimittäin ole ollut alkuunkaan ikävä räikän rallatusta. Voi olla että talvella tulee ongelmia rasvojen kangistuessa mutta ajaisin jatkossakin mielelläni vapaarattaalla, joka ei pidä ääntä. Trendi tuntuu kuitenkin olevan toiseen suuntaan.
Tuossa vaarana on että lirputtimet jämähtävät vapaa asentoon.

Kyllä se on aina ollut niin että lähes joka kerta kun lähtee fillarilla niin joutuu paineet ainakin tarkistaa. Ilmatila on niin pieni että ei siellä pitkiä aikoja paineet täysin pysy niinkuin autonrenkaassa.

Onneksi nykyään on keksitty Clik venttiili joka helpottaa ja nopeuttaa tuota tarkistamista tuhatkertaisesti verrattuna syöpään nimeltä Presta.

Statistiikka

Viestiketjuista
286 762
Jäsenet
79 250
Uusin jäsen
JakeLaine94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom