Taloyhtiön hallitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reeman
  • Aloitettu Aloitettu
Lisäksi ongelmana on se että jos yhdelle se sallitaan kaikille se pitäisi sallia. Pahimmillaan siis siellä olisi "maakellaria" mitä osa käyttelisi ehkä lopunajan bunkkerinaan, osa viinikellarina, osalle (pienelle) se voisi ehkä olla kellari mihin olisi erikseen kaivettu kesällä routarajaan pienempi entisajan "jääkaappi".
Osa rakentaisi itse, osa tilaisi ammattilaisia.. melkoinen sekasoppa siitä syntyisi. Tässä hieman asiasta artikkelia. Lisäksi olisi hyvä (mitä moni tuskin tekee) varmistaa millainen maapohja on, olisi sangen ikävää jos jouduttaisiin kohtuu lähellä rakennuksia alkamaan kallion räjäyttely ja louhiminen tai jos pohjavesi alkaisi tulla kellareihin jne..

Moniko oikeasti sitten huolehtisi uudelleenkalkitsemisesta, rikityksestä, pesemisestä jne? Jos osa tekisi tuollaisen lähinnä "kun naapurillakin on niin perkele rakennan itse" mentaliteetilla.

Tokihan tuollainen kaunis olisi mutta ideana että jokainen sellaisen rakentaisi takapihalleen.. ..juu ei.
MM0717_m_kkipiha1_hanko_hanna_linnakko_(1)_1770302603362_Lob7O.jpg
Jos joku haluaa maakellarin, niin antaa rakentaa jos sellainen on sallittua. Kateelliset ja mielensäpahoittajat voivat olla vaan hiljaa. Se mihin asukas käyttää maakellaria on täysin hänen asiansa eikä kenenkään muun. Tämä ei tietysti tarkoita, että siellä voi ruveta vaikka kryptaa pitämään. En ymmärrä miksi ihmisten pitää näissä keskusteluissa aina ruveta keksimaan liioiteltuja mielikuvitusskenaarioita. Maakellari vaatii edelleen rakennusluvan (muistaakseni) sekä muutostyöilmoituksen hyväksynnän. Taloyhtiö voi asettaa myös maakellarille ehtoja ihan normaalisti. Esimerkiksi maapohjan soveltumattomuus voisi olla yksi perusteltu syy kieltää maakellari. Edelleen se huolto- ja kunnossapitovastuu on sillä osakkaalla. Jos osakas sitä laiminlyö, niin ne voidaan teettää hänen kustannuksellaan ihan samalla tavoin kuin itse asunnossa.

No niin, sieltä tuli monta hyvää pointtia. Jos hallintaoikeus pihaan olisi taloyhtiöllä, noilla perusteilla riittäisi kun hallitus sanoisi rakentajalle että ei käy. Mutta jos hallinta on osakkaalla, pidettäisiin hallituksen kokous jossa etsittäisiin pykäläviidakosta oikeat sanamuodot ja pykälät että kyseinen toimenpide aiheuttaa oikeasti ja todistettavasti kohtuutonta haittaa ja vahinkoa taloyhtiölle ja luovutteisiin se kirjallisesti kysyjälle. Vie aikaa ja tuo vaivaa. Siksi en kannata hallintaoikeuden myöntämistä osakkaalle.
Oletko itse ikinä käsitellyt yhtäkään muutostyöilmoitusta?

Samaa mieltä, rivareissa ne yleisimmät pyynnöt ovat yleensä valokate, terassi, ilppi ja leikkimökki. Harvemmin mitään muuta tulee vastaan.

Kielto on helppo saada aikaiseksi, melu, ulkonäkö ja maapohjan/rakenteiden soveltumattomuus riittää perusteiksi. Kyllä nuo maakellari-ihmiset ja sadan neliön miesluolan rakentajat ostavat suosiolla sen okt:n asunnoksi.

Täsmennä "käsitellyt". Yleensä Isännöitsijä hoitaa nuo. Turha meidän on tästä suuta toisillemme soitella. Minä en kannata hallintaoikeuden antamista osakkaalle. .
Aivan. Muutostyöilmoitukset menee isännöitsijälle absoluuttisesssa valtaosassa taloyhtiöitä. Sieltä ne menevät joko tekniselle isännöitsijälle samassa lafkassa tai esim. alan toimistolle käsiteltäväksi. Ei niitä missään vitun hallituksen kokouksessa jaaritella. Loputkin tuossa viestissäsi oli joko valetta tai mielikuvituksellista liioittelua.

Ainakin itse käsittelen ihan mielelläni taloyhtiön muutostyöilmoitukset hallituksen kesken. Ei siitä tarvitse mitään kokousta pitää, isännöitsijä laittaa sen sähköpostilla ja siihen sitten kuitataan että onko OK vai ei.

Antakaa apua uudelle pienen taloyhtiön asukkaalle. Sain arkeeni märkätilojen ja katon kosteusvaurion, Tiktokissa tutkintonsa tehneen isännöitsijän ja kolmen lajittelua roskakatoksessa vahtivan hallitusjäsenen. Peräpukaman verenvuoto olisi kyllä riittänyt keväälle.

Viime elokuussa pienessä rivitaloasunnossani meni kylppäri/wc käyttökieltoon ikivanhan lämminvesivaraajan valuttavessa vettä lammikoksi ja vuoden 1988 muovimatto ei enää jaksanut kantaa sitä harteillaan. Jonkin aikaa antanut lorista läpi saumoistaan rakenteisiin julistaen naapurisodan, nimittäin löysin kosteusvaurioraportin ko. kohdasta vuodelta 2013. Kostea jo tuolloin. Asunto-osake on kannattava sijoitus.

Talossa 11 asuntoa, osa valesokkelista yhä jäljellä ja mulkku tekninen isännöitsijä ilman tämän alan tuntemusta. Sain peloteltua hänet tilaamaan kuivatuksen jo tammikuussa, vain 6kk vahingon jälkeen. Tämäkin vain veden jo tullessa vastaan eteisen parketin seassa. Isännöitsijän squash-kaveri on nyt irrottanut vanhan maton ja jyrsinyt betonia, mutta ei tässä vielä aamusta selviäisi ilman ummetusta ja lähellä asuvaa äitiä. Kahvi ja tupakka jääneet kodin ulkopuolelle.

Isännöitsijä tarjosi 11 000e budjettiin kph + saunan korjauksesta taloyhtiön lahjana reilut 2000e. Olin tätä ennen valmis maksamaan sovitusti vaikka puolet, koska tämä ei ole ainut alkuperäiskuntoinen pommi talossa ja yhtiöllä lainaa n. 400 000€. Isännöitsijän tarjous vitutti niin, että sanoin jakavamme kustannukset lain mukaan. Siis yhtiön maksaessa 100% perustasoon saakka ja itse kustannan suolihuuhtelelevan pöntön.
Neuvokkaana isännöitsijä ei yllättäen luovuttanut ja ehdotti taloyhtiön asentavan pelkän uuden muovimaton lattialle ilman vedeneristystä olevien kaakeliseinien kaveriksi. Kekseliäs tyyppi, vaikka märkätilojen säädökset eivät tätä tuekaan.

Hallitusksella taas Ozempic noussut päähän sekä osalla varsin rasittava tapa haastaa koko ajan kaikesta riitaa, vaikka kuinka yrittäisi neuvotella sävyisästi läpi tämän kokemuksen. Hänen saavutuksina on mm. torpata 30€ hintaiset paikalleen asennetut ja testatut palovaroittimet, sillä Puuilossa varoitin maksoi 9,90€/kpl. Säästettiin tällä kuulemma kesätalkootarjoilut. Toinen uniikki idea oli vaatia kaikki viemään roskansa kaupan lajittelupisteille säästömielessä. Ei ottanut tuulta alleen.

Isännöitsijä parhaillaan kysyy Kiinteistöliiton juristeilta neuvoja. Taisi tosin saada jo ne, mutta ovat samat kuin minun eli väärät. Ei enää vastaa soittoihini ja olen kuullut tämän kiroavan "yhden rivitalon asukasta", joka "lukenut netistä mitä laki määrää".
Myönnän.

Glitteripommi hallituslaisten postilaatikoihin?
Hajonneiden sähköpyörien akkujen keräilyn aloitus?

Tietääkö kukaan mistä palkata Jehovan todistaja -larppiporukkaa tai peliseuraa puhelinmyyjäteemaiseen D6D kamppikseen? Tarvitsen ideoita, koska olen sitten ottanut ainoan kotivakuutuksen ilman oikeusturvaa.

Ei löytynyt koneelta kuvaa tilasta, mutta tässä saunan poistoilmaventtiili, joka toimii langattomasti ilman kanavaputkea. Sama malli löytyi myös kylpyhuoneen puolelta. Vastaanottimina putkenpäät katon huippuimurille kaivettiin välikatolta höyrynsulkumuovin yläpuolelta. Vedensäästöä siis äärimmillään, kun kostea ilma ei ole poistunut 40 vuoteen märkätilasta. Tuon seuraukset odottavat vielä tulevaisuudessa. Jotain viitteitä näistä näkee kuvassakin.

sauna.jpg

Antakaa apua uudelle pienen taloyhtiön asukkaalle. Sain arkeeni märkätilojen ja katon kosteusvaurion, Tiktokissa tutkintonsa tehneen isännöitsijän ja kolmen lajittelua roskakatoksessa vahtivan hallitusjäsenen. Peräpukaman verenvuoto olisi kyllä riittänyt keväälle.

Viime elokuussa pienessä rivitaloasunnossani meni kylppäri/wc käyttökieltoon ikivanhan lämminvesivaraajan valuttavessa vettä lammikoksi ja vuoden 1988 muovimatto ei enää jaksanut kantaa sitä harteillaan. Jonkin aikaa antanut lorista läpi saumoistaan rakenteisiin julistaen naapurisodan, nimittäin löysin kosteusvaurioraportin ko. kohdasta vuodelta 2013. Kostea jo tuolloin. Asunto-osake on kannattava sijoitus.

Talossa 11 asuntoa, osa valesokkelista yhä jäljellä ja mulkku tekninen isännöitsijä ilman tämän alan tuntemusta. Sain peloteltua hänet tilaamaan kuivatuksen jo tammikuussa, vain 6kk vahingon jälkeen. Tämäkin vain veden jo tullessa vastaan eteisen parketin seassa. Isännöitsijän squash-kaveri on nyt irrottanut vanhan maton ja jyrsinyt betonia, mutta ei tässä vielä aamusta selviäisi ilman ummetusta ja lähellä asuvaa äitiä. Kahvi ja tupakka jääneet kodin ulkopuolelle.

Isännöitsijä tarjosi 11 000e budjettiin kph + saunan korjauksesta taloyhtiön lahjana reilut 2000e. Olin tätä ennen valmis maksamaan sovitusti vaikka puolet, koska tämä ei ole ainut alkuperäiskuntoinen pommi talossa ja yhtiöllä lainaa n. 400 000€. Isännöitsijän tarjous vitutti niin, että sanoin jakavamme kustannukset lain mukaan. Siis yhtiön maksaessa 100% perustasoon saakka ja itse kustannan suolihuuhtelelevan pöntön.
Neuvokkaana isännöitsijä ei yllättäen luovuttanut ja ehdotti taloyhtiön asentavan pelkän uuden muovimaton lattialle ilman vedeneristystä olevien kaakeliseinien kaveriksi. Kekseliäs tyyppi, vaikka märkätilojen säädökset eivät tätä tuekaan.

Hallitusksella taas Ozempic noussut päähän sekä osalla varsin rasittava tapa haastaa koko ajan kaikesta riitaa, vaikka kuinka yrittäisi neuvotella sävyisästi läpi tämän kokemuksen. Hänen saavutuksina on mm. torpata 30€ hintaiset paikalleen asennetut ja testatut palovaroittimet, sillä Puuilossa varoitin maksoi 9,90€/kpl. Säästettiin tällä kuulemma kesätalkootarjoilut. Toinen uniikki idea oli vaatia kaikki viemään roskansa kaupan lajittelupisteille säästömielessä. Ei ottanut tuulta alleen.

Isännöitsijä parhaillaan kysyy Kiinteistöliiton juristeilta neuvoja. Taisi tosin saada jo ne, mutta ovat samat kuin minun eli väärät. Ei enää vastaa soittoihini ja olen kuullut tämän kiroavan "yhden rivitalon asukasta", joka "lukenut netistä mitä laki määrää".
Myönnän.

Tietääkö kukaan mistä palkata Jehovan todistaja -larppiporukkaa tai peliseuraa puhelinmyyjäteemaiseen D6D kamppikseen? Tarvitsen ideoita, koska olen sitten ottanut ainoan kotivakuutuksen ilman oikeusturvaa.

Ei löytynyt koneelta kuvaa tilasta, mutta tässä saunan poistoilmaventtiili, joka toimii langattomasti ilman kanavaputkea. Sama malli löytyi myös kylpyhuoneen puolelta. Vastaanottimina putkenpäät katon huippuimurille kaivettiin välikatolta höyrynsulkumuovin yläpuolelta. Vedensäästöä siis äärimmillään, kun kostea ilma ei ole poistunut 40 vuoteen märkätilasta. Tuon seuraukset odottavat vielä tulevaisuudessa. Jotain viitteitä näistä näkee kuvassakin.

sauna.jpg

Jos julkaiset joskus täyspitkän teoksen niin voisin signeerattuna ottaa yhden.

Surkuhupaisa läpileikkaus isänöitsijöistä ja heidän kavereista sekä taloyhtiön kanssa-asujista

Myönnän.

sauna.jpg
Onhan hankala tilanne. Sanot olevasi uusi asukas. Myyjällähän on kahden vuoden vastuu virheistä, jotka eivät olleet ilmiselvästi nähtävissä oston yhteydessä. Eli kaupan purkuun tai hinnanalennukseen tässä voisi olla eväitä. Hankalaksi tämän voi tehdä se, että suuri osa noista ongelmista on kuitenkin yhtiön vastuulla. Mutta olisitko ostanut, jos olisit tiennyt? Entä se vuoden 2013 raportti, jossa virhe jo näkyi? Oliko se edellisen omistajan ajalta ja oliko ko. paperi ennen ostoa annettujen joukossa?

Muutama lisäajatus:

- Kannattaa jutella kunnan terveystarkastajan kanssa. Tässä on asumisterveyteen liittyvä asia, jota yhtiö ei ole kiinnostunut korjaamaan kunnolla. He voivat saada yhtiöön vauhtia.
- Juristin apu olisi tärkeää. Onnistuisko oikeusavun kautta (Oikeusapu - Oikeuspalveluvirasto) tai tuttujen kautta sopuhintaan? Kannattaa selvittää.
- Tuossahan on elefantti huoneessa se, että samat tai muut rakennusvirheet löytyvät myös muista asunnoista. Olisko asukkaissa sen verran tolkun ihmisiä, että ylimääräisessä yhtiökokouksessa (jonka voi vaatia koolle) päätettäisiin kaikkien kylppärien tilanteen tarkistamisesta ja korjauksista? Muutenhan on isommat ongelmat edessä.

Antakaa apua uudelle pienen taloyhtiön asukkaalle.
Ongelmaksi tuossa voi nousta myös se että 11 asunnon rivarilla on jo 400k velkaa (joo tiedän, ei se ole kuin joku 36k tjsp per asunto + tietysti korot päälle ja varmaan 10+ vuotta maksettavanaksi. Mutta osa voi olla vanhuksia tms. jotka eivät sitä suoraan käteisellä & heti maksa vaan ottavat sen pidemmän reitin eli siksi varmaan vielä 400k maksettavana ja velkaa...). Eli varmaan äskettäin tehty jotain isompaa remonttia mistä vielä moinen määrä velkaa jäljellä.

Ymmärrän siis täysin miksi taloyhtiö ei ole innokas ottamaan roimasti lisävelkaa ja vetämään putki + viemäri + märkätilat + kuitu jokaiseen kotiin projektia (tuo viimeisin taisi tulla vuodenvaihteessa pakollisena lisänä isomman remontin kera)

Eli hinta mitä asumisesta nyt maksavat on kohtuu korkea ja pahimmillaan yhtiö ei saa edes lisää lainaa = jokaisen pitäisi ottaa ja maksaa se itse mikä ei välttämättä onnistu.

Hänen saavutuksina on mm. torpata 30€ hintaiset paikalleen asennetut ja testatut palovaroittimet, sillä Puuilossa varoitin maksoi 9,90€/kpl.

Kannattaa mainita että hallitus on vastuussa siitä että jokaisella on oikea määrä asennettuja palovaroittimia asunnossaan.. eli heidän täytyy henkilökohtaisesti käydä niitä tarkistelemassa ja vaihtelemassa paristoja.. tuo 30€ diili alkaa nopeasti näyttämään paremmalta koska "jos jotain sattuu TM" tilanteessa ei auta yhtään jos se asukas on vannonut ja vakuuttanut että kaikki on kunnossa jos ovat saaneet itse noita asennella ja tarkastaa.

Viimeksi muokattu:
Ongelmaksi tuossa voi nousta myös se että 11 asunnon rivarilla on jo 400k velkaa (joo tiedän, ei se ole kuin joku 36k tjsp per asunto + tietysti korot päälle ja varmaan 10+ vuotta maksettavanaksi). Eli varmaan äskettäin tehty jotain isompaa remonttia mistä vielä moinen määrä velkaa jäljellä.

Ymmärrän siis täysin miksi taloyhtiö ei ole innokas ottamaan roimasti lisävelkaa ja vetämään putki + viemäri + märkätilat + kuitu jokaiseen kotiin projektia (tuo viimeisin taisi tulla vuodenvaihteessa pakollisena lisänä isomman remontin kera)

Eli hinta mitä asumisesta nyt maksavat on kohtuu korkea ja pahimmillaan yhtiö ei saa edes lisää lainaa = jokaisen pitäisi ottaa ja maksaa se itse mikä ei välttämättä onnistu.
Rivitaloissa on monesti useamman kokoisia asuntoja ja isommat lainat ovat yleensä neliöperusteisia, joten siellä varmaan suurimpien asuntojen omistajat maksavat isompaakin pottia.

Jo olemassa oleva laina on tietty iso asia. Se ei vaan muuta sitä tosiasiaa, että jos nyt vaikka kaikissa asunnoissa tai puolessa niistä on kylpyhuoneen ilma vedetty muualle kuin ulos, korjausten siirtäminen hyvin todennäköisesti kasvattaa kustannuksia.

Rivitaloissa on monesti useamman kokoisia asuntoja ja isommat lainat ovat yleensä neliöperusteisia, joten siellä varmaan suurimpien asuntojen omistajat maksavat isompaakin pottia.

Tuo on täysin totta ja omastakin rivarista löytyy muutamia pienempiä hädin tuskin 60m2 asuntoa mutta yritin sanoa että yllättävän moni EI varaudu tilanteisiin elämässä ns. yhtään. Eli jos / kun puskuria ei ole niin sitten purraan hammasta ja maksetaan se seuraaavat 10+ vuotta sitä korkeampaa korjausvastiketta ja äänestetään ettei vaan yhtään lisää velkaa oteta.

Kun vastavuoroisesti on monia jotka ovat jo osaketta hankkiessaan katsoneet "vuosimallia -86, varataaan muutama kymppitonni tuleviin remontteihin" ja kasvattaneet sitä => kun velkaa otetaan maksavat sen heti ja jatkavat elämää.

Eli se ei välttämättä pelkästään hallituksesta johdu ettei uutta velkaa haluta ottaa, kannattaa jututtaa myös muita osakkaita ja jos heidät saa taakseen voi tarvittaessa jopa vaihtaa hallituksen jos tahtoa löytyy ja kyllä niitä uudistuksiakin (sekä lisää korjausvelkaa) saa tehtyä.

Pidemmän päälle on kuitenkin parempi että kaikki korjataan eikä päästetä tuollaiseen tilanteeseen missä velkaa on jo lähemmäs puolimiljoonaa, 11 asunto-osaketta ja pitäisi tehdä iso liuta korjauksia lisää kun kaikki hajoaa käsiin eikä "mitään" ole tehty 40 vuoteen...

EDIT: otaksuttavasti ja toivottavasti siellä on tehtynä edes 10v PTS (tai mieluusti jo 5v PTS = pitkän tähtäimen suunnitelma = ennuste korjauksista, kustannuksista ja ajankohdista) että osakkaat osaavat varautua noihin eivätkä vaan pistä päätä puskaan "onneksi ei koske minua" kun osalla putket paukkuvat tai on kosteusongelmaa...

Viimeksi muokattu:
Ongelmaksi tuossa voi nousta myös se että 11 asunnon rivarilla on jo 400k velkaa (joo tiedän, ei se ole kuin joku 36k tjsp per asunto + tietysti korot päälle ja varmaan 10+ vuotta maksettavanaksi. Mutta osa voi olla vanhuksia tms. jotka eivät sitä suoraan käteisellä & heti maksa vaan ottavat sen pidemmän reitin eli siksi varmaan vielä 400k maksettavana ja velkaa...). Eli varmaan äskettäin tehty jotain isompaa remonttia mistä vielä moinen määrä velkaa jäljellä.

Kannattaa mainita että hallitus on vastuussa siitä että jokaisella on oikea määrä asennettuja palovaroittimia asunnossaan.. eli heidän täytyy henkilökohtaisesti käydä niitä tarkistelemassa ja vaihtelemassa paristoja.. tuo 30€ diili alkaa nopeasti näyttämään paremmalta koska "jos jotain sattuu TM" tilanteessa ei auta yhtään jos se asukas on vannonut ja vakuuttanut että kaikki on kunnossa jos ovat saaneet itse noita asennella ja tarkastaa.
Tästä mainitsin kyllä ja isännöitsijäkin vähän yritti suositella ammattilaista. Mutta pieni porukka käyttäytyy kuin koulukiusaajat ja saa muut hiljenemään.

Onhan hankala tilanne. Sanot olevasi uusi asukas. Myyjällähän on kahden vuoden vastuu virheistä, jotka eivät olleet ilmiselvästi nähtävissä oston yhteydessä. Eli kaupan purkuun tai hinnanalennukseen tässä voisi olla eväitä. Hankalaksi tämän voi tehdä se, että suuri osa noista ongelmista on kuitenkin yhtiön vastuulla. Mutta olisitko ostanut, jos olisit tiennyt? Entä se vuoden 2013 raportti, jossa virhe jo näkyi? Oliko se edellisen omistajan ajalta ja oliko ko. paperi ennen ostoa annettujen joukossa?

Muutama lisäajatus:

- Kannattaa jutella kunnan terveystarkastajan kanssa. Tässä on asumisterveyteen liittyvä asia, jota yhtiö ei ole kiinnostunut korjaamaan kunnolla. He voivat saada yhtiöön vauhtia.
- Juristin apu olisi tärkeää. Onnistuisko oikeusavun kautta (Oikeusapu - Oikeuspalveluvirasto) tai tuttujen kautta sopuhintaan? Kannattaa selvittää.
- Tuossahan on elefantti huoneessa se, että samat tai muut rakennusvirheet löytyvät myös muista asunnoista. Olisko asukkaissa sen verran tolkun ihmisiä, että ylimääräisessä yhtiökokouksessa (jonka voi vaatia koolle) päätettäisiin kaikkien kylppärien tilanteen tarkistamisesta ja korjauksista? Muutenhan on isommat ongelmat edessä.
Toki suunnitelmissa oli jossain kohtaa remontoida alkuperäinen kylppäri, mutta päällisin puolin oli siisti ja keittiö oli se akuutimmalta vaikuttava. Ja tosiaan tuo paperi löytyi jälkikäteen, ei mainittu ennen kauppaa. Lisäksi vielä märkätiloista puuttunut ilmanvaihto, josta ei tietoa milloin langaton asennus tehty...

En olisi näiden tietojen valossa ostanut. Myyjä kuolinpesä, joka vaikeuttaa reklamointia, mutta yritetään juuri selvittää sitä.

Itseasiassa edellisessä yhtiökokouksessa ollut listalla tälle hallituskaudelle teettä kylpyhuoneiden kunnon kartoitus. Eipä sen eteen mitään hallitus tehnyt.

Ja terveystarkastaja on nyt mukana👍 Tosin vähän outo tilanne, sillä hän vaati yhtiötä mm. tekemään kuntotutkimuksen 12.4. mennessä. Mitään ei tapahtunut ja deadlinen jälkeen selvisi tarkastajan pitäneen palaverin isännöitsijän kanssa, joka tuonut esiin uusia asioita, mutta mitä ja miten tilanne jatkuu on mysteeri. Kuulostaa todella sus

Tuo on täysin totta ja omastakin rivarista löytyy muutamia pienempiä hädin tuskin 60m2 asuntoa mutta yritin sanoa että yllättävän moni EI varaudu tilanteisiin elämässä ns. yhtään. Eli jos / kun puskuria ei ole niin sitten purraan hammasta ja maksetaan se seuraaavat 10+ vuotta sitä korkeampaa korjausvastiketta ja äänestetään ettei vaan yhtään lisää velkaa oteta.

Kun vastavuoroisesti on monia jotka ovat jo osaketta hankkiessaan katsoneet "vuosimallia -86, varataaan muutama kymppitonni tuleviin remontteihin" ja kasvattaneet sitä => kun velkaa otetaan maksavat sen heti ja jatkavat elämää.

Eli se ei välttämättä pelkästään hallituksesta johdu ettei uutta velkaa haluta ottaa, kannattaa jututtaa myös muita osakkaita ja jos heidät saa taakseen voi tarvittaessa jopa vaihtaa hallituksen jos tahtoa löytyy ja kyllä niitä uudistuksiakin (sekä lisää korjausvelkaa) saa tehtyä.

Pidemmän päälle on kuitenkin parempi että kaikki korjataan eikä päästetä tuollaiseen tilanteeseen missä velkaa on jo lähemmäs puolimiljoonaa, 11 asunto-osaketta ja pitäisi tehdä iso liuta korjauksia lisää kun kaikki hajoaa käsiin eikä "mitään" ole tehty 40 vuoteen...

EDIT: otaksuttavasti ja toivottavasti siellä on tehtynä edes 10v PTS (tai mieluusti jo 5v PTS = pitkän tähtäimen suunnitelma = ennuste korjauksista, kustannuksista ja ajankohdista) että osakkaat osaavat varautua noihin eivätkä vaan pistä päätä puskaan "onneksi ei koske minua" kun osalla putket paukkuvat tai on kosteusongelmaa...
Valitettavasti kaikki kuulemma korjataan vasta hajotessa ja siltä vaikuttaa. Ainut tuleva oli ehdottamani kaikkien kylpyhuoneiden kartoitus tämän hallituskauden aika saatuani huolestuttavia yllätyksiä. Tämä sovittiin, mitään sen eteen ei tehty.

Valitettavasti kaikki kuulemma korjataan vasta hajotessa ja siltä vaikuttaa. Ainut tuleva oli ehdottamani kaikkien kylpyhuoneiden kartoitus tämän hallituskauden aika saatuani huolestuttavia yllätyksiä. Tämä sovittiin, mitään sen eteen ei tehty.

Pari asiaa tulee mieleen:
1) otaksuttavasti sait osakkeen tosi halvalla (koska kuolinpesä) ja olivat ehkä myyneet sitä pitkään. + Ehkä päätökseen vaikutti myös se että "wow, tässähän on TODELLA halpa vastike, eikä ole tarvinut tehdä korjauksiakaan tuskin koskaan" tyyppinen tilanne. Mikä yleensä on todella suuri hälytysmerkki.

Eli kaikki tehdään talkoilla tai ei tehdä ollenkaan, vastike niin alhaalla kuin mahdollista, kaikesta säästetään ja luultavasti alkuperäiset asukkaat ovat sillä mentaliteetilla että kuolevat vanhuuteen toivottavasti ennenkuin tarvitsee alkaa korjaamaan mitään.

2) jos löytyy muitakin osakkaita jotka ovat huolissaan, tahtovat muutosta jne. TAI eivät viitsi edes osallistua kokouksiin niin pyri puhumaan heille ja kerää tarvittava äänimäärä. Pyri vaikuttamaan, muuttamaan asioita. Asetu itse hallitukseen ja pyri vaihtamaan koko hallitus.

Tällä hetkellä se että luvataan asioita mutta käytännössä valehdellaan (ne kuitenkin merkitään yhtiökokouksen pöytäkirjaan jne.. eli älä anna vastuuvapautusta hallitukselle vaan sano aina eriävä mielipide ja kerro että nuo asiat mitä kirjattiin täytyy ensin hoitaa..) JA mitään ei hoideta vaan annetaan koko omaisuuden hajota käsiin. Se että "vesi tulee vastaan eteisen parketissa" on todella huolestuttavaa. Kohta olette tilanteessa missä ns. koko paska täytyy purkaa koska se asetetaan asumiskieltoon, minkä jälkeen täytyy toivoa että omistatte tontin ja saatte tarpeeksi lainaa uuden rakentamiseen.. mikä voi nykyisen 400k velan kanssa olla aika mahdoton yhtälö.

Tästä mainitsin kyllä ja isännöitsijäkin vähän yritti suositella ammattilaista. Mutta pieni porukka käyttäytyy kuin koulukiusaajat ja saa muut hiljenemään.
Tuo esille yhtiökouksissa tai pihatapaamisissa nykyinen toiminta, miten se EI ole lainmukaista ja taloyhtiö on niistä rahallisesti vastuussa sekä hallituksen jäsenet henkilökohtaisesti. Tuo esille ettei vastuuvapautta hallituksen jäsenille EIKÄ isännöitsijälle tule missään nimessä myöntää, koska tällöin kulut maksaa todennäköisesti taloyhtiö eli kaikki muutkin osakkaat. Muistaakseni vastuuvapauden myöntäminen ei ole absoluuttinen vaan siinä oli jotain poikkeuksia joita en nyt muista ulkoa. Tuollaisissa taloyhtiöissä ne hiljaiset voivatkin olla itse asiassa se hiljainen enemmistö.

Ellet halua käydä vetämässä henkilökohtaisesti jokaista kiusaajaa turpaan, niin hommaat itsesi taloyhtiön hallitukseen puheenjohtajaksi. Yritä saada mukaan muitakin henkilöitä, jotka ovat tympääntyneitä nykyiseen toimintaan eli muutosta haluavat olisivat enemmistössä hallituksessa. Tämän jälkeen isännöitsijä vaihtoon, taloyhtiö Kiinteistöliiton jäseneksi ja olet sinne sitten yhteydessä taloyhtiön asioiden selvittelyn aloittamiseksi. He neuvovat askeleet. Jos et nyt oikeasti liioittele, niin noista olisi hyvinkin mahdollista saada isännöitsijä sekä hallituksen jäsenet vastuuseen rahallisesti.

Edit: infoa alkuun pääsemiseksi Kiinteistöliitto - Innokas voi ehdottaa itseään hallituksen jäseneksi

taloyhtiö Kiinteistöliiton jäseneksi ja olet sinne sitten yhteydessä taloyhtiön asioiden selvittelyn aloittamiseksi. He neuvovat askeleet.

Saako tuolta käytännössä minkälaista apua, kun ilmoittavat sivuillansa näin;

"Kiinteistöliiton kaikille avoin maksullinen lakineuvonta on suljettu pysyvästi. Toimenpiteellä takaamme paremmat resurssit jäsenten lakineuvonnassa.

Maksutonta lakineuvontaa asumisen asioissa tarjoaa Kuluttajaliitto."

Tuskin kannattaa hommautua hallituksen puheenjohtajaksi jos se on henkilökohtaisesti vastuussa. Kuitenkaan siitä ei varmaan montaa tonnia kuussa saa palkkiota.

Tuskin kannattaa hommautua hallituksen puheenjohtajaksi jos se on henkilökohtaisesti vastuussa. Kuitenkaan siitä ei varmaan montaa tonnia kuussa saa palkkiota.

Joka vuosi yhtiökokouksessa hallitus vapautetaan vastuusta.
Ja hallituksen saattaminen vastuuseen vaatii osakkaan itse ajamaa oikeudenkäyntiä, niin sitä tuskin tulee. Voi @SuperMpop nyt haastaa kaikki oikeuteen, mutta tuskin sieltä korvauksia saa.

Saako tuolta käytännössä minkälaista apua, kun ilmoittavat sivuillansa näin;

"Kiinteistöliiton kaikille avoin maksullinen lakineuvonta on suljettu pysyvästi. Toimenpiteellä takaamme paremmat resurssit jäsenten lakineuvonnassa.

Maksutonta lakineuvontaa asumisen asioissa tarjoaa Kuluttajaliitto."
Saa, tuossahan juuri sanotaan että keskitytään nimenomaan jäsenten (jäseninä olevien taloyhtiöiden) lakineuvontaan.

Saa, tuossahan juuri sanotaan että keskitytään nimenomaan jäsenten (jäseninä olevien taloyhtiöiden) lakineuvontaan.

Kiinteistöliitto - Lakineuvonta

Kiinteistöliiton lakineuvonta palvelee jäseniä asumisen lainsäädäntöön ja taloyhtiöiden arkeen liittyvissä asioissa. Lakimiehet ovat erikoistuneet kiinteistölainsäädäntöön. Jäsentaloyhtiöt voivat varata puhelinaikoja ja pyytää kirjallisia lausuntoja kiistanalaisissa asioissa. Lisäksi tarjotaan...
kiinteistoliitto.fi
kiinteistoliitto.fi
Mutta ite miettiny et mitenkä ne jäsenyydet okieseti toimii käytännössä, kun moni pieni taloyhtiö ei oo liittyny mihinkään liittoon. Onko se sit vaan oma onni jos tulee joku riita?

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
306 681
Jäsenet
82 944
Uusin jäsen
mikand

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom