Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Jaa. Itse olen myös tuollainen velka mahdollisimman äkkiä pois -tyyppi. Olin asuntovelaton jo 35-vuotiaana, eikä silti ole koskaan tarvinnut mistään luopua, vaan rahaa on jäänyt hyvin lyhennysten jälkeenkin käyttöön ja sijoituksiin. 45-vuotiaana tosin otin toisen asuntolainan talon rakennusta varten, mutta senkin maksoin pois jo alle 50-vuotiaana.

Sitä en ymmärrä, miksi pitäisi kerätä joku älytön omaisuus. Ideaalitilannehan on se, että kaikki rahat on käytetty kuolinhetkellä.
Tästä aiheesta on aika montakin kertaa leimahtanut tässä ketjussa keskustelu. Tyydyttäköön toteamaan, että tietysti vaurauden kannalta paras on minimoida kulutus ja maksimoida säästäminen. Niinhän sinäkin olet tehnyt, säästänyt kiinteistöön ja täten kerryttänyt sen verran varallisuutta.
Jos varallisuuden kertymisen haluaa maksimoida, niin kannattaa pyrkiä säästämään kohteisiin joissa tuotto on mahdollisimman suurta (esim. pörssiosakkeet). Tai sitten vaikka velkavivun voimin maksimoida sijoitettavissa oleva summa vaikka tuotto-odotus olisi pienempi (=esim. asuntosijoittaminen).

Jokainen toki säästää ja sijoittaa haluamaansa tarkoitusta varten. Itselleni perinteisten taloudellisen turvan ja eläkevuosien lisäksi vaakakupissa painaa yksinkertaisesti rahan monistaminen, joka mahdollistaa sellaisten hankintojen tekemisen joihin ei ole varaa ilman vuosien sijoittamista. Ehdin tässä 25+ vuoden työuran aikana vielä moninkertaistaa tuloistani säästämän pääoman ja tehdä sillä tuotolla sitten mitä huvittaa.

Luin kyllä. Käsitin sen niin, että Suomi on köyhä, koska Suomalaiset tykkäävät maksaa velat pois ja olla velattomana enemmän kuin olla veloissaan. Tähän seuraava kirjoittaja viittasi sillä, että sen takia Suomi pysyy köyhänä.

Jos henkilö laittaa velan lyhentämiseen tarkoitetut rahat SP500 tai maailmanindeksiin ja muuttaa eläkkeelle ulkomaille nauttimaan lämmöstä ja sijoituksistaan, Suomi ei hyödy siitä pätkän vertaa, vaan pysyy yhtä köyhänä. No saa veroja sijoitusten myynnistä.

Tästä johdin päätelmän, että kirjoittajan oli pakko tarkoittaa kulutuksen lisäämistä, koska se nostaisi Suomen taloutta. Elikkä lainan takaisinmaksu ei ole korkea prioriteetti, vaan kuluttaminen, jotta Suomi rikastuu.
Okei, siinä tapauksessa ymmärsin väärin viestisi. Ihmettelin miten säätöjen tuhoaminen asuntolainan maksuun voi olla parempi siinä tapauksessa että tulot romahtaa.

Outo näkemys. Kyllä minä ainakin tähtään siihen, että oma jälkipolvi ei lähde nollista kuten itse ja toivottavasti taas heitä seuraavat vielä paremmasta lähtökohdasta.

Outo näkemys. Siinä vaiheessa kun kuolen, niin lapset ovat oletettavasti jo eläkeiässä tai lähellä sitä. Joten olisi aika outoa ajatella että siinä vaiheessa saatu perintö jotenkin vaikuttaisi siihen, että lähtevätkö nollista. Et tainnut tajuta yhtään mitä kirjoitit :)

Tilanteesi ja suunnitelmasi kuulostaa juuri siltä miltä tällä mun kaverilla. Ei ole tarkoitus tuomita ketään, mutta korkoa korolle rullaa eniten vuosien suhteen ja siksi vaurastumisen suhteen "velat äkkiä pois" -strategia ei ole paras mahdollinen. Siinä olet oikeassa, että toivottavasti kaikki ovat keksineet jotain järkevää tekemistä omaisuudelle ennen kuolinhetkeä - olkoon se sitten mitä tahansa. Tämä suunnitelma itsellä hakusessa vielä.

Miksi se omaisuuden kerryttäminen pitäisi maksimoida? Eikö maailmassa ole vielä tarpeeksi ahneutta?

Tästä aiheesta on aika montakin kertaa leimahtanut tässä ketjussa keskustelu. Tyydyttäköön toteamaan, että tietysti vaurauden kannalta paras on minimoida kulutus ja maksimoida säästäminen. Niinhän sinäkin olet tehnyt, säästänyt kiinteistöön ja täten kerryttänyt sen verran varallisuutta.
Jos varallisuuden kertymisen haluaa maksimoida, niin kannattaa pyrkiä säästämään kohteisiin joissa tuotto on mahdollisimman suurta (esim. pörssiosakkeet). Tai sitten vaikka velkavivun voimin maksimoida sijoitettavissa oleva summa vaikka tuotto-odotus olisi pienempi (=esim. asuntosijoittaminen).

Miksi kirjoitat kuin nuo olisivat toisensa poissulkevia asioita? Minä olen sijoittanut kiinteistöön, mutta sen lisäksi on myös sijoitussalkku jonka arvo on satoja tuhansia euroja.

Outo näkemys. Siinä vaiheessa kun kuolen, niin lapset ovat oletettavasti jo eläkeiässä tai lähellä sitä. Joten olisi aika outoa ajatella että siinä vaiheessa saatu perintö jotenkin vaikuttaisi siihen, että lähtevätkö nollista. Et tainnut tajuta yhtään mitä kirjoitit :)
Jos seuraavalla polvella ei perintövaiheessa ole rahalle enää käyttöä niin hehän voivat suoraan ohjata perinnön seuraavalle sukupolvelle, joka on todennäköisesti juuri nuoria. Näin itsekin tein ja nyt lapsilla on kaikilla mukava 100 tonnia taskussa kun täyttävät 18v ja samalla säästyi yksi kierros perintöveroa. Eli ei sen jälkipolven tietystikään tarvitse olla oma lapset jos se ei ole järkevää.

Jos seuraavalla polvella ei perintövaiheessa ole rahalle enää käyttöä niin hehän voivat suoraan ohjata perinnön seuraavalle sukupolvelle, joka on todennäköisesti juuri nuoria. Näin itsekin tein ja nyt lapsilla on kaikilla mukava 100 tonnia taskussa kun täyttävät 18v ja samalla säästyi yksi kierros perintöveroa. Eli ei sen jälkipolven tietystikään tarvitse olla oma lapset jos se ei ole järkevää.

No lasten lapset tietty saavat rahaa omilta vanhemmiltaan, eli minun lapsilta, eli ei siellä kukaan nollilta lähde. Omille lapsillekin on kerrytetty syntymästä lähtien rahaa sijoituksiin ja jokaisella on oletettavasti noin 60 k salkku siinä vaiheessa kun 18 täyttävät.

Olen etsimässä sellaista laajapohjaista indeksirahastoa tai ETF:ää, joka ei olisi voimakkaasti riippuvainen teknologia- tai tekoälysektorista. Tavoitteena on suojautua mahdolliselta “AI-kuplan” puhkeamiselta, mutta säilyttää kuitenkin kohtuullinen tuottopotentiaali pitkällä aikavälillä.

Onko olemassa esimerkiksi jotain eurooppalaista tai toimialapainotukseltaan konservatiivisempaa indeksiä, joka olisi hyvä vaihtoehto tähän tarkoitukseen? Kaikki konkreettiset ETF-ehdotukset ovat tervetulleita.
Mites tuollainen iSharesin STOXX Europe600 Insurance UCITS ETF (DE). Vakuutusta nimen mukaan, tosin kaikki taitaa ottaa osumaa jos iso rytinä tulee joskus AI-tiimoilta.
Mutta olisi ainakin irti tuosta tekkipuolesta? 3v joku +62% ettei ihan paikallaan ole polkenut tuokaan, jatkosta ei tiedä kukaan.

Mites tuollainen iSharesin STOXX Europe600 Insurance UCITS ETF (DE). Vakuutusta nimen mukaan, tosin kaikki taitaa ottaa osumaa jos iso rytinä tulee joskus AI-tiimoilta.
Mutta olisi ainakin irti tuosta tekkipuolesta? 3v joku +62% ettei ihan paikallaan ole polkenut tuokaan, jatkosta ei tiedä kukaan.
Tuossa taitaa olla liian vähän hajautusta kun on keskittynyt vain vakuutusyhtiöihin.

https://www.nordnet.fi/etf/lista/wisdom-tree-europe-defence-ucits-eudf-xeta
Kylläpäs tämä kyntää. Tässä maailmantilanteessa luulisi, että nousua olisi.

Itse laitoin pelimerkit VanEck Defense UCITS ETF A (DFEN) -ETF:ään jossa jenkit mukana vajaan 50% painolla. Se noussut hiukan paremmin. Esim. 6kk 18,6% vs 27,1%. Tuottomielessä ajattelen että jenkkejä ei oikein voi tuollaisesta rahastosta jättää pois. Eri asia sitten jos haluaa erityisesti panostaa ja sijoittaa vain eurooppalaiseen valmistukseen.

Itse laitoin pelimerkit VanEck Defense UCITS ETF A (DFEN) -ETF:ään jossa jenkit mukana vajaan 50% painolla. Se noussut hiukan paremmin. Esim. 6kk 18,6% vs 27,1%. Tuottomielessä ajattelen että jenkkejä ei oikein voi tuollaisesta rahastosta jättää pois. Eri asia sitten jos haluaa erityisesti panostaa ja sijoittaa vain eurooppalaiseen valmistukseen.
Jees, tuota samaa VanEck olen itsekin miettinyt.. Säilyttääkö tämä WisdomTree ja ottaa rinnalle tuo VanEck vai myydäkö pois kokonaan pois..:hmm:

Metan eilinen tulos ja reaktio siihan antaa edelleen uskoa, että kuplaa ei puhalleta maksimivauhdilla. Metan kurssi 11% syöksyssä kun kertoi konesali ja henkilöstöinvestointien ai:hin kasvavan ja ei osannut kertoa miten konkreettisesti ai:lla tehdään rahaa. Kertaluonteinen vero joka heikensi tulosta on oikeasti kirjanpidollinen säätö. Verotussäännöt muuttuivat niin iso määrä vähennyksiä mitä meta aikoi tulevaisuudessa tehdä ei saa tehdä -> kirjoissa tulevaisuuteen ajatellut verovähennykset laitettiin tappiona kvartaalitulokseen. Todellisuus tän osalta, että oikeasti verotus metan tyylisillä yrityksillä on keventynyt uuden lain myötä ja pidemmän päälle säästää veroissa enemmän kuin mitä nyt kirjanpidollisesti otettiin tappiota.

Microsoft myös otti kevyesti käkättimeen eilisen tulosjulkaisun jälkeen. Google nousussa. Osakekurssit reagoivat fundamentteihin minun mielestä terveellä tavalla.

Viimeksi muokattu:
Tekki näyttää ottavan vähän happea, alkaa lasku AI rahanpoltosta langeta. Taidan kyllä iskeä kiinni Metaan vain siksi, että se tarjoaa treidauspotentiaalia lyhyellä aikavälillä. Menossa on kuolleen kissan pomppu juuri nyt ja jos päättyy kovin alakuloisesti, voi perjantaina iltapäivästä haistella tuulia vähän enemmänkin.

Heikoissa tuloksissa algoritmit myyvät nanosekunnissa ja hämmentyneet ihmiset tutkivat asiaa vähän viiveellä. Päätyvät joko samaan lopputulokseen (jolloin ostaminen on kusinen virhe samana päivänä) tai johonkin muuhun.

META:n PE ei ole mikään käsittämätön sentään, vertaa vaikkapa noihin sotaosakkeisiin joiden tasot alkavat olemaan satasen pintaan.

ps. Käytättekö minkälaista teknistä analyysiä tälläisessä tilanteessa oston ajoittamiseen? Esim. tällä hetkellä MACD on alaspäin viittaava.

Metan kurssi 11% syöksyssä kun kertoi konesali ja henkilöstöinvestointien ai:hin kasvavan ja ei osannut kertoa miten konkreettisesti ai:lla tehdään rahaa.
Siinä mielessä kohtuullinen reaktio, että odotukset ja fantasiat ovat huipussaan ja tuo rahan teon konkretisoituminen on aito kysymysmerkki.

Toivotaan, että nuo viestit vaimentavat rallia hallitusti, mutta eivät rommauta täysin tekkisektoria. kulmakertoinen järkevästä pienenemisestä ainakin itse pitäisin enemmän kuin sakkausliikkeestä.

Siinä mielessä kohtuullinen reaktio, että odotukset ja fantasiat ovat huipussaan ja tuo rahan teon konkretisoituminen on aito kysymysmerkki.

Toivotaan, että nuo viestit vaimentavat rallia hallitusti, mutta eivät rommauta täysin tekkisektoria. kulmakertoinen järkevästä pienenemisestä ainakin itse pitäisin enemmän kuin sakkausliikkeestä.
Tänään amazonin tulosjulkistus. Meta, Microsoft, Google mun mielestä meni ihan positiivisesti kaikkinensa. Google jolla oli näyttää kättä pidempää nousee ja noi jotka vielä hakevat suuntaa ja heiluttelevat käsiä laskussa. Metalla on sellainen ketunhäntä, että zuckerberg:lla yli 60% metan äänestysoikeudesta niin se voi yksinvaltiaana pitää linjansa vaikka muista sijoittajista tuntuisi pahalta. Meta pystyy toimimaan pitkäjänteisesti.

edit. Amazon jysäytti kovan tuloksen
1761856073492.png

Viimeksi muokattu:
Miksi kirjoitat kuin nuo olisivat toisensa poissulkevia asioita? Minä olen sijoittanut kiinteistöön, mutta sen lisäksi on myös sijoitussalkku jonka arvo on satoja tuhansia euroja.
Koska yleensä ne ovat (toisensa poissulkevat) henkilöillä jotka ovat priorisoineet lainan mahdollisimman nopeaa maksua. Pisteet sinulle kun olet selvästi saanut kerrytettyä suomalaisittain ison ja eri omaisuuslajeja sisältävän omaisuuden.

Koska yleensä ne ovat (toisensa poissulkevat) henkilöillä jotka ovat priorisoineet lainan mahdollisimman nopeaa maksua.
Tuossa unohtuu sellainen käsite kuin nettovarallisuus = varat - velat.

Velaton asunto 200000€ + salkku 200000€ = nettovarallisuus 400000€
Velkaa 200000€ + salkku 200000€ = netto 0€
Asunto 200000€, josta velkaa 100000€, salkku 50000€ = netto 150000€
jne...

Velan korko taas sitten vähentää suoraan nettotuloja.
Nettopalkka 3000€ - lainojen korot 1000€ = nettotulo 2000€. Lainan korolle et saa mitään vastinetta, jolloin se on suoraan tuloista pois. Lainan lyhennykselle saat vastineeksi osuuden asunnosta ja se kartuttaa nettovarallisuutta. Korko ei kartuta.

Mitä porukka on mieltä?

Asuntolainan korko näyttäisi stabiloituvan noin 2,5% tasolle marginaali huomioiden.

Käteisvarat 15 %, rahastot ja etf:t 85 %.

Laina samaa luokkaa kuin käteinen ja sijoitukset. Työtilanne vakaa eikä isoja rahareikiä ole tiedossa. Lainanmaksu ei tuota tuskaa. Riskiprofiili ymmärtääkseni osaltani maltillinen.

Rahastojen ja ETF:n nousu on ollut aikamoista viime ajat. Olisiko ilmapallossa jo ilmaa liikaakin. Pitäisikö myydä ja lyhentää lainaa, kun lainaa saman verran kuin sijoituksia? Veroja menisi tosin rutkasti.
Mielestäni ei kannata koskaan myydä. Nyt on jo mukava rahasto potti kasvamassa entistäkin suuremmaksi. Sua harmittaisi, jos myisit nyt kaikki pois ja nousu jatkuu esin seuraavat 20 vuotta tai vaikka 100 vuotta. Sitä pitemmän ajan nousulla ei ole enää oikein mitään merkitystäkään.

Eli ei kannata myydä mitään? Paitsi että asunnon voi myydä, jos mieli muuttuu ja haluaisikin jotain ihan muunlaista asuntoa tai asumista? Eli ehkä sillä lailla järkevästi kannattaisi asua, eli niin kuin itse parhaalta tuntuu?

Ja tuo että verottaja syö osan tuotosta kannattaa myös huomioida, eli ei kannata myydä.

Toki sitten ehkä uudet sijoitukset kannattaa miettiä oman "järjen" näkökulmasta. Eli ostaa lisää rahastoja, tai sitten ei? Tuo asuntolainan 2.5% korko on sopivan pieni myös.

Itsellä ehkä oma omaisuus velat huomioiden voisi olla arviolta 350k€. En kyllä ole tarkemmin edes laskenut. Paitsi että velkaa ei ole (velkaahan kyllä kannattaisi olla). Itse siis en ole ollenkaan hyvä esimerkki. Mutta tuossa yllä mietteitä, että miten sinun kannattaisi tehdä.

Tuossa unohtuu sellainen käsite kuin nettovarallisuus = varat - velat.

Velaton asunto 200000€ + salkku 200000€ = nettovarallisuus 400000€
Velkaa 200000€ + salkku 200000€ = netto 0€
Asunto 200000€, josta velkaa 100000€, salkku 50000€ = netto 150000€
jne...

Velan korko taas sitten vähentää suoraan nettotuloja.
Nettopalkka 3000€ - lainojen korot 1000€ = nettotulo 2000€. Lainan korolle et saa mitään vastinetta, jolloin se on suoraan tuloista pois. Lainan lyhennykselle saat vastineeksi osuuden asunnosta ja se kartuttaa nettovarallisuutta. Korko ei kartuta.
Ei unohtunut. Katsoitko koko keskustelun läpi?

Nettovarallisuus nousee (historiatietojen valossa) huomattavasti nopeammin sijoittamalla kuin maksamalla asuntoa.

Ainakin minulle oma koti ei ole mielekäs vipuväline. Eli jos minulla on maksettu koti niin en sitä vasten ota velkaa jotta voisin ostaa osakkeita. Sitä kun miettii enemmän niin huomaa että jos oman kotinsa maksamista viivästyttää että voi hankkia enemmän osakkeita silloin tulee juuri tehneeksi vipua oman kotinsa avulla.

Enemmän noissa asunto jutuissa tulee silti minusta turpaan sen takia että ihmiset ostavat ensiasunnoksi liian kalliita asuntoja. Ensin kun saisi sen neukkukuution maksettua 10 vuodessa ja sitten vasta siirtyisi hakemaan sitä loppuelämän asuntoa niin tulisi elämässä elettya paljon pienemmillä riskitasoilla.

Se ei silti kaukana ollut että en mennyt korona hullutuksiin ja ottanut isoa lainaa niskaan ja ostanut 5 sijoituskämppää. Se olisi ollut raaka virhe mitä en tehnyt mutta koitan siitä silti oppia.

Nettovarallisuus nousee (historiatietojen valossa) huomattavasti nopeammin sijoittamalla kuin maksamalla asuntoa.
Se on matemaattinen fakta että riskiä lisäämällä voi tienata enemmän euroja mutta se riski sisältää myös sellaisia asioita joita ei makseta euroissa.

Itse kanssa olen johonkin asuntoihin hieman sijoittanut. Pääosin asunnot eivät ole olleet liian kalliita. Eli 4 omakotitaloa ja 4 asunto-osaketta. Tuo kyllä hieman harrastus myös. Toki fiksumpaa olisi ollut sijoittaa tuonne sijoitussaulkkuun.

Minusta siis asuntoja ei kannata myydä (välttämättä). Eikä myöskään osakkeita kannata myydä. Toki voi olla fiksua joskus vähän "säätää" noita järkevämmin, jos vain keksii, että miten? Esim. vaikka myydä asunnot pois ja sijoittaa osakkeisiin tai niihin johonkin rahastoihin.

Itse en ole kumminkaan työelämässä enää. Eli periaatteessa ylimääräistä aikaa on melko paljon, ja voin käyttää ajan ihan miten itse lystään. Ja vielä vähän hakusassa, että mitä sitten jaksaisi tehdä. En nytkään siis ole vain kokoajan lomalla.

Ja jos jaksan, niin voisinhan minä näin 42 vuotiaana vielä jotain töitä tehdä. Jos on aikaa, kiinnostusta ja joku itselle mielekäs työ. Siitähän toki tulisi vähän lisätienestiä vielä lisää käyttöön. Ja tosiaan mielekästä tekemistä, jos aika käy pitkäksi. Viimeksi opiskelin noin 3 vuotta ja opinnot loppui 2024.

Hatunnonosto asuntosijoittajille.
Itse koittanut kerran ja sen verran kasa riskejä realisoitui ettei "ikinä" enää. Vuokralainen joka lopetti kahden ekan kuun jälkeen maksamatta vuokrat. Puolivuotta kesti saada ulos kun häätöprosessi oli aloitettu, jota ei voinut aloittaa ennenkuin 2kk ollut maksamatta.
Kun viimein sain ulos niin kesti 3kk löytää uusi vuokralainen. Edellinen oli myös paskonut wcn oven niin tuli semmonen muutaman satasen lisäkulu.
Ulosttoon ja siitä perintään vein asian, mutta tuista ei voida ulosmitata. Kaksi vuotta tapahtuneesta ja vieläkään en ole noita puuttuvia 8kk rahoja nähnyt tai tule näkemäänkään. Jos haluan jatkaa perintää 2v välein niin tuo maksaa x summan. Asunnon myin pienellä tappiolla kun en kestänyt enempää kuluja.

Tuli opittua vuokraisäntänä, että sulla on käytännössä 0%vaikuttaa mihinkään jos vuokralainen ei halua maksaa ja vuokran voi jättää maksamatta, ei siitä mee kuin luottotiedot. 2v jälkeen perintäkin nollantunee elen halua jatkaa asiaa.

Tylsät etf on ainoa sijoitusjännitys joka mulle sopii tuon jälkeen. Enemmän olisi niissäkin rahaa jos olisi skipannut tuon kokemuksen. Tästä viisastuneena olipahan oppirahat.

Varmasti näin on, jos ainoa elämäntehtävä on varallisuuden kerryttäminen. Asuu mahdollisimman halvassa vuokraluukussa jne. Itse haluan asua (omassa) omakotitalossa. Haluan myös harrastaa moottoripyöriä ja moottoripyöräilyä, vaikka sekään ei kerrytä omaisuutta ja siitä on kuluja.

Varmasti näin on, jos ainoa elämäntehtävä on varallisuuden kerryttäminen. Asuu mahdollisimman halvassa vuokraluukussa jne. Itse haluan asua (omassa) omakotitalossa. Haluan myös harrastaa moottoripyöriä ja moottoripyöräilyä, vaikka sekään ei kerrytä omaisuutta ja siitä on kuluja.
Tässä taisi olla nyt enemmän kyse siitä, että lyhentääkö sitä lainaa ennakkoon vai pitääkö sijoituksissa.

Itse koittanut kerran ja sen verran kasa riskejä realisoitui ettei "ikinä" enää. Vuokralainen joka lopetti kahden ekan kuun jälkeen maksamatta vuokrat. Puolivuotta kesti saada ulos kun häätöprosessi oli aloitettu, jota ei voinut aloittaa ennenkuin 2kk ollut maksamatta.
Kun viimein sain ulos niin kesti 3kk löytää uusi vuokralainen. Edellinen oli myös paskonut wcn oven niin tuli semmonen muutaman satasen lisäkulu.
Ulosttoon ja siitä perintään vein asian, mutta tuista ei voida ulosmitata. Kaksi vuotta tapahtuneesta ja vieläkään en ole noita puuttuvia 8kk rahoja nähnyt tai tule näkemäänkään. Jos haluan jatkaa perintää 2v välein niin tuo maksaa x summan. Asunnon myin pienellä tappiolla kun en kestänyt enempää kuluja.

Tuli opittua vuokraisäntänä, että sulla on käytännössä 0%vaikuttaa mihinkään jos vuokralainen ei halua maksaa ja vuokran voi jättää maksamatta, ei siitä mee kuin luottotiedot. 2v jälkeen perintäkin nollantunee elen halua jatkaa asiaa.

Tylsät etf on ainoa sijoitusjännitys joka mulle sopii tuon jälkeen. Enemmän olisi niissäkin rahaa jos olisi skipannut tuon kokemuksen. Tästä viisastuneena olipahan oppirahat.
Vanhemmilla myös realisoitui riskit joskus aikanaan, kun vuokralainen ei itse ollutkaan tosiasiallinen vuokralainen, vaan hänen MT-potilas tyttärensä. Tytär sitten kantoi kilokaupalla hiekkaa asuntoon, koska siellä oli ilmeisesti hänen mielestään liukasta. Tämän lisäksi kasteli vesiletkulla seinät ja keittiön kaapit koska kasteli "kukkia". Repi mm. wc istuimen irti jne.

Aikaa tästä alkaa olla jo se +20 vuotta niin en tarkalleen muista miten kävi, mutta selvästi tappiolle siitä kokonaisuudesta jäivät oikeusprosessin jälkeen. Mutta tuo onkin sitten ainoa mitä oman elinajan osalta muistan, muuten vuokralaiset olleet oikein mallikkaita.

Suomessa laki suojelee liikaa rikollisten oikeuksia, se on syynä miksi itse en koskaan ryhtynyt asuntosijoittajaksi. Oma oikeuskäsitys kun on sellainen, että jos minä omistan asunnon, niin minulla täytyy olla oikeus heittää perseilevä vuokralainen samantien pois asunnosta, ilman mitään 6kk häätöprosesseja. Ihmeellinen maa tämä Suomi kun täällä ei ole minkäänlaisia oikeuksia omaan omaisuuteen.

Tietty tähän kohtaan pitää huomioida että on tosia monia jotka ovat vaurastuneet nimenomaan kiinteistöillä. Lähinnä ne jotka lähti väärään hetkeen mukaan tai on käynyt huono tuuri vuokralaisten kanssa suht alussa (kuitenkin vähemmistö) ovat ottaneet takkiin. Useimmille velkavipu on toiminut ihan hyvin ja varallisuuden kokonaisuus on kasvanut vaikka asuntojen arvo on nyt tippunut tilapäisesti.

Kyllähän osakemarkkinoillakin on ollut tällä vuosituhannellakin pari 7v jaksoja jolloin indeksi ei ole noussut takaisin edelliseen huippuunsa. Eli kaikki sijoituskohteet sisältää riskiä siitä että on väärään aikaan liikkeellä eikä tuottoa tule vuosiin.

edit: Olin itse mukana järjestössä jonka tulot tuli lähinnä muutamasta vahasta asunto-osakkeesta. Niistä yhdessä oli ongelmavuokralainen normaalin reilu puoli vuotta, ja olihan se ärsyttävää mutta prosentuaalisesti tosi pieni juttu pidemmällä perspektiivillä vaikka asuntoja oli vain neljä.

Tässä on ollut keskustelua vähän maltillisemmista ja vähemmän USAan ja teknologiaan painottuvista ETF/rahastoista niin Seligsonin Global Top 25 brands voisi olla sellainen. On siinäkin yli puolet USAa ja Apple ja Google isolla painolla mutta puuttuu esim. NVIDIA ja Amazon. Toki hajautus on vain 25 osakkeeseen mutta firmojen pitäisi sitten olla kyllä huippulaadukkaita. Hallinnointipalkkio on sitten kyllä isohko 0,59% verrattuna matalakuluisiin ETF:iin.

Tuonne tuli laitettua aika pitkään rahoja sen jälkeen, kun totesin Seligsonin Pharoksen olevan turhan matalariskinen.

Esim EUNLiin verrattuna on ainakin Morningstarin mukaan tuottanut jopa enemmän menneisyydessä.

1761898824784.png

Tässä on ollut keskustelua vähän maltillisemmista ja vähemmän USAan ja teknologiaan painottuvista ETF/rahastoista niin Seligsonin Global Top 25 brands voisi olla sellainen. On siinäkin yli puolet USAa ja Apple ja Google isolla painolla mutta puuttuu esim. NVIDIA ja Amazon. Toki hajautus on vain 25 osakkeeseen mutta firmojen pitäisi sitten olla kyllä huippulaadukkaita. Hallinnointipalkkio on sitten kyllä isohko 0,59% verrattuna matalakuluisiin ETF:iin.

Tuonne tuli laitettua aika pitkään rahoja sen jälkeen, kun totesin Seligsonin Pharoksen olevan turhan matalariskinen.

Esim EUNLiin verrattuna on ainakin Morningstarin mukaan tuottanut jopa enemmän menneisyydessä.

1761898824784.png
Yksi ETF jota ei ehkä tässä yhteydessä ole vielä mainittu on toki EXUS, eli maailmarahasto ilman jenkkejä 0,15% kuluilla. Tuolla saa alipainotettua halutessaan USA-painoa omassa salkussa. Otin tuon itse testiin, en niinkään että haluan alipainottaa USAaa, vaan lisäämään salkun hajautusta koska Nordnet ei jostain syystä anna lainaa kovin hyvin jos yhden etf-rahaston paino nousee liian isoksi.

Mikähän siinäkin on, että Nordnet pitää vaikka kokomaailmaan sijoittavaa indeksiETF:ää lähes yhtä riskisenä kuin jotain yhtä osaketta tuon lainan myönnön kannalta?

Yksi ETF jota ei ehkä tässä yhteydessä ole vielä mainittu on toki EXUS, eli maailmarahasto ilman jenkkejä 0,15% kuluilla. Tuolla saa alipainotettua halutessaan USA-painoa omassa salkussa. Otin tuon itse testiin, en niinkään että haluan alipainottaa USAaa, vaan lisäämään salkun hajautusta koska Nordnet ei jostain syystä anna lainaa kovin hyvin jos yhden etf-rahaston paino nousee liian isoksi.

Mikähän siinäkin on, että Nordnet pitää vaikka kokomaailmaan sijoittavaa indeksiETF:ää lähes yhtä riskisenä kuin jotain yhtä osaketta tuon lainan myönnön kannalta?
En ole kyllä hetkeen katsonut Nordnetin systeemejä, mutta yleensä nuo on osakekohtaisia eli jos vertaat jotain todella vakaata osaketta, niin näin voi hyvinkin olla, mutta joku riski-osake pitäisi olla selvästi pienemmällä vakuusarvolla.

Jos tekee vertailun lainanmaksuajan suhteen 15 ja 35 vuoden ajoille, 2% keskimääräinen asuntolainan korko, 6,5% tuotto-odotus markkinoilta. 35 vuoden kohdalla lähes 50% enemmän pääomaa kun erotus pienemmästä lyhennyserästä sijoitettu markkinoille. Pointtina on, että osa ihmisistä näkee lainan mörkönä, osa pääoman veturina.

Nordnetin kuukausisäästöön saa nykyisin näitä crypto etp -tuotteita. Lisäsin itselleni huimalla 10% osuudella omaan kuukausisäästöön Virtunen Bitcoin ETP -tuotetta.
Äkkiseltään en itse keksinyt miksi "oikea" Bitcoin olisi itselle parempi. Vaikuttaa tämä niin paljon helpommalta systeemiltä ja seuraa aika tarkasti Bitcoinia.

image.png

En ole kyllä hetkeen katsonut Nordnetin systeemejä, mutta yleensä nuo on osakekohtaisia eli jos vertaat jotain todella vakaata osaketta, niin näin voi hyvinkin olla, mutta joku riski-osake pitäisi olla selvästi pienemmällä vakuusarvolla.
Näin on ja vakuusarvot on sinällään ihan ok ja niihin tämä ei niinkään liittynyt. Vaan jos yhden osakkeen arvo ei saa olla yli 20% salkusta tai korko nousee niin en näe mitään perustetta miksi joillain maailmaindeksiETF:llä olisi sama raja. Väitän, että salkku jossa on 1 maailmaindeksi 100% painolla on lainanantajalle turvallisempi kuin salkku jossa 6 osaketta tasaisin panoin 15% kutakin.

Kysyn ihan mielenkiinnosta että etkö tehnyt vuokraajaan "taustatelvitystä"? Tuliko tuilla eläjä yllätyksenä? Monen kuun takuuvuokra oli?
Tottakai saa kysyä. Vuokralaisia ei ollut jonoksi asti, mutta tällä oli puhtaat luottotiedot, ei merkintöjä ja vaikutti ihan ns täyspäiseltä. Ainoa mikä hieman häiritsi, että tyttöystävänsä muutti samaan ja pohdin kuka haluaa asua kahdestaan 24m2,mutta tosiaan ei ollut kauheasti valinnanvaraa. Toki luottotiedotonta tai sekopäistä (mikä päältäpäin nähtävissä) en olisi ottanut. Takuuvuokra ja 2kk vuokra maksua sujui ihan hyvin.
Tiedä sitten mitä tapahtui luonnollisesti ei saanut enää kiinni sähköpostilla tai puhelimella vuokralaista. Oven takanakin kävin, eivät avanneet (tai olleet kotona). Takuuvuokra oli 1kk,joka ei paljoa lämmittänyt tuon 8kk menetyksen jälkeen.

Edit. Kiitin vielä onneani ettei asuntoa oltu tuhottu enempää kuin wc ovi (nyrkin mentävä kolo ovessa). Mietin jatkanko kiusallani jälkiperintää useita vuosia, eli jos ikinä saisivat tuloja niin saisin pienen osan pikkuhiljaa, mutta koska homma/uusimine kustantaa minulle jotain vajaa 100euroa parin vuoden välein niin otan oppirahoina. Kauhean kaunisti en heistä puhu kun tarinaa kerron ja toivon ettei kukaan suostuisi ottamaan heitä vuokralaisiksi.

Näin on ja vakuusarvot on sinällään ihan ok ja niihin tämä ei niinkään liittynyt. Vaan jos yhden osakkeen arvo ei saa olla yli 20% salkusta tai korko nousee niin en näe mitään perustetta miksi joillain maailmaindeksiETF:llä olisi sama raja. Väitän, että salkku jossa on 1 maailmaindeksi 100% painolla on lainanantajalle turvallisempi kuin salkku jossa 6 osaketta tasaisin panoin 15% kutakin.
Joo, tuo on totta. Muistan samaa ihmetelleeni silloin joskus, kun Nordnettiä tuli vielä käytettyä. Se hajautuksen laskusysteemi ei huomioi noita rahastojen/ETF:ien sisäisiä hajautuksia ollenkaan. Voisin veikata, että ongelma johtuu siitä, että tuota ETF/rahaston sisällön hajautustietoa ei saa automaattisesti, jolloin kaikki arvopaperit ovat ns. vain yhden yhtiön kokoisia. Toinen vaihtoehto on se, että tuossa rahaston/ETF:n hallinnointiriski Nordnetin mielestä vertautuu yhteen yhtiöön, jolloin sisäiselle hajautukselle ei anneta samanlaista arvoa.

Olisi kiinnostava tietää, kuinka suuri osa piensijoittajien vuokraamisista kohtaa tällaisia maksujen laiminlyöntejä tai jopa häätöprosesseja. Mä itse olen jossain määrin päättänyt etten halua asuntosijoittaa juuri siksi että se vie aikaa, vaatii paljon duunia ja ongelmatilanteet voi olla tosi pitkiä ja raskaita prosesseja hoitaa maaliin ja saattavat viedä yöunet. Kyse on siis kaikesta muusta kuin passiivisesta sijoittamisesta. Ja parhaimmillaankin tuotto on kohtuullinen. Toki vivutus kuuluu usein asiaan, mutta vivuttaa voisi myös osakesijoituksia. Mutta ainakaan tällä hetkellä ei asuntobisnes kiinnosta itseäni tippaakaa näistä syistä. Vaikka suurin osa varmasti meneekin ongelmitta tai hyvin pienin väännöin.

Onko näissä vauraammissa (Ruotsi, Norja, Tanska) verrokkimaissa tuo asuntoon sijoittaminen niin yleistä kuin Suomessa? Suomessa jos joku muuttaa esim kerrostalosta rivitaloon tai omakotitaloon, niin yleisin kysymys on aina, että ”meinaatko jättää kerrostalokämpän vuokralle?”. Lähtökohtaisestihan asuntoon sijoittaminen on kuitenkin vähän typerää ja miksi minulla on sellainen kutina, että tämä on vain meidän omat seinät ja mökki -kansan surkea tapa yrittää vaurastua, tai luulla vaurastuvansa.

Onko näissä vauraammissa (Ruotsi, Norja, Tanska) verrokkimaissa tuo asuntoon sijoittaminen niin yleistä kuin Suomessa? Suomessa jos joku muuttaa esim kerrostalosta rivitaloon tai omakotitaloon, niin yleisin kysymys on aina, että ”meinaatko jättää kerrostalokämpän vuokralle?”. Lähtökohtaisestihan asuntoon sijoittaminen on kuitenkin vähän typerää ja miksi minulla on sellainen kutina, että tämä on vain meidän omat seinät ja mökki -kansan surkea tapa yrittää vaurastua, tai luulla vaurastuvansa.
Ruotsissa ainakin on tapana ajatella ettei sitä asuntoa tarvitse edes koskaan maksaa pois. Siellä on 100 vuoden lainoja niissä.

Kai tämä asunnon maksaminen liittyy tuohon säästämiseen.
Itseäni kiinnostaisi ennemmän siirtyminen Ruotsalaiseksi. Onko moni käynyt pidentämässä asuntolainojensa takaisinmaksu aikoja? Jos vaikka muuttaisi 30 vuodeksi ja mielummin sijoittaisi vielä enemmän? Tai miksei vain kuluta? Tuntuu aika turhalta tuo velattomuuden tavoittelu jopa vähän tyhmältä.
30 vuotta varmaan tarkoittaisi, että perikunta maksaa viimeiset lyhennykset.

Luulen, että niistä puhutaan avoimesti yhtä paljon kuin tappioista yleensä:D
Olisi kiinnostava tietää, kuinka suuri osa piensijoittajien vuokraamisista kohtaa tällaisia maksujen laiminlyöntejä tai jopa häätöprosesseja. Mä itse olen jossain määrin päättänyt etten halua asuntosijoittaa juuri siksi että se vie aikaa, vaatii paljon duunia ja ongelmatilanteet voi olla tosi pitkiä ja raskaita prosesseja hoitaa maaliin ja saattavat viedä yöunet. Kyse on siis kaikesta muusta kuin passiivisesta sijoittamisesta. Ja parhaimmillaankin tuotto on kohtuullinen. Toki vivutus kuuluu usein asiaan, mutta vivuttaa voisi myös osakesijoituksia. Mutta ainakaan tällä hetkellä ei asuntobisnes kiinnosta itseäni tippaakaa näistä syistä. Vaikka suurin osa varmasti meneekin ongelmitta tai hyvin pienin väännöin.

Kyllä "housing market" on on vähän joka maassa ollut isossa kasvussa samaan pisteeseen kuin Suomessakin, ja itse asiassa muualla on tullut vähemmän dippiä kuin täällä koska yleinen taloustilanne on ollut vahvempi. Pitkän tähtäimen näkymä kiinteistösektorilla on toki vähän kyseenalainen nykyään kun köyhien osuus kasvaa kaikkialla ja toimistotkin enemmän tyhjenee kuin täyttyy.
Luulen, että niistä puhutaan avoimesti yhtä paljon kuin tappioista yleensä:D
Tappioista suomessa helpommin puhutaan avoimesti kuin voitoista kun siitä saa enemmän sympatiaa.
Ruotsissa ainakin on tapana ajatella ettei sitä asuntoa tarvitse edes koskaan maksaa pois. Siellä on 100 vuoden lainoja niissä.
Tuohan on ihan hyvä tapa hankkia velkavipua mutta vaatii kuitenkin aluksi sen kiinteistön hankkimisen.

Kai tämä asunnon maksaminen liittyy tuohon säästämiseen.
Itseäni kiinnostaisi ennemmän siirtyminen Ruotsalaiseksi. Onko moni käynyt pidentämässä asuntolainojensa takaisinmaksu aikoja? Jos vaikka muuttaisi 30 vuodeksi ja mielummin sijoittaisi vielä enemmän? Tai miksei vain kuluta? Tuntuu aika turhalta tuo velattomuuden tavoittelu jopa vähän tyhmältä.
30 vuotta varmaan tarkoittaisi, että perikunta maksaa viimeiset lyhennykset.
Tuohan olisi periaatteessa järkevä vaikka 5-10 vuoden välein kilpailuttaa ja ottaa aina uusi 30 vuoden maksuaika. Saisi kuukausierää jatkuvasti pienemmäksi ja lopulta pääsisi varmaan aika lähelle tuota Ruotsin 100 vuoden mallia. Vai tuleeko tuossa jotain esteitä vastaan?

Yhdentekevää missä keskustelette asuntosijoittamisesta, mutta joku näppärä luonut aiheelle oman ketjun:

Yhdentekevää missä keskustelette asuntosijoittamisesta, mutta joku näppärä luonut aiheelle oman ketjun:
Jos puhutaan eri sijoituskohteiden vertailusta niin toki niistä kaikista pitää jotain sanoa, ja "säästäminen ja sijoittaminen" on aika laaja alue. Eri asia tietty jos pyytää käytännön neuvoja nimenomaan kiinteistösijoittamiseen.

"Osake- ja rahastovinkit" voisi olla oma tiiviimmin rajattu keskustelunsa jolle varmaan olisi tilaustakin.

Mitenkäs tämä oikein menee? Itselläni on esim iShares S&P 500 yli 20%.

Laitan vain kaikki tulevat S&P 500 sijoitukset vaikka Xtrackers S&P 500, niin katsovat kahdeksi eri osakkeeksi?
Toki olin näin ajatellut tekeväni, jos palaan S&P 500 sijoittajaksi, kun kulut ovat tuossa pienemmät, mutta onhan tuo aika hauska, jos näin on.
Tämähän sitten puhuu sen puolesta, että salkussa kannattaa olla paljon eri ETF:iä, että sen vakuutusarvo on mahdollisimman iso?

Viimeksi muokattu:
Mä ainakin koen että ne ovat vähintäänkin toisiaan rajoittavia asioita. Omilla tuloilla en näe realistisena että asumiskulujen merkittävän nousun jälkeen olisi yhtäläistä mahdollisuutta kerryttää arvoaan nostavaa sijoitusvarallisuutta.

Jos mulla nyt jää joku 2k sijoituksiin tuloista, mutta yhtäkkiä asumisen kulut pomppaisi tuolta ~800 eurosta (lyhennys+vastike) vaikka 1800 euroon niin kyllä toi ylimääräinen tonni olisi suoraan pois pörssistä. Suhdeluku asumiseen ja arvonnousuun sijoitettujen rahojen osalta kääntyisi ympäri.

Valinta rahankäytössä asunnon vs. pörssin välillä ainakin itselle on pitkälti prioriteettikysymys - ei mua niin häiritse asua ihan perus 150k asunnossa vaikka pörssissä olisi moninkertainen määrä pääomaa, koska tuo pörssi tulee viime kädessä olemaan se asia joka tulee mahdollistamaan eniten vapautta pitkällä aikavälillä.

Mitenkäs tämä oikein menee? Itselläni on esim iShares S&P 500 yli 20%.

Laitan vain kaikki tulevat S&P 500 sijoitukset vaikka Xtrackers S&P 500, niin katsovat kahdeksi eri osakkeeksi?
Toki olin näin ajatellut tekeväni, jos palaan S&P 500 sijoittajaksi, kun kulut ovat tuossa pienemmät, mutta onhan tuo aika hauska, jos näin on.
Tämähän sitten puhuu sen puolesta, että salkussa kannattaa olla paljon eri ETF:iä, että vakuutusarvo on mahdollisimman iso?
Juuri näin se toimi ainakin aiemmin, ja ymmärtääkseni tänäkin päivänä. Siksi itsellä on 3 eri maailmarahastoa ja sen päälle eri alueiden rahastoja. En käytä vipua tällä hetkellä, mutta haluan sen olla optiona käytettävissä.

Mä ainakin koen että ne ovat vähintäänkin toisiaan rajoittavia asioita. Omilla tuloilla en näe realistisena että asumiskulujen merkittävän nousun jälkeen olisi yhtäläistä mahdollisuutta kerryttää arvoaan nostavaa sijoitusvarallisuutta.

Jos mulla nyt jää joku 2k sijoituksiin tuloista, mutta yhtäkkiä asumisen kulut pomppaisi tuolta ~800 eurosta (lyhennys+vastike) vaikka 1800 euroon niin kyllä toi ylimääräinen tonni olisi suoraan pois pörssistä. Suhdeluku asumiseen ja arvonnousuun sijoitettujen rahojen osalta kääntyisi ympäri.

Valinta rahankäytössä asunnon vs. pörssin välillä ainakin itselle on pitkälti prioriteettikysymys - ei mua niin häiritse asua ihan perus 150k asunnossa vaikka pörssissä olisi moninkertainen määrä pääomaa, koska tuo pörssi tulee viime kädessä olemaan se asia joka tulee mahdollistamaan eniten vapautta pitkällä aikavälillä.
Se jos käyttää asumiseen enemmän kuin olisi tarvis on mielestäni kyllä eri asia kuin kiinteistösijoittaminen joka voi olla kannattavaakin. Eli 500 000€ voi olla kiinni yhdessä torpassa jossa asuu itse yksin, tai sitten neljässä (oikeaan aikaan ostetussa) asunnossa joista yhdessä asuu ja kolmesta tulee vuokratulot hyviltä vuokralaisilta. Sama summa, vähän eri tuotto.

Jos puhutaan kiinteistösijoittamisesta eikä kodista niin sitä voi tehdä myös REIT:ien kautta tai yritysten kuten O kautta. Toki voi myös katsoa suomalaisia yrityksiä, mutta en näihin ole perehtynyt sen enempää kuin että pyysing kirjottelee kojamo, ovaro yms. seteistä. O ja HASI yritykset olleet mun suosikkeja REIT:ien ulkopuolelta. Molemmat maksavat melko hyvää osinkoa, kurssit heiluvat kiinteistöalan tilan ja korkojen mukana rajusti. O:lla on todella pitkä ja hyvä historia osingonmaksajana.

Jos pystyy yönsä nukkumaan pienikorkoisen asuntovelan kanssa niin sehän on paras mahdollinen vipu sijoituspuolelle nopeuttamaan salkun kasvamista.

Jos puhutaan eri sijoituskohteiden vertailusta niin toki niistä kaikista pitää jotain sanoa, ja "säästäminen ja sijoittaminen" on aika laaja alue. Eri asia tietty jos pyytää käytännön neuvoja nimenomaan kiinteistösijoittamiseen.

"Osake- ja rahastovinkit" voisi olla oma tiiviimmin rajattu keskustelunsa jolle varmaan olisi tilaustakin.
Tämä ketju itse asiassa on se Osakkeet-Rahastot-ETF:t ketju säästämiseen ja sijoittamiseen liittyen :) Eli arvopaperifokuksella.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
291 091
Jäsenet
79 951
Uusin jäsen
woodlog

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom