Talvirenkaat - yleisketju

Itse laitoin todellisen loton vetämään ja tilasin erenkaista italialaisen Mazzini 205/50R17 93T SNOWLEOPARD 2 XL kitkarenkaat.
Youtubesta löytyi joku Norjalainen teslamies joka onnistuneesti pysyi ojien välissä ko. renkailla. Karvan alle 240€ tuli setille hintaa.
 
Itse laitoin todellisen loton vetämään ja tilasin erenkaista italialaisen Mazzini 205/50R17 93T SNOWLEOPARD 2 XL kitkarenkaat.
Youtubesta löytyi joku Norjalainen teslamies joka onnistuneesti pysyi ojien välissä ko. renkailla. Karvan alle 240€ tuli setille hintaa.
Kiinalaiset nuo renkaat kylläkin on. Valittu vaan houkuttelevampi nimi noille.
 
Itsellä renkaat ovat kyllä semmoinen hankinta ettei halua liikaa pihistellä. Sen lisäksi että ne vaikuttaa omaan ajoturvallisuuteen niin ne vaikuttavat myös muiden liikenteessä olevien turvallisuuteen. Mutta kukin tyylillään.
Pihistelee sitten kesärenkaista pois. Kyllä itsekkin lähen talvirenkaissa sieltä medium segmentistä liikkeelle. Aina kun joku sanoo x talvirengas huono niin se on 90% tapauksista kiinalainen.
 
Joo, testien ja käyttäjäarvosteluiden perusteella päädyin tilaamaan nuo. Toki palstoilla jonkun verran moititaan näiden melua, mutta eipä mikään nastarengas sen suhteen täydellinen ole.

Tulevat kotiinkuljetuksella. Tänään pitäisi itse asiassa postin seurannan mukaan olla paketti kotiovella.

Edit: Renkaat tuli ja kaikki oli tänä kesänä paistettuja eli hyvinkin tuoretta tavaraa.
Taidan laittaa saman setin tilaukseen. Hinta sen verran kilpailukykyinen ja lasken samaan kategoriaan nämä Kumhot kuin Hankookin Winter piket eli ns. midrange pyörä, joka on kuitenkin testeissä menestynyt hyvin hintaisekseen:thumbsup:

E: tämä setti siis kyseessä KUMHO WI32 205/55R16 94T XL 3PMSF studded
 
Viimeksi muokattu:
Taidan laittaa saman setin tilaukseen. Hinta sen verran kilpailukykyinen ja lasken samaan kategoriaan nämä Kumhot kuin Hankookin Winter piket eli ns. midrange pyörä, joka on kuitenkin testeissä menestynyt hyvin hintaisekseen:thumbsup:

E: tämä setti siis kyseessä KUMHO WI32 205/55R16 94T XL 3PMSF studded
1758396325710.png

Guru Meditation, Amigallako sivut pyörii 😁 Sori OT, oli pakko kommentoida.
 
Täältä suositus erenkaat.fi:lle ainakin näin yhden tilauksen perusteella. Viime torstaina tilattu Michelinin x ice north 4 nastarenkaat ja tänään saapuivat kotiovelle. DOT 2025 lupailtiin sivuston mukaan ja leima renkaissa 6/2025 eli tuoretta tavaraa on!
 
Ei ole jäätestiä, koska tuo on tehty jo vuos sitten ja silloin ei ollut esim CC3 saatavana testiryhmään. Selviää videolta, tyre review.

Mitä tulee
Juu aika kuraa on kyllä Suomen teille tuommoiset juurikin tuon jään vuoksi. Lämpimien maiden "kylmän" sään renkaat.
kommenttiin niin sanonpahan vaan näin CC2 vara-autossa niillä edellisen talven ajaneena, että ei ole lähellekään niin huonot talvirenkainakaan kun Huulilasien ym vanhojen medioiden tietotoimistot SEO:n baarien kaikukopilla antaa ymmärtää, samat mediat jotka rummuttaa, että Suomessa(kin) pitää ajaa V nopeusluokan premium renkailla, vaikka täällä körötellään suurin osa kesäsuoritteesta 80km/h aluella, jopa satasta.

Meinasin Nokian tehdaskierroksella ottaa tämän propagandan (sama taho minkä vuoksi lujaa Hakkapeliitta ja nastat) yhteen, että "perustele miksi täällä pitää olla 240km/h luokitettuun olevat Nokian Blackit alla" kun T ja H luokatkin riittäis tänne vallan mainiosti?
- kyllä sen kaistanvaihdoissa moottoritiellä huomaa sen eron.

Pohtikaa tuota rengasinsinöörin selitystä mielessänne kun jyrräätte suomalaista väylää maksimisaaan ~130km/h kuinka se vaihto ohituskaistalle ja takaisin vaatii ehdottomasti niissä nopeuksissa maksamaan 100-300€ enemmän rengassarjasta kuin muualla Euroopassa.

Huonommillakin vuosikausia vanhoilla 'oikeilla' talvirenkailla ajetaan todellisen pidon ollessa paljon kunnollisen jokakelin renkaan takana.

Mutta mielikuvat. :og:
 
No itselle auton vaihdon myötä oli alla allseasonit, oletin ensin että olivat kitkat ja ihmettelin että on susipaskat kun vähänkin liukkautta näkyvillä, liikenneympyröihinkin sai ajaa asenteella kesärenkaat alla. No allseasonithan ne oli kun tarkemmin tutkaili, tulevalle talvelle alle oikeat talvirenkaat ja nuo allseasonit vaihtuu oikeisiin kesätöppösiin ens kesäksi. Kyllähän nuo kesällä alla pyöri, kulutusvaikutus tuskin oli positiivinen ja ei mitenkään hiljaisiksikaan voinut kehua, onneksi ei ääritilanteissa joutunut renkaan ominaisuuksiin tutustumaan.
 
Taidan laittaa saman setin tilaukseen. Hinta sen verran kilpailukykyinen ja lasken samaan kategoriaan nämä Kumhot kuin Hankookin Winter piket eli ns. midrange pyörä, joka on kuitenkin testeissä menestynyt hyvin hintaisekseen:thumbsup:

E: tämä setti siis kyseessä KUMHO WI32 205/55R16 94T XL 3PMSF studded
Tänään saapui Kumhot ja paistoleima 2225. Lauantaina laitoin tilauksen sisään. Ihan kelpo toimintaa omasta mielestä ja hinta oli edullinen.
 
No itselle auton vaihdon myötä oli alla allseasonit, oletin ensin että olivat kitkat ja ihmettelin että on susipaskat kun vähänkin liukkautta näkyvillä, liikenneympyröihinkin sai ajaa asenteella kesärenkaat alla. No allseasonithan ne oli kun tarkemmin tutkaili, tulevalle talvelle alle oikeat talvirenkaat ja nuo allseasonit vaihtuu oikeisiin kesätöppösiin ens kesäksi. Kyllähän nuo kesällä alla pyöri, kulutusvaikutus tuskin oli positiivinen ja ei mitenkään hiljaisiksikaan voinut kehua, onneksi ei ääritilanteissa joutunut renkaan ominaisuuksiin tutustumaan.

Eikös Polestar ja Volvo(?) ole jo pitkään toimittaneet uudet autot allseason-renkailla oli sitten kesä tai talvi. Sitä en tiedä mitä keskellä talvea ostaessa tapahtuu, että kehoittavatko asiakasta oikeiden talvirenkaiden hankintaan vai mitä tapahtuu.
 
Ihan mielenkiintoinen "All season tyres" arvostelu: The Best All Season Tyres For 2025/26 - Tyre Reviews And Ratings, verrokkina oikea talvirenhas ja kesärengas.
Ihan hyvin pärjää allseasonit lumella, miksiköhän ei ollut mitään jäätestejä otettu mukaan, siinähän se allseasoneitten heikkous olis
Juu aika kuraa on kyllä Suomen teille tuommoiset juurikin tuon jään vuoksi. Lämpimien maiden "kylmän" sään renkaat.

Juuri tuon all-seasoneiden markkina-alueen vuoksi, ei välttämättä testata olosuhteisiin, jotka on relevantteja äärimmäisen pienen osan ajasta. Sivuston ylläpitäjä herra Benson testaa muutenkin omalla rahalla ja rengasvalmistajien laupeudesta, joten kaikkien testien ajaminen voisi olla taloudellisestikin haastavaa.

Viime vuonna tosin kävi jäälläkin kokeilemassa kiihtyvyyden ja jarrutuksen. Ja Tekniikan maailmahan testasi vuosien 22 ja 23 talvirengastesteissä verrokkirenkaina Continentalin KE-kitkan ja jokakelinrenkaan, joten ne lukemalla saa kattavamman kuvan suorituskyvystä.


No itselle auton vaihdon myötä oli alla allseasonit, oletin ensin että olivat kitkat ja ihmettelin että on susipaskat kun vähänkin liukkautta näkyvillä, liikenneympyröihinkin sai ajaa asenteella kesärenkaat alla. No allseasonithan ne oli kun tarkemmin tutkaili, tulevalle talvelle alle oikeat talvirenkaat ja nuo allseasonit vaihtuu oikeisiin kesätöppösiin ens kesäksi. Kyllähän nuo kesällä alla pyöri, kulutusvaikutus tuskin oli positiivinen ja ei mitenkään hiljaisiksikaan voinut kehua, onneksi ei ääritilanteissa joutunut renkaan ominaisuuksiin tutustumaan.

Mutta ajelit kuitenkin viime talven niillä allseasoneilla, koska vasta tulevalle talvelle aiot hankkia talvirenkaat? Tuo on jo aika hyvä, koska kesärenkailla olisi varmaan ollut aika tuskaista ajaa läpi talven, niissä kun ei talviominaisuuksia ole lainkaan...
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tuon all-seasoneiden markkina-alueen vuoksi, ei välttämättä testata olosuhteisiin, jotka on relevantteja äärimmäisen pienen osan ajasta. Sivuston ylläpitäjä herra Benson testaa muutenkin omalla rahalla ja rengasvalmistajien laupeudesta, joten kaikkien testien ajaminen voisi olla taloudellisestikin haastavaa.

Viime vuonna tosin kävi jäälläkin kokeilemassa kiihtyvyyden ja jarrutuksen. Ja Tekniikan maailmahan testasi vuosien 22 ja 23 talvirengastesteissä verrokkirenkaina Continentalin KE-kitkan ja jokakelinrenkaan, joten ne lukemalla saa kattavamman kuvan suorituskyvystä.




Mutta ajelit kuitenkin viime talven niillä allseasoneilla, koska vasta tulevalle talvelle aiot hankkia talvirenkaat? Tuo on jo aika hyvä, koska kesärenkailla olisi varmaan ollut aika tuskaista ajaa läpi talven, niissä kun ei talviominaisuuksia ole lainkaan...
no en ajellut talvea kuin vasta maaliskuusta eteenpäin
 
No itselle auton vaihdon myötä oli alla allseasonit, oletin ensin että olivat kitkat ja ihmettelin että on susipaskat kun vähänkin liukkautta näkyvillä, liikenneympyröihinkin sai ajaa asenteella kesärenkaat alla. No allseasonithan ne oli kun tarkemmin tutkaili, tulevalle talvelle alle oikeat talvirenkaat ja nuo allseasonit vaihtuu oikeisiin kesätöppösiin ens kesäksi. Kyllähän nuo kesällä alla pyöri, kulutusvaikutus tuskin oli positiivinen ja ei mitenkään hiljaisiksikaan voinut kehua, onneksi ei ääritilanteissa joutunut renkaan ominaisuuksiin tutustumaan.
Allseason yhdistää kesä ja talvirenkaan huonot puolet hienosti yhteen pakettiin
 
Kitkat hakusessa suht harvinaiselle rengaskoolle 195/50r16, kun nykyisiä käytetty ~4 talvea 2019 paistovuodella.

Muutama tarjous tuli R3 ja CVC7 samalla 2019 paistovuodella - onko mitään järkeä laittaa alle ajamattomat 6v. vanhat renkaat? Olisivat noin puolet halvemmat kuin 2024/2025 vuodella olevat. Auto lähtee anyways vaihtoon 3-4v. sisällä.
 
Kitkat hakusessa suht harvinaiselle rengaskoolle 195/50r16, kun nykyisiä käytetty ~4 talvea 2019 paistovuodella.

Muutama tarjous tuli R3 ja CVC7 samalla 2019 paistovuodella - onko mitään järkeä laittaa alle ajamattomat 6v. vanhat renkaat? Olisivat noin puolet halvemmat kuin 2024/2025 vuodella olevat. Auto lähtee anyways vaihtoon 3-4v. sisällä.
Ei ole järkeä laittaa vanhaa tavaraa alle, voi henki lähteä
 
Kitkat hakusessa suht harvinaiselle rengaskoolle 195/50r16, kun nykyisiä käytetty ~4 talvea 2019 paistovuodella.

Muutama tarjous tuli R3 ja CVC7 samalla 2019 paistovuodella - onko mitään järkeä laittaa alle ajamattomat 6v. vanhat renkaat? Olisivat noin puolet halvemmat kuin 2024/2025 vuodella olevat. Auto lähtee anyways vaihtoon 3-4v. sisällä.

Periaatteessa oikein varastoidun renkaan ei pitäisi paljoa menettää suorituskyvystään, mutta haihtuuhan sieltä väkisinkin niitä renkaan joustavana pitäviä yhdisteitä varastoinnissakin. Itselläni tuollainen varastossa lojunut rengas oli ensialkuun ihan hyvä, käsituntumalta ja aistinvaraisesti, mutta sitten lamellit muuttuivat jäykemmiksi jo ensimmäisen talven aikana, vaikka kilometrejä ei paljoa kertynyt. Liittyikö korkeaan ikään vai olisiko tehdasuusikin käyttäytynyt samalla tavalla, tiedä häntä.

Loppupäästä nuo on jo aika vanhat ja loppuunajetut, kun renkaan suositusmaksimi-ikä on 6 vuotta alla tai 10 vuotta valmistuksesta. Voi näkyä hyvityksessä negatiivisesti, jos automyyjää kiinnostaa. Ja toisaalta ihkauudetkin kitkat on 3-4 vuoden käytön jälkeen nähneet parhaat päivänsä, joten en häpeilisi uusienkaan ostamista.
 
Kitkat hakusessa


Kysymykseen; ne olis nyt kuusvuotiaat ja lopussa kymmenvuotiaat. Aika heikko pito olis jo todennäköisesti toisena talvena, ilman vertailutestiä on paha sanoa kuinka paljon niistä ottaa jo nyt takkiin pidossa ensimmäisenä talvena.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
288 031
Viestejä
4 936 118
Jäsenet
79 447
Uusin jäsen
Tomppara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom