Ahaa, tätä ei mainittukaan alkuperäisessä jutussa. Olisiko tästä tarkempaa tietoa jossain?Sähköavusteisia polkupyöriähän tuo ei koske. Vain niitä vimpaimia, jotka liikkuu pelkällä sähkömoottorin voimalla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Ahaa, tätä ei mainittukaan alkuperäisessä jutussa. Olisiko tästä tarkempaa tietoa jossain?Sähköavusteisia polkupyöriähän tuo ei koske. Vain niitä vimpaimia, jotka liikkuu pelkällä sähkömoottorin voimalla.
Varmin lähde lienee tämä, kun selaa vähän matkaa alaspäin: EUR-Lex - 32021L2118 - EN - EUR-Lex (europa.eu) . Oli tuosta joskus vuoden alussa kans artikkeleita.Ahaa, tätä ei mainittukaan alkuperäisessä jutussa. Olisiko tästä tarkempaa tietoa jossain?
Kiitos, siltä tosiaan vaikuttaa. Jatkamme siis ajoa kuten tähänkin saakka.Varmin lähde lienee tämä, kun selaa vähän matkaa alaspäin: EUR-Lex - 32021L2118 - EN - EUR-Lex (europa.eu) . Oli tuosta joskus vuoden alussa kans artikkeleita.
www.propain-bikes.com
Mikäs tässä nyt oli mullistavaa? AutoShiftistäkin arvostelija kertoi seuraavaa:![]()
First Ride: SRAM's New Powertrain Motor - Pinkbike
SRAM enters the motor game with a Brose-powered system that delivers 90 Nm of torque and 680 Wh of peak power.m.pinkbike.com
![]()
Ekano 2 CF - Teaser | PROPAIN Bicycles
Our first carbon e-bike, developed together with the SRAM Eagle Powertrain, to create the perfect symbiosis. With the EKANO 2 CF it only takes one ride to understand: The future of E-Mountainbiking starts now! ELEVATE YOUR RIDEwww.propain-bikes.com
Siitä tilausta kehiin. Melkoinen harppaus eteenpäin, ainakin näin äkkiä katsottuna.
Mikäs tässä nyt oli mullistavaa? AutoShiftistäkin arvostelija kertoi seuraavaa:
"As for the AutoShift function, it does work, although not well enough that I'd want to go on a ride and not have the option to manually shift."
Pinionin MGU vaikuttaa paljon lupaavammalta.
Tässä pari vuotta sitten tekemäni valovertailu, ja sen perusteella valinta oli Lupine SL SF - eikä ole kaduttanut! Lisäksi tämä on saksalaisen STVZO-normin mukainen valo, jonka yläosastaan leikatut lyhyet eivät häikäise vastaantulijoita. Lisäksi tässä on tasaisempi valokeila kuin suunnilleen samanhintaisessa ja vähän tehokkaammassa Lupine SL X -lampussa.Millaista valoa teiltä löytyy sähköpyöristä? Olisi tarve hankkia omaan Canyoniin Shimanon sähköillä jokin kohtuu hyvä valaisin. Onko suosituksia tai vältettäviä malleja?
Millaista valoa teiltä löytyy sähköpyöristä? Olisi tarve hankkia omaan Canyoniin Shimanon sähköillä jokin kohtuu hyvä valaisin. Onko suosituksia tai vältettäviä malleja?
Itselle on Lupinen uusi SL MiniMax tuloillaan. Ilmeisesti SL X:stä jatkokehitelmä, jossa optiikkaa paranneltu ja kokoa kutistettu. Ainakin Lupinen omien kuvien mukaan näyttäisi valon tasaisuus olevan vähintäänkin SL SF:n luokkaa, mutta valokeila on leveämpi ja tehoa selkeästi enemmän.Tässä pari vuotta sitten tekemäni valovertailu, ja sen perusteella valinta oli Lupine SL SF - eikä ole kaduttanut! Lisäksi tämä on saksalaisen STVZO-normin mukainen valo, jonka yläosastaan leikatut lyhyet eivät häikäise vastaantulijoita. Lisäksi tässä on tasaisempi valokeila kuin suunnilleen samanhintaisessa ja vähän tehokkaammassa Lupine SL X -lampussa.
![]()
Jos light5 päädyt, niin 1000 lumen ja 2000 lumen mallit molemmat on Valostoressa vielä tarjouksessa. FILLARIPVK10 koodilla taisi vielä saada tuosta jo alennetusta hinnasta 10 pinnaa poisAlkuperäinen viesti jäi vähän vajaaksi niin lisäillään tähän. Toisessa fillarissa, millä ajelen pääosin työmatkat ym ihmisten ilmoilla, on Lupinen SL B ja tarkoituksessaan ihan passeli. Valotehoa saisi sitten olla enemmän kun mennään pois asutusalueelta. Tähän toiseen pyörään hankkisin mieluummin sitten toisenlaisen, kun valoteho on pääasiassa eikä se, että häikäiseekö se metsäpolulla muita.
Tuo light 5 ainakin herätti mielenkiintoni, pitänee tutustua ainakin siihen tarkemmin. Kiitos kaikille.
Jos light5 päädyt, niin 1000 lumen ja 2000 lumen mallit molemmat on Valostoressa vielä tarjouksessa. FILLARIPVK10 koodilla taisi vielä saada tuosta jo alennetusta hinnasta 10 pinnaa pois
Tätä taisin itse käyttää, mutta se on tosiaan ollut voimassa vain syyskuun ajan, eli juuri lakannut toimimasta. Fillaripäiväkirjat koodista en ole varma kauanko se on voimassa, siitä ei mielestäni ollut mainintaaKoodi emtbsuomi2023 taitaa myös toimia, bongattu vastaavasta face-ryhmästä
![]()
Tuo on vähän tapauskohtaista. Riippuu onko valolähtö aktivoitu jo tehtaalla vai ei. Itsellä oli jo vakiona valo, niin luonnollisesti vaihto oli helppo ja nopea. Toisilla riittää että aktivoi valon pyörän näytöstä ja/tai aktivoi lisäksi itse etube sovelluksella ja toisten pitää käydä jossain huollossa piuhan päässä aktivoimassa.Kiitos koodeista, pitää kokeilla toimisivatko vaikka kuukausi onkin vaihtunut. Mitenkäs kytkeminen Shimanon moottoriin, tarvitseeko pajakäyntiä että saa valot näkyviin vai saako itse pelkällä sovelluksella tms?
Itse aktivoin Shimanon valolähdön ja nollasin akun valovarauksen ST Unlocker -sovelluksella, löytyy kännyköiden sovelluskaupoista ja maksaa euron verran.Kiitos koodeista, pitää kokeilla toimisivatko vaikka kuukausi onkin vaihtunut. Mitenkäs kytkeminen Shimanon moottoriin, tarvitseeko pajakäyntiä että saa valot näkyviin vai saako itse pelkällä sovelluksella tms?
Kyselin aiemmin täältä pyörävinkkejä ja tuli päädyttyä lopulta Spessun Turbo Levo Compiin. Ostopaikkana voin suositella naapurimaan Pro e-bikeä:
Hyvät hinnat, nopea toimitus ja aspan Hampus hoitaa jälkihuollonkin mallikkaasti!
Itse ostin Tämän valotehoa löytyy reilusti. Kytkentä shimanon moottoriin nätti homma.Millaista valoa teiltä löytyy sähköpyöristä? Olisi tarve hankkia omaan Canyoniin Shimanon sähköillä jokin kohtuu hyvä valaisin. Onko suosituksia tai vältettäviä malleja?
Oliko tuossa ajatusvirhe, vai mitä tarkoitat? Et kai oikeasti pidä hyvänä ominaisuutena sitä että käyttämäsi fillarin valo häikäisee vastaantulijoita mahdollisimman paljon?Tärkeää myös on itselleni, että valaisin häikäisee mahdollisimman paljon. Hienoa, että STVZO-norm -löytyy, jotta tiedän varoa.
Kuulostaa aika mulkulta toimintatavalta. Se valo häikäisee ihan kaikkia vastaantulijoita, ei pelkästään niitä sinua mielikuvissasi tahallaan tähtääviä autoilijoita.Tarkoitan ihan tuota, jonka kirjoitin. Itselläni on käytössä seuraava, jossa on 3-tehoa: 100%, ~80% ja vilkku. On loistava tuote, kun käyttää pudotettua tehoa. Akut kestää pitkään ja valoa on mukavasti.
Ajan työmatkalla vähintään viiden liikenneympyrän kautta, joissa pitäisi olla pyöräilijällä etuajo-oikeus. Lasaretti kutsuisi päivittäin, jos pitäisin kiinni oikeuksistani. Parantaa huomattavasti todennäköisyyttä tulla havaituksi, kun suuntaa valon kohti autoa ja laittaa täydelle teholle.![]()
Otsavalo Vaeltaja P70, 1900 lm
Otsavalo Vaeltaja P70, 1900 lm edulliseen hintaan Tokmannin verkkokaupasta. Toimitus 2–5 arkipäivää. Tutustu ja tilaa!www.tokmanni.fi
Kyllä niitä väärin suunnattuja ja/tai häiritsevän kirkkaita ja siten ihan oikeasti häikäiseviä valoja tulee syksyllä/talvella vastaan nimenomaan juuri taajamissa. Ei siinä mistään mielensä pahoittamisesta ole kyse. Ongelma on todellinen ja siksi siihen on kehitetty tuo karttamasi STVZO-määritys.En kuvittele kenenkään tahallaan tähtäävän. Jos tähtäisivät tahallaan auttaisi otasavalon käyttö tähtäämisessä, mutta olen huomannut käyvän päinvastoin. Häikäisy voisi olla ongelma täydellisessä pimeydessä, mutta ei taajamassa ole ikinä niin pimeää, että otsalampun valo olisi häikäisyä tuottava ongelma. Otan paremmin vastaantulijat huomioon, jos pyöräilen erämaassa keskellä yötä pilvisellä kelillä kaamosaikaan. Voin arvella, että siellä olisi niin pimeää, että häikäistyisi muukin kuin sitkeä muiden valojen tuijottaja ja mielensä pahoittaja.
Kuinkahan yleismaailmallinen ohje tämä on?Perhana, olin jo ostamassa uutta akkua, kun kokeilin tehdä sisäisen bms-resetin. Sehän toimii.
Aikaisemmin akku latautui 36-37voltin paikkeille. Nyt lataa taas 41.5volttia. Kellarissa oli myös toinen "simahtanut" akku joka latautui noin 35voltin paikkeille - nyt sekin latautuu 41.5volttia. Aikamoista.
Proseduurihan menee niin, että BMS "lattakaapeli" irti, laturin johto kiinni ja sitten BMS "lattakaapeli" takaisin paikoilleen.
Nyt on kaksi täysin toimivaa akkua - huhhuh mikä helpotus.
Sinällään yleismaailmallinen, että jokainen bms, jossa on tuo "lattakaapeli", (eli käytännössä jokainen bms, paitsi nämä bosch, shimano jne, eli isojen valmistajien akut) niin sen irrotus käynnistää bms uusiksi. Koska bms saa käyttökönnitteensä sitä johtoa pitkin, ja jos bms on vikatilassa tai bitti poikittain niin tuo boottaa sen ohjelmiston. Sama kuin vetäisi koneen virtajohdon pois ja pistäisi hetken päästä takaisin)Kuinkahan yleismaailmallinen ohje tämä on?
www.propain-bikes.com
, mutta jos haluaa rakennella itselleen sopivampaa.Kannattaa tarkistaa nopeus jollakin luotettavalla tavalla, esim. puhelimen GPS-paikannusta käyttävällä sovelluksella. Niitä on kauppapaikat pullollaan, tässä jotain Android-laitteille.Ajelin sähköpyörällä nopeusnäytön ohi, ja avustus lakkasi selkestä jo 22km/h vauhdeissa. Voiko tuota säätää/kalibroida lähemmäksi 25km/h rajaa? Käytössä Yamahan avustusjärjestelmä.
Toi Orbea Rise H30 M-koossa tuli lopulta hankittua Pyöräkellarista, eikä ainakaan vielä ole kaduttanut. Malli oli 2023. Jotain osamuutosta tohon uudempaan on tullut, mutta ei kait tuo hirveästi aikaisemmalle häviä, ellei toi uus Shimanon EP6 moottori täys sudeksi osoittaudu. Kokokin ihan sopiva. S-koossa olisi ohjaamo mennyt varmaan vähän pieneksi. Hissitolpan joutui vaihtamaa, mutta sopivan mittaisen vaihtamalla tuli hyvä.Joo, ergonomia on se nro 1 speksi. Tolpan voi vaihtaa lyhyempään, jos M koossa oli liian pitkä. Ei se kyllä mahdottoman pitkä ole, että tiedä sitten mihin perustui tuo ajatus. Tietenkin hissitolppaakin pystyy mabuaalisesti myös säätämään
Toi Orbea Rise H30 M-koossa tuli lopulta hankittua Pyöräkellarista, eikä ainakaan vielä ole kaduttanut. Malli oli 2023. Jotain osamuutosta tohon uudempaan on tullut, mutta ei kait tuo hirveästi aikaisemmalle häviä, ellei toi uus Shimanon EP6 moottori täys sudeksi osoittaudu. Kokokin ihan sopiva. S-koossa olisi ohjaamo mennyt varmaan vähän pieneksi. Hissitolpan joutui vaihtamaa, mutta sopivan mittaisen vaihtamalla tuli hyvä.
Aika hyvin vahvistui valinta tähän kun muutamaa sähköpyörää kokeilleena Orbeassa luomupyörää lähempänä oleva ajotuntuma ja moottorin käytös miellytti eniten, enkä kaipaa mitään huppuvääntöä pyörään. Ei toki niin ketterä kuin kevyt luomupyörä mutta varmaan lähimpänä sitä tolla hintaa, kun ei hiilariversioita lasketa.
Onko kellään vinkkejä hyvästä pyörätelineestä autoon mihin saa täpärin ilman isompaa säätämistä kiinni ja lisäksi varauksella, että jaksaa myös painavampaa sähköläskiä kantaa? Heedin telinettä oli kehuttu toimivaksi tuolla toisessa pyörä ketjussa, mutta kun mallasin omaa pyörää työkaverin telineeseen, niin ei satu rungon kiinnike oikein hyvään kohtaan, kun ei ole semmoista suoraa vaakaputkea ja iskari tulee tielle. Pyörä jää vähän sivuun ja kiinnikettä saa taiteilla paikoilleen.
Ne kaikki parinkympin rimpulat kannattaa suosiolla jättää hyllyyn. Mutta tässä sellaisia ei varmaan oltu ostamassakaan sähköfillarille.
0-40 astetta latausraja pitäisi olla Shimanon akuillaNähtävästi Orbea ei lähde lataamaan. Joko 3c on liian kylmä EP8:n lataamiseen? Tarkoitus oli säilytystä varten laittaa akkuun lisäpotkua, mutta onhan tuo onnetonta jos raja on jo mennyt ohi. Toki ymmärtäähän sen ettei -20c latausta kannata edes tehdä
Kaipa se oli sitten vielä alle 0 sensorin lämpö yön jäljiltä tuossa vaiheessa. Pari tuntia sisällä, niin ainakin sitten latautui normaalisti0-40 astetta latausraja pitäisi olla Shimanon akuilla
Kennot jos vuotaisi, niin ne ilmeisesti haisisivat "makealle". Todennäköisempi skenaario kuvailun perusteella lienee elektroniikan puolella esim. jokin kiinnitysmassa vielä "tuoreuttaan" lämmetessään päästelee tuoksuja, että mahdollisesti katoaa ajan myötä.Sain lahjaksi rocksharkin sähköpyörän (mikä lienee aika halppis), ihan kiva vehje mutta huomaan aiheuttaneeni itselleni jonkinlaisen kammon sen akun suhteen. Akussa on mielestäni outo pistävähkö (kuin palaneen muovin/elektroniikan) haju ja haistellessa se vähän ärsyttää omia ilmaröörejä. Eli onko se akku nyt sitten niinsanotusti sökö ja joku kenno vuotaa eikä sitä oikein kannattaisi ehkä käyttää saati latailla. Ei oikein hotsittaisi koko rivitaloa polttaa tuolla. Suorituskyvyssä en ole huomannut mitään laskua. Valmistaja näyttää olevan LN Energy Technology ja mitä netistä katsoin niin mainostivat käyttävänsä laadukkaita Samsung/LG/Panasonic/"Grade A chinese cells" kennoja (tuo viimeinen nyt ei vakuuttanut). Tuoksahteleekos muilla akut millekään?
Sain lahjaksi rocksharkin sähköpyörän (mikä lienee aika halppis), ihan kiva vehje mutta huomaan aiheuttaneeni itselleni jonkinlaisen kammon sen akun suhteen. Akussa on mielestäni outo pistävähkö (kuin palaneen muovin/elektroniikan) haju ja haistellessa se vähän ärsyttää omia ilmaröörejä. Eli onko se akku nyt sitten niinsanotusti sökö ja joku kenno vuotaa eikä sitä oikein kannattaisi ehkä käyttää saati latailla. Ei oikein hotsittaisi koko rivitaloa polttaa tuolla. Suorituskyvyssä en ole huomannut mitään laskua. Valmistaja näyttää olevan LN Energy Technology ja mitä netistä katsoin niin mainostivat käyttävänsä laadukkaita Samsung/LG/Panasonic/"Grade A chinese cells" kennoja (tuo viimeinen nyt ei vakuuttanut). Tuoksahteleekos muilla akut millekään?
Kennot jos vuotaisi, niin ne ilmeisesti haisisivat "makealle". Todennäköisempi skenaario kuvailun perusteella lienee elektroniikan puolella esim. jokin kiinnitysmassa vielä "tuoreuttaan" lämmetessään päästelee tuoksuja, että mahdollisesti katoaa ajan myötä.
Boschin Powertube akku on ainakin sen verran vahvasti koteloitu ja ikääkin jo sen 1½ vuotta, että ei kyllä tuoksu yhtään miltään.
Jos haju on voimakas ajon jälkeen kun moottoria kuormitettu, voi johtua siitäkin että joku johtoliitos kuumenee kun huono kosketus. Tämä siis voi olla muuallakin kuin akussa.
Itse en ole huomannut mitään hajua pyörän akuissa joten kyllä tuota kannattaa ainakin seurata.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.