Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kehutaan alustaa, voimalinjaa ja vilkkuviikseä. Kritisoidaan penkkejä.

Ensi kuussa saat auton toimitettuna suoraan kotiin.


Ei varmaan austinissa mahdottomuus kun giga berliinissäkin ajelee tehdasalueella itsekseen y mallit ruutuihin. Toki en odota 100% onnistumista Amerikan toimituksissa kelillä kuin kelillä, mutta jostainhan se on aloitettava jos joskus meinaa oikean fsd asiakkaalle toimittaa.
 

Ei varmaan austinissa mahdottomuus kun giga berliinissäkin ajelee tehdasalueella itsekseen y mallit ruutuihin. Toki en odota 100% onnistumista Amerikan toimituksissa kelillä kuin kelillä, mutta jostainhan se on aloitettava jos joskus meinaa oikean fsd asiakkaalle toimittaa.

Ajelu tehdasalueella on hiukan eri kuin julkisessa liikenteessä. Tällä hetkellä robotaxikin aloittaa georajatulla alueella ja eikä sielläkään voi mennä edes kaikkien risteyksien kautta koska ovat liian vaarallisia.

Kannattaa ottaa tuo automatisoitu kotitoimitus suurella suolalla. Todennäköisesti hyvin rajattu aluea ja todella lähellä tehdasta.

Teslahan ei ole saanut vielä virallisia lupia tuohon palveluun (robotaxi) ja eikä ole vastannut NHTSAn kyselyyn miten varmistetaan turvallisuus.

Asiasta toiseen. Tämä FSD Supervised törmäys on raportin mukaan tapahtunut FSD Supervised toimesta.

Järjestelmä tehnyt virheen ja sammuttanut automaation järjestelmävirheeseen 2s ennen törmäystä. Kuski ei ole kerennyt reagoida ja järjestelmä ajoi puuhun. Sisävideon kameraa Tesla ei ole toimittanut.

Samanlaisia outoja viivanylityksiä on raportoitu tällä, että nyt uusimmalla FSD Supervised versiolla.
 
4v ikään tulleista ja ensimmäiseen katsastukseen menneistä Model 3 hylätty vajaa puolet.


tesla.png
 
4v ikään tulleista ja ensimmäiseen katsastukseen menneistä Model 3 hylätty vajaa puolet.
Kuten täälläkin monesti sanottu, niin taka-akseliston ylemmän tukivarren ulommat puslat on ne mihin tuo kosahtaa. Itse osa parikymppiä ja pystyy tulevaisuudessa tekemään varmaan alle tunnin työllä per puoli. Nykyisin taitaa pajat vielä laskuttaa enemmän, luokkaa 500 yhteensä molemmat puolet.
Itselläkin meni ne vaihtoon jo jossain 60 tkm paikkeilla mutta ei kuitenkaan katsastuksen kautta hylkyä hakien (alkoi takapää narisemaan niin käytin takuukorjauksessa).
 
4v ikään tulleista ja ensimmäiseen katsastukseen menneistä Model 3 hylätty vajaa puolet.


tesla.png
Oman 2021 mallin takatuuppari kolmosen käytin juuri katsurilla, 130tkm mittarissa. Läpi meni ilman mitään merkintöjä, mutta mainitsi että juuri takapäässä pelkääjänpuolen pusla sen näköinen että kannattaa vaihtaa ennen kun tuo parin vuoden päästä uudelleen konttorille.
 
Asiasta toiseen. Tämä FSD Supervised törmäys on raportin mukaan tapahtunut FSD Supervised toimesta.

Järjestelmä tehnyt virheen ja sammuttanut automaation järjestelmävirheeseen 2s ennen törmäystä. Kuski ei ole kerennyt reagoida ja järjestelmä ajoi puuhun. Sisävideon kameraa Tesla ei ole toimittanut.

Samanlaisia outoja viivanylityksiä on raportoitu tällä, että nyt uusimmalla FSD Supervised versiolla.
Katsoitko tuon raportin vai tulkitsenko sitä nyt itse väärin? Eli tuolla viimeisellä sivulla näkyy, että rattia käännetty 7Nm voimalla vasemmalla, kun FSD kytkeytynyt pois. Eli eikö tuossa nyt kuski saanut kohtauksen/nukahtanut ja kääntänyt rattia, jolloin FSD kytkeytyy pois? "Fault" tilassa tuon mukaan Autopilotti ja Cruise Control ovat vasta törmäyksen jälkeen.
 
Katsoitko tuon raportin vai tulkitsenko sitä nyt itse väärin? Eli tuolla viimeisellä sivulla näkyy, että rattia käännetty 7Nm voimalla vasemmalla, kun FSD kytkeytynyt pois. Eli eikö tuossa nyt kuski saanut kohtauksen/nukahtanut ja kääntänyt rattia, jolloin FSD kytkeytyy pois? "Fault" tilassa tuon mukaan Autopilotti ja Cruise Control ovat vasta törmäyksen jälkeen.
Tuosta on montaa tulkintaa tällä hetkellä.
Yksi on tuo että kuski kääntänyt, toinen on että FSD kääntänyt koska sen voima näkyy myös tuossa ja kolmas on ulkoinen osa kuten ripustus pettänyt.

Harmillisesti Teslan oma raportti ei anna aikaleimaa tai muuta tarkempaa tietoa.
 
Tuosta on montaa tulkintaa tällä hetkellä.
Yksi on tuo että kuski kääntänyt, toinen on että FSD kääntänyt koska sen voima näkyy myös tuossa ja kolmas on ulkoinen osa kuten ripustus pettänyt.

Harmillisesti Teslan oma raportti ei anna aikaleimaa tai muuta tarkempaa tietoa.
Kyllähän tuossa aikaleimat näkyy? Ja aika selkeä korrelaatio "Steering input" voimalla ja autopilotin pois kytkeytymisellä tuossa on.

Alla vielä pari viikko vanha viesti, jossa oma kommentti miltä video näytti. Ja nyt nämä lisädatat vahvistaisivat enemmän tätä, kuin sitä että autopilotti ajaa puuhun.

Jos kuski unessa, niin näyttäisi enemmän siltä, että käsi painaa rattia liikaa jolloin FSD menee pois päältä ja käsi kääntää ratin sivuun.
 
Tuosta on montaa tulkintaa tällä hetkellä.
Yksi on tuo että kuski kääntänyt, toinen on että FSD kääntänyt koska sen voima näkyy myös tuossa ja kolmas on ulkoinen osa kuten ripustus pettänyt.

Harmillisesti Teslan oma raportti ei anna aikaleimaa tai muuta tarkempaa tietoa.
Tesla ei valitettavasti yksityisyyssyistä voi ohjaamokuvaa julkaista, eikä sitä taideta tallentaakaan.

Seuraavassa videossa käytiin läpi tuota onnettomuutta, mutta ei siitä lopullista totuutta selvinnyt. Itse ehkä kuitenkin kallistuisin siihen, että kuski itse ohjasi syystä tai toisesta ulos. Pitäisi jotenkin pystyä erottelemaan onko syöte käyttäjältä vai autopilotilta lähtöisin, mutta tätä ei ainakaan nykymuotoisesta datasta voi varmaksi sanoa.

 
Onko Model Y:ssä jotakin tyyppivikoja kuten nuo puslat? Lämpöpumppuja ymmärtääkseni mennyt, mutta muita kuten puslia tai tukivarsia tms.
 
Kyllähän tuossa aikaleimat näkyy? Ja aika selkeä korrelaatio "Steering input" voimalla ja autopilotin pois kytkeytymisellä tuossa on.

Alla vielä pari viikko vanha viesti, jossa oma kommentti miltä video näytti. Ja nyt nämä lisädatat vahvistaisivat enemmän tätä, kuin sitä että autopilotti ajaa puuhun.

Tesla ei valitettavasti yksityisyyssyistä voi ohjaamokuvaa julkaista, eikä sitä taideta tallentaakaan.

Seuraavassa videossa käytiin läpi tuota onnettomuutta, mutta ei siitä lopullista totuutta selvinnyt. Itse ehkä kuitenkin kallistuisin siihen, että kuski itse ohjasi syystä tai toisesta ulos. Pitäisi jotenkin pystyä erottelemaan onko syöte käyttäjältä vai autopilotilta lähtöisin, mutta tätä ei ainakaan nykymuotoisesta datasta voi varmaksi sanoa.


Vaikea sanoa mikä se voima on ollut koska se on voinut olla kuski, FSD tai ulkoinen voima. Sitä ei tuosta näe mistä se voima tulee rattiin ennen poiskytkentää.

Sisäkameran osalta saa valita jaetaanko vai ei.

Aikaleimat on mutta ne eivät mene 1:1n videon kanssa vaan tubettajat koittanut ne kohdistaa.

Luulisi, että Tesla antaisi suoraan sen tiedon mitä käynyt mutta nyt tulee paljon tekstiä ja pelkkää arvailua.
 
Vaikea sanoa mikä se voima on ollut koska se on voinut olla kuski, FSD tai ulkoinen voima. Sitä ei tuosta näe mistä se voima tulee rattiin ennen poiskytkentää.

Sisäkameran osalta saa valita jaetaanko vai ei.

Aikaleimat on mutta ne eivät mene 1:1n videon kanssa vaan tubettajat koittanut ne kohdistaa.

Luulisi, että Tesla antaisi suoraan sen tiedon mitä käynyt mutta nyt tulee paljon tekstiä ja pelkkää arvailua.
Jos asia olisi Teslan kannalta edullinen, eli omistaja käänsi auton ojaan, niin tiedot olisivat olleet saatavilla jo ajat sitten.
 
Vaikea sanoa mikä se voima on ollut koska se on voinut olla kuski, FSD tai ulkoinen voima. Sitä ei tuosta näe mistä se voima tulee rattiin ennen poiskytkentää.
Mutta tuo autopilotti kytkeytyy pois, kun KUSKI kääntää rattia X voimalla. Jos FSD kääntää rattia, niin ei se triggeröi tuota FSD:tä pois, kun voima X saavutetaan :sfacepalm:

Tällä hetkellä ei mikään ei vaikuta siltä, että tuo ulosajo johtuisi FSD:stä. Jos tulee jotain uuttaa tietoa, niin voidaan jatkaa keskustelua.
 
Potilaana Model S 2016 FL. Korjaamolla otettiin ilmastoinnin kylmäaineet talteen (ilmastointi siis rikki). Sain Facebookin puolelta hyvät ohjeet kuinka kompressori otetaan pois. Muuten siis erittäin helppo homma, mutta kompressorin HV kaapeli sattuu olemaan kaikkein alimmainen. Siinä on 4 kaapelia yhteensä.

Ohjeeksi siis sain, että irrottaa ensin muut 3 HV kaapelia ja sitten vasta tuon ilmastoinnin kompressorin kaapelin. Ja nyt on kaikki 4 HV kaapelia irti ja sai vanhan kompuran yläkautta pois. Sain myös ohjeeksi käyttää jotain koukkupäistä meisseliä, jolla saa varovasti sen kaapelin lukituksen avattua.

"Uusi" kompressori on hieman uudemmasta ja 103tkm ajetusta samanlaisesta autosta. Vanhassa siis tuli käyttötunnit täyteen vajaassa 240t kilometrissä. Tämä vahtokompura maksoi postien kanssa 180€. Esim motonetin kompura olisi ollut 1300€.

Toki auton olisi voinut viedä Teslalle myös "huollettavaksi"/korjattavaksi, mutta se on turhan kaukana. Tai johonkin muuhun korjaamoon. Kiva silti itsekin vähän räpeltää auton tai moottoripyörän parissa :)

Seuraava korjaamo aika sitten olisi torstaina, eli parin päivän päästä.
 
Semmoinen epamaarainen vinkki etta ilmastoihuoltopumppuja tahtoo loytya vahan joka kylasta vahan kaikenlaisilta suhareilta. Etta jos haluat akkia aineet sisaan niin paikallisesta FB puskaradiosta kyselya.
 
Teslaan ei taida, ainakaan uudempiin, ihan niin yksinkertaista se kylmäaineen täyttö, järjestelmän laajuudesta johtuen.
 
Semmoinen epamaarainen vinkki etta ilmastoihuoltopumppuja tahtoo loytya vahan joka kylasta vahan kaikenlaisilta suhareilta. Etta jos haluat akkia aineet sisaan niin paikallisesta FB puskaradiosta kyselya.
Teslaan ei taida, ainakaan uudempiin, ihan niin yksinkertaista se kylmäaineen täyttö, järjestelmän laajuudesta johtuen.
FB puskaradio on tosiaan kysymättä.

Muuten olisi saanut esim jo huomiseksi sen korjaksen, mutta tuo nopein paja joutuu käydä ostamassa oikeaa Tesla öljyä, joka tulee ilmeisesti siihen kylmäaineen "joukkoon".

Ilmeisesti kaikissa Tesloissa on R1234yf kylmäaine. Vaikka Tämäkin auto on jo melkein 9 vuotta vanha.
 
Eipä tuo ihmetytä, niin on mun kymppivuotiaassa BMW:ssäkin (valitettavasti) jo.

Yykaakoonee on hiton arvokasta verrattuna 134:ään.
 
Juu siis täytyyhän kylmäaineeseen laittaa voiteluaine.

Nopealla katsonnalla sekään ei ole mitenkään Tesla spesifi
 
Juu siis täytyyhän kylmäaineeseen laittaa voiteluaine.

Nopealla katsonnalla sekään ei ole mitenkään Tesla spesifi
Jep. Ehkä on siis vain voiteluaine/öljy loppu. Niin siksi vasta torstaille sai ajan.

"Täytyy hakea oikea kompressori öljy siihen."


Auto ei onneksi mennyt "räpellyksessä" rikki. Eli kaikki ok tähän asti :) kompressori on siis vain 3 ruuvilla kiinni, niin helppo irrottaa. Myös sulakeboksia vähän joutui irrottamaan, että mahtui kunnolla irrottamaan niitä HV johtoja.

"Uusi" kompura on 2018 autosta, mutta ihan saman näköinen. Ainoastaan se HV piuhan liitin oli eri värinen.

Vanha kompessori, josta otin ne "pehmikkeet" ympäriltä pois. Voi olla, että joskus tulee purettua tuo ja katsottua, että mikä siinä mahtaa olla vikana. Tuo pyörinyt 235tkm ja "uusi" 103tkm. "Käämit"? oli tuossa uudemmassa selvästi vaaleammat (näkyi tuosta reijästä).

Screenshot_2025-06-03-20-29-32-38_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
 

Ihan mielenkiintoinen, jos tulisi tosiaankin hiukka isompi Model Y -tarjolle - eli että olisi pieniä rakenteellisiakin muutoksia. Ei noita vaihtoehtoa oikein tahdo olla kuitenkaan (Peogeot e-5008? Kia EV9, Hyndai Ioniq 9 jne..?).. Mutta Model Y kuitenkin "halpa".
 
Buzzia saa about 9 tonnia nykyistä Y:n 7 paikkaista kalliimmalla. e5008 taas lähtee sen kuutisen tonnia halvemmalla kuin model.y. Nämä siis hintoja mitä googlettamalla tuli vastaan, niin en lähde varusteista vääntämään missä on ja missä ei. Todennäköisesti isoimmat erot tulevat nelivedosta tms. (käsittääkseni 7 paikkaista teslaa ei muuna saakaan).

Ihan hyvä jos valittavaksi tulee Y:stä myös malli mihin mahtuu oikeasti hyödyntämään sitä takariviä. Hintaa ei kovin paljon pysty nostamaan, mutta jos seitsemän paikkaa on myös vajaavetoisella saatavana ja isommalla korilla (ja hinta ei nouse tai vaikka laskee) niin kyllä sille ostajia varmasti on.

Vähän nyt haiskahtaa toki sille, että pienillä muutoksilla haetaan "uusia malleja" kun nykyisten myynti ei vedä valmistusmääriin nähden riittävästi. Cyberiähän on retrofitattu jo pää märkänä eri versioiksi jälkikäteen, joten siinä mielessä kokemustakin jo on.
 
Viimeksi muokattu:

Ihan mielenkiintoinen, jos tulisi tosiaankin hiukka isompi Model Y -tarjolle - eli että olisi pieniä rakenteellisiakin muutoksia. Ei noita vaihtoehtoa oikein tahdo olla kuitenkaan (Peogeot e-5008? Kia EV9, Hyndai Ioniq 9 jne..?).. Mutta Model Y kuitenkin "halpa".

Artikkeli yli kuukauden vanha eikä ole tainnut mitään kuuluaa tämän osalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 901
Viestejä
4 794 251
Jäsenet
77 857
Uusin jäsen
temppuja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom