Aina silliontällöin täälläkin joku argumentoi muoti-ilmiön nimeltä 12s voimansiirron puolesta mitä ihmeellisimmillä jutuilla.
Katsotaas vähän omassa tapauksessani jos vaihtaisin 10s pyörääni 12s voimansiirron. Tuossa alla ensimmäinen on 10s XTR pakka ja toinen on Deore 12s.
- 11-46 (11-13-15-18-21-24-28-32-37-46 teeth)
- 10-45 (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45 teeth)
Punaisella merkityt rattaiden hammasluvut ovat täysin samat molemmissa pakoissa. Keltaisella merkkasin rattaat jotka ovat minulle täysin hyödyttömiä. Käytännössähän en itse käytä ikinä pienintä ratasta (11), jolloin voin suoraan todeta että 12s pakassa rattaat 10 ja 12 ovat täysin turhia. Rattaat 13-15 vs. 14-16 on sekin välissä, eli täysin merkityksetön asia. Nuo on muutenkin alamäkivaihteita.
Sitten kun mennään kevyemmälle puolelle niin sama juttu. Ainut ero käytännössä on se, että välissä on yksi pykälä (
40) lisää. Käytännössähän nämä 2-3 vaihdetta on joko liikkeellelähtövaihteita tai jurkän ylämäen vaihteita. Kokemuksesta tiedän että se on ykkösvaihde jolla naksutellaan suoraan ja nuo pari seuraavaa on aika merkityksettömiä.
Sitten vielä kun tätä asiaa tarkastelee gear calculaattorilla niin kerta toisensa jälkeen tulee todettua että eihän tuossa ole yhtään mitään järkeä. 12s on edelleen lähtökohtaisesti HUOMATTAVASTI kalliimpi voimansiirto verrattuna kymppilehtiseen. Vaikkakin nyt on hinnat tulleet TODELLA reippaasti alas ainakin saksankaupoissa ja ero näiden välillä on kaventunut paljon.
Kertokaa minulle te 12s muodin kiihkeät puolustajat MIKSI? Näen edelleen pyöräsuosituksissa samaa argumenttia mitä ysärillä että enemmän vaihteita on parempi pyörä. Tätä en voi käsittää sitten millään.