Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Nopeasti vähän katsoin EUNL, SPYI ja IUSQ sisältöjä, isoimpia omistuksia ja alueellista hajautusta. Eipä noissa kyllä isoja eroja ole. Ei varmaan paljon menisi vikaan, vaikka vaihtaisi 100% painon tuohon jo olemassa olevaan EUNL, mutta tietty tuo SPYI olisi inasen pienemmillä kuluilla.

Ei ne erot isoja ole eivätkä isossa kuvassa mitenkään oleellisia. Pelkkä EUNL riittää jo tosi pitkälle ja loppu on lähinnä hifistelyä ja prosentin sadasosien tuunailuja. Ainakin veivaamisista ei kannata maksaa senttiäkään veroja. Mäkin olen jättänyt EUNL:t ja IS3N:t salkkuun tuottamaan vaikka en lisää niitä ostakaan.

Eli pitäisi osata ennustaa milloin ollaan pidemmässä romahduksessa ja milloin kyseessä on vain dippi? Tuossa saa olla aika kova ennustaja ja uskoisin että suurimmalla osalla se ei pääty hyvin varsinkin kun aletaan laittamaan jotain indeksejä lihoiksi. Tietenkin voisi miettiä jotain että lyö osan lihoiksi jne.. mutta tuntuu vain että keskiverto sijoittaja kun alkaa leikkimään vs. buy and hold niin ei mene hyvin.

Itse myin aika ison osan Cloudflaren osaketta kun näytti että Trump laittaa kaiken paskaksi, noh myin hintaan tyyliin 130 tai jtn, ja nyt se on yli 200 mutta onneksi myin vain osan..

Ennustus on vaikeaa, mutta jos pistää rahat SP500 ikiholdauksena niin suaattaapi eläkkeelle siirtyminen lykkääntyä yhtäkkisesti 20 vuodella jos korkoa haluat sijoituksillesi ja siinä päätä kylmää kaiken lisäksi välissä tapahtunut boom/bust sykli ilman mitään tuottoa. Näin siis kävi -99. Luulisi että tähän olisi olemassa jokin kevennys strategia, vai onko 50/50 rahasto/indeksi todellakin se ainut?

Kuvassa on kuivaharjoittelu tuleville romahduksille (Huhtikuun Trumpin lahja maailmalle). Vääriä positiivisiahan tulee jatkuvasti eikä niissä voi alkaa veivaamaan. Strategian olisi siis oltava pehmoinen siirtymä jossa tietenkin olettaa ensinnäkin, että kurssit eivät jatka ikuisesti yläviistoon ja toisekseen, että kurssiromahdus ei ole kovin kaukana.

Tälläisessä strategiassa feikkiromahdukset voisi tietenkin hyödyntää eli ottaa "hatsit" SP500 = 20 pinnaa plussalle ja myy pois. Näin olisin itse tehnyt jos olisi ollut jotain millä ostaa.

rommipullo.jpg

Ennustus on vaikeaa, mutta jos pistää rahat SP500 ikiholdauksena niin suaattaapi eläkkeelle siirtyminen lykkääntyä yhtäkkisesti 20 vuodella jos korkoa haluat sijoituksillesi ja siinä päätä kylmää kaiken lisäksi välissä tapahtunut boom/bust sykli ilman mitään tuottoa. Näin siis kävi -99. Luulisi että tähän olisi olemassa jokin kevennys strategia, vai onko 50/50 rahasto/indeksi todellakin se ainut?

Kuvassa on kuivaharjoittelu tuleville romahduksille (Huhtikuun Trumpin lahja maailmalle). Vääriä positiivisiahan tulee jatkuvasti eikä niissä voi alkaa veivaamaan. Strategian olisi siis oltava pehmoinen siirtymä jossa tietenkin olettaa ensinnäkin, että kurssit eivät jatka ikuisesti yläviistoon ja toisekseen, että kurssiromahdus ei ole kovin kaukana.

Tälläisessä strategiassa feikkiromahdukset voisi tietenkin hyödyntää eli ottaa "hatsit" SP500 = 20 pinnaa plussalle ja myy pois. Näin olisin itse tehnyt jos olisi ollut jotain millä ostaa.

rommipullo.jpg
Pitäisi olla aikamoinen maailmanlaajuinen katastrofi, jos kurssit eivät jatkaisi ikuisesti yläviistoon pitkällä aikavälillä tarkasteltuna. Tuon katastrofin tullessa ei hallussa olevilla omaisuusluokilla olisi juuri väliä. Korjausliikkeitä tulee aina, mutta ne kurotaan tyypillisesti umpeen muutamissa vuosissa.
Jatkuvalla negailulla ja sijoittamisen välttelyllä ei saavuta muuta kuin sen, ettei ihan varmasti tule vaurastumaan. Ajoittamista ei kannata pohtia ("time in the market beats timing in the market"), tärkeintä on vain, että sijoittaa. Nuo maailman indeksit (oli sitten pankin oma tai ETF) tarjoaa niin helpon, pienikuluisen ja hyvin hajautetun sijoitusinstrumentin, että pitää oikeasti vihata ajatusta vaurastumisesta, jos ei uskalla sijoittaa. Toki kannattaa laittaa vain sellaista rahaa, jota ei näe tarvitsevansa lähitulevaisuudessa mihinkään muuhun. Tärkeintä sijoittamisessa on sen aloittaminen ja koskaan se ei ole ollut yhtä helppoa, kuin nykyään. Muutama kymmenen euroa rahaa ja pari klikkausta, niin homma on jo alussa.

Itse toki haksahdin osakesäästötiliin, jossa ei rajoitteineen ole mitään järkeä. Hajauttaminen on vaikeaa, riskitaso liian korkea, veroetu on todellisuudessa olematon ja pitkässä juoksussa ei tule varmasti voittamaan indeksiä. Ei vaan viitsi veroseuraamusten takia lopettaa tiliä ja siirtyä turvallisempiin instrumentteihin.

Ei liene mitään taikaluotia ole olemassa jossa ei olisi riskiä olemassa. Joku jättää sijoittamatta kun pelkää mahdollisia mörköjä, toinen ei. Viime kädessä varmaan vähäriskisin melko varma tapa olisi hyvällä hajautuksella olevat osinko ja velkakirja etf:t mutta perinteisesti niiden tuotto on ollut huonompi kuin osakkeiden/sp500. Riski/Tuotto kulkee aikalailla käsi kädessä, jos haluaa isoja tuottoja todennäköisesti tarvii sietää ja altistua isolle riskille.

Jos iskisi 1930-luvun laman tyylinen vuosikausia kestävä tilanne päälle niin historia antaisi olettaa että halvat jutut jotka tuovat mielihyvää pärjäävät. Tyyliin suklaanvalmistajat menestyivät hyvin 1930-luvun laman kourissa. "halpa" suuilo oli mikä myi. Ehkä joku pepsi, mcdonalds, suklaavalmistajat yms. löytyy myös sieltä osinko etf:sta. Eivät välttämättä kasva paljoa, mutta maksavat voitoista osinkoa ulos. Osinkopuolelta vaikka SCHD, SCHY tai isompiriskisiä vähemmän historiaa omaavia JEPI, JEPQ,...

Ajoittamista ei kannata pohtia ("time in the market beats timing in the market"), tärkeintä on vain, että sijoittaa.
Tämä ja vielä kerran tämä. Itse olen maksanut isot oppirahat romahdusta odotellessa sekä yrittäessä optimoida ajoitusta.
Itse toki haksahdin osakesäästötiliin, jossa ei rajoitteineen ole mitään järkeä. Hajauttaminen on vaikeaa, riskitaso liian korkea, veroetu on todellisuudessa olematon ja pitkässä juoksussa ei tule varmasti voittamaan indeksiä. Ei vaan viitsi veroseuraamusten takia lopettaa tiliä ja siirtyä turvallisempiin instrumentteihin.
Minä irrottauduin OST:sta. Harmittaa vieläkin jälkikäteen, että piti mokomasta innostua.

Mä itse vaihdoin juuri noin EUNL+IS3N -> SPYI. Ihan vain koska pääsen samaan tai parempaan hajautukseen yhdellä rahastolla ilman säätämistä. Ja bonuksena small capit kylkeen. Kulut marginaalisesti matalammat SPYI:ssä. Mutta ero on jo prosentin sadasosia. Sinänsä tuoton osalta ei ole pitkällä juoksussa varmaan kauhean oleellista eroa ja kummallakin saa hyvän hajautuksen. IUSQ myös yksi kandidaatti. Kk-säästössä on nykyään varmaan muitakin, en ole hetkeen katsonut tarjontaa.

SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF
Tämä ilmeisesti se SPYI? Voisi itsekin harkita vaihtavansa tuon eunl+is3n kombon tähän.

Pitäisi olla aikamoinen maailmanlaajuinen katastrofi, jos kurssit eivät jatkaisi ikuisesti yläviistoon pitkällä aikavälillä tarkasteltuna. Tuon katastrofin tullessa ei hallussa olevilla omaisuusluokilla olisi juuri väliä.

Ehkä tuollaisessa tilanteessa toimisi lähinnä omassa kassakaapissa oleva fyysinen kulta tjsp, mahdollisesti myös jossain määrin käteinen raha. :D

SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF
Tämä ilmeisesti se SPYI? Voisi itsekin harkita vaihtavansa tuon eunl+is3n kombon tähän.
Kyllä. Käytän tikkeriä koska ETF:n koko nimiä ei kirjoiteta eri palveluissa samalla tavalla. Esim. Justetf antaa SPYI:n nimeksi "SPDR MSCI All Country World Investable Market UCITS ETF (Acc)". Tuo ACWI ja IMI siis avattu nimessä.

SPYI on yksikäsitteisempi (kunhan muistaa että samalla tikkerillä voi jenkkimarkkinoilla joku ihan muu ETF). ISIN myös ihan hyvä. SPYI:n ISIN on IE00B3YLTY66 jolla voi hekea ainakin Nordnetistä.

Ehkä tuollaisessa tilanteessa toimisi lähinnä omassa kassakaapissa oleva fyysinen kulta tjsp, mahdollisesti myös jossain määrin käteinen raha. :D
Tosin en usko, että se kultakaan auttaa jos tulee joku oikeasti paha tilanne kuten sota venäjää vastaan tai meteoriitti/tulivuorenpurkaus/ydinpommit tekevät maapallolle uuden jääkauden. Ei välttämättä auta edes näennäinen täysi omavaraisuus jos armeija hakee sun varastot+laitteet itselleen tai aurinko ei paista kun on jääkausi menossa.

Sijoituskästissä käsiteltiin hiljattain pahimpia virheitä sijoittamiseen liittyen. Yksi näistä virheistä oli ihan perustellusti se, että lykkää sijoittamisen aloittamista koska riskit.

Minä irrottauduin OST:sta. Harmittaa vieläkin jälkikäteen, että piti mokomasta innostua.
Onhan se OST kankea. Itse aion siellä nyt pyörittää osinkojen uudelleensijoitushärveliä joillekin uusille osinko-osakehankinnoille 10+ vuotta, aloitettu viime keväänä. Toivottavasti valtiovalta ei keksi jotain uusia sääntöjä pilaamaan tuotakin käyttötapausta. Lisää rahaa nykysäännöillä tuskin tulen sinne syöttämään.

Onhan se OST kankea. Itse aion siellä nyt pyörittää osinkojen uudelleensijoitushärveliä joillekin uusille osinko-osakehankinnoille 10+ vuotta, aloitettu viime keväänä. Toivottavasti valtiovalta ei keksi jotain uusia sääntöjä pilaamaan tuotakin käyttötapausta. Lisää rahaa nykysäännöillä tuskin tulen sinne syöttämään.
Itekkään en enää lisää rahaa OST:lle. Pitää tulevaisuudessa terävöittää strategiaa ja keskittyä OST:llä pelkästään kouralliseen hyviin osingonmaksajiin ja myydä muut pois. Yhden jo myin. Ja muuttuvien tilanteiden mukaan reagoida. AOT:lle muut suorat osakeostot, mikäli niitä tulee.

OST:n YTD +28,5%, joten seuraillaan tilannetta.

Paras aika säästää itselleni oli kyllä heti valmistumisen jälkeen. Jatkoin soluasumista hetken sen jälkeen kun pääsin "oikeisiin töihin" ja säästöjä kertyi hetkessä ihan älyttömästi kun rahan meno oli sama kuin opiskeluaikana mutta bruttotuloissa oli tyyliin nolla lisää perässä opintotukeen verrattuna.

Nyt kun on perhettä ja vastuuta, niin kulut ovat moninkertaiset, eikä aikaakaan ole mihinkään, niin rahaa tulee käytettyä ihan vaan ajan ostamiseksi.
Itsellä tämä meni myös näin. Kun valmistuin niin asuin sinkkuna halvassa kerrostalo-asunnossa, ei vakuutuksia, ei mitään (lehti/kanava/tms) tilauksia, ei autoa, ei mitään lainanlyhennyksiä.. Kulut oli aivan nollissa eli samaa luokkaa kun opiskeluaikana ja olin kuitenkin kokopäiväduunissa ja "alan hommissa" insinöörinä. Tuota ei tietenkään kauaa kestänyt, muutenkin ensimmäisenä listoilla oli pariutumisen jälkeen auton osto joka nappasi käytännössä kaikki säästöt, sen jälkeen meni muutama vuosi ja asunnon hankkiminen -> taas säästöt nolliin.

Sijoitus-/säästöasioissa on tietysti helppoa jos on isot tulot, mutta normaali-ihmiselle menojen hallinnointi antaa mahdollisuuden säästää. Ja tässä sitten tullaan siihen että kuka kituuttaa ja yrittää maksimoida säästöt ja toisaalta kuka laittaa kaikki haisemaan eikä säästä ollenkaan. Ja suurin osa ihmisiä menee sitten tuohon väliin.

Maailmanindeksi-etf:stä vielä:
Nordnetin kk-säästölistalle on tullut pari uutta lähiaikoina. Nämä on sisällöltään ilmeisestikin vastaavat kuin EUNL, mutta kuluiltaan vähän halvempia.

1754659844949.png

Itse vaihdoin vuosi sitten sekalaisista rahastoista SPYI-etf:ään, mutta nyt ajattelin laittaa ainakin jonkin aikaa näihin uusiin. Kehittyvät markkinat on tuottaneet niin heikosti, että kevennän vähän sieltä, ja on nää vähän SPYItäkin halvempia.

Itsellä on myös sellainen tapa, että en ole suunnanmuutoksia tehdessä myynyt mitään vanhoja. Olen vain vaihtanut kk-säästön kohdetta.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 477
Jäsenet
78 668
Uusin jäsen
rredi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom