Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattaako noita omia (ETF-)sijoituksia katsella millään päivätarkkuudella? Eikö riitä jos seurailee vähän vuositasolla missä mennään.
Kai sitä seurata saa, kunhan ei tee harkitsemattomia peliliikkeitä. Kyllä mäkin aika tarkalla silmällä seuraan, mutta en vielä 2103 aloituksen jälkeen ole mitään myynyt... painotuksia ja summia vain muuttanut. 404 ostotapahtumaa ja 0 myyntiä 2013-2025.

Mulle kurssien päivittäinen seuraaminen rituaali(aamukahvi ja uutiset) ja tapa yrittää löytää patternia uutisten/kvartaaliraporttien ja kurssiliikeiden välille. Sen voi todeta, että osakemarkkina ennakoi niin hyvin että aika usein edelleenkin yllättää uutinen ja sen reaktio. Tapahtuu erilainen liike kuin mitä itse kuvittelisi. Tämä vahvistaa sitä uskoa, että minusta ei nykyisellään olisi treidaajaksi.

Nvidian osakkeiden myynnille olin asettanut tavoitehintoja missä myydään palasia pois. Nvidiaa/AI:ta seuraan myös fundamenttimielessä. Jos jokin muuttuu isosti fundamenteissa niin liipaisen salkun tyhjäksi nvidiasta enkä jää odottamaan kuukausien mittaista laskuputkea, odotan samanlaista laskua kuin kävi kryptobust:ssa mutta rajummin. Nvidia tekee vanhoista diileistä yhä rahaa, uusia diilejä ei tule, jossain 12kk päästä diilien ehtymisestä nähdään tuloksen romahdus. Osakkeen hinta laski kauan ennen kuin tulos.

Myynneistä tulleita rahoja olen jättänyt hieman sivuun enkä ihan kaikkea heti sijoittanut uudestaan. Sivuun jätetyllä potille odotellut dipistä ostopaikkaa. Sell in may and go away:ta odotin, ei tapahtunut. Näin se ostopaikka ei löytynytkään sieltä mistä olisin kuvitellut.

Nyt kyttäilen tlt:lle myyntipaikkaa. Mielessä on, että kunhan alkaa tulemaan uutisia, että uusi normaali korkotaso löydetty niin laitan puolet +- jotain tlt:sta myyntiin. Todennäköisesti useassa erässä kuukausien/kvartaalien aikana. Jos talous sakkaa ja tulee elvyttävää rahapolitiikkaa niin tämä voi heitellä mutkia tlt:n matkaan kun korkojenlaskuilla voidaan pelata enemmän kuin "normiaikana".

edit. Mun tapa "sijoittaa" erikoinen kun ei ole palkkatuloa mistä sijoittaa kuukausittain. Tulee myynneistä isompi summa ja se pitää verojen vähentämisen jälkeen laittaa jotenkin takaisin markkinalle.

Viimeksi muokattu:
Mä olin aikaisemmin permabear eli jatkuvasti tuntui siltä että osakkeiden arvo on liian korkealla ja sijoittaminen oli tosi hankalaa.

Nykyään ajattelen sijoittamista enemmänkin painotusten suhteen. Mietin sitä että mikä instrumentti on ylipainossa ja mihin haluaisin sijoittaa lisää. Sitten kun sattuu sopiva myyntipaikka vastaan niin vähennän ylipainoa tai ostaessa päin vastoin.

Hinnan tuijottaminen ja kurssikehityksen seuraaminen on tavallaan vähän turhaa jos ei tee päiväkauppaa tai teknistä analyysiä.

Harvemmin tulee positiota kokonaan purettua. Parin vuoden välein iskee siivousinto ja virheinvestoinnit saadaan pois salkusta.

Viihdearvohan sillä ennen kaikkea on. Onhan se aina kiva nähdä kun varallisuus kasvaa - ja vähemmän kiva kun se laskee. Mutta kun ostaa automaattisesti kuukausittain, niin eipä sillä seuraamisella juuri muuta virkaa ole.
Kyllä mäkin käyn viikottain kurkkaamassa, että ”siinä on tollanen summa rahaa”, mutta en varmaan huomaisi vaikka siitä olisi viikkotasolla muutama tonni lähtenyt tai summa olisi kasvanut, enkä ainakaan lähteä tarkemmin penkomaan, että miten yksittäiset rahastot salkun sisällä pärjäilee. Välillä toki muuttanut painotusta jollain tavalla. Esim nyt menee 100% EUNL, kun aiemmin meni 10% myös IS3N:iin.

Mutta täälläkin porukka tuntuu pyörittelevän kaikkea ja välillä jopa myy jotain pois ja ostaa jotain muuta tilalle, niin aloin miettimään, että onko tässä nyt jotain mistä jään itse paitsi? Eli enkö saa maksimaalisia tuottoja ja pitäisikö itsekin vääntää ja kääntää.

Mulla ollut korjauksissa tapana miettiä onko joku fundamentaaleissa muuttunut. Jos päädyn ajattelemaan että ei ole muuttunut niin lasku ei johda muutoksiin salkussa. vaikka nyt tippuisi 5%, 10% indeksit niin ihan mahdollista että vuoden lopussa silti suljetaan korkeammalle.

Ylipäätään jotkut 10% korjausliikkeet on pörssissä ihan normisettiä, ja niistä on turha panikoida...

Kyllä mäkin käyn viikottain kurkkaamassa, että ”siinä on tollanen summa rahaa”, mutta en varmaan huomaisi vaikka siitä olisi viikkotasolla muutama tonni lähtenyt tai summa olisi kasvanut, enkä ainakaan lähteä tarkemmin penkomaan, että miten yksittäiset rahastot salkun sisällä pärjäilee. Välillä toki muuttanut painotusta jollain tavalla. Esim nyt menee 100% EUNL, kun aiemmin meni 10% myös IS3N:iin.

Mutta täälläkin porukka tuntuu pyörittelevän kaikkea ja välillä jopa myy jotain pois ja ostaa jotain muuta tilalle, niin aloin miettimään, että onko tässä nyt jotain mistä jään itse paitsi? Eli enkö saa maksimaalisia tuottoja ja pitäisikö itsekin vääntää ja kääntää.

Useimmat vaan menettää rahaa noissa veiveissä, eli todennäköisesti et jää paitsi kuin pöhinästä.

Et jää mistään paitsi. Eikös tuo ole se turvallisin tapa sijoittaa?

Statistiikka

Viestiketjuista
290 048
Jäsenet
79 741
Uusin jäsen
J1N

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom