Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

ja oon itte ihan koittanu miten se toimii pelkästään ainoana pohjassa kevyesti ruostuneessa pohjassa. Ei toimi mitenkään. kotelosuojat koteloihin. Pohjassa yksinään se poistuu sieltä kun ei kestä vesi/suola/kivisuihkua yksinään oikein ollenkaan. Sanoisin että ML pohjaan, 24h kuivamista että muuttuu tahmeaksi, sitten kovat alustamassat päälle, tarttuu ja suojaa hyvin. Näin olen tehny ja hyvin on ruosteet pysyny poissa.
Kaikkein paras ja halvin alustansuoja on kun joka kevät /kesä kun vaihdat öljyt niin ruiskutat ne vanhat öljyt sinne alustaan.
 
Kaikkein paras ja halvin alustansuoja on kun joka kevät /kesä kun vaihdat öljyt niin ruiskutat ne vanhat öljyt sinne alustaan.
Parhaasta en tiedä, mutta ehkä halvin, siihen perään 50km hiekkatietä niin pöly sitoo öljyn kiinni.

Näin se vanha kansa 80-luvulla asiat teki.
 
1761409836595.png




1761409817131.png


Pelkkä massa pohjaan lätkittynä ei ole hyvä ratkaisu, jos ja kun alustassa on esimerksi limittäisiä peltiliitoksia, koloja yms rakoja, mihin se massa ei mene - mutta vesi menee, jos sinne on pieninkin reitti olemassa.

Tällä kanavalla testattu noita ruostesuojia pitkällä aikavälillä
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ju1mYMrjy5o

En muista koko 7 vuoden historiaa, mutta muistaakseni ei ole tehnyt mitään muuta kuin laittanut kotelovahan ja lisännyt tarvittaessa 1-2 v välein. Käytännössä täysin ruosteeton alusta minimivaivalla (jos omistaa nosturin).
 
Parhaasta en tiedä, mutta ehkä halvin, siihen perään 50km hiekkatietä niin pöly sitoo öljyn kiinni.

Näin se vanha kansa 80-luvulla asiat teki.
Ei sitä öljyä tarvitse ruiskuttaa sinne alustaa niin paljon että se sieltä johonkin valuisi ja paras aika tuolle "voitelulle" on tietysti loppusyksy.
 
1761409836595.png




1761409817131.png


Pelkkä massa pohjaan lätkittynä ei ole hyvä ratkaisu, jos ja kun alustassa on esimerksi limittäisiä peltiliitoksia, koloja yms rakoja, mihin se massa ei mene - mutta vesi menee, jos sinne on pieninkin reitti olemassa.

Tällä kanavalla testattu noita ruostesuojia pitkällä aikavälillä
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ju1mYMrjy5o

En muista koko 7 vuoden historiaa, mutta muistaakseni ei ole tehnyt mitään muuta kuin laittanut kotelovahan ja lisännyt tarvittaessa 1-2 v välein. Käytännössä täysin ruosteeton alusta minimivaivalla (jos omistaa nosturin).

Ei tarvitse omistaa nosturia, kun onnistuu ilmankin ja Nesteellä taitaa nosturipaikka maksaa 20-30€/20-30min.
 
On ihan eri juttu rakennetaanko jotain harrasteautoa tai tehdäänkö muuten priimaa hartaudella kustannuksista ja ajasta välittämättä, vai tehdäänkö jotain parinkympin minimivaivan fiksausta johonkin vanhaan käyttikseen, tarkoituksena hidastaa siinä sitä vääjäämätöntä ruostumisen etenemistä. Johonkin tavalliseen parhaat päivänsä nähneeseen käyttikseen ei ole mitään järkeä visioida tai investoida jotakin kallista tai monimutkaista, kun halvempikin vaihtoehto ajaa ihan saman asian sen mitä tarvitsee, mahdollisesti jopa paremmin. Suurin osa ei tee edes sitäkään, vaan odottaa että siellä auton pohjassa on sen verran rapeaa, että katsastusmies kehoittaa jotakin tekemään asialle. Mikä vaan tökötti siihen ruosteen päälle on ihan ok tuollaisessa tarkoituksessa, ei kannata tehdä aiheesta niin kovin vaikeaa.
 
Potilaana Mini Cooper Clubman, vm2009, 109hv diesel, automaatti, 293tkm.

Vasen etu jarruputki vuotaa. Täytyy jostain ostaa uusi, mutta ei taida mistään löytyä valmista jarruputkea?

Eli voiko ostaa jostain pätkän jarruputkea ja sitten jotenkin laittaa sopivat päät? Tuo putki on melko lyhyt.

Kuten näkyy, niin koko vasen kylki on jarrunesteessä, kun en ihan heti tiennyt, että jarruputki on ruostunut rikki.

Screenshot_2025-11-04-18-13-18-535_com.google.android.apps.photos.jpg
 
Potilaana Mini Cooper Clubman, vm2009, 109hv diesel, automaatti, 293tkm.

Vasen etu jarruputki vuotaa. Täytyy jostain ostaa uusi, mutta ei taida mistään löytyä valmista jarruputkea?

Eli voiko ostaa jostain pätkän jarruputkea ja sitten jotenkin laittaa sopivat päät? Tuo putki on melko lyhyt.

Kuten näkyy, niin koko vasen kylki on jarrunesteessä, kun en ihan heti tiennyt, että jarruputki on ruostunut rikki.

Screenshot_2025-11-04-18-13-18-535_com.google.android.apps.photos.jpg
Jarruputken voi tehdä itse, mutta ei yleensä kannata jos ei enemmän harrasta. Siinä pitää ostaa kieppi putkea (niitäkin on eri paksuisia), pussillinen nippoja (paljon erilaisia) ja sopivat työkalut (ne halvimmat on ihan onnettomia). Yksittäisten putkien kanssa kannattaa purkaa se putki irti, kaikki osat mukaan ja sitten johonkin tarvikeliikkeeseen/korjaamoon, jossa tekevät mallin mukaan uuden putken. Jotain putkia saa valmiiksikin esim motonetistä, hyvällä tuurilla voi löytyä sopiva, tarkkana pitää olla, että on oikeanlaiset nippelit päissä.
 
Potilaana Mini Cooper Clubman, vm2009, 109hv diesel, automaatti, 293tkm.

Vasen etu jarruputki vuotaa. Täytyy jostain ostaa uusi, mutta ei taida mistään löytyä valmista jarruputkea?

Eli voiko ostaa jostain pätkän jarruputkea ja sitten jotenkin laittaa sopivat päät? Tuo putki on melko lyhyt.

Kuten näkyy, niin koko vasen kylki on jarrunesteessä, kun en ihan heti tiennyt, että jarruputki on ruostunut rikki.

Screenshot_2025-11-04-18-13-18-535_com.google.android.apps.photos.jpg
Jarruputkia ja työkalut päiden tekoon löytyy motonetista.
 
Yksittäisten putkien kanssa kannattaa purkaa se putki irti, kaikki osat mukaan ja sitten johonkin tarvikeliikkeeseen/korjaamoon, jossa tekevät mallin mukaan uuden putken. Jotain putkia saa valmiiksikin esim motonetistä, hyvällä tuurilla voi löytyä sopiva, tarkkana pitää olla, että on oikeanlaiset nippelit päissä.
Valmis putki kuparista, tuot vanhan tai mitat ja paikallinen varaosakioski tekee. Noin 10-20e kustanne.
Juu. Kunhan ehtii valoisaan aikaan purkaa joku päivä tuon rikkinäisen pois autosta. Moottoritilassa on jotain vähän tiellä, että saisi 11mm avaimella liitoksen irti.

Nyt auto on Seinäjoella ja varmaan löytyy paikkoja, jotka tekee mittojen mukaan sopivan.
 
Onko kenelläkään koskaan jumahtanut volkkarin ovi totaaliseen takalukkoon?
99 Beetlen matkustajan ovi ei aukea enää sisältä eikä ulkoa.
Lukko kyllä raksahtaa auki mutta siinäpä se. Ulkokahvan tuntuma on oudon tuntuinen mutta sisäkahva tuntuu ihan normaalille, sisäkahvasta vedellessä myös kuuluu että lukkomekanismissa tapahtuu jotain mutta ovi ei aukea.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/BnUynuBnTVc

Olettaisin että vika on vastaava kun ylläolevalla videolla, mutta etuoven purkaminen sen kiinni ollessa ei taida olla ihan niin helppoa kun tuon videon takaoven, ovipahvin etupää menee kojetaulun taakse ja takapää osittain B pilarin verhoilun taakse.
Onko todella ainut vaihtoehto purkaa puoli autoa oven ympäriltä pois vai saisiko tuon aukeamaan jollain kikka kuutosella?
 
Onko kenelläkään koskaan jumahtanut volkkarin ovi totaaliseen takalukkoon?
99 Beetlen matkustajan ovi ei aukea enää sisältä eikä ulkoa.
Lukko kyllä raksahtaa auki mutta siinäpä se. Ulkokahvan tuntuma on oudon tuntuinen mutta sisäkahva tuntuu ihan normaalille, sisäkahvasta vedellessä myös kuuluu että lukkomekanismissa tapahtuu jotain mutta ovi ei aukea.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/BnUynuBnTVc

Olettaisin että vika on vastaava kun ylläolevalla videolla, mutta etuoven purkaminen sen kiinni ollessa ei taida olla ihan niin helppoa kun tuon videon takaoven, ovipahvin etupää menee kojetaulun taakse ja takapää osittain B pilarin verhoilun taakse.
Onko todella ainut vaihtoehto purkaa puoli autoa oven ympäriltä pois vai saisiko tuon aukeamaan jollain kikka kuutosella?


Aika yleisesti taitaa olla ovissa takalukko, joka aktivoituu kun kaukosäätimestä sulkee, tämän idea on se vaikka autoon murtautuu lasin läpi, ovia ei saa auki. Jos esim oven johtosarja piiputtaa niin ollaankin sitten jännän äärellä. Yhden passatin takaoven sain joskus purettua sisältäpäin paikoillaan ja sieltä sitten pystyi lukon johtoihin suoraan sähköä antamalla avaamaan sen.

Mutta kaverilla taisi joskus touaregissa olla samanlainen ongelma. Sai kyllä jotenkin ratkaisua sen purkamatta mitään enempää, olisikohan siinä lukkopesä tai sen ”dummy” korvike kaivettu väkisin ulos ja sitten tehty jotain. Auttaa vain niihin tapauksiin joista vaijeri irronnut / löysällä
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään koskaan jumahtanut volkkarin ovi totaaliseen takalukkoon?
99 Beetlen matkustajan ovi ei aukea enää sisältä eikä ulkoa.
Lukko kyllä raksahtaa auki mutta siinäpä se. Ulkokahvan tuntuma on oudon tuntuinen mutta sisäkahva tuntuu ihan normaalille, sisäkahvasta vedellessä myös kuuluu että lukkomekanismissa tapahtuu jotain mutta ovi ei aukea.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/BnUynuBnTVc

Olettaisin että vika on vastaava kun ylläolevalla videolla, mutta etuoven purkaminen sen kiinni ollessa ei taida olla ihan niin helppoa kun tuon videon takaoven, ovipahvin etupää menee kojetaulun taakse ja takapää osittain B pilarin verhoilun taakse.
Onko todella ainut vaihtoehto purkaa puoli autoa oven ympäriltä pois vai saisiko tuon aukeamaan jollain kikka kuutosella?

Kuten videon lopussa näytetään, voisi kahvapuolelta yrittää ensin, samoin voi yrittää lasin välistä. Aika kinkkinen juttu, kun ei oikein näe mitään ilman ovipahvin irroitusta. Ensin nyt kannattaa kokeilla kaikki nykimiset ja lukkopesän runkkaamiset kunnolla (eikä kaikissa avainpesää siellä olekaan), mutta tämähän varmaan on jo tehty. Jos päädyt ovipahvia irroittamaan, aika paljon homma helpottuu kun otat suosiolla penkin ensin irti.
 
Onko kenelläkään koskaan jumahtanut volkkarin ovi totaaliseen takalukkoon?
99 Beetlen matkustajan ovi ei aukea enää sisältä eikä ulkoa.
Lukko kyllä raksahtaa auki mutta siinäpä se. Ulkokahvan tuntuma on oudon tuntuinen mutta sisäkahva tuntuu ihan normaalille, sisäkahvasta vedellessä myös kuuluu että lukkomekanismissa tapahtuu jotain mutta ovi ei aukea.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/BnUynuBnTVc

Olettaisin että vika on vastaava kun ylläolevalla videolla, mutta etuoven purkaminen sen kiinni ollessa ei taida olla ihan niin helppoa kun tuon videon takaoven, ovipahvin etupää menee kojetaulun taakse ja takapää osittain B pilarin verhoilun taakse.
Onko todella ainut vaihtoehto purkaa puoli autoa oven ympäriltä pois vai saisiko tuon aukeamaan jollain kikka kuutosella?


ihan tyypillinen lukkovika noissa golf/a3/newbeetle/tt/leon/octavia/bora -malleissa.

octaviassa veti samalla tavalla takaoven lukko jumiin, olipahan työmaa.... muistaakseni väkivaltaa käytettiin sillä tavalla, ainakin paineilmatalttaa käyttäen että lukkolaite irtosi ovesta, ja sitten ovi aukesi, sai lukkolaitteen loput jämät pois.

kato ensin jostain ohjeet irrotukseen (youtube?). Esim golffissa ei hirveästi auta ovipahvin irroitus, kun siinä on vielä se lasinnostin/välipelti edessä. Mitenkähän beetlessä oli..
 
ihan tyypillinen lukkovika noissa golf/a3/newbeetle/tt/leon/octavia/bora -malleissa.

octaviassa veti samalla tavalla takaoven lukko jumiin, olipahan työmaa.... muistaakseni väkivaltaa käytettiin sillä tavalla, ainakin paineilmatalttaa käyttäen että lukkolaite irtosi ovesta, ja sitten ovi aukesi, sai lukkolaitteen loput jämät pois.

kato ensin jostain ohjeet irrotukseen (youtube?). Esim golffissa ei hirveästi auta ovipahvin irroitus, kun siinä on vielä se lasinnostin/välipelti edessä. Mitenkähän beetlessä oli..
Joo ovipahvin takana on vielä se pelti myös tuossa. Jos nyt oikein muistan tuon rakenteen niin vaikka ovipahvin saisikin irti niin osa tuon pellin kiinnitysruuveista jää kojetaulun alle piiloon. Alkukesästä juuri käytin molemmat ovet auki ja uusin ikkunoiden koneistot ja lukkomekanismit niin tuo rakenne on kohtuu hyvin muistissa.
Taitaa olla helpoin ratkaisu etsiä sopivan värinen etuovi ja leikata reikä oven ulkopuolelle 🙄
 
Aika yleisesti taitaa olla ovissa takalukko, joka aktivoituu kun kaukosäätimestä sulkee, tämän idea on se vaikka autoon murtautuu lasin läpi, ovia ei saa auki. Jos esim oven johtosarja piiputtaa niin ollaankin sitten jännän äärellä. Yhden passatin takaoven sain joskus purettua sisältäpäin paikoillaan ja sieltä sitten pystyi lukon johtoihin suoraan sähköä antamalla avaamaan sen.

Mutta kaverilla taisi joskus touaregissa olla samanlainen ongelma. Sai kyllä jotenkin ratkaisua sen purkamatta mitään enempää, olisikohan siinä lukkopesä tai sen ”dummy” korvike kaivettu väkisin ulos ja s

Onko kenelläkään koskaan jumahtanut volkkarin ovi totaaliseen takalukkoon?
99 Beetlen matkustajan ovi ei aukea enää sisältä eikä ulkoa.
Lukko kyllä raksahtaa auki mutta siinäpä se. Ulkokahvan tuntuma on oudon tuntuinen mutta sisäkahva tuntuu ihan normaalille, sisäkahvasta vedellessä myös kuuluu että lukkomekanismissa tapahtuu jotain mutta ovi ei aukea.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/BnUynuBnTVc

Olettaisin että vika on vastaava kun ylläolevalla videolla, mutta etuoven purkaminen sen kiinni ollessa ei taida olla ihan niin helppoa kun tuon videon takaoven, ovipahvin etupää menee kojetaulun taakse ja takapää osittain B pilarin verhoilun taakse.
Onko todella ainut vaihtoehto purkaa puoli autoa oven ympäriltä pois vai saisiko tuon aukeamaan jollain kikka kuutosella


jaa a. Ei ole tullut juuri tuohon eteen, mutta 3/4 kopan golffissa suht normaalia että hantin puolen etuovi lopettaa toiminnan.
rälläkällä ulkopuolelta auki ja lukon saa auki helposti. Ovokosta koko oven tilaus.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään koskaan jumahtanut volkkarin ovi totaaliseen takalukkoon?
99 Beetlen matkustajan ovi ei aukea enää sisältä eikä ulkoa.
Lukko kyllä raksahtaa auki mutta siinäpä se. Ulkokahvan tuntuma on oudon tuntuinen mutta sisäkahva tuntuu ihan normaalille, sisäkahvasta vedellessä myös kuuluu että lukkomekanismissa tapahtuu jotain mutta ovi ei aukea.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/BnUynuBnTVc

Olettaisin että vika on vastaava kun ylläolevalla videolla, mutta etuoven purkaminen sen kiinni ollessa ei taida olla ihan niin helppoa kun tuon videon takaoven, ovipahvin etupää menee kojetaulun taakse ja takapää osittain B pilarin verhoilun taakse.
Onko todella ainut vaihtoehto purkaa puoli autoa oven ympäriltä pois vai saisiko tuon aukeamaan jollain kikka kuutosella?

1762334506106.jpeg
1762334537803.jpeg


Minulla kävi vastaavasti kuskin oven kanssa nelosgolfissa. Tietysti vielä -27C pakkasessa työpaikan pihassa ja lämmityslaitteen pyhaltimen sulake paloi ja sulakepaneelihan oli kuskin oven takana kojelaudan sivussa. Rälläkkä oli kädessä aika nopeasti ja toki eka huoltoluukku tuli vielä väärään kohtaan. Tatti otsassa laski huomattavasti kun sai murjottua lukkolaitetta sen verran että sai oven auki. Kaikki sulatukset sun muut oli kokeiltu lämmityspuhaltimella ja kuumailmalla. En tilannut uutta ovea, ebayn halvimman lukkolaitteen kyllä tilasin :D
 
Kaverilla oli saman ikäluokan Skodassa vastaava vika, kun oven pisti lukkoon niin sitä ei saanut enää auki. Siististi poralla reikä kahvan alle peltiin ja reiästä ruuvimeisselillä johonkin suuntaan murjomalla lukko auki. Operaation jälkeen reikään joku läpiviennin kumitulppa. Säilytti autoa jonkun vuoden pari kuskin ovi auki kunnes lähti paaliin :D
 
Yksittäisten putkien kanssa kannattaa purkaa se putki irti, kaikki osat mukaan ja sitten johonkin tarvikeliikkeeseen/korjaamoon, jossa tekevät mallin mukaan uuden putken. Jotain putkia saa valmiiksikin esim motonetistä, hyvällä tuurilla voi löytyä sopiva, tarkkana pitää olla, että on oikeanlaiset nippelit päissä.
Oli sen verran lyhyt tuo vasen etu jarruputki, että hintaa tuli Rengastien autotarvikkeella 8.5€.

Taivuttelin putken jo oikeaan muotoon, mutta vielä se vaikein, eli pitää saada menemään oikealle kierteelle se moottoritilan puolen liitos. Sen verran ahtaassa paikassa, että voi tuottaa haastetta.

Jarruputkeassa oli vielä päät eri kokoa keskenään. Mottoritilan puoli on 12mm avaimella ja jarruletkun puoli 11mm avaimella.
 
Ehdin jo hukkaamaan sen rikkinäisen jarruputken. Tuossa uusi.

Screenshot_2025-11-06-08-00-59-672_com.google.android.apps.photos.jpg


Täytyy varmaan ostaa vielä irtonainen 12mm avaimelle sopiva pää. Saisi putsattua vähän sitä kierrettä moottoritilan puolelta. Että menisi varmasti oikealle kierteelle.
 
2017 corsan pyykijät kolisee, liikeradan päissä klonksahtaa ja nyt myös keskellä, täysillä pyyhkiessä kuskin pyyhin hipaisee myös A-pilarin maalattuun osaan. Vähitellen huonontunut, välillä pyyhkijät liikkuneet myös normaalia hitaammin. Apparin pyyhin jää myös lepoasentoon palatessa 3cm liian korkealle, ja vähitellen nytkyen valuu sieltä normiasentoon.

Onko noissa mitään huollettavaa, vai koko uusi linkistö+moottori suoraan? Vaihto vaikutti olevan helppo youtuben mukaan.

Onkohan noista tarvike vivustoista+moottori yhdistelmistä kokemusta, vai kannattaako mennä marmorille lompsaa ohentamaan?
 
2017 corsan pyykijät kolisee, liikeradan päissä klonksahtaa ja nyt myös keskellä, täysillä pyyhkiessä kuskin pyyhin hipaisee myös A-pilarin maalattuun osaan. Vähitellen huonontunut, välillä pyyhkijät liikkuneet myös normaalia hitaammin. Apparin pyyhin jää myös lepoasentoon palatessa 3cm liian korkealle, ja vähitellen nytkyen valuu sieltä normiasentoon.

Onko noissa mitään huollettavaa, vai koko uusi linkistö+moottori suoraan? Vaihto vaikutti olevan helppo youtuben mukaan.

Onkohan noista tarvike vivustoista+moottori yhdistelmistä kokemusta, vai kannattaako mennä marmorille lompsaa ohentamaan?
Riippuu autosta, joskus tulee vivusto ja moottori yhtenä, joskus voi saada järkevästi erikseenkin. Vivustossa se vika on todennäköisesti. Joskus voi olla kiinnityskin päässyt löystymään. Joskus myös on niin, että vivusto itsessään voi olla ihan tikissä, mutta se on kiinnitetty kumipuslien päälle osittain kelluvaksi ja ainoastaan ne asennuspuslat on väljänä. Joskus vika voi olla ainoastaan pyyhkimen varressa. Sanoisin, että kannattaa ensin vähän purkaa muoveja pois ja varmistaa missä se väljä on, ennen kuin säntää uutta ostamaan. Ihan ok ne tarvikkeetkin yleensä toimii.
 
2017 corsan pyykijät kolisee, liikeradan päissä klonksahtaa ja nyt myös keskellä, täysillä pyyhkiessä kuskin pyyhin hipaisee myös A-pilarin maalattuun osaan. Vähitellen huonontunut, välillä pyyhkijät liikkuneet myös normaalia hitaammin. Apparin pyyhin jää myös lepoasentoon palatessa 3cm liian korkealle, ja vähitellen nytkyen valuu sieltä normiasentoon.

Onko noissa mitään huollettavaa, vai koko uusi linkistö+moottori suoraan? Vaihto vaikutti olevan helppo youtuben mukaan.

Onkohan noista tarvike vivustoista+moottori yhdistelmistä kokemusta, vai kannattaako mennä marmorille lompsaa ohentamaan?

Melko varmasti vivusto kulunut ja siitä johtuu tuo lonksuminen. Vivustossa liitoksien/nivelien kiinnitys reiät kuluu ovaalin muotoiseksi ja sen myötä väljää syntyy ja mitä enemmän liikettä niin siitä nopeammin kuluu lisää. Olen pohtinut että kuluneet reiät voisi saada korjattua esim. puolikaalla prikalla, jonka heppaisi kiinni vivustoon sillä tavalla että nivelen reiät olisi taas ns. pyöreä. Uusi vivusto maksaa muistaakseni alle 100€ tarvikkeena. Vika on melko helppo tutkia kun raottaa tuulilasin alaosassa olevaa suojamuovia ja liikuttaa käsin pyyhkijää ja katsoo mistä löytyy väljyyttä.
 
Voi perse. Skoda Octavian kytkinongelma jatkuu edelleen, vaikka vaihdatin vuotaneen kytkimen pääsylinterin. Lähdin taas kylmällä autolla ajamaan ja taajamassa vaihteet vaihtuivat hyvin. Kun olin ajanut hetken isompaa tietä kytkimeen koskematta, ei kytkin taaskaan ekalla polkaisulla irroittanut ja vaihteet eivät menneet päälle. Kytkinasetelma on vaihdettu jo kaksi vuotta sitten.

Ei tässä varmaan muuta vaihtoehtoa ole enää kuin työsylinteri? Ylhäältä päin katsottuna sen alapuolella on kunnon lätäkkö jarrunestettä, mutta on vaikea arvioida, onko se vain aiempien ilmausten seurausta vai oikea vuoto. Sylinteri sentään on helpossa paikassa eikä kytkinkopan sisällä. Kunhan löydän oikean varaosan, niin pitäisi olla helppo homma.

Lisäksi kytkinpoljin naksuu nyt kuuluvasti aivan liikeradan alussa. Taidan mennä reklamoimaan siitä huomenna ennen kuin lähden itse ruiskimaan rasvaa minne sattuu. Työllä ja osalla on kuitenkin takuu...

Edit: Tajusin juuri, että romulaatikossa saattaa olla käyttämätön työsylinteri tuohon. Ihan eri autoa varten aikanaan ostettu, mutta varaosanumero on identtinen. Näköjään konsernin sisällä monessa eri mallissa ollut sama työsylinteri käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Voi perse. Skoda Octavian kytkinongelma jatkuu edelleen, vaikka vaihdatin vuotaneen kytkimen pääsylinterin. Lähdin taas kylmällä autolla ajamaan ja taajamassa vaihteet vaihtuivat hyvin. Kun olin ajanut hetken isompaa tietä kytkimeen koskematta, ei kytkin taaskaan ekalla polkaisulla irroittanut ja vaihteet eivät menneet päälle. Kytkinasetelma on vaihdettu jo kaksi vuotta sitten.

Ei tässä varmaan muuta vaihtoehtoa ole enää kuin työsylinteri? Ylhäältä päin katsottuna sen alapuolella on kunnon lätäkkö jarrunestettä, mutta on vaikea arvioida, onko se vain aiempien ilmausten seurausta vai oikea vuoto. Sylinteri sentään on helpossa paikassa eikä kytkinkopan sisällä. Kunhan löydän oikean varaosan, niin pitäisi olla helppo homma.

Lisäksi kytkinpoljin naksuu nyt kuuluvasti aivan liikeradan alussa. Taidan mennä reklamoimaan siitä huomenna ennen kuin lähden itse ruiskimaan rasvaa minne sattuu. Työllä ja osalla on kuitenkin takuu...

Edit: Tajusin juuri, että romulaatikossa saattaa olla käyttämätön työsylinteri tuohon. Ihan eri autoa varten aikanaan ostettu, mutta varaosanumero on identtinen. Näköjään konsernin sisällä monessa eri mallissa ollut sama työsylinteri käytössä.
Mulla oli volvossa aikanaan kanssa kytkin ihmeellinen, välillä toimi ja välillä ei. työsylkkä oli kulunut. Toki tuossa oli leima auton valmistusvuodelta -95, kilsoja n.500tkm ja sattui joku 5v sitten. asetelmanakin reilusti alkuperäistä jäykempi sre. Vakio asetelmalla sillä olisi varmaan mennyt 700tkm rikki ennen ongelmia.
 
Voi perse. Skoda Octavian kytkinongelma jatkuu edelleen, vaikka vaihdatin vuotaneen kytkimen pääsylinterin. Lähdin taas kylmällä autolla ajamaan ja taajamassa vaihteet vaihtuivat hyvin. Kun olin ajanut hetken isompaa tietä kytkimeen koskematta, ei kytkin taaskaan ekalla polkaisulla irroittanut ja vaihteet eivät menneet päälle. Kytkinasetelma on vaihdettu jo kaksi vuotta sitten.

Ei tässä varmaan muuta vaihtoehtoa ole enää kuin työsylinteri? Ylhäältä päin katsottuna sen alapuolella on kunnon lätäkkö jarrunestettä, mutta on vaikea arvioida, onko se vain aiempien ilmausten seurausta vai oikea vuoto. Sylinteri sentään on helpossa paikassa eikä kytkinkopan sisällä. Kunhan löydän oikean varaosan, niin pitäisi olla helppo homma.

Lisäksi kytkinpoljin naksuu nyt kuuluvasti aivan liikeradan alussa. Taidan mennä reklamoimaan siitä huomenna ennen kuin lähden itse ruiskimaan rasvaa minne sattuu. Työllä ja osalla on kuitenkin takuu...

Edit: Tajusin juuri, että romulaatikossa saattaa olla käyttämätön työsylinteri tuohon. Ihan eri autoa varten aikanaan ostettu, mutta varaosanumero on identtinen. Näköjään konsernin sisällä monessa eri mallissa ollut sama työsylinteri käytössä.
Nyt on työsylinteri vaihdettu ja ruikin samalla RVS:t ruiskulla peruutusvalokytkimen kautta laatikkoon. Hieman jännitti, kun kytkintä ei saanut heti ilmattua ja poljin jäi aina pohjaan jumiin. Nyt kuitenkin toimii ja kytkin on selvästi aiempaa kevyempi. Ilmeisesti vanha työsylinteri ahdisti. Täytyy toimia, että vaihteet menee jatkossakin kevyesti sisään.

Kävin reklamoimassa kytkimen naksumista, mutta eihän se tietenkään naksunut juuri korjaamolla. Suihkin silikonia polkimen juureen, mutta vaikea nähdä, minne tähtää. Edelleen naksuu voimakkaasti ensimmäisillä millimetreillä. Täytyy kokeilla suihkuttaa vettä niveliin ja katsoa, poistuuko sillä naksuminen hetkeksi. Jos poistuu, niin sitten teflonrasvaa suihkuttamaan...
 
Viimeksi muokattu:
2017 corsan pyykijät kolisee, liikeradan päissä klonksahtaa ja nyt myös keskellä, täysillä pyyhkiessä kuskin pyyhin hipaisee myös A-pilarin maalattuun osaan. Vähitellen huonontunut, välillä pyyhkijät liikkuneet myös normaalia hitaammin. Apparin pyyhin jää myös lepoasentoon palatessa 3cm liian korkealle, ja vähitellen nytkyen valuu sieltä normiasentoon.

Onko noissa mitään huollettavaa, vai koko uusi linkistö+moottori suoraan? Vaihto vaikutti olevan helppo youtuben mukaan.

Onkohan noista tarvike vivustoista+moottori yhdistelmistä kokemusta, vai kannattaako mennä marmorille lompsaa ohentamaan?
Itsellä oli aikoinaan Volvossa saman tyyppinen ongelma, syynä oli vivuston löystyneet kiinnitysruuvit.

Ne kiristämällä ongelma korjaantui.
 
Täällä on korjattu mopoautoa. Takajarrusatulat meni vaihtoon jo takuuaikana, nyt 35tkm kohdalla vaihtui alapallonivelet ja etujarrusatuloiden männät sekä liukutapit olivat täysin jumissa. Lisäksi takaiskari vuotaa. Melkoisia rimpuloita nämä:lol:

Jarrusatuloihin ei sitten kannata ostaa noita tarvikekorjaussarjoja. Liukutappien tukipinta joka tulee satulan pidikettä vasten on reilusti lyhyempi kuin alkuperäisissä ja kiristettäessä sillä saa mulvattua "alumiinisen" pidikkeen piloille.
PXL_20251107_163129140.jpg
 
Täällä on korjattu mopoautoa. Takajarrusatulat meni vaihtoon jo takuuaikana, nyt 35tkm kohdalla vaihtui alapallonivelet ja etujarrusatuloiden männät sekä liukutapit olivat täysin jumissa. Lisäksi takaiskari vuotaa. Melkoisia rimpuloita nämä:lol:
Kuulostaa täysin normaalilta tavallisessa autossakin Suomen olosuhteissa. Mopoauton nopeus paljon hitaampi, niin vastaako tuo sitten ~70 tkm tavallisella autolla. Etenkin levyjarruja saa puhdistella välillä vuoden välein, nykyiset pitkät kosteat syksyt ovat omiaan likaamaan ja ruostuttamaan. Onneksi moni merkki on siirtynyt rumpujarruihin takana.

ps. Vanhat liukutapit näyttävät tosi hyviltä vielä, itse puhdistaisin ne tai vaihtaisin korkeintaan suojakumit, jos rikki. Porakoneeseen toinen pää ja pyörittää hiomapaperia vasten puhtaaksi tiivisteuran. Muu liukupinta näyttää olevan öljymoskassa, niin lähtee tärpätillä puhtaaksi tai kevyellä kiillotuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Potilaana -96 1.4l Polo, AEX moottorilla.

Ongelmana, että käy lämpöiseksi ja sitten sammuu ja lähtee taas käyntiin, kun jäähtyy. Pari kertaa jättänyt tien päälle ja ensimmäisen kerran jälkeen tuli vaihdettua virranjakajan pyöriä, joka oli aika huonoksi mennyt ja samalla virranjakajan kansi. Tällä toimenpiteellä ratkesi kotteron huonohko käynti kylmällä koneella, jos oli vähänkään pidempään seissyt. Myös kylmällä koneella kaasuttelu sai koneen "prötäämään" ja vetoja ei tuntunut olevan. Nämä siis ratkesi noilla kahdella osalla, mutta harmikseen tuo lämpöisenä sammuilu ei.

Tänään esimerkiksi laitoin auton käyntiin ja annoin käydä lämpöiseksi ja ehkä noin 10 minuuttia käytyään sammui ja ei lähde käyntiin. Starttaa hienosti, mutta ei käyntiin. Akku jaksaa hyvin pyörittää ja on mittausten valossa ok.

Mitäs tuohon kakkosautoon nyt seuraavaksi keksisi vaihtaa? Voiko esim virtalukon pohja oireilla noin? Se on tuohon joskus vaihdettukkin edellisen omistajan toimesta. Jotenkin tuo nyt liittyy tuohon, kun kone käy lämpöiseksi, niin sitten alkaa ongelmat. Puola? Tulpat? Voiko oireilla noin?

Kiitos jo etupeltoon kaikille!
 
Auto Model S 90D, 8/2016, 249tkm. Seisontajarrusta tuli jotain vikaa tänään. Eli auto kyllä onneksi liikkuu, mutta seisontajarru ei kytkeydy päälle. Eli auto rullaa, jos ei paina jarrupoljinta.

Googlen mukaan siellä on kaksi servoa, jotka liikuttelee käsijarrun jarrupaloja.


Täytyy huomenna mennä sinne auton huoltovalikon puolelle, jos sieltä selviäisi enemmän. Esim se, että onko vika vasemmalla vai oikealla puolella.

Eilen tosiaan alkoi Tesla Model S 90D 8/2016 valittamaan käsijarrusta. Ajettu 249tkm.

Tulee kolme eri häiriötä.

IMG_20251109_115821.jpg


Avasin auton ikkunat ja mielestäni vasen taka käsijarru kyllä pitää normaalia ääntä. Oikea taka ehkä mykkä kokonaan? Mutta pitää varmaan kaverin kanssa paremmin kuunnella, että pyöriikö käsijarrujen "servo" moottorit molemmilla puolilla.

Käsijarru ei siis ole jäänyt vielä kertaakaan päälle, eli ehkä hyvää tuuria oli matkassa?


Miten lähteä korjaamaan? Ehkä tilaan kaksi tuollaista halpaa "servoa" käsijarruun ja vaihtaisin ne? Ehkä alottaisin remontin takaa oikealta? Mutta aivan arpapeliä vielä, että kumpi puoli on mennyt rikki?

 
Potilaana -96 1.4l Polo, AEX moottorilla.

Ongelmana, että käy lämpöiseksi ja sitten sammuu ja lähtee taas käyntiin, kun jäähtyy. Pari kertaa jättänyt tien päälle ja ensimmäisen kerran jälkeen tuli vaihdettua virranjakajan pyöriä, joka oli aika huonoksi mennyt ja samalla virranjakajan kansi. Tällä toimenpiteellä ratkesi kotteron huonohko käynti kylmällä koneella, jos oli vähänkään pidempään seissyt. Myös kylmällä koneella kaasuttelu sai koneen "prötäämään" ja vetoja ei tuntunut olevan. Nämä siis ratkesi noilla kahdella osalla, mutta harmikseen tuo lämpöisenä sammuilu ei.

Tänään esimerkiksi laitoin auton käyntiin ja annoin käydä lämpöiseksi ja ehkä noin 10 minuuttia käytyään sammui ja ei lähde käyntiin. Starttaa hienosti, mutta ei käyntiin. Akku jaksaa hyvin pyörittää ja on mittausten valossa ok.

Mitäs tuohon kakkosautoon nyt seuraavaksi keksisi vaihtaa? Voiko esim virtalukon pohja oireilla noin? Se on tuohon joskus vaihdettukkin edellisen omistajan toimesta. Jotenkin tuo nyt liittyy tuohon, kun kone käy lämpöiseksi, niin sitten alkaa ongelmat. Puola? Tulpat? Voiko oireilla noin?

Kiitos jo etupeltoon kaikille!
Mulla oli Alfa Romeo 156 autossa aika vastaavaa vikaa. Vaihdoin itse kampiakselin asentotunnistimen ja ei enää sammunut kertaakaan ja lähti myös kuumana käyntiin.

Eli tuo kampiakselin asentotunnistin oli Alfassa se selkeä syypää mulla. En toki tiedä varmaksi, että mikä vika voisi olla Volkkarissa?
 
Mulla oli Alfa Romeo 156 autossa aika vastaavaa vikaa. Vaihdoin itse kampiakselin asentotunnistimen ja ei enää sammunut kertaakaan ja lähti myös kuumana käyntiin.

Eli tuo kampiakselin asentotunnistin oli Alfassa se selkeä syypää mulla. En toki tiedä varmaksi, että mikä vika voisi olla Volkkarissa?
Joo mulla oli aikoinaan -04 9-3 Saab ja siinä sama vikakuvaus ja ratkaisu. Tässä vehkeessä ei käsittääkseni kampiakselin asentotunnistinta ole, joten jokuin muu oltava.
 
Kuulostaa täysin normaalilta tavallisessa autossakin Suomen olosuhteissa. Mopoauton nopeus paljon hitaampi, niin vastaako tuo sitten ~70 tkm tavallisella autolla. Etenkin levyjarruja saa puhdistella välillä vuoden välein, nykyiset pitkät kosteat syksyt ovat omiaan likaamaan ja ruostuttamaan. Onneksi moni merkki on siirtynyt rumpujarruihin takana.

ps. Vanhat liukutapit näyttävät tosi hyviltä vielä, itse puhdistaisin ne tai vaihtaisin korkeintaan suojakumit, jos rikki. Porakoneeseen toinen pää ja pyörittää hiomapaperia vasten puhtaaksi tiivisteuran. Muu liukupinta näyttää olevan öljymoskassa, niin lähtee tärpätillä puhtaaksi tai kevyellä kiillotuksella.
Toiseen noista liukutapeista joutui antamaan kunnolla lämpöä ja käyttämään väkivaltaa, että sai edes irti, joten oli siellä korroa eikä pelkkää öljymoskaa. Työkulkineessa takajarrusatulat kesti päälle 300 000 km ja 18 vuotta. Tuossa alle 30 000 km ja 2 vuotta. On osien laadussa vähän eroa.
 
Potilaana -96 1.4l Polo, AEX moottorilla.

Ongelmana, että käy lämpöiseksi ja sitten sammuu ja lähtee taas käyntiin, kun jäähtyy. Pari kertaa jättänyt tien päälle ja ensimmäisen kerran jälkeen tuli vaihdettua virranjakajan pyöriä, joka oli aika huonoksi mennyt ja samalla virranjakajan kansi. Tällä toimenpiteellä ratkesi kotteron huonohko käynti kylmällä koneella, jos oli vähänkään pidempään seissyt. Myös kylmällä koneella kaasuttelu sai koneen "prötäämään" ja vetoja ei tuntunut olevan. Nämä siis ratkesi noilla kahdella osalla, mutta harmikseen tuo lämpöisenä sammuilu ei.

Tänään esimerkiksi laitoin auton käyntiin ja annoin käydä lämpöiseksi ja ehkä noin 10 minuuttia käytyään sammui ja ei lähde käyntiin. Starttaa hienosti, mutta ei käyntiin. Akku jaksaa hyvin pyörittää ja on mittausten valossa ok.

Mitäs tuohon kakkosautoon nyt seuraavaksi keksisi vaihtaa? Voiko esim virtalukon pohja oireilla noin? Se on tuohon joskus vaihdettukkin edellisen omistajan toimesta. Jotenkin tuo nyt liittyy tuohon, kun kone käy lämpöiseksi, niin sitten alkaa ongelmat. Puola? Tulpat? Voiko oireilla noin?

Kiitos jo etupeltoon kaikille!

Puolan vaihtaisin itse. Eräässä saman ikäisessä golffissa puola tuli käytönnössä palasina irti kun sitä yritti vaihtaa.
 
Toiseen noista liukutapeista joutui antamaan kunnolla lämpöä ja käyttämään väkivaltaa, että sai edes irti, joten oli siellä korroa eikä pelkkää öljymoskaa. Työkulkineessa takajarrusatulat kesti päälle 300 000 km ja 18 vuotta. Tuossa alle 30 000 km ja 2 vuotta. On osien laadussa vähän eroa.
Todennäköisesti jarrurungotkin ovat melko huonossa hapessa liukutappien pinnoista, kun samaa ruostuvaa terästä ovat.

Olen yllättynyt, että satulat kestivät 18 vuotta. Eritoten jos niitä ei ole putsattu ja osia vaihdettu kertaakaan. Jos suojakumit vähänkin vuotavat, niin laadukas jarrusatulakin on nopeaa jumissa. Satulat, jos valurautaa, ovat jo muutamassa vuodessa ruosteessa ja se leviää tiivisteiden pinnoille ja avaa reitin kosteudelle.
 
Viimeksi muokattu:
Puolan vaihtaisin itse. Eräässä saman ikäisessä golffissa puola tuli käytönnössä palasina irti kun sitä yritti vaihtaa.
Testasinkin tuon, että kun kone sammuu, niin tosiaan puolata ei tule kipinää virranjakajalle startatessa, mutta puolalle tuli -> hakemaan uusi puola -> puolan vaihto -> kone käyntiin, mutta sama vika. Kone kun lämpiää, eli käy sen 5-10 min niin sammuu.

Puola siis laskuista pois..
 
Testasinkin tuon, että kun kone sammuu, niin tosiaan puolata ei tule kipinää virranjakajalle startatessa, mutta puolalle tuli -> hakemaan uusi puola -> puolan vaihto -> kone käyntiin, mutta sama vika. Kone kun lämpiää, eli käy sen 5-10 min niin sammuu.

Puola siis laskuista pois..
Vagarenassa oli parillakin -95 Polon omistajalla samaa vikaa. Vika näkyi poistuneen hall anturin vaihtamisella. Näillä oli myös oireena kierroslukumittarin viisarin heiluminen.
 
Testasinkin tuon, että kun kone sammuu, niin tosiaan puolata ei tule kipinää virranjakajalle startatessa, mutta puolalle tuli -> hakemaan uusi puola -> puolan vaihto -> kone käyntiin, mutta sama vika. Kone kun lämpiää, eli käy sen 5-10 min niin sammuu.

Puola siis laskuista pois..
Kampiakselin asentoanturi.
 
Testasinkin tuon, että kun kone sammuu, niin tosiaan puolata ei tule kipinää virranjakajalle startatessa, mutta puolalle tuli -> hakemaan uusi puola -> puolan vaihto -> kone käyntiin, mutta sama vika. Kone kun lämpiää, eli käy sen 5-10 min niin sammuu.

Puola siis laskuista pois..

Juuri tuota konetyyppiä en tarkemmin tunne, mutta puoleale voi olla erillinen ohjainyksikkö, yleensä rintapeltiin kiinnitetty mikä myös siirtää lämmön pois siitä.

Taistelin tässä kesällä melkein samoista oireista kärsivän transporterin kanssa. Lähti loppujen lopuksi toimimaan kun purkuautosta siirrettiin kaikki sytytyksen liittyvä, tarvikkeilla vaan randomisti matka katkesi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 634
Viestejä
4 992 704
Jäsenet
80 094
Uusin jäsen
Okko Stöckell

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom