- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 2 282
en tiedä miten käsiks pääsee, mut tuo oli 06-12 vuosimallin purkuosa josta näkee tuon putken kyllä...
Kia Ceed 06-12 polttoainesäiliö täyttöputki | Polttoainelaitteet - Autopurkaamot.com/varaosahaku
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Auto. Tuo monelle pakollinen rahareikä ja murhekasaJostain syystä itselle ja monelle tutulle kulkeutunut noita vaggilaisia ja aina v*tuttanut maksaa kymppejä siitä vikakoodien luvusta jollekin liikkeelle. Saati sitten koodaukset/sopeutukset joka maksavat vielä enemmän.
Mutta ei onneksi enää kun hommasin itselle HEX V2-pulikan ja softan, aika passeliin aikaan......aamulla syttyi kuuluisa moottorin vikavalo ja egr-venttiiliä herjasi.
Eihän siinä, saksasta uusi edukkaasti, vaihtoon ja mono ropelliin![]()
Laitoin tavalliset kitkat niin mukavampi talvellakin käytellä kärryä. Sen verran sivutuulipintaa kun käytän kärryn päällä irrotettavaa maatilavanerista tehtyä 1.2m x 2.4m vanerikoppia/kaulusta. Tuuli ja rekat ei heittele tyhjää kärryä jäisellä tiellä niin paljoa. Kärry kun itse painaa 160kg ja koppi nostaa 6mm sekapuuvanerina kärryn painon vähän runsaaseen 200kg. Noi vanerit kun on joku 10kg/kpl ja 5kpl niitä käytetty yhteensä ja runko puut tuskin sitä 10kg enempää. Tuon kopin jossa takaa aukeava ovi ja poistettava kansi yksinään nostaa kärryn päältä pois ja takaisin että tuskin 60kg enempää painoa.
![]()
No tuon kopin koko 1200 x 1200 x 2400 eli hiukan vajaa 3,5 kuutiota. Menee sohvat sun muut mitä pitää saada kuivana kulkeen. Peräkärry itsessään 2340 x 1680. Isommat jarrullisel sit.
Vähän siit kans kiinni minkä auton kanssa laittaa peräkkäin.
![]()
No joo eihän sen idea olekaan olla se jättikokonen vaan halpa peruskärry jota ei tarvi erikseen lähtee hakeen toisaalta ja jossa saa kelil kuin kelil kuljetettua. Vanerikoppineen kärry kun kustansi alle 500€ yhteensä ja oli iltapäivän homma kasata tuo koppi kun täyskokoisia vanereit käytti. Viimeks kuljetin tuolla huonolla kelillä kahdella lyhyellä reissulla 2.5m x 4.3m kulmasohvan ja olohuoneen pyödän. Kuomukärryt ei ole vesitiiviitä niin niillä on ollut vähän ikävä vesisateella kuljetella.
Kuitenkin toi 750kg tulee kuitenkin äkkiä vastaan. Isoa jarrullista on helpompi pitää yhteiskäytös useammal ja pikkusil hoitaa niit yleisempiä kuljetuksia ilman että joutuu hakeen kärryä joka kerta. Mittojen kasvaes myös kärryn omapaino kasvaa jolloin hyötykuormakin jää pienemmäksi. Ilman koppaa kun tuohon saa sen 590kg laittaa kuormaa. Uusis tosin helpottaa se että aisalle saa kanssa laskea kuormaa.
Tuos pikaseen katselin muulinkin 3500 x 1500 lavallista niin kyydis saa olla enää 493kg vaikka aisalle saa 75kg laittaa yli sen 750kg.
Koppi on omalla pohjallaan ja tiivisteet on. Levyt on myös liimattu ruuvien lisäksi. Eli pysyy täysin kuivana. Pieni vaiva oli kasates katsoa toi tiiveys.
Itsellä ennen kuomujen kanssa vesi tunkenut etulaidasta jokapuolelta ja kuomun alareunasta ilmavirran painaes.
Btw.. En koskaan ole tajunnut jarruttomia telejä. Iso jarruton teli kuomulla niin etpä kuormaa kuin tyyliin 14 sementtisäkkiä siinä missä tuolla mun tulee 23 säkkiä.
Pintapainettahan sillä saa alas. ja miksi jarrut lisäis kantavuutta? Ennemminkin vähentää kun se mekanismi painaa jonku kilon.Btw.. En koskaan ole tajunnut jarruttomia telejä. Iso jarruton teli kuomulla niin etpä kuormaa kuin tyyliin 14 sementtisäkkiä siinä missä tuolla mun tulee 23 säkkiä.
Jarruton saa painaa maksimissaan 750kg (johon lisäksi uusissa 75kg autolle aisalle kuormaten). Tuossa painossa on kärryn paino mukana. Jarrullinen saa sitten autosta riippuen olla aina 3500 kiloon saakka. Jarrutoman etu ettei sitä tarvi katsastella eikä renkaat tarvi olla vetoauton kanssa samanlaiset. Eli nastojen kanssa nastat ja kitkojen/kesärenkaiden kanssa kitkat/kesärenkaat.
Tuon 750kilon takia jokainen ylimääräinen härpäke kärrys on sen kantavuudesta pois. Telis ylimääräiset renkaat, vanteet ja akselit. Jarrullisena on melko älytöntä 750kg kärryä alkaa tekeen kun se tuo vain turhaa murheita.
Ei jarrullisessakaan kannata liian rajua kärryä ottaa jollei vetoautolla ole todella reipasta kykyä. Joku nykyauton 1000 kilon jarrullisen vetoauton vetokyky loppuu aika äkkiä jos sinne laitetaan parintonnin yli 600 kiloa painava kippaava kärry perään. Mulla ollut 1950 kilon vetokyvyn kanssa muutama kertaa tilanteit et saanut tuijotella aikalailla kärryn omapainoa etsien kevyempää kärryä ettei toi kilomäärä ylity. Sit toki sekin seikka että vetokyky menee todellisien kuormien mukaan ja ajokortin tarve sen mukaan mitä kärryn maksimit.
Oma juttunsa viel ettei kaikkis autossa jarrutonkaan saa olla 750kiloa. Heikon arvo mitä itsellä olevis autois on perävaunu jarruitta 400kg eikä ollenkaan jarrullisen mainintaa. Itseasias onkin aikasemmis kuvis toi vihreä auto. Eli sen perään ei kovin paljoa laiteta.
Ei oo pikkueetä niin ei se paljoa isommaksi nouse jarruillakaanKoska jarruton kärry saa painaa maksimissaan 750kg lasteineen.
Kyllähän se useammin perus nykyhenkilöauton vetokyky rajoittelee ennen. Pikkueen kun tarvit vasta auton ja kärryn yhdistelmä ylittää 3500kg. Eli perus alle 2 tonnisen henkilöauton perään saa viel 1500 kilolle rekisteröidyn kärryn ilman pikkueetä.
Volvo V70:llä sain vetää asuntoautoa mutta nyt ei ensinnäkään ole enää mummolassa tuota vaunua ja toiseksikin 5 paikkanen kävi pienekisi ja auto on nykyään volkkarin transportteri niin tulee 3.5t vastaan ennen kuin kärryn koko. Ite en oikeastaan koskaan ajatellut että peräkärryissäkin on noita välimalleja. Kaikilla tutuilla ollu joko 750 tai sitten yli 2t.Kyllähän se useammin perus nykyhenkilöauton vetokyky rajoittelee ennen. Pikkueen kun tarvit vasta auton ja kärryn yhdistelmä ylittää 3500kg. Eli perus alle 2 tonnisen henkilöauton perään saa viel 1500 kilolle rekisteröidyn kärryn ilman pikkueetä. Kunhan muistaa että kortti katsotaan rekisteristä maksimipainoista eikä kuorman määrästä.
Jarruton tuos on poikkeus kun sillä ei yhdistelmäpainolla ole tuota rajaa. Eli 2750 kiloa ja sitä raskaammala autolla saa jarruttomana vetää enempi kuin mitä jarrullisella pelkällä B kortilla.
Pikkueellä sit pääsee tuon 3500 kilon yhdistelmä rajan yli ja voi kärrykin olla autoa painavampi jos vetokyvyt sallii. Periaattees yhdistelmän rajaksi tulee pikkueel 7 tonnia.
Nähnyt hirveän usein väitettävän ettei ilman pikkueetä vedettäis muka ollenkaan jarrullisia. Toisaalta yhtä usein nähnyt et kevytkuorma-autoksi rekisteröidyllä pakulla luullaan voivan vetää pikkueel jotain kun ainut mitä perään saa ilman isoaeetä on jarruton.
Toivottavasti nämä peräkärryt alkaa oleen käsitelty vaikka kyllähän autotrailerit ja kortin riittävyys vähän autojen korjaamisen rahtaamisiin hyvin etäisesti liittyy.
Mutta jos kärryn kokonaismassa ylittää auton omamassan et saa vetää ilman pikku-eetä.
Juu jäi tuo seikka mainitsematta että kärryn kokonaismassa ei saa autoa ylittää ilman pikkueetä. Ja tosiaan yksi syy noille välimalleil on tuo kortti ja toinen se hyötykuorman maksimointi ottamatta liian järeää ja siten painavampaa kärryä.
Käsittääkseni pystyt muutoskatsastaa vieläkin kärryä pienemmälle painolle jos pikkueen ajo ei houkuta. Valmistajalta piti vissiin suostumus olla.
Vetokyky kuorman mukaan, kortti rekisteriotteen kuormatuista massoista. Eli pikkueen omaavana ei tarvi kuin murehtia mitä kuormannut kyytiin. Ilman saa tuijotella noit. Sit oli se joku turha B96 vai mikä olikaan millä sai kärry olla painavampi mut oliko painoraja 4270kiloa yhdistelmälle. Eli ilman pikkueetä tulee kortitta-ajosta sakkoa jo sulla autoa painavampi tai 3500kiloa ylittävä yhdistelmä kärry tyhjänäkin. Pikkueen kanssa täytyy katsoa vaan ettei sitä kärryä lastaa liikaa.
Hetkiä kun vihaan kaikkein eniten niitattuja alapalloja
Nyt ei ollut vaihtoehtona uusia koko alatukivartta kun asiakas toi mukanaan alapallon
Harrastuksena näitä teen, elanto ei ihan kiinni näistä ole. Tajusin käyttää poravasaraa niin ei tarvinnut alkaa sen enempiä hakkaamaan, laikalla alapuolelta niitit tasaiseksi ja poravasaran kanssa potkaisi niitit ylösOlisit sanonu et vie kauppaan takas. En minäkään vaiha yhtäään alapalloa enää, ei ne tukivarret yleensä niin paljoa kalliimpia oo.
Itse tilasin vaan uudet projektorit:Retrofitlab | Alles voor xenon inbouwen in auto en motorJaahas, perjantain kunniaksi lupasin vaimolle fixata auton lamput, nuo keränneet sen 12 vuotta paskaa ja haalenneet auringonvalossa.Keväinen liotinpesu paljasti totuuden kun lähti kaikki vahat ja muut pois lampun laseista...
Syksyllä jo pimeässä ihmettelin kun vaihdoin xenonit että ompahan himmeä valo...
Työvälineinä mirkan abralon laikkoja, 600-1000-1500-2000 ja 4000 sekä muovin syväpuhdistusaine, muovin puhdistusaine ja muovin ruiskutettava UV-suoja sekä varsinaisessa kiillotuksessa timanttitahna.
Homma alkoi siis ihan ensin muovin puhdistusaineella paskat pois umpioista jonka jälkeen raakaa käsityötä tuonne 1500 karkeuteen asti jolloin vedin viimeiset vesihionnan koneella.
Puhtaan hiotun lasin putsaus taas muovin puhdistusaineella jonka jälkeen timanttitahnalla kiillotus käyttäen tervettä kättä ja eri karkeuksia, hienoin tais olla 0.25 mikronia.Sen jälkeen vesipesu, liottimella paskat pois ja UV-suojan levitys ensin hienolla liinalla (vittu kun vessapaperia x10 kerrosta) 3 kerrosta, välissä kuivaus à 10 minuuttia joka kerralla ja karkealla rätillä kuivaus ja lopuksi kynäruiskulla viimeinen kerros UV-suojaa päälle.
Onneksi varauduin kahdella sixpäkillä hommaan kun ajattelin että sellanen tunti -puoltoista riittää mutta loppupelissä meni se lähes 4 tuntia kun odotteli kuivumisia(eli lonksua naamariin)
Kaikista pahimpia naarmuja ei saanut edes koneella pois mutta muuten oikein hyvä lopputulos ottaen huomion että täysin orkkisumpiot.
Löytyyhän noita valmiita sarjoja esim. itse olen tehnyt philipsin setilla muutamalle tutulle pikahommana ja ne sen pari vuotta ainakin pysyneet mutta itselle (tai siis paremmalle puoliskolle) tein pitkän kaavan mukaan,
Alkutilanne:
vesihionnat tehty ja kuivattu ja timantilla vedetty pinta:
UV suojat levitetty ruiskulla eli lopputulos:
Meinasin tuossa alunperin vaihtaa molemmat umpiot mutta se 900e kappalehinta ei oikein hotsittanut...hoituu se aktiivinen turvallisuuden kohotus näinkin, varsinkin kun vaihdoin samalla kaikki lamput stydimpiin mukaanlukien xenonit jotka sai vaihtua orkkistehosista tuplaten vahvempiin(35w--->55w).
Itse tilasin vaan uudet projektorit:Retrofitlab | Alles voor xenon inbouwen in auto en motor
Antaa paljon paremman valotehon kun heijastinpinta on kunnossa. Isommat watit ja halpakiinapolttimot tuhoaa ne vähätkin heijastinpinnat ja sitten vasta onkin pimeä maailma
Tällä hetkellä suunnitelmissa olisi rakentaa puusta moottorin yläpuolelle kehikko ja tukea moottori siihen taljalla. Sen jälkeen moottorin ja vaihdelaatikon kannattimet irti ja taljalla pikkuisen keventää moottoria. Sitten eturenkaat paikalleen ja toinen henkilö vetää mönkijällä autoa vetokoukusta ja moottori jäisi paikalleen. Onko tuhoontuomittu idea?
![]()
![]()
Peugeot 207:n ilmastointi haisee märälle koiralle. Mitähän tuolle pitäisi tehdä?
Kokeile vaikka alkuun käyttää jotain tuommoista desinfiointisprayta
CRC Ilmastoinnin puhdistusainepanos 200 ml | Motonet Oy
Pitää tutkia tuo ilmastoinnin vedenpoisto. Millähän sen tunnistaa auton alta? Olen yleensä sammuttanut ilmastoinnin ennen perille pääsyä ja se tosiaan auttaa vähän.Mainittu puhdistus pullo ja lisäks kannattaa katsoa viemärien aukinoleminen.
Asiaa voi myös vähentää sillä että muutama kilsa ennen perille pääsyä poistaa ilmastoinnin päältä jolloin kenno ehtii kuivua. Eli jättää pelkän puhaltimen päälle.
Raitisilmasuodattimen vaihto ei auttanut. Haju tulee ainoastaan silloin, kun laittaa ilmastoinnin päälle.Vaihda raitisilmasuodatin
Lisään alkuperäiseen viestiin. 2000 vuosimallin Passat, 1,9TDi AJM (pumppusuutinkone, mutta jakajapumpulliset taitavat olla alakerraltaan samanlaisia.)Mistä autosta noi kuvat on? Auttavat varmaan vastaavan purkajaa.
Laturikin saapui, enää ei olis jäljellä kuin itse vaihtotyö. Hiukan huvitti pakettia avatessa, en ollut ajatellutkaan että se olisi noin isoHuoh, nyt sitten tohon W204 pitäis ilmeisesti vaihtaa laturi, kun välillä lataa yli 17V ja välillä ei lainkaan...
Mukavassa paikassakin vielä, aivan konehuoneen pohjalla koneen kupeessa. Varmaan alakautta joutuu vaihtamaan.
Öljypohjan vaihtoa tällä kertaa... Auto ylös, moottoria tunkilla ylöspäin ja apurunko etureunasta alas. Kuulostaa helpolta, mutta kokemattomalta aloittelijalta hommaan vierähti 6 tuntia ruokatunteineen. Vaihdelaatikon kaksi taaimmaista kuusiokoloruuvia on vaihdelaatikon ja öljypohjan välissä, eikä niihin pääse käsiksi ellei vauhtipyörä ole juuri oikeassa asennossa. Ne olisi todennäköisesti kannattanut avata ennen apurungon laskemista, sillä apurunko sattui todella ikävästi samalle linjalle.
![]()
![]()
![]()
Edit. Lisätään, että kyseessä on 2000 vuosimallin Passat, 1,9TDi AJM
Avokin autosta piti hitsauttaa pieni reikä pohjasta että vois viedä katsastukseen. Noh, olikin sitten koko helmapelti mätä ja edessä vähän isompi homma![]()
Joo nää on kivoja. Itse tilasin kerran väyryseen helmapellin. Noh, kuten arvata saattaa niin ei ihan siihen jäänyt, piti vaihtaa koko lattia kardaanitunnelista helmaan päinAvokin autosta piti hitsauttaa pieni reikä pohjasta että vois viedä katsastukseen. Noh, olikin sitten koko helmapelti mätä ja edessä vähän isompi homma![]()
80kmh rajoitusalueella routaheitto mutkan jälkeen, jossa öljypohja raapaisi asvalttiin. Kyseessä siis vaimon kulkine ja hänen tapahtuma-arvionsa. Vastaisuuden varalle lienee parempi katsella teräksistä pohjapanssaria ja 2cm korotuspalat myös harkinnassa etutolppien yläpuolelle.Tuohan on komiasti karautettu karillePassaako kysyä, miten on sattunut?
Voisko olla syylärin letkulähtö halki?Sanokaapas mistä mättää kun vaihdoin servolettiin ylävesiletkun. Vanha oli murtunut läheltä termarin liitoskohtaa, mutta nyt en kirveelläkään saa tuota uutta pitämään syylärin päädystä. Uusi letku ja uudet klemmarit. Pitää muuten ok, mutta kun kone käytetään oikein kunnolla lämpöseksi alkaa tuo tiputtaa tuolta.
Mitäs tässä voi vielä koettaa?