Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
SPYI on siis käsittääkseni käytännössä sama kuin EUNL+IS3N, en toki tätä itse ole tarkemmin tutkinut mutta täältä luetun perusteella näin. QDVE sitten taas painottaa tiettyä sektoria, mutta suurin osa näistä löytyy myös EUNL ja SPYI sisältä, eli sinällään turha ostaa erikseen, ellei halua juuri tuota painottaa, itsellä tämänkin painotusta varmaan tiputan, koska alkaa olemaan teknologia jo 35% portofoliosta mikä on suunnitelmaan verrattuna liian paljon ja siirrän tulevia varoja johonkin muuhun sektoriin / suoriin osakkeisiin toisesta sektorista. Toki jälkimmäisessä tulee sitten se vastaan, että pyrin pitämään suorien osakkeiden painon alle 25 % koko salkusta, ja nyt ollaan about siinä rajalla.Ei, kun lähinnä tarkoitin, että onhan näitä myös joskus tulevaisuudessa tarkoitus myydä. Sanotaan vaikka 10-20 vuoden päästä?
Jos vaikka Fire onnistuu ja rupeaa elämään näillä säästöillä. En siis tee minkäänlaista kauppaa näillä tällä hetkellä. Ostan vain lisää.
Mutta tuossa sinun esimerkissä oli juuri se mitä tarkoitin. Eikö ole sama, jos on kymmentä eri ETF ja myyt kerralla aina yhden pois tai yhtä ETF, jos tuota yhtä ETF:ää myyt kymmenessä erässä?
Toki minulla on nyt liian montaa ETF:ää tällä hetkellä, mutta tämän keskustelun jälkeen en hanki niitä enää lisää, vaan ostan noita samoja vain enemmän. Selvästi monen ETF:än ostaminen ei ollut ihan paras idea. Mutta älkää nyt päätä poikki lyökö. Tässähän sitä oppii. Itse tykkään näitä pähkäillä enkä vain unohtaa jonkun suoraveloituksen taakse. Kävin esimerkiksi heti katsomassa, mitkä ovat nuo phetun neljä sijoituskohdetta. Jos vaikka itsekin niihin laittaisin, mutta nyt siis päätin, että ei.
Tuo SPYI (<-tuokin löytyi täältä suositeltuna) on tällä hetkellä kuukausisäästössä, mutta saatan vaihtaa seuraavaksi SXR8 tai QDVE:hen. Niitä minulla on jo ennestään muutenkin eniten salkussa ETF-rahastoista.
SPYI on siis käsittääkseni käytännössä sama kuin EUNL+IS3N
Pitää sulkea. Verottajalta tulee isot lisäverot, jos huomaavat, että on kaksi osakesäästötiliä auki yhtäaikaa.Tyhmä kysymys mihin en löytänyt selvää vastausta. Olen vaihtamassa palvelun tarjoalta toiselle. Pitääkö osakesäästö tili sulkea ennenkuin toisen avaa vai riittääkö, että toinen tili jää tyhjäksi/passiiviseksi?
Tyhmä kysymys mihin en löytänyt selvää vastausta. Olen vaihtamassa palvelun tarjoalta toiselle. Pitääkö osakesäästö tili sulkea ennenkuin toisen avaa vai riittääkö, että toinen tili jää tyhjäksi/passiiviseksi?
Miksi et siirrä sitä nykyistä tiliä toiselle palvelun tarjoajalle? Jos tili on voitolla, niin sitten ainakin kannattaa siirtää nykyinen tili.Tyhmä kysymys mihin en löytänyt selvää vastausta. Olen vaihtamassa palvelun tarjoalta toiselle. Pitääkö osakesäästö tili sulkea ennenkuin toisen avaa vai riittääkö, että toinen tili jää tyhjäksi/passiiviseksi?
Tili tosiaan tyhjä tällä hetkellä. Siirtomaksu oli suurempi, kuin sulku.Miksi et siirrä sitä nykyistä tiliä toiselle palvelun tarjoajalle? Jos tili on voitolla, niin sitten ainakin kannattaa siirtää nykyinen tili.
Eurooppalaiseen puolustukseen ei ole ilmeisesti rahastoa saatavissa, niin onko se ryhdyttävä osakepoimintaan. Rheinmetall:lin hinta päässyt pompsahtamaan aika korkeaksi, mutta mitä osakkeita itse valitsisitte?
Minä olen laittanut tuonne pienen summan kuukausittain Ukrainan sodan alusta lähtien. Tällä hetkellä tuottoprosentti näyttää aika hulppeasti +60,58%. Jälkikäteen katsottuna olisi pitänyt laittaa kiinni paljon enemmän, mutta niinhän se näissä aina menee.Tuollainen löytyy Nordnetilta, kulut tosin aika älyttömät: https://www.nordnet.fi/rahastot/lista/finserve-global-security-fund-sek-a55585cc. Jenkkipaino vain ~40%, Eurooppa reilu 40% ja Britit ~10%.
Tuollainen rahasto löytyy Nordnetilta, kulut tosin aika älyttömät: https://www.nordnet.fi/rahastot/lista/finserve-global-security-fund-sek-a55585cc. Jenkkipaino vain ~40%, Eurooppa reilu 40% ja Britit ~10%.
Paras(?) vaihtoehto lienee HanEtf / VanEck ETF (tai molemmat) ja oman maun mukaan osakkeiden poiminta. Itse ostin vähän RENK Groupia ja Airbusia.
Löytyyhän noita vaikka mitä jos haluaa tutkia ja poimia, esim. WSB:ltä löytyi jonkinlainen lista; Euroopan puolustusteollisuudesta (saksankielellä) Varmaan on virallisempiakin lähteitä
ESIN osui myös silmään, Euroopan teollisuutta ja kulut vain 0,18%. Onhan tuossa mukana esim. Airbus, Safran, RR, BAE, Rheinmetall jne: iShares MSCI Europe Industrials Sector UCITS ETF EUR (Acc)
Minä olen laittanut tuonne pienen summan kuukausittain Ukrainan sodan alusta lähtien. Tällä hetkellä tuottoprosentti näyttää aika hulppeasti +60,58%. Jälkikäteen katsottuna olisi pitänyt laittaa kiinni paljon enemmän, mutta niinhän se näissä aina menee.
Tyhmä kysymys, mutta hoitaako Nordned kaikki verot jne. normaalisti Suomen verottajalle tuossa Finserve-rahastossa, vaikka se onkin noteerattu Ruotsin kruunuissa?
Onko siihen sijoittaminen siis yhtä yksinkertaista kuin vaikkapa johonkin täysin Suomi-osakkakkeeseen Nordnetin kautta?
EUNL on vielä 1v ajalta 12,43% plussalla, ja Danske teknologia indeksi 8,68% plussalla, eli vielä ollaan voiton puolella. Osakesäästötili on myös poikkeuksellisesti plussalla. yleensä ollut miinuksella pari viime vuotta.Viime vuoden rahastotuotot on sitten kahdessa kuukaudessa sulaneet kokonaan pois omasta salkusta.
Taas osakesäästötilillä olevat Hesulin osakkeet nousseet toistakymmentä prosenttia. Maailmankirjat sekaisin?
Saapahan ostettua halvemmalla. Ilmeisesti Nordnetin seuraava kuukausisäästön ostopäivä on 7. huhtikuuta?
Maratonlajihan tämä on eikä pikajuoksu, mutta silti arvon sulaminen ei tunnu kivalta.Itseäni ei onneksi enää nämä putoamiset huoleta. Silloin muutama vuosi sitten kun olin sijoittamisessa keltanokka ja tuli koronadippi oli aika lähellä, ettenkö olis laittanut kaikkea lihoiksi, mutta onneksi minulle jankattiin (taisi olla jopa tässä ketjussa?) säännöllisen kuukausisijoittamisen merkitystä ja hyvin siitäkin dipistä selvittiin.
Itselläkin tämän alkuvuoden kehitys menee helposti oman sijoitushistorian top 5 parhaiden alkuvuosien joukkoon, itsellä myös varat 95% hesessä.Kerrankin itsellä meny ihan kivasti. Kaikki omat on hesessä kiinni vaikka ei kaksista nousua ole ollut mutta nyt näyttäis taas mukavasti ylöspäin. Ei tarvii jenkkipörssin kanssa murehtia.
Ja ehdin vielä sijoittamaan melkein kaiken "löysän" mitä oli tilillä lappuihin varattuna ja ehdin ostamaan "halvalla" eikä tarvii kirota että "olis pitäny ostaa silloin ja silloin eikä makuuttaa tilillä".
Toki isoista summista ei ole kyse mutta näin periaatteessa.
On kyllä kova meininki pörssissä rapakon toisella puolella! Vähän veikkaan että jälkikäteen katsotaan taaksepäin ja mietitään että vähän tuli ylireagointia. Epävarmuus on myrkkyä pörssille, mutta onko valtaosan firmoista niissä kuuluisissa fundamenteissa muuttunut mikään.
En ole itse Nordean asiakas, mutta tulkitsen tuota hinnastoa niin, että jos edellisen kvartaalin aikana ei ole tehty kauppoja, niin seuraavan kvartaalin kaikkina kolmena kuukautena peritään maksu. Tehdyt kaupat vaikuttanevat vasta seuraavan kvartaalin hintoihin.Nyt jo toinen kuukausi peräkkäin kun Nordealta lähdössä 2,45e omaisuudenhoitomaksu. Tämä liittynee etf rahastoihin. Vieläkö on voimassa, että kerran kvartaalissa pitää tehdä kauppa niin ei mene maksua? Olisin voinut vannoa että olen ostanut tammikuussa ja silti tuo maksu nyt tulevissa laskuissa![]()
- Arvo-osuustilin säilytys on maksutonta, kun olet tehnyt vähintään yhden toteutuneen välityspalkkiollisen kaupan edellisen vuosineljänneksen aikana.
- Mikäli arvo-osuustilille ei ole tehty edellisen vuosineljänneksen aikana yhtäkään välityspalkkiollista kauppaa, veloitetaan säilytysmaksua 2,45 € per kuukausi. Maksu veloitetaan kuukausittain, mutta se lasketaan vuosineljänneksittäin.
Näinpä se oli. Surkeaakin surkeampi chat botti osasi kerrankin auttaa. Perhana, pitää olla tarkempi. Turhia kuluja nämä.En ole itse Nordean asiakas, mutta tulkitsen tuota hinnastoa niin, että jos edellisen kvartaalin aikana ei ole tehty kauppoja, niin seuraavan kvartaalin kaikkina kolmena kuukautena peritään maksu. Tehdyt kaupat vaikuttanevat vasta seuraavan kvartaalin hintoihin.
![]()
Sijoittamisen kaupankäyntikulut ja välityspalkkiot
Tutustu Nordean sijoittamisen hinnaston. Hintakatto on max. 1 % kaikkiin ETF:iin ja kun käyt kauppaa Pohjoismaissa.www.nordea.fi
Väärin sijoitettu koska suuret kulut xDMinä olen laittanut tuonne pienen summan kuukausittain Ukrainan sodan alusta lähtien. Tällä hetkellä tuottoprosentti näyttää aika hulppeasti +60,58%. Jälkikäteen katsottuna olisi pitänyt laittaa kiinni paljon enemmän, mutta niinhän se näissä aina menee.
3v kuvaaja tuon rahaston kehityksestä:
![]()

Eli onko niin, että riittää kun joka kuukausi ostaa jotain niin riittänee?Näinpä se oli. Surkeaakin surkeampi chat botti osasi kerrankin auttaa. Perhana, pitää olla tarkempi. Turhia kuluja nämä.
![]()
Kyllä. Eikä tarvitse edes joka kuukausi, vaan kerran vuosineljänneksessä osto/myynti on riittävä.Eli onko niin, että riittää kun joka kuukausi ostaa jotain niin riittänee?
Odotettavissa on teslamaisia kohtaloita protestien laajentuessa.
Mikä on teslamainen kohtalo?
Kai tämä nyt oli ennakoitavissa? Toistaiseksi arvosta 480 ollaan tultu arvoon 262.Mua kiinnostaa myös. Toivottavasti tarkoittaa sitä, että omatkin (jenkki-indeksi)sijoitukset alkaa tuottamaan yhtä hyvin kuin tesla.
Nyt olisi melkein oston paikat. Tai sitten odotella vielä hetkisen. Toisaalta taas kotimainen kempower on pitänyt huolen siitä, että suora osakepoiminta ei ole ehkä se kaikista omin juttuni.Kai tämä nyt oli ennakoitavissa? Toistaiseksi arvosta 480 ollaan tultu arvoon 262.
Eli linkissä kerrotaan osakkeen jyrkästä laskusta.![]()
Teslan osakkeen arvo romahtamassa
Teslan osakkeen arvo on viime viikkoina kokenut pisimmän laskuputkensa yhtiön 15-vuotisen kaupankäynnin historiassa.yle.fi
Kannattaa katsoa myös arvostuskertoimia, ei pakosti Tesla vieläkään ole kovinkaan "halpa".Nyt olisi melkein oston paikat. Tai sitten odotella vielä hetkisen. Toisaalta taas kotimainen kempower on pitänyt huolen siitä, että suora osakepoiminta ei ole ehkä se kaikista omin juttuni.
Vuosi sitten talvella aloitin ripottelemaan tuonne. Tuo on aktiivisesti hoidettu Ruotsalainen rahasto ja vähiten jenkkipainottelinen mitä on löytynyt. Jenkkipaino luultavasti vähenee koko ajan kun swedut veivaa painotuksia. Kaikki puolustus ETF:t tahtoo olla hyvin jenkkipainotteisia. Nyt näyttää vähän siltä, että Eurooppa nousee ja usa laskee sillä saralla sattuneista syistä johtuen.Minä olen laittanut tuonne pienen summan kuukausittain Ukrainan sodan alusta lähtien. Tällä hetkellä tuottoprosentti näyttää aika hulppeasti +60,58%. Jälkikäteen katsottuna olisi pitänyt laittaa kiinni paljon enemmän, mutta niinhän se näissä aina menee.
3v kuvaaja tuon rahaston kehityksestä:
![]()
Tietty on hyvin tuottavia erikoisrahastoja, joissa korkeat kulut, mutta mihinkään perusindeksiin ei toki kannata uhrata kuluihin jos saman saa halvemmalla. Ei isohko kulu ole automaattisesti väärin sijoitettu. Nyt tullut vähän semmoinen mielikuva, että kaikki 2% kulun rahastot ovat typeryyttä. Kaikkea ei saa 0.1% ETF:nä
Väärin sijoitettu koska suuret kulut xD
Mielenkiintoinen kun lajittelee Nordnetin rahastot 12kk tuoton perusteella ja katsoo niiden kuluja:
Noissa listauksissa on se heikkous, että kärjessä olevat rahastoissa näkyi korkean volatiliteetin rahastoja, minkä vuoksi niiden pitkän aikavälin tuotto voi poiketa merkittävästi lyhyen aikavälin tuloksista. Indeksirahastoilla volatiliteetti on tyypillisesti matala, ja niiden pitkän aikavälin tuotto on ollut tasaisempaa ja kilpailukykyisiä pidemmällä aikavälillä.Tietty on hyvin tuottavia erikoisrahastoja, joissa korkeat kulut, mutta mihinkään perusindeksiin ei toki kannata uhrata kuluihin jos saman saa halvemmalla. Ei isohko kulu ole automaattisesti väärin sijoitettu. Nyt tullut vähän semmoinen mielikuva, että kaikki 2% kulun rahastot ovat typeryyttä. Kaikkea ei saa 0.1% ETF:nä
Minulla on yhtä melko kallista tekkirahastoa ja se on ollut kaikilla aikaväleillä siellä kärjen hujakoilla. On toki volatiili. Nyt voi tulla pahasti turpaan kun aika on mikä on.Noissa listauksissa on se heikkous, että kärjessä olevat rahastoissa näkyi korkean volatiliteetin rahastoja, minkä vuoksi niiden pitkän aikavälin tuotto voi poiketa merkittävästi lyhyen aikavälin tuloksista. Indeksirahastoilla volatiliteetti on tyypillisesti matala, ja niiden pitkän aikavälin tuotto on ollut tasaisempaa ja kilpailukykyisiä pidemmällä aikavälillä.
Näyttäisi olevan isompi rotaatio menossa. Eli teknologia, rahoitus, tesla:t tms laskevat voimakkaasti ja defensiiviset kuten utilities, household & personal ja energia plussalla.Hesarin mukaan Yhdysvalloissa povataan "roimaa pudotusta osakkeiden hintoihin". Sitten kun juttua lukee, niin S&P voi mennä jopa 5 500 pisteeseen... No tuota noin, sehän on kohta siellä.
Ja kun juttua lukee eteenpäin, niin siinä oli kyse Morgan Stanleyn analyysistä, jonka mukaan alkuvuonna voidaan käydä 5 500 pisteen korvilla, mutta loppuvuonna kivutaan taas uusiin ennätyksiin, eli 6 500 pisteeseen.
Kova on luotto analyytikoilla. Itse en ihan noin positiivinen ole.
![]()
Markkinat juuri nyt | Osakkeet jyrkässä laskussa Yhdysvalloissa, Tesla suurimpia kärsijöitä – Helsingissä Puuilo nousee vauhdilla
Liikepankki Morgan Stanleyn strategi arvioi, että Yhdysvaltojen keskeinen osakeindeksi voi laskea vielä alkuvuodesta roimasti.www.hs.fi
Valkkaa siitä yläpuolelta tuo "Kehitys", niin näkyy laajemmin.Tuota 12kk pitäisi päästä vaihtamaan. 3v. 5v. 10v. ja Max, niin näkisi realistisemmin miten rahasto on käyttäytynyt. Näkeehän sen, kun menee tarkemmin tutkimaan yhtä rahastoa, mutta tuo "paremmuusjärjestys" listassa olisi erinäköinen.
Vai osaako joku neuvoa, miten tuon onnistuu tekemään? Ainoa mitä itse saan, niin vaihdettua huonoiten tuottaviksi.
Tekeekö noilla Rating, Riski ja Vastuullisuus yhtään mitään? Lähinnä tulee itse käytettyä tuota Omistajia Nordnetissä ja Kulut. Yhden ETF:än arvo olisi taas itselle hyödyllinen, mutta senkin nähdäkseen pitää yksittäinen ETF klikata auki. Ja rahaston arvo/koko olisi myös erittäin hyödyllinen.
Eli omaan tarpeeseen muutama tärkeä ominaisuus puuttuu ja löytyy muutama täysin turha. Apuja?

Laman ennakointia.Näyttäisi olevan isompi rotaatio menossa. Eli teknologia, rahoitus, tesla:t tms laskevat voimakkaasti ja defensiiviset kuten utilities, household & personal ja energia plussalla.
Tällä hetkellä pelkoa ja epävarmuutta. Tulokset vielä hyviä. Kunnon sell-off lähtee vasta kun tulokset alkavat sakkaamaan, jos alkavat.Laman ennakointia.
Minä taas näen isoimman kuplan puhkeamista. Ja ostopaikkojen avautumista. Enkä ole lähdössä idealla, että nyt ollaan kuopassa, mutta laskeviin kursseihin on mukava kk-sijoittaa. Ja kun sijoitukset pikku tiputuksista huolimatta edelleen vahvasti vihreällä, mikäs sen mukavampaa. Toki jos kaikki S&P500 firmat menee konkkaan ja indeksi nolliin, sitten harmittaa. Mutta luulen, että mun harmitus on siinä vaiheessa aika pieni ongelma.Laman ennakointia.
Paitsi juuri nyt, jotta voi iskeä kun ollaan aallon pohjalla.Se on varmaa, että käteistä tyynyn alla säilyttämällä ei voita.
Kapita alkanut karkaamaan USA:han Euroopan johtajien rummuttaessa sotaa. Eli juuri päinvastoin mitä kannattaa tehdä. Muutaman vuoden sisään on tulossa vielä kapitakontrolleja, eli rahaa ei saa helposti tai ollenkaan ulos. Ja miksi tämä kaikki? Koska Euroopassa on valtionvelkakriisi joka halutaan hoitaa pois sodalla. Aivan kuten aikaisemminkin on tehty.Nyt laitoin toimeksiannon myydä loputkin sijoitukset missä on usaa mukana pois.
En tiedä oliko rahallisesti paras päätös, mutta paljon mielummin sijoitan tälle mantereelle ainakin seuraavat 4 vuotta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.