- Liittynyt
- 21.06.2017
- Viestejä
- 374
Ei mitään tekosyitä nytEU kansalaisaloitteen sivu kaatui juuri sopivasti![]()

Kyllähän tässä on suuren urheilujuhlan tuntua vaikka onkin vasta ensiaskel asian suhteen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei mitään tekosyitä nytEU kansalaisaloitteen sivu kaatui juuri sopivasti![]()
Oletko vielä katsonut sitä videota jonka aiemmin linkkasin?Minulla on hyvä kuva mistä tässä on kyse: naiivista ja lapsellisista kuvitelmista miten pelit toimivat ja suunnitellaan, ja haluttomuus vaikuttaa omalla ostoskäyttäytymisellään markkinoihin.
Aika hyvä, mulle tulee tosta vänkääjästä mieleen tämä:Itselle tulee tästä vänkäämisestä vain tämä sarjakuvaruutu mieleen, ei voi mitään
![]()
Miten konkurssiin mennyt firma pakotetaan tekemään mitään lisätoimenpiteitä kuten koodin julkaisu yms.? Työntekijät on luultavasti pääosin jo saaneet kenkää, jonossa on velkojia joiden asioita selvitetään ja jotka eivät suostune siihen että konrkurssipesän rahoja tuhlataan enää mihinkään lisätöihin ennenkuin velkojat ovat saaneet rahansa ulos, jne.Jatkoin ja allekirjoitin. Kuitti ladattu todisteeksi. Tärkeintähän tässä on sitten huudella foorumeilla että on otettu kantaa!
En tiedä voisiko toimia sellainen järjestely jos pelin julkaisija menee konkurssiin tai muuten lopettaa serverin ylläpidon niin velvoitettaisiin julkaisemaan se open sourcena siten että innokkaat harrastajat voisivat laittaa oman serverin pystyyn. Ja lisäksi se mitä @TioVel ehdotti että on mahdollisuus valikosta vaihtaa.
Tosin Ross julkaisi eilen videon missä arveli hyväksyttävien allekirjoitusten olevan tällä hetkellä paljon alhaisempi (arvaili esim. lukua 600-700 tuhatta), ja varoitti allekirjoituksia väärentäneitä tahoja että kyseessä on rikos josta esim. Interpol voi olla kiinnostunut ja voi tulla jälkiseuraamuksia.Välihuomio: miljoonan allekirjoituksen raja menee rikki 45min sisällä
Jatkakaa.
Hyvä kysymys. Voisiko se olla sillä tavalla että pitää olla valmiina jo pelin julkaisuvaiheessa. Konkurssitilanteessa sitten ”painetaan nappia” ja koodit githubiin. Ei tuohon mitään teknistä estettä ole.Miten konkurssiin mennyt firma pakotetaan tekemään mitään lisätoimenpiteitä kuten koodin julkaisu yms.? Työntekijät on luultavasti pääosin jo saaneet kenkää, jonossa on velkojia joiden asioita selvitetään ja jotka eivät suostune siihen että konrkurssipesän rahoja tuhlataan enää mihinkään lisätöihin ennenkuin velkojat ovat saaneet rahansa ulos, jne.
Parempi se on että massat rupeaa määkimään myöhään, kuin ei milloinkaan.Tosin Ross julkaisi eilen videon missä arveli hyväksyttävien allekirjoitusten olevan tällä hetkellä paljon alhaisempi (arvaili esim. lukua 600-700 tuhatta), ja varoitti allekirjoituksia väärentäneitä tahoja että kyseessä on rikos josta esim. Interpol voi olla kiinnostunut ja voi tulla jälkiseuraamuksia.
Sen myönnän tässä aloitteessa olevan hyvä että se on nostanut pinnalle keskustelun pelien DRM:sta ja online-vaatimuksista ja miten tämä vaikuttaa pelien tulevaan olemassaoloon, mutta valitettavaa on että monet ovat nyt ottaneet herneen nenäänsä ilmeisesti sen takia koska ymmärtävät olleensa asiassa kovin naiiveja, ja ostaneet esim. Steam-pelipalvelusta ja muistakin satoja tai tuhansia pelejä luullen omaavansa niihin ikuisen käyttöoikeiden.
Kuten Ross itsekin, heräsikö hän tähän asiaan todellakin vasta The Crew tapauksen myötä? Eikö hän tosiaankaan ymmärtänyt jo ennen sitä että kyllä, peleissä oleva DRM ja online-vaatimukset (nuo kaksi ovat nykjyisin käytännössä sama asia) tulevat tekemään useimmista peleistä pelikelvottomia tulevaisuudessa? Millaisessa naiivissa fantasiamaailmassa hän on elänyt kaikki nämä vuodet, aina esim. Steam-pelipalvelun ilmestymisen myötä joka varsinkin nosti nämä pelien vaatimat online-tilit suosioon niin pelaajien kuin julkaisijoiden piirissä?
GOG-foorumillahan on jo vuosia ellei vuosikymmeniä sanottu tästä että typerät massat, Steam-käyttäjät jne, eivät ilmeisesti ymmärrä DRM:n merkitystä kuin vasta kun paska oikeasti osuu tuulettimeen ja se vie heiltä jotain pelejä pois. No niin, nyt kävi näin The Crew myötä, ja lampaat heräsivät vihdoinkin määkimään.
Ei. Ross on tiennyt ongelmasta vuosia ja saarnannut siitä monesti ennenkin, hän ylläpiti aikoinaan "Dead Game News" -nimistä tuubikanavaa ja siihen liittyvää soittolistaa pääkanavallaan. Ne näkyy nyttemmin hävinneen, mutta useimmat samat videot löytyy pääkanavalta noilla hakusanoilla. "Ross's Game Dungeon" -sarjassa on mainittu jokaisen palvelupelin kohdalla että tämä muuten tulee kuolemaan.Kuten Ross itsekin, heräsikö hän tähän asiaan todellakin vasta The Crew tapauksen myötä? Eikö hän tosiaankaan ymmärtänyt jo ennen sitä että kyllä, peleissä oleva DRM ja online-vaatimukset (nuo kaksi ovat nykjyisin käytännössä sama asia) tulevat tekemään useimmista peleistä pelikelvottomia tulevaisuudessa? Millaisessa naiivissa fantasiamaailmassa hän on elänyt kaikki nämä vuodet, aina esim. Steam-pelipalvelun ilmestymisen myötä joka varsinkin nosti nämä pelien vaatimat online-tilit suosioon niin pelaajien kuin julkaisijoiden piirissä?
Raportoitu ylläpidolle ad hominem-hyökkäys toista palstankäyttäjää vastaan.Aika hyvä, mulle tulee tosta vänkääjästä mieleen tämä:
![]()
Parempi vertaus olisi että roskaruoasta lihavoitunut haastaisi McDonaldsin oikeuteen omasta lihavuudestaan ja vaatisi roskaruoan kieltämistä lailla, kun ei pysty itse sitä vastustamaan.Itselle tulee tästä vänkäämisestä vain tämä sarjakuvaruutu mieleen, ei voi mitään
![]()
Juurikin, esimerkiksi näin.Hyvä kysymys. Voisiko se olla sillä tavalla että pitää olla valmiina jo pelin julkaisuvaiheessa. Konkurssitilanteessa sitten ”painetaan nappia” ja koodit githubiin. Ei tuohon mitään teknistä estettä ole.
Mistä tavallinen pelaaja tietää, että peli voi muutaman vuoden päästä olla kaput jokin DRM:n takia?Parempi vertaus olisi että roskaruoasta lihavoitunut haastaisi McDonaldsin oikeuteen omasta lihavuudestaan ja vaatisi roskaruoan kieltämistä lailla, kun ei pysty itse sitä vastustamaan.
Toinen vaihtoehto olisi tehdä omia valintoja, esim. olemalla syömättä roskaruokaa ja ostamatta pelejä joiden DRM pakostakin tekee niistä käyttökelvottomia viimeistään siinä vaiheessa kun pelipalvelun ylläpitäjä lakkaa olemasta.
Heitän nyt sulle pari kysymystä.Parempi vertaus olisi että roskaruoasta lihavoitunut haastaisi McDonaldsin oikeuteen omasta lihavuudestaan ja vaatisi roskaruoan kieltämistä lailla, kun ei pysty itse sitä vastustamaan.
Toinen vaihtoehto olisi tehdä omia valintoja, esim. olemalla syömättä roskaruokaa ja ostamatta pelejä joiden DRM pakostakin tekee niistä käyttökelvottomia viimeistään siinä vaiheessa kun pelipalvelun ylläpitäjä lakkaa olemasta.
Näitä skenaaroita ei yhtään paranna mielestäni nykyinen perseestä oleva ja täysin vanhentunut tekijänoikeuslaki joka aiheuttaa sen että kaupallisen käyttöiän jälkeen teokset jäävät jonkun (pääoma)firman pöytälaatikkoon ikuisiksi ajoiksi.Heitän nyt sulle pari kysymystä.
Onko sinusta siis ok jos esim. tulevaisuudessa osa/kaikki pelit katoaa olemasta, kun jokin online palvelu lakkaa olemasta? En tarkoita tällä nyt mitään multiplayer peliä.
Olisiko ok jos tulevaisuudessa leffoja katoaisi olemasta, kun jokin online palvelu lakkaa olemasta.
Siihenhän tämä maailma menee, että fyysiset kopiot katoaa.
En ole varma, voit linkata uudestaan. Jos se taas on Ross jaarittelemassa puolitoista tuntia narisevalla äänellään, mielellään aikaleimoilla missä kohtaa pitkää videota on ne tärkeät pääkohdat joihin minun tulisi erityisesti paneutua.Oletko vielä katsonut sitä videota jonka aiemmin linkkasin?
En ole varma mitä esim. sinä olet ajamassa. Rossin aloite pitää DRM:ää jne. ihan ok juttuna, ilmeisesti kunhan saataisiin jonkinlainen lavea lupaus pelijulkaisijoilta että juu kyllä se poistetaan sitten joskus jotta peliä voi pelata joskus tulevaisuudessakin, ehkä.Minusta tuntuu että vaikka olet henkilökohtaisesti mielessäsi tätä hanketta vastaan niin tässä kuitenkin yritetään kuitenkin samoja asioita ajaa.
Jos noin kerran on, miksi sitten tästä aloitteesta niin kohistaan? Kertooko se siitä ettei asiaan ole kiinnostusta?Ihmisten ostoskäyttäytymisen varaan ei kannata maailman parannusta jättää. Vaikka kuinka saarnaa jonkin hyvän asian puolesta aina on ihmisiä joita ei kiinnosta parempi tulevaisuus jos eivät itse siitä välittömästi hyödy. Parempi että on lait ja säännökset mikä estää yrityksiä toimimasta kuluttajalle tai vaikka maailmalle haitallisesti.
Ensinnäkään en ole vaatimassa DRM:n poistamista lailla, mutta kannatan kuluttajien tietoisuutta asian suhteen että tietävät mitä ostavat ja tekevät järkeviä kuluttajavalintoja.Olet DRM:n maininnut monesti mutta niitä on niin monelaisia että niiden poistaminen tällä hankkeella olisi jo liikaa vaadittu ja koko juttu varmaan kaatuisi siihen.
Annatko esimerkkejä tuollaisesta nykyaikaisesta DRM:stä joka ei vaadi nettiyhteyttä pelin asentamiseen ja pelaamiseen? Ellet sitten laske esim. fyysisten pelien kopiointisuojauksia DRM:ksi, mitä ne ehkä ovat mutta eivät ole tässä keskustelussa oleellisia koska niillä julkaisija ei voi jälkikäteen estää pelin pelaamista, tai ne eivät ole riippuvaisia julkaisijan tai pelikaupan olemassaolosta,Osa DRM:stä toki vaatii sen nettiyhteyden mutta on myös sellaisia jotka ei tarvi ja eivät estä pelin toimimista vaikka kaikki maailman palvelut menisi alas. Steamikaan ei ole DRM, osa sieltä ostetuista peleistä toimii suoraan käynnistämällä .exe tiedostosta eikä steam edes lähde päälle tai ole asiasta mitenkään tietoinen ja peli toimii moitteetta.
Aiemmin jo kysyin kuka tätä kontrolloi että näin varmasti on kaikkien maailman pelijulkaisijoiden kohdalla. Testaako joku EU-virasto kaikki tulevat pelit tällaisen tilanteen varalta, ja miten edes testaa jos tappokytkintä pitää oikeasti käyttää asian testaamiseksi, jos tarkoitus on että sitä käytettäisiin vasta konkurssi- tms. tilanteessa?Hyvä kysymys. Voisiko se olla sillä tavalla että pitää olla valmiina jo pelin julkaisuvaiheessa. Konkurssitilanteessa sitten ”painetaan nappia” ja koodit githubiin. Ei tuohon mitään teknistä estettä ole.
DRM on eriasia. ymmärtääkseni se ei ole tämän aloitteen pointti, vaan se että kertaostettu peli on pelattavissa senkin jälkeen kun julkaisia/joku muu vetää palvelimilta tuen pois.Jos olette sitä mieltä että DRM ja online-vaatimukset peleissä ovat pahaksi, älkää sitten ostako sellaisia pelejä. Tai jos ostatte, suhtautukaa siihen ikäänkuin se on teillä vain lainassa oleva peli joka todennäköisesti katoaa jossain vaiheessa. Kaikki muu kuvitelma on humpuukia.
Ok, eli Rossista minulle tulee mieleen Mäkkärin vakioasiakas joka vaatii Mäkkäriltä vähemmän lihottavaa ja terveellistä roskaruokaa, koska ei pysty itse muuttamaan kuluttajatottumuksiaan. Sen sijaan että lopettaisi roskaruoan ostamisen ja varoittaisi muitakin roskaruoan vaaroista.Ei. Ross on tiennyt ongelmasta vuosia ja saarnannut siitä monesti ennenkin, hän ylläpiti aikoinaan "Dead Game News" -nimistä tuubikanavaa ja siihen liittyvää soittolistaa pääkanavallaan. Ne näkyy nyttemmin hävinneen, mutta useimmat samat videot löytyy pääkanavalta noilla hakusanoilla. "Ross's Game Dungeon" -sarjassa on mainittu jokaisen palvelupelin kohdalla että tämä muuten tulee kuolemaan.
Ross yritti aiemmin masinoida kirjekampanjaa EA:ta kohtaan, mutta siitä ei tullut oikein mitään.
The Crew valittiin kampanjan keppihevoseksi siksi, koska se oli niin suosittu ja tunnettu peli, koska palvelinten alasajo teki siitä täysin käyttökelvottoman, koska Ross välitti siitä henkilökohtaisesti paljon ja koska se oli ranskalainen. Ranskassa on hyvät kuluttajansuojalait, joiden arveltiin auttavan kampanjassa. Kampanjaa on suunniteltu kauan ja odotettu sopivaa tilaisuutta, jonka The Crew sitten tarjosi.
Eikö se mene jakeluun että tässä yritetään pelastaa kaikki pelit, myös ne joissa on DRM:ää. Miten iso osa uusista peleistä julkaistaan GOGissa? 5%? 10%? Paljonpa sekin lohduttaa kulttuurihistorian säilyttämisen kannalta. Olen itsekin "Mäkkärin vakioasiakas" eli peliharrastaja, joka ostaa kiinnostavat pelit sieltä mistä ne saa. Mieluiten GOGista, mutta se kun ei yleensä ole vaihtoehto.Ok, eli Rossista minulle tulee mieleen Mäkkärin vakioasiakas joka vaatii Mäkkäriltä vähemmän lihottavaa ja terveellistä roskaruokaa, koska ei pysty itse muuttamaan kuluttajatottumuksiaan. Sen sijaan että lopettaisi roskaruoan ostamisen ja varoittaisi muitakin roskaruoan vaaroista.
mitäs jos vaan laittaisit ne ranskalaiset pussiin ja tekisit oman langan tälle vänkäämiselle. Löytyisi enemmän keskustelua kun moni ei lähde sun ragebaittiin mukaan kun menee niin pahasti ohi aiheen.Ok, eli Rossista minulle tulee mieleen Mäkkärin vakioasiakas joka vaatii Mäkkäriltä vähemmän lihottavaa ja terveellistä roskaruokaa, koska ei pysty itse muuttamaan kuluttajatottumuksiaan. Sen sijaan että lopettaisi roskaruoan ostamisen ja varoittaisi muitakin roskaruoan vaaroista.
Voi olla että ymmärrämme DRM:n eri tavalla, se on yleensä se asia mikä estää pelin toimimisen sen jälkeen kun siihen liittyvä palvelin tai palvelu lakkaa toimimasta. Eli ainakin DRM:stä pitää päästä eroon jos haluaa pelin säilyvän pelattavana ilman kytköksiä ulkoisiin tekijöihin internetin kautta.DRM on eriasia. ymmärtääkseni se ei ole tämän aloitteen pointti, vaan se että kertaostettu peli on pelattavissa senkin jälkeen kun julkaisia/joku muu vetää palvelimilta tuen pois.
Aloite toki koskee DRM vapaitakin julkaisuja jos, niissä on palvelin vaatimuksia. Mutta muuten rajoite heidän julkaisua DRM vapaana.
Konkurssi tapauksia toki koskee, jos konkurssiin menneellä on julkaisuja jotka toimiakseen vaatii palvelin yhteyden, niin lainsäädäntö voi koskea niitä tai olla koskematta, miten se siinä sitten säädetään. Jos kehittäjä, julkaisia ei ole sitä palvelin vapaata optiota alunperin huomioinut, niin vähävaraisella pesällä ei välttämättä riitä varat sen jälkikäteen toteuttamiseen. Eli säädännön osalta voidaan vaatia että ominaisuus oltava kehitty jo julkaisussa, jolloin pesälle ei iso kustannus se aktivoida.
Oma lukunsa on sitten pelipalvelut, missä menee se raja milloin pitää mahdollistaa aloitteen ajatus, milloin kyse ihan palvelusta. Siihen väliin menee sitten ne joissa peli itsessään on ihan paikallisesti toimiva, mutta tukee ns verkkopelaamista, joka julkaisussa on julkaisin palvelimien kautta, jos tuki loppuu niin onko rajapinnat vapautettava.
Yksi kustannus, kehittäjälle haasteita aiheuttava juttu on se jos peliin on lisenssoitu sisältä, koodia ym määräajaksi, tai käyttöaikaan perustuvana laskutuksella. Sellaiset sopimukset voi estää pelinjulkaisua ikuisella lisenssillä, vaikka olisi kuinka paikallinen. Mutta onko se kehittäjille huono, se pakottaa kejittäjät ja lisenssoijat lisenssoimaan niin että säädökset täyttyy. Tuokaan ei lisää kustanukssia jotka nykyään lisenssoi ikuisella DRM vapaalla kertalisenssillä pelin ostajalle.
Samoin kuin maksullisiin peleihin. Jos ostat pelissä hassun hevoshaarniskan, ja peli ajetaan alas, et voi enää käyttää sitä hevoshaarniskaa eli tuotetta josta olet maksanut. Etkä ostohetkellä voinut tietää miten kauan saat pitää sen eli vuokraamisesta ei ole kyse. Sama juttu kuin kokonaisten pelien kanssa mutta pienemmässä mittakaavassa.Mites tuo aloite muuten suhtautuu free-to-play online peleihin mikromaksuilla? Niissähän et osta peliä, mutta maksat pelin aikana kaikenlaisesta kivasta lisäsälästä, jos maksat.
Valitettavasti vaikutus voi olla juuri päinvastainen, eli isot julkaisijat kuten Ubisoft jne. siirtävät pelejään yhä enemmän palvelukonseptien taakse (peli palveluna) jolloin mikään mahdollisen direktiivin tuoma lisäbyrokratia ja -kustannus ei enää koske heidän pelejään. Jo tässäkin keskustelussa on käynyt ilmi miten monitahoinen ja monimutkainen asia on kyseessä vaikka Ross sen esittääkin muka tosi simppelinä asiana, kuten puheet "tappokytkimistä" ja pelien tarvitsemien koodien julkaisu open sourcena githubissa, mitä tehdä peleissä olevien aikarajoitettujen lisenssien kanssa jne.Eikö se mene jakeluun että tässä yritetään pelastaa kaikki pelit, myös ne joissa on DRM:ää. Miten iso osa uusista peleistä julkaistaan GOGissa? 5%? 10%? Paljonpa sekin lohduttaa kulttuurihistorian säilyttämisen kannalta. Olen itsekin "Mäkkärin vakioasiakas" eli peliharrastaja, joka ostaa kiinnostavat pelit sieltä mistä ne saa. Mieluiten GOGista, mutta se kun ei yleensä ole vaihtoehto.
Jos pelkästään markkinatalouden voimat saisi päättää niin pelit olisi kertakäyttöviihdettä, joita kukaan ei muista enää vuosikymmenen tai parin päästä. Suuri yleisö on apaattinen.
Mitä ihmettä sä selität? Ei tuossa aloitteessa ole kyse mistään DRM:stä, tai mistään sellaisesta että sieltä jaettaisiin lähdekoodit yksityisten käyttöön. Pikemminkin siitä että kehittäjien/julkaisioitten pakotettaisiin jonkun tahon toimesta toimimaan kuluttajaystävällisemmin sen suhteen mitä tulee tuohon pelien säilyvyyteen ja siihen että pelaajat omistaisivat sen pelin jonka ostivat, sillä tällä hetkellä niissä ei ole käytännössä minkään tason sääntöjä firmoille miten toimia pelien säilyvyyden kannalta, voivat käytännössä tehdä miten huvittaa.Voi olla että ymmärrämme DRM:n eri tavalla, se on yleensä se asia mikä estää pelin toimimisen sen jälkeen kun siihen liittyvä palvelin tai palvelu lakkaa toimimasta. Eli ainakin DRM:stä pitää päästä eroon jos haluaa pelin säilyvän pelattavana ilman kytköksiä ulkoisiin tekijöihin internetin kautta.
Monet asiat eivät ehkä suoraan ole DRM mutta aiheuttavat käytännössä saman ongelman ehkä jopa pahempana. Esim. jos yksinpeli julkaistaan vain streaming-palvelussa, lakkaa se tietysti toimimasta heti kun kyseinen palvelukin lakkaa toimimasta tai jopa vain että peli poistetaan kyseisestä palvelusta, eli lopputulos on sama kuin että se olisi ollut koneellasi pyörivä peli joka vaatii yhteyttä johonkin palvelimeen asentuakseen tai käynnistyäkseen. Se onko streaming-palvelu sinällään määritelmällisesti DRM vai ei voidaan kiistellä, se joka tapauksessa tekee juuri sen mikä on DRM:n tarkoitus, eli pelin julkaisija tms. voi päättää etänä jälkikäteen voitko enää pelata ko. peliä, ja kyseisen palvelun sulkeutuminenkin estää pelin käytön.
En ole ihan varma mikä olisi peli joka on DRM-vapaa mutta sillä on "palvelinvaatimuksia", onko sinulla tästä jotain suht tuoretta esimerkkiä? Nähdäkseni se että peli, oli se sitten yksinpeli tai online-moninpeli, vaatii toimiakseen jollekin online-tilille kirjautumista, on mielestäni aina DRM:ää. Jos kyseinen tilisi suljetaan, tai tilin ylläpitäjä poistaa pelin tilisi oikeuksista, tai kyseinen online-palvelu tileineen lopettaa kokonaan toimintansa, et pysty enää käyttämään kyseistä peliä. Digital Right Management, eli digitaalisia oikeuksiasi kyseisen pelin käyttöön on jälkikäteen manageroitu eli muutettu muualta käsin, sinusta riippumattomista syistä.
Online-peleissähän DRM katsotaan monesti tarpeelliseksi jo senkin takia että huijarit saadaan potkittua pelistä ulos, ja myös pysymäänkin pelistä poissa. Jos mitään kytköstä tiliin ja ostettuun peliin ei ole, voisi huijari loggautua aina uudestaan samalla pelillä (mutta ehkä uudella tilillä) peliin uudestaan huijaamaan.
Mites tuo aloite muuten suhtautuu free-to-play online peleihin mikromaksuilla? Niissähän et osta peliä, mutta maksat pelin aikana kaikenlaisesta kivasta lisäsälästä, jos maksat.
Jos peli esim. vaatii jonkin online-tilin pelkästään pelin asentamista ja pelaamista varten, se on ainakin jo aika suuri vaaran merkki vaikka teoriassa on mahdollista että peliä on mahdollista pelata ilmankin kyseisen tilin olemassaoloa (se pitää sitten erikseen testata jos on epävarmuutta asian suhteen). Esim. Steamissä on tiettävästi pelejä joita voi epävirallisesti pelata myös ilman tiliä, mutta asian joutuu selvittämään itse.Mistä tavallinen pelaaja tietää, että peli voi muutaman vuoden päästä olla kaput jokin DRM:n takia?
DRM on eriasia, DRM vapaakin peli voi lopettaa toimintansa jos palvelin katoaa.Voi olla että ymmärrämme DRM:n eri tavalla, se on yleensä se asia mikä estää pelin toimimisen sen jälkeen kun siihen liittyvä palvelin tai palvelu lakkaa toimimasta. Eli ainakin DRM:stä pitää päästä eroon jos haluaa pelin säilyvän pelattavana ilman kytköksiä ulkoisiin tekijöihin internetin kautta.
Online-peleissähän DRM katsotaan monesti tarpeelliseksi jo senkin takia että huijarit saadaan potkittua pelistä ulos, ja myös pysymäänkin pelistä poissa. Jos mitään kytköstä tiliin ja ostettuun peliin ei ole, voisi huijari loggautua aina uudestaan samalla pelillä (mutta ehkä uudella tilillä) peliin uudestaan huijaamaan.
Tässä keskustelussa muutama aloitetta puolustellut jo esitti että pelin ja/tai sen ekosysteemin (niiden palvelimien) koodi pitäisi laittaa githubiin jakoon viimeistään siinä vaiheessa jos julkaisija on esim. menossa konkurssiin. Ilman kyseistä koodia voi tosiaan olla kovin vaikea "yhteisön" kehitellä siihen tilalle jotain toimivaa ekosysteemiä joka pitää pelin toimivana, riippuen pelistä ja miten sidoksissa se on minkäkinlaisiin online-ominaisuuksiin.Mitä ihmettä sä selität? Ei tuossa aloitteessa ole kyse mistään DRM:stä, tai mistään sellaisesta että sieltä jaettaisiin lähdekoodit yksityisten käyttöön.
Niin voivat, aivan kuten Netflix voi poistaa palvelustaan minkä tahansa julkaisemansa TV-sarjan tai elokuvan hetkenä minä hyvänsä. Ihan täysi villi länsi Jos ei hyväksy tuota, kuluttaja voi olla ostamatta kyseisiä palveluita.Pikemminkin siitä että kehittäjien/julkaisioitten pakotettaisiin jonkun tahon toimesta toimimaan kuluttajaystävällisemmin sen suhteen mitä tulee tuohon pelien säilyvyyteen ja siihen että pelaajat omistaisivat sen pelin jonka ostivat, sillä tällä hetkellä niissä ei ole käytännössä minkään tason sääntöjä firmoille miten toimia pelien säilyvyyden kannalta, voivat käytännössä tehdä miten huvittaa.
Minä taas kyseenalaistaisin kokonaan miksi yksinpelille tuollainen always online-vaatimus pitäisi edes olla, ainakaan siinä muodossa ettei peliä voi pelata ilman sitä. Toki on lisätilpehööriä kuten cloud saves ja achievements joita voi tulla tällaisen online-tilin käytön myötä, mutta ne harvemmin estävät pelin pelaamista muuten.Jos on ihan pakko joku pakotettu always online komponentti laitettava yksinpeliin niin tästä tietenkin tulee olla tarkka ajankohta kerrottuna että koska menee serverit pois päältä jos ei privaatti, offline servereille ole mitään mahdollisuutta joilla tietenkin korjaantuisi ongelma always online pelien suhteen.
Ymmärrätkö edes mitä DRM:llä tarkoitetaan? Nykymuodossaan se tarkoittaa että jokin ulkopuolinen taho pystyy vaikuttamaan jälkikäteen siihen pystytkö käyttämään ostamaasi peliä (Digital Rights Management, digitaalisten oikeuksien hallinta). Yleisesti tämä toteutetaan siten että sinun pitää loggautua jollekin online-tilille käyttääksesi peliä, joko asentaaksesi tai pelataksesi sitä. Tämä tili tarkastaa onko sinulla käyttöoikeutta peliin, ja tiliä ylläpitävä taho voisi poistaa sinulta jälkikäteen tuon oikeuden, tai jopa koko tilin mihin peli on kytketty.
Toivottavasti säädösten kirjoittajat turvaavat myös sen skenaarion jos jälleenmyyjä kaatuu, niin kertaostetut pelit ei saa lakata sen takia toimimasta. Eli ensisijaisesti ko palvelu pitää huolen, ja jos se katoaa alta niin vastuu siirtyy seuraavalle.Useimmat Steam-pelit lakkaavat toimimasta sillä hetkellä kun Valve sulkee Steam-palvelunsa, eli kyse ei edes ole pelkästään pelien julkaisijoista, vaan jopa myös palveluista joiden kautta pelisi ostat. Pitäisikö Valven ilmoittaa nyt milloin aikoo sulkea ko. palvelun? 3 vuoden vai 50 vuoden kuluttua?
Saman kolikon kaksi puolta. DRM on syy, pelien katoaminen seuraus. Aloite puuttuu pelkästään seuraukseen, koska se että ostettua peliä voi pelata on järkevämpi ja kohtuullisempi vaatimus kuin rajoittaa sitä, millaista softaa julkaisija saa pultata pelin kylkeen. Kyllä, me tiedetään että pelien kuoleminen johtuu DRM:stä, mutta teknisiä juttuja voi olla vaikea selittää poliitikoille. Niinpä vaatimus on vain että peli pysyy toimintakuntoisena ja julkaisija saa selvittää teknisen puolen itse.On kummallista jos aloite ei ota kantaa DRM:ään koska ilman sen poistoa peli ei yksinkertaisesti tule enää toimimaan sen jälkeen kun DRM:ää ylläpitävä taho (esim. pelin julkaisija ja/tai Steamin kaltainen palvelu) lakkaa olemasta.
Kuten sanottu, taidamme ymmärtää termin DRM täysin eri tavalla. Annatko esimerkin DRM-vapaasta pelistä joka lakkaisi toimimasta jos jokin siihen liittyvä palvelin katoaa, niin ehkä ymmärrän paremmin mitä ajat takaa?DRM on eriasia, DRM vapaakin peli voi lopettaa toimintansa jos palvelin katoaa.
Mutta en nyt ihan tajua tavoitettasi, jos tavoitteesi poistaa DMR, niin jos DRM toteutettu palvelimen avulla, niin aloite nimenomaan poistaisi sen kuvailluissa tilanteissa jos se tuohon pohjaa.
Mutta aloite ei ymmärtääkseni mitenkään kiellä DRMää, eli jos kannatat DRM kieltämistä, tai DRM vapaita ohjelmia, niin ei tämä siihen puutu, eikä tähän sentakia kannata kielteisesti suhtautua.
Mutta tämä myös turvaa DRM vapaiden ohjelmien toimivuutta sen jälkeen jos kehittäjä/julkaisia vetää töpselit irti palvelimista.
Sekin on eriasia, DRM suojattu peli voi tukea palvelimia missä ei käyttäjät voi olla anonyymeja, ja siellä ei tarkisteta käyttäjän asiakasohjelman käyttöoikeutta.
DRM vapaan ohjelma voi taasen olla palvelin päässä vaatia tunnistautumista, tai vaikka erillistä lisenssiä ja sen osalta toteutettu käyttöoikeusien hallintaa.
Palveluna myytävät peli on sitten eritarina, jos palvelu on tarjolla toistaiseksi, niin normaalit irtisanomisajat.
Jos palveluun myydään elinikäinen käyttöoikeus, niin ollaan sitten siinä välissä, missä ja se loppuu jos palvelu loppuu.
Palvelunakin tarjottava peli voi olla ilman DRMää.
Tuo on tärkeä kysymys, ja tästä on ollut jo kauan sitten keskustelua "mitä tapahtuu Steam-peleille jos ja kun Valve lakkaa olemasta tai sulkee kyseisen palvelun?".Toivottavasti säädösten kirjoittajat turvaavat myös sen skenaarion jos jälleenmyyjä kaatuu, niin kertaostetut pelit ei saa lakata sen takia toimimasta. Eli ensisijaisesti ko palvelu pitää huolen, ja jos se katoaa alta niin vastuu siirtyy seuraavalle.
Noinkin voi asian hoitaa jos ei ole menossa konkurssiin vaan haluaa vain lopettaa palvelun. Varsinkin Googlen kaltainen supertuottoisa yhtiö jolla on varaa hävitäkin rahaa prosessissa.Google joku vuosi sitten lopetti oman suoratoistopelipalvelunsa, siinä homma hoidettiin niin että sai lisenssin toisesta palvelus tai palautettiin maksut.
En tiedä onko Netflixin historialla mitään merkitystä. Se joka tapauksessa tarjoaa elokuvia ja TV-sarjoja palveluna.Joku nosti Netflixin esille, se ei taida myydä teoskopioita, vaan oli alunperin vuokrauspalvelu, josta muuttunut kk maksulliseksi palveluksi jolla voi katsella palvelun valikoimaa, eli muistuttaa enemmän maksuTV palveluita, joissa ei ole myyty asiakkaille teoskopioita.
DRM digitaalisten käyttöoikeuksien hallinta, jotain menetelmää millä esim estetään digtiaalisen käyttö kelpoisen kopion tekoa , tekniikoita monia. Lisenssin tarkistaminen joltain palvelimelta voi olla osa sitä toteutus, mutta se vain yksi osa menetelmä..Kuten sanottu, taidamme ymmärtää termin DRM täysin eri tavalla. Annatko esimerkin DRM-vapaasta pelistä joka lakkaisi toimimasta jos jokin siihen liittyvä palvelin katoaa, niin ehkä ymmärrän paremmin mitä ajat takaa?
Voitko myös selventää näkemystäsi miten aloite muka turvaa DRM-vapaiden ohjelmien toimivuutta?
Nähdäkseni tuo aloite päinvastoin lisäisi DRM:ää yksinpeleissäkin koska julkaisija voisi aina vedota epämääräiseen lupaukseen poistaa DRM jossain vaiheessa, esim. konkurssin tapauksessa.
Palvelu, kk maksu hinku on kova, ja tuskin tämä sitä vähentää.Lisäksi isoimmilla julkaisijoilla aloite voisi myös lisätä kiinnostusta julkaista pelit "peli palveluna"-palveluissa joka käyttäjän kannalta on kuin DRM, ja julkaisija voisi sillä ohittaa tuon direktiiviehdotuksen tuomat lisävelvoitteet kokonaan. Riippuu miten peli palveluna tullaan määrittelemään.
Jos DRM:ksi laskee myös kopiointisuojaukset, niin kyllä.Voi kuule.. DRM on mahdollista tehdä offline ja niin se on tehty ainakin 40 vuosikymmentä..
Olen samaa mieltä. Valitettavasti aloitteen tekijä (Ross) on ok sen kanssa että yksinpelilläkin on online-vaatimuksia kunhan julkaisija sitoutuu jotenkin varmistamaan pelin toimivuuden myös jatkossa (ei välttämättä tarkoita edes kyseisen online-vaatimuksen poistamista).Se olisi vaan terve muutos, että ei tarvitse mitään ubisoft-tiliä pelin pelaamiseen ja voisin allekirjoittaa aloitteen tämänkin puolesta.
Koko tämä aloite alkoi suunnilleen autopelistä, joka ei toiminut edes yksinpelitilassa, kun sammuttivat online-palvelimet. Online-pakotus on saatanasta ja sitä tässä aloitteessa eniten tuen (siis vastustan).
Enkä minä tuollaista vaatimusta ollut julkaisijoille esittämässäkään. En ole vaatinut lakia joka kieltäisi DRM:n käytön digitaalisissa tuotteissa. Olen ehdottanut että kuluttajat eli pelaajat alkaisivat sen sijaan osoittaa jotain suoraselkäisyyttä asian suhteen, jos asialla on heille oikeasti merkitystä. Älkää ostako pelejä joiden elossapysyminen riippuu DRM:stä ja online-tileistä, älkääkä käykö Mäkkärissä syömässä jos vastustatte roskaruokaa.Saman kolikon kaksi puolta. DRM on syy, pelien katoaminen seuraus. Aloite puuttuu pelkästään seuraukseen, koska se että ostettua peliä voi pelata on järkevämpi ja kohtuullisempi vaatimus kuin rajoittaa sitä, millaista softaa julkaisija saa pultata pelin kylkeen.
Se tuleeko peli oikeasti pysymään toimintakuntoisena jää myös arvailujen ja lupausten varaan. Jos taas ostaa DRM-vapaan pelin, ei kuluttajan tarvitse arpoa asian kanssa, asia on jo silloin todistetusti kunnossa.Kyllä, me tiedetään että pelien kuoleminen johtuu DRM:stä, mutta teknisiä juttuja voi olla vaikea selittää poliitikoille. Niinpä vaatimus on vain että peli pysyy toimintakuntoisena ja julkaisija saa selvittää teknisen puolen itse.
Jos DRM:ksi laskee myös kopiointisuojaukset, niin kyllä.
DRM-nimitystä tosin alettiin käyttää vasta internetin ja digitaalisuuden tultua mukaan kuvioihin, eli että käyttöoikeuksia hallittiin ja pystyttiin jopa muuttamaan teknisesti myös ostamisen ja käyttöönoton jälkeen
DRM vapaa ei takaa mitään.Se tuleeko peli oikeasti pysymään toimintakuntoisena jää myös arvailujen ja lupausten varaan. Jos taas ostaa DRM-vapaan pelin, ei kuluttajan tarvitse arpoa asian kanssa, asia on jo silloin todistetusti kunnossa.
Riippuu onko kyse esim. konkurssista missä konkurssiin mennyt julkaisija levitettelee vain käsiään että nyt kävi näin ei voitu toteuttaa lupausta. Tai oikeasti on vain konkurssipesää hoitava lakitoimisto ja saataviensa perässä olevat velkojat, siinä paljoa kysellä pelaajien ininää siitä toimiiko joku peli edelleen vai ei. Menkää jonon perälle, kuunnellaan teidän huolia sitten viimeisinä jos silloinkaan.No tuskin, eikö enemmin päinvastoin, jos julkaisia joutuu joka takaa palvelimien toimivuuden ja sen pettäessä poistaan palvelimiin nojaavan DRMn, jos se ainoa syys palvelimiin.
Tuollaista sitoutumistarvetta ei ole koska DRM-vapailla peleillä ei tuollaista rajoitusta ole alunperinkään. Niiden toimintakelpoisuus ei riipu minkään palvelimien tai online-tilien olemassaolosta.Aloite ei mitenkään rajoita sinun tai muiden DRM vapaiden pelien ostamista, ainoa merkistys että DRM vapaita pelejäkin myyvät joutuu sitoutuun siihen että peli toimii vaikka palvelimet ajetaan alas.
Tällainen direktiivi varmasti lisäisi pelijulkaisijoiden mielenkiintoa "pelit palveluina"-ratkaisuihin joilla direktiivin tuomat lisävelvoitteet heille voitaisiin välttää. Ainoa tapa miten pelaajat voisivat kehitystä vastustaa olisi... äänestää lompakollaan eli olla olematta sellaisten palveluiden asiakkaita. Juuri se ratkaisu joka Rossin mukaan ei koskaan toimi, kuluttajakäyttäytyminen.Palvelu, kk maksu hinku on kova, ja tuskin tämä sitä vähentää.
Sinänsä pelit menee jonkin elokuvien ja hyötyohjelman väliin, elokuvia katsotaan kerran, pelejä pelataan joku aika, hyötyohjelmia käytetään niin pitkään kuin toimii ja tai parempaa.
Eli peleihin sinänsä sopii kk maksullinen palvelu missä laajatarjonta ajankohtaista sisältö.
Digital Rights Management terminä viittaa siihen että digitaalisia oikeuksiasi käyttää jotain ostamaasi tuotetta hallinnoidaan jollain tavoin. Tavallisen kopiointisuojauksen voi ymmärtää olevan myös tuollaista "hallintaa", mutta yleisimmin sillä ymmärretään sitä että kykyäsi käyttää ostamaasi tuotetta voidaan muuttaa myös jälkikäteen, eli juuri sitä varsinaista hallinnointia (esim. pelkän ennalltamäärätyn kopioinnineston sijaan).No VHS kasetin kopiosuojausta ei kutsuttu digitaaliseksi, mutta digitalisaation myötä termi tuli käyttöön. Ääni ja kuvantallenteissa jotka täysin ilman online yhteyksiä. Ensin ne fyysiset media missä jaelliin. Verkkojakelun tulo ei tarkoittanut että sen kopion käyttäminen olisi vaatinut verkkoyhteyttä.
Takaa se sen ettei kykysi pelata peliä ole teknisesti riippuvainen siitä salliiko joku taho sinun pelata peliäsi. Napanuora pelin julkaisijaan ja pelin myyneeseen digitaaliseen kauppaan on katkaistu.DRM vapaa ei takaa mitään.
Mitä lisäoikeuksia DRM-vapaille peleille tämä aloite olisi tuomassa? Aloite puhuu siitä että julkaisijan kuten Ubisoft täytyisi varmistaa että peli pysyy jotenkin toimintakykyisenä (joko julkaisijan tai jonkun muun tahon toimesta) senkin jälkeen kun pelin julkaisija ei halua tai pysty enää tukemaan peliä; DRM-vapaisiin peleihin tämä ei edelleenkään vaikuta mitenkään (positiivisesti) koska julkaisijan toimet eivät vaikuta niiden toimivuuteen mitenkään, suuntaan tai toiseen. Voit pelata DRM-vapaita pelejäsi ydinsodan jälkeisessä bunkkerissasi maailman loppuun asti, kunhan generaattorisi jaksaa syöttää sinulle sähköä, riippumatta siitä onko Ubisoft, Steam tai XBox Live edelleen olemassa vai ei.DRM vapaa peli ei tarkoita myöskään mitään käyttöoikeudesta, ei tarkoita että saa tehdä kopioita, Mutta DRM vapaankin ohjelman käyttöoikeus voi olla rajattu, sitä vain ei ole suojattu DRM toteutuksilla. lainsäädöntö voi antaa jotain minimi oikeuksia, ja nyt tämän aloitteen ajatus tuoda niitä lisää.
Huononnuksia on että yhä harvemmalla julkaisijalla olisi enää tarvetta julkaista pelejä ilman DRM:ää koska voivat vedota direktiivin viittamiin lupauksiin että kyllä peli jotenkin pysyy toimintakykyisenä myöhemminkin, oli se sitten DRM kanssa tai ilman.DRM vapaudesta on ilman muuta käyttäjälle etuja ja tämä aloite ei niitä poista. Jos ei sitä lasketan huononnukseksi että pitää taata toimivuus jos palvelimet ajetaan alas.
The Crew käytetään esimerkkinä koska sen yksinpelikin oli riippuvainen online-yhteydestä ja tilistä, mikä on se pahimmista pahin skenaario eli edes pelin yksinpeli ei enää toimi. Tapauksia missä pelin moninpeli on kuollut pois mutta yksinpeli on edelleen ollut mahdollista on paljon menneisyydestä enkä muista niiden aiheuttaneen samanlaisia kohuja. Saattaa johtua osaltaan moninpelien luonteesta missä massat tuppaavat parveilemeen samojen suosittujen pelien ääreen koska yksinään jollain tyhjällä moninpeliservulla pelaaminen ei ole kovin antoisaa. Jos jollain epäsuositulla moninpelillä ei ole pelaajia, juuri ketään ei harmita vaikka se kuolee pois, pelataan sitten sitä seuraavaa CODia jota kaikki kaveritkin pelaavat.Tässähän nyt on enimmäkseen kyse nettipeleistä ja yksinpelit on vain pieni sivuhaara tässä koko jutussa.
Ihana sama onko siinä pelissä DRM vai ei jos serverit ajetaan alas ja yhteisöllä ei ole mahdollisuutta hostata omia palvelimia.
Digital Rights Management terminä viittaa siihen että digitaalisia oikeuksiasi käyttää jotain ostamaasi tuotetta hallinnoidaan jollain tavoin. Tavallisen kopiointisuojauksen voi ymmärtää olevan myös tuollaista "hallintaa", mutta yleisimmin sillä ymmärretään sitä että kykyäsi käyttää ostamaasi tuotetta voidaan muuttaa myös jälkikäteen, eli juuri sitä varsinaista hallinnointia (esim. pelkän ennalltamäärätyn kopioinnineston sijaan).
Ei se takaa mitään.Takaa se sen ettei kykysi pelata peliä ole teknisesti riippuvainen siitä salliiko joku taho sinun pelata peliäsi. Napanuora pelin julkaisijaan ja pelin myyneeseen digitaaliseen kauppaan on katkaistu.
Mitä lisäoikeuksia DRM-vapaille peleille tämä aloite olisi tuomassa? Aloite puhuu siitä että julkaisijan kuten Ubisoft täytyisi varmistaa että peli pysyy jotenkin toimintakykyisenä (joko julkaisijan tai jonkun muun tahon toimesta) senkin jälkeen kun pelin julkaisija ei halua tai pysty enää tukemaan peliä; DRM-vapaisiin peleihin tämä ei edelleenkään vaikuta mitenkään (positiivisesti) koska julkaisijan toimet eivät vaikuta niiden toimivuuteen mitenkään, suuntaan tai toiseen.
Huononnuksia on että yhä harvemmalla julkaisijalla olisi enää tarvetta julkaista pelejä ilman DRM:ää koska voivat vedota direktiivin viittamiin lupauksiin että kyllä peli jotenkin pysyy toimintakykyisenä myöhemminkin, oli se sitten DRM kanssa tai ilman.
Jos hallinnalla (management) ymmärretään kykyä myös muuttaa digitaalisia oikeuksia tuotteen käytölle käyttöönoton jälkeen, siihen tarvitaan käytännössä jonkinlaista ulkopuolista tarkistusta, esim. internetin kautta jollekin autentikointipalvelimelle, tai soitto johonkin numeroon. Voi toki hoitaa kirjeelläkin ja paluupostissa tulee koodi jolla tuotteen voi taas aktivoida esim. kuukaudeksi.DRM ei ota kantaa siihen miten teknisesti niitä oikeuksia hallinoidaan.
Tuo nyt taitaa olla jonkinlainen erikoistapaus josta on kovin vaikea keksiä tosielämän esimerkkejä.Ei se takaa mitään.
Se voi olla riippuvainen palvelimista tai olla riippumatta, kuten DRM suojattukin.
Tällä aloitteella ei ole mitään, ainakaan positiivista, merkitystä DRM-vapaille peleille joissa kontrolli pelin käytöstä on jo valmiiksi asiakkaalla eli pelin ostaneella taholla. Ei ole mitään mitä parantaa, kaikki on jo nyt hyvin DRM-vapaiden pelien tapauksessa.EI tässä oteta kantaa onko DRM vai ei, eli koskee myös DRM vapaita.
Oletan "offline DRM" tarkoittavan ihan vain vanhaa kunnon kopiointisuojausta, oli se sitten SecuROM, Starforce 3 tai jotain muuta (ainakin ennen aikaa kun noistakin tuli jonkinlaiset internetin kautta kommunikoivat versiot).DRM vo jäädä käyttöön, samoin pelattavuus, vaikka julkaisia ajaisi palvelimet alas. Jos et halua DRM suojattua niin ei tämä aloite siihen kai mitään tuo.
Ja historiassa on offline DRM suojattujakin ohjelmia vapautettu myöhemmin, esim päivityksellä.
Herää kysymys, saako vänkäyksestä palkkaa vai miksi muuten joku kirjoittaa aurinkoisena kesäpäivänä täällä koko päivän ihan kuin tekisi töitä.Täytyy kyllä nostaa hattua joidenkin vänkäysinnolle. Harvoin näkee näin valtavaa tekstitulvaa. Vaikka hyvähän se on että asiasta herää keskustelua ja toivottavasti sitä tapahtuu myös EU:ssa tuon aloitteen osalta.
Teit täydellisen nollapostauksen, et ainakaan lisännyt keskusteluun yhtikäs mitään. Näin joltain muiltakin vastaavanlaisia yhden rivin ad hominem-hyökkäyksiä joissa ilmeisesti on tuohduttu siitä että joku uskaltaa olla aloitteesta eri mieltä, ja jopa perustella syynsä tälle.Täytyy kyllä nostaa hattua joidenkin vänkäysinnolle. Harvoin näkee näin valtavaa tekstitulvaa. Vaikka hyvähän se on että asiasta herää keskustelua ja toivottavasti sitä tapahtuu myös EU:ssa tuon aloitteen osalta.
Pidetäänhän siellä USA:n senaatissa ja joissain muissakin paikkaa niitä monen tunnin mitaisia jähimispuheita mielenilmauksena. En ole kaikkea jaksanut tässä ketjussa lukea mutta sieltä täältä pomppien näyttää aika ympyrää tuo keskustelu kulkevan.Herää kysymys, saako vänkäyksestä palkkaa vai miksi muuten joku kirjoittaa aurinkoisena kesäpäivänä täällä koko päivän ihan kuin tekisi töitä.