Pyöräily

Multa melkein eilisen pyöräilijältä turha kysyä, kapean renkaan etu pieni paino ja pyörän kulmat pysyvät paremmin samana kantatessa.
Aikoinaan mulla oli ensin 9k paineet mutta pudotin myöhemmin n. 6.5k paineeseen syynä tuubien parempi kestävyys kun kivet ei tule niin helposti läpi. Kapealla renkaalla tosin kivet saattavat tulla kyljestäkin sisälle.

Tuubeillahan pääsis vieläkin alhaisempiin paineisiin, kuin tubelessilla, mutta ei noita taideta nykyään käyttää kuin cyclocrossissa. Oishan noita kiva joskus koittaa, vähän niinkun titskupyörääkin, niin tietää mistä jengi puhuu :D

Tuubeillahan pääsis vieläkin alhaisempiin paineisiin, kuin tubelessilla, mutta ei noita taideta nykyään käyttää kuin cyclocrossissa. Oishan noita kiva joskus koittaa, vähän niinkun titskupyörääkin, niin tietää mistä jengi puhuu :D
Tuubit sopii huonosti matalapaineeseen jo pelkkä liimaus joutuu koville. Vanteen kanttien puuttuminen auttanee käärmeen puremiin.

Aikaisemmin tuubien etu oli parempi herkkyys joku innokkaampi voisi kaivaa esiin vertailun nykytilanteesta.

Aina silliontällöin täälläkin joku argumentoi muoti-ilmiön nimeltä 12s voimansiirron puolesta mitä ihmeellisimmillä jutuilla.

Katsotaas vähän omassa tapauksessani jos vaihtaisin 10s pyörääni 12s voimansiirron. Tuossa alla ensimmäinen on 10s XTR pakka ja toinen on Deore 12s.
  • 11-46 (11-13-15-18-21-24-28-32-37-46 teeth)
  • 10-45 (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45 teeth)
Punaisella merkityt rattaiden hammasluvut ovat täysin samat molemmissa pakoissa. Keltaisella merkkasin rattaat jotka ovat minulle täysin hyödyttömiä. Käytännössähän en itse käytä ikinä pienintä ratasta (11), jolloin voin suoraan todeta että 12s pakassa rattaat 10 ja 12 ovat täysin turhia. Rattaat 13-15 vs. 14-16 on sekin välissä, eli täysin merkityksetön asia. Nuo on muutenkin alamäkivaihteita.

Sitten kun mennään kevyemmälle puolelle niin sama juttu. Ainut ero käytännössä on se, että välissä on yksi pykälä (40) lisää. Käytännössähän nämä 2-3 vaihdetta on joko liikkeellelähtövaihteita tai jurkän ylämäen vaihteita. Kokemuksesta tiedän että se on ykkösvaihde jolla naksutellaan suoraan ja nuo pari seuraavaa on aika merkityksettömiä.

Sitten vielä kun tätä asiaa tarkastelee gear calculaattorilla niin kerta toisensa jälkeen tulee todettua että eihän tuossa ole yhtään mitään järkeä. 12s on edelleen lähtökohtaisesti HUOMATTAVASTI kalliimpi voimansiirto verrattuna kymppilehtiseen. Vaikkakin nyt on hinnat tulleet TODELLA reippaasti alas ainakin saksankaupoissa ja ero näiden välillä on kaventunut paljon.

Kertokaa minulle te 12s muodin kiihkeät puolustajat MIKSI? Näen edelleen pyöräsuosituksissa samaa argumenttia mitä ysärillä että enemmän vaihteita on parempi pyörä. Tätä en voi käsittää sitten millään.

Järkyttävät paineet, itse painan 95kg.
Ei ollenkaan. Tuubirenkaat vaativat normaalia kovemmat paineet, mutta eivät silti tunnu kovilta ajaa. Vanhemmissa +10 vuotta maantiepyörissä oli vakio rengaskoko 21-23 mm, leveämpää ei mahtunut runkoon. Myös 23 mm avorenkaat vaativat sen 7 bar, ihan valmistajan suosituksesta.

Mutta tuo onkin harrastepyörä, normaalit ajot 42-622 renkaallisella pyörällä, niin ei tarvitse säämiskähousuja käyttää. Tosin uusimpiin maantiepyöriinkin saa jo nelikymppisiä renkaita kiinni.

Viimeksi muokattu:
Aina silliontällöin täälläkin joku argumentoi muoti-ilmiön nimeltä 12s voimansiirron puolesta mitä ihmeellisimmillä jutuilla.

Katsotaas vähän omassa tapauksessani jos vaihtaisin 10s pyörääni 12s voimansiirron. Tuossa alla ensimmäinen on 10s XTR pakka ja toinen on Deore 12s.
Punaisella merkityt rattaiden hammasluvut ovat täysin samat molemmissa pakoissa. Keltaisella merkkasin rattaat jotka ovat minulle täysin hyödyttömiä. Käytännössähän en itse käytä ikinä pienintä ratasta (11), jolloin voin suoraan todeta että 12s pakassa rattaat 10 ja 12 ovat täysin turhia. Rattaat 13-15 vs. 14-16 on sekin välissä, eli täysin merkityksetön asia. Nuo on muutenkin alamäkivaihteita.

Sitten kun mennään kevyemmälle puolelle niin sama juttu. Ainut ero käytännössä on se, että välissä on yksi pykälä (40) lisää. Käytännössähän nämä 2-3 vaihdetta on joko liikkeellelähtövaihteita tai jurkän ylämäen vaihteita. Kokemuksesta tiedän että se on ykkösvaihde jolla naksutellaan suoraan ja nuo pari seuraavaa on aika merkityksettömiä.

Sitten vielä kun tätä asiaa tarkastelee gear calculaattorilla niin kerta toisensa jälkeen tulee todettua että eihän tuossa ole yhtään mitään järkeä. 12s on edelleen lähtökohtaisesti HUOMATTAVASTI kalliimpi voimansiirto verrattuna kymppilehtiseen. Vaikkakin nyt on hinnat tulleet TODELLA reippaasti alas ainakin saksankaupoissa ja ero näiden välillä on kaventunut paljon.

Kertokaa minulle te 12s muodin kiihkeät puolustajat MIKSI? Näen edelleen pyöräsuosituksissa samaa argumenttia mitä ysärillä että enemmän vaihteita on parempi pyörä. Tätä en voi käsittää sitten millään.
Jos asvaltilla poljet niin pärjää vähemmällä mutta polulla kun kierrät kiviä ja juuria ylämäessä kävelyvauhtia niin joka ikinen kevyestä päästä löytyvä vaihde on jees.

Kertokaa minulle te 12s muodin kiihkeät puolustajat MIKSI?
Miks 12 ku tarjolla on 13? :lol:
Ei vaan täytyy sanoa että se on nautinnollinen tunne ku vetää rungon sisältä vaijerit kuorineen pois. Elikkäs 12-13 vaihteita saapi langattomana. Ah, niin ihanan turhaa!

Kymppivaihteisia kyllä löytyy omasta pyöryeestä myös. Jopa 2x10. Kympit on kivoja kun ne tosiaan on halpoja ja asentaminen&säätäminen on todella helppoa. Ei kannata vaihtaa jos ei enempää kaipaa.

Kuka ostaa 10-45 12s pakan jos tarjolla on 10-51 tai SRAM xd 10-50 tai -52
Pitäisikö sun esittää tämä "muodin kiihkeä puolustaja" argumentti esittää pyöränvalmistajille. En muista nähneeni kertaakaan 1x12 aikakaudella myytävän 10-45 pakalla olevaa pyörä. Eikä aikoihin ylipäänsä enää 1x10 tai 1x11 voimansiirrolla. Eiköhän nämä uusimmat tuulet valmistajilla sanele pyörien speksit ja tyylilajit kuten gravelit jne., mitä ei muutama vuosi sitten osannut kaivata kukaan.

Kuka ostaa 10-45 12s pakan jos tarjolla on 10-51 tai SRAM xd 10-50 tai -52
Pitäisikö sun esittää tämä "muodin kiihkeä puolustaja" argumentti esittää pyöränvalmistajille. En muista nähneeni kertaakaan 1x12 aikakaudella myytävän 10-45 pakalla olevaa pyörä. Eikä aikoihin ylipäänsä enää 1x10 tai 1x11 voimansiirrolla. Eiköhän nämä uusimmat tuulet valmistajilla sanele pyörien speksit ja tyylilajit kuten gravelit jne., mitä ei muutama vuosi sitten osannut kaivata kukaan.
No jaa. Valmistajat kyllä luovat muoti-ilmiöitä boostatakseen myyntiä. Viimeisimpänä tulee mieleen "moderni geometria", 11s ja 12s voimansiirrot, 29" kiekot ja nyt pusketaan kuin käärmettä pyssyyn 32" kiekkoja. Unohtamatta cyclo/gravel/fitness/hybrid käytännössä samoille rungoille kasattuja fillareita eri myyntipuheilla näin kärjistettynä.

Ja niin kuka ostaa 50 tai 51 piikkisellä pakalla voimansiirtoa? Sellainen joka ei osaa laskea tai harrastaa pelkkiä 45 asteen nousuja joka päivä. Sekin tarve riippuu aika paljon eturattaan koosta sekä tietenkin reiden koosta. Ainakaan itseäni ei kiinnosta maastossa sitkutella 1km/h jotain tuollaista mäkeä ylös vaan tunkkaan jos ei reisi riitä. Jos maastopyörän eturatas on 30 tai 32 piikkinen, kuten aivan liian usein näkee on niin tuo välityssuhde on aivan naurettava.

Empiiristen havaintojen perusteella väitän edelleen että suurin osa pyöräilijöistä menee pyörän ulkonäkö ja muoti edellä eivätkä he mieti pätkääkään mikä se oma tarve on.

Statistiikka

Viestiketjuista
287 231
Jäsenet
79 319
Uusin jäsen
Marianniina1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom