Pyöräily

Paljonko tuo hiilikuitu vaatii osumaa/kolhua että on ajokelvoton (eli ei esimerkiksi uskalla varmuuden vuoksi ajaa? Ja eikö hiilikuitu ole jotenkin korjattavissa kun taas alumiini ei + alumiinihan ilmeisesti "väsähtää" vuosien saatossa?
En ole koskaan kuullut alumiinirungon väsymisestä maantiepyörissä. Ehkä jossain maastopyörässä, jos saa kovia iskuja ja polkija ylittää painorajat reippaasti.
Kumpaakin materiaalia pystyy korjaamaan, hiilikuitua laminoimalla ja alumiinia hitsaamalla, mutta siinä vaiheessa moni vaihtaa rungon.
 
Mulla ei ole tubelessia, mutta ihan teknisestä mielenkiinnosta miten tuo tapahtuu ?
Jo pienen reijän hakeminen sisurista on välillä vaikeaa kun irtosisuriin ei saa painetta.
Eikai se ole ku pumppaa menemään ja työntää osan kerrallaan vaikka vesiämpäriin. Vanteisiin ja renkaiden kylkiin ku suihkii saippuavettä niin huomaa jos alkaa kuplimaan.
 
Eikai se ole ku pumppaa menemään ja työntää osan kerrallaan vaikka vesiämpäriin. Vanteisiin ja renkaiden kylkiin ku suihkii saippuavettä niin huomaa jos alkaa kuplimaan.
Näin isommalla vuodolla, nyt kuitenkin puhutaan parin viikon pumppausvälistä jolloin irtosisuri joko ei pienellä paineella vuoda tai pieni kupla tulee harvakseen.
Tubelesin voi varmaan upottaa uima-altaaseen ja vaikka vuoto näkyisi niin kuinka vaikeaa on paikallistaa tarkka kohta ?

Teollisuuteen on vissiin jotain sray purkkeja toimiskohan fillareilla ???
 
K
En ole koskaan kuullut alumiinirungon väsymisestä maantiepyörissä. Ehkä jossain maastopyörässä, jos saa kovia iskuja ja polkija ylittää painorajat reippaasti.
Kumpaakin materiaalia pystyy korjaamaan, hiilikuitua laminoimalla ja alumiinia hitsaamalla, mutta siinä vaiheessa moni vaihtaa rungon.
Karkaa kohta aihe käsistä, mutta eikös alumiinirungot nimenomaan ole "korjaamattomia" eli hitsaaminenkaan ei auta koska vaati jotain jälkilämpökäsittelyä yms.

Mutta jooh. Jos hiilikuitukin vaatii melko kovan tällin että menee paskaksi niin yhtälailla se aluminikin ottaa itseensä joten lieko materiaalilla lopulta niin suurta merkitystä korjaamisen kannalta?
 
Jos teippi vuotaa tubeleksena niin ei kauaa mene kun vuotaa sitten täysin tyhjäksi.
Litku kun on saanut reitin niin se kyllä "syö" sen liiman teipistä.
Mun paskin kombo on nyt ollut mavicin hookless ust vanne + misukan gravelikumi. Pari vuotta ollut ja aina vaan vuotaa.
Ja mikä käsittämättömintä on, että välillä vuotaa enemmän välillä vähemmän.
Omalla kohdalla en ole ikinä törmännyt renkaan vuotoon sieltä huulesta. Aina joko teippi ottanut itteensä tai kyljet vuotaa.
Järkevin ja kestävin teippi tähän mennessä on ollut gorilla.
Ainoa miinus on kokojen puute.
Muut joko vittumaisia laittaa (täysin venymättömiä), järjettömän hintaisia tai paskimmassa tapauksessa jättää kaiken liiman vanteeseen jos pitää uusia teippi (peaty's rim job).
Kaikenlaisia kiinalaisia kokeiltu myös, mutta niissä yleisin ropleema on vähän heikko liima ja rakenne ylipäätään.
 
K

Karkaa kohta aihe käsistä, mutta eikös alumiinirungot nimenomaan ole "korjaamattomia" eli hitsaaminenkaan ei auta koska vaati jotain jälkilämpökäsittelyä yms.

Mutta jooh. Jos hiilikuitukin vaatii melko kovan tällin että menee paskaksi niin yhtälailla se aluminikin ottaa itseensä joten lieko materiaalilla lopulta niin suurta merkitystä korjaamisen kannalta?
Jos tälli on vedetyssä rakenteessa, kuten esim. rungon alaputki vai mikälie vinoputki (eli siis keskiön ja keulan välinen putki), alumiinirunko toimii kyllä vaikka siinä olisi lommo. Jos kuituun tulee särö niin en olisi niin varma.

Tästä ihan "omakohtaisia" kokemuksia kun kaverilla nousi eturenkaasta iso kivi ilmaan ja kolahti alumiinisen Trekin enskapyörän vinoputken alapintaan. Siihen tuli ihan kunnon lommo, semmonen laakea sentin syvä kraateri. Kesti silti hyvin vuoden ajan perus enduropaiskomista ja lähti vielä seuraavalle eteenpäin.

Rungon vaakaputkeen eli siihen mihin kassit osuu, siihen en sallisi minkäänlaista lommoa/iskua varsinkaan alurungossa kun se on puristettuna ja kapasiteetti häviää heti jos siihen putkeen tulee muodonmuutoksia. Samoin takakolmion ylempi putki.
 
Eiks jokanen fillarivalmistaja tarjoa jonkinsortin kolarisuojaa? Eli saa rungon vaihdon halvemmalla.
 
Viimeksi muokattu:
K

Karkaa kohta aihe käsistä, mutta eikös alumiinirungot nimenomaan ole "korjaamattomia" eli hitsaaminenkaan ei auta koska vaati jotain jälkilämpökäsittelyä yms.

Mutta jooh. Jos hiilikuitukin vaatii melko kovan tällin että menee paskaksi niin yhtälailla se aluminikin ottaa itseensä joten lieko materiaalilla lopulta niin suurta merkitystä korjaamisen kannalta?
Ei alumiini välttämättä tarvi jälkilämpöjä. Esilämmitys toimii hyvin ja ihan välttämättä ei tarvi mitään.
Toki siihen saattaa jäädä hitsausjännityksiä jollei mitään tee ja kohtaa kannattaa hetki seurata.
Sauman vierestähän nää alumiiniset ratkeaa melkein vallan.
Kuidun korjaaminen taas on sellaista hommaa, että joo saa sen "ehjäksi", mutta se ei enää ole lähelläkään sama asia ja pitkät kuidut on sillä kohtaa poikki.
Jos kohtaan on lähtökohtaisesti suunniteltu jonkinlaista joustoa, se takuulla häviää ja siirtyy toiseen paikkaan, mihin sitä ei ole suunniteltu.
 
Joo huomaa, että täällä ei kaikki ole kokeneet tuota kun ilma vähenee renkaasta 1-3 viikon aikana.
Ja vaikka siis, että pumppaa 1,8 bariin ja sitten kahden viikon päästä siellä on 1.5 bar (ilman lämpötilaeroja).
Ei sitä helpolla löydä..kumi voi olla niin huokoinen, että hengittelee läpi vaikka siellä litkua on...tai sitten venttiilistä tai sen liitoksesta voi vähän karata.

Itsellä taitaa olla kuudet kiekot, joissa tubelessa ja vain yhdet niistä pitää pumppailla tyyliin 1-2kk välein.
Muut useammin.

Mutta mitä vähemmän painetta niin sitä vähemmän sitä tulee uloskin...eli jos ajopaine olisi vailla 1.3bar niin ei tuskin muuttuisi 0,3 baria parin viikon aikana.
 
Minä olen pitänyt sitä ihan normaalina että renkaisiin saa pumppailla suht usein lisää ilmaa? Noin on saanut toimia siitä saakka kun on opeteltu apupyörillä ajamaan.

Asiasta toiseen, kesällä takanapaa huoltaessa turasin luultavasti liikaa rasvaa laakeriin ja sieltä on uinut joku rasvanööli vapaarattaaseen, tehden siitä täysin äänettömän mutta normaalisti toimivan. Muuta selitystä en ilmiölle keksi, kun hiljaisuus alkoi diy-huollon jälkeen. Nyt kun olen kesän ajellut äänettömällä rattaalla niin olen miettinyt että miksi valmistajat eivät pyri siihen suoraan? Ei nimittäin ole ollut alkuunkaan ikävä räikän rallatusta. Voi olla että talvella tulee ongelmia rasvojen kangistuessa mutta ajaisin jatkossakin mielelläni vapaarattaalla, joka ei pidä ääntä. Trendi tuntuu kuitenkin olevan toiseen suuntaan.
 
Minä olen pitänyt sitä ihan normaalina että renkaisiin saa pumppailla suht usein lisää ilmaa? Noin on saanut toimia siitä saakka kun on opeteltu apupyörillä ajamaan.
Näihän se on varsinkin kapeilla renkailla, jos maasturiin joutuu lisäämään niin ihmettelisin syytä. (ilmatilavuus ja paine ratkaisee)
Mulla ei ole koskaan ollut apupyöriä mut eikös näissä yleensä ole umpikumirenkaat ;)
Asiasta toiseen, kesällä takanapaa huoltaessa turasin luultavasti liikaa rasvaa laakeriin ja sieltä on uinut joku rasvanööli vapaarattaaseen, tehden siitä täysin äänettömän mutta normaalisti toimivan. Muuta selitystä en ilmiölle keksi, kun hiljaisuus alkoi diy-huollon jälkeen. Nyt kun olen kesän ajellut äänettömällä rattaalla niin olen miettinyt että miksi valmistajat eivät pyri siihen suoraan? Ei nimittäin ole ollut alkuunkaan ikävä räikän rallatusta. Voi olla että talvella tulee ongelmia rasvojen kangistuessa mutta ajaisin jatkossakin mielelläni vapaarattaalla, joka ei pidä ääntä. Trendi tuntuu kuitenkin olevan toiseen suuntaan.
Tuossa vaarana on että lirputtimet jämähtävät vapaa asentoon.
 
Kyllä se on aina ollut niin että lähes joka kerta kun lähtee fillarilla niin joutuu paineet ainakin tarkistaa. Ilmatila on niin pieni että ei siellä pitkiä aikoja paineet täysin pysy niinkuin autonrenkaassa.

Onneksi nykyään on keksitty Clik venttiili joka helpottaa ja nopeuttaa tuota tarkistamista tuhatkertaisesti verrattuna syöpään nimeltä Presta.
 
Presta on hyvä piste
Miksi ajaa mersulla kun ladakin on hyvä?

On kyllä todella outoa että pyöräilyaktiivit karsastavat tätä uutta venttiiliä kuin ruttoa. En tiedä odottavatko sitten sitä että joku PInkBike tai joku maailmanmestari julistaa että se on ihan hyvä ja sitten vasta vaihtavat mielipidettään? Kuitenkin edut ovat kiistattomat ja tuossa venttiilissä ei ole yhtään mitään haittapuolia ilmennyt. Helpompi ja nopeampi kuin mikään muu venttiili ikinä.

Jotenkin tulee väkisin mieleen ne Essonbaarin nurkkapöydän tyypit jotka olivat muutama vuosi sitten valmiita kansannousuun kun hehkulamput kiellettiin. Vähän epäilen että nykysähkön hinnalla yksikään noista polttelee jotain 60W hehkulamppuja missään.

Ja toinen vastaava on ne sähköautojen raivokkaat vihaajat.
 
Vuosikaudet on prestalla menty, mutta ehdottamasti otan kyllä clikin testiin jossain vaiheessa. Vaikuttaahan se jo paperilla paremmalta venttiilityypiltä. Olin niitä jo silloin tilaamassa, kun tulivat bike-discountiin, mutta heti möivät loppuun, niin en saanut. Nythän niitä saa taas, niin pitää tilata, kunhan seuraavan kerran palikkaa tilaa pyörään.
 
Noita saa ihan kotimaastakin kivijaloista. Yllättävästi on samanhintaisia kuin saksankauoissa.

 
Paljonko tuo hiilikuitu vaatii osumaa/kolhua että on ajokelvoton (eli ei esimerkiksi uskalla varmuuden vuoksi ajaa? Ja eikö hiilikuitu ole jotenkin korjattavissa kun taas alumiini ei + alumiinihan ilmeisesti "väsähtää" vuosien saatossa?
Ei ne tyypillisesti aivan kauhean herkkiä ole:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/w5eMMf11uhM?si=32llvrF-jh5m7mer&t=301

Toki runkoja voidaan suunnitella eri lähtökohdista.
 
Minä olen pitänyt sitä ihan normaalina että renkaisiin saa pumppailla suht usein lisää ilmaa? Noin on saanut toimia siitä saakka kun on opeteltu apupyörillä ajamaan.

Asiasta toiseen, kesällä takanapaa huoltaessa turasin luultavasti liikaa rasvaa laakeriin ja sieltä on uinut joku rasvanööli vapaarattaaseen, tehden siitä täysin äänettömän mutta normaalisti toimivan. Muuta selitystä en ilmiölle keksi, kun hiljaisuus alkoi diy-huollon jälkeen. Nyt kun olen kesän ajellut äänettömällä rattaalla niin olen miettinyt että miksi valmistajat eivät pyri siihen suoraan? Ei nimittäin ole ollut alkuunkaan ikävä räikän rallatusta. Voi olla että talvella tulee ongelmia rasvojen kangistuessa mutta ajaisin jatkossakin mielelläni vapaarattaalla, joka ei pidä ääntä. Trendi tuntuu kuitenkin olevan toiseen suuntaan.
Onyx tekee äänettömiä ja maksaa mansikoita. Hinnat siis tasoa järjetön, joten oletan että tekeminen on kallista, eikä lopputuote ole yhtään sen parempi. Harvaa pieni ääni häiritsee. Simpalta saa kohtuu hiljaisia todella halvalla. Jos HG vapaaratas niin teräksinen kuori selkeästi hiljaisempi. Äänettömän itsekin haluaisin, mutten hinnalla millä hyvänsä.
 
Miksi ajaa mersulla kun ladakin on hyvä?

On kyllä todella outoa että pyöräilyaktiivit karsastavat tätä uutta venttiiliä kuin ruttoa. En tiedä odottavatko sitten sitä että joku PInkBike tai joku maailmanmestari julistaa että se on ihan hyvä ja sitten vasta vaihtavat mielipidettään? Kuitenkin edut ovat kiistattomat ja tuossa venttiilissä ei ole yhtään mitään haittapuolia ilmennyt. Helpompi ja nopeampi kuin mikään muu venttiili ikinä.

Jotenkin tulee väkisin mieleen ne Essonbaarin nurkkapöydän tyypit jotka olivat muutama vuosi sitten valmiita kansannousuun kun hehkulamput kiellettiin. Vähän epäilen että nykysähkön hinnalla yksikään noista polttelee jotain 60W hehkulamppuja missään.

Ja toinen vastaava on ne sähköautojen raivokkaat vihaajat.
Hinta, hinta ja hinta. Eikä lopulta tarjoa mitään ihmeellistä. Vanteiden koot nykyään sitä luokkaa, etten tajua miksei shraderiin voisi siirtyä. Saisi sitä virtausnopeutta tubeles asennuksiin ja jo olemassa olevan infran huoltiksilla täyttöön.
 
Hinta, hinta ja hinta. Eikä lopulta tarjoa mitään ihmeellistä. Vanteiden koot nykyään sitä luokkaa, etten tajua miksei shraderiin voisi siirtyä. Saisi sitä virtausnopeutta tubeles asennuksiin ja jo olemassa olevan infran huoltiksilla täyttöön.
No kukin tavallaan. Schraderissa joudut samalla tavalla kääntää sen pumpun vivun kiinni ja auki. Clikissä vain työnnät paikalleen ja vedät irti.

Jos nuo nyt maksaa 5 euroa 2kpl paketti niin aika köyhä täytyy olla jos tuo on kynnyskysymys.

Itselläni jokainen ylimääräinen sekunti pumppauksessa merkitsee. Lisäksi lenkillä oleva pikkupumppu toimii tuon venttiilin kanssa aivan naurettavan hyvin. Jos pitäisi pitää lenkillä mukana jotain Scraderpumppua niin ei kiitos.

Ja tuo huoltoasemalla täyttö on kyllä aika ysärikommentti. Nykyään on saatavilla ihan muutamalla kympillä päteviä sähköpumppuja ja käsipumputkin ovat kehittyneet paljon sitten ysärin. Ajan itse vähintään 5000km joka vuosi erilaisilla pyörillä ja viimeisin huoltoasemalla pumppaus on vuodelta 1996. Eli sanoisin että aika hassu argumentti nykypäivänä tuo mahdollisuus johonkin huotistäyttöön. Nykyään nekin on enemmissä määrin lukkojen takana ja pitää kassalta hakea joku poletti, sekä ostaa jotain.
 
Miulla vielä yksi prestalla varustettu sisuri tuossa. Ensi kesäksi tilaan noita clikkejä kun pitää vaihtaa molemmat päälliset.
Ja adapteri vissii
 
Miulla vielä yksi prestalla varustettu sisuri tuossa. Ensi kesäksi tilaan noita clikkejä kun pitää vaihtaa molemmat päälliset.
Ja adapteri vissii
Jos ajaa sisureilla niin kannattaa katsoa että sisurissa on irroitettava sielu johon Clikin voi laittaa. Melkein kaikissa ne on kiinteitä. Luulisi että Clikillisiä sisureitakin on jo markkinoilla. En ole katsonut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 792
Viestejä
4 922 756
Jäsenet
79 250
Uusin jäsen
diiz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom