Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Tuli tänään muokattua Shimano EP801 moottori tähän jenkkimoodiin. Onnistui nätisti eMax minimax windows softalla (tarvitsee 119€ maksavan lisenssin ja Shimanon ohjelmointipurkin sekä sopivan kaapelin). Aiemmin pitänyt irrotella akkuja ja suoraan moottorilta tehdä tuo kikkaillu, mutta nykyään voi tehdä myös suoraan mittaristolta (itsellä värillinen mittaristo jossa etube portit). Varmistelin nämä toimenpiteet tuolta eMaxin tekijältä suoraan. Alla summattuna tuo projekti (pyöränä oli Canyon Spectral ON CF8, tämä onnistuu näin ymmärtääkseni vain kun pyörässä on Shimanon toistaiseksi uusin firmis versio 4.4.1):

1. Ohjelmointi purkista johto pyörän mittaristoon
2. Asennetaan Shimano Etube Project Professional ja käynnistetään softa -> vasta kun softa ilmoittaa, että kytke ohjemointipurkki tietokoneeseen niin sitten piuha kiinni koneeseen. Tämä on tärkeää koska tuo Shimanon ohjelma lataa sopivan USB ajurin purkille ja asentaa sen automaattisesti.
3. Shimanon softalla voi konffailla tehokäyriä ja esimerkiksi säätää valaisimelle annettavaa maksimi wattimäärää tai varattavaa akun %.
4. eMax mini maxi auki (jos ongelmia aukaista niin emaxin kaveri ohjeisti asentamaan Microsoft vcredist_x86.exe softan mikkiksen sivulta ja asentamaan sen).
5. Ruksataan Direct connect päälle ja valitaan open port -> klikataan sen jälkeen get information. Otetaan ohjelman näkymästä kuvankaappaus ja lähetetään se tälle emaxin kaverille Info@eMax-Tuning.com ja pyydetään tsekkaamaan data (tarkistaa moottorin tyypin, sarjanumeron ja firmiksen version), sekä laittamaan maksutiedot).
6. eMaxilta tuli lisäohjeita ja maksun sähköposti Paypalille -> rahat hänelle ja about 30 min meni ja tuli lisenssi sähköpostiin.
7. Lisenssikoodi tuohon licence key kenttään -> valitaan haluttu maa-alue (itse valitsin US 32 km/h) ja siitä alta vaan painetaan "set destination". Lisenssi on pyöräkohtainen. Alla oleva kuva on siis ennen kuin on lisenssi avainta laitettu. Set destination nappi tulee näkyviin ja nuo harmaana olevat valinnat muuttuvat valittavaksi kun lisenssin on syöttänyt tuohon kenttään.

Screenshot 2025-07-04 at 19.58.03.png


8. Painetaan Close port (eli yhteys kiinni), roikat irti pyörästä -> pyörästä virrat pois jos virrat on päällä ja käynnistetään uudelleen. Hyvin rokkasi ja pyörä kulkee nyt 32 km/h avustuksella. Saa menemään lujempaakin, mutta toki moottori on varmasti suunniteltu vain 32 km/h koska jenkeissä tuo rajoitus on sinne asti. Kuten varmasti kaikki tietääkin niin tämän modin jälkeen pyörä ei ole katulaillinen!

Bikidotrial youtube kanavalla on lisätietoja tuosta hommasta, mutta systeemi sen verran uudistunu että akku saa olla kiinni ja ei tarvitse mennä moottorin kylkipaneelia enää aukomaan (jos pyörässä on mittaristo jossa on noi etube portit). Lisätietoa tuosta eMaxita täältä: https://www.emax-tuning.com/home-en

Tässä ei tosiaan asenneta hakkeroitua firmistä vaan suoraan pyörälle kerrotaan vain että oletkin nyt "USA" alueella jossa avustus toimii 32km/h asti ja tuon saa tietysti pois jos tarvitsee takuukorjauksia pyörälle, ei eMaxin mukaan jätä mitään jälkiä pyörän muistiin ja ovat testanneet, että se ei pitkässä juoksussa ala generoimaan mitään virhekoodeja moottorille. Heillä on myös havaintoja että moottorin porttiin kiinnitettävät viripalikat aiheuttaisivat nätiä virhekoodeja pitkässä juoksussa CAN-väylään tms. mutta se nyt on heidän sanan varassa. Joka tapauksessa tuo eMaxin kaveri vastasi todella nopeasti kaikkiin kysymyksiin ja oli erittäin avulias.
 
Viimeksi muokattu:
(tarvitsee 119€ maksavan lisenssin ja Shimanon ohjelmointipurkin sekä sopivan kaapelin)
Aika kallis lisenssi. Vai onko se useaan moottoriin? edit. olitkin laittanut, että pyöräkohtainen lisenssi.

STUnlockerilla lisenssi on 30 euroa (vai tuliko lisäksi verot, eli jotain 40 euroa oli), joka on moottorikohtainen, eli jokaiselle pyörälle tarvitsee oman lisenssin. Muuten homma taitaa olla sama mitä emaxilla, eli asetuksista vain maakoodin muutto. Tietokoneella jos tuon tekee, niin ei tarvitse asentaa vanhempaa firmwarea, toimii suoraan uusimmankin kanssa. Kännykällä jos haluaa tehdä (eli ei ole Shimanon diagnostiikkatyökalua), niin pitää ensin asentaa vanhempi firmware -> muuttaa maakoodi -> sitten voi asentaa uusimman firmwaren takaisin.

edit. Maakoodin muuttamisen ei tosiaan pitäisi mitään jättää lokiin. Jos nopeusrajoitusta muutetaan jotenkin muuten, esimerkiksi rengaskokoa muuttamalla, niin siitä jää lokiin merkintä ja sitä ei saa poistettua siitä. En tiedä jättääkö virityspalikat lokiin mitään.

edit 2. Nyt kun asiaa vähän lisää katsoin, niin ilmeisesti STUnlocker ei tue ep801 moottorin rajoituksen muutosta. Joten siinä tapauksessa tuo emax on oikein toimiva :thumbsup:
ep8:lla STUnlocker vielä toimii ja sitä vanhemmilla.
 
Viimeksi muokattu:
Pitänee ens kesänä katsella kanssa tuota jenkkimoodiin siirtämistä. Eli tehdastakuu loppuu silloin. Boschin gen4. Cx performance. Ois tuo siirtymille kiva lisä, +7 km/h vauhtia lisää.

Pärjään kyllä ilmankin kun täällä itäisessä Suomessa nuo siirtymät aika lyhyitä. Kotoa pääsen laadukkaalle polulle ajamaan 7-15 min. pyöräteitä pitkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 367
Viestejä
4 834 533
Jäsenet
78 235
Uusin jäsen
jtp91

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom