Talon lämmitysratkaisut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMK
  • Aloitettu Aloitettu
Onko ihmisillä kokemusta wifi lämpöpatteriratkaisuista? Olen porojektina remontoida rintamamiestalo, joka on toisella paikakunnalla. Siellä on nyt 80-luvun lopulla hommatut läpivirtauspatterit, joiden termostaatit tuntuvat toimivan vähän miten sattuu. Lämpöpatterit on siis tarkoitus uusia. Myös ilmalämpöpumput on tulossa, kunhan saan tarpeeksi valmista seinäpintaa, joihin ne asennetaan.

Tarkoituksena olisi saada ilmalämpöpumppuja tukevat lämpöpatterit ikkunoiden alle, joita olisi mahdollista säätää etänä. Valikoimaa on melko paljon, ja arvosteluita todella vähän. Älykäs Purmo näyttää maksavat noin 3-4 kertaa enemmän kuin älykäs Adex - toki Purmo on öljytäytteinen ja Adex läpivirtaus, mutta onko sillä nyt niin väliä?

Optimaalisinta olisi, jos termostaatin voisi asentaa jonnekin talon keskelle, ja kaikki lämpöpatterit säätyisivät sen pattereista irrallaan olevan termostaatin mukaan.
Itellä Adaxin wifi-lämpöpattereita.
Vaihtanut 4 vanhaa näihin, juurikin että saa etänä säätää.
Samalla taloon tuli 2 x ILP, joten patterit on kyllä saaneet levätä toimettomana. Säätänyt +17c, jos ilp kyykkää kun olen poissa.
Noihin ei mitään etätermostaattia taida saada, kännykkäsovelluksella olen käyttänyt.
Välillä säätänyt lämmöt ylös, että pölyt palavat pois.
Ei mitään älyttömän hintaisia ole muutenkaan.
Esim:
Lämmitin Adax NEO WiFi H KWT, eri vaihtoehtoja

Sovellus:
Adax.jpg

Onkos kellään kokemuksia seinälle asennettavista lämpöpuhaltimista?

Wc tilaan pitäisi sellasta ehkä miettiä.. nyt tilanne sellainen, että siellä kun on vesipumput, säiliöt, lämminvesivaraaja, pyykinpesukone yms kaikki..
Se alkuperäinen lämpöpatteri seinällä on siellä hieman huonossa paikassa, ulkopuolen seinällä. On seinän ja pyykinpesukoneen välissä osittain, etenkin se termostaatti. Ei osaa pitää oikeassa lämpötilassa kunnolla, etenkään yli -10 pakkasilla. Saa säätää melkein 30 asteeseen, että pysyy huone 18 asteessa.
1765701308352.png

Pyykinpesukonetta ei voi muualle siirtää, ja patteria ei voi siirtää keskemmälle, koska siihen on tulossa vedensuodatus laitteisto seinälle. Vastapuolen seinällä olisi tilaa lämpöpuhaltimelle ylhäällä. Sen takia sellaista miettinyt..
Joku tämän tyylinen? Toki pitäisi osata sähkökatkon jälkeen käynnistää ittensä uusiksi..
Sama tilanne oli itsellä, ostin wifi ohjattavan seinäpuhaltimen, ja tyytyväinen olen ollut.
Kaukosäätimen laitoin magneettinapilla kodinhoitohuoneen seinään kiinni. Kätevästi aina esillä, eikä huku.
Oma lämmitin on Olimpia Caldo Sky.
https://hobbyhall.fi/fi/kodin-remon...nen-ilmanlammitin-caldo-sky-g-wifi?id=4495051

Sama tilanne oli itsellä, ostin wifi ohjattavan seinäpuhaltimen, ja tyytyväinen olen ollut.
Kaukosäätimen laitoin magneettinapilla kodinhoitohuoneen seinään kiinni. Kätevästi aina esillä, eikä huku.
Oma lämmitin on Olimpia Caldo Sky.
https://hobbyhall.fi/fi/kodin-remon...nen-ilmanlammitin-caldo-sky-g-wifi?id=4495051

Näyttää samat toiminnot olevan mitä muissakin.. mutta onko tuossa sitä älyä, että sähkökatkon jälkeen osaa ittensä käynnistää ja lämmittää taasen? Kaikissa muissa mitä löytänyt niin pitää käynnistää laite uusiksi sähkökatkon jälkeen.

Näyttää samat toiminnot olevan mitä muissakin.. mutta onko tuossa sitä älyä, että sähkökatkon jälkeen osaa ittensä käynnistää ja lämmittää taasen? Kaikissa muissa mitä löytänyt niin pitää käynnistää laite uusiksi sähkökatkon jälkeen.
Täytyykin kokeilla..
Edit. Ei käynnisty, jää ns. valmiustilaan.
Luulen että tuo voisi olla jonkinlainen turvallisuusvaatimuskin, että sähkökatkon jälkeen ei käynnisty uudelleen?

Viimeksi muokattu:
Vaatii hieman aikaa ja harrastuneisuutta, mutta voisihan sitå kotiautomaatioon rakentaa ohjauksen joka sähkökatkon jälkeen käskyttäisi automaattisesti päälle. Toki kannattaa valita heti sellainen malli joka ei ole täysin lukittu suljettuun valmistajan pilveen tms.

Edit. Yksinkertaisimmillaan esim. Shellyyn skripti joka käskyttää lämmityksen päälle wifin yli vaikka 5 min (varmistetaan että wifi ja laitteet ehtii herätä) sähkökatkon jälkeen. Muutama rivi koodia ja AI osaa tehdä sen...

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
295 064
Jäsenet
80 834
Uusin jäsen
nachosipsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom