Kaiken näköiset harkinnanvaraiset tai vastaavat missä rahat mitoitetaan kulujen mukaan pitäisi ehdottomati lopettaa. Kaikille tonni lapaan ja sanotaan että koita pärjätä. Tuo tietenkin täytyy verottaa agressiivisesti pois jotta valtion talous sen kestäisi. Siirtyisi vastuu ihmisille ja eikä kukaan kuolisi pakkaseen.
Itse olen ollut tätä mieltä jo pitkään. Perustulohan tuo on, vaikka monille se jo sanana aiheuttaa allergisia oireita. Käytännön tasollahan tuo toteutuu jo nyt ja kuka tahansa sen about tonnin kuussa saa kunhan jaksaa täytellä lippulappuset. Nykyisen systeemin ero tuollaiseen carte blanche - könttäsummaan on vaan se, että siinä on vitusti enemmän turhaa byrokratiaa, helkkaristi vähemmän itsemäärämisoikeutta ja aivan giganttisenvitusti kaikenmaailman typeriä kannustinloukkuja. Henkilökohtaisesti on vaikea ymmärtää, miksi kukaan vastustaisi perustuloa mistään muusta syystä kuin a) ei ymmärrä mistä siinä oikeasti on kyse tai b) kategorisesti vastustaa sosiaalisia turvaverkkoja ja tulonsiirtoja. Noin muuten siitä olisi käytännössä pelkästään etua yhteiskunnallisella ja henkilökohtaisella tasolla.
Se, mitä olen itse perustulon kanssa pitkään pohtinut, on se kuinka saadaan ns. toissijaiset tukiverkot toimimaan, ilman että niistä tulee käytännössä ensisijaisia, kuten nykyisen toimeentulotuen kanssa on hyvin pitkälti käynyt. Eli käytännön tasolla: mitä perustulojärjestelmässä tehtäisiin ihmisille, jotka ryyppäisi/narkkaisi/uhkapelaisi koko perustulonsa ja ovat sen jälkeen taas käsi ojossa valtion suuntaan, jotta eivät olisi oikeasti päätymässä sinne pakkaseen kuolemaan? Jos heille annetaan vaan lisää rahaa, niin luodaan käytännössä vain kannustin sille, että hassaa kaikki rahansa.
Olen päätynyt siihen, että näille ihmisille systeemissä pitäisi olla jonkinlainen tilapäinen "huostaanottomekanismi", minkä tiedän kyllä kuulostavan aika karulta. Ideana kuitenkin lähinnä se, että ihmiset jotka omalla toiminnallaan osoittavat olevansa kyvyttömiä huolehtimaan itsestään esim. siten, että heillä ei ole vakituista osoitetta, päätyisivät
tilapäiseen erikoismenettelyyn, jossa heidän perustulonsa lakkautetaan, heille osoitetaan joku valtion pyörittämä asumisyksikkö, jossa saa jaetun huoneen ja kolme lämmintä ateriaa päivässä, sekä pienen määrän käyttörahaa kuukaudessa. (eli käytännössä samat asiat, joita tällä hetkellä tarjotaan jo ventovieraille muiden maiden kansalaisille vastaanottokeskuksissa. Toki tämä olisi mieluiten vähän kustannustehokkaammin hoidettu...) Menetteylyn aikana on täysin vapaa tulemaan ja menemään miten haluaa, käymään töissä tai mitä ikinä, ja menettelystä pääsisi pois heti kun on näyttää, että on taas joku toinen virallinen osoite asuinpaikkana.
Toki tästä huolimatta olisi luultavasti pieni joukko ihmisiä, jotka onnistuisivat omalla toiminnallaan putoamaan molempien turvaverkkoja raoista läpi, mutta johonkin se raja on vaan vedettävä. Aivan kuten nytkin tehdään.