Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)



Siitä tilausta kehiin. Melkoinen harppaus eteenpäin, ainakin näin äkkiä katsottuna.
 


Siitä tilausta kehiin. Melkoinen harppaus eteenpäin, ainakin näin äkkiä katsottuna.
Mikäs tässä nyt oli mullistavaa? AutoShiftistäkin arvostelija kertoi seuraavaa:
"As for the AutoShift function, it does work, although not well enough that I'd want to go on a ride and not have the option to manually shift."

Pinionin MGU vaikuttaa paljon lupaavammalta.
 
Mikäs tässä nyt oli mullistavaa? AutoShiftistäkin arvostelija kertoi seuraavaa:
"As for the AutoShift function, it does work, although not well enough that I'd want to go on a ride and not have the option to manually shift."

Pinionin MGU vaikuttaa paljon lupaavammalta.


Moni vaikuttaa lupaavalta mutta Sram/Brose yhdessä niin uskon että tulee joskus saataville oikeasti sellaisella hinnalla että pystyy ostamaan. Lisänä se että ei liikaa kalliita pienen valmistajan osia joita mahdoton saada varalle.

Olet oikeassa että ei ole se markkinoiden kehittynein juttu.

Mä näkisin tuossa isoinpana etuna integroidut sähköt ja kuitenkin osat joita helppo saada. Myös akku vaihtoehtoja useita. Propainista ei kokemusta mutta muistelisin että antavat rakentaa pyörän mieleisekseen tilausta tehdessä.
 
Viimeksi muokattu:
Millaista valoa teiltä löytyy sähköpyöristä? Olisi tarve hankkia omaan Canyoniin Shimanon sähköillä jokin kohtuu hyvä valaisin. Onko suosituksia tai vältettäviä malleja?
 
Millaista valoa teiltä löytyy sähköpyöristä? Olisi tarve hankkia omaan Canyoniin Shimanon sähköillä jokin kohtuu hyvä valaisin. Onko suosituksia tai vältettäviä malleja?
Tässä pari vuotta sitten tekemäni valovertailu, ja sen perusteella valinta oli Lupine SL SF - eikä ole kaduttanut! Lisäksi tämä on saksalaisen STVZO-normin mukainen valo, jonka yläosastaan leikatut lyhyet eivät häikäise vastaantulijoita. Lisäksi tässä on tasaisempi valokeila kuin suunnilleen samanhintaisessa ja vähän tehokkaammassa Lupine SL X -lampussa.

Ebike-valoja.jpg
 
Millaista valoa teiltä löytyy sähköpyöristä? Olisi tarve hankkia omaan Canyoniin Shimanon sähköillä jokin kohtuu hyvä valaisin. Onko suosituksia tai vältettäviä malleja?

Light 5 EB2000 tuli vaihdettua omaan pyörään vakio tuikun tilalle ja onhan tuossa mahdoton teho. Siis sen verran mitä omassa pihassa ehti testata, vielä ei ole tullut pimeille poluille lähdettyä. Aika korkea valokuvio, että melko alas joutuu säätämään, kun ajelee ihmisten ilmoilla. Maastossa sitten voi kääntää ylemmäs. Jos taas ajelut kohdistuu enemmän sellaisiin paikkoihin, missä kulkee muitakin ja on riski häikäistä muita tiellä liikkujia, kannattaa harkita että sijoittaa enemmän ja ostaa stvzo standardin valon vaikka Lupinelta.

Tuossa EB2000:ssa on jonkinlainen valoautomatiikka mikä osaa säätää kirkkautta ympäröivän valaistuksen mukaan. Pitäisi siis heittää minimiteholle automaattisesti, jos tulee pimeältä reitiltä valaistulle osuudelle. Itse en tuota ole vielä käytännössä päässyt testaamaan, mutta ainakin jossain keskustelupalstalla tuota omaisuutta kehuttiin toimivaksi. Kädellä jos peittää valoanturin, niin osaa vaihtaa kirkkautta.
 
Tuossa Lupine SL Sf -lampussa on valoautomatiikka, eli valoisalla on päivänvalot päällä, ja pimeämmässä vaihtuu lyhyet päälle. Minulle oli valinnassa itsestään selvää, etten halua vastaantulijoita häikäistä niillä aurinkovaloilla, joilla monet tuntuvat ihan kaupunkiliikenteessä terrorisoivan muita pyöräilijöitä.
 
Valon valinnassa kannatta miettiä myös sitä mikä on käyttötarkoitus. Jos on tarkoitus vain näkyä muille, niin vähemmänkin lumeneita kelpaa. Jos taas on tarkoitus nähdä itse kelissä kuin kelissä niin tarvitaan enemmän lumeneita ja sitten riippuen ympäristöstä STVZO standardin mukainen tai ei.

Jos liikutaan tuolla alle satasen hintaluokassa niin Lezyne Classic E500 ja E800 vaikuttaa ihan lupaavilta.
 
Alkuperäinen viesti jäi vähän vajaaksi niin lisäillään tähän. Toisessa fillarissa, millä ajelen pääosin työmatkat ym ihmisten ilmoilla, on Lupinen SL B ja tarkoituksessaan ihan passeli. Valotehoa saisi sitten olla enemmän kun mennään pois asutusalueelta. Tähän toiseen pyörään hankkisin mieluummin sitten toisenlaisen, kun valoteho on pääasiassa eikä se, että häikäiseekö se metsäpolulla muita.
Tuo light 5 ainakin herätti mielenkiintoni, pitänee tutustua ainakin siihen tarkemmin. Kiitos kaikille.
 
Tässä pari vuotta sitten tekemäni valovertailu, ja sen perusteella valinta oli Lupine SL SF - eikä ole kaduttanut! Lisäksi tämä on saksalaisen STVZO-normin mukainen valo, jonka yläosastaan leikatut lyhyet eivät häikäise vastaantulijoita. Lisäksi tässä on tasaisempi valokeila kuin suunnilleen samanhintaisessa ja vähän tehokkaammassa Lupine SL X -lampussa.

Ebike-valoja.jpg
Itselle on Lupinen uusi SL MiniMax tuloillaan. Ilmeisesti SL X:stä jatkokehitelmä, jossa optiikkaa paranneltu ja kokoa kutistettu. Ainakin Lupinen omien kuvien mukaan näyttäisi valon tasaisuus olevan vähintäänkin SL SF:n luokkaa, mutta valokeila on leveämpi ja tehoa selkeästi enemmän.
 
Alkuperäinen viesti jäi vähän vajaaksi niin lisäillään tähän. Toisessa fillarissa, millä ajelen pääosin työmatkat ym ihmisten ilmoilla, on Lupinen SL B ja tarkoituksessaan ihan passeli. Valotehoa saisi sitten olla enemmän kun mennään pois asutusalueelta. Tähän toiseen pyörään hankkisin mieluummin sitten toisenlaisen, kun valoteho on pääasiassa eikä se, että häikäiseekö se metsäpolulla muita.
Tuo light 5 ainakin herätti mielenkiintoni, pitänee tutustua ainakin siihen tarkemmin. Kiitos kaikille.
Jos light5 päädyt, niin 1000 lumen ja 2000 lumen mallit molemmat on Valostoressa vielä tarjouksessa. FILLARIPVK10 koodilla taisi vielä saada tuosta jo alennetusta hinnasta 10 pinnaa pois
 
Koodi emtbsuomi2023 taitaa myös toimia, bongattu vastaavasta face-ryhmästä

1696106743712.jpeg
Tätä taisin itse käyttää, mutta se on tosiaan ollut voimassa vain syyskuun ajan, eli juuri lakannut toimimasta. Fillaripäiväkirjat koodista en ole varma kauanko se on voimassa, siitä ei mielestäni ollut mainintaa
 
Kiitos koodeista, pitää kokeilla toimisivatko vaikka kuukausi onkin vaihtunut. Mitenkäs kytkeminen Shimanon moottoriin, tarvitseeko pajakäyntiä että saa valot näkyviin vai saako itse pelkällä sovelluksella tms?
 
Kiitos koodeista, pitää kokeilla toimisivatko vaikka kuukausi onkin vaihtunut. Mitenkäs kytkeminen Shimanon moottoriin, tarvitseeko pajakäyntiä että saa valot näkyviin vai saako itse pelkällä sovelluksella tms?
Tuo on vähän tapauskohtaista. Riippuu onko valolähtö aktivoitu jo tehtaalla vai ei. Itsellä oli jo vakiona valo, niin luonnollisesti vaihto oli helppo ja nopea. Toisilla riittää että aktivoi valon pyörän näytöstä ja/tai aktivoi lisäksi itse etube sovelluksella ja toisten pitää käydä jossain huollossa piuhan päässä aktivoimassa.
 
Kiitos koodeista, pitää kokeilla toimisivatko vaikka kuukausi onkin vaihtunut. Mitenkäs kytkeminen Shimanon moottoriin, tarvitseeko pajakäyntiä että saa valot näkyviin vai saako itse pelkällä sovelluksella tms?
Itse aktivoin Shimanon valolähdön ja nollasin akun valovarauksen ST Unlocker -sovelluksella, löytyy kännyköiden sovelluskaupoista ja maksaa euron verran.

E: Sitä en osaa sanoa, vaikuttaako tällaisen sovelluksen käyttö esim. takuuehtoihin, mutta itse en sovelluksella tehnyt muuta kuin nuo valomuutokset.
 
Viimeksi muokattu:
Kyselin aiemmin täältä pyörävinkkejä ja tuli päädyttyä lopulta Spessun Turbo Levo Compiin. Ostopaikkana voin suositella naapurimaan Pro e-bikeä:

Hyvät hinnat, nopea toimitus ja aspan Hampus hoitaa jälkihuollonkin mallikkaasti!


Olen minäkin kuullut hyvää tuosta kaupasta (en tosin ole tilannut itse) ja kyseiseen pyörään se että tämä Brosen korjattu (2.2 versio) on todella hyvä kone. Vaimolla ollut Fanticissa vastaava kone ajossa nyt 4000km ja vaikka kevyttä ajoa niin koneessa ei mitään vikoja. Tosi hiljainen ja vetää tasaisesti myös tiellä.

Tämän takia itseä kiinnostaa se aikaisemmin mainittu Brose/SRAM yhdistelmä ja vielä jos Propain antaisi mahdollisuuden muutella osia. Ekanossa oli aikaisemmin tämä mahdollisuus.
 
Itseänikin houkutti valaisin, joka saisi energian pyörän akusta. On hölmöä viedä mukana erillisiä akkuja pyörän valaisimeen. Koska hyvän valon saa 40€:lla akkujen kanssa, en suostu maksamaan enempää valosta ilman akkua. Ei siis tarvinnut ostaa moista, koska en löytänyt vakuuttavaa alle 40€:lla. Tärkeää myös on itselleni, että valaisin häikäisee mahdollisimman paljon. Hienoa, että STVZO-norm -löytyy, jotta tiedän varoa.
 
Tärkeää myös on itselleni, että valaisin häikäisee mahdollisimman paljon. Hienoa, että STVZO-norm -löytyy, jotta tiedän varoa.
Oliko tuossa ajatusvirhe, vai mitä tarkoitat? Et kai oikeasti pidä hyvänä ominaisuutena sitä että käyttämäsi fillarin valo häikäisee vastaantulijoita mahdollisimman paljon?
 
Tarkoitan ihan tuota, jonka kirjoitin. Itselläni on käytössä seuraava, jossa on 3-tehoa: 100%, ~80% ja vilkku. On loistava tuote, kun käyttää pudotettua tehoa. Akut kestää pitkään ja valoa on mukavasti.
Ajan työmatkalla vähintään viiden liikenneympyrän kautta, joissa pitäisi olla pyöräilijällä etuajo-oikeus. Lasaretti kutsuisi päivittäin, jos pitäisin kiinni oikeuksistani. Parantaa huomattavasti todennäköisyyttä tulla havaituksi, kun suuntaa valon kohti autoa ja laittaa täydelle teholle.
 
Tarkoitan ihan tuota, jonka kirjoitin. Itselläni on käytössä seuraava, jossa on 3-tehoa: 100%, ~80% ja vilkku. On loistava tuote, kun käyttää pudotettua tehoa. Akut kestää pitkään ja valoa on mukavasti.
Ajan työmatkalla vähintään viiden liikenneympyrän kautta, joissa pitäisi olla pyöräilijällä etuajo-oikeus. Lasaretti kutsuisi päivittäin, jos pitäisin kiinni oikeuksistani. Parantaa huomattavasti todennäköisyyttä tulla havaituksi, kun suuntaa valon kohti autoa ja laittaa täydelle teholle.
Kuulostaa aika mulkulta toimintatavalta. Se valo häikäisee ihan kaikkia vastaantulijoita, ei pelkästään niitä sinua mielikuvissasi tahallaan tähtääviä autoilijoita.
 
En kuvittele kenenkään tahallaan tähtäävän. Jos tähtäisivät tahallaan auttaisi otasavalon käyttö tähtäämisessä, mutta olen huomannut käyvän päinvastoin. Häikäisy voisi olla ongelma täydellisessä pimeydessä, mutta ei taajamassa ole ikinä niin pimeää, että otsalampun valo olisi häikäisyä tuottava ongelma. Otan paremmin vastaantulijat huomioon, jos pyöräilen erämaassa keskellä yötä pilvisellä kelillä kaamosaikaan. Voin arvella, että siellä olisi niin pimeää, että häikäistyisi muukin kuin sitkeä muiden valojen tuijottaja ja mielensä pahoittaja.
 
En kuvittele kenenkään tahallaan tähtäävän. Jos tähtäisivät tahallaan auttaisi otasavalon käyttö tähtäämisessä, mutta olen huomannut käyvän päinvastoin. Häikäisy voisi olla ongelma täydellisessä pimeydessä, mutta ei taajamassa ole ikinä niin pimeää, että otsalampun valo olisi häikäisyä tuottava ongelma. Otan paremmin vastaantulijat huomioon, jos pyöräilen erämaassa keskellä yötä pilvisellä kelillä kaamosaikaan. Voin arvella, että siellä olisi niin pimeää, että häikäistyisi muukin kuin sitkeä muiden valojen tuijottaja ja mielensä pahoittaja.
Kyllä niitä väärin suunnattuja ja/tai häiritsevän kirkkaita ja siten ihan oikeasti häikäiseviä valoja tulee syksyllä/talvella vastaan nimenomaan juuri taajamissa. Ei siinä mistään mielensä pahoittamisesta ole kyse. Ongelma on todellinen ja siksi siihen on kehitetty tuo karttamasi STVZO-määritys.
 
Perhana, olin jo ostamassa uutta akkua, kun kokeilin tehdä sisäisen bms-resetin. Sehän toimii.
Aikaisemmin akku latautui 36-37voltin paikkeille. Nyt lataa taas 41.5volttia. Kellarissa oli myös toinen "simahtanut" akku joka latautui noin 35voltin paikkeille - nyt sekin latautuu 41.5volttia. Aikamoista.

Proseduurihan menee niin, että BMS "lattakaapeli" irti, laturin johto kiinni ja sitten BMS "lattakaapeli" takaisin paikoilleen.

Nyt on kaksi täysin toimivaa akkua - huhhuh mikä helpotus.
 
Perhana, olin jo ostamassa uutta akkua, kun kokeilin tehdä sisäisen bms-resetin. Sehän toimii.
Aikaisemmin akku latautui 36-37voltin paikkeille. Nyt lataa taas 41.5volttia. Kellarissa oli myös toinen "simahtanut" akku joka latautui noin 35voltin paikkeille - nyt sekin latautuu 41.5volttia. Aikamoista.

Proseduurihan menee niin, että BMS "lattakaapeli" irti, laturin johto kiinni ja sitten BMS "lattakaapeli" takaisin paikoilleen.

Nyt on kaksi täysin toimivaa akkua - huhhuh mikä helpotus.
Kuinkahan yleismaailmallinen ohje tämä on?
 
Kuinkahan yleismaailmallinen ohje tämä on?
Sinällään yleismaailmallinen, että jokainen bms, jossa on tuo "lattakaapeli", (eli käytännössä jokainen bms, paitsi nämä bosch, shimano jne, eli isojen valmistajien akut) niin sen irrotus käynnistää bms uusiksi. Koska bms saa käyttökönnitteensä sitä johtoa pitkin, ja jos bms on vikatilassa tai bitti poikittain niin tuo boottaa sen ohjelmiston. Sama kuin vetäisi koneen virtajohdon pois ja pistäisi hetken päästä takaisin)
 
Ajelin sähköpyörällä nopeusnäytön ohi, ja avustus lakkasi selkestä jo 22km/h vauhdeissa. Voiko tuota säätää/kalibroida lähemmäksi 25km/h rajaa? Käytössä Yamahan avustusjärjestelmä.
 
Ajelin sähköpyörällä nopeusnäytön ohi, ja avustus lakkasi selkestä jo 22km/h vauhdeissa. Voiko tuota säätää/kalibroida lähemmäksi 25km/h rajaa? Käytössä Yamahan avustusjärjestelmä.
Kannattaa tarkistaa nopeus jollakin luotettavalla tavalla, esim. puhelimen GPS-paikannusta käyttävällä sovelluksella. Niitä on kauppapaikat pullollaan, tässä jotain Android-laitteille.

Sähköpyörissä nopeusnäytön kalibrointi hoidetaan yleensä säätämällä asetuksista renkaan ympärysmitta kohdalleen. Joissakin sen voi tehdä itse ja osassa se onnistuu vain huollossa. Joissakin malleissa ei ole välttämättä mitään asetuksia tähän.
 
Joo, ergonomia on se nro 1 speksi. Tolpan voi vaihtaa lyhyempään, jos M koossa oli liian pitkä. Ei se kyllä mahdottoman pitkä ole, että tiedä sitten mihin perustui tuo ajatus. Tietenkin hissitolppaakin pystyy mabuaalisesti myös säätämään
Toi Orbea Rise H30 M-koossa tuli lopulta hankittua Pyöräkellarista, eikä ainakaan vielä ole kaduttanut. Malli oli 2023. Jotain osamuutosta tohon uudempaan on tullut, mutta ei kait tuo hirveästi aikaisemmalle häviä, ellei toi uus Shimanon EP6 moottori täys sudeksi osoittaudu. Kokokin ihan sopiva. S-koossa olisi ohjaamo mennyt varmaan vähän pieneksi. Hissitolpan joutui vaihtamaa, mutta sopivan mittaisen vaihtamalla tuli hyvä.

Aika hyvin vahvistui valinta tähän kun muutamaa sähköpyörää kokeilleena Orbeassa luomupyörää lähempänä oleva ajotuntuma ja moottorin käytös miellytti eniten, enkä kaipaa mitään huppuvääntöä pyörään. Ei toki niin ketterä kuin kevyt luomupyörä mutta varmaan lähimpänä sitä tolla hintaa, kun ei hiilariversioita lasketa.

Onko kellään vinkkejä hyvästä pyörätelineestä autoon mihin saa täpärin ilman isompaa säätämistä kiinni ja lisäksi varauksella, että jaksaa myös painavampaa sähköläskiä kantaa? Heedin telinettä oli kehuttu toimivaksi tuolla toisessa pyörä ketjussa, mutta kun mallasin omaa pyörää työkaverin telineeseen, niin ei satu rungon kiinnike oikein hyvään kohtaan, kun ei ole semmoista suoraa vaakaputkea ja iskari tulee tielle. Pyörä jää vähän sivuun ja kiinnikettä saa taiteilla paikoilleen.
 
Toi Orbea Rise H30 M-koossa tuli lopulta hankittua Pyöräkellarista, eikä ainakaan vielä ole kaduttanut. Malli oli 2023. Jotain osamuutosta tohon uudempaan on tullut, mutta ei kait tuo hirveästi aikaisemmalle häviä, ellei toi uus Shimanon EP6 moottori täys sudeksi osoittaudu. Kokokin ihan sopiva. S-koossa olisi ohjaamo mennyt varmaan vähän pieneksi. Hissitolpan joutui vaihtamaa, mutta sopivan mittaisen vaihtamalla tuli hyvä.

Aika hyvin vahvistui valinta tähän kun muutamaa sähköpyörää kokeilleena Orbeassa luomupyörää lähempänä oleva ajotuntuma ja moottorin käytös miellytti eniten, enkä kaipaa mitään huppuvääntöä pyörään. Ei toki niin ketterä kuin kevyt luomupyörä mutta varmaan lähimpänä sitä tolla hintaa, kun ei hiilariversioita lasketa.

Onko kellään vinkkejä hyvästä pyörätelineestä autoon mihin saa täpärin ilman isompaa säätämistä kiinni ja lisäksi varauksella, että jaksaa myös painavampaa sähköläskiä kantaa? Heedin telinettä oli kehuttu toimivaksi tuolla toisessa pyörä ketjussa, mutta kun mallasin omaa pyörää työkaverin telineeseen, niin ei satu rungon kiinnike oikein hyvään kohtaan, kun ei ole semmoista suoraa vaakaputkea ja iskari tulee tielle. Pyörä jää vähän sivuun ja kiinnikettä saa taiteilla paikoilleen.



Tämä Thule on käsittääkseni paras mitä on saatavilla sähköpyörille. Olen liikkeessä nähnyt (XXL) ja olihan tämä sen oloinen että oma (puolet halvempi) teline on täysi vitsi tähän verrattuna. Malli alla

Tilasin netistä keväällä (oli jotain noin 300e toimitettuna)

Okei tämäkin kyllä toimii ja olen kuskannut kahta täysjoustoa mutta jos nyt ostaisin niin ostaisin tuon Thulen. Varsinkin jos kuskaat pitkiä matkoja ja usein niin uskon että säätämistä paljon vähemmän.

Itsellä kokemusta Thulen Velocompact mallista ja se oli kyllä täydellinen teline omassa luokassaan mutta pieni kahdelle sähkölle.
 
Viimeksi muokattu:
Thuleissa hinnat vähän karkaa käsistä, kun hinnat lähentelee tonnia. Tarve yhden pyörän kuljetukseen.

Noissa Thulen Velocompact malleissakin näyttää olevan aika vähä säätövara sivusuunnassa tuolle kiinnitykouralle. Eli siinä Heedissä oli ongelma, ettei kouraa saanut tarpeeksi reunaan ja samanlaiselta näyttää noissa thuleissa.
 
Kyllä noilla halpisvehkeilläkin tulee toimeen, jos harvakseltaan käyttää.

Itse ostin kesällä tämän Trekker X200

Hyvin kesti 2 sähköpyörää.
Läski Renkaat piti kiinnittää erikseen.
Pyörät piti asentaa molemmat eri suuntiin, että kourat sai kiinni.
IMG_20231015_162215.jpg
 
Ne kaikki parinkympin rimpulat kannattaa suosiolla jättää hyllyyn. Mutta tässä sellaisia ei varmaan oltu ostamassakaan sähköfillarille.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Ne kaikki parinkympin rimpulat kannattaa suosiolla jättää hyllyyn. Mutta tässä sellaisia ei varmaan oltu ostamassakaan sähköfillarille.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Joo ei semmosta sentään kuitenkaan, ne on vaarallisia kuljetti siinä ihan mitä vain tai aiheuttaa vauriota pyörään tai autoon jos pyörä pääsee liikkuun miten sattuu.
 
Mulla on ollut reilu 20vuotta tismalleen tommonen samanlainen videolla ensimmäisenä esiintyvä "puuilon 14,90e" maksava teline ja hyvin on maastopyörä pysynyt kiinni.

Tuo ukkeli muuten tekee virheen tuossa heti alussa, eli ennenkuin sokka laitetaan paikalleen, niin täytyy varmistaa että teline lukittuu paikalleen.

Jos teline ei lukkiudu, niin teline ei ole vielä löytänyt oikeaa paikkaa vetokoukun pallerosta ja sokkaan kohdistuu liikkeessä aikamoinen voima.

Kestää 2kpl maastopyöriä hyvin.

Tuosta puuilon telineen materiaalista en tiedä, mutta oma reilun 20v takainen teline on painava ja todella vankkaa tekoa.
 
Bilteman telinettä ovat kans kehuneet
 
Thulen telineissä myös plussaa, että saa kaikki rimpulat samaan sarjoitukseen. Itsellä kattotelineet, suksiteline ja pyöräteline kaikki samassa sarjassa. Eri sarjassa kun ovat niin saa kaikki avaimet koittaa kahteen kertaan, että saa lukot auki. Pakkasella ennenkaikkea aivan parasta että saa heti oikean avaimen. Toki yhden laitteen kanssahan tuo on aivan yksi ja sama.

Itsellä tosiaan Velocompact 2 ja ihan ok vehe, renkaan kiinnitys remmit saisivat olla paremmat, mutta toimivat kyllä kun osaa oikein irrottaa. Vanteille tein pehmikkeet remmeille vielä sisäkumista niin ei naarmi vaikka olisi jämäkästi kiinni.

Jos mahdollista niin käy liikkeessä sovittaa pyörän kanssa, itsellä velocompactin kiinnitys kaari johon kourat tulee kiinni saisi olla 5cm korkeampi omaan pyörääni, kun keskiputki on huonon muotoinen kiinnitykseen.
 
Nähtävästi Orbea ei lähde lataamaan. Joko 3c on liian kylmä EP8:n lataamiseen? Tarkoitus oli säilytystä varten laittaa akkuun lisäpotkua, mutta onhan tuo onnetonta jos raja on jo mennyt ohi. Toki ymmärtäähän sen ettei -20c latausta kannata edes tehdä
 
Nähtävästi Orbea ei lähde lataamaan. Joko 3c on liian kylmä EP8:n lataamiseen? Tarkoitus oli säilytystä varten laittaa akkuun lisäpotkua, mutta onhan tuo onnetonta jos raja on jo mennyt ohi. Toki ymmärtäähän sen ettei -20c latausta kannata edes tehdä
0-40 astetta latausraja pitäisi olla Shimanon akuilla
 
Sain lahjaksi rocksharkin sähköpyörän (mikä lienee aika halppis), ihan kiva vehje mutta huomaan aiheuttaneeni itselleni jonkinlaisen kammon sen akun suhteen. Akussa on mielestäni outo pistävähkö (kuin palaneen muovin/elektroniikan) haju ja haistellessa se vähän ärsyttää omia ilmaröörejä. Eli onko se akku nyt sitten niinsanotusti sökö ja joku kenno vuotaa eikä sitä oikein kannattaisi ehkä käyttää saati latailla. Ei oikein hotsittaisi koko rivitaloa polttaa tuolla. Suorituskyvyssä en ole huomannut mitään laskua. Valmistaja näyttää olevan LN Energy Technology ja mitä netistä katsoin niin mainostivat käyttävänsä laadukkaita Samsung/LG/Panasonic/"Grade A chinese cells" kennoja (tuo viimeinen nyt ei vakuuttanut). Tuoksahteleekos muilla akut millekään?
 
Viimeksi muokattu:
Sain lahjaksi rocksharkin sähköpyörän (mikä lienee aika halppis), ihan kiva vehje mutta huomaan aiheuttaneeni itselleni jonkinlaisen kammon sen akun suhteen. Akussa on mielestäni outo pistävähkö (kuin palaneen muovin/elektroniikan) haju ja haistellessa se vähän ärsyttää omia ilmaröörejä. Eli onko se akku nyt sitten niinsanotusti sökö ja joku kenno vuotaa eikä sitä oikein kannattaisi ehkä käyttää saati latailla. Ei oikein hotsittaisi koko rivitaloa polttaa tuolla. Suorituskyvyssä en ole huomannut mitään laskua. Valmistaja näyttää olevan LN Energy Technology ja mitä netistä katsoin niin mainostivat käyttävänsä laadukkaita Samsung/LG/Panasonic/"Grade A chinese cells" kennoja (tuo viimeinen nyt ei vakuuttanut). Tuoksahteleekos muilla akut millekään?
Kennot jos vuotaisi, niin ne ilmeisesti haisisivat "makealle". Todennäköisempi skenaario kuvailun perusteella lienee elektroniikan puolella esim. jokin kiinnitysmassa vielä "tuoreuttaan" lämmetessään päästelee tuoksuja, että mahdollisesti katoaa ajan myötä.
Boschin Powertube akku on ainakin sen verran vahvasti koteloitu ja ikääkin jo sen 1½ vuotta, että ei kyllä tuoksu yhtään miltään.
 
Sain lahjaksi rocksharkin sähköpyörän (mikä lienee aika halppis), ihan kiva vehje mutta huomaan aiheuttaneeni itselleni jonkinlaisen kammon sen akun suhteen. Akussa on mielestäni outo pistävähkö (kuin palaneen muovin/elektroniikan) haju ja haistellessa se vähän ärsyttää omia ilmaröörejä. Eli onko se akku nyt sitten niinsanotusti sökö ja joku kenno vuotaa eikä sitä oikein kannattaisi ehkä käyttää saati latailla. Ei oikein hotsittaisi koko rivitaloa polttaa tuolla. Suorituskyvyssä en ole huomannut mitään laskua. Valmistaja näyttää olevan LN Energy Technology ja mitä netistä katsoin niin mainostivat käyttävänsä laadukkaita Samsung/LG/Panasonic/"Grade A chinese cells" kennoja (tuo viimeinen nyt ei vakuuttanut). Tuoksahteleekos muilla akut millekään?

Jos haju on voimakas ajon jälkeen kun moottoria kuormitettu, voi johtua siitäkin että joku johtoliitos kuumenee kun huono kosketus. Tämä siis voi olla muuallakin kuin akussa.

Itse en ole huomannut mitään hajua pyörän akuissa joten kyllä tuota kannattaa ainakin seurata.
 
Kennot jos vuotaisi, niin ne ilmeisesti haisisivat "makealle". Todennäköisempi skenaario kuvailun perusteella lienee elektroniikan puolella esim. jokin kiinnitysmassa vielä "tuoreuttaan" lämmetessään päästelee tuoksuja, että mahdollisesti katoaa ajan myötä.
Boschin Powertube akku on ainakin sen verran vahvasti koteloitu ja ikääkin jo sen 1½ vuotta, että ei kyllä tuoksu yhtään miltään.

Joo ei ole litium-akkua vielä itsellä mennyt niin huonoon kuntoon koskaan että olisi edes pullistunut saati millekään tuoksunut, joten tuota hajua nyt ihmettelin. Toivottavasti on vaan jotain "uutuuden tuoksua" joka häviäisi ajan myötä. Tekee nyt kuitenkin mieli ehkä heittää akku jonnekin tyhjän metallisen pc-kotelon sisään latuuksien ajaksi jotta mikäli lieskaa alkaa puskemaan niin kotelo ehkä vähän rajoittaisi ja helpottaisi ulos heittämistä :lol:

Jos haju on voimakas ajon jälkeen kun moottoria kuormitettu, voi johtua siitäkin että joku johtoliitos kuumenee kun huono kosketus. Tämä siis voi olla muuallakin kuin akussa.

Itse en ole huomannut mitään hajua pyörän akuissa joten kyllä tuota kannattaa ainakin seurata.

Haju on aika lailla sama koko ajan ja leijailee siinä akun ympärillä vaikka se vain makaisi tuolla jouten irrallaan, tietenkin havaittavampi siellä pohjapuolella missä virtakontaktit sun muu sijaitsee. Pitänee ottaa pyörän myyntipaikka selville ja kysellä mitä tuumivat asiasta, vuoden takuu kai näillä ainakin on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 140
Viestejä
5 064 116
Jäsenet
81 032
Uusin jäsen
emkoo 05

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom