Totta turiset, tuli huonosti valittua näytettävä ajanjakso. Koko lyhyen sijoitushistoriani aikana noin viidessä vuodessa olen kokenut kolme nykyistä isompaa laskua:
Pysyn siis kannassani että kysessä on pikku dippi. Omalta kohdalta nykyistä laskua ovat mukavasti loiventaneet kiinteistöyhtiöt, ne ovat nousseet viikon aikana kymmenisen prosenttia.
Tulin tallentamaan kommenttisi - "Pysyn siis kannassani että kysessä on pikku dippi. "
Itse muotoilen kantani näin: Olen seurannut geopolitiikkaa pitkään ja toimin päivittäin erilaisissa siihen liittyvissä rajapinnoissa. En ole koskaan nähnyt vastaavaa liikehdintää kontaktiverkoissani—yleinen sentimentti on ollut "...wtf...". Tuntemani ihmiset, jotka työskentelevät yrityksissä, eri organisaatioissa tai kansallisissa instituutioissa (niin Suomessa kuin ulkomailla), ovat todenneet (näin vapaasti siteerattuna - "Tämä ei ole systeeminen shokki. Tämä on paradigmaattinen muutos, joka tulee järisyttämään kapitalismia, demokratiaa ja koko geopoliittista kenttää vuosiksi, jopa vuosikymmeniksi."
Itse realisoin omat sijoitukseni (osakkeet+rahastot muutamaa puolustusteollisuuden firmaa lukuunottamatta) virkaanastujaisten jälkeen, kun Trumpin nimitykset & agenda alkoivat selkiytymään. En nähnyt suurta mahdollisuutta pätevälle ja ennustettavalle toiminnalle, olkoon kyseessä talous tai geopolitiikka ja kumuloituneet riskit olivat vaan niin suuret. Ikäväkseni melkein kaikki maalaamani pirut ovat toteutuneet, ja bonuksena kaupanpäälliseksi on saatu muutama musta joutsen.
Tarvittavat voitot kerännyt vuosien saatossa ja nyt istuskelen käsien päällä muutaman viikon/kuukauden, riippuen miten tuo tariffihäröily alkaa selkeytymään. Ikävä kyllä moni asiaa tulee (valtion irtisanomiset, inflaatio, satamien rahtimaksut & muut rajoitukset, Ukrainan rauhanneuvottelut, teollisuuden raaka-aineiden/komponenttien saatavuus) realisoitumaan viivellä ja tarkempia metriikoita joudutaan odottelemaan. Saa nähdä olaanko pohjia tavoiteltu vielä juhannukseen mennessä.
Olen henk.koht onnellinen jos Takaiskun "pikku dippi" ennuste käy toteen, epäilen vaan sitä suuresti.
Horisontti minkä itse näen on pikimusta, ja tulee kohti vauhdilla.