Talvirenkaat - yleisketju

Itse laitoin todellisen loton vetämään ja tilasin erenkaista italialaisen Mazzini 205/50R17 93T SNOWLEOPARD 2 XL kitkarenkaat.
Youtubesta löytyi joku Norjalainen teslamies joka onnistuneesti pysyi ojien välissä ko. renkailla. Karvan alle 240€ tuli setille hintaa.
 
Itse laitoin todellisen loton vetämään ja tilasin erenkaista italialaisen Mazzini 205/50R17 93T SNOWLEOPARD 2 XL kitkarenkaat.
Youtubesta löytyi joku Norjalainen teslamies joka onnistuneesti pysyi ojien välissä ko. renkailla. Karvan alle 240€ tuli setille hintaa.
Kiinalaiset nuo renkaat kylläkin on. Valittu vaan houkuttelevampi nimi noille.
 
Itsellä renkaat ovat kyllä semmoinen hankinta ettei halua liikaa pihistellä. Sen lisäksi että ne vaikuttaa omaan ajoturvallisuuteen niin ne vaikuttavat myös muiden liikenteessä olevien turvallisuuteen. Mutta kukin tyylillään.
Pihistelee sitten kesärenkaista pois. Kyllä itsekkin lähen talvirenkaissa sieltä medium segmentistä liikkeelle. Aina kun joku sanoo x talvirengas huono niin se on 90% tapauksista kiinalainen.
 
Joo, testien ja käyttäjäarvosteluiden perusteella päädyin tilaamaan nuo. Toki palstoilla jonkun verran moititaan näiden melua, mutta eipä mikään nastarengas sen suhteen täydellinen ole.

Tulevat kotiinkuljetuksella. Tänään pitäisi itse asiassa postin seurannan mukaan olla paketti kotiovella.

Edit: Renkaat tuli ja kaikki oli tänä kesänä paistettuja eli hyvinkin tuoretta tavaraa.
Taidan laittaa saman setin tilaukseen. Hinta sen verran kilpailukykyinen ja lasken samaan kategoriaan nämä Kumhot kuin Hankookin Winter piket eli ns. midrange pyörä, joka on kuitenkin testeissä menestynyt hyvin hintaisekseen:thumbsup:

E: tämä setti siis kyseessä KUMHO WI32 205/55R16 94T XL 3PMSF studded
 
Viimeksi muokattu:
Taidan laittaa saman setin tilaukseen. Hinta sen verran kilpailukykyinen ja lasken samaan kategoriaan nämä Kumhot kuin Hankookin Winter piket eli ns. midrange pyörä, joka on kuitenkin testeissä menestynyt hyvin hintaisekseen:thumbsup:

E: tämä setti siis kyseessä KUMHO WI32 205/55R16 94T XL 3PMSF studded
1758396325710.png

Guru Meditation, Amigallako sivut pyörii 😁 Sori OT, oli pakko kommentoida.
 
Täältä suositus erenkaat.fi:lle ainakin näin yhden tilauksen perusteella. Viime torstaina tilattu Michelinin x ice north 4 nastarenkaat ja tänään saapuivat kotiovelle. DOT 2025 lupailtiin sivuston mukaan ja leima renkaissa 6/2025 eli tuoretta tavaraa on!
 
Ei ole jäätestiä, koska tuo on tehty jo vuos sitten ja silloin ei ollut esim CC3 saatavana testiryhmään. Selviää videolta, tyre review.

Mitä tulee
Juu aika kuraa on kyllä Suomen teille tuommoiset juurikin tuon jään vuoksi. Lämpimien maiden "kylmän" sään renkaat.
kommenttiin niin sanonpahan vaan näin CC2 vara-autossa niillä edellisen talven ajaneena, että ei ole lähellekään niin huonot talvirenkainakaan kun Huulilasien ym vanhojen medioiden tietotoimistot SEO:n baarien kaikukopilla antaa ymmärtää, samat mediat jotka rummuttaa, että Suomessa(kin) pitää ajaa V nopeusluokan premium renkailla, vaikka täällä körötellään suurin osa kesäsuoritteesta 80km/h aluella, jopa satasta.

Meinasin Nokian tehdaskierroksella ottaa tämän propagandan (sama taho minkä vuoksi lujaa Hakkapeliitta ja nastat) yhteen, että "perustele miksi täällä pitää olla 240km/h luokitettuun olevat Nokian Blackit alla" kun T ja H luokatkin riittäis tänne vallan mainiosti?
- kyllä sen kaistanvaihdoissa moottoritiellä huomaa sen eron.

Pohtikaa tuota rengasinsinöörin selitystä mielessänne kun jyrräätte suomalaista väylää maksimisaaan ~130km/h kuinka se vaihto ohituskaistalle ja takaisin vaatii ehdottomasti niissä nopeuksissa maksamaan 100-300€ enemmän rengassarjasta kuin muualla Euroopassa.

Huonommillakin vuosikausia vanhoilla 'oikeilla' talvirenkailla ajetaan todellisen pidon ollessa paljon kunnollisen jokakelin renkaan takana.

Mutta mielikuvat. :og:
 
No itselle auton vaihdon myötä oli alla allseasonit, oletin ensin että olivat kitkat ja ihmettelin että on susipaskat kun vähänkin liukkautta näkyvillä, liikenneympyröihinkin sai ajaa asenteella kesärenkaat alla. No allseasonithan ne oli kun tarkemmin tutkaili, tulevalle talvelle alle oikeat talvirenkaat ja nuo allseasonit vaihtuu oikeisiin kesätöppösiin ens kesäksi. Kyllähän nuo kesällä alla pyöri, kulutusvaikutus tuskin oli positiivinen ja ei mitenkään hiljaisiksikaan voinut kehua, onneksi ei ääritilanteissa joutunut renkaan ominaisuuksiin tutustumaan.
 
Taidan laittaa saman setin tilaukseen. Hinta sen verran kilpailukykyinen ja lasken samaan kategoriaan nämä Kumhot kuin Hankookin Winter piket eli ns. midrange pyörä, joka on kuitenkin testeissä menestynyt hyvin hintaisekseen:thumbsup:

E: tämä setti siis kyseessä KUMHO WI32 205/55R16 94T XL 3PMSF studded
Tänään saapui Kumhot ja paistoleima 2225. Lauantaina laitoin tilauksen sisään. Ihan kelpo toimintaa omasta mielestä ja hinta oli edullinen.
 
No itselle auton vaihdon myötä oli alla allseasonit, oletin ensin että olivat kitkat ja ihmettelin että on susipaskat kun vähänkin liukkautta näkyvillä, liikenneympyröihinkin sai ajaa asenteella kesärenkaat alla. No allseasonithan ne oli kun tarkemmin tutkaili, tulevalle talvelle alle oikeat talvirenkaat ja nuo allseasonit vaihtuu oikeisiin kesätöppösiin ens kesäksi. Kyllähän nuo kesällä alla pyöri, kulutusvaikutus tuskin oli positiivinen ja ei mitenkään hiljaisiksikaan voinut kehua, onneksi ei ääritilanteissa joutunut renkaan ominaisuuksiin tutustumaan.

Eikös Polestar ja Volvo(?) ole jo pitkään toimittaneet uudet autot allseason-renkailla oli sitten kesä tai talvi. Sitä en tiedä mitä keskellä talvea ostaessa tapahtuu, että kehoittavatko asiakasta oikeiden talvirenkaiden hankintaan vai mitä tapahtuu.
 
Ihan mielenkiintoinen "All season tyres" arvostelu: The Best All Season Tyres For 2025/26 - Tyre Reviews And Ratings, verrokkina oikea talvirenhas ja kesärengas.
Ihan hyvin pärjää allseasonit lumella, miksiköhän ei ollut mitään jäätestejä otettu mukaan, siinähän se allseasoneitten heikkous olis
Juu aika kuraa on kyllä Suomen teille tuommoiset juurikin tuon jään vuoksi. Lämpimien maiden "kylmän" sään renkaat.

Juuri tuon all-seasoneiden markkina-alueen vuoksi, ei välttämättä testata olosuhteisiin, jotka on relevantteja äärimmäisen pienen osan ajasta. Sivuston ylläpitäjä herra Benson testaa muutenkin omalla rahalla ja rengasvalmistajien laupeudesta, joten kaikkien testien ajaminen voisi olla taloudellisestikin haastavaa.

Viime vuonna tosin kävi jäälläkin kokeilemassa kiihtyvyyden ja jarrutuksen. Ja Tekniikan maailmahan testasi vuosien 22 ja 23 talvirengastesteissä verrokkirenkaina Continentalin KE-kitkan ja jokakelinrenkaan, joten ne lukemalla saa kattavamman kuvan suorituskyvystä.


No itselle auton vaihdon myötä oli alla allseasonit, oletin ensin että olivat kitkat ja ihmettelin että on susipaskat kun vähänkin liukkautta näkyvillä, liikenneympyröihinkin sai ajaa asenteella kesärenkaat alla. No allseasonithan ne oli kun tarkemmin tutkaili, tulevalle talvelle alle oikeat talvirenkaat ja nuo allseasonit vaihtuu oikeisiin kesätöppösiin ens kesäksi. Kyllähän nuo kesällä alla pyöri, kulutusvaikutus tuskin oli positiivinen ja ei mitenkään hiljaisiksikaan voinut kehua, onneksi ei ääritilanteissa joutunut renkaan ominaisuuksiin tutustumaan.

Mutta ajelit kuitenkin viime talven niillä allseasoneilla, koska vasta tulevalle talvelle aiot hankkia talvirenkaat? Tuo on jo aika hyvä, koska kesärenkailla olisi varmaan ollut aika tuskaista ajaa läpi talven, niissä kun ei talviominaisuuksia ole lainkaan...
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tuon all-seasoneiden markkina-alueen vuoksi, ei välttämättä testata olosuhteisiin, jotka on relevantteja äärimmäisen pienen osan ajasta. Sivuston ylläpitäjä herra Benson testaa muutenkin omalla rahalla ja rengasvalmistajien laupeudesta, joten kaikkien testien ajaminen voisi olla taloudellisestikin haastavaa.

Viime vuonna tosin kävi jäälläkin kokeilemassa kiihtyvyyden ja jarrutuksen. Ja Tekniikan maailmahan testasi vuosien 22 ja 23 talvirengastesteissä verrokkirenkaina Continentalin KE-kitkan ja jokakelinrenkaan, joten ne lukemalla saa kattavamman kuvan suorituskyvystä.




Mutta ajelit kuitenkin viime talven niillä allseasoneilla, koska vasta tulevalle talvelle aiot hankkia talvirenkaat? Tuo on jo aika hyvä, koska kesärenkailla olisi varmaan ollut aika tuskaista ajaa läpi talven, niissä kun ei talviominaisuuksia ole lainkaan...
no en ajellut talvea kuin vasta maaliskuusta eteenpäin
 
No itselle auton vaihdon myötä oli alla allseasonit, oletin ensin että olivat kitkat ja ihmettelin että on susipaskat kun vähänkin liukkautta näkyvillä, liikenneympyröihinkin sai ajaa asenteella kesärenkaat alla. No allseasonithan ne oli kun tarkemmin tutkaili, tulevalle talvelle alle oikeat talvirenkaat ja nuo allseasonit vaihtuu oikeisiin kesätöppösiin ens kesäksi. Kyllähän nuo kesällä alla pyöri, kulutusvaikutus tuskin oli positiivinen ja ei mitenkään hiljaisiksikaan voinut kehua, onneksi ei ääritilanteissa joutunut renkaan ominaisuuksiin tutustumaan.
Allseason yhdistää kesä ja talvirenkaan huonot puolet hienosti yhteen pakettiin
 
Kitkat hakusessa suht harvinaiselle rengaskoolle 195/50r16, kun nykyisiä käytetty ~4 talvea 2019 paistovuodella.

Muutama tarjous tuli R3 ja CVC7 samalla 2019 paistovuodella - onko mitään järkeä laittaa alle ajamattomat 6v. vanhat renkaat? Olisivat noin puolet halvemmat kuin 2024/2025 vuodella olevat. Auto lähtee anyways vaihtoon 3-4v. sisällä.
 
Kitkat hakusessa suht harvinaiselle rengaskoolle 195/50r16, kun nykyisiä käytetty ~4 talvea 2019 paistovuodella.

Muutama tarjous tuli R3 ja CVC7 samalla 2019 paistovuodella - onko mitään järkeä laittaa alle ajamattomat 6v. vanhat renkaat? Olisivat noin puolet halvemmat kuin 2024/2025 vuodella olevat. Auto lähtee anyways vaihtoon 3-4v. sisällä.
Ei ole järkeä laittaa vanhaa tavaraa alle, voi henki lähteä
 
Kitkat hakusessa suht harvinaiselle rengaskoolle 195/50r16, kun nykyisiä käytetty ~4 talvea 2019 paistovuodella.

Muutama tarjous tuli R3 ja CVC7 samalla 2019 paistovuodella - onko mitään järkeä laittaa alle ajamattomat 6v. vanhat renkaat? Olisivat noin puolet halvemmat kuin 2024/2025 vuodella olevat. Auto lähtee anyways vaihtoon 3-4v. sisällä.

Periaatteessa oikein varastoidun renkaan ei pitäisi paljoa menettää suorituskyvystään, mutta haihtuuhan sieltä väkisinkin niitä renkaan joustavana pitäviä yhdisteitä varastoinnissakin. Itselläni tuollainen varastossa lojunut rengas oli ensialkuun ihan hyvä, käsituntumalta ja aistinvaraisesti, mutta sitten lamellit muuttuivat jäykemmiksi jo ensimmäisen talven aikana, vaikka kilometrejä ei paljoa kertynyt. Liittyikö korkeaan ikään vai olisiko tehdasuusikin käyttäytynyt samalla tavalla, tiedä häntä.

Loppupäästä nuo on jo aika vanhat ja loppuunajetut, kun renkaan suositusmaksimi-ikä on 6 vuotta alla tai 10 vuotta valmistuksesta. Voi näkyä hyvityksessä negatiivisesti, jos automyyjää kiinnostaa. Ja toisaalta ihkauudetkin kitkat on 3-4 vuoden käytön jälkeen nähneet parhaat päivänsä, joten en häpeilisi uusienkaan ostamista.
 
Kitkat hakusessa


Kysymykseen; ne olis nyt kuusvuotiaat ja lopussa kymmenvuotiaat. Aika heikko pito olis jo todennäköisesti toisena talvena, ilman vertailutestiä on paha sanoa kuinka paljon niistä ottaa jo nyt takkiin pidossa ensimmäisenä talvena.
 
suht harvinaiselle rengaskoolle 195/50r16

Kannattaa ensimmäisenä tarkistaa ns. rinnakkaiskoot, että onko tarjonta parempaa.

Tuolle rengaskoolle esim. seuraavista voi katsoa.
1758922513901.png


Yleensä +/-10mm leveydessä ei tuota minkäänlaisia ongelmia ja vähän automallista riippuen edes +5% vierintäkehä tai isompikin leveysmuutos ei ongelma, kun ko. autoa on tehty todennäköisesti ihan vakiona useammalla eri rengaskoolla.

Bonuksena saa mittarivirhettä korjattua pienemmäksi, monessa autossa näyttää mittari lähemmäs 10kmh väärin satasen vauhdissa, "ylikoon" renkailla huomattavasti vähemmän.

Huomioitavaa toki, että mittarivirhe väärään suuntaan (todellinen isompi kuin mittarilukema) taitaa olla katsastuksessa hylkäysperuste.
 





Aivan mitä edellä mainittiin, siinä pieni paletti halvasta kohtalaisesta hyvään.
 
Kannattaa ensimmäisenä tarkistaa ns. rinnakkaiskoot, että onko tarjonta parempaa.

Tuolle rengaskoolle esim. seuraavista voi katsoa.
1758922513901.png


Yleensä +/-10mm leveydessä ei tuota minkäänlaisia ongelmia ja vähän automallista riippuen edes +5% vierintäkehä tai isompikin leveysmuutos ei ongelma, kun ko. autoa on tehty todennäköisesti ihan vakiona useammalla eri rengaskoolla.

Bonuksena saa mittarivirhettä korjattua pienemmäksi, monessa autossa näyttää mittari lähemmäs 10kmh väärin satasen vauhdissa, "ylikoon" renkailla huomattavasti vähemmän.

Huomioitavaa toki, että mittarivirhe väärään suuntaan (todellinen isompi kuin mittarilukema) taitaa olla katsastuksessa hylkäysperuste.
Muutama tyhmä kysymys. Mistä tiedän, käykö vanhat vanteet myös noihin muihin kokoihin? Onko väliä, että rekisteriotteessa tyyppihyväksytyissä renkaissa lukee vain 195/50 koko?
 
No olisin nyt erimieltä asiasta. Kyllähän vanteen leveys vaikuttaa siihen minkälaisen renkaan siihen saa/voi asentaa. Kyllähän tuota leimamies katsoo kun meet pullakumeilla perhevankkurilla leimalle. Ja eiköhän ne katso tarvittaessa STROsta mitat.
 
Paskanmarjat kun nytkin puhutaan yhden yksikön muutoksesta profiilissa. Katsuria kiinnostaa onko pintaa, vuorenhuippusymboli ja jos nastarenkaat niin onko paljon katkeillut/irronnut.
 
Kitkat hakusessa suht harvinaiselle rengaskoolle 195/50r16, kun nykyisiä käytetty ~4 talvea 2019 paistovuodella.

Muutama tarjous tuli R3 ja CVC7 samalla 2019 paistovuodella - onko mitään järkeä laittaa alle ajamattomat 6v. vanhat renkaat? Olisivat noin puolet halvemmat kuin 2024/2025 vuodella olevat. Auto lähtee anyways vaihtoon 3-4v. sisällä.
En laittaisi noin vanhoja.

Kannattaa ensimmäisenä tarkistaa ns. rinnakkaiskoot, että onko tarjonta parempaa.

Tuolle rengaskoolle esim. seuraavista voi katsoa.
1758922513901.png


Yleensä +/-10mm leveydessä ei tuota minkäänlaisia ongelmia ja vähän automallista riippuen edes +5% vierintäkehä tai isompikin leveysmuutos ei ongelma, kun ko. autoa on tehty todennäköisesti ihan vakiona useammalla eri rengaskoolla.

Bonuksena saa mittarivirhettä korjattua pienemmäksi, monessa autossa näyttää mittari lähemmäs 10kmh väärin satasen vauhdissa, "ylikoon" renkailla huomattavasti vähemmän.

Huomioitavaa toki, että mittarivirhe väärään suuntaan (todellinen isompi kuin mittarilukema) taitaa olla katsastuksessa hylkäysperuste.
Muutama tyhmä kysymys. Mistä tiedän, käykö vanhat vanteet myös noihin muihin kokoihin? Onko väliä, että rekisteriotteessa tyyppihyväksytyissä renkaissa lukee vain 195/50 koko?
Luultavasti vanteen leveys on sopiva, että mahtuu joku erikoon rengas myös. Renkaassa täytyy olla kyllä riittävä kantavuus autolle.

Mun autossa olisi 245/45R19 oikea koko, mutta joku siihen on laittanut 235/50R19. Nopeusmittarissa +2 tulee noilla nykyisillä kitkarenkailla.

Sun autoonkin voisi aika hyvin mennä 185/55R16, jos sellaista kokoa vaan satutaan myymään? Sama +2km/h tulisi nopeusmittariin. Toki tilaamalla pitäisi löytyä monta eri merkkiä myös oikeaa 195/50R16 kokoa.

Edit:

Omaan autoon ja eturenkaiksi tuo 235/50R19 on aivan maksimi. Eli yhtään isompi ei enää mahdu.
 
Muutama tyhmä kysymys. Mistä tiedän, käykö vanhat vanteet myös noihin muihin kokoihin? Onko väliä, että rekisteriotteessa tyyppihyväksytyissä renkaissa lukee vain 195/50 koko?

Googlen AI-yhteenveto, mutta muistaakseni nämä lukemat pitää paikkaansa.
Renkaan leveys saa poiketa alkuperäisestä enintään 30 mm, vanteen nimellishalkaisija enintään 26 mm, ja renkaan ulkohalkaisija korkeintaan 15 %. Jos renkaat poikkeavat näistä mitoista, ne on muutoskatsastettava

Tuon lisäksi eri vanneleveyksille on suositusleveydet renkaista, joiden sisällä pitäisi teoriassa pysyä.
 
Paskanmarjat kun nytkin puhutaan yhden yksikön muutoksesta profiilissa. Katsuria kiinnostaa onko pintaa, vuorenhuippusymboli ja jos nastarenkaat niin onko paljon katkeillut/irronnut.
hmm.. no teoriassa kyllä voi kiinnostaa nopeusluokka, kantavuus ja vanteen kantavuus. Jos nyt vaikka sähköauto olisi kyseessä.
15v vanhat autot sitten menee varmaan ihan millä vaan.
 
Sitä taas katsellut kitkoja 19” vanteille. Tietenkin tarjotaan kiinalaista Trianglea ja Sailunia. Sitten toisesta päästä Hankook, Pirelli, Nokia ja Continental.

Kiinalaiset pyörii siinä 500-600€ välillä töineen ja muut sitten 800-1000+€. Mutta onko se esim. 400€ tuova sitten suurta eroa? Sailonit oli kesärenkaina ja ihan hyvät olivat ainakin kesällä.

TM 2025 testit vissiin menossa.
Siellä nyt näitä kahta kiinalaista ei ole mutta muita on.
 
TM testin 1. Osa (Golf-kokoluokan nastat ja kitkat) tuli luettua. Ei isoja yllätyksiä, Contin nousu nastoissa toiseksi ehkä suurin huomio. 2. Osassa vertaillaan isompia sähköautojen renkaita.
 
Sitä taas katsellut kitkoja 19” vanteille. Tietenkin tarjotaan kiinalaista Trianglea ja Sailunia. Sitten toisesta päästä Hankook, Pirelli, Nokia ja Continental.

Kiinalaiset pyörii siinä 500-600€ välillä töineen ja muut sitten 800-1000+€. Mutta onko se esim. 400€ tuova sitten suurta eroa? Sailonit oli kesärenkaina ja ihan hyvät olivat ainakin kesällä.

TM 2025 testit vissiin menossa.
Siellä nyt näitä kahta kiinalaista ei ole mutta muita on.
Ääritilanteet, Kiinalaisella menee penkkaan, kun taas premium pysähtyy pientareelle. Mukavuus, kulutuksen kesto ja haluatko tukea Kiinan meininkiä :)
 
Parin viikon takaa pari fiksua kyssäriä..

Mitkä noista budjettimerkeistä/malleista on järkeviä? Tonnin pommiin nastat pitäs saada. Vähän harvinaisempi koko:
215/45r17
...
Ilmeisesti kevyessä autossa 225 leveät on ärsyttävä ajaa lumella. Nekin kyllä vanteelle menisi

Selvitä markkinoiden kapein 225/45 17. Itellä yhdet 225/ 45 Linglongit jotka vaatii 7.5" vanteen tuosta syystä. 205/55 Hankookilla sama juttu toisin päin, toki nuo on kitkoja.

Edit: Meni muuten talvivanteet vaihtoon pari vuotta sitten kun Goodyearin 225/45 17 kitka oli liian kapea 8.5" vanteelle. Nastoissa ei itselle ole tullut vastaavia esimerkkejä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jätettiin talvirenkaat rengashotelliin LapinKumille keväällä. Nyt oli tullut tekstari, että vois vaihdella renkaita että ovat siinä kunnossa.. ihmettelin, että mitä ihmettä. 3 talven hankook winter i*pike rs2 renkaat kyseessä jolla ei ole ajettu muuta kun työajoa kaupungissa, tosi vähän kilometrejä siis per talvi. Meneekö hankookit noin nopeesti huonoon kuntoon? Katsoin keväällä, ettei juuri montaa nastaakaan ole irronnut.

Jos ajaa etelän asfalteilla, nastat (funktionaalinen muoto & ulkonema) pysyy hyvinä yhden talven. Toisen talven ne pysyy käyttökelpoisina. Kolmannen ovat vähän hoh-hoijaa. Sitten voi olla käyttäjässä tai autossakin vikaa. Eli voi olla ihan relevantti huomio. Nastat eivät vaan kestä jatkuvaa asfaltilla ajoa. Niitä on ihan turha laskeskella tai katsella metrin päästä, ei se kerro välttämättä niiden toiminnasta.

Laittelin tästä vuosi pari sitten tähän topicciin jotain esimerkkikuvia jos aihe kiinnostaa enemmän. Jos ja kun olen luvannut joskus jotain siitä tiedosta, millä ne nastat pysyisi kuosissaan asfaltilla ajettaessa, niin tarjous on edelleen voimassa.

Edit: Lisäsin "välttämättä" jotta vältetään väistämätön semiturha vastaus.

Edit2: Hiljainen etätyöpäivä, jos kiinnostaa niin pingatkaa niin käyn kuvaamassa varastossa olevat edellisen hankinnan mukana tulleet 4 vuotta vanhat Linglongit ***kaikilla nastoilla*** joissa ulkonema on vaan loppunut, toimi jarruttaessa (painonsiirtymä) mutta ei enää mutkissa, ojassa käynti oli niin liki että vaihdoin kitkat.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä taas katsellut kitkoja 19” vanteille. Tietenkin tarjotaan kiinalaista Trianglea ja Sailunia. Sitten toisesta päästä Hankook, Pirelli, Nokia ja Continental.
...
Siellä nyt näitä kahta kiinalaista ei ole mutta muita on.

En ole nykytilannetta seurannut, mutta männävuosina ruotsalaisissa ja venäläisissä autolehdissä on ollut myös halvempia talvirenkaita testissä. Voivat hyvinkin olla samasta Test Wordin aineistosta valittu kuin "TM:n testi".

Triangle on ollut tasoa "halvinta kuraa mitä voi ostaa jos on pakko löytää halvin vaihtoehto". Tossakin voi mennä vikaan jos ostaa ne ylihintaan kotimaisesta kivijalkakaupasta.

Kiina on Kiina, jos ostaa Suomessa suunnitellut ja Kiinassa valmistetut renkaat, niin tuleeko huonompi mieli kuin vaikka Pirellin Italia/Venäjä, Nokian Suomi/Kiina tai Hankookin E-Korea/Kiina komboilla?
 
Tammikuussa tuli AWD autoon tuollaiset kitkarenkaat.

149€

Mielestäni oikein hyvät. Toki valikoimaa on paljon, eli voi löytyä vaikka vähän kalliimmalla huomattavasti paremmat kitkat.

Auto Tesla Model S 90D 8/2016.

Sitä taas katsellut kitkoja 19” vanteille. Tietenkin tarjotaan kiinalaista Trianglea ja Sailunia. Sitten toisesta päästä Hankook, Pirelli, Nokia ja Continental.

Kiinalaiset pyörii siinä 500-600€ välillä töineen ja muut sitten 800-1000+€. Mutta onko se esim. 400€ tuova sitten suurta eroa? Sailonit oli kesärenkaina ja ihan hyvät olivat ainakin kesällä.

TM 2025 testit vissiin menossa.
Siellä nyt näitä kahta kiinalaista ei ole mutta muita on.
Tesla Model 3 AWD:n rengaskoko on ilmeisesti tuo 235/40R19.

Esim joku noista listaamistasi kitkoista voisi olla ainakin riittävän hyvä.
Hankook, Pirelli, Nokia ja Continental.

Vaikkapa tuo rengas taitaa olla pohjoiseen tarkoitettu kitka.

186€
 
En ole nykytilannetta seurannut, mutta männävuosina ruotsalaisissa ja venäläisissä autolehdissä on ollut myös halvempia talvirenkaita testissä. Voivat hyvinkin olla samasta Test Wordin aineistosta valittu kuin "TM:n testi".

Triangle on ollut tasoa "halvinta kuraa mitä voi ostaa jos on pakko löytää halvin vaihtoehto". Tossakin voi mennä vikaan jos ostaa ne ylihintaan kotimaisesta kivijalkakaupasta.

Kiina on Kiina, jos ostaa Suomessa suunnitellut ja Kiinassa valmistetut renkaat, niin tuleeko huonompi mieli kuin vaikka Pirellin Italia/Venäjä, Nokian Suomi/Kiina tai Hankookin E-Korea/Kiina komboilla?
Trianglen nyt olen skipannut kun se on sitä kuraa.
Mutta kuten tuossa totesitkin niin ovatko ne kalliimmat parempia vai ei jos vaikka katsoo keskitasoa.

Nykyisellään on Contin Viking 7 renkaat mutta ne tuntuivat vähän pettymykseltä. Vähänkin jäätä ja perä irtoaa vaikka kuinka hitaasti ajaisi.

Ehkä kokeilin noita muita.
 
Googlen AI-yhteenveto, mutta muistaakseni nämä lukemat pitää paikkaansa.
Renkaan leveys saa poiketa alkuperäisestä enintään 30 mm, vanteen nimellishalkaisija enintään 26 mm, ja renkaan ulkohalkaisija korkeintaan 15 %. Jos renkaat poikkeavat näistä mitoista, ne on muutoskatsastettava
Tuon lisäksi eri vanneleveyksille on suositusleveydet renkaista, joiden sisällä pitäisi teoriassa pysyä.
Netist löytyy näemmä ihan käteviä rengaslaskureita.

Enemmän mainoksia mutta myös Alternate Sizes laskuri:

Vähemmän mainoksia, tire code - selitys.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 593
Viestejä
4 945 296
Jäsenet
79 515
Uusin jäsen
kromsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom