Mutta kyllä AI:sta myös pyritään ottamaan konkreettisesti hintaa. MS:n toimistoympäristön normihinnat on 5,6-20€ kuussa, mutta copilot maksaa siihen päälle 28€+alv kuussa per käyttäjä. Yli 300€ vuodessa. Jos isompi organisaatio hankkii sen kaikille niin kyllä siitä pitää sitten myös hyötyä jo siinä kohtaa saada.
Maailmassa on vähän faktaa ja paljon mielipiteitä. Itse olen tavistyyppi töissä tavisfirmassa tavisalalla kansainvälisen konsernin osana. On duunaria, teknikkoa, insinööriä ja dippainssiä. Taitaa olla pari tradenomiakin. Firmalla ei mene mitenkään hyvin, kuten Suomessa tapana on näinä päivinä. Tekoälystä haetaan buustia ja tuottavuusloikkaa. Copilot tuli taannoin, koska pakko nykytrendissä. "Kaikki" leikkineet kotona ja konttorilla ChatGPT ilmaisversioilla jne. Copilot maksaa ja lisenssi pitää anoa esimiehen kautta.
Copilotilla kun yrittää tehdä jotakin työhön liittyvää, huomaa ettei siitä tule mitään. Osittain kyse on osaamisen puutteesta ja osaltaan Copilotin puutteista. Kohta ollaan tilanteessa, että huomataan copilotin olevan turha kuluerä, joka ei tavisfirmassa paranna tuottavuutta pätkääkään ja ainoastaan kiristää hermoja. Saattaa tulla se päivä, kun lisenssit irtisanotaan rahan säästämiseksi. Sitä kun tapahtuu laajasti ympäri maailman, alkaa ropina käydä. Tämä on tavisnäkökulma. Itse käytän ilmaisia tekoälyjä erilaisiin itseäni hyödyttäviin tarkoituksiin, mutta maksullisesta copilotista en ole saanut oikeastaan yhtään mitään järkevää irti.
Tämä on tavisnäkökulma ja epäilevä mielipide siihen, miten tekoäly lähtee kaupalliseen lentoon kassavirraksi investointien jälkeen. Toivottavasti olen väärässä, mutta moni asiantuntijakin on samaa mieltä. Koulukuntia ja näkökantoja on monia. Joku on oikeassa ja loput väärässä, kuten ensi kesän sään ennustamisessakin. Mediatuotannossa ja koodauksessa tekoäly alkaa olla käyttökelpoinen. Tavishommissa tavisihmisten käyttämänä ei oikein toimi. Taviksia on maailmassa kuitenkin suurin osa ja tekoäly pitäisi saada kaupallisesti myytyä koko maailman taviksille, jotta odotukset täyttyvät. Ilmaisversioilla leikkiminen ja hassujen kuvien generointi ei tuo massia tekoälyfirmalle.
Tekoäly tulee ihan taatusti tekemään ison mullistuksen, mutta odotan itse jonkinlaista isompaa hypekupladippiä muutaman vuoden tähtäimellä, kun copilot tms ei täytä tavisfirmojen odotuksia. Ehkä oikeasti alkaa tapahtua, kun pääsee näistä LLM hallusinaatioista seuraavalle levelille.
Ajoittaa en kyllä osaa ja en aio myydä jenkkirahastoja pois. Toistaiseksi laitan lisäsäästöt muualle kuin jenkkiteknoon.