Pyöräily

Etraa on aika monella paikkakunnalla ja niillä on ainakin aikoinaan ollut saatavuutta vaikka minkälaisille laakereille.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Etraa on aika monella paikkakunnalla ja niillä on ainakin aikoinaan ollut saatavuutta vaikka minkälaisille laakereille.
Tuntuu olevan edelleen, löytyi kaikki mitä hain Orbeaan. Keväällä taas törmäsin samaan kun keskimmäiselle muksulle pyörään laakeria etsin, niitä ei ole tai halvempi ostaa koko vanne/rengas uutena.
 
Napavaihteinen sähköpyörä. Pitäisikö ketjun kireys olla hienosäädettävissä tuolla vinossa olevan loven sisäänvetosyvyydellä? Vai vedetäänkö aina perille asti ja säädetään siirtämällä koko hubi/jarrupakettia kuusiokoloilla. Nyt on siis perille vedettynä löysänpuoleinen eli joka tapauksessa täytyy kuusiokoloja avata.

20251102_161717.jpg
 
Vai onko ketju venynyt niin paljon, ettei säätövara enää riitä? En ole tuollaista toteutusta nähnyt. Tulkitsenko oikein, että haarukka, johon akseli kiinnitetään, on pultattu takakolmioon?
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Napavaihteinen sähköpyörä. Pitäisikö ketjun kireys olla hienosäädettävissä tuolla vinossa olevan loven sisäänvetosyvyydellä? Vai vedetäänkö aina perille asti ja säädetään siirtämällä koko hubi/jarrupakettia kuusiokoloilla. Nyt on siis perille vedettynä löysänpuoleinen eli joka tapauksessa täytyy kuusiokoloja avata.

20251102_161717.jpg
AIna perille jo ihan sen takia, että jarrulevy menee oikealle paikalleen.
 
Onko kellään tietoa mistä kannattaisi lähteä kysymään Shimanon GRX 825 vaihtajien varaosia? Haussa vaihtajien huput ja kannet molemille puolille, oheisesta kuvasta osat 7 ja 10. Kysyin paikalliselta pyöräliikkeeltä, joka oli saanut maahantuojan järjestelmästä toimitusarvioksi 52 viikkoa hupuille ja ei oo kansille. Huppuja löytyi ainakin bike24:n varastosta, joten pistin heille kyselyä kansistakin. Tuli auto kolmion takaa kylkeen ja vaikka kuskilta löytyi korvaushalukkuutta ja vahingotkin jäivät todella pieniksi niin vaikea korjata ilman osia.

1762174110512.png
 
Onko kellään tietoa mistä kannattaisi lähteä kysymään Shimanon GRX 825 vaihtajien varaosia? Haussa vaihtajien huput ja kannet molemille puolille, oheisesta kuvasta osat 7 ja 10. Kysyin paikalliselta pyöräliikkeeltä, joka oli saanut maahantuojan järjestelmästä toimitusarvioksi 52 viikkoa hupuille ja ei oo kansille. Huppuja löytyi ainakin bike24:n varastosta, joten pistin heille kyselyä kansistakin. Tuli auto kolmion takaa kylkeen ja vaikka kuskilta löytyi korvaushalukkuutta ja vahingotkin jäivät todella pieniksi niin vaikea korjata ilman osia.

1762174110512.png
Mitä noita korjaamaan jos osia ei saa. Uudet kahva vaan. Vakuutukseen kun kerta menee
 
Mitä noita korjaamaan jos osia ei saa. Uudet kahva vaan. Vakuutukseen kun kerta menee
Hänellä tippuisi varmaan bonukset kun antoi ymmärtää että haluaisi mahdollisesti maksaa suoraan. Ja kun ei vaikuttanut muropalkkaiselta, niin olen valmis minimaalisesti vaivaa näkemään jos selviäisi viidensadan sijaan muutamalla kympillä. Toki jos ei varaosia yksinkertaisesti saa, niin uudet siihen pistetään.
 
Siis josku ajaa päälle ja siinä sitten kulutat tunteja löytääkseen muutaman osan, jottei päälleajajan tarvitse maksaa kun vaan muutamia kymppejä? Mikä oli edes selity? ”En huomannu”

Fillarin kanssa kolarit on melkeen aina vakavia jossa iso mahdollisuus loukkaantua/kuolla kolarin sattuessa. Jos kolari syntyy, niin se on AINA poliisiasia. On monia tapauksia jossa ruumiilliset ongelmat tulee esiin vasta jäljeenpäin ja hyvä sitä vakuutusyhtiön kassa kiistellä siitä että olit kolarissa josta et ilmottanu mitään. Tuskin tämä henkilö tulee maksaa mitään leikkausta, jos sellanen sattuu.
 
Tulkitsenko oikein, että haarukka, johon akseli kiinnitetään, on pultattu takakolmioon?
Juu ja tässä haarukassa on kiinni myös jarrusatulat ja nopeusanturi. Eli perille vetämällä jarrut keskittyy kyllä haarukkaan. Kaikki napavaihdetutoriaalit vaan neuvovat säätämään päämuttereilla, mutta niissä tuo hahlo on ollut vaakatasossa. Siksi oletus oli tämä, mutta näemmä Shimano Nexus 5:sta kehittäessään on keksinyt tällaisen parannuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Siis josku ajaa päälle ja siinä sitten kulutat tunteja löytääkseen muutaman osan, jottei päälleajajan tarvitse maksaa kun vaan muutamia kymppejä? Mikä oli edes selity? ”En huomannu”

Fillarin kanssa kolarit on melkeen aina vakavia jossa iso mahdollisuus loukkaantua/kuolla kolarin sattuessa. Jos kolari syntyy, niin se on AINA poliisiasia. On monia tapauksia jossa ruumiilliset ongelmat tulee esiin vasta jäljeenpäin ja hyvä sitä vakuutusyhtiön kassa kiistellä siitä että olit kolarissa josta et ilmottanu mitään. Tuskin tämä henkilö tulee maksaa mitään leikkausta, jos sellanen sattuu.
Kuluttanut toistaiseksi minuutteja, en tunteja nopeaan googletteluun ja parin viestin kirjoittamiseen. Ja jos minun verratain pienellä vaivalla toinen säästää rahaa eikä tarvitse lähinnä sisäänjaettua ja täysin toimivaa komponenttia "turhaan" uuteen vaihtaa niin en kovin huonoa omatuntoa osaa siitä potea . Ei huomannut juu. Enkä todellakaan rupea poliisia häiritsemään tällaisten pikku pusujen johdosta ja toivon todella ettei muutkaan turhaan sitä tee. Auto osui pyörän takakulmaan kävelyvauhdilla ja vain pyörä kävi maassa, itse pysyin jaloillani, eli ei ole pienintäkään pelkoa että tästä jotain myöhempiä fyysisiä vaivoja ilmaantuisi. Jos mahdollinen vakuutusilmoitus tyssää eikä heille riitä kuvat tapahtumapaikalta jossa näkyy auto, kuski, kolmio ja hyvin valaistu pyörä massa auton edessä sekä viestiketju kuskin kansssa jossa myöntää korvausvastuunsa niin se on sitten voi voi. Ei jää kovasti harmittamaan enkä soita tulevaisuudessakaan vastaavassa tilanteessa.
 
Ah, niin tuttua Shimanoa. Netissä on kattavat purkukuvat osanumeroineen, mutta suurinta osaa niistä et saa ostettua mistään. Aika moni pikkuvika olisi korjattu muuten.

Koska nettihautkaan ei tuota kymppiosaa Y0SL98040 löydä, niin uusi kahva on helpoin ja nopein. Suojahuppuja saa, kun ne ovat kulutusosia.
Jos haluaa uhrata aikaa, niin Fillaritorin voisi katsastaa, mutta pientä ihmettä vaatii. Jotkut ovat pohtineet jopa 3d-printattuja osia: Reddit - The heart of the internet
 
Riippuuko renkaan vaadittava paine sisäkumista vai ulkorenkaasta?
Ulkorenkaasta ja sopiva paine löytyy vain kokemuksen kautta, kyljessä oleva paine on vain suuntaa-antava.
mm. kuskin paino, ajoalusta ja jopa lämpötila vaikuttavat (esim. pakkasella butyyli jäykistyy ja löysillä kumeilla pyörä muuttuu kivireeksi).
 
Riippuuko renkaan vaadittava paine sisäkumista vai ulkorenkaasta?
Maantielle ja hiekkatielle voit laskea alustavat paineet tällä: SILCA Professional Tire Pressure Calculator

Vanteen ja renkaan painerajoitukset pitää katsoa lisäksi. Erityisesti maastovanteet ei välttämättä kestä kovia paineita. Liian matalalla paineella rengas voi revetä irti vanteelta, joten sinänsä minimirajat on perusteltuja. Toki vanteeseen tulee helpommin iskujakin.
 
K
Maantielle ja hiekkatielle voit laskea alustavat paineet tällä: SILCA Professional Tire Pressure Calculator

Vanteen ja renkaan painerajoitukset pitää katsoa lisäksi. Erityisesti maastovanteet ei välttämättä kestä kovia paineita. Liian matalalla paineella rengas voi revetä irti vanteelta, joten sinänsä minimirajat on perusteltuja. Toki vanteeseen tulee helpommin iskujakin.
Kyllähän se maasturissa lyö vanteelle jo kauan ennen kuin vanteelta irtoaa.
Esimerkiksi joku vittoria painaa renkaan kylkeen 2 barin minimin, joka on suorastaan naurettavan korkea.
Ja perus 2.25 - 2.35 maastokumi on jo aivan kivikova jossain 2.5 barin nurkilla.
Kumma kun noi läskin renkaat ei irtoa vaikka painetta on 0.35 - 0.4 baria.
 
K

Kyllähän se maasturissa lyö vanteelle jo kauan ennen kuin vanteelta irtoaa.
Esimerkiksi joku vittoria painaa renkaan kylkeen 2 barin minimin, joka on suorastaan naurettavan korkea.
Ja perus 2.25 - 2.35 maastokumi on jo aivan kivikova jossain 2.5 barin nurkilla.
Kumma kun noi läskin renkaat ei irtoa vaikka painetta on 0.35 - 0.4 baria.
En minäkään ennen vanhaan maastorenkaissa noita minimirajoja noudattanut. Silloin tosiaan saattoi olla 2,4 baria ilmoitettu minimipaineeksi ja eihän sillä pystynyt ajamaan maastossa. Editoin tuon kommentin pois, kun ei ole tietoa kuinka nuo nykyään on ilmoitettu. Jokaisen tuo riski pitää kuitenkin itse arvioida.
 

Mitäs mieltä näistä kiekoista, kun kuitukiekkoja kattonut vähän pidemmille reissuille, ja nuo +2kg ankkurit sit ku ajetaan "kalliolta alas"?

Katoin et expert mallit tulee Ringlen Super Bubba navoilla, mitkä saanut vähän negatiivista palautetta, mutta nuo Pro mallit tulee i9 Hydra navoilla, ja on silti halvemmat😳

 
Maantielle ja hiekkatielle voit laskea alustavat paineet tällä: SILCA Professional Tire Pressure Calculator

Vanteen ja renkaan painerajoitukset pitää katsoa lisäksi. Erityisesti maastovanteet ei välttämättä kestä kovia paineita. Liian matalalla paineella rengas voi revetä irti vanteelta, joten sinänsä minimirajat on perusteltuja. Toki vanteeseen tulee helpommin iskujakin.
Voiko olla näin iso ero?
Jostain pyöräsivulta sanottiin että 40mm leveillä renkailla yleensä on 4 bar mutta tää laskuri sanoo että 2.8
Eli kokeilemallako vaan selviää vai kannattaako edes kokeilla 4 bar?
 
Voiko olla näin iso ero?
Jostain pyöräsivulta sanottiin että 40mm leveillä renkailla yleensä on 4 bar mutta tää laskuri sanoo että 2.8
Eli kokeilemallako vaan selviää vai kannattaako edes kokeilla 4 bar?
4 baria on kyllä paljon asfaltillekin. Menetetään paljon leveän renkaan etuja. Mun 42mm misukat on parhaimmillaan siinä kolmen barin päällä tai ne vähän kaatuu alle, mutta muut on toiminut alemmilla paineilla. Tossa kolmen pintaan on varmasti hyvä ja maastoon/rankemmalle hiekkatielle voi tiputtaakin.
Nämä siis ilman sisäkumia.
Sisurin kanssa joutuu vähän paineita nostamaan.
 

Mitäs mieltä näistä kiekoista, kun kuitukiekkoja kattonut vähän pidemmille reissuille, ja nuo +2kg ankkurit sit ku ajetaan "kalliolta alas"?

Katoin et expert mallit tulee Ringlen Super Bubba navoilla, mitkä saanut vähän negatiivista palautetta, mutta nuo Pro mallit tulee i9 Hydra navoilla, ja on silti halvemmat😳

Nyt on kattottu hinnat kieroon.
Mulla hajois pää i9 navan kanssa.
 
Ei se niin rasittavalta videoita kattelles ainakaan kuulostanu. Tosin ei muutenkaan Pää ihan kunnossa ole. 157mm navan kanssa puoleen hintaan. Luulis siinä olevan jo hinta kohdallaan. 🤔
Jaa sulla on superboost.
Mä haluan äänettömän navan ja hydra on sieltä äänekkäimmästä päästä niin ei pysty.
Just puolasin dt swissin "halvan" 350 navan yhteen mankeliin ja yllätyin iloisesti äänettömyysestä.
 
Jaa sulla on superboost.
Mä haluan äänettömän navan ja hydra on sieltä äänekkäimmästä päästä niin ei pysty.
Just puolasin dt swissin "halvan" 350 navan yhteen mankeliin ja yllätyin iloisesti äänettömyysestä.
Katoin just äsken noita ni xtr oliskohan ollu mis ei melkeen minkäänlaista ääntä. Noh, eipä pirikelloa tartte 😅 juu mondrakeriin tulee ni siinä superboost.
 
Jaa sulla on superboost.
Mä haluan äänettömän navan ja hydra on sieltä äänekkäimmästä päästä niin ei pysty.
Just puolasin dt swissin "halvan" 350 navan yhteen mankeliin ja yllätyin iloisesti äänettömyysestä.
Ja ei tarvi muuten näköjään olla superboost, riittää et XD-vapari.
 
Hei olisi tarkoitus hommata gravel pyörä ja budjetti olisi tuossa 1000€ mailla. Sen verran uusi aihe minulle että olisin vailla ehdotuksia hyvälle ensipyörälle.

Muutama on tullut vastaan:



Onko kumpikaan noista hyvä aloittelijalle? Tuo Trek taitaa olla maantiepyörä.

Onko jotain toista pyörää joka lähtisi 1000€ budjetilla? Budjetti on aika tiukka joten voin tarvittaessa nostaa sitä hieman noin 100€
 
Hei olisi tarkoitus hommata gravel pyörä ja budjetti olisi tuossa 1000€ mailla. Sen verran uusi aihe minulle että olisin vailla ehdotuksia hyvälle ensipyörälle.

Muutama on tullut vastaan:



Onko kumpikaan noista hyvä aloittelijalle? Tuo Trek taitaa olla maantiepyörä.

Onko jotain toista pyörää joka lähtisi 1000€ budjetilla? Budjetti on aika tiukka joten voin tarvittaessa nostaa sitä hieman noin 100€
Vaijerivetoiset levyjarrut on vähän niin ja näin, mutta hankalaa on löytää tohon hintaan juuri muuta. Ajaahan niilläkin toki.
Aloittelijan olis hyvä päästä vähän edes kokeileen, joten paikkakunta vähän ratkaisee, koska postit tai matkakulut ylipäänsä näyttelee jo jonkinmoista osaa mankelin hinnassa tässä hinnassa.
Trekki menee paremmin kaupaksi, jos kipinä tulee ja parempaan päivittää.
Syö yllättäen 40mm rengasta, joten siihen saa "oikeat" gravel renkaatkin.

Ebike center myy nishikin mudcrutchia 1099€.
27.5 rengaskoko tosin rajoittaa saatavilla olevaa rengasvalikoimaa, tai jos on karmee hongankolistaja niin voi näyttää hassulta, jos sillä nyt mitään merkitystä on.
 
Vaijerivetoiset levyjarrut on vähän niin ja näin, mutta hankalaa on löytää tohon hintaan juuri muuta. Ajaahan niilläkin toki.
Aloittelijan olis hyvä päästä vähän edes kokeileen, joten paikkakunta vähän ratkaisee, koska postit tai matkakulut ylipäänsä näyttelee jo jonkinmoista osaa mankelin hinnassa tässä hinnassa.
Trekki menee paremmin kaupaksi, jos kipinä tulee ja parempaan päivittää.
Syö yllättäen 40mm rengasta, joten siihen saa "oikeat" gravel renkaatkin.

Ebike center myy nishikin mudcrutchia 1099€.
27.5 rengaskoko tosin rajoittaa saatavilla olevaa rengasvalikoimaa, tai jos on karmee hongankolistaja niin voi näyttää hassulta, jos sillä nyt mitään merkitystä on.
Kiitos! Olinkin juuri päivittämässä postausta, sillä pyörä on menossa lahjaksi puolisolle. Joten onko sokkona ostaminen riskialtista siis? Ajattelin että se olisi ihan ok, sillä PS valmistajista myy pyöriä suoraan netistä. Olisi hienoa jos pystyisin antamaan pyörän yllätyksenä, sillä puolisolla ei ole mitään käryä tästä ja on halunnut jo pitkään gravelia
 
Hei olisi tarkoitus hommata gravel pyörä ja budjetti olisi tuossa 1000€ mailla. Sen verran uusi aihe minulle että olisin vailla ehdotuksia hyvälle ensipyörälle.

Muutama on tullut vastaan:



Onko kumpikaan noista hyvä aloittelijalle? Tuo Trek taitaa olla maantiepyörä.

Onko jotain toista pyörää joka lähtisi 1000€ budjetilla? Budjetti on aika tiukka joten voin tarvittaessa nostaa sitä hieman noin 100€
Vaijerivetoiset levyjarrut on vähän niin ja näin, mutta hankalaa on löytää tohon hintaan juuri muuta. Ajaahan niilläkin toki.

Tuossa olisi hydrauliset jarrut tonnilla.
En näistä itse niin ymmärrä, joten joku toinen saa ampua ehdotuksen alas, jos tuossa on jotain oleellisesti pielessä. Painoa ei sivuilla näy, mutta ilmeisesti tarakalla + lokasuojilla painaa lähemmäs 12kg.
 
Hei olisi tarkoitus hommata gravel pyörä ja budjetti olisi tuossa 1000€ mailla. Sen verran uusi aihe minulle että olisin vailla ehdotuksia hyvälle ensipyörälle.

Muutama on tullut vastaan:



Onko kumpikaan noista hyvä aloittelijalle? Tuo Trek taitaa olla maantiepyörä.

Onko jotain toista pyörää joka lähtisi 1000€ budjetilla? Budjetti on aika tiukka joten voin tarvittaessa nostaa sitä hieman noin 100€

Whitessä myös pikalinkut jotka ei oikeen nykypäivää enää ole näissä pyörissä.
 

Tuossa olisi hydrauliset jarrut tonnilla.
En näistä itse niin ymmärrä, joten joku toinen saa ampua ehdotuksen alas, jos tuossa on jotain oleellisesti pielessä. Painoa ei sivuilla näy, mutta ilmeisesti tarakalla + lokasuojilla painaa lähemmäs 12kg.
On siinä paljon rahalle vastinetta. Vaihteisto on 2x10, ei 2x11 kuten väittävät.
Turhan pitkät kammet, mutta tonnilla ei voi ronklata.
 

Tuossa olisi hydrauliset jarrut tonnilla.
En näistä itse niin ymmärrä, joten joku toinen saa ampua ehdotuksen alas, jos tuossa on jotain oleellisesti pielessä. Painoa ei sivuilla näy, mutta ilmeisesti tarakalla + lokasuojilla painaa lähemmäs 12kg.
Vaikuttaa ihan pätevältä, kampien pituus tosiaan vähän turhan pitkä, mutta ei se käyttöä estä jos ei metsäpoluille poikkea.
 
Mutta pieninkin koko M joka liian iso 90% naisille. Sanoisin että tuolla budjetilla melko mahdoton löytää pienikokoista pyörää edes siedettävillä osilla. Naisten kokoja valmistetaan niin naurettavan pieniä määriä (ja sen näkee siitäkin kun monet ajaa ihan liian isoilla pyörillä).

Käytettynä voi hyvällä tuurilla jonkun löytää.

Edit. Tajusin nyt toki tehneeni typerän oletuksen että kysyjän "puoliso" on nainen vaikkei sitä missään mainittu. Auttaisi toki jos kysyjä itse kertoisi minkä kokoista pyörää / minkä kokoiselle henkilölle on etsimässä?
 

Tommonenki osu silmään, ois ainakin myymälässä kokeiltavissa. Kokojankin hyvin saatavilla. Toki ei myymäläsaatavuus auta jos ei asu pk seudun lähellä.
 
Viimeksi muokattu:
Voiko olla näin iso ero?
Jostain pyöräsivulta sanottiin että 40mm leveillä renkailla yleensä on 4 bar mutta tää laskuri sanoo että 2.8
Eli kokeilemallako vaan selviää vai kannattaako edes kokeilla 4 bar?
Itse ajelen gravelia 40mm renkailla ja painetta on juurikin tuo 2.8-3.0....edessä mahdollisesti vähemmän.
Pyörä painaa 8,6kg, Kuski 84kg ja siihen sit kamat ja vesipullot päälle.

Välillä tuntuu noi paineet jopa liian kovilta kun rymistelee...mutta vanteelle asti ei iskuja ole tullut.
 
Samaa 2,8-3,0 luokkaa itsekin käytän. Jossain alle 2,5 barissa alkaa rengas taittumaan liikaa mutkiin tullessa, mutta kevyemmällä kuskilla tuskin samaa ongelmaa on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 152
Viestejä
4 978 631
Jäsenet
80 026
Uusin jäsen
PetriMa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom