Sähköauton kotilataus

No eipä toi Suomessakaan ole kuin ton 179e. Itse en jaksaisi kauheasti säätää jonkun kympin ssästön takia.

Näin oli Wallboxin helpissä.

“For the EM340 and the EM112 meters, only the PF.B versions are compatible with the Eco-Smart functionality. For the Power Boost functionality, both the PF.A and PF.B versions of EM340 and EM112 meters are compatible.
Nojuuh, tuossa alkuperäisessä linkissä se oli 230 € ja siitä ajatus lähti
 
Oliko sulla auton lataus mahdollista 22 kW AC ja 22Kw pömpeli kotona? Se selittäisi 36A virtoja. Autoon on mennyt 32A ja johonkin muualle 4A
Auton puolesta vain 11 kW, laturi tarvittaessa tukisi enempääkin virtaa... Tuossa samaisessa vaiheessa on epäilemättä ollut nyt myös porealtaan lämmitin, joka on 3 kW (~13A) ja todennäköisesti myös hybridiauton lautaus meni näissä sähkötöissä myös tuohon vaiheeseen, jolloin se ko. hetekellä oli rajoitettu 8A. Jolloin tällä yhtälöllä oltaisiin (16+13+8) 37 A kohdilla eli selittyisi hyvinkin sillä, että kuormanhallinnassa joku ei nyt toiminut.

Jossain kohtaa on pihassa toinenkin sähköauto niin voin sitten kumpaakin ladata samaan aikaan kun toisessa on kuormanhallinta ja on 35 päänallit.
Tämähän siellä taustalla oli... eli tuo kuormanhallinta pystyy tarvittaessa sitä toistakin laturia ohjeistamaan. Tuo 11 kW on kyllä aika riittävä -- jos oikeasti pikalataukselle on tarvetta, niin ajaa sitten oikeaan pikalaturiin. Yössä tulee ihan riittävästi virtaa autoon ja enemmänkin todennäköistä että kahta laturia käytettäisiin kuin haluttaisiin yhdestä enemmän ulos.
 
Noissa on aina sekin mahdollista et yhden käyttäjän törttöilystä lähtee sähköt useammalta käyttöpaikalta. Sopimusehtojen puitteissa voi joutua korvausvastuuseen muille sähköverkon käyttäjille aiheutuneista vahingoista ja sähköverkon kulut siihen päälle.

Jos se käyttäjän törttöily sisältää esim pääsulakkeen vaihtamisen pulttiin, niin joo, siitä voi joutua maksamaan, mutta jos sulake on oikea, ja onnistuu kaatamaan koko alueen verkon, niin se virhe on silloin verkkoyhtiön, ei sähkön käyttäjän.

Tässä tulee myös mahdollisia ongelmia vastaan autokohtaisesti. Ainakaan Audi ei suostu enää aloittamaan latausta ilman että piuhan käyttää irti jos latausasema on latauksen lopettanut

Jos se noin tekee niin lataus on lopetettu väärin. Se latauksen hetkellinen keskeyttäminen on ihan osa sitä miten tuo ac lataustandardi toimii. On toki mahdollista että vika on audissa.

Vähän vaikea ymmärtää miten auton AC-DC muunnin estäisi kommunikoinnin, tai no en sitä epäile etteikö voisi kehittää toteutuksen joka sen estäisi. mutta kuullostaa vähän hölmöltä. Jos kyse jostain määräyksestä, standartista mikä keiltää sen niin no, sekin kuullostaa vähän hölmöltä, jos siis edes sen varaustilan saisi. sen ei luulis vaarantavan mitään , kuin akun yksityisyyttä :-) Kai sieltä auton tunnisteen saa, vai onko sekin vain DC latauksella.

Ei se auton sisäinen laturi (eli "ac-dc muunnin") estä kommunikointia, ja käsittääkseni tuo akun tason tiedustelu olisi mahdollista, mutta mä en ole ainakaan kuullut ac latauslaitteesta joka käyttäisi mitään muuta kuin sitä yksinkertaista perusprotokollaa latauksen ohjaamiseen.

Siinä perusprotokollassa on vain kytkennän tunnistus, kaapelin kapasiteetin tunnistus, vikatila signaali ja latauslaitteen autolle lähettämä tieto suurimmasta sallitusta virrasta. Tuo on siinämäärin yksinkertainen systeemi että sitä voi käyttää myös "käsin".
 
Auton puolesta vain 11 kW, laturi tarvittaessa tukisi enempääkin virtaa... Tuossa samaisessa vaiheessa on epäilemättä ollut nyt myös porealtaan lämmitin, joka on 3 kW (~13A) ja todennäköisesti myös hybridiauton lautaus meni näissä sähkötöissä myös tuohon vaiheeseen, jolloin se ko. hetekellä oli rajoitettu 8A. Jolloin tällä yhtälöllä oltaisiin (16+13+8) 37 A kohdilla eli selittyisi hyvinkin sillä, että kuormanhallinnassa joku ei nyt toiminut.


Tämähän siellä taustalla oli... eli tuo kuormanhallinta pystyy tarvittaessa sitä toistakin laturia ohjeistamaan. Tuo 11 kW on kyllä aika riittävä -- jos oikeasti pikalataukselle on tarvetta, niin ajaa sitten oikeaan pikalaturiin. Yössä tulee ihan riittävästi virtaa autoon ja enemmänkin todennäköistä että kahta laturia käytettäisiin kuin haluttaisiin yhdestä enemmän ulos.
Meillä ladattiin parhaimmilla 3x25A pääsulakkeista kolmea autoa. 2 x Wallbox pulsar plus kuormanhallinalla + 11kW liisarin Keba P30. Hyvin saatiin autot ladattua.

Nyt vain noi Wallboxit ja 2 autoa, ja useampana yönä viikossa lataavat samaan aikaan.

Onhan se kuormanhallinta kytketty oikein? Meillä sähkäri onnistui jotenkin ensin kytkemään ton johonkin väärään väliin (älä kysy miten).
 
No eipä toi Suomessakaan ole kuin ton 179e. Itse en jaksaisi kauheasti säätää jonkun kympin ssästön takia.

Näin oli Wallboxin helpissä.

“For the EM340 and the EM112 meters, only the PF.B versions are compatible with the Eco-Smart functionality. For the Power Boost functionality, both the PF.A and PF.B versions of EM340 and EM112 meters are compatible.
Vaikka itseä hieman harmittaa, että tuli ostettua Wallbox joskus kauan sitten( kun halvalla sai ja Teslan laturi oli puhdas dummy) niin kuormanhallinnan on mahdollista järjestää ulkoisella ohjauksella mikäli talossa on jo energiamittausmahdollisuus; HA:n kautta pääsee säätämään niin latausen kytkentää kuin virtaa mutta enpä ole tuollekaan oikeasti mitään todellista syytä keksinyt.

En, kuten itsekin mainitset, ole nähnyt mitään hyötyä kolmivalihelaturilla lähteä säätämään mitään muuta kuin latausikkunaa( yösähkö) sillä se säästö ei ole välttämättä edes joitakin kymppejä aikajaksolla x. Uusimalla latauslaite yksivaihekytkeytyväksi tietenkin pääsisi hyötymään aurinkosähköstä pörssisähkön hinnan ollessa nollassa tai alle mutta sekin hoituu tehokkaammin lämmittämällä vaikka kuumaa vettä.

Ja teoriassahan saattaisi Wallboxinkin voida saattaa yksivaiheiseksi, ellei sitten laitteessa ole vikatilaa vaiheongelmien varalta.
 
Onko wallboxin mittari siis CG EM340? Niitä saa aika paljon halvemmalla kuin tuo hinta, kunhan tietää minkä mallin tarvitsee.

Riittäisiköhän kotikäytössä sama ilman MID hyväksyntää? Ei hintaero taida iso silti olla.

Täältä olen useamman noita tilannut. Palvelu pelaa ja postarit ok: Elmätare 3-fas Carlo Gavazzi EM340DINAV23XM1PFB, M-bus MID


En tiedä mutta asennusprujusta sain käistyksen että Wallbox käyttää mod-bus väylää (joissain CAN), ei M-Bus mitä joillain tukkureilla Suomessa ollut edullisesti.
Ei se auton sisäinen laturi (eli "ac-dc muunnin") estä kommunikointia, ja käsittääkseni tuo akun tason tiedustelu olisi mahdollista, mutta mä en ole ainakaan kuullut ac latauslaitteesta joka käyttäisi mitään muuta kuin sitä yksinkertaista perusprotokollaa latauksen ohjaamiseen.

Siinä perusprotokollassa on vain kytkennän tunnistus, kaapelin kapasiteetin tunnistus, vikatila signaali ja latauslaitteen autolle lähettämä tieto suurimmasta sallitusta virrasta. Tuo on siinämäärin yksinkertainen systeemi että sitä voi käyttää myös "käsin".
Toinen kirjoittaja sanoi ettei AC latauksessa olisi saatavalilla, (varaustietoa), ja standartit ei sitä vaadi, no ehkä ei myöskään estä (en tiedä), mutta nyt sitten kiinnostaa onko se yleisesti tuettu, tai edes joillain yksittäisillä automalleilla.
 
En tiedä mutta asennusprujusta sain käistyksen että Wallbox käyttää mod-bus väylää (joissain CAN), ei M-Bus mitä joillain tukkureilla Suomessa ollut edullisesti.
Linkkasin M-Busin koska sellainen tuossa mainittiin. Itselläni on kolme kappaletta noita modbus versioita joista olen ruotsista tilatessa maksanut 120 euroa kappale.
 
Toinen kirjoittaja sanoi ettei AC latauksessa olisi saatavalilla, (varaustietoa), ja standartit ei sitä vaadi, no ehkä ei myöskään estä (en tiedä), mutta nyt sitten kiinnostaa onko se yleisesti tuettu, tai edes joillain yksittäisillä automalleilla.

Se dc lataushan keskustelee auton kanssa ihan samoilla pinneillä, ja jostain olen jäänyt käsitykseen että se dc latauksen laajempi kommunikaatiostandardi toimii myös ac latauksessa, eli se ac laturi voisi keskustella auton kanssa samalla tiedonsiirtostandardilla kuin pikalaturikin, ja siten saada myös esim akun varaustason.

Käytännössä tuota monimutkaisempaa stanua tukevia ac latureita ei taida kuitenkaan kukaan valmistaa, vaikka se olisikin standardointien puolesta mahdollista?
 
Tavallinen AC-lataus perustuu SAE J1772 standardiin, eikä siinä ole mitään mahdollisuutta siirtää dataa autosta latausaseman suuntaan: SAE J1772 - Wikipedia

Tässä kohtaa end of story, mahikset loppuvat siihen.

OpenEvsellä on todella hyvä sivusto asiaan liittyen jos joku haluaa oikeasti ymmärtää asiaa: OpenEVSE Knowledge base
--
Tarina jatkuu sillä, että periaatteessa mikään ei nähdäkseni estäisi sitä, etteivätkö latausasema ja auto voisi keskustella keskenään type2-piuhan yli käyttäen samaa signalointia mitä CCS-latausasemat autojen kanssa käyttävät.

Jotkut latausasemat kyllä mainostavat ISO-15118 tukea, mutta en tiedä yhtään että osaako mikään auto / laturi yhdistelmä oikeasti toimia noin.

Jenkkihallinto jakaa mukavasti ISO-standardia netissä, joten sieltä vaan katsomaan tarkemmin että mitä sen oman latausaseman pitäisi osata tehdä. Onnea vaan sen selvittelyyn että mitkä osaavat oikeasti. Ja mikä auto osaisi käyttää tuota AC-latauksen aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 279
Viestejä
4 982 641
Jäsenet
80 036
Uusin jäsen
SubZan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom